Virtual Reality technologie werd al decennia geleden omschreven door Science Fiction schrijvers. De details zijn wat anders, de tijdlijn is verschoven maar veel ontwikkelingen die vandaag de dag gerealiseerd zijn werden al lange tijd geleden voorspelt. De regionale directeur van Vive in China, Alvin Wang Graylin heeft zijn voorspellingen gemaakt voor de toekomst van VR de komende jaren. De HTC Vive was in 2016 de tweede serieuze Virtual Reality headset die te koop was voor de eindconsument, zal HTC de toekomst van VR ook gaan domineren?
Wat gaat er gebeuren volgens HTC in 2017?
Dit zijn de voorspellingen voor dit jaar:
- Er zullen meer dan tienduizend professionele titels voor Virtual Reality op de markt verkrijgbaar zijn.
- Nieuwe middelen en cameras voor ontwikkelaars zullen bijdragen aan de explosie van nieuwe content.
- PCs die geschikt zijn voor VR zullen in het vierde kwartaal de verkoopcijfers voor andere PCs overtreffen.
- Mobiele VR verkopen zullen de 50 miljoen overtreffen.
- Virtual Reality zal het nieuwe statussymbool worden voor consumenten.
- Educatie gaat de grote aanjager zijn voor VR.
- Er zullen steeds meer inkomsten gegenereerd worden uit advertenties op VR platformen.
- Door het tekort aan VR ontwikkelaars zullen salarissen omhoog gaan.
- De verticale industrie zal in grote getale VR gaan gebruiken, dat zijn de sectoren die zich richten op een speciale markt of doelgroep.
- Er zal iemand zijn die 30 dagen non-stop in de virtuele wereld zal doorbrengen. Over een virtueel toilet wordt geen voorspelling gemaakt.
Wat gaat er gebeuren volgens HTC in 2018?
Graylin kijkt twee jaar vooruit, dit komt er in 2018:
- De consumenten zijn klaar voor lange VR speelfilms.
- Vastgoedontwikkelaars zullen kleine appartementen gaan verkopen die geschikt zijn voor VR toepassingen.
- Wereldwijd zal VR ontwikkeling het meeste populaire vak worden in het beroepsonderwijs.
- Het eerste product dat VR en AR combineert zal op de markt verschijnen.
- Kunstmatige Intelligentie maakt het mogelijk sociale VR vrienden te maken voor senioren en eenzame mensen.
- Werkgevers zullen thuiswerken stimuleren middels VR technologie.
- Bekende mensen zullen hun hele leven gaan live-streamen.
- Alle grote winkels zullen mogelijkheden bieden te winkelen in VR.
- Sociale VR neemt een vlucht en raakt steeds meer ingeburgerd.
- Er komt een hoge kwaliteit MMORPG (Massive Multiplayer Online Role Playing Game) die direct enorm populair wordt.
Een aantal voorspellingen zijn logische conclusies uit huidige ontwikkelingen, andere voorspellingen geven een beetje aan waar HTC naartoe wil. De voorspelling voor 50 miljoen mobiele VR systemen is opvallend aangezien HTC geen mobiel systeem heeft, in tegenstelling tot concurrenten Oculus (Gear VR) en Google (Cardboard en Daydream). Het record voor tijd doorbrengen in VR ligt momenteel op één hele dag, live-streaming is nu buiten VR eigenlijk al een feit. Graylin ziet ook de mogelijke problemen bij de groei van Virtual Reality:
- Er moeten nieuwe inkomstenmodellen komen.
- Er zijn killer apps nodig die aanspreken bij een groot publiek.
- De gebruikersinterface moet meer intuïtief worden.
- De schermen moeten kwalitatief beter worden.
- Er moet meer kunstmatige intelligentie toegepast worden.
- Met minder energie moet er meer data verwerkt worden.
- De verbindingen met en zonder draad moeten sneller.
- Batterij technologie moet verbeterd worden.
- Er moet meer opslag op een kleiner oppervlak mogelijk zijn.
Dit lijkt een subtiele oproep aan slimme ontwikkelaars die VR toepassingen willen ontwikkelen. We kennen allemaal Windows en weten hoe je met een muis een pictogram moet dubbelklikken. We hebben de laatste jaren leren werken met aanraakschermen. Beide methodes zijn gekoppeld aan een gebruiksvriendelijke interface. Wie gaat de beste wijze van VR besturen bedenken en wat heb je daar voor nodig? Batterij capaciteit en betere schermen spreekt voor zich, de opkomst van mobiele telefonie en smartphones hebben vele bijgedragen aan de opkomst van VR. Huur nu de HTC Vive Virtual Reality bril bij vr-expert. Ontwikkelingen die ook in sectoren buiten VR gunstig zijn hebben de grootste kans van slagen. De toepassingen voor de zakelijke wereld en het leger spelen ook een rol in technologische vooruitgang. Zonder drones voor het leger zouden de consumenten drones nooit op de wijze zijn doorgebroken zoals dat nu het geval is. U
Wie heeft er een virtuele glazen bol?
Wat denk je, heeft Alvin Wang Graylin de juiste voorspellingen gemaakt of zit hij compleet mis? Wat is te realiseren en wat zal onmogelijk blijken? Liggen de grenzen in de hardware, de software of de creativiteit van de ontwikkelaars? En wat zal de killer app zijn voor het grote publiek? Pokémon GO is een typisch voorbeeld van een onverwacht succes waar zelfs Mario op de iPhone geen double-jump overheen kon maken. Het geeft ook aan hoe moeilijk het is de toekomst te voorspellen.
|