Inhoud blog
  • Agenda van donderdag 3 december 2015
  • 1 / 12 : een monsterlijke dinsdag!!!
  • Agenda van woensdag 2 december 2015
  • Agenda van dinsdag 1 december 2015
  • Het dagblad van 4A
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Categorieën
    agenda

    Belangrijke data in mijn agenda

    Zoeken met Google


    Mijn favorieten
  • bloggen.be
  • website van de school
  • website van de scholengemeenschap
  • menu
  • Ons klasje
    Het vierde leerjaar
    03-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De laatste nazomerdag...?
    Goedenavond beste lezer(es),

    Op deze zonnige herfstmaandag hebben we weer hard gewerkt. We begonnen met het administratieve gedeelte van de turnweek ( taken verdelen...) en van de maand ( bonnetjes uitdelen ...) om vervolgens er in te vliegen met hoofdrekenen x en : . Door de uitgebreide herhaling en aanbrengen van verschillende oplossingsmethodes was het onmogelijk om beide bladzijden in de werkschrift tot een goed einde te brengen. Morgenvoormiddag wordt hier aan voortgewerkt.
    Nog in de voormiddag concentreerden we ons op de begrijpend lezen tekst " Stille sluiptocht " die we zorgvuldig voorbereidden voor de toets van morgen.
    Iets voor de middag ... Het hoogtepunt voor velen in de klas : frietjes eten !!! 
    Na de frietjesmiddag stond er godsdienst op het programma en het maken van een gedicht voor een gedichtenwedstrijd.
    De gedichten moeten rond het woordje " Stroom" draaien.
    Tegen donderdag moeten de leerlingen (een) gedicht(jes) op het net blad foutloos en netjes noteren. Voorts moet dit blad ook voorzien zijn van hun naam, titel en een kantlijn.
    Afsluiten deden we met een gemeenschappelijke zangstonde. Alle vierdes bij elkaar. Wat was dat een concert !!!

    Agenda:
    taak: taal: gedicht " Stroom"  6/10
    lessen: WO: thema 1               7/10
              taal: spellingboek thema 2 5/10
                     voorbereiden tekst 4/10
    niet vergeten: toetsen tekenen.

    Wat WO betreft raden we aan om de kinderen zoveel mogelijk te laten lezen in hun bronnenboek en werkkatern. Woensdag staat immers de open boek toets op het programma en is het wenselijk dat de kinderen vlot hun antwoorden kunnen terugvinden in hun handboeken. Voorts toch nog even opmerken dat er bij de studiewijzer een link staat naar een proeftoets. Hier kan uw kind al eens toetsen of zij/hij alles goed begrepen heeft.

    Nog een prettige avond,

    Meester Joeri

    PS Hieronder nog een aantal foto's van de activiteiten van vandaag.


























    03-10-2011 om 19:35 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    01-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vrijdag restjedag
    Goedenavond beste lezer(es),

    Wegens drukke tijden nu pas een verslagje van onze vrijdag. Gisterenmorgen begonnen met het afwerken van rekenlessen die nog niet helemaal afgewerkt waren: Meetkunde: vierhoeken en de kenmerken en rekenverhalen: nog twee die moesten ingevuld worden.
    Dan was het tijd voor de toetsen: eerst rekenen ( cijferen), dan twee taalonderdelen zijnde taalgebruik en luistertoets.
    Verder vulden we onze taalschrift ook nog verder aan en ook de overblijvende spellingblaadjes werden bijgewerkt.
    Zoals u wel al merkt, gisteren serieus doorgewerkt. Als voorlaatste gegeven hebben we de herhalingsles in onze werkkatern samen opgelost. Gelukkig was er Duupje ( gekend uit het derde leerjaar!) om ons lachend het zonnige weekend in te sturen.

    Agenda:
    taak: rekenen: huistaak 4  3/10
    lessen: WO: thema 1         7/10
             taal: spellingboek: thema 2 5/10
    niet vergeten: rekening/toetsen tekenen, brief

    Thema 1 van wereldoriëntatie is dus afgewerkt, de kinderen hebben de studiewijzer waar we in de klas serieus de nadruk opgelegd hebben om die te gebruiken zoals er staat. Ook online kunnen zij de leerstof inoefenen aan de hand van een toets die gelijkaardig is als die, die we volgende week op hen loslaten.

    Wat spelling betreft, aangezien ze op dinsdag geen huistaak of lessen meekrijgen, zetten we nu het herhalingsdictee er al in .

