Met je vrienden in de Virtuele Wereld (Oculus room)
Je hebt er vast wel eens over nagedacht, samen met je vrienden chillen in de Virtuele wereld. Oculus biedt sinds kort al de mogelijkheid om dit te doen met de Gear VR, maar wil dit in 2017 ook gaan doen met de Oculus rift, om zo de beleving van VR nog spectaculairder te maken. De headset van de Oculus biedt natuurlijk veel meer mogelijkheden dan de samsung gear . Toch zijn ze nog niet zover dat je je eigen gezicht kan verwerken in de game. Je kan een avatar aanmaken naar je eigen ideaal, maar dat maakt het toch wel minder persoonlijk. Makkelijk online met elkaar.
Oculus heeft op het gebied van communicatie ook grote stappen gezet. Je vrienden of bekenden inviten voor een chat is dan ook zo gedaan. Het is makkelijk gemaakt door de samenwerking met Facebook. Het enige wat je hoeft te doen is je Oculus Room account aan je facebook account koppelen, waardoor je daarna je vrienden kan inviten. Een invite is dus zo verstuurd en een date is dus ook zo gemaakt. Een party heeft een maximum van 4 personen, maar waarschijnlijk zal oculus binnenkort de mogelijkheid gaan bieden om met meerdere mensen in een party te kunnen. Dat zou het in ieder geval wat interessanter maken.
Gamen en videos kijken.
Als je eenmaal bent gejoined in de room kan je zelf gaan bepalen wat je wilt gaan doen. Dus geen standaard spel installatie. Oculus heeft er bijvoorbeeld voor gezorgt dat je samen videos kan kijken op de bank of een spel kan spelen, zoals Dragon front.. Oculus Room biedt VR dus veel op het gebied van multiplayer gaming. Je kunt nu een Oculus Rift virtual reality. bril huren
Het doel van Oculus room is om VR als sociaal communicatiemiddel te gebruiken om met vrienden en nieuwe mensen in contact te komen. Dit op een algemene plek voor iedereen. Je hoeft de deur dus niet uit. De Oculus room is nog in volle ontwikkeling dus we kunnen nog veel meer gaan verwachten in de toekomst. Het is dus zeker de moeite waard om te kijken waar Oculus mee gaat komen.
Lancering eerste Microsoft VR headset in Maart 2017.
Na nog niets gehoord te hebben van microsoft op het gebied van VR Gaan ze dan nu eindelijk met een Microsoft VR exemplaar op de markt komen. Na jaren van productie en aftasten wat de rest van de markt gaat doen hebben ze tijd genoeg gehad de VR bril te ontwikkelen. De bril zal gepresenteerd gaan worden op de game developers conference van 27 februari tot 3 maart in San Francisco. We moeten dus nog 2 maanden wachten.
Innovatief en Goedkoop
Microsoft gaat de VR bril laten draaien op het windows 10 besturingssysteem. Dit is het nieuwst besturingssysteem van microsoft.
Verder is nog afwachten met welke VR apps en games microsoft gaat komen, maar wel heeft Microsoft laten weten dat het microsoft systeem zelf de ruimte zal gaan scannen waar de bril gebruikt wordt om de beste VR ervaring te beleven.
De bril zal tegen een lagere prijs worden aangeboden dan de HTC-VIVE en de Oculus Rift en zal ongeveer $300 gaan kosten.
Installeren
We zullen niet veel nodig hebben op onze windows PC om het systeem te laten draaien. De software die je PC nodig heeft zijn: 4GB aan RAM geheugen, 1 USB3.0 poort, een grafische kaart met Directx 12 ondersteuning en een 4 CPU cores inclusief Dual-core processor met Hyperthreading.
Je kan ook met behulp van de Windows Holographic First Run kijken of de VR bril kan draaien op je PC.
Verwachting
Zal de microsoft VR bril het verschil gaan maken in vergelijking met de HTC-VIVE en de Oculus rift? Die kans lijkt aanwezig. Microsoft heeft al een keer met Oculus samengewerkt om de Oculus rift in combinatie met een xbox controller te gebruiken en heeft dus al enige kennis en ervaring op het gebied van VR. Buiten dat zal Microsoft de VR bril gaan verkopen tegen een veel lagere prijs, waarbij de bril naar verwachting niet veel onder zal gaan doen aan de modellen van HTC en Oculus.
Microsoft heeft eindelijk bekend gemaakt, wanneer de eerste microsoft VR bril de markt op zal gaan. Het is een bril die makkelijk is voor thuisgebruik en voor velen is aan te schaffen door de lage prijs. Het wordt voor de concurrenten dus lastig om zich hiertegen verweren. Gaat Microsoft HTC en Oculus van de troon stoten? En wat kunnen we in de toekomst nog gaan verwachten van deze VR giganten.
Veel VR ervaringen zijn voornamelijk geschikt voor individueel gebruik. Sommige games zijn gemaakt voor online multiplayer, maar daar heeft de rest van je familie en vrienden in de kamer niets aan. Toch is Virtual Reality wel degelijk geschikt voor sociale ervaringen, wat dacht je van Pictionary met Quill of Tilt Brush? Dit zijn ideale apps voor thuis met een groep, of op evenementen en feesten. Hilariteit verzekerd, zeker als je Jimmy Fallon uitnodigt, die lacht overal om:
Wat is Quill?
Dit tekenpakket van Oculus Story Studio is ontwikkeld voor de Oculus Touch controllers van de Rift. Naast het maken van eigen kunstwerken in 3D kun je ook illustraties van andere gebruikers bewonderen via de app. Quill is gratis te activeren na aankoop van Oculus Touch controllers.
Wat is Tilt Brush?
Dit tekenpakket is gemaakt voor de HTC Vive en werd ontwikkeld door Google. Naast normale penselen kun je ook tekenen met animerende materialen voor een verbluffend resultaat. Door de positionele tracking kun je vrij rondlopen en 3D illustraties maken.
Pictionary in VR
Door het beeld van de VR headset weer te geven op een PC scherm kunnen aanwezigen meekijken met de artiest. Zo kun je een spelletje Pictionary spelen. De bijzondere toevoeging is het tekenen in drie dimensies. Naast de X en de Y as kun je ook tekenen op de Z as. De penseelstreken zijn plat, door het virtuele canvas te draaien maak je in letterlijk een handomdraai driedimensionale tekeningen.
Omdat VR headsets en de benodigde computers momenteel nog veel te duur zijn voor een beetje kliederen met virtuele verf is het ook mogelijk een HTC Vive of een Oculus Rift in te huren voor een event of bijeenkomst. Pictionary is een prachtig voorbeeld van sociale VR in de huiskamer.
Tim Sweeney is de oprichter van Epic Games en hij stond aan de wieg van de Unreal Engine. Met deze achtergrond is hij iemand om naar te luisteren wanneer het gaat om de toekomst van Virtual Reality. Onlangs werd er een interview afgelegd waarin hij een aantal opzienbare uitspraken deed.
VR volgens Sweeney
Volgens Sweeney wordt de HTC Vive tweemaal zo veel verkocht als de Oculus Rift. Omdat beide bedrijven geen specifieke verkoopcijfers bekend hebben gemaakt is dat niet direct te verifiëren. Volgens Sweeney komt dit door het gesloten systeem van Oculus. Standaard kun je met de Rift alleen gebruik maken van de Oculus store, Steam is standaard niet beschikbaar. Hij denkt dat een open systeem altijd zal overwinnen, en HTC biedt dit open platform. Je kunt Steam spellen via de OpenVR API van Valve op elk systeem bekijken en downloaden waaronder de Oculus Rift, de HTC Vive en ook de OSVR. Elke PC headset dus. Omdat alle VR en AR toepassingen een sociaal element bevatten is openheid van essentieel belang voor succes aldus Tim Sweeney.
Hoe open is Oculus?
