De virtual reality trend is de laatste jaren in een flinke stroomversnelling gekomen. Hoewel de komende jaren niet iedereen zal beschikken over een VR headset zullen steeds meer mensen kennismaken met deze technologie. Hoewel echte virtual reality toepassingen voorlopig vooral door early adaptors en de zakelijke markt gebruikt zal worden kunnen consumenten alvast op een laagdrempelige wijze kennismaken met VR via een Cardboard houder of een andere, eenvoudige smartphone houder.
Daarbij zullen foto en video een belangrijke rol vervullen, 360 graden fotografie en virtual reality bieden de meest laagdrempelige wijze om in de virtuele wereld te stappen.
Verschil tussen 360 graden fotografie en virtual reality
Hoewel 360 graden fotos en videos onder de paraplu van virtual reality vallen is er één groot verschil; bij volwaardige VR kun je vrij rondlopen in een virtuele omgeving, bij 360 graden fotos sta je als kijker in het midden terwijl de foto als een cilinder of bol om je heen wordt weergegeven. Dat is een groot verschil, je hebt bij dit soort panorama presentaties niet veel ruimte nodig, je kunt zelfs gewoon in je stoel blijven zitten. Het helpt wel als dit een stoel is die kan draaien, bijvoorbeeld een bureaustoel.
Welke hardware en software heeft de producent nodig?
Om een 360 virtuele tour te maken heb je uiteraard een panorama camera nodig. Je kunt met een standaard camera een serie fotos maken en die later via software zoals die van Kolor aan elkaar stitchen, voor de meeste presentaties is het praktischer een 360 graden camera te gebruiken die direct panorama fotos kan schieten. Deze cameras hebben vaak meerdere lenzen en ingebouwde software waarmee een 360 graden foto letterlijk met een druk op de knop klaar is.
Omdat dit soort cameras alle informatie rondom de camera opnemen wordt de foto vaak met een zelfontspanner gemaakt, of op afstand via een draadloze app besturing. Een 360 graden camera huren is vaak de goedkoopste optie, zeker wanneer je niet dagelijks dit soort content maakt.
Om de virtual 360 tour te maken heeft de producent software nodig die 360 graden fotos kan inladen en kan verwerken. Naast losse fotos is het ook mogelijk om beeldmateriaal te koppelen in een interactieve presentatie, bijvoorbeeld voor een virtuele wandeling op een vakantiebestemming, of een informatieve tour van een makelaar.
Welke hardware en software heeft de gebruiker nodig?
Bij een 360 virtuele tour is het verstandig om de systeemeisen zo laag mogelijk te houden, dat is de grote aantrekkingskracht in de combinatie van 360 graden fotografie en virtual reality. De gebruiker kan de virtual 360 tour bekijken op een PC met een muis, op een smartphone of tablet en met een VR headset of smartphone in een VR houder. Omdat vrijwel iedereen over één of meerdere van dit soort apparaten beschikt ligt de drempel zeer laag.
Voor de presentaties kan er gebruikt gemaakt worden van de standaard browser, Google Business View bij Street View biedt ook ondersteuning voor panorama fotos evenals Facebook. Er zijn ook web applicaties die je een Interactieve 360 virtuele tour laten maken waarbij de gebruiker zelf een eigen route kan kiezen. Het is belangrijk om voor een oplossing te kiezen die aansluit op de hardware en software die bij de meeste mensen in huis te vinden is om de grootst mogelijke doelgroep te bereiken.
Wat is een virtual 360 tour?
Een virtuele rondleiding is niet veel anders dan een fysieke rondleiding, als zijn er wel een aantal specifieke voordelen te benoemen:
Een virtuele tour kun je eenmaal laten maken en vervolgens kun je deze tour aan meerdere personen aanbieden. Bij een fysieke tour heb je altijd mensen nodig die de rondleiding geven.
Je kunt op elk moment van de dag een virtuele tour volgen, het maakt niet uit of het regent, of dat er geen licht is midden in de nacht, de VR tour ziet er altijd hetzelfde uit.
Wanneer je als makelaar vakantiehuizen wilt aanprijzen met een virtual 360 tour hoef je niet de klant direct naar een ver land te sturen, laat ze eerst thuis of op kantoor een 360 virtuele tour zien.
Het is mogelijk om de VR rondleiding in combinatie met een goedkope Cardboard houder met opdruk te verspreiden. Dan koppel je de content aan een relatiegeschenk.
360 Virtuele tour maken
Met een smartphone kun je in feite al een virtuele rondleiding maken mits je beschikt over de juiste apps. Je kunt dit ook uitbesteden aan gespecialiseerde bedrijven die meerdere panorama fotos in een mooie presentatie plaatsen met hotspots, muziek, graphics en eventueel een voice-over stem. De twee voornaamste elementen zijn het verzamelen van content, en een duidelijke presentatie inrichten zonder fouten en met een duidelijke navigatie. Een virtual 360 tour is te vergelijken met een uitgebreide PowerPoint presentatie.
360 graden camera huren of kopen?
Er zijn voor enkele honderden euros al diverse panorama cameras te koop zoals de Gear 360 en de Ricoh Theta. Houd er rekening mee dat de beeldresolutie extra hoog moet zijn omdat het beeld als een cirkel of cilinder om je heen lijkt te staan, daardoor worden de pixels ook uitvergroot. Een 360 graden camera huren kan de oplossing bieden, houd er rekening mee dat professionele panorama cameras tienduizenden euros kosten, daarom worden ze vaak verhuurd voor de productie van hoogwaardige VR rondleidingen.
Wanneer er regelmatig VR producties gemaakt worden is de aanschaf van een camera te overwegen, wanneer het incidentele opdrachten zijn is een 360 graden camera huren vaak prijstechnisch interessanter, en je loopt niet het risico dat de camera snel zal verouderen.
Toepassingen voor een 360 Virtuele tour
Een virtuele rondleiding op een vakantiebestemming, vanaf het hotel tot in de zee.
Een VR tour door een museum ter promotie van het echte museum of de kunstwerken in een art gallery.
Een virtual tour in een winkel, bijvoorbeeld de showroom bij een autozaak of letterlijk een kijkje in de keuken van een restaurant.
Een VR rondleiding voor makelaars die meerdere gegadigden een woning willen laten zien, thuis of op kantoor.
Dit zijn slechts enkele toepassingen die mogelijk zijn op basis van goede panorama fotografie, de juiste software en specialisten om dit materiaal samen te voegen tot een effectieve interactieve presentatie.
Na het onverwacht grote succes van Pokémon GO is Augmented Reality helemaal HOT. Steeds meer software ontwikkelaars en hardware fabrikanten voegen AR functionaliteit toe aan hun producten om hun merk voor het voetlicht te schuiven. Snapchat doet het met dansende hotdogs en Google komt met ARCore. Dat is software voor het mobiele Android systeem die het eenvoudiger maakt om Augmented Reality applicaties te bouwen. Waar hebben we dat eerder gehoord?
Wat is ARCore?
ARCore maakt het ontwikkelaars van mobiele apps eenvoudiger om Augmented Reality aan hun applicaties toe te voegen. De software kan objecten herkennen en positie bepalen zonder specifieke hardware. ARCore kan gebruikt worden in apps en op mobiele websites, op dit moment beperkt tot een handvol Android toestellen op basis van Android Nougat of hoger.
Van Tango naar ARCore
Google heeft al enkele toestellen uitgerust met Tango, een AR platform dat heel nauwkeurig diepte en positie kan bepalen op basis van speciale hardware in het toestel. Omdat het aantal toestellen die geschikt zijn voor Tango erg beperkt is, kiest Google nu voor een vereenvoudigde versie waarbij geen specifieke hardware vereist is. In feite loopt Google dus niet achter Apple aan wat betreft technologie, er zijn immers al Tango toestellen te koop. Maar Google heeft wel geleerd van Apple hoe belangrijk marktaandeel is voor het succes van Augmented Reality.
ARCore of ARKit?
Het zal geen toeval zijn dat ARCore enkele maanden uitkomt na de onthulling van ARKit, een framework dat de ontwikkeling van Augmented Reality apps op basis van het mobiele iOS systeem van Apple eenvoudiger maakt. De functionaliteit komt sterk overeen, zelfs de namen lijken op elkaar. ARCore is specifiek voor Android toestellen bedoeld, ARKit is exclusief beschikbaar voor iOS gebruikers. Het is niet duidelijk of ontwikkelaars eenvoudig de vertaalslag kunnen maken. Het is wel duidelijk dat Google met dit platform komt als reactie op Apple, die 12 september de nieuwe iPhone zal onthullen. Lees meer over ARCore versus ARKit.
Snel naar 100 miljoen
Het is de ambitie van Google om ARCore zo snel mogelijk naar 100 miljoen toestellen te brengen. Dat wordt nog een flinke klus aangezien ARCore voorlopig alleen werkt met de Pixel smartphones van Google en de S8 smartphones van Samsung. Er zijn bij lange na niet 100 miljoen van dit soort toestellen in omloop, Apple zal dit najaar iOS 11 introduceren voor honderden miljoenen iPhone toestellen. Hoewel er in totaal veel meer Android toestellen op de markt zijn, liggen de systeemeisen behoorlijk hoog, dat kan later uiteraard nog veranderen.
AR voor iedereen
Voor de gebruikers van Android toestellen die gebruik willen maken van hoogwaardige Augmented Reality zonder een Tango of Apple toestel aan te schaffen, is er met ARCore een oplossing voorhanden. We zijn benieuwd of de eerste ARCore demofilmpjes net zo indrukwekkend zijn als die van ARKit.
Online gokken is erg populair, gewoon voor de lol of voor echt geld. Casino spelers zijn opvallend vooruitstrevend en gaan met hun tijd mee. In de begintijd van het wereldwijde web kwamen er al snel mogelijkheden om online te gokken.
Om de casino beleving naar huis te halen zijn goksites live streaming video aan gaan bieden, en nu staan producenten van casino spellen ook vooraan in de implementatie van gokken in Virtual Reality. Waarom zou je voor de computer via een headset met fruitautomaten spelen, een kaartje leggen of aan de roulette tafel plaatsnemen? We bekijken enkele mogelijkheden van online casinos.
SlotsMillion VR
https://youtu.be/QjtWC6IeyvU
Met de opening van hun virtuele deuren in 2015 is dit het eerste online VR casino ter wereld. Je kunt spelen op een normale PC in 3D, of via een Oculus Rift headset. Dit online casino heeft een licentie in Malta en de Nederlandse Antillen wat betekent dat je voor echte euros kunt spelen. De spellen en regels zijn hetzelfde als in een normaal casino met titels als Reel Rush, Starburst en Gonzos Quest.
