Weeral een druk voormiddagje achter de rug. Het vierde leerjaar had drie opdrachten te doen vandaag en dit opnieuw in een doorschuifsysteem. De computerles werd gegeven door meester Lander ( ict - leerkracht), juf Veerle gaf dans en juf Karen en ikzelf gaven afwisselend rekenen. De kinderen maakten in de computerles hun eigen versie van het gekende schilderij van Magritte waar het gezicht wordt vervangen door een voorwerp ( in het geval van Magritte een appel!) Nadien gingen ze dansen bij juf Veerle, deze activiteit werd even onderbroken door brandalarm ( niet echt, maar een oefening!) . Tot slot kwamen ze bij mij rekenles volgen. Agenda: taak: contractwerk afwerken 27/10 rekenen: huistaak 7 27/10 lessen: / niet vergeten: wafels, lezen, brief lezen museumbezoek, rapport vrijdag afgeven!
Morgen gaan we in de namiddag op stap richting Magritte museum. Alle afspraken hier omtrent kunt u lezen op de brief die enkele dagen geleden is meegegeven.
Wat een druilerige dag vandaag! Gelukkig viel er vandaag binnen veel te beleven! De kinderen van 4a begonnen met het groepswerk. Ze werden in vijf groepen verdeeld en werkten dan in een clubje van vier verschillende opdrachten rond Magritte af. Voor de middag gingen ze dan rekenles volgen bij juf Karen en na de middag maakten ze hun schilderijtje verder af samen met juffrouw Veerle. De laatste blok werkten alle leerlingen in hun eigen klas aan het groepswerk, want alle activiteiten waren nog lang niet af. Agenda: taak: / lessen: / niet vergeten: wafels, lezen, rapporten, rapporten vrijdag binnen
De kinderen hebben in de agenda ook nog een brief staan, maar die hebben ze nog niet mee. Er moeten nog een aantal zaken op de brief aangepast worden. Onze oogappeltjes hebben echt mooie resultaten gemaakt van hun schilderijen. De moeite waard om te komen kijken vrijdag! Hieronder nog een aantal foto's van de activiteiten vandaag.
Eindelijk is het zo ver! De laatste week voor de herfstvakantie. Tijd om aan de slag te gaan met ons project! Dit project werd deze ochtend geopend met een heus kunstspel, waar elke klas een schilderij kreeg en een aantal vertegenwoordigers van elke klas moesten komen verwoorden wat ze op het schilderij zagen. Iedere klas moest dan achteraf bij de mensen gaan staan, waarvan zij dachten dat die over hun schilderij hadden gesproken! Na de opening vlogen we vliegensvlug naar het zwembad waar de kinderen een aantal testen kregen van juf Dorien. Eens de haren opgedroogd begonnen we aan het hoofdstukje rekenen. Een lesje meetkunde, spiegelen. Iedere leerling had een spiegeltje ter beschikking waarmee ze allemaal opdrachten mochten uitvoeren. Gezicht kort of verder bij de spiegel, rechterwijsvinger tonen, in sommige voorwerpen de spiegelas zetten, ... A.d.h.v. deze opdrachten leidden we de eigenschappen van een goede spiegeling af. In de namiddag was het dan tijd om goed met ons project te starten. Aangezien er zoveel stromingen zijn binnen de kunst, hebben we ons beperkt tot een schilder. Maar wat voor één! De beroemde Belgische schilder René Magritte zal heel de week de leidraad vormen in alles wat we doen rondom het project. De kinderen kregen,in de vorm van een powerpointvoorstelling, in vogelvlucht een overzicht van zijn leven en werken. Er was ook een begrijpend lezen tekst die rondom het leven van Magritte draaide. Nog in de namiddag begonnen we dan eindelijk zelf aan ons kunstwerk. Het overzetten van ons voorontwerp op het doek. Morgen wordt alles dan ingekleurd met ecolineverf. ( De kinderen die nog geen kledij meehebben, dat mag bevlekt worden moeten dit morgen zeker meebrengen!) Een aantal kinderen schreef ook op de muurkrant, waar de activiteiten van de voorbije dag(en) werden beoordeeld. Deze krant maken we gedurende de hele week. Agenda: taak: contractwerk afwerken en verbeteren 27/10 bundel alfabetisch rangschikken blad 2 en 3 25/10 lessen: / niet vergeten: toets laten handtekenen, dictee verbeteren, wafels, leesmapje, fijn penseel!!!
Wat dat fijn penseel betreft, ik ben dat vergeten in te schrijven in de agenda. Ik hoop dus dat deze weblog door jullie nog veel gelezen wordt, dat de kinderen dit nog kunnen meebrengen. Sorry voor het ongemak! Nog straffer, vergeet ik deze ochtend toch wel mijn fototoestel thuis zeker! Geen foto's getrokken. Ik verwijs naar de weblog van juf An, die toch een aantal foto's heeft getrokken van de openingsactiviteit.
Morgen werken we in een doorschuifsysteem. De kinderen krijgen drie activiteiten voorgeschoteld. Een eerste is het schilderen van hun kunstwerk, het tweede is een groepswerk en de laatste activiteit is een les rekenen. Iedere leerling(e) zal deze drie activiteiten gedaan hebben .