Het is niet de eerste keer dat Oculus kritiek krijgt op hun gesloten aanpak. Kort na de introductie kwamen er al klachten over het gebruik van de beperkte Oculus Store, anderzijds werden spellen van Oculus afgeschermd voor Vive bezitters. Zelfs wanneer een HTC Vive speler een Oculus Rift spel wilde kopen werd dit geblokkeerd. Om dit te omzeilen werd een stukje software genaamd Revive ontwikkeld, dan werkt de hardware controle van Oculus niet meer. Oculus besloot deze optie te blokkeren maar kwam hier later op terug. Naast de discussie over de financiële gevolgen was dit zeker niet goed voor de PR van Oculus.
Wie verkoopt de meeste headsets?
Tim Sweeney gaf dus aan dat de HTC Vive twee maal zoveel headsets verkoopt in vergelijking met de Oculus Rift. Daarmee gaat hij voorbij aan die andere Oculus headset, de Gear VR. Deze smartphone houder van Samsung werkt ook op basis van Oculus software, er kunnen overigens niet dezelfde apps gebruikt worden. Samsung gaf onlangs aan dat er al vijf miljoen Gear VR houders uitgeleverd zijn, waarschijnlijk meer dan de HTC Vive en de Oculus Rift samen.
Een systeem of een accessoire?
Vaak worden VR headsets als op zichzelf staande producten gezien, toch zijn het in feite accessoires ofwel randapparatuur. De Rift en Vive hebben een Windows PC nodig, de PSVR werkt alleen met een PlayStation spelcomputer, de Gear VR heeft een Samsung smartphone nodig en de Google Cardboard is niet meer dan een smartphone houder. Producten als de Hololens zijn wel complete oplossingen, in dit geval op basis van het Microsoft besturingssysteem. Dat een fabrikant een eigen App Store inricht is begrijpelijk, dat ze daarmee de buitenwereld afsluiten is wel jammer.
Exclusieve titels
Op het gebied van exclusieve titels heeft Oculus ook kwaad bloed gezet. Een eigen productie als Lucky’s Tale is begrijpelijk, dat is net als een Mario spel voor Nintendo. De drie exclusieve titels van Insomniac zoals Feral Rites is minder leuk voor de Vive bezitters. Als de uitgever deze keuze maakt is dat geen probleem, als de maker van de headset betaalt voor exclusiviteit is dat vaak niet in het voordeel van de consument. U kunt nu virtual reality (vr) applicatie laten produceren of maken in Nederland Het is wel ironisch dat juist Epic Games het spel “Robo Recall” exclusief voor de Oculus Rift maakt. Volgens Sweeney werd deze keuze gemaakt omdat ze zelf niet een dergelijk budget konden investeren in een VR spel.
Welkom in de “Walled Garden”
De tijd zal het leren of Tim Sweeney gelijk krijgt. Als we naar Apple kijken lijkt een gesloten ecosysteem toch wel kansrijk, uiteindelijk is iOS een gesloten systeem met veel succes. De App Store van Apple brengt nog steeds veel geld in het laatje en is in tegenstelling tot Android erg gesloten. Heeft de consument behoefte aan vrijheid van keuze of wordt een gecontroleerde omgeving meer gewaardeerd? Of zal het net als Apple en Android, of Apple en Windows een kwestie zijn van; waarom kan het niet allebei?
Wanneer je een HTC Vive hebt, of misschien een smartphone met een VR houder kun je ook eens een Oculus Rift huren. Dan kun je het aanbod in de Oculus Store zelf bekijken voordat je een grote investering maakt. Elke headset heeft zijn eigen pluspunten en minpunten, de komende tijd is de strijd tussen VR formaten en producten nog niet gestreden.
De ouderen onder ons kunnen zich een tijd herinneren dat MTV stond voor “Music Television”, een zender die de hele dag muziek video’s uitzond. Muziekkanalen zijn op sterven na dood terwijl YouTube met kanalen als Vevo steeds meer muziek on demand vertoont. Bekende artiesten moeten een slimme marketing strategie toepassen om te concurreren met videoclips als “Gangnam Style”, “What does the Fox Say?” en “Apple Pen”. Daarom kiezen steeds meer artiesten voor een 360 graden video. Dat is niet alleen leuk om te bekijken, panorama video is ook een effectief middel om een onderwerp op een frisse manier te presenteren aan een groot publiek. Hier zijn de 5 meest opvallende 360 graden muziekvideo’s van 2016.
Een 360 graden video geeft je het gevoel dat je in een ruimte staat, zeker met een stereoscopisch beeld. Deze videoclip van OneRepublic plaatst je midden in een kamer, vervolgens beweegt de camera naar een andere kamer wat een prachtig effect geeft door de nauwkeurige choreografie van de acteurs in deze bijzondere muziek video.
Dit voormalige lid van LMFAO staat niet bekend om subtiliteit en elegantie. De Booty Man 360 graden video sluit mooi aan op de verhaaltjes van Redfoo. De muziek is niet bepaald verheffend, de choreografie van de clip is wel indrukwekkend. Sir Mix-a-Lot zou trots zijn.
Deze clip is in feite een drieluik waarin drie “locaties” worden samengebracht door acteurs zich in het beeld te laten verplaatsen. De visuele stijl doet denken aan de symmetrische beelden uit Wes Anderson films. Het beeld opsplitsen in drie “kaders” is een slimme manier om de kijker drie standpunten te bieden binnen één panorama film. Zo hoef je niet steeds om je heen te kijken.
Deze videoclip werd gemaakt om ruimtelijke audio te demonstreren, daarmee is dit een complete multimedia ervaring die de meerwaarde van 360 graden videoclips perfect laat zien én horen.
Dit is niet alleen een muziekvideo maar een complete audiovisuele ervaring die je gratis via de Google Play Store kunt downloaden. De muziek van Queen leent zich perfect voor dit soort panorama beelden, naast animatie wordt er ook gebruik gemaakt van archiefmateriaal.
Je kunt met elke VR headset 360 graden video’s bekijken, helaas zijn ze niet altijd even indrukwekkend. Sommige videoclips hebben geen diepte, en je kunt nooit vrij rondkijken. Bij HypeVR hebben ze een nieuw systeem ontwikkeld waarmee het mogelijk wordt om 360 films te maken waarbij je vrij kunt rondlopen, alsof je er zelf bent. Daar hangt wel een fors prijskaartje aan door de optelsom van dure camera’s en gecompliceerde software.
Het probleem van 360 graden video
Een 360 panorama videoclip is best leuk om te zien. Je kijkt om je heen en het lijkt alsof je ergens anders staat. Helaas kun je niet lopen, het is alsof je op de tribune zit in een voetbalstadion. Je ziet de hele wedstrijd vanuit hetzelfde standpunt. Dit is het grote verschil tussen “echte” VR en panorama video, de vrijheid van beweging.
Mobiele VR headsets zoals die van Google Cardboard en de Gear VR van Samsung hebben geen “positionele” tracking, dat betekent dat je niet vrij kunt bewegen. Je kunt je hoofd draaien, maar alleen vanuit hetzelfde standpunt. Wanneer je een stap opzij doet zie je direct dat het beeld niet echt is. Headsets als die van Oculus en HTC bieden deze mogelijkheid wel, maar alleen met computer gegenereerde beelden. Bij panorama video bestaat dezelfde beperking; vrij bewegen is niet mogelijk.
HypeVR liet hun vooruitstrevende technologie voor het eerst zien op een Tango tablet van Google. Dit tablet kan zich oriënteren in de ruimte, daarnaast kun je direct op het scherm kijken zonder noodzaak voor een headset. Je ziet in de demonstratie een man vooruit lopen op een strand. Aangekomen bij het water bukt hij en het perspectief verandert. De kijker kan geheel ronddraaien en de complete locatie bekijken. Dit is mogelijk dankzij “Volumetric VR Video Capture”. Naast beeld in hoge resolutie wordt er ook een LIDAR opname gemaakt, dat staat voor Light Detection and Ranging. Afstand wordt opgenomen op basis van een laser. De video wordt vervolgens gekoppeld aan deze data waarmee een compleet 3D videobeeld ontstaat met bewegingsvrijheid.