In het virtuele casino kun je andere mensen zien spelen maar je kunt niet het scherm of de balans van andere spelers bekijken. Vanwege enorme concurrentie in deze markt moeten aanbieders met nieuwe ideeën op de proppen komen om zich te onderscheiden, met een VR headset hebben ze een manier gevonden om de casino ervaring in huis te halen.
Casino VR Poker
Dit was het eerste sociale casino poker spel voor de Oculus Rift en de Gear VR, ondertussen is er ook een versie voor het Daydream platform verschenen. Het is een multiplayer spel waarbij je de tegenstanders als computer karakters ziet. Door met je hoofd te knikken of te bewegen zal het figuur in het spel ook bewegen om de ervaring zo realistisch mogelijk te maken.
Er is ook ondersteuning voor ruimtelijke audio zodat je een praatje kunt maken. Er worden regelmatig toernooien georganiseerd om het interessant te houden. Het spel is gratis maar er zijn wel optionele in-app aankopen beschikbaar. Het is niet mogelijk om ook geld op te nemen zoals bij SlotsMillion VR wel het geval is.
De andere casino spellen proberen een realistische casino ervaring na te bootsen, Slot Tub Party gaat volledig de andere richting in met kleurrijke omgevingen en animerende karakters die samen met jou in een jacuzzi zitten. Ook dit is een spel dat je gratis kunt spelen op de Gear VR met eveneens de mogelijkheid echt geld uit te geven om alle kasten vrij te spelen en munten te kopen. Je kunt er geen geld mee verdienen, net als bij Casino VR Poker.
De toekomst van VR gokken
Je kunt gokspelletjes spelen voor de lol, of om echt geld te winnen. VR headsets geven je het gevoel dat je een echt casino binnenstapt met flitsende kleuren, knipperende lampen en vaak ook met sociale interactie. Waar geld is zullen er ondernemers verschijnen die graag een graantje meepikken.
Casino VR Poker en Slot Tub Party zijn redelijk onschuldig, met SlotsMillion VR moet je opletten. Niet alleen omdat je echt geld kunt winnen én verliezen, maar de Nederlandse wetgeving is er ook niet enthousiast over. De winstuitkering is doorgaans niet veel anders dan echte casinos, online casinos staan ook onder toezicht. Vergeet alleen nooit de bekende uitspraak het huis wint altijd, zelfs wanneer het een virtueel huis betreft.
Als er één sector is waar Virtual Reality enthousiast is ontvangen is het wel de medische sector. Van studiemiddelen voor medisch studenten tot therapie voor patiënten en ondersteuning bij complexe operaties, overal zien we VR headsets. In ziekenhuizen, zorgcentra en universiteiten. In de medische sector worden nieuwe ontwikkelingen direct toegepast, met als doel de patiënt beter van dienst te zijn, en daarnaast het werk van de artsen te verbeteren. Als je nog wat sceptisch bent over de meerwaarde van Virtual Reality voor medische toepassingen moet je onderstaand lijstje maar eens bekijken. Je zult verbaasd staan!
Een dokter zonder patiënten is als een politieagent zonder criminelen, overbodig dus. SimX plaatst virtuele patiënten in een lege ruimte, of legt een volledig configureerbaar persoon over een medische pop zonder kenmerkende eigenschappen. Met behulp van mobiele headset en de tracking van Sixsense is het mogelijk VR en AR situaties te creëren waarin artsen kunnen oefenen op virtuele patiënten.
Een driedimensionaal hart is een zeer complex orgaan. Medisch studenten moeten momenteel oefenen op harten van kikkers en andere dieren, met Virtual Reality kun je een kloppend hart compleet ontleden. Je kunt het VR hart uitvergroten en alle details bekijken, waaronder ook gesimuleerde afwijkingen. Met computersoftware kun je ook steeds de simulatie opnieuw starten. Met name de interactiviteit en het 3D beeld helpt artsen om bijvoorbeeld hartafwijkingen bij ongeboren babys te constateren.
Overkom angst voor de dood
Veel mensen hebben last van angst. Bijvoorbeeld mensen die bang zijn voor spinnen, hoogtevrees of vliegangst. Hoewel angst voor doodgaan eigenlijk vrij logisch is kan het in extreme gevallen een negatieve impact hebben op het leven. Met een speciale Virtual Reality simulatie op basis van de Oculus Rift headsethebben wetenschappers 32 vrouwen onderzocht. De ene helft kreeg een uit-het-lichaam VR ervaring te zien omtrent een sterfgeval, de andere helft niet. Het bleek dat mensen die een moment uit hun lichaam konden treden minder bang waren om te sterven dan de andere groep. Hier zijn nog geen definitieve conclusies uit te trekken, het is wel weer een voorbeeld hoeveel impact een VR presentatie kan hebben op een persoon.
Therapie, educatie, simulatie en ga zo maar door In de medische sector kan Virtual Reality het verschil maken tussen leven en dood.
Facebook is het grootste social media platform die mensen bij elkaar brengt in hun kritiek op Facebook. Iedereen lijkt er een hekel aan te hebben, terwijl we het ook (bijna) allemaal gebruiken. Of je van Facebook houdt of juist haat, wanneer je interesse hebt in Virtual Reality kun je niet om Facebook heen.
Sinds de aankoop van Oculus BV in 2014 loopt Facebook in de voorhoede wat betreft Virtual Reality. Hoewel de social media dienst en de VR headset Oculus Rift doorgaans redelijk van elkaar gescheiden zijn, worden er regelmatig nieuwe features aan Facebook toegevoegd voor de Oculus gebruikers. Zo kreeg Facebook Spaces onlangs enkele nieuwe mogelijkheden.
In Facebook Spaces kun je op afstand met elkaar in gesprek gaan, waarbij je in plaats van een persoon een avatar van die persoon ziet. In de laatste update is er een live video optie bijgekomen, waarmee je als toeschouwer kunt kijken naar een live uitzending van een Oculus Rift gebruiker. De toeschouwer heeft zelf geen Rift nodig, je kunt direct in Facebook via bijvoorbeeld een tablet kijken naar een live uitzending. Dat lijkt wellicht niet zo bijzonder, toch zijn er interessante toepassingen voor te bedenken.
In de introductie video laat Facebook een leraar zien die als virtuele docent uitleg geeft aan een leerling. Voor educatie op afstand kan deze functie erg handig zijn. Naast de avatar kunnen er ook andere visuele elementen worden toegevoegd zoals afbeeldingen waar de docent direct notities op kan maken.
Het is al sinds langere tijd bekend dat Facebook veel nieuwe features leent van Snapchat, en ze vervolgens in hun eigen apps stopt zoals Augmented Reality filters op gezichten. De nieuwe Facebook Spaces optie heeft wel iets weg van AltspaceVR, een social chat applicatie die op vrijwel elk Virtual Reality platform gratis verkrijgbaar is. Zo zijn er al diverse stand-up comedians geweest die live optredens in de virtuele ruimte hebben opgevoerd waaronder Reggie Watts.
De toeschouwers zijn ook zichtbaar in een virtuele ruimte. Bill Nye, in Amerika enorm populair als The Science Guy is nu ook als avatar in AltspaceVR te bekijken in een nieuwe VR serie van NBC genaamd MACH. Het lijkt een beetje op de bekende TED Talks maar dan in Virtual Reality. Ook deze uitzendingen zijn live te volgen, en later als video weer terug te kijken.
Oculus heeft naast het tekenpakket Quill ook een 3D ontwerp app genaamd Medium. De nieuwe versie biedt meer mogelijkheden, met als meest interessante toevoeging de optie om samen te werken aan hetzelfde project. Dat lijkt op de verschillende reclamespots die Microsoft voor hun eigen Hololens heeft gemaakt, waarbij meerdere personen betrokken zijn bij hetzelfde project.
Oculus heeft recentelijk een nieuwe avatar stijl geïntroduceerd, een soort silhouet vorm die ook in Oculus Home te zien is, zowel op de Rift als op de GearVR. De twee ontwerpers zien elkaar als deze avatar, en kunnen beide onafhankelijk rond het object lopen en het project bewerken.
Hoewel Nintendo geen Virtual Reality plannen heeft voor hun nieuwe Switch console hebben ze een groot arsenaal aan sociale spellen waaronder Mario Party, Super Smash Bros. en natuurlijk Mario Kart. In Japan kun je Mario Kart VR spelen, ook samen met je vrienden.
Je zit in een stoel die echt meebeweegt met een VR headset op je hoofd terwijl je op de bekende Mario Kart tracks moet rijden. VR Arcades schieten wereldwijd als paddenstoelen uit de grond, waarbij de multiplayer VR spellen de grootste trekpleister zijn.
Dit is een ARKit demo voor de iPhone, dit keer met een heel interessante toepassing; dansles. De bekende danspatronen met voetafdrukken kent elke danser wel, ditmaal worden de danspassen op de vloer geprojecteerd. Omdat ARKit erg nauwkeurig de positie van de Augmented Reality beelden kan bepalen, is het mogelijk animerende danspassen op de vloer weer te geven. Hoe je tegelijkertijd een smartphone in je handen houdt en jouw danspartner vasthoudt is niet helemaal duidelijk, het idee is wel veelbelovend.
Sociale Interactie in VR
Social media diensten als Facebook hebben met hetzelfde imago probleem te kampen als Virtual Reality headsets; het afsluiten van de werkelijkheid. Oudere mensen klagen dat jongeren steeds maar chatten met een smartphone, en geen besef meer hebben van de wereld om zich heen.
Bedrijven als Apple en Nintendo hebben dit ook beweerd over Virtual Reality. Facebook bevindt zich in zowel social media als VR, het is logisch dat zij het voortouw moeten nemen in communicatie via moderne technologie. Met de nieuwe avatars in Oculus Home, Spaces en ook het Medium ontwerp pakket lijken ze deze uitdaging serieus te nemen.
Bepalen of iets een trend of een hype is kan pas na verloop van tijd. Neem als voorbeeld Virtual Reality en 3D Printing. Hoewel het printen van 3D objecten even sterk in de belangstelling stond lijkt het voor consumenten niet echt een trend te zijn.