    Prettig weekend nog iedereen,

    Meester Joeri

    01-10-2011 om 22:35 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    29-09-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hectische donderdag
    Goedenavond beste lezer(es),

    Lees hier het verslagje van vandaag. Deze ochtend onmiddellijk begonnen met de toets van godsdienst, aangevuld met driekwart van de les meetkunde. Toen rinkelde de bel en zat de voormiddag, wat het klasgebeuren betreft,  er al op.
    De kinderen hadden immers na de speeltijd turnen.
    Na de middag vulden we blz 15 van ons taalsignaal aan. ( Logisch als je verwacht dat de kinderen dat moeten leren!) Ook de les " Oorzaak- gevolg" werd er bijgedraaid.
    Plak en knutselwerk stond centraal in de godsdienstles, waar de kinderen de uitgeknipte puzzelstukjes moesten in de juiste volgorde plakken in hun schrift.
    Het laatste gedeelte van de dag gingen onze kids bij juf Karen voor ict les.

    agenda:

    taak: taal: spellingboek oefb blz  30/09

    lessen: WO: lezen thema 1 30/09
              taal: straatnamen, wb blz 14-15 30/09
             rekenen: cijferen +,- en x toets 30/09
    niet vergeten: toets tekenen

    Tot  morgen,
    Meester Joeri

    29-09-2011 om 20:37 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    28-09-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het werd zomer... !?
    Goedenamiddag beste lezer(es),

    Wat een fantastische woensdag en dat eind september! Laat ze maar verder doen zou ik zo denken!
    Deze ochtend begonnen we met het uitdelen van de toets breuken van gisteren. We overliepen de gemaakte toets en verbeterden de foutief gegeven antwoorden.
    Nadien gaven we nog een grondige herhaling van een breuk nemen van een getal.
    De spellingles bleek een grotere brok zijn dan gedacht, we gingen op zoek naar onthoudwoorden en maakten daar verschillende oefeningen op.
    Onze agenda werd serieus aangevuld ( zie agenda !) en daarachter legden we de laatste hand aan ons eerste thema  van WO.
    Agenda:
    taak: godsdienst: puzzelstukjes 29/09
            rekenen: figuren uitknippen 29/09
            contractwerk afgeven        29/09
    lessen: godsdienst: symbolen   29/09
             rekenen: cijferen +,- en x (toets) 30/09
             taal: straatnamen WB blz 14-15 30/09
    niet vergeten: toets tekenen! Turnzak;

    Graag de uit te knippen puzzelstukjes en figuren in een aparte omslag. Gelieve ook op de figuren achteraan de initialen te noteren. Deze figuren worden doorheen het schooljaar nog gebruikt en daarom is het handig als ze in een briefomslag zitten en voorzien zijn van initialen.
    Wat de toetsen betreft zijn de kinderen voor godsdienst op de hoogte gesteld van wat ze moeten leren . Het is zeker geen moeilijke toets, maar het moet wel goed ingeoefend worden.
    Voor rekenen vooral oefenen op het cijfer van de drie bewerkingen. ( schrift, computer, ...)

    De kinderen die nog niet betaald hebben voor de frietjes, morgen zeker hun geld meebrengen!
    TURNZAK ook niet vergeten!!!

    Zo, we zijn weer rond voor vandaag!

    geniet nog van deze prachtige dag!

    Meester Joeri

    28-09-2011 om 17:15 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    27-09-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Scholenveldloop

    Goedenavond beste lezer(es),

    Een sportieve, zonnige dag... Dat is eigenlijk de conclusie van deze dinsdag.
    We begonnen met een les meten en metend rekenen, waar we bij het onderdeel lengte alle lengtematen lieten passeren en ook een nieuw item naar boven haalden namelijk "Kilometer per uur".
    Dit bracht ons al snel tot de voormiddagspeeltijd. Daarachter was het toetsentijd waarbij de kinderen achtereenvolgens een rekentoets (breuken), dictee en een begrijpend lezen toets kregen.
    Hoog tijd daarna om ons voor te bereiden op de veldloop. Het turn t- shirt werd aangetrokken, de innerlijke mens wat verstevigd en dan was het tijd voor de opwarming. Die gebeurde aan de hand van een dans.
    Rond 12.30 vertrokken onze kids dan voor hun twintig minuten durende veldloop rond de vijver van het kasteel.
    Iedereen deed zijn/haar uiterste best.
    Een aantal jongens van onze klas haalden veertien stempels, wat betekende 7 rondjes rond de vijver, maar ook de meisjes lieten zich niet onbetuigd. Eéntje haalde twaalf stempels, wat dus 6 rondjes betekende.
    Nogmaals voor alle leerlingen een dikke proficiat!
    Na onze verschoven middagpauze schoot er niet veel tijd meer over om les te geven. We schreven onze agenda, deelden sportbrevetten en brieven uit en vulden onze werkschrift van WO nog wat verder aan.
    Agenda:
    taak:/
    lessen: /
    niet vergeten: brief frietjes, toets tekenen

    Maandag worden er op school frietjes gebakken. Voor de prijs van 2,50 euro krijgt uw kind een pakje friet + saus + een drankje. Gelieve dit bedrag ten laatste donderdag 29 september mee te geven naar school.
    Nog een mededeling: Het contractwerk van september moet nu donderdag volledig verbeterd en ingevuld afgegeven worden!