Light Field Capture
Lytro Immerge is een ander type camera die gebruik maakt van “Light Field” opnames. De camera neemt geen beeldpunten op maar lichtstralen, ook wanneer die weerkaatsen vanaf een oppervlak. Zo kan er ook video worden opgenomen waarin je deels vrij kunt rondlopen. De afstand is beperkt tot een klein gebied waarin de camera zich bevindt. Er is enorm veel beeldinformatie die verwerkt moet worden waarmee je niet snel een Google Street View kunt verwachten met dit soort technologie.
Opslag en distributie van data
Naast opname speelt datacompressie ook een belangrijke rol. Er is ongelofelijk veel data nodig om de beelden in volledige 3D weer te geven. Er wordt gewerkt aan offline video en online streaming video, daarbij zal compressie van belang zijn evenals slim streamen. In dat geval wordt alleen de relevante data geladen. Er zijn nog volop uitdagingen voor dit soort panorama video, er zijn meerdere bedrijven die hier momenteel grote vooruitgang in boeken.
De toekomst van VR video
De camera opstelling van HypeVR bestaat uit 14 camera’s met bioscoopkwaliteit. Dan is er nog een LIDAR laser camera nodig. De Lytro technologie werkt op een andere wijze die vooralsnog ook nog te duur is voor normale filmproductie. Toch staat de tijd niet stil, en de kosten zullen snel dalen. U kunt ook zelf een virtual reality applicatie laten maken in Nederland. Daarnaast worden computerbeelden steeds realistischer. Met de opkomst van mobiele VR en “room-scale” tracking zal de vraag naar hoogwaardige VR films ook toenemen. Bij VR applicaties en games laten maken zal er steeds vaker gebruikt worden gemaakt van 360 graden foto en video. Laten we hopen dat HypeVR de hype ook echt waar zal maken.
Oculus VR en BBC Earth hebben aangekondigd dat ze gaan samenwerken om content te produceren voor de Oculus Rift en de Gear VR. Ze beginnen met drie VR producties die zich richten op zwarte beren, de Caracal kat en Oogpister kever. De producties zullen in januari verschijnen, de eerste drie maanden zijn ze gratis te bekijken.
Drie VR producties van BBC Earth
In Cat Flight kun je zien hoe hoog een Caracal kat kan springen. Dit wordt gerealiseerd door 360 graden videobeelden te combineren met computer gegenereerde beelden waardoor je helemaal rondom de kat kunt kijken terwijl deze sprongen met een enorme hoogte maakt.
Oogie is de naam voor een interactief spel waarbij we de Oogpister kever volgen terwijl deze door de Afrikaanse Savanne kruipt. Het is aan de speler om deze kever veilig langs gevaren te loodsen waaronder dodelijke beesten die het op deze kleine kever hebben gemunt.
Bear Island is een 360 graden interactieve video waar de kijker een groep zwarte beren volgt terwijl ze naar de oevers van een rivier in Alaska trekken. In deze presentatie kan de kijker de tocht zien vanuit diverse standpunten en verschillende verhalen bekijken over het leven van de zwarte beren.
Samenwerking met Oculus VR
Dit is het eerste VR project van BBC Earth die in samenwerking met Oculus wordt uitgevoerd. Je hebt dus een Oculus Rift nodig of een Gear VR om deze presentaties te bekijken. BBC geeft niet aan of deze films later ook op andere VR platformen zullen verschijnen. Oculus is overigens niet de enige partij die content exclusief houdt, Google heeft bijvoorbeeld hun eigen Spotlight serie. Het is wel opmerkelijk te zien dat een publieke zender als BBC dit soort producties exclusief op een specifiek platform uitbrengt.
First Life is een productie uit 2015 die werd gemaakt door de beroemde natuurfilmer Sir David Attenborough. Deze productie van AlchemyVR werd ook exclusief uitgebracht voor de Gear VR. Daarmee is de headset van Samsung erg geschikt om natuurfilms op te bekijken. Overigens kun je op YouTube ook een aantal reportages vinden van National Geographic en Discovery VR. Deze films kun je met vrijwel elke VR headset bekijken waaronder Google Cardboard. Zelf een 360 graden film voor virtual reality laten maken?
In deze eerste drie producties van BBC Earth verkennen ze de interactieve mogelijkheden van 360 graden video, ze gaan daarbij verder dan een panorama opname en voegen nieuwe elementen toe. 360 Graden video’s laten maken is vooralsnog een ingewikkeld proces, filmmakers tasten momenteel de mogelijkheden van dit nieuwe medium af.
Je kunt een Virtual Reality ervaring beleven met een headset, je kunt ook de gehele ruimte omtoveren naar een VR wereld. Dat is het concept achter Ariana, een project van Razer. Dit bedrijf brengt verschillende producten uit die specifiek gericht zijn op gamers. Ariana is nog geen product voor de eindconsument, het is nu slechts een demonstratie op basis van Chroma, een lijn producten van Razer waarbij kleur een belangrijke rol speelt.
Producten van Razer hebben doorgaans een opvallend uiterlijk. De stijl is stoer en donker, een groot contrast met de elegante en lichte stijl van een bedrijf als Apple. Om de producten wat meer kleur te geven hebben ze Chroma bedacht, zo krijgen laptops, muizen en toetsenborden kleur op basis van LED verlichting. Wellicht zijn ze een beetje doorgeschoten, met opties als 16.8 miljoen kleuren cycling, 7 seconden kleur pulsen, oplichtende toetsen, regenboog golven, kleur kringen, ster verlichting en een vuur effect. Met andere woorden; alle essentiële lichteffecten die je nodig hebt als serieuze gamer…
Project Ariana is niet zomaar een projector
Project Ariana bouwt voort op de lichtexplosie van Razer, toch is het meer dan kerstverlichting voor gamers. Op basis van een 4K resolutie projector wordt het computerbeeld weergeven op de gehele ruimte, niet alleen in het beeldscherm. Dat is op zich niet zo bijzonder, het verschil is de ruimtelijke tracking. De software kan objecten en afstanden herkennen waarmee het beeld zonder vertekeningen wordt geprojecteerd op een wand die niet geheel vlak is. Zo kun je een spel buiten de randen van het beeldscherm laten zien. Het resultaat is een virtuele wereld in je eigen kamer die zich perfect vormt naar de contouren van de ruimte, en de objecten die er staan. Je kunt zo Virtual Reality inzetten op events, en een groot publiek samen laten kijken naar een virtuele projectie.
Als je nu een gevoel van déjà vu krijgt sta je niet alleen. Er was toch al eerder een dergelijke projector? Je hebt het helemaal juist, in 2013 liet Microsoft een demonstratie zien van de Illumiroom, een soortgelijke projectie op basis van de Kinect diepte camera die onderdeel uitmaakt van de Xbox opstelling. Het concept liet zien dat een spel over de hele kamer kon worden geprojecteerd, met dezelfde compensatie voor vertekening bij objecten.