Het is nu vooral een niche markt voor hobbyisten en de professionele markt. De consumenten 3D printers lijken daarmee een hype. Virtual Reality werd in dezelfde periode plotseling erg populair, en hoewel de omzet prognoses flink zijn bijgesteld blijven de VR brillen de winkels uitvliegen en er wordt steeds meer geïnvesteerd in deze technologie, zeker wanneer we Augmented Reality meetellen in deze opkomende markt.
Virtual Reality is daarmee dus een trend die we ook tijdens evenementen en beurzen steeds vaker zien. Waarom is het interessant voor bedrijven om VR brillen te gebruiken voor presentaties aan potentiële klanten? En hoe kun je op de meest effectieve wijze gebruik maken van de VR trend? Deze vragen worden beantwoord in dit artikel.
Waarom zijn VR brillen zo duur?
Je kunt even naar de dichtstbijzijnde Media Markt lopen of naar de Coolblue webshop gaan om een stapel VR brillen te kopen maar dan kom je van een koude kermis thuis. Echte VR headsets zijn nog erg duur, zelfs voor een Google Cardboardpresentatie heb je al een snelle smartphone nodig. Reken voor een volledig set met VR headset inclusief controllers, PC en software gerust enkele duizenden euros.
Wil je ook eigen content laten ontwikkelen? Dan lopen de prijzen snel op want de productiekosten van VR content lopen van enkele honderden euros tot honderdduizenden euros per project. De echte VR headsets zijn zeer complex met positiebepaling, nauwkeurige controllers en nieuwe technologie, je betaalt als early-adaptor om vooraan te staan in deze trend.
Huren van VR brillen is dan een interessante optie, bij verhuur van een complete Virtual Reality oplossing kun je ook direct een specialist inschakelen om je vooraf uitleg te geven, of je tijdens de beurs of het evenement bij te staan.
Trek de aandacht tijdens evenementen en beurzen
Dat VR brillen de aandacht trekken op een evenement of beurs mag duidelijk zijn, het kijken naar bezoekers met een VR headset op hun hoofd is al bijna net zo leuk als de beleving die je zult ervaren wanneer je zelf een VR bril draagt. Je kunt er een speciale ruimte voor inrichten met bijvoorbeeld een draaistoel of een vloer waar de gebruiker op kan lopen. Dat trekt direct kijkers, iedereen wil zien wat er zich afspeelt op jouw stand.
De noviteit van Virtual Reality in combinatie met de boodschap van het merk of bedrijf blijkt erg effectief te zijn, door de technologie en content naadloos op elkaar aan te sluiten biedt je een goede presentatie aan het publiek met een bewezen hogere conversie.
Minder meters, meer laten zien
De virtuele ruimte is grenzeloos, dat is een groot voordeel voor exposanten op een beurs of evenement. Met een draaistoel en VR brillen die je gehuurd hebt voor een dag kun je een compleet nieuwe wereld laten zien, uiteraard een wereld die perfect aansluit op de boodschap van het bedrijf.
Met een HTC Vive of een Oculus Rift wordt het nog interessanter, zo kun je mensen laten rondlopen en met VR controllers interactie realiseren met virtuele objecten en omgevingen. Denk bijvoorbeeld aan een virtueel eitje koken in een virtuele keuken die op maat wordt gegenereerd.
VR content laten maken
Maatwerk, het onderwerp werd zojuist al even aangestipt. Wanneer je bijvoorbeeld die keuken tijdens de beurs van kleur kunt veranderen voor de klant, of meubels virtueel kunt verplaatsen in de ruimte kun je maatwerk leveren voor de bezoeker. Datzelfde geldt voor de exposant, die kan naast het inhuren van VR brillen ook eigen content laten maken zoals:
Een virtuele tour op basis van 360 graden fotografie.
Panorama 360 graden filmpjes van producten, diensten en locaties.
VR omgevingen, ontworpen met CAD programmas.
Complete Virtual Reality apps op maat gemaakt.
Wanneer je de kosten wilt beperken is er al veel goede content beschikbaar, het verhuurbedrijf of de VR specialist kan content zoeken die bij de doelstellingen past. Zo zijn er ook VR spellen waarmee je een bezoeker niet alleen uitstekend kunt vermaken, je kunt daarmee ook gerelateerde producten en diensten onder de aandacht brengen. Denk bijvoorbeeld aan The Climb, een prachtig spel waarin je virtueel bergen kunt beklimmen. Bestaande content die ideaal is voor leveranciers van outdoor producten en reisbureaus die avontuurlijke vakanties aanbieden.
De verhuur van VR brillen is absoluut een trend die de hype allang voorbij is. Zelf investeren in dure Virtual Reality apparatuur is niet altijd verstandig omdat de technologie zich in rap tempo ontwikkelt, door VR brillen te huren bespaar je kosten en loop je toch altijd voorop.
Er komt een nieuw tijdperk van VR Arcades. Ooit was Nintendo één van de bedrijven die met hun NES spelcomputer de markt voor Arcades ten onder bracht, nu zou Mario wel eens kunnen uitgroeien tot het boegbeeld van een nieuw Arcade tijdperk. Hoewel Nintendo er bewust voor heeft gekozen om geen ondersteuning voor Virtual Reality in hun nieuwe Switch systeem te bouwen, kunnen we Mario Kart wel degelijk in VR spelen. Je kunt dan een bezoek brengen aan Shinjuku, Tokyo want daar bevindt zich de VR Zone, een Arcade die de nieuwste VR spellen aanbiedt op basis van de HTC Vive headset. Ook kun je zelf virtual reality laten maken.
MARIO OP DE VIVE
Hoe kan dat nou, een Nintendo Spel op de HTC Vive? Wij kennen Mario Kart vooral van de Nintendo consoles, toch heeft Namco meerdere officiële Arcade kasten van Mario Kart uitgebracht die vooral in Japan bekend zijn. Ze hebben de laatste Arcade versie nu aangepast voor gebruik in een VR Arcade simulator, compleet met bewegende stoelen voor extra effect.
Naast Mario Kart kun je ook Ghost in the Shell: Stealth Hounds spelen en Dragon Ball VR. Het is onwaarschijnlijk dat deze titels ook naar Nederland komen, je moet dus een vliegticket naar Tokyo boeken om het Nintendo icoon in VR te spelen.
MEER VR ARCADES VAN NAMCO BANDAI
De VR Zone heeft een oppervlakte van 3500 vierkante meter waar je meer dan 15 Virtual Reality ervaringen kunt beleven. Er is ook een Food Court voor gamers met een sterke maag. Als je liever wat dichter bij huis blijft kun je deze zomer ook terecht in Londen, waar een nieuwe locatie van VR Zone zal openen. Namco Bandai heeft vorig jaar al geëxperimenteerd met VR Arcades in winkelcentra, net als SEGA. Blijkbaar is dat goed bevallen.
Originator Studios heeft een eigen VR Arcade geopend in de Verenigde Staten, in tegenstelling tot de grote magazijn VR ervaringen zoals The Void die aanbiedt zijn dit soort Arcades vaak gericht op meer eenvoudige games die je ook thuis kunt spelen. Maar omdat de meeste mensen nog geen VR headset met een dure gaming PC in huis hebben staan kunnen VR Arcades momenteel goede zaken doen. Daarmee is het cirkeltje weer rond, VR Arcades brengen Virtual Reality gaming naar de massa, tot producten als de PSVR van Sony de ervaring weer naar de huiskamer halen.
Onlangs kwam GoPro met de aankondiging dat ze aan het einde van 2017 een 360 graden panorama camera op de markt zullen brengen. Voorheen was het al mogelijk om GoPro cameras te gebruiken in rigs zoals de Google Jump en de GoPro Omni, waarin meerdere cameras tegelijkertijd opnames maken die later aan elkaar gelast worden. Hoewel er al meerdere actiecameras te koop zijn zoals de Kodak PixPro 360 4K en de Nikon KeyMission 360 is er nog absoluut ruimte voor verbetering.
De lat is nu door Garmin een flink stuk hoger gelegd met de VIRB 360 graden sportcamera. Als je van extreme sporten houdt, en die graag in 360 graden wilt vastleggen moet je zeker verder lezen voor alle details over de nieuwe Garmin VIRB 360. Of je kunt een 360 graden video laten maken.
GARMIN GAAT VERDER DAN GPS
Het merk Garmin is een bekende naam in zowel de luchtvaart als bij de sportieve consument. Garmin producten worden vaak gebruikt voor navigatie doeleinden, daarnaast maken ze ook sporthorloges. Met de VIRB 360 begeeft Garmin zich op de markt van sportcameras die panorama opnames kunnen maken, daarbij ligt de nadruk vooral op gebruiksgemak.
Bij de meeste cameras mag je al blij zijn als er een datum en tijdfunctie is ingebouwd, bij de VIRB wordt er nog veel meer data verzameld zoals snelheid, hoogte, GPS locatie, G-krachten en het aantal rondes die je op een baan maakt. Met de speciale app kun je deze data op meerdere manieren in beeld brengen met getallen en metertjes voor een Augmented Reality effect.
Je kunt achteraf precies bepalen welke informatie over het videobeeld wordt gelegd.
KLEINE KRACHTPATSER
Met twee lenzen die samen een beeld van 5.7K kunnen opnemen en vier microfoons heb je meer dan voldoende kwaliteit voor goede panorama opnames met ruimtelijk geluid. Daarnaast is er een zeer effectieve digitale beeldstabilisatie aan de software toegevoegd wat met actievideo erg goed van pas komt. De resolutie wordt met 4K dan wel een stukje lager. De realtime stitching om de beelden van de twee lenzen aan elkaar te lassen is opvallend goed, de behuizing is waterdicht met verwisselbare lenzen mocht je iets te wild omgaan met je camera. Je kunt overigens ook platte groothoek opnames maken met een resolutie van 1080p.
Je kunt de camera bedienen via het ingebouwde LCD paneel, het is ook mogelijk via de mobiele app te werken. Er is daarnaast Garmin PC software te downloaden voor meer controle achteraf. Via een ad-hoc wifi verbinding kun je de beelden automatisch kopiëren naar jouw mobiele apparaat, dan zul je de opnames niet kwijtraken als de camera het begeeft of verloren raakt.
Uiteraard zijn er volop accessoires verkrijgbaar, met een standaard aansluiting voor statieven en andere accessoires kun je de camera naar wens uitbreiden.
GOPRO, MAAK JE BORST MAAR NAT!