    Hieronder een aantal sfeerfoto's van de scholenveldloop. Aarzel niet om ook bij mijn collega's te gaan kijken, voor kiekjes van onze sportievelingen!

    Tot morgen,

    Meester Joeri





















    27-09-2011 om 19:46 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (4 Stemmen)
    26-09-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.maandagen
    Goedenavond beste lezer(es),

    Zwemweek deze week, wat betekende dat we de maandagmorgen startten met een zwemles. Weer twee artiesten die erin  geslaagd waren om hun zwemgerief thuis te vergeten. Gelukkig zijn er nog brave werknemers in het zwembad, die deze kinderen nog een zwemtenuetje lenen. ( Bedankt Christiaan !)
    Eens terug van het zwemmen was er nog even voormiddagspeeltijd en dan begonnen we aan onze eerste rekentoets van het jaar. Daar sommigen onder ons hier veel tijd aan spendeerden, kregen we de geplande rekenles niet meer af. Daarom werkte we al drie rekenverhalen af van een latere les.

    Desondanks het goede weer kregen de kinderen deze keer geen extra speeltijd. In de godsdienstles  werd de leerstof van de toets voor donderdag overlopen en leidden we het volgende thema in.
    Nog voor de namiddagspeeltijd maakten we zinnen we verschillende zinsdelen.
    Het laatste gedeelte van de namiddag werkte ons doorschuifsysteem. Jullie kinderen trokken naar juf Veerle voor muzikale opvoeding, haar kinderen gingen op hun beurt naar juf Karen voor ict - les en juf Karens kinderen kwamen bij mij terecht. Een kwartier voor het einde van de dag keerde iedereen naar haar/zijn oorspronkelijke klas terug om de agenda te kunnen inschrijven.

    taak: Godsdienst: puzzelstukjes uitknippen 29/09
            contractwerk                                    29/09
    lessen: rekenen: stambreuken                     27/09
              taal: dictee sb: blz 4-5                   27/09
                              oefb: blz 4-7
              Godsdienst: symbolen                      29/09
    niet vergeten: scholenveldloop; herinnering, geen warme maaltijden morgen

    Godsdienst: De puzzelstukjes zijn genummerd. Ze brengen deze puzzelstukjes best mee in een briefomslag.
    rekenen: stambreuken, breuken herkennen, breuken tekenen, breuk nemen van een getal, ... Zie mapje en werkschrift.

    Wat de scholenveldloop betreft zijn alle (groot)ouders, familieleden en sympathisanten vriendelijk uitgenodigd tussen 12 en 13uur bij ons op school om te komen supporteren voor onze lopers. Volgens het draaiboek beginnen onze kinderen te lopen om 12.30.
    Aangezien we tussen twaalf en één lopen vragen we om de kinderen een boterham of een koekje extra mee te geven, omdat ze pas achter het lopen gaan middagmalen. Daarom is er voor het vierde leerjaar ook geen warme maaltijd.

    Sommige leerlingen hebben een herinnering meegekregen voor een nog openstaande rekening.

    Tot morgen iedereen,

    Meester Joeri





    26-09-2011 om 19:09 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    23-09-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het schooljaar wordt een mooie boom
    Goedenamiddag beste lezer(es),

    Ik begrijp u verbazing bij het tijdstip waarop deze blog op het net verschijnt, maar er is een logische verklaring voor.
    Omwille van het goede weer heeft de directeur besloten om de namiddagspeeltijd wat te laten uitlopen. U begrijpt dat de kids daar niet rouwig om waren.
    Deze ochtend zijn we de dag gestart met een eucharistieviering in de kerk. Een toffe, leuke viering was het resultaat.
    Na de viering en voormiddagspeeltijd vlogen we er in met cijferend vermenigvuldigen tot 1000. De korte herhaling gaf geen noemenswaardige problemen, dus mochten de kinderen rustig zelfstandig hun oefeningen afwerken. Snelle werkers kregen dan ook nog eens een extra blaadje cijferoefeningen.
    Vooraleer we na de middagspeeltijd de klas binnentraden gingen we nog achter onze turnzakken in de turnzaal. Er wordt van de leerlingen verwacht dat ze dinsdag tijdens het lopen hun t shirt van de school aanhebben. Het vierde leerjaar heeft voor dinsdag geen turnen meer, vandaar dat wij ze nu aan onze kapstok hangen hebben.
    Tot aan de namiddagspeeltijd werkten we verder aan WO, waar we onze laatste les van het thema begonnen.
    Agenda:
    taak: WO: werkkatern blz 12 oef 7 en 8 26/09
            rekenen: huistaak 3                        26/09
    lessen: rekenen: hoofdrekenen +,- (toets)     26/09
              taal: dictee sb: blz 4-5
                               oefb: blz 4,5,6,7  27/09
    niet vergeten: zwemmen