Microsoft heeft veel van dit soort projecten lopen, soms komt deze technologie terug in producten, soms raakt het in de vergetelheid. Het is daarom opmerkelijk dat Project Ariana zoveel lijkt op de Illumiroom van Microsoft. Aangezien de Hololens van Microsoft ook gebaseerd is op de Kinect camera is dit wellicht een goede gelegenheid om het Illumiroom projector concept weer nieuw leven in te blazen. Stel je voor; een Hololens projectie in combinatie met een kamerbrede projectie als achtergrond…
Naast bovenstaande twee demonstraties mogen we uiteraard niet het product vergeten dat je wel gewoon in de winkel kunt aanschaffen; de Ambilight van Philips. Deze serie televisies is uitgerust met multicolor LEDs aan de achterzijde die verkleuren op basis van het televisiebeeld. Zo wordt de achterwand verlicht in het kleurschema in het beeld. Enkele jaren geleden werden er ook losse lampen uitgebracht voor gaming PC’s. Dit is geen volledige projectie, het betreft lichtstralen die het normale beeld aanvullen. Virtual reality inzetten op beurzen
Virtual Reality zonder headset wordt mogelijk met behulp van “slimme” projectors. Microsoft heeft het concept destijds in de ijskast gezet, gaat Razer er met het idee vandoor? Virtual Reality inzetten op events biedt veel kansen voor ondernemers omdat VR technologie erg aanspreekt bij het publiek. Met VR headsets in combinatie met projectie wordt de ervaring nog indrukwekkender.
Snapchat is Facebook voor de kinderen van Facebook gebruikers. Jong, hip en anders. Snapchat begon als een social media app met berichten die na bekijken direct gewist werden, later is het uitgegroeid tot volwaardig social media platform. Het bedrijf blijft zichzelf steeds opnieuw uitvinden, bijvoorbeeld met Augmented Reality filters over jouw gezicht en tekenen op live video. Onlangs heeft het bedrijf hun naam veranderd naar Snap Inc. waarmee ze verder kijken dan social media apps. Spectacles is hun eerste hardware product, een zonnebril met ingebouwde videocamera. Is dit een “slimme bril” of een dom speeltje?
In de Engelse taal staat “spectacles” voor “bril” en “spectacle” staat voor spektakel. Deze bril is spectaculair te noemen omdat er een videocamera in verstopt zit. Nou ja verstopt, de grote ronde cirkel met LED lampjes laat duidelijk zien wanneer je filmt. De clips zijn 10 seconden lang en nemen een groothoek beeld op. Het beeld is niet volledig in 360 graden maar heeft wel een ruime kijkhoek, tijdens terugkijken kun je de smartphone als venster bewegen. Tik op de zijkant en neem een clip op, stuur deze naar je smartphone en upload het resultaat naar Snapchat. Heel eenvoudig eigenlijk, Snap Inc. houdt specifieke technische specificaties voor zichzelf.
Bewust heel beperkt
Spectacles kost 130 dollar en kan niet bijster veel. Dat lijkt bewust, in tegenstelling tot de Google Glass is deze bril veel gebruiksvriendelijker en heeft één duidelijke toepassing. Je legt je eigen wereld vast, door het eerstepersoons perspectief geven de beelden een heel persoonlijk gevoel. Je hoeft de camera niet vast te houden dus je hebt beide handen vrij om bijvoorbeeld te skiën of te dansen met je partner. Je kunt zelf ongetwijfeld volop toepassingen bedenken met als voornaamste beperking dat je slechts tien seconden per keer kunt opnemen.
De getinte glazen zijn waarschijnlijk niet alleen voor het design, de camera presteert slecht in het donker en binnenshuis. Het verzenden van veel korte clips naar de smartphone duurt behoorlijk lang en bewerken is nog een onhandig proces.
Is Spectacles een Virtual Reality product?
Shakespeare schreef ooit “To be VR or not to be VR, that is the question” of iets dergelijks, Spectacles is in basis geen VR bril. Je kunt overigens wel achteraf tekenen op de videoclips, net als bij andere Snapchat videoclips, een beetje Augmented technologie dus. Omdat de bril gekoppeld wordt aan de smartphone zijn er veel mogelijkheden die momenteel door Snap Inc. niet benut worden. Je kunt wellicht VR applicaties laten maken en AR toepassingen ontwikkelen door een realtime videoverbinding te maken met de bril. Deze Spectacles is de eerste versie, wie weet wat er nog aan zal komen. Snap Inc. pakt het wellicht heel slim aan door een basis product in de markt te zetten dat opzettelijk heel “low tech” lijkt maar stiekem veel potentie heeft.
Spectacles is niet echt te vergelijken met VR headsets of de Hololens, zelfs niet met Google Glass. Het biedt wel een frisse blik op de mogelijkheden van “slimme” accessoires.
Er zijn verschillende bedrijven die een social VR app hebben ontwikkeld, daarnaast zijn er al diverse spellen met multiplayer functionaliteit en sociale functies. Veel van deze diensten beperken zich tot één of enkele systemen. De makers van vTime richten hun pijlen niet op één systeem, vTime is ondertussen beschikbaar voor de Samsung Gear VR, de Oculus Rift, Google Cardboard op Android en iPhone, er is nu ook ondersteuning voor Google Daydream.
Niet alleen is vTime verkrijgbaar op al deze systemen, je kunt ook chatten met gebruikers van andere systemen, het werkt compleet transparant. In feite heeft vTime dezelfde functies als andere chat apps zoals private chat, fotos delen en het maken van je eigen avatar. vTime wist zich altijd al te onderscheiden met de diversiteit aan ruimtes waar je virtueel een praatje kunt maken; op rotsen in een beekje, naast de Eiffeltoren, hoog in de lucht of zelfs buiten de atmosfeer. De stijl is niet geheel realistisch maar ook niet te kinderachtig. Je hebt geen bewegingsvrijheid wat het geheel wel een beetje statisch maakt. Het zou ook lastig zijn om dit te realiseren omdat mobiele headsets zoals die van Google Cardboard en Daydream geen positionele tracking ondersteunen.
Meer mogelijkheden in vTime
Er komen regelmatig updates uit voor deze dienst waaronder de optie om gesprekken geheel in 360 graden op te nemen met vCast, zo kun je bijvoorbeeld je eigen talkshows maken. Binnenkort zullen er ook producer tools verschijnen, zo kun je mensen met elkaar laten chatten terwijl een producent de techniek regelt zoals het tonen van extra informatie en het oproepen van fotos en andere media. Hiermee lijkt vTime een heel specifieke markt na te streven.
De makers van vTime zien veel mogelijkheden in mobiele VR, voor zakelijke toepassingen en speciale evenementen kun je ook een vr bril bedrukken.
Zet Nokia OZO zet de standaard voor 360 Graden Video
Er zijn verschillende manieren om 360 graden videoclips te bekijken zoals YouTube en Facebook. Daarnaast worden er ook regelmatig speciale apps uitgebracht met panorama video. Er is geen definitieve standaard in deze videoclips. Soms zijn ze 360 graden, dan weer 180 graden, soms zijn ze in stereoscopisch 3D en soms met een “plat” beeld. Nokia wil orde scheppen in de chaos met de OZO Player SDK, een stukje software die je elke panorama video laat bekijken in elke app.
Hoe kun je 360 graden video’s laten maken?
Je hebt panorama camera’s zoals de Ricoh Theta met twee lenzen, je hebt ook camera’s zoals de Kodak SP360, die filmt met één lens. Of een “camera rig” die meerdere camera’s zoals die van GoPro aan elkaar koppelt. Het resultaat is een 360 graden video, maar niet elk bestand is gelijkwaardig. Volgens Nokia zijn er pakweg 20 verschillende panorama video formaten op de markt, zo wordt het voor een software ontwikkelaar erg lastig om een app te maken die video op de juiste wijze weergeeft. U kunt ook eenvoudig een 360 graden vr filmpje laten produceren Nokia wil met de OZO Player SDK het eenvoudiger maken om video te integreren in VR apps.
