Nu er steeds meer Virtual Reality toepassingen op de markt komen wordt duidelijk dat de bestaande input methodes niet meer toereikend zijn. Het traditionele 2D beeld op een computerscherm is een 3D weergave geworden waarin je kunt bewegen en manipuleren. Een standaard muis of een spelcontroller biedt niet voldoende mogelijkheden om de virtuele omgeving te besturen. Zeker voor bedrijven die virtual reality apps laten maken bestaat er een grote behoefte aan nieuwe input methodes. Momenteel werken meerdere bedrijven aan hun eigen systeem met als doel de nieuwe standaard te bepalen voor VR besturing.
Senso Glove
https://youtu.be/ycg7dG45Z4A
De ontwikkeling van de Senso Glove begon in januari 2015. Sinds eind 2016 wordt de eerste Development Kit geleverd, de publieke lancering volgt in het eerste kwartaal van 2017. De Senso Glove is uitgerust met 7 IMU sensoren en 5 vibratie motoren. De snelheid van registratie ligt op 150 beelden per seconde met een vertraging van minder dan 10 ms. Een voordeel van deze VR handschoenen is de Open Source aanpak. Ontwikkelaars kunnen ondersteuning voor de Senso Gloves toevoegen aan de Unreal Engine, Unity en Android. De handschoenen zijn geheel zelfvoorzienend, wat betekent dat er geen externe trackers nodig zijn. Daarbij ontstaat het risico van “drifting”, Senso beweert dat dit effect minimaal is.
De Senso Glove is een relatief nieuwe naam in dit soort innovatieve VR controllers, dit zijn enkele bekende namen met ieder hun eigen aanpak:
Manus VR
https://youtu.be/fSrD5SWOfk8
Dit is waarschijnlijk de meest bekende VR handschoen, de specificaties overtreffen de Senso Glove op meerdere aspecten. Er zijn twee trackers per vinger met rotatie voor de duim, armbewegingen worden ook geregistreerd. De vertraging ligt op minder dan 5 ms en Manus VR werkt op vrijwel elk VR platform waaronder HTC Vive, Samsung Gear VR, OSVR, Android en Windows. De handschoenen worden momenteel voornamelijk gericht op zakelijke toepassingen, toch noemen ze het de eerste “consumenten” VR handschoenen.
Microsoft Hololens
De Hololens is een Mixed Reality headset en computer ineen. Aparte controllers zijn ook niet vereist, je kunt met vingerbewegingen het systeem bedienen. Nu werkt dat nog met enkele vingers samenknijpen en in de lucht tikken, waarschijnlijk zullen deze bewegingen later verder worden uitgebreid. Je kunt met deze aanpak geen objecten “voelen”, haptic feedback is niet mogelijk. Daarmee is er geen tegendruk wat navigeren in de ruimte lastiger maakt.
Sony PSVR
Sony is helemaal weg van gekleurde bolletjes op controllers. Dat was de techniek die werd toegepast op de Move controllers, ze zijn ook weer ingezet om VR navigatie mogelijk te maken met de PSVR headset. Begin 2016 werd een patentaanvraag van Sony uit 2014 toegekend waarin de bekende gloeibolletjes op een armband werden geplaatst, ditmaal worden ook handbewegingen geregistreerd.
Minority Report is geen Science Fiction meer
https://youtu.be/fSrD5SWOfk8
De handnavigatie uit de Steven Spielberg film Minority Report is geen toekomst meer maar werkelijkheid. Spielberg wilde ook technologie tonen die was gebaseerd op realistische toekomstvoorspellingen. De drie vinger handschoenen die Tom Cruise droeg hebben ongetwijfeld als inspiratie gediend voor de ontwikkelaars die momenteel aan deze technologie werken. De mogelijkheden zijn er, nu moeten de juiste zakelijke toepassingen aan deze technologie worden gekoppeld. c
|