    WO: Bij oefening 7 kiezen ze de leerlingen of ze een grondplan van het kasteel maken van de vorige pagina of ze maken een mozaïekvloer van bij de Romeinen

    Rekenen: de lessen hoofdrekenen opnieuw bekijken + oefeningen in het mapje bewerkingen

    Nog een prettig weekend gewenst,

    Meester Joeri


    23-09-2011 om 14:53 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    22-09-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sacramenten
    Goedenavond beste lezer(es),

    's Ochtends begonnen met een lesje hoofdrekenen rond x en : tot 1000. Na een korte herhaling via een werkblaadje, gingen de kinderen zelfstandig aan de slag in hun schrift.
    Juf Dorien sprak het laatste blok voor de middag hun fysieke talenten aan.
    Na de middagspeeltijd overliepen we de huistaak van godsdienst ( een viertal had haar/zijn huistaak niet gemaakt!), stemden we voor een vertegenwoordiger in de leerlingenraad,  ( Simon werd de gelukkige!) schreven we in de spellingles rond -aai, - ooi, - oei en -eeuw, -ieuw en -uw en alsof dat nog niet alles was maakten we nog een tekening voor het herfstrestaurant in november.
    Agenda:
    taak: Muzo: herfsttekening 23/09
                      mannetje/vrouwtje 23/09
    lessen: WO lezen blz 3-13 23/09
              rekenen: x,:,+ en - tot 1000 (toets) 26/09
    niet vergeten: briefje scholenveldloop (27/09), toets tekenen

    Muzo: De kinderen hebben van juffrouw Karen in de knutselles de opdracht gekregen om zichzelf te tekenen op een gekregen patroon( meisje - jongen) . De kinderen moeten dit morgen binnenleveren.
    Rekenen: Volgende week zullen er een aantal kleine toetsjes gegeven worden rond wiskunde. Maandag starten we met hoofdrekenen.

    Morgen is het ook eucharistieviering!

    Nog een prettige avond,

    Meester Joeri

    22-09-2011 om 17:33 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    21-09-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Taaltest
    Goedenavond beste lezer(es),

    Vandaag hebben we tijdens de rekenles getallenkennis breuken opnieuw aangepakt. A.d.h.v. een werkblaadje kregen de kinderen een aantal opdrachten zoals een geheel verdelen in gelijke delen, gelijke delen opnieuw aanvullen tot een geheel, teller, breukstreep, noemer benoemen, stambreuk, breuken vergelijken en ordenen, ...
    Achteraf werd er dan in het rekenschrift de oefeningen zelfstandig gemaakt en verbeterd.
    Na de speeltijd kwam het laatste controledictee er aan. De leerlingen kregen 30 woordjes en 30 stukken van zinnen die ze moesten aanvullen op hun dicteeblad. Opnieuw verschijnen deze punten niet op het rapport. De dictees verdwijnen na analyse in hun leerlingendossier.
    Afsluiten deden we deze voormiddag met het bekijken hoe mensen woonden doorheen de tijd.
    We vergelijkten dit dan ook met onze woningen.
    Agenda:
    taak: godsdienst: sacramenten 22/09
           taal: verbeteren dictee   22/09
    lessen: W.O.: lezen blz 3 -14 23/09
              rekenen: stambreuken blz 19-20 22/09
    niet vergeten: toets laten tekenen

    Verduidelijking agenda:
    Godsdienst: Wij hebben vorige les reeds het voorbereidend werk voor deze taak gedaan. De kinderen moesten een tekstje met uitleg over het sacrament koppelen aan een tekening ervan. Alle tekeningen ( aangeduid met een cijfer) zijn voorzien van een letter dat overeenstemt met het tekstje. Hun opdracht thuis is de prentjes en tekstjes uitknippen en bij het juiste sacrament plakken op de volgende bladzijden.
    Taal: Hun toets dictee dient ook verbeterd te worden. Verbeteren doen we in het groen.
    Rekenen: De kinderen overlopen nogmaals de oefeningen die ze vandaag zelfstandig hebben gemaakt.