Niet alleen voor Nokia
Een bijzonder aspect aan deze SDK is het feit dat Nokia zelf een 360 graden camera op de markt heeft gebracht die eveneens de naam OZO draagt. De software zal uiteraard werken met deze luxe OZO camera, maar ook met video van andere bronnen. Er is daarnaast een Unity plug-in gemaakt voor ontwikkelaars die hun apps in Unity bouwen. Het wordt een stuk eenvoudiger om panorama video weer te geven op elk platform waaronder Oculus, HTC Vive, Daydream en andere VR headsets. De SDK en plug-in kan overweg met verschillende types zoals Equirectangular en Cubemapping, dat is de manier waarop de video wordt “gebogen”. OZO kan 180 en 360 graden video weergeven en indien beschikbaar in volledige surround sound. Er zijn zelfs voorbeelden beschikbaar die ontwikkelaars kunnen gebruiken voor hun eigen apps.
Nokia wil geen uniform prijskaartje plakken op de OZO Player en bepaalt in elk afzonderlijk geval een passend tarief. De versie met watermerk is gratis te gebruiken.
Virtual Reality technologie werd al decennia geleden omschreven door Science Fiction schrijvers. De details zijn wat anders, de tijdlijn is verschoven maar veel ontwikkelingen die vandaag de dag gerealiseerd zijn werden al lange tijd geleden voorspelt. De regionale directeur van Vive in China, Alvin Wang Graylin heeft zijn voorspellingen gemaakt voor de toekomst van VR de komende jaren. De HTC Vive was in 2016 de tweede serieuze Virtual Reality headset die te koop was voor de eindconsument, zal HTC de toekomst van VR ook gaan domineren?
Wat gaat er gebeuren volgens HTC in 2017?
Dit zijn de voorspellingen voor dit jaar:
Er zullen meer dan tienduizend professionele titels voor Virtual Reality op de markt verkrijgbaar zijn.
Nieuwe middelen en cameras voor ontwikkelaars zullen bijdragen aan de explosie van nieuwe content.
PCs die geschikt zijn voor VR zullen in het vierde kwartaal de verkoopcijfers voor andere PCs overtreffen.
Mobiele VR verkopen zullen de 50 miljoen overtreffen.
Virtual Reality zal het nieuwe statussymbool worden voor consumenten.
Educatie gaat de grote aanjager zijn voor VR.
Er zullen steeds meer inkomsten gegenereerd worden uit advertenties op VR platformen.
Door het tekort aan VR ontwikkelaars zullen salarissen omhoog gaan.
De verticale industrie zal in grote getale VR gaan gebruiken, dat zijn de sectoren die zich richten op een speciale markt of doelgroep.
Er zal iemand zijn die 30 dagen non-stop in de virtuele wereld zal doorbrengen. Over een virtueel toilet wordt geen voorspelling gemaakt.
Wat gaat er gebeuren volgens HTC in 2018?
Graylin kijkt twee jaar vooruit, dit komt er in 2018:
De consumenten zijn klaar voor lange VR speelfilms.
Vastgoedontwikkelaars zullen kleine appartementen gaan verkopen die geschikt zijn voor VR toepassingen.
Wereldwijd zal VR ontwikkeling het meeste populaire vak worden in het beroepsonderwijs.
Het eerste product dat VR en AR combineert zal op de markt verschijnen.
Kunstmatige Intelligentie maakt het mogelijk sociale VR vrienden te maken voor senioren en eenzame mensen.
Bekende mensen zullen hun hele leven gaan live-streamen.
Alle grote winkels zullen mogelijkheden bieden te winkelen in VR.
Sociale VR neemt een vlucht en raakt steeds meer ingeburgerd.
Er komt een hoge kwaliteit MMORPG (Massive Multiplayer Online Role Playing Game) die direct enorm populair wordt.
Een aantal voorspellingen zijn logische conclusies uit huidige ontwikkelingen, andere voorspellingen geven een beetje aan waar HTC naartoe wil. De voorspelling voor 50 miljoen mobiele VR systemen is opvallend aangezien HTC geen mobiel systeem heeft, in tegenstelling tot concurrenten Oculus (Gear VR) en Google (Cardboard en Daydream). Het record voor tijd doorbrengen in VR ligt momenteel op één hele dag, live-streaming is nu buiten VR eigenlijk al een feit. Graylin ziet ook de mogelijke problemen bij de groei van Virtual Reality:
Er moeten nieuwe inkomstenmodellen komen.
Er zijn killer apps nodig die aanspreken bij een groot publiek.
De gebruikersinterface moet meer intuïtief worden.
De schermen moeten kwalitatief beter worden.
Er moet meer kunstmatige intelligentie toegepast worden.
Met minder energie moet er meer data verwerkt worden.
De verbindingen met en zonder draad moeten sneller.
Batterij technologie moet verbeterd worden.
Er moet meer opslag op een kleiner oppervlak mogelijk zijn.
Dit lijkt een subtiele oproep aan slimme ontwikkelaars die VR toepassingen willen ontwikkelen. We kennen allemaal Windows en weten hoe je met een muis een pictogram moet dubbelklikken. We hebben de laatste jaren leren werken met aanraakschermen. Beide methodes zijn gekoppeld aan een gebruiksvriendelijke interface. Wie gaat de beste wijze van VR besturen bedenken en wat heb je daar voor nodig? Batterij capaciteit en betere schermen spreekt voor zich, de opkomst van mobiele telefonie en smartphones hebben vele bijgedragen aan de opkomst van VR. Huur nu de HTC Vive Virtual Reality bril bij vr-expert. Ontwikkelingen die ook in sectoren buiten VR gunstig zijn hebben de grootste kans van slagen. De toepassingen voor de zakelijke wereld en het leger spelen ook een rol in technologische vooruitgang. Zonder drones voor het leger zouden de consumenten drones nooit op de wijze zijn doorgebroken zoals dat nu het geval is. U
Wie heeft er een virtuele glazen bol?
Wat denk je, heeft Alvin Wang Graylin de juiste voorspellingen gemaakt of zit hij compleet mis? Wat is te realiseren en wat zal onmogelijk blijken? Liggen de grenzen in de hardware, de software of de creativiteit van de ontwikkelaars? En wat zal de killer app zijn voor het grote publiek? Pokémon GO is een typisch voorbeeld van een onverwacht succes waar zelfs Mario op de iPhone geen double-jump overheen kon maken. Het geeft ook aan hoe moeilijk het is de toekomst te voorspellen.
In 2017 wordt VR alweer een jaartje ouder waardoor we nog betere content kunnen verwachten. Ontwikkelaars hebben in 2016 vooral geëxperimenteerd met de mogelijkheden van VR gaming, veel spellen leken meer op veredelde demonstraties. Hier zijn 5 spellen (in willekeurige volgorde) voor de Oculus Rift uit 2016 die uitstijgen boven de rest:
1. EVE: Valkyrie
Niet de meest verrassende keuze voor dit lijstje, toch mag deze instant klassieker niet ontbreken. Deze VR ervaring in het bekende EVE universum laat zien hoe een Virtual Reality headset je compleet in een andere realiteit kan brengen. Het voelt alsof je echt als piloot door de ruimte vliegt.
2. The Unspoken
Dit spel van Insomniac Games mag zeker besproken worden, je voelt je als Doctor Strange of Harry Potter in deze game waarin je krachtige toverkrachten loslaat in een realistische omgeving. Je speelt met tegenstanders die jou proberen neer te halen op spectaculaire wijze. Als een bovennatuurlijke bokser sta je in een virtuele ring waarin je al jouw reflexen op de proef moet stellen.
3. I Expect You to Die
Dit spel van Schell Games valt in het Escape Room genre en wordt gepresenteerd met een flinke dosis humor en sfeervolle graphics. Laat jouw grijze massa overuren maken en probeer niet te sterven. Zoals de titel al doet vermoeden is veelvuldig het loodje leggen onvermijdelijk. Doodgaan was niet eerder zo leuk!
4. Superhot
Dit spel werd eerder uitgebracht als niet-VR spel, de Oculus Rift versie verheft de kwaliteit van dit spel tot klein meesterwerk. Dit strategische schietspel geeft een opvallende draai aan het shooter genre. Ook al is Superhot grafisch super gestileerd, met de Oculus Touch controllers lijkt het toch alsof je echt in de actie staat.