De specialist op het gebied van sportcameras heeft het de laatste tijd niet bepaald makkelijk gehad. De populaire HERO serie wist niet voldoende te vernieuwen, de strijd met DJI om de koning van drone cameras van de troon te stoten is niet gelukt, en Google is met hun 360 graden camera rig een nieuwe samenwerking aangegaan met YI in plaats van GoPro. Met andere woorden; ze kunnen wel een succes gebruiken. Dan moeten ze wel heel goed kijken naar de camera die Garmin nu op de markt heeft gebracht met het prijskaartje van 800 dollar.
Dat is duurder dan een normale GoPro, en ook duurder dan de nieuwe Kodak PixPro Orbit360, maar dan krijg je wel een waterdichte camera met een ongeëvenaarde registratie van data. Liefhebbers van extreme sporten gaan een mooie tijd tegemoet en kunnen zelf een vr video maken.
friends dancing using the VR simulator togetherness
Virtual Reality richt zich vooral op beeld, het geluid lijkt niet altijd even belangrijk. Toch wordt er wel degelijk aandacht besteed aan audio toepassingen, zowel om naar te luisteren of om zelf muziek te maken.
De VR applicaties met muzikale toepassing variëren nog van experimenteel tot compleet uitgewerkt, alles bij elkaar opgeteld lijkt VR ook voor liefhebbers van geluid heel interessant te worden de komende tijd. Laten we eens enkele voorbeelden bekijken.
BJÖRK DIGITAL
Met voorstellingen in Sydney, Tokyo en bij het LA Philharmonisch Orkest is het duidelijk dat Björk nog steeds maxresdefault (3)relevant is in de muziekindustrie. Met vijf kunstzinnige VR videos combineert ze opvallende muziek met nog meer opvallende visuele presentaties waarvan één video zich letterlijk afspeelt in haar mond waar je haar trillende stembanden kunt bekijken. Muziek, beeld en kunst komen samen in Björk Digital.
THX CERTIFICEERT AR BRILLEN
osterhout-design-group-just-raised-58-million-well-see-why-ces-2017.1280x600De Osterhout Design Group is het bedrijf dat verder gaat waar de Google Glass is opgehouden. Veel technologiebedrijven zoals chipfabrikant Qualcomm staan in de rij om samen te werken met ODG om hun hoogwaardige Augmented Reality brillen nog beter te maken.
Nu is het THX Virtual Cinema Display Certification programma opgestart waarmee VR en AR brillen aan dezelfde specificaties kunnen voldoen als de Hollywood studios middels uitvoerige kalibratie van de hardware en software. De ODG R-9 wordt de eerste AR bril die dit prestigieuze certificaat zal dragen.
VIRTUELE MICROFOONS
Geluid verplaatst zich door de omringende lucht te trillen. Dat betekent dat een plant met bladeren licht zal bewegen. Dit kun je met het blote oog normaal gesproken niet zien, als je die trillingen nauwkeurig kunt registreren kun je dat geluid later weer oproepen.
Daarmee wordt het met een speciale videocamera met een zeer hoog aantal beelden per seconde mogelijk om geluid te registreren op basis van trillingen in bladeren van planten, maar ook met lege zakken chips. Door VR cameras te voorzien van deze algoritmes kun je audio opnemen zonder microfoon, virtuele audio dus.
AUDIOSHIELD EN ROCK BAND VR
Het spel Audioshield voor de HTC Vive is een actiespel waarbij je elk muziekstuk kunt gebruiken om de levels mee indownload te vullen. Het lijkt een beetje op Rock Band maar dan eenvoudiger, je hoeft geen noten te spelen.
Rock Band VR brengt de plastic gitaar rage van enkele jaren geleden weer helemaal terug, dit keer neem je plaats op een 360 graden podium waar de muzieknoten en akkoorden jouw trommelvliezen weer flink op de proef stellen. Er verschijnen regelmatig muziek spellen voor VR headsets die beeld en geluid op een verrassende wijze met elkaar combineren.
VR BIOSCOPEN
IMAX heeft met Virtual Reality headsets en VR films een nieuwe markt aangeboord. Het eerste IMAX VR theater was een groot succes, er zullen vervolgens over de hele wereld nieuwe VR theaters geopend worden. Zeker bij dit soort bioscopen speelt audio een belangrijke rol.
Imax-VR-Star-Wars-1024x591
Naast hoogwaardige hoofdtelefoons wordt ook gebruikt gemaakt van stoelen die meetrillen, ultrasoon geluid en andere manieren om alle zintuigen te prikkelen. VR cinema moet op het gebied van geluid en muziek minimaal de kwaliteit van reguliere bioscopen evenaren, met alleen beeld zal de bezoeker niet tevreden zijn.
VIOOLSPELEN OP DE PLAYSTATION
Joshua Bell is een professionele violist, in samenwerking met Sony speelde hij de Hongaarse Dans nr. 1 van Brahm maxresdefault (5)terwijl hij met 360 graden cameras werd omringd. Het resultaat is niet te vergelijken met een normale 360 graden video waar je als het ware in het midden van een cilinder of bol wordt geplaatst.
Je kunt rondkijken in de video waarbij het perspectief ook zal veranderen als je horizontaal, verticaal of in de diepte beweegt. Dit effect wordt bewerkstelligd door de beelden later op 3D modellen te plaatsen via complexe technologie en veel nabewerking. Dit soort projecten zullen in de toekomst leiden tot concertregistraties waarbij het echt lijkt alsof je er zelf bij bent.
QUEEN IN 3-D
Brian May van Queen is helemaal wild van 3D fotografie, door de jaren heen heeft hij een enorme collectie 3D fotos gemaakt die hij nu zal delen in een speciaal boek getiteld Queen in 3-D dat wordt geleverd met de OWL Virtual Reality bril, een product dat in samenwerking met May werd ontwikkeld.
May ziet zichzelf als Stereoscopie evangelist, daarnaast heeft hij ook veel interesse in Virtual Reality. Google en Queen hebben samen ook een prachtige VR muziekvideo gemaakt van Bohemian Rhapsody waarbij de muziek speciaal gemixt werd voor een ruimtelijke ervaring die perfect aansluit bij de beelden.
Net zoals het grote fotografie merk Nikon, lenzen fabrikant Zeiss en audio specialist Sennheiser zich nu ook richt op Virtual Reality zullen er nog veel meer traditionele en nieuwe bedrijven die met muziek bezig zijn de mogelijkheden van Virtual Reality ontdekken.
WIN EEN RIFT!
Schrijf je voor de wekelijkse vr update
email adres
Virb1
PREVIOUS
DE GARMIN VIRB 360 IS GOPRO TE SNEL AF
GERELATEERDE ARTIKELEN
De Garmin VIRB 360 is GoPro te snel afDe Garmin VIRB 360 is GoPro te snel afMario komt naar VR ArcadesMario komt naar VR ArcadesHoe VR de medische wereld heeft verandertHoe VR de medische wereld heeft verandert
Er komt een nieuw tijdperk van VR Arcades. Ooit was Nintendo één van de bedrijven die met hun NES spelcomputer de markt voor Arcades ten onder bracht, nu zou Mario wel eens kunnen uitgroeien tot het boegbeeld van een nieuw Arcade tijdperk. Hoewel Nintendo er bewust voor heeft gekozen om geen ondersteuning voor Virtual Reality in hun nieuwe Switch systeem te bouwen, kunnen we Mario Kart wel degelijk in VR spelen. Je kunt dan een bezoek brengen aan Shinjuku, Tokyo want daar bevindt zich de VR Zone, een Arcade die de nieuwste VR spellen aanbiedt op basis van de HTC Vive headset. Ook kun je zelf virtual reality laten maken.
Mario op de Vive
Hoe kan dat nou, een Nintendo Spel op de HTC Vive? Wij kennen Mario Kart vooral van de Nintendo consoles, toch heeft Namco meerdere officiële Arcade kasten van Mario Kart uitgebracht die vooral in Japan bekend zijn. Ze hebben de laatste Arcade versie nu aangepast voor gebruik in een VR Arcade simulator, compleet met bewegende stoelen voor extra effect.
Naast Mario Kart kun je ook Ghost in the Shell: Stealth Hounds spelen en Dragon Ball VR. Het is onwaarschijnlijk dat deze titels ook naar Nederland komen, je moet dus een vliegticket naar Tokyo boeken om het Nintendo icoon in VR te spelen.
Meer VR Arcades van Namco Bandai
De VR Zone heeft een oppervlakte van 3500 vierkante meter waar je meer dan 15 Virtual Reality ervaringen kunt beleven. Er is ook een Food Court voor gamers met een sterke maag. Als je liever wat dichter bij huis blijft kun je deze zomer ook terecht in Londen, waar een nieuwe locatie van VR Zone zal openen. Namco Bandai heeft vorig jaar al geëxperimenteerd met VR Arcades in winkelcentra, net als SEGA. Blijkbaar is dat goed bevallen.
Originator Studios heeft een eigen VR Arcade geopend in de Verenigde Staten, in tegenstelling tot de grote magazijn VR ervaringen zoals The Void die aanbiedt zijn dit soort Arcades vaak gericht op meer eenvoudige games die je ook thuis kunt spelen. Maar omdat de meeste mensen nog geen VR headset met een dure gaming PC in huis hebben staan kunnen VR Arcades momenteel goede zaken doen. Daarmee is het cirkeltje weer rond, VR Arcades brengen Virtual Reality gaming naar de massa, tot producten als de PSVR van Sony de ervaring weer naar de huiskamer halen.
Onlangs kwam GoPro met de aankondiging dat ze aan het einde van 2017 een 360 graden panorama camera op de markt zullen brengen. Voorheen was het al mogelijk om GoPro cameras te gebruiken in rigs zoals de Google Jump en de GoPro Omni, waarin meerdere cameras tegelijkertijd opnames maken die later aan elkaar gelast worden. Hoewel er al meerdere actiecamera's te koop zijn zoals de Kodak PixPro 360 4K en de Nikon KeyMission 360 is er nog absoluut ruimte voor verbetering.
De lat is nu door Garmin een flink stuk hoger gelegd met de VIRB 360 graden sportcamera. Als je van extreme sporten houdt, en die graag in 360 graden wilt vastleggen moet je zeker verder lezen voor alle details over de nieuwe Garmin VIRB 360. Of je kunt een 360 graden video laten maken.
Garmin gaat verder dan GPS
Het merk Garmin is een bekende naam in zowel de luchtvaart als bij de sportieve consument. Garmin producten worden vaak gebruikt voor navigatie doeleinden, daarnaast maken ze ook sporthorloges. Met de VIRB 360 begeeft Garmin zich op de markt van sportcameras die panorama opnames kunnen maken, daarbij ligt de nadruk vooral op gebruiksgemak.