    Tot morgen,

    Meester Joeri

    21-09-2011 om 18:02 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    20-09-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Testen, testen, ...
    Goedenavond beste lezer(es),

    Vanochtend kregen de kinderen het tweede gedeelte van de rekentoets begin vierde leerjaar op hun boterham. Afwisselend kwamen de verschillende leerdomeinen van rekenen in deze test langs.
    Aangezien elke vraag door de leerkracht moest gelezen worden en daarna beantwoord, waren wij hier een tijdje mee zoet.
    Het belsignaal voor de voormiddagspeeltijd rinkelde als geroepen. Toch moest er na de speeltijd nog getoetst worden. Nu wel voor punten. Het aangekondigde dictee en begrijpend lezen passeerden ook de revue.
    Eens de middagspeeltijd gingen het ietsje rustiger aan.  Tijdens de godsdienstles namen we de verschillende sacramenten onder de loep en in de W.O. les  keken we hoe er vroeger werd gegeten en geslapen.
    Uitbollen deden we met contractwerk of tekenopdracht.
    Agenda:
    taak:/
    lessen: /
    niet vergeten: toets tekenen + brief

    De kinderen hebben de toets van taalgebruik van maandag mee naar huis in de toetsenmap. Er staan twee punten op vermeld: De punten die ze verdiend hebben voor het correct invullen van de toets zelf en daarnaast ook punten op spelling ( S)
    In het vierde leerjaar blijken er ook luizen aanwezig te zijn, vandaar ook de meegegeven brief.

    Tot morgen,

    Meester Joeri

    20-09-2011 om 18:52 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    19-09-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verhuizen
    Goedenavond beste lezer(es),

    Eerste opdracht van deze ochtend was het verplaatsen van de leerlingen. Na deze verhuis werden de klastaken opnieuw herverdeeld.
    Logisch dat er al heel wat tijd was weggetikt. De opdracht van rekenen was tweedelig. Eerst kregen de leerlingen een toets op tijd ,om hun niveau wat hoofdrekenen betreft te onderzoeken, daarachter werkten we klassikaal de rekenverhalen af.
    Voor de toets moesten de leerlingen 15 optelsommen, 15 aftrekkingen, 15 maaloefeningen en 15 deeloefeningen.
    Optellen en aftrekken was 4 minuten per kolom, maal -en deeloefeningen 1 minuut en 30 seconden per kolom.
    Nog in de voormiddag bespraken we namen van straten en gingen we onze eigen adressen op de juiste manier sorteren.
    De tekst " Verhuisd" voor begrijpend lezen werd voorbereid en de kids kregen ook een toets synoniemen en zegswijzen voor de kiezen.
    In de godsdienstles vulden en plakten we de verschillende symbolen in.
    Verder oefenden we de liedjes voor de misviering en mochten de kinderen beginnen aan het maken van een herfsttekening.
    Agenda:
    taak:/ ( tenzij godsdienst symbool favoriete vereniging nog niet is afgewerkt!)
    lessen: taal: dictee: enkel of dubbel? 20/09
               voorbereiden tekst "Verhuisd" 20/09
               rekenen: blz 1 tot 14 ( niet leren!) 20/09
    niet vergeten: dictee !

    Wat rekenen betreft moeten de leerlingen eens kijken welke oefeningen ze nog niet zo goed begrijpen. Volgende week starten we immers met een aantal kleine toetskes over wat we allemaal al herhaald hebben.
    Het dictee dat uw kind verbeterd mee naar huis krijgt, is voor ons en voor u een waardemeter hoe het met het spellingniveau van uw kind is gesteld. Deze punten komen niet op het rapport. Daarmee dat ze ook niet in de toetsenmap worden gestoken, maar wel in het mapje taalbeschouwing.

    Tot morgen,

    Meester Joeri


    19-09-2011 om 18:45 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    17-09-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Memorial vrijdag
    Goedemiddag beste lezer(es),

    Gisterenochtend begonnen met een metend rekenles kloklezen.  Traditioneel gezien altijd moeilijk voor de leerlingen en het was dit jaar niet anders. Onze les bracht ons toch een eind voorbij de voormiddagspeeltijd.
    Nog in de voormiddag kregen de leerlingen het tweede deel van hun herhalingsdictee.
    Na de middag werd het tweede taallesje gegeven en verbeterden we ook het laatste blaadje van de bundel " Enkel of dubbel". ( Uit het laatste blad van deze bundel wordt dinsdag een dictee gehouden!)
    We werkten de WO les rond het werk van ouders af ( invullen in de werkschrift !) en bekeken nog enkele filmpjes omtrent het thema op de computer.
    De laatste blok van de vrijdagnamiddag gebruikten we om de liedjes voor de eucharistieviering van volgende week vrijdag ( 23 september) in te oefenen.
    Agenda:
    taak: rekenen: kloklezen 19/09
    lessen: taal: synoniemen en zegswijzen blz 3 19/09
                     dictee: enkel of dubbel              20/09
              WO: lezen in bronnenboek blz 3-9    19/09
    niet vergeten: symbool vereniging 19/09

    PS: extra oefeningen vind je ook op de website van het vierde leerjaar.