5. Dragon Front
Dit strategische spel is om verschillende redenen bijzonder. Als eerste ziet dit kaartspel van High Voltage er afgewerkt uit, je kunt het online spelen en het is mogelijk om naast de Rift ook te spelen met een Gear VR. Er zijn weinig multiplatform VR spellen, deze behoort absoluut tot de top. Als klap op de vuurpijl kun je dit spel gratis spelen, als het bevalt kun je door credits te kopen verder komen.
De Gear VR van Samsung duikt overal op. In tegenstelling tot het “grote broertje” Oculus Rift is de Gear VR een headset zonder kabels die werkt met een Samsung smartphone. De investering ligt ook een stuk lager, de software werkt op basis van het Android besturingssysteem. Dat zijn allemaal factoren waarom de Gear VR vaak wordt gebruikt in professionele situaties. Naast amusement zoals pretparken met VR achtbanen zie je de Gear VR vaak opduiken in de medische sector. Er is keer op keer gebleken dat VR technologie patiënten helpt te revalideren en pijn verminderd wordt. De effectiviteit in pijnbestrijding kan de noodzaak voor chemische pijnstillers drastisch verlagen, hier zijn enkele voorbeelden van de Gear VR voor pijnbestrijding:
Aandacht afleiden
Pijnprikkels worden verwerkt in de hersenen. Hoe meer actief de hersenen zijn hoe minder pijn je voelt. Dat is een theorie die al jarenlang wordt onderzocht, het gebruik van VR headsets bij therapie lijkt deze theorie te ondersteunen. David Patterson is een professor in psychologie aan de Universiteit in Washington. In het begin van de jaren negentig experimenteerde hij reeds met pijnbestrijding middels afleiding. Hij liet een spel ontwikkelen waarbij de speler sneeuwballen moest gooien naar sneeuwmannen in een winter omgeving. Dit spel liet hij slachtoffers van brandwonden spelen. De focus op kou in het spel en de activiteit in de hersenen verminderde de pijnprikkels. Binnen VR is dit effect nog sterker omdat de speler helemaal opgaat in de virtuele wereld.
Niet meer bang voor de tandarts
De tandarts is typisch een plek waar pijnprikkels versterkt worden door de omgeving. Kinderen zijn vaak bang voor de tandarts en ervaren meer pijn. Door ze een eenvoudig spel te laten spelen via een mobiele Gear VR kan de tandarts handelingen uitvoeren terwijl het kind bezig is met een spel. Mensen kunnen niet altijd even goed multitasken. Door de focus te leggen op een spelletje hebben de hersenen geen tijd om pijnprikkels door te sturen. Naast pure afleiding denkt Jeffrey Gold, directeur van de Pediatrische Pijnbestrijding Kliniek in Los Angeles dat de factor overwinning en euforie ook een rol speelt.
Spelvormen en voortgang
In bovenstaande voorbeelden werd er een soortgelijk spel gemaakt waarbij de speler projectielen moet afvuren op een oneindige stroom tegenstanders. Dat is belangrijk, in de meeste spellen kun je een ronde verliezen waarop je weer opnieuw moet starten. Deze pauze tussen het spelen is niet wenselijk in therapeutische games, het cognitieve brein moet continu bezig blijven. U kunt nu de Samsung Gear VR bril huren Aan de andere kant kun je ook niet constant 100% actie laten zien, het spel moet gaandeweg uitdagender worden om die constante prikkeling te behouden.
Pijn remt, spelen moedigt aan
Bij therapie na ongevallen is beweging vaak belangrijk, maar de pijn die daarbij gepaard gaat weerhoudt de patiënt ervan om oefeningen uit te voeren. Door ze te laten spelen tijdens de revalidatie vergeten patiënten de pijn en zijn bereid veel verder te gaan met oefenen dan zonder VR headset. De drang om pijn te vermijden wordt lager naarmate er een afleiding zoals VR gaming tegenover staat.
Lagere kosten, meer mogelijkheden
Een Gear VR met een geschikte smartphone kost honderden euro’s, voor de medische sector zijn dat geen enorme bedragen voor effectieve pijnbestrijding. De headsets zijn draadloos waarmee ze eenvoudig te gebruiken zijn, je kunt de spellen besturen zonder externe controllers, zelfs je handen zijn niet nodig. Zo kan het hele lichaam revalideren, oefenen of juist rusten terwijl de patiënt met zijn of haar hoofd bezig is.
Het begint al voor de geboorte
Ook bij pijnbestrijding voor zwangere vrouwen blijkt een draadloos headset uiterst effectief te zijn. Hoe minder medicijnen er worden ingenomen hoe kleiner de kans op bijwerkingen en complicaties. Het kan zo eenvoudig zijn als een relax app met zicht op een strand met ontspannende klanken. De totale immersie en de audiovisuele stimulansen werken beter dan alleen een meditatie CD of een televisiescherm. Als pijnprikkels voldoende verminderd kunnen worden door VR headsets te gebruiken zijn er minder medicijnen nodig. Dat spaart naast pijn ook geld uit. Verzekeraars kijken daarom nauwlettend naar de mogelijkheden van Virtual Reality bij pijnbestrijding. Voor mensen met chronische pijn zijn er vaak niet eens geschikte medicijnen, dan kan dit soort therapie uitkomst bieden.
Farmaceutische pijnstillers zullen nooit helemaal verdwijnen, het verminderen van pijn en medicijngebruik is wel mogelijk.
NOLO brengt Room Scale VR naar Android Smartphones
De Gear VR, Google Cardboard en Daydream zijn heel leuke VR brillen, helaas hebben ze geen ondersteuning voor positionele tracking. Je kunt dus niet vrij rondlopen. De PC headsets van Oculus Rift en HTC Vive kunnen dit wel, evenals de PSVR voor de PlayStation. NOLO is een set van zender, ontvanger en controllers die room scale VR mogelijk maken op een mobiel systeem voor slechts 89 dollar. Er zitten wel enkele addertjes onder het gras
De NOLO laat je in elke dimensie vrij bewegen in de hele kamer waar je staat. De vertraging is erg laag (hoeveel milliseconde is niet bekend), de accuduur is lang (wederom is er geen specifieke informatie beschikbaar) en je hoeft geen verbinding te maken met kabels. Je kunt met NOLO zowel Android games spelen als Steam VR games op een PC. De eerste honderd exemplaren kosten 89 dollar, de normale verkoopprijs zal liggen op 149 dollar. Je hebt ook een Cardboard houder nodig, gelukkig kun je eenvoudig een Google Cardboard vr bril laten bedrukken.
De kleine lettertjes
Het klinkt allemaal erg mooi, Steam VR spellen spelen zonder kabels op je smartphone. En het klopt ook niet helemaal, je moet wel heel nauwkeurig de beschikbare informatie doorspitten om het volledige verhaal bloot te leggen:
Draadloos spelen: NOLO werkt draadloos met Android spellen in combinatie met een smartphone en Cardboard houder, niet met de Steam spellen. Voor de Steam spellen moet je de marker verbinden met de PC via een USB kabel.
Steam VR spellen: Op de PC moet je de Riftcat software installeren, op de smartphone de app VRidge. Het spel draait dus in feite op de PC en wordt doorgestuurd naar de smartphone. Je hebt dus een gaming PC nodig om de spellen te spelen.
De compleet draadloze optie laat je wel vrij bewegen maar alleen met Android spellen die deze functie ondersteunen. De Steam VR oplossing is niet geheel draadloos en vereist een flinke gaming PC. De promotievideo laat de feiten een beetje door elkaar lopen, op de site is het terug te vinden maar het wordt niet echt heel duidelijk aangegeven.
Draadloze VR wordt momenteel aangepakt vanuit verschillende standpunten. Mobiele VR zoals Gear VR en Daydream wordt steeds beter, HTC en Oculus werken aan draadloze overdracht van beeld naar PC. NOLO denkt dat zij dé oplossing hebben bedacht, momenteel lijkt het een interessante belofte die niet geheel waargemaakt kan worden.
Virtual Reality vereist een nieuwe vorm van besturing
Nu er steeds meer Virtual Reality toepassingen op de markt komen wordt duidelijk dat de bestaande input methodes niet meer toereikend zijn. Het traditionele 2D beeld op een computerscherm is een 3D weergave geworden waarin je kunt bewegen en manipuleren. Een standaard muis of een spelcontroller biedt niet voldoende mogelijkheden om de virtuele omgeving te besturen. Zeker voor bedrijven die virtual reality apps laten maken bestaat er een grote behoefte aan nieuwe input methodes. Momenteel werken meerdere bedrijven aan hun eigen systeem met als doel de nieuwe standaard te bepalen voor VR besturing.
De ontwikkeling van de Senso Glove begon in januari 2015. Sinds eind 2016 wordt de eerste Development Kit geleverd, de publieke lancering volgt in het eerste kwartaal van 2017. De Senso Glove is uitgerust met 7 IMU sensoren en 5 vibratie motoren. De snelheid van registratie ligt op 150 beelden per seconde met een vertraging van minder dan 10 ms. Een voordeel van deze VR handschoenen is de Open Source aanpak. Ontwikkelaars kunnen ondersteuning voor de Senso Gloves toevoegen aan de Unreal Engine, Unity en Android. De handschoenen zijn geheel zelfvoorzienend, wat betekent dat er geen externe trackers nodig zijn. Daarbij ontstaat het risico van “drifting”, Senso beweert dat dit effect minimaal is.
De Senso Glove is een relatief nieuwe naam in dit soort innovatieve VR controllers, dit zijn enkele bekende namen met ieder hun eigen aanpak:
Dit is waarschijnlijk de meest bekende VR handschoen, de specificaties overtreffen de Senso Glove op meerdere aspecten. Er zijn twee trackers per vinger met rotatie voor de duim, armbewegingen worden ook geregistreerd. De vertraging ligt op minder dan 5 ms en Manus VR werkt op vrijwel elk VR platform waaronder HTC Vive, Samsung Gear VR, OSVR, Android en Windows. De handschoenen worden momenteel voornamelijk gericht op zakelijke toepassingen, toch noemen ze het de eerste “consumenten” VR handschoenen.
Microsoft Hololens
De Hololens is een Mixed Reality headset en computer ineen. Aparte controllers zijn ook niet vereist, je kunt met vingerbewegingen het systeem bedienen. Nu werkt dat nog met enkele vingers samenknijpen en in de lucht tikken, waarschijnlijk zullen deze bewegingen later verder worden uitgebreid. Je kunt met deze aanpak geen objecten “voelen”, haptic feedback is niet mogelijk. Daarmee is er geen tegendruk wat navigeren in de ruimte lastiger maakt.
Sony PSVR
Sony is helemaal weg van gekleurde bolletjes op controllers. Dat was de techniek die werd toegepast op de Move controllers, ze zijn ook weer ingezet om VR navigatie mogelijk te maken met de PSVR headset. Begin 2016 werd een patentaanvraag van Sony uit 2014 toegekend waarin de bekende gloeibolletjes op een armband werden geplaatst, ditmaal worden ook handbewegingen geregistreerd.
De handnavigatie uit de Steven Spielberg film Minority Report is geen toekomst meer maar werkelijkheid. Spielberg wilde ook technologie tonen die was gebaseerd op realistische toekomstvoorspellingen. De drie vinger handschoenen die Tom Cruise droeg hebben ongetwijfeld als inspiratie gediend voor de ontwikkelaars die momenteel aan deze technologie werken. De mogelijkheden zijn er, nu moeten de juiste zakelijke toepassingen aan deze technologie worden gekoppeld. c
Toen de HTC Vive uitkwam werden er direct speciale VR controllers meegeleverd, de Oculus Rift had toen alleen nog een Xbox controller. Tilt Brush behoort tot de eerste VR tekenpakketten. De software werd ontwikkeld door Google en is exclusief verkrijgbaar voor de HTC Vive. Om de mogelijkheden van schilderen in Virtual Reality te demonstreren heeft Google een speciaal initiatief in het leven geroepen genaamd Artist in Residence.
Opnieuw leren tekenen
Schilderen in twee dimensies op een canvas is totaal anders dan virtueel tekenen in een complete 3D omgeving. Een artiest kent de manier waarop perspectief gebruikt wordt op een plat oppervlak, met Tilt Brush kun je compleet om je eigen tekening heen lopen. Perspectief wordt plotseling echt, de artiest moet compleet anders denken om kunst te ontwerpen. Tilt Brush biedt ook tekentools die normaal gesproken niet mogelijk zijn, bijvoorbeeld lijnen met animaties zoals brandend vuur.
Oud vakmanschap in een nieuwe omgeving
Het is interessant om artiesten met compleet andere stijlen te zien werken met Tilt Brush. Een cartoonist tekent platte figuren en plaatst deze in een ruimtelijke omgeving, terwijl een andere artiest de volledige mogelijkheden van de ruimte benut. Ruim 60 artiesten maken deel uit van het Artist in Residence project. Niet alleen de artiesten leren van dit project, ook de ontwikkelaars van Google zien hoe artiesten in praktijk omgaan met deze software. Oculus Rift heeft intussen een eigen tekenpakket in eigen huis ontwikkeld genaamd Quill.
Je kunt Tilt Brush kopen voor 27,99. Je hebt daarnaast ook een HTC Vive nodig inclusief controllers en een krachtige PC. Als je wilt proberen hoe tekenen werkt in een VR omgeving kun je ook een HTC Vive VR brillen huren. Tilt Brush van Google wordt regelmatig voorzien van updates aan de hand van gebruikerservaringen, de huidige versie zit alweer op 8.2.
Samsung heeft al meer dan vijf miljoen Gear VR headsets verkocht, er is dus meer dan genoeg vraag naar mobiele VR oplossingen. Samsung krijgt er binnenkort een sterke concurrent bij, tenminste als het aan Pico ligt. Het Chinese bedrijf Pico Technology heeft de eerste specificaties van hun vernieuwde Pico headset bekend gemaakt. En die zien er interessant uit.
Pico Neo CV
De nieuwe versie van de Pico headset is de opvolger van de Neo DK (Developer Kit) versie. In tegenstelling tot de Gear VR hoef je geen smartphone in deze bril te steken, er zit een compleet systeem ingebouwd op basis van de Qualcomm Snapdragon 820 processor die ook wordt gebruikt in de Samsung Galaxy 7 toestellen. De nieuwe Pico headset zal uitgerust worden met twee schermen die elk een resolutie hebben van 1200 x 1080 pixels met een verversingssnelheid van 90Hz. Daarnaast krijgt de nieuwe Pico een luidspreker, een bijzondere toevoeging. U kunt ook een vr bril laten bedrukken.
Wat de mysterieuze “safety battery” inhoudt is niet duidelijk, wellicht is het een verwijzing naar de exploderende Samsung toestellen. Het ontwerp van de Sony PSVR heeft veel impact gehad op andere merken, ook de Pico zal een soortgelijke hoofdband krijgen voor een optimale gewichtsverdeling.
Stap vooruit, stap terug
Het is interessant om te zien hoe Virtual Reality headsets zich ontwikkelen. De vorige versie had een controller die stiekem ook fungeerde als extra processor, daarmee was de headset wat lichter dan de nieuwe versie. De nieuwe Pico zal een draadloze controller krijgen. Een behoorlijke unieke feature voor een mobiele headset is de volledig positionele tracking, het is niet bekend hoe ze dit precies realiseren en of het betrouwbaar werkt. Ze zullen ook een externe tracker introduceren met twee ingebouwde camera’s.
De nieuwe Pico headset zal later dit jaar verschijnen, er is nog geen prijs bekend. Nieuwsgierig naar mobiele VR maar heb je geen Samsung toestel? Je kunt ook een Gear VR brillen verhuurbedrijf.
Musik und Technik sind untrennbar miteinander verbunden, nicht nur bei Instrumenten, sondern im Gesamterlebnis für Live-Events. Das Amsterdam Dance Event wird sich auf innovative Technologien konzentrieren, und der neue Tech-Partner Paylogic wird auf dieser Tradition aufbauen.
Im Mittelpunkt der Konferenz vom 19. bis 22. Oktober stehen die Themen Predictive Analysis, Künstliche Intelligenz, Blockchain und Augmented Reality.
Was ist das Amsterdam Dance Event?
ADE ist eine führende Konferenz und ein führendes Festival für elektronische Musik. In diesem Jahr findet bereits die 22. Ausgabe statt, in der nicht weniger als 375.000 Besucher aus dem In- und Ausland zu Gast sein werden, um sich über die neuesten Nachrichten aus dem Bereich der elektronischen Musik zu informieren. In diesem Jahr hat ADA eine Kooperationsvereinbarung mit Paylogic, einem niederländischen Technologieunternehmen, abgeschlossen. Gemeinsam haben sie eine fortschrittliche E-Commerce-Plattform ins Leben gerufen.
AR und AI sind keine Zukunftsmusik mehr.
Künstliche Intelligenz wird bereits stärker genutzt als man denkt, die Suchergebnisse in Google zum Beispiel stammen zum Teil auch aus einem selbstlernenden AI-Algorithmus. Dass Augmented Reality sehr stark im Rampenlicht steht, ist auch unbestreitbar, Apple hat das erste “Augmented Reality”-Smartphone mit dem iPhone X auf den Markt gebracht. Beide Technologien bieten viele Möglichkeiten in der Welt der elektronischen Musik. So können Sie Live-Events mit AR mit Bildern und Animationen im virtuellen Raum eine neue Dimension verleihen.
Zusätzlich zu AR, auch VR
Virtual Reality hat in den letzten Jahren bereits die Möglichkeiten der ” hinzugefügten Realität ” erforscht. Verschiedene Musikproduktionsanwendungen sind bereits verfügbar, immer mehr Musikvideos werden in 360 Grad gedreht und Festivals nutzen VR, um den Besuchern ein völlig neues Erlebnis zu bieten.
ADE schaut in die Zukunft
Vom 18. bis 22. Oktober werden mehr als 2.500 Künstler und 550 Referenten an einem der 160 verschiedenen Orte auftreten, um einen Blick in die Zukunft der Musikindustrie zu werfen und natürlich auch, um daraus ein schönes und musikalisches Fest zu machen!
Musik und Technik sind untrennbar miteinander verbunden, nicht nur bei Instrumenten, sondern im Gesamterlebnis für Live-Events. Das Amsterdam Dance Event wird sich auf innovative Technologien konzentrieren, und der neue Tech-Partner Paylogic wird auf dieser Tradition aufbauen.
Im Mittelpunkt der Konferenz vom 19. bis 22. Oktober stehen die Themen Predictive Analysis, Künstliche Intelligenz, Blockchain und Augmented Reality.
Was ist das Amsterdam Dance Event?
ADE ist eine führende Konferenz und ein führendes Festival für elektronische Musik. In diesem Jahr findet bereits die 22. Ausgabe statt, in der nicht weniger als 375.000 Besucher aus dem In- und Ausland zu Gast sein werden, um sich über die neuesten Nachrichten aus dem Bereich der elektronischen Musik zu informieren. In diesem Jahr hat ADA eine Kooperationsvereinbarung mit Paylogic, einem niederländischen Technologieunternehmen, abgeschlossen. Gemeinsam haben sie eine fortschrittliche E-Commerce-Plattform ins Leben gerufen.
AR und AI sind keine Zukunftsmusik mehr.
Künstliche Intelligenz wird bereits stärker genutzt als man denkt, die Suchergebnisse in Google zum Beispiel stammen zum Teil auch aus einem selbstlernenden AI-Algorithmus. Dass Augmented Reality sehr stark im Rampenlicht steht, ist auch unbestreitbar, Apple hat das erste “Augmented Reality”-Smartphone mit dem iPhone X auf den Markt gebracht. Beide Technologien bieten viele Möglichkeiten in der Welt der elektronischen Musik. So können Sie Live-Events mit AR mit Bildern und Animationen im virtuellen Raum eine neue Dimension verleihen.
Zusätzlich zu AR, auch VR
Virtual Reality hat in den letzten Jahren bereits die Möglichkeiten der ” hinzugefügten Realität ” erforscht. Verschiedene Musikproduktionsanwendungen sind bereits verfügbar, immer mehr Musikvideos werden in 360 Grad gedreht und Festivals nutzen VR, um den Besuchern ein völlig neues Erlebnis zu bieten.
ADE schaut in die Zukunft
Vom 18. bis 22. Oktober werden mehr als 2.500 Künstler und 550 Referenten an einem der 160 verschiedenen Orte auftreten, um einen Blick in die Zukunft der Musikindustrie zu werfen und natürlich auch, um daraus ein schönes und musikalisches Fest zu machen!
Musik und Technik sind untrennbar miteinander verbunden, nicht nur bei Instrumenten, sondern im Gesamterlebnis für Live-Events. Das Amsterdam Dance Event wird sich auf innovative Technologien konzentrieren, und der neue Tech-Partner Paylogic wird auf dieser Tradition aufbauen.
Im Mittelpunkt der Konferenz vom 19. bis 22. Oktober stehen die Themen Predictive Analysis, Künstliche Intelligenz, Blockchain und Augmented Reality.
Was ist das Amsterdam Dance Event?
ADE ist eine führende Konferenz und ein führendes Festival für elektronische Musik. In diesem Jahr findet bereits die 22. Ausgabe statt, in der nicht weniger als 375.000 Besucher aus dem In- und Ausland zu Gast sein werden, um sich über die neuesten Nachrichten aus dem Bereich der elektronischen Musik zu informieren. In diesem Jahr hat ADA eine Kooperationsvereinbarung mit Paylogic, einem niederländischen Technologieunternehmen, abgeschlossen. Gemeinsam haben sie eine fortschrittliche E-Commerce-Plattform ins Leben gerufen.
AR und AI sind keine Zukunftsmusik mehr.
Künstliche Intelligenz wird bereits stärker genutzt als man denkt, die Suchergebnisse in Google zum Beispiel stammen zum Teil auch aus einem selbstlernenden AI-Algorithmus. Dass Augmented Reality sehr stark im Rampenlicht steht, ist auch unbestreitbar, Apple hat das erste Augmented Reality-Smartphone mit dem iPhone X auf den Markt gebracht. Beide Technologien bieten viele Möglichkeiten in der Welt der elektronischen Musik. So können Sie Live-Events mit AR mit Bildern und Animationen im virtuellen Raum eine neue Dimension verleihen.
Zusätzlich zu AR, auch VR
Virtual Reality hat in den letzten Jahren bereits die Möglichkeiten der hinzugefügten Realität erforscht. Verschiedene Musikproduktionsanwendungen sind bereits verfügbar, immer mehr Musikvideos werden in 360 Grad gedreht und Festivals nutzen VR, um den Besuchern ein völlig neues Erlebnis zu bieten.
ADE schaut in die Zukunft
Vom 18. bis 22. Oktober werden mehr als 2.500 Künstler und 550 Referenten an einem der 160 verschiedenen Orte auftreten, um einen Blick in die Zukunft der Musikindustrie zu werfen und natürlich auch, um daraus ein schönes und musikalisches Fest zu machen!