Bij de meeste cameras mag je al blij zijn als er een datum en tijdfunctie is ingebouwd, bij de VIRB wordt er nog veel meer data verzameld zoals snelheid, hoogte, GPS locatie, G-krachten en het aantal rondes die je op een baan maakt. Met de speciale app kun je deze data op meerdere manieren in beeld brengen met getallen en metertjes voor een Augmented Reality effect.
Je kunt achteraf precies bepalen welke informatie over het videobeeld wordt gelegd.
Kleine krachtpatser
Met twee lenzen die samen een beeld van 5.7K kunnen opnemen en vier microfoons heb je meer dan voldoende kwaliteit voor goede panorama opnames met ruimtelijk geluid. Daarnaast is er een zeer effectieve digitale beeldstabilisatie aan de software toegevoegd wat met actievideo erg goed van pas komt. De resolutie wordt met 4K dan wel een stukje lager. De realtime stitching om de beelden van de twee lenzen aan elkaar te lassen is opvallend goed, de behuizing is waterdicht met verwisselbare lenzen mocht je iets te wild omgaan met je camera. Je kunt overigens ook platte groothoek opnames maken met een resolutie van 1080p.
Je kunt de camera bedienen via het ingebouwde LCD paneel, het is ook mogelijk via de mobiele app te werken. Er is daarnaast Garmin PC software te downloaden voor meer controle achteraf. Via een ad-hoc wifi verbinding kun je de beelden automatisch kopiëren naar jouw mobiele apparaat, dan zul je de opnames niet kwijtraken als de camera het begeeft of verloren raakt.
Uiteraard zijn er volop accessoires verkrijgbaar, met een standaard aansluiting voor statieven en andere accessoires kun je de camera naar wens uitbreiden.
GoPro, maak je borst maar nat!
De specialist op het gebied van sportcameras heeft het de laatste tijd niet bepaald makkelijk gehad. De populaire HERO serie wist niet voldoende te vernieuwen, de strijd met DJI om de koning van drone cameras van de troon te stoten is niet gelukt, en Google is met hun 360 graden camera rig een nieuwe samenwerking aangegaan met YI in plaats van GoPro. Met andere woorden; ze kunnen wel een succes gebruiken. Dan moeten ze wel heel goed kijken naar de camera die Garmin nu op de markt heeft gebracht met het prijskaartje van 800 dollar.
Dat is duurder dan een normale GoPro, en ook duurder dan de nieuwe Kodak PixPro Orbit360, maar dan krijg je wel een waterdichte camera met een ongeëvenaarde registratie van data. Liefhebbers van extreme sporten gaan een mooie tijd tegemoet en kunnen zelf een vr video maken.
Als er één sector is waar Virtual Reality enthousiast is ontvangen is het wel de medische sector. Van studiemiddelen voor medisch studenten tot therapie voor patiënten en ondersteuning bij complexe operaties, overal zien we VR headsets. In ziekenhuizen, zorgcentra en universiteiten. In de medische sector worden nieuwe ontwikkelingen direct toegepast, met als doel de patiënt beter van dienst te zijn, en daarnaast het werk van de artsen te verbeteren. Als je nog wat sceptisch bent over de meerwaarde van Virtual Reality voor medische toepassingen moet je onderstaand lijstje maar eens bekijken. Je zult verbaasd staan!
Een dokter zonder patiënten is als een politieagent zonder criminelen, overbodig dus. SimX plaatst virtuele patiënten in een lege ruimte, of legt een volledig configureerbaar persoon over een medische pop zonder kenmerkende eigenschappen. Met behulp van mobiele headset en de tracking van Sixsense is het mogelijk VR en AR situaties te creëren waarin artsen kunnen oefenen op virtuele patiënten.
Een driedimensionaal hart is een zeer complex orgaan. Medisch studenten moeten momenteel oefenen op harten van kikkers en andere dieren, met Virtual Reality kun je een kloppend hart compleet ontleden. Je kunt het VR hart uitvergroten en alle details bekijken, waaronder ook gesimuleerde afwijkingen. Met computersoftware kun je ook steeds de simulatie opnieuw starten. Met name de interactiviteit en het 3D beeld helpt artsen om bijvoorbeeld hartafwijkingen bij ongeboren babys te constateren.
Overkom angst voor de dood
Veel mensen hebben last van angst. Bijvoorbeeld mensen die bang zijn voor spinnen, hoogtevrees of vliegangst. Hoewel angst voor doodgaan eigenlijk vrij logisch is kan het in extreme gevallen een negatieve impact hebben op het leven. Met een speciale Virtual Reality simulatie op basis van de Oculus Rift headset hebben wetenschappers 32 vrouwen onderzocht. De ene helft kreeg een uit-het-lichaam VR ervaring te zien omtrent een sterfgeval, de andere helft niet. Het bleek dat mensen die een moment uit hun lichaam konden treden minder bang waren om te sterven dan de andere groep. Hier zijn nog geen definitieve conclusies uit te trekken, het is wel weer een voorbeeld hoeveel impact een VR presentatie kan hebben op een persoon.
Therapie, educatie, simulatie en ga zo maar door In de medische sector kan Virtual Reality het verschil maken tussen leven en dood.
We weten al langer dat Apple plannen heeft met Augmented Reality, directeur Tim Cook ziet AR als dé technologie voor de toekomst. Tijdens de WWDC Keynote die onlangs werd gepresenteerd waren er enkele interessante nieuwtjes op dit gebied. Nee, de nieuwe iPhone met volledige AR ondersteuning laat nog even op zich wachten, maar Apple heeft nu de deur wel degelijk op een kier gezet. Wat kunnen we de komende tijd van Apple verwachten, en wat doet de concurrentie?
Augmented Reality voor iOS 11
ARKit is een nieuw hulpmiddel voor ontwikkelaars om Augmented Reality functies te integreren in hun eigen apps waarbij ze gebruik kunnen maken van de iPhone camera, sensoren, gyroscopen en andere hardware componenten. Daarmee rijst de vraag of Apple zelf met AR aan de slag gaat, of dat ze dit liever overlaten aan andere partijen.
iMac geschikt voor Virtual Reality
Om VR headsets te gebruiken heb je een zware PC nodig, met de nieuwe lijn iMacs voldoet Apple ruimschoots aan de systeemeisen. De meest uitgebreide 5K 27 inch iMac wordt uitgerust met een Radeon Pro 570, 575 of 580 met maximaal 8GB aan VRAM. Dat komt neer op maximaal 5.5 teraflops. Tot op heden heeft Oculus de boot afgehouden omdat Macs niet krachtig genoeg waren voor de Rift VR headset, nu dus wel. In samenwerking met Valve zal SteamVR ook naar de Mac komen, en samen met Unity en Epic games worden VR ervaringen geoptimaliseerd voor macOS.
Siri wordt slimmer
Er zijn ondertussen vele spraakassistenten die strijden om de gunsten van de gebruiker. Siri had een voorsprong maar echt slim was het systeem nog niet. Daar moet nu verandering in komen, met name de Homepod gaat gebruik maken van spraakherkenning en Artificial Intelligence. Jazeker, weer een interactieve speaker die alles in huis voor je kan regelen.
Mirrorshades
Het leukste nieuwtje komt niet van Apple zelf, maar is een gerucht dat uitgelekt werd door Foxconninsider via Reddit. Het is niet duidelijk hoe betrouwbaar deze informatie is, deze persoon beweert dat Apple werkt aan een Augmented Reality bril met de voorlopige naam Mirrorshades. De bril wordt voorzien van Zeiss lenzen, die geruchten bestonden al langer, daarnaast kan de bril geluid doorsturen via de botten in de schedel met bone conduction. De productiekosten liggen op 150 dollar en de verkoopprijs zal 600 dollar bedragen. Wel gaf de lek aan dat er slechts een kans is van 35 procent dat het product dit jaar gaat komen.
Occipital maakt concurrent voor eigen Apple accessoire
Vorig jaar verscheen de Occipital Bridge op de markt, een accessoire voor de iPhone die een soort Hololens van de Apple smartphone maakt. Nu bieden ze deze technologie aan als een klein stukje hardware en software voor fabrikanten van VR / AR / MR headsets op basis van Android en Windows. Hun camera en software combinatie kan een ruimte scannen, net als de Microsoft Hololens, maar dan veel goedkoper. Vreemd genoeg werkt dit product niet met het Apple iOS systeem.
De echte doorbraak van Apple op het gebied van VR en AR moet nog komen, ze geven met de officiële Keynote en de toenemende geruchten in ieder geval aan dat de concurrentie rekening moet houden met de marketing kampioen in de tech sector.
Online gokken is erg populair, gewoon voor de lol of voor echt geld. Casino spelers zijn opvallend vooruitstrevend en gaan met hun tijd mee. In de begintijd van het wereldwijde web kwamen er al snel mogelijkheden om online te gokken.
Om de casino beleving naar huis te halen zijn goksites live streaming video aan gaan bieden, en nu staan producenten van casino spellen ook vooraan in de implementatie van gokken in Virtual Reality. Waarom zou je voor de computer via een headset met fruitautomaten spelen, een kaartje leggen of aan de roulette tafel plaatsnemen? We bekijken enkele mogelijkheden van online casinos.
SlotsMillion VR
https://youtu.be/QjtWC6IeyvU
Met de opening van hun virtuele deuren in 2015 is dit het eerste online VR casino ter wereld. Je kunt spelen op een normale PC in 3D, of via een Oculus Rift headset. Dit online casino heeft een licentie in Malta en de Nederlandse Antillen wat betekent dat je voor echte euros kunt spelen. De spellen en regels zijn hetzelfde als in een normaal casino met titels als Reel Rush, Starburst en Gonzos Quest.
In het virtuele casino kun je andere mensen zien spelen maar je kunt niet het scherm of de balans van andere spelers bekijken. Vanwege enorme concurrentie in deze markt moeten aanbieders met nieuwe ideeën op de proppen komen om zich te onderscheiden, met een VR headset hebben ze een manier gevonden om de casino ervaring in huis te halen.
Casino VR Poker
Dit was het eerste sociale casino poker spel voor de Gear VR, ondertussen is er ook een versie voor het Daydream platform verschenen. Het is een multiplayer spel waarbij je de tegenstanders als computer karakters ziet. Door met je hoofd te knikken of te bewegen zal het figuur in het spel ook bewegen om de ervaring zo realistisch mogelijk te maken.
Er is ook ondersteuning voor ruimtelijke audio zodat je een praatje kunt maken. Er worden regelmatig toernooien georganiseerd om het interessant te houden. Het spel is gratis maar er zijn wel optionele in-app aankopen beschikbaar. Het is niet mogelijk om ook geld op te nemen zoals bij SlotsMillion VR wel het geval is.
De andere casino spellen proberen een realistische casino ervaring na te bootsen, Slot Tub Party gaat volledig de andere richting in met kleurrijke omgevingen en animerende karakters die samen met jou in een jacuzzi zitten. Ook dit is een spel dat je gratis kunt spelen op de Gear VR met eveneens de mogelijkheid echt geld uit te geven om alle kasten vrij te spelen en munten te kopen. Je kunt er geen geld mee verdienen, net als bij Casino VR Poker.
De toekomst van VR gokken
Je kunt gokspelletjes spelen voor de lol, of om echt geld te winnen. VR headsets geven je het gevoel dat je een echt casino binnenstapt met flitsende kleuren, knipperende lampen en vaak ook met sociale interactie. Waar geld is zullen er ondernemers verschijnen die graag een graantje meepikken.
Casino VR Poker en Slot Tub Party zijn redelijk onschuldig, met SlotsMillion VR moet je opletten. Niet alleen omdat je echt geld kunt winnen én verliezen, maar de Nederlandse wetgeving is er ook niet enthousiast over. De winstuitkering is doorgaans niet veel anders dan echte casinos, online casinos staan ook onder toezicht. Vergeet alleen nooit de bekende uitspraak het huis wint altijd, zelfs wanneer het een virtueel huis betreft.
Augmented Reality biedt veel mogelijkheden. Het kan net zoals Artificial Intelligence gebruikt worden voor vele innovatieve toepassingen. Voeg ze samen en je hebt goud in handen. Bedrijven als Google, Facebook en Apple zetten stevig in op netwerken die leren, niet geheel toevallig zijn het ook bedrijven die flink investeren in Augmented Reality en Virtual Reality. Blippar behoort tot de grootste bedrijven op het gebied van beeldherkenning, met een nieuwe functie in hun scanning app wordt het mogelijk om autos op straat te herkennen, en via Augmented Reality direct relevante informatie te geven.
Snel informatie opzoeken over autos op straat
Als je een Chrysler of Dodge op straat ziet staan die gebouwd is tussen het jaar 2000 en 2017 kun je die met de Blippar app scannen. Alle Amerikaanse autos binnen deze periode staan in het systeem. Je krijgt dan informatie te zien over dit merk en model zoals verkoopprijzen en technische details. Dit werkt zelfs met autos die niet al te snel voorbij rijden. Om een beetje VR te integreren kun je ook direct naar 360 graden panorama fotos kijken van het interieur. De Blippar app was al in staat om bloemen en dieren te herkennen en andere objecten, met autos boren ze een nieuwe markt aan. Ze bieden daarnaast een API aan zodat andere bedrijven deze beeldherkenning kunnen integreren binnen andere apps.
Blippar stond voorheen bekend als de Britse concurrent van de Nederlandse Augmented Reality pionier Layar. Uiteindelijk heeft Blippar het bedrijf Layar opgekocht, waarmee het is uitgegroeid tot een wereldleider op het gebied van beeldherkenningssoftware.
Shazam voor autos
Om een product of dienst snel uit te leggen wordt er vaak een vergelijking gemaakt met een soortgelijk product of dienst in een andere categorie. De nieuwe Blippar functie kunnen we de Shazam voor autos noemen. Shazam is de populaire app die muziek kan herkennen terwijl deze speelt op de radio, in de discotheek en overal waar muziek te beluisteren is. De app geeft dan de naam van de artiest weer, de titel van het nummer, videoclips en uiteraard een link om het nummer aan te schaffen. Concurrent Soundhound doet hetzelfde met als grote verschil dat een melodie neuriën al voldoende is. Soundhound is onlangs uitgebreid met een spraakassistent zoals we die kennen van Siri (en de spraakherkenning in de Oculus software voor de Gear VR) die gevoed wordt door een neuraal netwerk, ook weer Artificial Intelligence dus.
See Food uit Silicon Valley
Om de georganiseerde chaos en waanzin in Silicon Valley op de hak te nemen heeft Mike Judge (Beavis and Butthead, Office Space) een comedyserie gemaakt over het Hollywood van de Tech industrie. Ook onderwerpen over Virtual Reality en Augmented Reality worden daarbij niet ontweken. Zo werd er een pitch gemaakt voor de Shazam voor eten genaamd See Food (Letterlijk Zie Eten). Door een aantal komische verwarringen met See Food en Seafood en Octopus en Oculus werd er in de serie een Not a Hotdog app ontwikkeld die kan zien of een object wel of niet een hotdog is. Deze app is niet alleen een grap in de serie, via de Amerikaanse app store kun je een werkelijk functionerende versie downloaden die je direct vertelt of een object inderdaad een hotdog is.
Beeldherkenning is niet nieuw. Google maakt er veel gebruik van, bijvoorbeeld met realtime vertalingen waarin ook Augmented Reality wordt gebruikt. Bedrijven als Blippar moet deze technologie nu verder vercommercialiseren, met de auto herkenning maken ze duidelijk een stap in deze richting.
Virtual Reality controllers voor PC headsets als de Oculus Rift en de HTC Vive maken de virtuele wereld overtuigender dan met een normale spelcontroller of een muis. Toch is er nog volop te verbeteren, met handschoenen zoals die van Manus VR wordt Virtual Reality letterlijk al meer tastbaar. Op mobiele VR systemen zoals die van Google Cardboard is de uitdaging nog groter. De hardware van een smartphone is lang niet zo krachtig als die van een zware gaming PC. VicoVR denkt de oplossing te bieden; een sensor met ingebouwde processor waarmee je volledig draadloos Virtual Reality games kunt spelen.
De technologie achter VicoVR
VicoVR is een Bluetooth accessoire die Android en Apple iOS mobiele apparaten in staat stelt gebruik te maken van bewegingsherkenning en ruimtelijke positionering. Het werkt als een soort scanner die de bewegingen van je armen en benen kan volgen, en nauwkeurig kan bepalen waar jouw hoofd zich bevindt. Het systeem maakt draadloos verbinding met de smartphone waarmee je meer bewegingsvrijheid hebt, de software is in staat 19 punten op het lichaam te registreren wat een zeer nauwkeurige tracking mogelijk maakt. Het is zelfs mogelijk om met twee personen tegelijk voor de scanner te staan met herkenning voor elk individu.
Vooral voor games
Op dit moment zijn er een aantal mobiele VR titels beschikbaar die ondersteuning bieden voor het VicoVR platform. Om echt een succes te worden zal er meer content moeten komen. Het is begrijpelijk dat de makers zich richten op gamers, met flitsende graphics kun je proberen dit soort accessoires aan de man te brengen, maar deze nauwkeurige registratie van bewegingen zou juist ideaal zijn voor diverse medische toepassingen. Met een prijskaartje van 400 dollar is het een zeer dure accessoire voor mobiele gamers, maar juist een zeer betaalbaar product voor professionals.
Positiebepaling
Een heel interessante feature die genoemd wordt door de makers maar niet echt benadrukt is de mogelijkheid om positie in de ruimte te bepalen. Je kunt naar voren en achteren lopen, zelfs met twee personen, en de software zal dit registreren. Positionele bepaling is momenteel een groot gemis bij mobiele VR systemen, de Rift en Vive kunnen dit wel realiseren via externe sensoren. De Microsoft Hololens kan dit op basis van cameras in de headset, op een wijze die erg overeenkomt met de technologie van VicoVR.
VicoVR is niet de enige vis in de vijver
Wil de echte handsfree VR controller nu opstaan? VicoVR zal flink aan de weg moeten timmeren om een concurrerende marktpositie te veroveren, kijk maar eens naar deze bedrijven:
PrimeSense
Dit bedrijf uit Israël werd opgericht in 2005 maar wist pas het grote succes te behalen in 2010, toen ze de rechten verkregen voor een 3D tracking systeem. Dit systeem zou later toegepast worden voor de Xbox 360, inderdaad het Kinect systeem waar we zojuist over schreven. In 2013 kwam er een kaper op de kust toen Apple het bedrijf PrimeSense inclusief alle kennis opkocht voor maar liefst 360 miljoen dollar. Het is niet duidelijk wat Apple precies met deze kennis heeft gedaan, maar het zal zeker van pas komen met de nieuwe Augmented Reality plannen, de gezichtsherkenning en diepte herkenning met de dubbele camera op de iPhone.
Microsoft Kinect
De Kinect was een accessoire voor de Xbox 360 spelcomputer. Door een gebrek aan software werd de Kinect geen doorslaand succes, toen de ontwikkelsoftware werd vrijgegeven voor hobbyisten ontstond er een nieuwe waardering voor deze innovatieve diepte scanner. De technologie achter de Kinect werd later gebruikt in de Hololens van Microsoft. Heel simpel gesteld werden de Kinect sensoren op de Hololens gemonteerd waarmee deze headset middels Inside-out tracking de ruimte kan scannen voor een overtuigende Mixed Reality ervaring.
Nintendo Wii
Microsoft liet zich voor de Kinect inspireren door de Nintendo Wii spelcomputer. Hoewel de Wii controllers met bewegingssensor zeer bekend zijn, is de onmisbare functie van de sensor-bar een beetje op de achtergrond geraakt. Door deze eenvoudige balk op of onder een televisie te plaatsen kon de positie van een Wii spelcontroller perfect bepaald worden, en dat met slechts twee eenvoudige LEDs. De mogelijkheden van deze technologie werden op zeer creatieve wijze door Johnny Lee gebruikt om room-scale tracking mogelijk te maken. Dezelfde Johnny Lee is nu de projectleider van Tango, het Mixed Reality programma van Google en daarmee een directe concurrent van de Microsoft Hololens.
Met een prijs van 400 dollar is het onwaarschijnlijk dat VicoVR een verkoopsucces zal worden. Via Indiegogo hebben ze een compleet product kunnen ontwikkelen, maar een groot publiek aanspreken zal een grote uitdaging zijn. Wellicht hopen ze dat de technologie achter VicoVR opgekocht wordt, net als destijds met PrimeSense is gebeurd, of de hardware wordt net zoals de Kinect ingebouwd in standalone headsets. Virtual Reality zonder fysieke controllers lijkt een logische stap in de ontwikkeling van VR producten, maar wie vindt de juiste oplossing?
Het jaar 2016 was niet bepaald het beste jaar voor Facebook en hun peperdure aankoop Oculus VR. De bleek niet zo innovatief als de HTC Vive, de verkoopcijfers vielen tegen, Zenimax bracht Facebook voor de rechter en oprichter Palmer Luckey leek meer bezig te zijn met Hillary Clinton pesten dan met Virtual Reality. We zijn weer een aantal maanden verder en Facebook krabbelt langzaam terug uit een diep dal. De prijsverlaging van de Rift en bijbehorende accessoires lijkt een redelijk effect te hebben op de verkoopcijfers, daarnaast begint Facebook ook steeds meer te experimenteren met Augmented Reality. Of beter gezegd, ze jatten alle leuke ideëen van Snapchat en stoppen deze in hun eigen apps. Waar is Facebook momenteel mee bezig, en gaan ze hiermee een comeback maken?
Oculus verovert Zuid Korea
HTC ging al kort na de introductie richting China om daar de Vive flink te promoten. Onlangs wist Microsoft de Hololens ook in China door de strenge keuring van de regering heen te krijgen. Facebook kijkt eindelijk verder dan de Verenigde Staten en Europa en werkt nu samen met de regering van Zuid Korea om de Rift daar populair te maken onder de Koreaanse bevolking. In deze overeenkomst zal Facebook samen met de regering tien AR en VR startups selecteren en ondersteunen. Met een fanatieke gaming community is dat zeker geen slechte zet van Facebook.
Facebook VR Avatars komen van Bitmoji
Het is bekend dat Facebook de laatste tijd veel functies van Snapchat in hun eigen apps stopt, nu blijkt dat de VR avatars gebaseerd zijn op de Bitmoji van bekende mensen die wederom van Snapchat afkomstig zijn. De 2D plaatjes van bekende gezichten werden door software geanalyseerd om vervolgens de 3D karakters te ontwerpen voor het Facebook platform. Dit is overigens geen geheime lek, de onderzoekers hebben dit zelf naar buiten gebracht.
Zelf Augmented Reality effecten maken
Die AR effecten van Snapchat? Ook die zien we terug bij Facebook, ze hebben zelfs een Camera Effects Developer platform opgezet waarmee iedereen met een beetje technische kennis en creativiteit nieuwe Augmented Reality camera effecten kan ontwerpen. We zijn benieuwd of Facebook binnenkort ook met een speciale videobril op de markt komt zoals Spectacles van Snap Inc.
Chromecast voor Gear VR
Laten we niet vergeten dat de Gear VR headset van Samsung draait op Oculus software. Deze bescheiden headset kreeg als eerste Minecraft VR, als eerste een softwarematige truc om de resolutie flink te verhogen en nu ook weer als eerste een optie om VR beelden via Chromecast op een televisie weer te geven. Met een Rift is dat via een PC monitor uiteraard ook te realiseren, toch is dit weer een leuke aanvulling op de mogelijkheden van de populairste VR headset (Google Cardboard even niet meegeteld).
Nieuwe 360 graden cameras
Google ontwikkelde ooit de JUMP camera rig voor GoPro cameras om de kwaliteit van VR video te verbeteren. Dit jaar komt Facebook met twee nieuwe 360 graden cameras, een eenvoudige versie met 6 cameras in een bolvorm, en een uitvoering met maar liefst 24 cameras ingebouwd. De nieuwe modellen kunnen 3D opnames maken met six degrees of freedom wat betekent dat je met je lichaam kunt bewegen en rondkijken in de video. Facebook gaat de cameras niet zelf verkopen maar werkt met diverse hardware fabrikanten.
Facebook heeft de strijd nog lang niet opgegeven, we zullen zien of 2017 wel een succesvol jaar wordt voor Mark Zuckerberg en consorten.
Bepalen of iets een trend of een hype is kan pas na verloop van tijd. Neem als voorbeeld Virtual Reality en 3D Printing. Hoewel het printen van 3D objecten even sterk in de belangstelling stond lijkt het voor consumenten niet echt een trend te zijn.
Het is nu vooral een niche markt voor hobbyisten en de professionele markt. De consumenten 3D printers lijken daarmee een hype. Virtual Reality werd in dezelfde periode plotseling erg populair, en hoewel de omzet prognoses flink zijn bijgesteld blijven de VR brillen de winkels uitvliegen en er wordt steeds meer geïnvesteerd in deze technologie, zeker wanneer we Augmented Realitl meetellen in deze opkomende markt.
Virtual Reality is daarmee dus een trend die we ook tijdens evenementen en beurzen steeds vaker zien. Waarom is het interessant voor bedrijven om VR brillen te gebruiken voor presentaties aan potentiële klanten? En hoe kun je op de meest effectieve wijze gebruik maken van de VR trend? Deze vragen worden beantwoord in dit artikel.
Waarom zijn VR brillen zo duur?
Je kunt even naar de dichtstbijzijnde Media Markt lopen of naar de Coolblue webshop gaan om een stapel VR brillen te kopen maar dan kom je van een koude kermis thuis. Echte VR headsets zijn nog erg duur, zelfs voor een Google Cardboard presentatie heb je al een snelle smartphone nodig. Reken voor een volledig set met VR headset inclusief controllers, PC en software gerust enkele duizenden euros.
Wil je ook eigen vr content laten ontwikkelen? Dan lopen de prijzen snel op want de productiekosten van VR content lopen van enkele honderden euro's tot honderdduizenden euros per project. De echte VR headsets zijn zeer complex met positiebepaling, nauwkeurige controllers en nieuwe technologie, je betaalt als early-adaptor om vooraan te staan in deze trend.
Huren van VR brillen is dan een interessante optie, bij verhuur van een complete Virtual Reality oplossing kun je ook direct een specialist inschakelen om je vooraf uitleg te geven, of je tijdens de beurs of het evenement bij te staan.
Trek de aandacht tijdens evenementen en beurzen
Dat VR brillen de aandacht trekken op een evenement of beurs mag duidelijk zijn, het kijken naar bezoekers met een VR headset op hun hoofd is al bijna net zo leuk als de beleving die je zult ervaren wanneer je zelf een VR bril draagt. Je kunt er een speciale ruimte voor inrichten met bijvoorbeeld een draaistoel of een vloer waar de gebruiker op kan lopen. Dat trekt direct kijkers, iedereen wil zien wat er zich afspeelt op jouw stand.
De noviteit van Virtual Reality in combinatie met de boodschap van het merk of bedrijf blijkt erg effectief te zijn, door de technologie en content naadloos op elkaar aan te sluiten biedt je een goede presentatie aan het publiek met een bewezen hogere conversie.
Minder meters, meer laten zien
De virtuele ruimte is grenzeloos, dat is een groot voordeel voor exposanten op een beurs of evenement. Met een draaistoel en VR brillen die je gehuurd hebt voor een dag kun je een compleet nieuwe wereld laten zien, uiteraard een wereld die perfect aansluit op de boodschap van het bedrijf.
Met een HTC Vive of een Oculus Rift wordt het nog interessanter, zo kun je mensen laten rondlopen en met VR controllers interactie realiseren met virtuele objecten en omgevingen. Denk bijvoorbeeld aan een virtueel eitje koken in een virtuele keuken die op maat wordt gegenereerd.
VR content laten maken
Maatwerk, het onderwerp werd zojuist al even aangestipt. Wanneer je bijvoorbeeld die keuken tijdens de beurs van kleur kunt veranderen voor de klant, of meubels virtueel kunt verplaatsen in de ruimte kun je maatwerk leveren voor de bezoeker. Datzelfde geldt voor de exposant, die kan naast het inhuren van VR brillen ook eigen vr content laten maken zoals:
Een virtuele tour op basis van 360 graden fotografie.
Panorama 360 graden filmpjes van producten, diensten en locaties.
VR omgevingen, ontworpen met CAD programmas.
Complete Virtual Reality apps op maat gemaakt.
Wanneer je de kosten wilt beperken is er al veel goede content beschikbaar, het verhuurbedrijf of de VR specialist kan content zoeken die bij de doelstellingen past. Zo zijn er ook VR spellen waarmee je een bezoeker niet alleen uitstekend kunt vermaken, je kunt daarmee ook gerelateerde producten en diensten onder de aandacht brengen. Denk bijvoorbeeld aan The Climb, een prachtig spel waarin je virtueel bergen kunt beklimmen. Bestaande content die ideaal is voor leveranciers van outdoor producten en reisbureaus die avontuurlijke vakanties aanbieden.
De verhuur van VR brillen is absoluut een trend die de hype allang voorbij is. Zelf investeren in dure Virtual Reality apparatuur is niet altijd verstandig omdat de technologie zich in rap tempo ontwikkelt, door VR brillen te huren bespaar je kosten en loop je toch altijd voorop.
Na de Hololens van Microsoft, de Meta 2 van Meta is er een nieuwe Mixed Reality headset onthuld door DreamWorld genaamd DreamGlass. In tegenstelling tot Virtual Reality kun je met Mixed Reality ook nog de wereld om je heen zien, in tegenstelling tot Augmented Reality sluiten de computerbeelden perfect aan op de omgeving. Hoewel meer concurrentie kan leiden tot snellere ontwikkeling is Meta niet bepaald enthousiast over deze nieuwe speler. Ze hebben een voormalige werknemer en maar liefst twintig andere personen aangeklaagd wegens contractbreuk en het gebruiken van bedrijfsgeheimen. Hoog tijd om de drie Mixed Reality headsets eens nader te bekijken.
Meta 2 van Meta
Het bedrijf Meta bevindt zich in Silicon Valley, net als vele andere tech bedrijven. Ze hebben zich volledig toegelegd op Mixed Reality met de Meta en Meta 2 headsets. In 2013 begon Meron Gribetz met het bedrijf en lanceerde een Kickstarter campagne. Het beoogde bedrag van 100.000 dollar werd bijna verdubbeld. Daarmee was het geen succes zoals de Oculus VR headset, maar het was toch een bescheiden succes. In 2015 wist Meta via een Series A investeringsronde 23 miljoen dollar binnen te slepen. In 2016 kwam de tweede versie voor ontwikkelaars uit, in datzelfde jaar wisten ze wederom 50 miljoen dollar op te halen van bedrijven als Lenovo en Comcast. De Meta 2 is nog in de ontwikkelfase en wordt als Development Kit verkocht.
DreamGlass van DreamWorld
Dit bedrijf bevindt zich in China en is in 2016 gestart. De oprichter is Zhangyi Zhong, en heeft voorheen gewerkt bij Meta als hoofd van optische elementen in de ontwikkeling van de Meta headset. DreamGlass is het eerste product van DreamWorld, het ontwerp lijkt op een wat meer elegante versie van de Meta en Hololens headsets. Lijkt, want naast ontwerpen uit de computer en een flitsende reclame video is er nog niet veel bekend over deze headset. Het gezichtsveld zou 100 graden zijn terwijl de Meta 2 niet verder komt dan 90 graden, de prijsindicatie is 350 dollar terwijl de Meta 2 op een prijs van 949 dollar ligt. De DreamGlass is geschikt voor zowel mobiel als PC terwijl de Meta 2 alleen werkt met een PC. Daarnaast is het grootste verschil dat de Meta 2 echt werkt, de DreamWorld heeft nog geen publieke demonstraties gegeven.
Hololens van Microsoft
Hoewel de eerste versie van de Hololens in 2016 is verschenen reikt de historie een stuk verder terug naar 2010. Toen kwam de Kinect op de markt, een camera met diepte scanner voor de Xbox spelcomputer. Op basis van deze technologie werd een Mixed Reality headset ontworpen met ingebouwde cameras, microfoons, een PC systeem met Windows en dezelfde methode om een ruimte in drie dimensies te scannen. Hoewel de tweede editie te koop is voor consumenten betreft het in feite een product in ontwikkeling. De prijs ligt een stuk hoger dan de concurrentie met 3000 dollar, het grote verschil is dat de Hololens geheel zelfvoorzienend is, je hebt geen PC of mobiel apparaat nodig.
Juridische problemen
Op dit moment heeft Meta een geschil lopen met Zhangyi Zhong, Meta is van mening dat Zhong op schaamteloze wijze bedrijfsgeheimen heeft gestolen om deze vervolgens te gebruiken in zijn eigen MR project. Daarnaast zou hij ook de productiemethodes, contacten en marktstrategie compleet hebben overgenomen van Meta om het DreamWorld project op te starten. Zhong begon in maart 2015 bij Meta en verliet in de loop van 2016 plotseling dit bedrijf. Dit keer staat Meta aan de andere kant van een juridisch conflict, in februari 2016 bleek dat Gribetz zelf ideeën had gestolen van Tracy McSheery van Phasespace. McSheery had Gribetz een demonstratie gegeven van de AR technologie waar Phasespace mee bezig was. De advocaten van Meta hebben kort na deze bekendmaking een verbod gelegd op verdere uitingen vanuit Phasespace.
De toekomst van Mixed Reality
Microsoft heeft volgens nieuwswebsite OnMsft een aanvraag ingediend voor Direct Reality als handelsmerk. Het is niet duidelijk welke bedoeling Microsoft heeft met deze term. Momenteel werken ze niet alleen aan de Hololens, ze zijn ook bezig met Virtual Reality in Windows waarbij ze de productie van de hardware overlaten aan andere bedrijven. De term Mixed Reality dateert al uit 1994 en werd gedefinieerd door Paul Milgram en Fumio Kishino. De producten van Microsoft en Meta zijn duidelijk nog niet klaar voor het grote publiek. Niet alleen door de aanschafprijs, maar ook de beperkte toepassingsmogelijkheden. De Hololens wordt wel in de medische sector en in de industrie gebruikt op kleine schaal, de Meta 2 heeft daarentegen meer moeite om uit de startblokken te komen. Het is niet duidelijk of de DreamGlass ooit zal gaan verschijnen en in welke vorm. Mixed Reality is een stuk complexer dan VR en AR. Een bedrijf als Magic Leap is al enkele jaren bezig met een dergelijke technologie en ook zij hebben moeite een tastbaar product op de markt te brengen.
GoPro is hét merk voor actiecameras, compacte videocameras die geschikt zijn om opnames te maken in lastige omstandigheden zoals surfen, skiën, wielrennen en tal van extreme sporten. Dit jaar zal hun eerste 360 graden camera verschijnen met de naam GoPro Fusion. De voormalige voorloper op het gebied van actiecameras bevindt zich ditmaal in de achterhoede. Hoe verhoudt deze nieuwe camera zich tegenover de concurrentie?
Hoe GoPro een nieuwe standaard heeft gezet
In 2002 wilde Nick Woodman in Australië mooie fotos maken tijdens het surfen, maar er waren geen betaalbare cameras op de markt om goede actiefotos te maken. Hij ging kralen en riemen met schelpen verkopen vanuit zijn Volkswagen busje om zijn droom camera waar te maken. Een investering van zijn ouders voor het bescheiden bedrag van 230.000 dollar heeft waarschijnlijk ook geholpen. Het eerste model uit 2004 maakte nog gebruik van film, later zou de digitale GoPro uitgroeien tot dé standaard in actie fotografie en video opnames. Met name de vele accessoires maken deze cameras erg veelzijdig.
GoPro en Google JUMP maakt 360 graden video mogelijk
Toen Google serieus met VR Video aan de slag ging waren er nog weinig hoogwaardige 360 graden video camera's op de markt. Ze gingen zelf aan de slag en ontwikkelde een camera rig waar maar liefst 16 GoPro HERO 4 cameras in passen, de losse beelden worden via software aan elkaar gelast. Zo kun je in 360 graden hoge kwaliteit video opnemen. In 2016 besloot Google over te stappen naar de Yi HALO camera, een concurrent van GoPro.
GoPro Fusion
Als waterdichte camera is het ironisch dat juist GoPro de boot heeft gemist met 360 graden cameras. Terwijl de concurrerende cameramerken links en rechts panorama cameras op de markt lanceerden bleef het stil bij GoPro. Sterker nog, de aandelen verloren een groot deel van hun waarde en ze moesten een aanzienlijk deel van het personeel ontslaan. De HERO 5 serie was niet echt vernieuwend en hun vliegende drone camera kwam te laat op de markt. Dat is ook het geval bij de Fusion, deze 360 graden camera komt pas tegen het einde van 2017 uit. Gaat de Fusion de redder zijn van GoPro, of zijn ze te laat op deze drukke markt?
Op dit moment is er nog niet zoveel bekend over de camera, de Fusion moet eind 2017 in de winkels liggen. Net zoals veel 360 graden cameras wordt er gebruik gemaakt van twee lenzen met ieder een zeer ruime kijkhoek en een totale resolutie van 5.2K met 30 beelden per seconde. In tegenstelling tot vergelijkbare cameras worden deze lenzen niet precies tegenover elkaar geplaatst in de behuizing. De behuizing lijkt groter te zijn dan de Hero 5 cameras, net als voorheen wordt er wederom gebruik gemaakt van een klein LCD scherm. Het is niet officieel bekend gemaakt of de camera waterdicht zal zijn zonder speciale behuizing.
OverCapture
Niet iedereen heeft een VR headset of een Cardboard VR bril, daarnaast is er nog steeds een grote markt voor platte video. Daarom heeft GoPro de optie OverCapture toegevoegd, hiermee kun je normale videos maken op basis van de 360 graden beelden. Je maakt daarmee een uitsnede uit het complete beeld met een maximale resolutie van 1080p, wat gelijk staat aan FullHD. Je kunt de beelden monteren met de Quik videomontage app. In de huidige versie van de software kan met beeldmateriaal via wifi direct naar de app gestuurd worden, dat is goed als backup en wellicht ook geschikt voor live streaming.
De stitching, dus het samenvoegen van de twee afzonderlijke beelden, lijkt behoorlijk goed te zijn, al zijn er soms vage lijnen te bespeuren. Het lijkt haast alsof de GoPro dezelfde methode gebruikt als de Kodak Pixpro Orbit 360, die twee beelden opneemt met verschillend formaat. Daarmee ligt de laslijn midden in het beeld en niet aan de randen.
Alternatieve 360 graden cameras
Zoals gezegd is GoPro een beetje aan de late kant, dit zijn alternatieve cameras in een prijsklasse die waarschijnlijk overeenkomt met de Fusion:
Kodak PixPro Orbit 360
Kodak was er al vroeg bij in de opkomende 360 graden markt met een sportcamera die erg veel leek op een GoPro (zelfs de naam is schaamteloos overgenomen) maar dan met één groothoek lens voor panorama video. Deze camera werd opgevolgd met een 4K resolutie model, daar kwam weer een accessoire voor om twee PixPro 4K cameras aan elkaar te koppelen. Met de Orbot 360 heeft Kodak voor het eerst een sportcamera met twee lenzen uitgebracht, dit is een directe concurrent van de aankomende Fusion.
Nikon Keymission 360 4K
Van Kodak wordt geen professionele kwaliteit verwacht, bij Nikon ligt de lat een stukje hoger. In de Keymission serie vinden we ook een 360 graden camera die het herkenbare GoPro uiterlijk als uitgangspunt neemt. De Keymission 360 heeft twee gelijkwaardige lenzen, alleen zijn de recensies niet bepaald lovend. Naast de matige stitching van de twee beelden is de software niet stabiel genoeg.
Samsung Gear 360
Na het succes van de Samsung Gear VR headset zag het bedrijf uit Korea een nieuwe markt voor accessoires ontstaan. De eerste versie van de Gear 360 werkte alleen met Samsung toestellen, de opvolger (model 2017) heeft kleinere lenzen, een handvat en werkt naast Android zelfs met Apple toestellen. Deze camera is spatwaterdicht maar niet geheel waterdicht, de kwaliteit is in zijn prijsklasse heel acceptabel.
Ricoh Theta S
De eerste Ricoh Theta leverde een matige kwaliteit maar was wel uiterst compact. Met de Theta S is de vormgeving klein gebleven, toch zijn de prestaties een stuk beter geworden. Als je op zoek bent naar een uiterst gebruiksvriendelijke manier om 360 graden beelden te filmen voor een redelijke prijs is de Ricoh Theta S geen slechte keuze. Houd er wel rekening mee dat de eenvoud ook betekent dat de mogelijkheden behoorlijk beperkt zijn.
Kan de GoPro Fusion nog iets nieuws toevoegen aan deze drukke markt voor 360 graden cameras? Gaan ze concurreren op prijs, kwaliteit of gebruiksgemak? Net zoals de alternatieve cameras op deze pagina zal het beeld wel in 2D opgenomen worden, op dit moment is de Vuze het enige 3D alternatief onder de duizend euro.