    Nog een prettig weekend gewenst,

    Meester Joeri

    17-09-2011 om 13:11 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    15-09-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.donderdag
    Goedenavond beste lezer(es),

    Deze ochtend begonnen met een lesje meetkunde omtrent hoeken. Begrippen zoals hoekpunt, benen, stompe hoek, rechte hoek, scherpe hoek, ... passeerden allemaal de revue.
    Na de voormiddagspeeltijd was het voor de kinderen tijd om te gaan sporten en voor mij om te verbeteren.
    Tijdens dat verbeterwerk moest ik spijtig genoeg vaststellen dat een aantal ouders de toetsen in het taalschrift niet hadden gehandtekend. Is het mogelijk om dit zo snel mogelijk recht te zetten? Alvast bedankt.
    De godsdienstles stond in teken van symbolen van een aantal verenigingen ( Chiro, Unicef, pax christi, ...) Uit deze symbolen mochten de leerlingen een symbool uitkiezen om in werkschrift te plakken.
    Tegen volgende les moeten de kinderen onderaan hun werkblad het symbool van hun favoriete vereniging opplakken.
    Afsluiten deden we een les taal rond werkwoorden.
    Het laatste gedeelte trokken onze rakkers naar juf Karen voor de knutselles.
    Agenda:
    taak: rekenen: blz 10-11 afwerken 16/09
            taal: dictee verbeteren         16/09
                  Enkel of dubbel?            16/09
    lessen: taal: synoniemen en zegswijzen blz 3 19/09
    niet vergeten: favoriete symbool (19/9)

    Het verbeteren van het dictee dient met een groene balpen gedaan te worden, de kinderen schrijven de foutief geschreven woorden tweemaal opnieuw.
    De huistaak van taal: Enkel in de eerste kolom invullen, de tweede wordt morgen aangevuld.

    Tot morgen,

    Meester Joeri

    15-09-2011 om 17:32 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    14-09-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Arbeid door de eeuwen heen
    Goedenavond beste lezer(es),

    Een rustigere rekenles was deze ochtend ons deel. De kinderen hadden immers als lesopdracht cijferend aftrekken tot 1000. Dit leek bij de meesten goed te gaan en gaf hen ook de tijd om de oefeningen van gisteren verder aan te vullen.
    De spellingles na de kleine speeltijd stond in teken van dictee. De kids moesten 30 woorden foutloos noteren, nadat ik hen gedicteerd had.
    Tijdens het slotgedeelte van de woensdag doken we onder in de geschiedenis van de arbeid. Wat deed men de 5de eeuw V.C? En in de 14de eeuw? ... waren vragen die tijdens deze les regelmatig opborrelden. We maakten ook de vergelijking met nu.
    Een zeer boeiende les die nog wacht op een verder vervolg.
    Agenda:
    taak : rekenen: huistaak 2 15/09
            WO: vrijetijdsbesteding 15/09
    lessen: WO: lezen blz 3-8 15/09
    niet vergeten: brieven, toetsen!

    De kinderen hebben vandaag hun taalschrift mee naar huis om de toetsen van luisteren en begrijpend lezen te laten handtekenen. Indien de vorige begrijpend lezentoets nog niet gehandtekend is , gelieve dat dan ook te ondertekenen.

    Tot morgen,

    Meester Joeri

    14-09-2011 om 17:02 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    13-09-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een winderige dag!
    Goedenavond beste lezer(es),

    Een verslagje van een drukke dag. Door de technische problemen aan het kopieerapparaat konden we deze ochtend geen kopies nemen. Gevolg: Het getypte werkblaadje voor rekenen moest nu door de kinderen zelf genoteerd worden.
    De rekenles had als onderwerp hoofdrekenen + en - tot 1000.  De kinderen kregen een pak oefeningen te maken in hun werkschrift. We hebben gedurende de dag tot tweemaal toe de rekenoefeningen laten verder maken, maar nog zijn de meeste niet klaar. Daarom is er afgesproken geweest, dat de kinderen de oefeningen moeten afgewerkt hebben tegen vrijdag. ( Ook verbeterd!)
    De tijd dat we niet met rekenen bezig waren tijdens de voormiddag, werd gebruikt voor taal. De toets begrijpend lezen en een les rond verwijswoorden brachten ons tot aan de middag.
    Na de middag werkten we eventjes aan rekenen en gingen dan verder met godsdienst. Er waren nog enkelingen die hun symbool moesten voorstellen.
    Voor de W.O. les gingen we op zoek naar hoe sommige kinderen hun jeugd beleefden doorheen de tijd. ( School gaan of niet?, Privéles of werken? ...)
    Het einde van de dag was eigenlijk geprogrammeerd om contract - en hoekenwerk te doen, maar wegens het niet naleven van de gemaakte afspraken (tweede belsignaal flink in de rij en niet meer praten in de gang )  en meerdere verwittigingen werd het contract - en hoekenwerk afgelast.
    Ik vind dat jullie het recht hebben om dat te weten!
    Morgen krijgen ze herkansing!
    Het is dinsdag dus krijgen de kinderen geen huistaak en lessen.
    Agenda:
    taak: /
    lessen: /
    niet vergeten: /

    Tot morgen,
    Meester Joeri

    13-09-2011 om 17:30 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    12-09-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De eerste zwemles
    Goedenavond beste lezer(es),

    Deze ochtend, mede dankzij de files, pas om 8.45 op school. Gelukkig nog net op tijd. Een leerling die ook uit mijn omgeving komt, was te laat.
    Om van het weekend te bekomen doken wij als eerste het warme zwembadwater in. Het mag gezegd worden, ik heb in de periode dat ik het in vierde leerjaar sta nog niet vaak zo een goede zwemgroep gezien. Proficiat daarvoor!
    Na het zwembadavontuur was de voormiddagspeeltijd al een tijdje opgeschoten. Gelukkig konden we toch voldoende ontspannen om dan keihard in de rekenles te vliegen.
    De les geraakte niet helemaal af, dus deden we gewoon nog een tiental minuutjes na de middagspeeltijd verder.
    De kinderen moesten tegen vandaag ook hun symbool meebrengen en stelden deze ook voor aan de klas.
    Nog in de namiddag werd de begrijpend lezen tekst voor morgen voorbereid.
    In de laatste blok van de namiddag hebben we voor de eerste keer gewisseld. Onze klas is gaan zingen bij juf Veerle.
    De kinderen hebben goed gezongen, wist de juf mij te vertellen.
    Agenda:
    taak: rekenen: week 2 les 1 blz 10-11  13/09
            taal: Enkel of dubbel? (5)          13/09
    lessen: rekenen: getalbegrip tot 1000 13/09
               taal: tekst ' Buurmeisje' voorbereiden 13/09
    niet vergeten: /
    Door het tempoverschil in de rekenles zijn de leerlingen in twee groepen verdeeld. Een eerste groep is klaar met alles invullen en verbeteren in de werkschrift en krijgen twee extra oefenblaadjes mee.
    De andere groep werkt de oefeningen in de werkschrift af en verbeteren hun werk dan met de correctiesleutel.

    Tot morgen,

    Meester Joeri

















    12-09-2011 om 17:24 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    10-09-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De jarige van de dag
    Joachim Van Schelvergem werd gisteren 9 jaar. Een dikke proficiat van heel de klas !!!





    10-09-2011 om 11:02 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Witte
    Goedemorgen beste lezer(es),

    Het verslagje van een vrijdag is altijd speciaal omdat ik nooit exact weet wanneer ik dit verslagje zal schrijven. Dus niet boos zijn als het verslagje van vrijdag niet op vrijdag gepost staat.
    Gisterenochtend heel goed gewerkt! De rekenles bestond uit rekenverhalen ( toepassingen dus!) , die we klassikaal hadden opgelost. Daarna was het tijd om de huistaak van donderdag te verbeteren en zelfs een luistertoets af te nemen.
    Het laatste deel van de voormiddag was er eentje van zelfstandig werk. Ze mochten verderwerken aan hun zelfportret, tekening van de knutselmap of ze mochten lezen uit een boek van de klasbibliotheek. Deze klasbibliotheek bestaat uit strips, tijdschriften , fictie en non - fictie boeken. De afspraak die we samen gemaakt hebben is, dat de boeken niet mee naar huis worden genomen. Wanneer uw toffe leesboeken of strips hebt, die u niet meer gebruikt mag u die altijd aan de klas schenken. ( Joachim bijvoorbeeld heeft al een aantal strips aan de klas geschonken)
    Uiteraard wordt er ook van hen verwacht dat ze heel wat zorg besteden aan het in ere houden van de boeken die ze lezen.
    Door de afwezigheid in de namiddag van juf Veerle hadden we een film voorzien in de namiddag. Een echte klassieker: " De witte". Deze film is een leuke aanzet voor onze tweede les uit Mundo waar we de school doorheen de tijd gaan bekijken.
    Agenda:
    taak: taal: enkel of dubbel? (3-4) 12/09
            godsdienst: Dit ben ik          12/09
    lessen: rekenen: maal - en deeltafels 12/09
    niet vergeten: zwemmen, symbool!

    Maandag hebben we onze eerste zwemles, dus iedereen zwemgerief mee naar school!
    De kinderen worden gevraagd hun eigen symbool mee te brengen naar de klas. ( 's avonds gaat het terug mee naar huis!)
    Gelieve dat ook zoveel mogelijk op te volgen.

    Nog een prettig weekend aan iedereen,

    Meester Joeri

    10-09-2011 om 10:58 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    08-09-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.It 's a rainy day

    Goedenavond beste lezer(es),

    Ondanks het druilerige weer, kregen we een leuke opener van de dag. De mensen van Musate kwamen hun groep promoten en speelden voor de leerlingen een aantal deuntjes.
    Na dit muzikaal intermezzo begonnen we onmiddellijk aan onze rekenopdracht voor vandaag. Deze bestond uit ruimtelijke oriëntatie.
    De rest van de voormiddag heb ik hen aan de goede zorgen van juffrouw Dorien gelaten en kregen ze hun eerste turnles van het schooljaar.
    De namiddag bestond uit godsdienst, taal en WO. In godsdienst leerden we het verschil tussen een teken en een symbool, voor taal zochten we de oorsprong van familienamen en wat WO betrof, werkten we de les 1 volledig af.
    Dat gaf ons nog juist de tijd om agenda te schrijven, huistaken uit te delen en onze schooltas maken en vertrekken naar huis.
    Agenda:
    taak: taal: enkel of dubbel ( 1-2) 09/09
            godsdienst: Dit ben ik         12/09
           taal: mijn zelfportret          12/09
    lessen: WO: eeuwenband             09/09
    niet vergeten: briefje, handtekening agenda + toets

    Ter verduidelijking: 
     1. Ze hebben een bundel gekregen waar er een groot aantal oefeningen staan omtrent verenkeling en verdubbeling. Het is de bedoeling dat de kinderen gedurende een paar dagen hierop oefeningen maken.  Ze moeten enkel de opgegeven bladzijden maken.
    2. Mijn zelfportret is een stelopdracht waar de kinderen zich zelf op een toffe, frisse manier moeten voorstellen. Als hulp heb ik zelf een portret gemaakt. De kinderen mogen zich daar gerust op baseren. Ze maakten hun opstel eerst in het klad en maandag krijg ik op het net blad een netjes geschreven zelfportret.
    3. De godsdienstopdracht is door een aantal leerlingen gemaakt, het is dus ook maar logisch dat zijn daar dan niets meer moeten aandoen.
    4. Tijdens de WO les is er vastgesteld dat er nog een aantal leerlingen de manieren om te bepalen welke eeuw het is of een jaartal binnen een eeuw te noemen, nog niet onder de knie hebben.
    5. Ten slotte wordt er van jullie ouders verwacht dat jullie alle meegebrachte toetsen handtekend ( ook diegene in taalschriften !) en ook de agenda (minstens) éénmaal van een handtekening voorziet.

    Nog een prettige avond gewenst,

    Meester Joeri







    08-09-2011 om 17:01 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    07-09-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De eeuwenband
    Goedenamiddag beste lezer(es),

    Uitzonderlijk op woensdagnamiddag, maar ik veronderstel dat daar niemand bezwaren zal overhebben.
    De dag gestart met een les meten en metend rekenen( afkorting MMR zie agenda !) , waar we ons geconcentreerd hebben op de verschillende kalenders ( schoolkalender, weekkalender, jaarkalender, ...) maar ook op uurroosters, tijdsverdeling, ... Een hele brok dus, waar we tot aan de speeltijd hebben aan gewerkt.
    Na de speeltijd was het tijd voor de tweede spellingles. Woorden met korte en lange klinkers werden herhaald.
    In de WO les gingen we verder met het uitwerken van onze eeuwenband en maakten we al enkele oefeningen in onze werkschrift.

    Agenda:
    taak: rekenen: MMR: blz 6 8/09
    lessen: WO: eeuwenband 8/09
             rekenen: maal - en deeltafels 8/09
    niet vergeten: warme maaltijden, turnen.

    Doordat we tijdens de rekenles de oefeningen in de werkschrift hebben kunnen afmaken, krijgen de kinderen deze mee als huistaak.
    Wat de les WO betreft, moeten ze wanneer ik een jaartal zeg, kunnen antwoorden in welke eeuw dat is en ook omgekeerd wanneer ik een eeuw zeg, moeten zij  daar een jaartal kunnen uitzeggen.
    Morgen starten de warme maaltijden, de menulijst vindt u terug op onze website van de school.
    Turnen staat morgen ook op het programma.

    Nog een prettige dag verder,

    Meester Joeri








    07-09-2011 om 14:27 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (3 Stemmen)


    Archief per week
  • 30/11-06/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 22/06-28/06 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 20/04-26/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 03/11-09/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 07/10-13/10 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 23/09-29/09 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 14/01-20/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 17/12-23/12 2012
  • 10/12-16/12 2012
  • 03/12-09/12 2012
  • 26/11-02/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 25/06-01/07 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 28/05-03/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 17/10-23/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 27/06-03/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 23/05-29/05 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 29/11-05/12 -0001

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs