Deze bril wordt ontwikkelt door het Canadese bedrijf VRVANA, bevat een ingebouwde hardware accelerator en maakt augmentend reality mogelijk dankzij het uniek Real World view.
Mogelijkheden
De Totem is een vr 3d bril beschikt over een 1080p OLED scherm met een refresh rate van 75hz en een blikveld van 90 graden. Hiermee doet de bril onder ten opzichte van andere brillen die veelal een full HD resolutie bieden. De Totem beschikt over grote lenzen en beiden kunnen individueel afgesteld worden waardoor de bril geschikt is voor slechtzienden zonder een bril of lenzen te dragen.
De ingebouwde cameras aan de buitenzijde bieden de mogelijkheid om de wereld om je heen te bekijken. Het bedrijf noemt deze functie Real World View en zorgt ervoor dat je nooit meer hoeft te graaien naar je controller of muis. Bovendien biedt dit in de toekomst de mogelijkheden voor Augmented Reality. De bril beschikt niet over ingebouwde positie tracking maar maakt gebruik van hardware die je in een smartphone ziet zoals een gyroscoop en accelerometer.
De ingebouwde hardware zorgt ervoor dat je computer minder werk hoeft te verrichten. Het bedrijf claimt dat de bril dit zo goed doet dat je geen nieuwe pc hoeft aan te schaffen voor een vette vr ervaring. De vr bril converteert surround sound automatisch naar stereo waarbij rekening wordt gehouden met de richting van het geluid. Hierdoor kun je een eigen headphone gebruiken maar hoor je precies waar het geluid vandaan komt.
Voordeel van deze bril is dat hij beschikt over ingebouwde knoppen op de headset. Hiermee kun je door menus bladeren en gebruik maken van de Real World view. De Totem is compatibel met console controllers en toetsenbord en muis.
Releasedate & Prijs
De releasedate en prijs alsmede wanneer je kunt pre-orderen is nog onbekend.
Google Cardboard. De onderwatersteek naar alle virtual reality bedrijven. Een simpel kartonnen bouwpakket dat je zelf in elkaar zet. Meer dan een paar stukken kartonnen, twee lenzen en wat klittenband is Google Cardboard niet. Het biedt echter wel een erg toffe ervaring voor een lage prijs. Maar hoe vet is Google Cardboard, is het een daadwerkelijke concurrent of niet meer dan een uit de hand gelopen grapje?
Google Cardwhat?
De naam zegt het al, Google Cardboard is een google cardboard virtual reality bril van karton. Het zelfbouwpakket werd vorig jaar gratis weggegeven op het Google IO event. Destijds werd het apparaat met hoongelach ontvangen. Hoe kan zon goedkoop en simpel apparaat een toffe virtual reality ervaring bieden? Het leek een grapje van Google totdat de eerste reviews verschenen. Google Cardboard biedt een uitstekende instap ervaring waarmee je voor een zeer lage prijs kennis kunt maken met Virtual Reality.
Google Cardboard; van hobby project naar ?
Google Cardboard ontstond als een zogenaamd 20% project binnen Google. Dit is een project waar Google medewerkers in hun vrije tijd aan werken. Tachtig procent wordt besteed aan normale werkzaamheden en de overige tijd aan projecten zoals Google Cardboard. Vandaag de dag is het echter een 100% project wat indiceert dat ook de zoekgigant het virtuele licht heeft gezien. Ik ben zeer benieuwd op wat voor een manier Google zich gaat mengen op het virtuele strijdtoneel. De introductie van een platform zoals YouTube voor virtual reality ligt voor de hand. Dit gaf ik al aan in mijn virtual reality voorspellingen voor 2015.
Hoe werkt Google Cardboard
Het idee is even simpel als geniaal. Het enige wat je in principe nodig hebt voor een virtual reality ervaring zijn speciale lenzen die zorgen voor een groot blikveld. Daarnaast heb je en een apparaat nodig dat in staat is 2 aparte beelden weer te geven en bewegingen te registeren. Dit alles is prima te doen met een high-end smartphone. Op een 5 inch scherm kunnen 2 aparte beelden perfect worden weergegeven en de ingebouwde gyroscoop registreert de bewegingen. All you need for vr is here!
Nadat Google Cardboard in elkaar hebt gevouwen plaats je een smartphone in de voorzijde en voilá, je hebt een huisgemaakte virtual reality bril. De toevoeging van een magneet aan de zijkant dient een als briljante toevoeging. De smartphone registreert het magnetische veld en zodra je de magneet beweegt klik je iets aan binnen een app.
Dit principe kan je bekend voorkomen want het is precies hoe de Samsung Gear VR werkt. Vervang de kartonnen behuizing door één van plastic en plaats een Samsung Note 4 en je hebt de Gear VR. Dit is één van de redenen waarom ik de Gear VR ook een inferieur product vind. Jet betaald veel geld voor enkel een behuizing en een paar lenzen. Daar 150 euro voor neertellen is eigenlijk te gek voor woorden.. Maargoed, terug naar Cardboard.
Apps en content
Bijna gelijktijdig met de komst van Google Cardboad werd een een virtual reality app gelanceerd met de pakkende naam Cardboard app. Deze app bevat diverse vr content voor een aangename kennismaking. Zo kun je een virtuele tour volgen met de Tourguide of rondvliegen door Google Earth. Youtube videos bekijken is tevens mogelijk en de app bevat ook een korte animatie genaamd Windy Day. Het zijn echter geen apps die lang voor virtueel plezier zorgen. Ik was er snel op uitgekeken en verlangde snel weer terug naar mijn Rift.
Natuurlijk is Google niet de enige partij die content uitbrengt voor Cardboard. Zo kun je met Cardboard ook content van bekijken. De trailers van de 360 graden videos die ik reeds besprak zijn namelijk ook beschikbaar voor Google Cardboard. Deze vreten echter wel flink wat mbs en zijn minder indrukwekkend dan wanneer je ze bekijkt met de Oculus Rift. Andere ontwikkelaars hebben ook diverse apps voor Cardboard uitgerbacht. Zo kun je plaats nemen in een achtbaan, diepzee duiken of de hoogte opzoeken met de app Hang Glider.
Cardboad SDK
Dat Google toch serieus gaan investeren in virtual reality werd duidelijk toen zij een Software Development Kit voor Android en Unity uitbrachten. Met deze development kits kan iedereen aan de slag om zelf content te ontwikkelen voor Google Cardboard. Deze apps zijn echter niet alleen te bekijken met Cardboard maar geschikt voor elk Android apparaat. Apps ontwikkelen voor de Samsung Gear VR is dus ook mogelijk met de SDK. Sinds de release zijn er diverse apps van derden uitgekomen die de potentie van Cardboard aantonen.
Iedereen aan de Cardboard
Google speelt het zoals altijd slim. De specificaties en ontwerpen van Google Cardboard zijn gratis in te zien voor het publiek. Google heeft zelfs een uitgebreide handleiding uitgebracht zodat iedereen zelf een Google Cardboard kan bouwen. Alle informatie van materiaal tot aan het gereedschap en de constructietips zijn beschikbaar. Dit heeft ervoor gezorgd dat er vele partijen zijn opgestaan die Google Cardboard inmiddels verkopen. De kwaliteit (en prijsverschillen) zijn echter vrij groot. De belangrijkste verkopers vragen rond de 20 euro terwijl de materiaalkosten daar slechts een fractie van zijn. In mijn review over Google Cardboard (binnenkort online) ga ik dieper in op de verschillende Google Cardboard en imitators die op de markt zijn.
Google Cardboard kopen?
Wil je kennismaken met virtual reality of een leuk gadget hebben om aan vrienden of collegas te tonen? Dan is Google Cardboard voor iPhone een goed instappunt. Compact, betaalbaar en voor een stuk karton een zeer indrukwekkende ervaring. Google heeft kenbaar gemaakt dat zij verder gaan investeren in virtual reality. Ik denk persoonlijk dat het niet lang duurt voordat zij een echte vr-bril op de markt brengen. Mocht een net zo slim en betaalbaar initiatief zijn als Google Cardboard dan verwacht ik dat Google ook in vr-land snel grote stappen gaat maken
Ik krijg de laatste tijd veel vragen van lezers of zij de Rift kunnen huren voor een evenement of demonstratie. De interesse in virtual reality is blijkbaar zeer hoog en de vraag naar de Rift blijft toenemen. Helemaal nu bekend is geworden dat de release date van de oculus rift. U kunt daarom vanaf nu via de pagina Oculus Rift huren eenvoudig een vrijblijvend aanvraag doen. Virtual reality is nog niet bekend bij het grote publiek maar zoals met alle nieuwe technologie is het verstandig er nu mee bezig te gaan. De populariteit zal namelijk snel toenemen zodra de Oculus Rift op de markt komt.
Waarvoor kun je de Rift huren?
De meeste aanvragen die ik binnen krijg hebben voornamelijk betrekking op het huren van de Rift voor demonstraties. De Rift kan echter voor veel meer dingen gebruikt worden die vooral voor bedrijven interessant zijn. De volgende toepassing zijn momenteel het populairst.
Demonstraties
De Rift wordt voornamelijk gehuurd voor demonstraties. Dit is een uitstekende manier om kennis te maken met Virtual Reality en de mogelijkheden die het biedt. De content bestaat momenteel vooral uit games en virtuele rondleidingen. De inhoud wordt aangepast worden aan de wensen van de huurder.Het huren van een Rift is erg leuk voor een bedrijfsfeestjes, beurs of andere evenement. Ervaring leert dat het een publiekstrekker is en dat mensen in de rij staan om de virtuele wereld te betreden. Wanneer u de Rift huurt krijgt u professionele begeleiding van mij en wordt alle noodzakelijke apparatuur bijgeleverd. U kunt dus al het werk uit handen geven en uw bedrijf, school of vereniging op een leuke manier laten kennis maken met Virtual Reality.
360 graden videos
Een 360 graden video is een video waarbij de kijker vrij om zich heen kan kijken, kan bewegen en inzoomen op het beeld. Het maken van 360 graden videos wordt al langer gedaan door professionele bedrijven . Het is populair geworden dankzij de software van Google zoals die te zien is bij Google Maps. Dit is een unieke en onderscheidende manier om uw bedrijf of product aan uw doelgroep te tonen. Momenteel worden de video nog in 2d weergegeven. Dat wil zeggen op een computerscherm waar de bezoeker het beeld ziet en met behulp van de muis navigeert. De komst van de Rift maakt het fenomeen 360 graden videos vele male intenser. De drager van de bril kan in real time om zich heen kijken en door de digitale wereld bewegen. De impact van deze ontwikkeling is voor veel mensen nog niet duidelijk. Lees in dit blogbericht meer over de vele toepassingen van de Oculus Rift. Onderstaand een klein voorbeeld om idee te geven van de ongekende mogelijkheden.
Voorbeeld: het virtuele huis.
Een architect maakt een prachtig ontwerp van uw nieuwe huis, u zet de Rift thuis op en kijkt en loopt in full HD door uw toekomstige onderkomen. U belt of appt uw zoon en geeft hem vanuit uw luie stoel een rondleiding. Het bouwbedrijf kijkt mee en krijgt een fantastisch beeld van het eindresultaat.
Tijdens de bouw maakt de aannemer enkele 360 graden fotos zodat u vanuit huis mee kan kijken naar de voortgang. Zodra het huis klaar is hoeft u geen tientallen rondleidingen te geven maar laat al uw vrienden familie vanuit huis een kijkje nemen.
Op uw oude dag besluit u het huis te verkopen en uw makelaar komt lang en maakt enkele opnames. Vervolgens kan hij elke geïnteresseerden met de Rift een kijkje laten nemen zonderde deur uit te gaan. Wil de toekomstige koper zien hoe het huis eruit ziet met andere verf, moderner meubilair of een groot raam? Geen probleem. Met enkele klikken verandert de complete inrichting en uiterlijk van het huis.
Dit is slechts één voorbeeld maar zoals je ziet kan Virtual Reality de wijze waarop wij kijken, beleven en delen gigantisch veranderen. Denk eens aan de mogelijkheden voor dat hotel aan de andere kant van de wereld of de verkoper van uw nieuwe auto. VR is the future!
Games
De gameindustrie is de grootste ter wereld. In games zoals GTA wordt meer geld gepompt dan de de duurste film en zelfs opa en oma spelen rummikub op de iPad. De Rift is de laatste stap die games kunnen nemen, daadwerkelijk onderdeel zijn van de wereld. Het laten maken van een game voor de Rift is voor bedrijven interessant omdat werkelijk vernieuwend is en gebruikers de meeste intense ervaring biedt. De consumentenversie komt begin volgend jaar op de markt dus het is nu de tijd om de te kijken naar de mogelijkheden die de Rift biedt.
Wat kost het huren van een Rift?
Een professionele demonstratie op een locatie naar keuze is zeer betaalbaar en vele male interessanter dan alweer een gastspreker, workshop of het bouwen van een vlot in het kader van teambuilding. De exacte prijs hangt af van uw wensen, het aantal personen en en de duur van de demonstratie. Als u ervoor kiest een Rift te huren krijgt u altijd professionele begeleiding en wordt al het benodigde meegeleverd. U kunt dus zorgeloos kennismaken met Virtual Reality en uw klanten, uw persoon en uzelf overtuigen dat dit de toekomst is!
Hoe werkt het huren van een Rift?
U doet een vrijblijvende aanvraag voor het huren van een Rift. Vervolgens doe ik op basis van uw wensen en budget een vrijblijvend voorstel. Gaat u akkoord dan kom ik naar elke gewenste locatie in Nederland voor een kennismaking met Virtual Reality. Ik lever altijd een compleet pakket inclusief apparatuur, games en ervaringen. Daarnaast blijf ik gedurende de gehele periode aanwezig voor begeleiding en uitleg. Heeft u interesse in het huren van een Rift? Heeft u liever een begeleide demonstraties of wilt u brainstromen over de mogelijkheden voor je bedrijf, school of verenigingen? Kijk dan op Rift huren pagina of laat hier een bericht achter.
Ik duik in de virtuele wereld met een stuk karton beter bekend als Google Cardboard review en testte vier brillen van verschillende leveranciers. Ik was aangenaam verrast door de potentie van Cardboard en niet echt verrast door de kwaliteit van de verschillende brillen.
De doe-het-zelf kit van de zoekgigant waarmee je zelf een virtual reality bril in elkaar knutselt is alweer een tijdje op de markt. Ik heb echter gewacht met een review tot de bril in Nederland te koop was en er voldoende content beschikbaar was voor een stevige review. Inmiddels heb ik de bril al weer een tijdje in huis en flink wat apps en content mee gecheckt. Ik ben zeer onder de indruk van deze budgetoplossing en ben overtuigd dat dit een perfecte kennismaking is met virtual reality.
Google Cardboard is geniaal goedkoop
Toen de kartonnen virtual reality bril vorig jaar getoond werd waren de reacties in eerste instantie niet bijzonder positief. Hoe kan een goedkoop stukje karton concurreren met apparaten zoals de Oculus Rift? Het hoongelacht sloeg echter al snel om in bewondering. Google toonde aan dat toegang tot een virtuele ervaring wereld geen honderden euros hoeft te kosten maar voor een prikkie voor iedereen toegankelijk is.
Van hobbyproject tot serieus product
Cardboard is ontstaan uit een hobbyproject van Google medewerkers. Google stimuleert medewerkers om 20% van hun tijd te besteden aan nieuwe, innovatieve projecten. Google Cardboard is hier het resultaat van. Inmiddels is het een serieus project geworden dat veel aandacht krijgt en de eerste stap van Google markeert in de virtuele wereld. De zoekgigant gaf aan dat de insteek van het project VR for everyone is. Dit hebben zij naar mijn mening perfect weten te vertalen naar Google Cardboard.
Niet alleen is Cardboard zeer betaalbaar maar Google heeft de bouwtekening beschikbaar gesteld voor het grote publiek. Je kunt dus zelf de bril uittekenen en uitsnijden. Google geeft zelfs tips over het gereedschap en materiaal. Ideaal voor degene die het écht zelf wil doen. Ik raad je echter aan even te zoeken en zelf een Cardboard te kopen. Diverse partijen bieden complete kits aan. Doe je zelf een plezier en koop niet gelijk de goedkoopste Cardboard. De kwaliteit van het materiaal scheelt aanzienlijk.
How does it work?
Het idee achter de kartonnen bril is even simpel als geniaal. Virtual Reality werkt in principe vrij eenvoudig. Het enige wat je nodig hebt zijn lenzen die twee beelden omzetten naar één met een groot blikveld en apparaat dat bewegingen kan registeren. In dit geval een smartphone met een gyroscoop. Je vouwt de bril in elkaar, plaatst je smartphone aan de voorzijde en een virtuele wereld gaat voor je open.
Google Cardboard bouwpakket
Wanneer je een Google Cardboard koopt krijg je niet meer dan een stuk karton, twee lenzen, wat klittenband en een magneet. Het karton dient als behuizing voor de lenzen en de smartphone . Het klitteband wordt gebruikt om de bril te sluiten. De meeste geniale toevoeging is de magneet. Deze dient als knop om content binnen de apps te selecteren. Je krijgt twee kleine magneetjes die aan de binnen en buitenzijde van Cardboard worden geplaatst. Zodra je de buitenste magneet beweegt registreert je smartphone en verandering in het magnetische veld en voilá je hebt een unieke manier om te klikken in de virtuele wereld.
Cardboard apps
Google heeft zelf een applicatie uitgebracht met meerdere virtual reality ervaringen. De app is gratis te downloaden in de Playstore en bevat onder meer een virtuele tour, animatiefilm en virtueel musea. Daarnaast is er een korte animatiefilm te vinden en kun je rondvliegen met Google Earth. Het bekijken van YouTube filmpjes is tevens mogelijk en toont de potentie van 360 graden video aan. Google heeft een SDK (software development kit) uitgebracht voor Android en Unity waarmee je zelf applicatie kunt ontwikkelen. Meerdere partijen hebben inmiddels leuke content voor Cardboard uitgebracht. Binnenkort zal ik aandacht besteden aan de tofste apps voor Google Cardboard.
Nadelen van Cardboard
Ik ben zeer te spreken over de versie die ik besteld heb maar er kleven natuurlijk enkele nadelen aan Google Cardboard. Karton is een materiaal dat niet bekend staat om zijn durabilty. Vette vingers zorgen er al snel voor dat er vlekken op het apparaat komen en nattigheid zorgt ervoor dat het heel snel einde verhaal is. De bouwkwaliteit is oké maar het klittenband scheurde al snel los van het karton. Belangrijk nadeel is dat de bril het beste werkt met grotere smartphones zoals de HTC One en Sony Expira Z1. De minimale grootte moet 4,7 inch zijn voor een behoorlijk effect. De bril is te gebruiken met een Iphone, hiervoor is het wel aan te raden de telefoon in een hoesje te plaatsen.
Google Carboard v.s. Google Cardboard v.s. Google Cardboard?
Google heeft de bouwtekening beschikbaar gesteld voor iedereen. Niet snel daarna kwamen er diverse sites online waar je Cardboard kunt kopen. Dit zijn dus imitaties van de echte cardboard en verschillen aanzienlijk in prijs en kwaliteit. Naast kartonnen versies zijn er plastic, hout en bamboe (?) versies te koop. Zonde van je geld en nul toegevoegde waarde t.o.v. een kartonnen. Enige voordeel is de levensduur, maar voor de prijs van een houten koop je drie kartonnen.
Welke Cardboard moet je kopen?
Ik heb er drie Cardboards gekocht om de verschillen te checken. Eentje via Nederlandse webshop, eentje uit een buitenlandse webshop en ééntje via marktplaats. De duurste was 20 euro, degene in het midden 14.95 euro en de goedkoopste was 13,95. Blijkbaar heb ik niet goed genoeg gezocht want ik kreeg twee keer dezelfde bril. De enige die anders bleek was die van 20 euro. De bouwkwaliteit was een beter maar rechtvaardigde de hoger prijs niet. Degene die ik zelf gekocht heb uit het buitenland bleek dus dezelfde te zijn die diverse andere partijen in Nederland aanbieden. Via marktplaats lijkt het trouwens altijd dezelfde Cardboard te zijn.
Ik heb er inmiddels wat ingekocht en je kunt er één kopen voor 12,95. Ik ben met opzet lager gaan zitten dan andere aanbieders, het moet wel leuk blijven natuurlijk!
360 graden videoâs, het communicatiemiddel van 2015!
Virtual Reality wordt één van de de grootste mediarevoluties die de mens ooit heeft gekend. De toepassingen zijn eindeloos en niet alleen interessant voor gamers of cinefielen. Bedrijven gaan vanaf volgend jaar ook de virtuele mogelijkheden omarmen. De meest voor de hand liggende toepassing is die van een 360 graden video. Het ultieme communicatiemiddel met een breed scala aan mogelijkheden. Momenteel nog een unieke tool, over aantal jaar de standaard.
Van 360 graden fotos naar 360 graden videos
Het concept van 360 graden beelden is niet nieuw. Google was één van de eerste die gebruik maakte van fotos waarbij de gebruiker zelf kiest waar hij zijn blik op richt. Bekendste voorbeeld zijn de autos van Google Streetview die fotos maken van alle uithoeken van de aarde, tot Antarctica aan toe. De techniek wordt tevens gebruikt door bedrijven die 360 graden fotos laten maken van hun bedrijf. Dit biedt de kijker een uniek beeld van de werkvloer of winkel.
De volgende stap is logischerwijs een 360 graden video. Hiermee worden bewegende beelden in 360 graden in full HD opgenomen. Tijdens het afspelen heeft de kijker zelf de controle over het beeld en kan hij vrijuit om zich heen kijken. Dit voegt een extra dimensie ten opzichte van statische beelden waarbij zelf bewogen moet worden door te klikken met de muis.
Rondleidingen & presentaties
Het laten maken van een 360 graden video is een unieke manier om de kijker onder te dompelen in een ervaring. De hoge mate van betrokkenheid en interactie zorgen voor een ongekende beleving. Denk bijvoorbeeld eens aan de mogelijkheden voor de reisbranche of makelaardij. Loop over het strand van je droombestemming of bekijk alle hoeken en gaten van je nieuwe woning. Het tonen van een product of project in 360 graden video is eens stuk overtuigende dan enkele statische foto's. Loop om een auto heen of toon een nieuwe meubels in 360 graden en geef full disclosure.
(live) evenementen
Het (her)beleven van een concert, optreden of beurs is tevens een toepassing die wij volgend jaar veel gaan zien. Een 360 graden camera kan in het publiek (of op het podium) geplaatst worden wat het gevoel geeft dat je daadwerkelijk aanwezig bent. Paul McCartney toonde de potentie reeds aan en maakte opnames tijdens één van zijn concerten. Huidige cameras nemen in High Definition op en bieden daarnaast (vaak) de mogelijkheid om 360 graden video te streamen. In de toekomst beleef je dus een feest, concert of beurs vanuit je luie stoel.
Interactief
In een 360 graden video kunnen (klikbare) elementen worden toegevoegd. Wanneer de gebruiker op een bijvoorbeeld een "meer info" knop klikt kan een voice-over starten, een webpagina openen of een video-in-video starten. Dit zorgt ervoor dat de kijker zelf kan kiezen of hij meer informatie wil over een bepaald onderwerp. De hoge mate van interactie zorgt tevens voor meer betrokkenheid en filmpjes die wel volledig afgekeken worden.
Check het op het web, via een app en in VR
Het mooie van 360 graden videos is dat de beelden met diverse apparaten te bekijken zijn. De video kan in een browser getoond worden waarbij met gebruik van de muis of een toetsenbord de kijkrichting gekozen wordt. Dit is echt de minst spectaculaire beleving. Het gebruik van een mobiele app op een smartphone of tablet tilt 360 graden video naar een iets hoger niveau. Dankzij de ingebouwde gyroscoop wordt de exacte kijkrichting vastgesteld. Dus wanneer je de smartphone of tablet beweegt, verschuift het beeld mee. Houd je de smartphone boven je hoofd dan zie je het dak van het concertgebouw, achter je de band en voor je het uitzinnige publiek. In combinatie met Google Cardboard zijn de video's tevens in virtual reality te bekijken.
De meest spectaculaire ervaring heb je natuurlijk met een vr-bril zoals de Oculus Rift. Hiermee omvat de video je gehele blikveld en kun je vrijuit kijken en luisteren. Vanaf volgend jaar kijkenn wij dus eerst virtueel bij een vakantiepark, kledingwinkel of autobedrijf naar binnen. De populariteit van 360 graden video zal dankzij de komst van virtual reality snel toenemen. Ik denk dat over enkele jaren de 360 graden video de standaard fotos en videos heeft ontvangen. Wanneer een foto al duizend woorden zegt, hoeveel zegt een 360 graden video dan? Juist..
Nadelen van 360 graden video
De techniek kent een aantal nadelen. Belangrijkste is dat de kijker niet het tempo of de richting van het beeld bepaalt. Je wordt als het ware meegenomen en hebt geen invloed op het verloop van de video, enkel op de kant waar je heen kijkt. De kans is dus groot dat is je net de verkeerde kant op kijkt wanneer iets belangrijks voorbij komt. Dit probleem is het grootst bij een klein scherm zoals die van een smartphone. In tegenstelling tot een computergeanimeerde omgeving is het niet mogelijk om zelf te bewegen. De kijker volgt het pad van de opname. Het omzetten van een video naar een interactieve omgeving waarin de gebruiker zelf kan rondlopen is mogelijk maar tijdrovend. Ik denk dat een 360 graden video het beste werkt bij het creëren van een beleving met een grote mate van vrijheid. Een presentatie waar je bij stilzit en luisteren naar een persoon op een podium is natuurlijk niet iets waar je in virtual reality (of überhaupt) wilt meemaken.
Kosten van een 360 graden video
De kosten van een 360 graden video vallen mee. Belangrijkste reden is dat een opname slechts éénmaal gemaakt hoeft te worden. Het maken van een video vanuit diverse hoeken is overbodig. Het grootste voordeel (en kostenbesparing) komt echter voort uit het feit dat een 360 graden video veel laat zien dan een standaard video. De overtuigingskracht is het belangrijkste verkooppunt. Op internet zijn diverse voorbeelden te vinden van spectaculaire ervaringen. Toepassingen binnen het bedrijfsleven ben ik echter nog niet tegengekomen. Organisaties die nu kiezen voor een 360 graden video hebben dan ook werkelijk een uniek communicatiemiddel in handen. Well
Vanaf volgend jaar ga ik zelf aan de slag met 360 graden videos voor de zakelijke markt. Heeft u interesse in de mogelijkheden dan kunt u altijd vrijblijvend contact opnemen. In de loop van januari verwacht ik aantal demos klaar te hebben. Lees ondertussen meer over 360 graden video of vlieg hieronder mee in een spectaculaire 360 graden video.
Yes, het is 2015. Het jaar waar we over een aantal jaar op terug kijken als het begin van het virtual reality tijdperk. De games die in deze periode uit komen worden vergeleken met Pongs en Marios van onze tijd. Het leek me dan ook een goed idee om weer een review te schrijven zodat over een aantal jaar zien hoever we zijn gekomen met virtual reality games. Het is bovendien alweer een tijdje terug sinds mijn laatste game review van Time Rifters.
Micromachines on steroids
Vroegah, toen de bits nog zestien waren reden wij rond in kleine autootjes over miniatuur circuits in het fantastische spel Micromachines. Doel was om als eerste (ongehavend) de finish bereiken in een schattig kleine F1 waggie, bootje of hovercraft. Het was pure awesomenes. Blaze Rush is een ode aan, en een verbetering van dit geweldige genre dat het best omschreven wordt als een top down racer. De game is ontzettend Arcade en kent een hoge verslavingsfactor. Het spelen met de Oculus Rift is een bijzondere ervaring. Je zit niet in een auto maar kijkt van bovenaf op het circuit. Top down dus.
Simpel doch sensationeel
De opzet is zoals je dat van een Arcade racer kent, simpel. Geen ingewikkelde besturing, moeilijke stats of circuits die je naar tienduizend keer nog niet kent. Je kiest een auto, karakter en racet als een malle over het circuit terwijl je obstakels en tegenstanders probeert te ontwijken. Of kapotschiet met een machinegeweer, doormidden zaagt met een cirkelzaag, of verplet met een stoomwals natuurlijk. Diverse pick-ups zoals een nitroboost zorgen ervoor dat de races altijd spannend blijven. De controls zijn zoals je verwacht uitermate simpel. Links en recht is sturen, met A (shift) knal je er een turboboost in en met X (ctrl) schiet je één van de vele wapens af. Cirkelzagen, machinegeweren en de raketten verschijnen als pick-ups op de tracks en zorgen voor veel hilarisch momenten.Het zien wegvliegen van een tegenstander blijft nou eenmaal op de lachspieren werken.
Vette physics en (online) chaos
De game ziet er erg tof uit, ik heb hem zowel normaal als met de Oculus Rift gespeeld. Blaze Rush ziet er prima uit wanneer deze zonder de vr bril wordt gespeeld. Wanneer je echter gebruikt maakt van de virtual reality modus ziet de actie er nog vetter uit. Het blikveld van de Rift beweegt mee over het circuits en de racende, knallende en stuiterende wagens komen veel meer tot leven. Dit is mede te danken aan de prima physics engine. De crashes, knallen en rondvliegende brokstukken spatten van het scherm af. De voldoening die je krijgt wanneer je de nummer één raakt met een welgemikte raket die hem van het scherm af doet vliegen is zeer verslavend.
De game kan op de bank met vier spelers gespeeld worden, mits je beschikt over een PS3 f XBOX360. Online kunnen acht racers de strijd aan gaan. De tracks en omgevingen gaan redelijk snel vervelen en de gameplay voegt naar een aantal rondes weinig nieuws meer toe. Dit is dan ook spel die ideaal is om een aantal potjes online of met vrienden te spelen. Het gebruik van de Oculus Rift leuk maar voegt niet bijzonder veel toe ten opzichte van de standaard view. Het implementeren van een first person view zou het een stuk interessanter maken.
Conclusie
Geniet je van racegames zoals Mariokart of Modnation Racers dan is dit een game die je sowieso moet checken. De gameplay is verslavend, de graphics en physics uitstekend en de multiplayer voegt de nodige replay value toe.Voor de prijs hoef je het absoluut niet te laten. Blaze Rush is te koop voor slechtst een tientje op Steam.
Het is weer tijd voor nieuwe tech en vette gadgets want morgen start de CES (Consumer Electronics Show) in Las Vegas. Door de jaren heen een belangrijke showcase voor alles wat met elektronica te maken heeft. Ik blik vast vooruit op de verwachtingen en deel wat nieuws, natuurlijk met de focus op virtual reality.
Virtual reality scherm van HP
Het eerste vr-nieuws dat naar buiten komt is afkomstig van HP, dat op CES een flink aantal nieuwe beeldschermen introduceert. Degene die het meest in het oog springt (letterlijk) is de HP Zvr. Dit is full HD scherm dat beschikt over vier cameras die de bewegingen van de bijgeleverde bril volgen. Hierdoor wordt het beeld aangepast aan de kijkhoek, vergelijkbaar met hoe de Rift werkt. Het scherm is vooral geschikt om 3D-modellen mee te maken met behulp van de bijgeleverde stylus. De P Zvr wordt in de lente verwacht, prijs onbekend.
Glyph hoofdtelefoon/vr-bril
Een andere interessante aankondiging is die van start up bedrijf Avegant. Hun virtual reality bril/hoofdtelefoon is namelijk klaar consumer ready. In 2014 zagen we reeds een prototype van deze bijzondere gadget die dienst doet als hoofdtelefoon én virtual reality bril. Hoe werkt dit? Simpel, aan de binnenzijde van de hoofdband zijn twee lenzen verwerkt. Door de bril 90 graden te draaien komen deze lenzen precies voor je ogen. Headtracking is logischerwijs niet mogelijk omdat er geen ijkpunt is voor de bewegingen. De bril is dan ook niet echt voor vr gemaakt maar wordt op de markt gebracht als een alternatieve manier om videos te kijken, bijvoorbeeld tijdens een lange reis. De prijs van 599 dollar voor een HD ready resolutie en accu voor 48 uur muziek en 3 uur video vind ik echter vrij hoog.
Project Morpheus & Samsung Gear Vr
Hopelijk laat Sony dit jaar iets meer zin van hun virtual reality project. Een prototype of verder ontwikkelde versie lijkt logisch voor een belangrijk event als CES. Ik denk dat er enkele demos zijn waarmee het publiek mee aan de gang kan. De Gear VR is natuurlijk al uit maar waarschijnlijk wordt er nieuwe content getoond of is er meer aandacht voor controllers of alternatieve besturingsmethode.
Oculus: Cresent Bay en nieuwe Gear VR content
Voorgaande jaren was de aanwezigheid van Oculus op CES vrij low key. Geen grote stages of vette presentaties maar een bescheiden booth met enkele demos. Dit jaar pakken ze het echter beter aan aan met één van de grootste stages op heel CES. Wat Oculus precies laat zien is nog onduidelijk. Ik denk dat ze het Cresent Bay prototype tentoonstellen, die reeds werd geïntroduceerd op het eigen Oculus Connect. Een glimp opvangen van de uiteindelijke consumentenversie zit er waarschijnlijk niet in. De hashtag #GearVr kwam ook langs op het Twitter account van Oculus wat indiceert dat zij waarschijnlijk ook wat (nieuwe) content van de collaboratie met Samsung laten zien.
What else?
Virtual Realiy is een belangrijk onderwerp dit jaar. Ik verwacht echter geen wereldschokkende aankondigingen van bijvoorbeeld MS, Apple of Google. Andere kleine partijen zoals Onmi zijn wel aanwezig maar ook qua controllers zijn mijn verwachtingen niet hooggespannen. Natuurlijk zit ik bovenop het laatste CES nieuws omtrent virtual reality, i'll keep you updated! Meer informatie over vind je op de website.
Bewegingsvrijheid is een essentieel onderdeel van virtual reality. Werkelijk ondergedompeld worden gaat moeizaam met kabels en controllers. Draadloze vr-brillen werden daarom al snel populair na de wederopstanding van virtual reality. De bekendste zijn natuurlijk het kartonnen mirakel Google Cardboard en de Samsung Gear VR. Deze laatste komt deze maand naar Nederland en het leek mij dus een goed idee om vijf apps op een rij te zetten die je zeker moet checken!
1. Rollercoaster
Ritjes in een achtbaan, verre van origineel maar zeker een ervaring die je niet moet missen. Tijdens mijn demonstraties is dit één van de belevenissen waar ik de leukste reacties op krijg. Wil je met je Cardboard of Gear VR misselijk worden? Dan is de app Rollercoaster degene je moet downloaden. De graphics zijn prima voor een mobiele app en de ervaring zelf is behoorlijk intens. De setting is bovendien erg cool, je bent omringt door skykrapers van wisselende hoogte wat een goede bijdrage levert aan de ervaring.
Wil je een wat rustiger ervaring? Download dan één van de apps van Jaunt VR. Dit bedrijf schiet als één van de eerste volledige 360 graden videos en heeft meerdere films in de pijplijn. Check vooral de trailer van de horrorfilm Black Mass voor een hartslagverhogende ervaring. Geen horrorfan? Check dan The Mission. Het ziet er (nog) een beetje uit als een B-film maar toont de potentie van virtuele oorlogsfilms. Meer weten over deze virtual reality films? Lees dan de review die ik eerder schreef over alle beschikbare trailers.
Prijs: Gratis
3. Caaaaardboard!
Dit is een mobiele versie van de bekende game Aaaaaa! die al een tijdje uit is voor de Rift. Dit is voor mij één van de leukste games die momenteel beschikbaar is. Simpel maar doeltreffend. Spring van een gebouw en scoor punten door goed te mikken en vooral niet dood te gaan. Klinkt saai maar dat is het absoluut niet. Hartslagverhogend en zeer verslavend, de prijs meer dan waard.
Prijs: 1,59
4. Shadowgun VR
Dit is één van de meest indrukwekkende games qua graphics. Momenteel is er nog enkel een demo beschikbaar maar ik kan niet wachten op de volledige versie van deze shooter. De game ziet er zo indrukwekkend uit dat je bijna vergeet dat je naar een smartphone kijkt. Je kunt momenteel enkel rondlopen door de prachtige omgeving en hebt een bluetooth controller nodig om te spelen. De demo is echter zeer de moeite waard, ook al is het alleen om van de prachtige omgeving te genieten.
Prijs: Gratis
5. Proton Pulse Google Cardboard
Deze game is gemaakt door de mensen achter Vanguard en is één van de leukste spelletjes voor je Cardboard of Gear VR. Het is een variant op het welkbekende (en vele maal herkauwde) spel Pong. Je staat aan de ene zijde van het 3D veld en kaats een bal terug door te kijken naar de plek waarop je hem verwacht. Uitermate verslavend en één van de best uitgewerkte games die goed gebruikt maakt van de mogelijkheden van mobile VR!
Prijs: 1,61
Goed, dit vindt ik de vetste apps die momenteel beschikbaar zijn. Heb jij een suggestie? Schroom dan niet om bericht achter te laten!
Vers vr-nieuws van de CES 2015 in Las Vegas! De belangrijkste items van vandaag zijn 360 graden video ondersteuning op YouTube, een nieuwe Oculus App en meer info over MILK VR van Samsung.
360° graden videos op YouTube.
Google gaat binnenkort 360 graden videos integreren binnen YouTube. Het is binnen enkele weken mogelijk om videos die geschikt zijn voor virtual reality te uploaden naar het platform. Deze videos zijn geschikt voor onder meer de Rift, Samsung Gear VR en natuurlijk Google Cardboard. Precies wat ik vorig jaar al voorspelde. Geen bril, games maar een gooi naar hét virtual reality video platform. Nou ja, een gooi. De strijd is over. Zodra Google iets doet, doen ze het goed. Ik denk dat het straks snel gaat met 360 graden videos, op de CES werden namelijk ook al diverse cameras voor consumenten geïntroduceerd.
Samsungs MILK VR
Gisterenavond maakte Samsung meer bekend over MILK VR. Hun eigen virtual-reality app voor de Samsung Gear VR die eind deze maand naar Nederland komt. De Koreaanse elektronicagigant kondigde aan dat er dagelijks nieuwe content verschijnt in de app. Binnenkort kun je behind the scenes bij een NBA wedstrijd. Gaaappp. Goed, leuke content is ook op komst. Zo werken de maker van de Walking Dad aan een thiller ervaring voor de Gear VR. Waar mijn elektronische hart sneller van ging slaan is de aankondiging dat Boiler Room ook content gaat leveren voor de Gear VR. Goed, als je ooit een set hebt gezien dan wil je tussen dat publiek niet dood gevonden worden. Maargoed, fijn dat er binnen de muziekindustrie voortgang in zit.
Oculus Rift App: Quick Switch
Oculus blijft niet achter en doet een aankondiging van een nieuwe app. De app genaamd Quick Switch stelt je in staat om snel tussen virtual reality beelden en de echte wereld te schakelen. Hiervoor heb je wel een leap motion camera nodig. Deze plaats je op de voorzijde en dient als een camera om beelden uit real life te tonen op de Rift. Ik zie het nut (nog) niet. Je bent toch vaak gebonden aan een bureau en het vinden van je toetsenbord of muis lukt ook wel op de tast. Ik hoop dat Oculus nog met iets interessant komt tijdens CES want dit doet mij virtuele hart niet sneller kloppen.
Zo, dit was de round-up voor dag 1. Hoogtepunt is voor mij de 360 graden videos integratie binnen YouTube. Morgen meer!
Het heeft even geduurd maar ik heb ook mijn handen weten te leggen op een Google Cardboard. Ik heb gewacht tot er voldoende varianten en content beschikbaar was om een eerlijk oordeel te kunnen vellen. Ik ben aangenaam verrast door Cardboard. De apps, games en content geven een goed beeld van de potentie van Virtual Reality. Lees mijn Google Cardboard review voor meer informatie.
Google Cardboard is interessant voor iedereen die voor een extreem lage prijs wil weten wat virtual reality is en wat ons te wachten staat. Ik heb diverse varianten gekocht en kwam tot de conclusie dat er weinig kwaliteitsverschil zit tussen de diverse varianten. Of je er nou één van twintig, vijftien of tien euro koopt. Het maak allemaal bijzonder weinig uit. Verwacht geen extreem goede bouwkwaliteit of lange levensduur maar een leuk gadget die je aan vrienden en familie kunt tonen.
VR voor een tientje
Ik heb er een aantal ingekocht zodat ik degene die onbekend zijn met virtual reality deze bijzondere wereld kan tonen. Ik heb even rondgekeken en heb mij prijzen aangepast zodat ik veruit de goedkoopste ben. Het moet natuurlijk wel leuk blijven. Voor iets meer dan een tientje kun je een Google Cardboard kopen in mijn fantastische webshop. Forward for VR!
Virtual Reality is finally going Dutch! Eind deze maand komt de Samsung Gear VR naar Nederland. Lees hier wat je kunt verwachten over de nieuwste telg binnen de virtuele familie. Ik wacht momenteel op een reviewexemplaar van Samsung dit duurt nog enkele weken. Dat betekent niet dat ik alvast vooruit kan blikken de eerste virtual reality bril voor consumenten. Lees hier een korte preview, voor uitgebreide informatie kun je op de terecht op mijn speciale Gear VR pagina binnen mijn kennisbank.
Oculus Gear VR?
De Gear VR is ontstaat uit een samenwerking tussen Oculus en Samsung. De bril maakt gebruik van de Galaxy Note 4 en technieken die (door)ontwikkeld zijn door Oculus. De Gear VR is te pre-orderen via de site van Samsung en kost bijna 200 euro. Het belangrijkste verschil met de Oculus Rift is dat de Gear VR volledig draadloos is wat zorgt voor een vrijere virtuele ervaring. Nadeel hiervan is dat het apparaat enkel werkt met een Note 4 en niet aan te sluiten is op een PC.
Look & Feel
De bril is uitermate licht met een gewicht van nog geen vierhonderd gram. Samsung heeft echter wel hoogwaardige en flexibele materialen gebruikt om een lange levensduur te garanderen. De vormgeving is strak en futuristisch met gebruik van zowel lichte als donkere kleuren. De hoofdband is aan de bovenzijde en achterzijde verstevigd en aan de binnenzijde voorzien van schuim zoals je die ook zie bij de Rift. Dit zorgt ervoor dat de bril lange tijd relatief comfortabel gedragen kan worden.
Specs & Controls
Je bekijk de beelden op een Samsung Note 4, één van de betere Phablets van 2014. Het scherm is zon 5,7 inch groot en bevat een amoled-paneel met een resolutie van 1440x2560 pixels. De sterke processor van 2,7 GHz processor zorgt ervoor dat alle beelden vloeiend worden weergegeven. De opslagcapaciteit is 32GB en uit te breiden tot 64GB.
De Gear VR zelf bevat diverse sensoren die bewegingen registreren zodat je in 360 graden om je heen kunt kijken. Het enige wat ontbreekt is een sensor die bepaalt of je vooruit of achteruit leunt. De lenzen zijn goed weggewerkt zodat ze niet krassen of beschadigen. . Helaas is de bril niet geschikt voor brillendragers maar aan de de bovenzijde zit een draaiknop om het beeld scherp te stellen. Je bestuurt de Gear VR middels een touchpad aan de rechterzijde en klikt en schuift om door de interface te navigeren. Hierbij dienen je ogen als muisaanwijzer.
Games & App
Het aanbod is momenteel zeer beperkt. In de Playstore zijn momenteel zon 30 apps beschikbaar die werken met de Gear VR. Voor sommige heb je echter wel een externe Android controller á 50 euro nodig. In de toekomst komt er snel meer content beschikbaar via Samsung zn eigen app MILK VR en via derde partijen. De vetste apps die je zeker moet checken beschreef ik eerder al.
Voorlopige conclusie
Ik vind het lastig een oordeel te vellen zonder het apparaat zelf in handen te hebben gehad. Mijn definitieve oordeel stel ik dan ook nog uit. Afgaande op de beschikbare informatie is de Gear VR een op het moment een leuke kennismaking met virtual reality en biedt voldoende potentie voor de toekomst. Een volledig bevredigende vr ervaring is het nog niet, daarvoor ontbreekt nog de juiste content.
De prijs is nog wat aan de hoge kant. Vooral omdat er je er nog een Samsung Note 4 bij moet kopen. Het is echter wel een behoorlijk stap voorwaarts ten opzichte van bijvoorbeeld Google Cardboard, dat ongeveer volgens hetzelfde principe werkt. De Gear VR voegt echter wel betere sensoren en behuizing alsmede een praktische besturing toe. Heb je geen zin om op de Rift te wachten en ben je niet van plan (high-end) games te spelen. Dan is de Gear VR het apparaat voor jou!
Google kondigde tijdens CES 2015 dat zij 360 graden videos op YouTube gaan ondersteunen. Het is binnen enkele weken mogelijk om zelf videos te uploaden die gefilmd zijn met een 360 graden video camera. Deze speciale cameras worden steeds betaalbaarder en je kunt er een flink aantal verwachten dit jaar. Ik denk dat dit een nieuwe revolutie wordt en de wijze waarop films gemaakt en bekeken worden ingrijpend gaat veranderen.
Wat zijn 360 graden videos?
Dit zijn videos waarbij de kijker volledige vrijheid heeft om het standpunt van de camera heen te kijken. Je hebt dus zelf de controle waar je je blikveld op richt. Dit kan je bekend voorkomen want 360 graden fotografie zoals je bijvoorbeeld bij Google Streetview bestaat natuurlijk al een tijdje. Videos gaan echter een stap verder met bewegende beelden en bewegend geluid. Bewegend geluid? Juist! De meeste 360 graden videocameras beschikken over meerdere microfoons waardoor het geluid tevens reageert op je bewegingen. Dit wordt goed duidelijk wanneer je een concert bekijkt, zoals dat van Paul McCartney. Beweeg je dan verandert het geluid afhankelijk van de positie van het beeld mee.
Hoe worden 360 graden videos opgenomen?
Beelden worden met een speciale camera opgenomen die over meerdere lenzen beschikt. Deze hebben een zogenaamde visooglens die beelden in een grote hoek opneemt. De beelden overlappen elkaar waardoor het één geheel lijkt. De onderzijde van de camera bevat (vaak) geen lens omdat de hier een voet of statief onder zit. Je kunt dus niet onder je kijken, zit hier vaak een logo van het bedrijf dat de 360 graden video heeft laten maken. De camera kan op een vast punt staan maar tevens bepaald pad volgen. Ingebouwde stabilisatoren zorgen voor dat de beelden vloeiend worden opgenomen. Dit jaar komen er diverse cameras op de markt waarover ik binnenkort meer informatie geef.
Het bekijken (of eigenlijk, beleven) van een 360 graden video
Dit wordt binnenkort heel eenvoudig via YouTube. Je kijkt een video die in 360 graden is opgenomen en met behulp van de muis of het toetsenbord kijk je om je heen. Daarnaast zijn er tevens enkele apps op de markt waarmee je met je smartphone of tablet 360 graden videos kunt kijken. De kijkrichting wordt bepaald door de ingebouwde gyroscoop waarover moderne toestellen beschikken. Wanneer je telefoon boven je houdt zie je bijvoorbeeld de lucht, achter je het strand en voor je de zee. Je moet dus fysiek bewegen met het apparaat om het blikveld te bepalen. De meeste apparaten hebben echter een vrij klein scherm wat de ervaring niet ten goede komt.
De leukste ervaring is natuurlijk de video bekijken met een virtual reality bril zoals de Oculus Rift. Het beeld neem je gehele blikveld in beslag waardoor je echt het gevoel midden in de video staat. Zodra je draait met je hoofd beweegt het beeld automatisch mee. Videos die in 360 graden zijn opgenomen zijn natuurlijk ook te bekijken met mobiele vr brillen zoals de Samsung Gear VR en Google Cardboard Ik denk echter wel dat dergelijke videos flink wat ruimte in beslag nemen en dat je de beste ervaring hebt wanneer je over wifi kijkt.
Waarvoor worden 360 graden videos gebruikt?
De toepassingen zijn eindeloos. De meeste logische toepassing vind je binnen de filmindustrie waar je straks zelf de hoofdrol speelt in Saving Private Ryan, of Shaving Ryans Private natuurlijk. Ik denk tevens dat binnen muziekwereld 360 graden videos heel veel gebruikt gaan worden. Evenementregistratie met een 360 camera geeft de kijker het gevoel dat hij altijd op de voorste rij zit. Of zelfs in de band zit. Live events zijn tevens mogelijk omdat veel cameras over wifi beschikken. Het bijwonen van een congres zoals Google IO of CES is vanaf volgend jaar denk ik mogelijk met een vr-bril
360 graden videos voor bedrijven
Deze nieuwe manier van communiceren vind op den duur ook zijn weg naar Nederland. Bijna elk bedrijf dat nu leunt op het overbrengen van sfeer, gevoel of vertrouwen heeft baat bij een 360 graden video. Een virtual reality rondleiding, presentatie of productvideo zijn de perfecte manier om betrokkenheid onder de doelgroep te verhogen. Dit zijn filmpjes die je met plezier tot het einde kijkt.
Wat gaat een 360 graden video kosten?
Dat is lastig te bepalen omdat er nog niet zoveel aanbieders zijn en 360 graden cameras nog niet op de markt zijn. Het hangt natuurlijk af van de wensen qua duur, oppervlakte, nabewerking etc. Ik denk dat je voor rond de duizend euro een professioneel filmpje hebt van ongeveer 30 seconden.
360 graden video laten maken?
Ik heb mijn camera inmiddels in bestelling en ga dit jaar aan de slag met het maken van videos voor virtual reality. Ik heb al wat leuke projecten in de planning staan en hoop snel wat met jullie te kunnen delen. Geniet ondertussen van onderstaand video en zie de potentie in 360 graden!
Razer introduceert op de valreep nog een virtual-reality vr-bril tijdens de CES in Las Vegas. Razer, vooral bekend van computer hardware is hiermee de nieuwste partij die virtual reality markt betreed. De fabrikant is niet echter niet onbekend met virtual reality. Zo behoort de al een tijdje tot de productlijn. Dit is een draadloze controler die veel wegheeft van de Wii Nunchucks en is uitermate geschikt voor virtual reality games.
Looks & Specs
De bril heeft verdacht veel weg van de . Het design lijkt als twee druppels water en ook de hardware toont gelijkenis met de bril van Oculus. De vr bril maakt gebruik van een 5,5 inch (amoled?) scherm met een resolutie van 1080 x 1920 pixels met maximaal 60 frames per seconde. De bril beschikt over een 100 graden blikveld en geïntegreerde accelerometer, gyroscoop en kompas. De prijs wordt verkocht voor 200 dollar. Dit bedrag wordt vaak direct vertaald naar Euro's voor de Europese markt. Nog steeds stukken goedkoper dan de 350 dollar kostende Oculus Rift dus.
Open source & modulair
De bril is onderdeel van het Open Source Virtual Reality ecosysteem, dit platform tracht virtual reality voor iedereen toegankelijk te maken. Het ecosysteem is compatibel met zowel Windows, Android als Linux. Software gemaakt met Unity3D en Unreal 4 moet tevens geschikt zijn voor het nieuwe platform. Designfiles en alle overige benodigdheden zijn vrij te verkrijgen wat betekent dat iedereen aan de slag kan met OSVR. De vr bril is zelfs modulair waardoor onderdelen verwisseld kunnen worden. Het scherm kan bijvoorbeeld vervangen worden door een smartphone. Onderdelen van de bril zijn zelfs te printen met bijvoorbeeld een 3D printer. De CEO van Razer mikt met het platform op het creëren van de (nieuwe) standaard voor de ontwikkeling van virtual reality content en gear.
Rift concurrent?
Hoewel de bril erg veel weg heeft van de Oculus Rift gaat deze volgens Razer niet direct concurreren met de Rift. De prijs ligt stukken lagen en het feit dat de bril open source is moet een breder publiek aanspreken. Het feit dat er een geheel platform gelanceerd wordt wijst erop dat Razer grotere plannen heeft dan enkel een virtual reality bril verkopen. Content ontwikkeld voor en door Oculus maakt bovendien gebruik van reeds bestaande software zoals Unity3D en de Unreal 4 engine.
Ik ben benieuwd naar de ontwikkelingen omtrent deze nieuwe vr-bril. De early release versie wordt verscheept in juni van dit jaar. Ongeveer gelijktijdig met de (geanticipeerde) publieke beta Oculus. Benieuwd naar deze nieuwe telg binnen de vr-familie? Je kunt je voor early acces inschrijven via R
Het is eind deze maand weer tijd voor hét virtual reality event van de lage landen. Fontys Hogeschool ICT organiseert op 27 & 28 januari het Virtual Reality Symposium 2015. De editie van vorig jaar was een groot succes en zette de toon voor het enige vr-event van Nederland. Alle grote spelers uit snel groeiende vr-branche zijn aanwezig en je hebt de mogelijkheid om de nieuwste en vetste toepassingen van vr te checken.
Programma Het event vind plaats in Eindhoven en vult twee dagen met interessante virtual reality content, stands en sprekers. Diverse academici en virtual reality pioniers delen hun visie en de toepasbaarheid van vr binnen onder meer de medische wereld, trainingen en mobiliteit.
Zo spreekt dr. Jon R. Pluyter over chirurgische training in virtual reality en kom je meer te weten over hoe virtual reality wordt toegepast bij onderzoek naar borstkanker. Luchtigere onderwerpen krijgen ook voldoende aandacht. De spreker waar ik het meest naar uit kijk is Frank Steinicke. Hij spreekt over de ontwikkeling van natuurlijke User Interfaces. Besturingsmethoden die gebruik maken van bijvoorbeeld handbewegingen zoals je die kent uit Minority Report.
Op het symposium zijn ook verschillende bedrijven uit de Nederlandse vr-industrie aanwezig. Hier maak je kennis met de tientallen toepassingen van virtual reality en de ontwikkelingen in de Nederlandse branche. Natuurlijk ontbreken de studenten van Fontys ook niet met aan aantal indrukwekkende stellages met onder meer de Oculus Rift en een holografische projectie. Check hieronder een filmpje van de editie van vorig jaar:
Ticket Heb je enige interesse in virtual reality dan is dit het event dat je moet bezoeken. T00 euro voor een dagdeel. Ben je student of medewerkers dan betaal je 50 of 30 euro. Wil je meer informatie over het Symposium? Check dan Ik ben zelf ook aanwezig op het event en zal nadien een uitgebreid verslag schrijven. Mocht je me tegen het lijf lopen, schroom niet om een praatje te maken.
Toen vorig jaar de Oculus Rift werd geïntroduceerd was het mij gelijk duidelijk dat de opmars van virtual reality snel zou gaan. Innovators worden namelijk altijd op de hielen gezeten door copycats die het product kopiëren en kapitaliseren op de inspanningen van anderen. Virtual reality brillen zijn geen ander leven beschoren. Al snel na de introductie kwamen kartonnen, plastic en zelfs virtual reality brillen gemaakt van bamboe op de markt. Allemaal van wisselende kwaliteit maar gebaseerd op hetzelfde concept. Ik ga de komende tijd de verschillende brillen onder de loep nemen en begin met de ColorCross.
ColorCross = Google Cardboard 2.0
De ColorCross is gebaseerd op het principe van Google Cardboard. De bril maakt gebruik van een smartphone om de beelden te tonen en bestaat uit niet veel meer dan een setje lenzen, een houder en een hoofdband. In feite niets meer dan een upgrade van Google Cardboard dus. De bril wordt verkocht voor zon 40 euro, bijna vier keer zo duur de bril van Google dus. Ik ben benieuwd of de prijs gerechtvaardigd is
Plastic fantastic
De ColorCross wordt geleverd in een doos die verdacht veel weg heeft van het pakket waar de Oculus Rift in wordt verzonden. De bril zelf lijkt ook als twee druppels water op de Rift, vooral de hoofdband is lijkt rechtstreeks van de bril van Oculus af te komen. De bril zelf is gemaakt van ABS, een soort plastic wat een natuurlijk een stuk steviger is dan karton.De voorzijde huisvest een klep waarin de meeste smartphones tussen de 4 en 5 inch inpassen.
In tegenstelling tot Cardboard beschikt de ColorCross over verstelbare lenzen wat het eenvoudig maakt om de beelden scherp te krijgen. De band ziet er vrij comfortabel uit en is verstelbaar zodat deze principe op elk hoofd moet passen. Het gebruik van de ColorCross lijkt mij vrij comfortabel aangezien de bril slechts 160 gram weegt, een stuk lichter dan bijvoorbeeld de Gear VR met ruim 400 gram.
ColorCross apps & games
De ColorCross maakt gebruik van je smartphone om de beelden te tonen en bewegingen te registeren. Apps die voor de Gear VR en Cardboard beschikbaar zijn kun je dus ook met deze bril checken. Zoals ik al eerder vermelde is het aantal apps en games nog beperkt maar zijn er wel een aantal Google Cardboardie je zeker moet checken. In de toekomst komt er snel meer content beschikbaar aangezien mobiele vr brillen massaal op de markt komen.
Moet je de ColorCross kopen?
De ColorCross vindt zijn plek tussen Google Cardboard en de Gear VR. De bouwkwaliteit en het draagcomfort zijn beter dan Cardboard maar de bril bevat in tegenstelling tot de Gear VR geen hardware. Ben je op zoek naar Cardboard upgrade maar wil je geen 200 euro aan de Gear VR?Dan is deze bril wellicht een goede optie voor je. Naast ColorCross zijn er vele andere plastic VR brillen te koop die werken volgens hetzelfde principe. Goed zoeken dus naar de beste deal.
Review incoming!
Ik bestel binnenkort een ColorCross en ben benieuwd naar de daadwerkelijke ervaring. Ik verwacht echter niet veel meer dan een stevigere, comfortabele Cardboard. Wanneer de bril mij bevalt bied ik hem in de toekomst wellicht aan via mijn site. Heb jij ervaringen met deze bril? Laat dan een bericht achter in de comments!
Hollywood goes 'Wild' met eerste 360 graden film promo
In 2015 verwacht ik veel van 360 graden videos. Hollywood duikt massaal op deze nieuwe techniek maar ook consumenten krijgen de kans om hun belevenissen in 360 graden met elkaar te delen. De eerste grote maatschappij die gebruikt maakt van deze techniek is 20th Century Fox. Ze releasen geen full lenght film maar gebruiken de techniek als een promotiemiddel voor de film Wild, die deze maand in première gaat op het Sundance Festival.
Three minutes of eye-candy
De drie minuten durende promo draagt de titel Wild- The Experience en neemt je mee de natuur in waar je oog in oog komt te staat met niemand minder dan Rees Witherspoon. Zij vertolkt de hoofdrol in de film die gebaseerd is op het gelijknamig boek over van een vrouw die op zoek is naar zichzelf. De promo is gefilmd vanuit een vast camerastandpunt en toont Reese als Ms. Strayed op solo expeditie langs the Pacific Crest Trail. In de loop van de video neemt zij plaats naast de kijker en begint te praten. In eerste instantie lijkt ze tegen de kijker te praten maar al snel wordt duidelijk dat ze praat tegen haar moeder, die als herinnering verschijnt. De promo sluit af met de kijker die het pad afdwaalt, op de voeten gevolgd door Ms. Witherspoon. Dit klinkt niet als een bijzondere spectaculaire ervaring zoals bijvoorbeeld de The Mission van Jaunt. De setting en omgeving lijkt me dan wel erg tof voor een virtual reality ervaring.
Afbeelding: Fox Searchlight ('Wild - the Experience)
360 graden video als aanvulling
Mike Dunn, de CEO van Fox's home entertainment unit ziet duidelijk potentie in deze manier van filmen. Wild-The Experience ziet hij als een test, een showcase voor de toekomst. Promos zoals deze dienen vooral als 'companion piece', een aanvulling op de gewone film. Hij liet tot mijn grote plezier ontvallen dat je in de toekomst wellicht dergelijke films gebaseerd op de X-Men franchise kunt verwachten. Geen volledige films, maar korte 360 graden videos van ongeveer 15 minuten. Good enough for me! Hoewel het geen volledige film is toont deze promo aan dat Hollywood daadwerkelijk potentie ziet in deze nieuwe manier van filmen. De kans dat je een anderhalf uur durende film met je virtual reality lijkt mij echter klein. De ervaring is nog te intens, te ongepolijst om voor lange tijd comfortabel te zijn.
Exclusief voor Gear VR
De promo is helaas nog niet voor het grote publiek beschikbaar. Ik verwacht dat na de lancering eind deze maand de promo zijn weg vindt naar de consument. Je kunt hem dan denk ik bekijken via bijvoorbeeld MILK VR van Samsung. De film werd tijdens CES getoond en is ook te bekijken tijdens Sundance. Nadeel is wel dat de film exclusief te bekijken is via de Samsung Gear VR, eigenaren van de Oculus of zelfs Google Cardboard kopen moet dus nog even geduld hebben.
De eerste stap naar virtual reality cinema is echter gezet door Fox en ik verwacht dat andere filmmaatschappijen niet lang op zich laten wachten. Welke film of franchise zou jij nou perfect vinden voor een 360 graden video? Drop it in the comments!
Google kondigde vorige week aan dat het binnen enkele weken mogelijk is om 360 graden videos te plaatsen en bekijken op YouTube. Dit is echter niet de enige plek waar virtual reality fanaten terecht kunnen met hun content. Vizor is een nieuw platform dat zich positioneert als de Youtube for VR. De oprichters zijn afkomstig uit de Europese demoscene, een subcultuur waar animatie tot een kunstvorm wordt verheven en hebben grote plannen met Vizor.
Wendel Davis, één van de oprichters van omschrijft Vizor als een YouTube-achtige portaal met een geïntegreerd toolset om eenvoudig content te creëren en distribueren zonder dure hardware of technische specialisten. Op de site kun je vr content uploaden, bekijken maar ook bestaande content remixen en aanpassen. De site is te bekijken via een normale browser maar voor een volledige vr ervaring is een vr build van Chrome of Firefox nodig. Dit zijn browsers die bijvoorbeeld de Oculus Rift ondersteunen.
Hosting & Creating
De site vizor.io dient al distributiekanaal voor de content en bevat momenteel slechts een handvol creaties. De openheid van het platform en de lage drempel om nieuwe dingen toe voegen kan echter zorgen voor een snelle groei. De site create.vizor.io bevat een uitgebreide editor waarmee je content kunt creëren of bestaande content kunt remixen. Ik heb even snel gekeken maar vond het vrij ingewikkeld. Het ontbreken van uitgebreide tutorials of een overzichtelijke helppagina maken het er niet eenvoudiger op. Gelukkig lanceert Vizor een store waar je templates kunt kopen om je op weg te helpen. Je hoeft niet perse aan de slag met het creëren van texturen en animaties. Het uploaden van een 360 graden video is ook gewoon mogelijk. Het leuke is wel dat je deze met de editor kunt bewerken en hierbij hulp kunt inschakelen van de community. Het gaat dus een stuk verder als YouTube
Bitcoin crowdfunding
Vizor is inmiddels online maar om het project af te ronden willen de oprichters minimaal 500.000 dollar binnenhalen. Dit doen zij niet via Kickstarter of Indigo maar via Konify. Dit is een platform waar supporters in ruil voor geld zogenaamde 'VIZR tokens' kunnen kopen met Bitcoins. VIZR is een zelfgecreëerd betalingsmiddel dat ingeruild kan worden voor virtual reality meubilair, een vr bioscoop of elk ander item dat straks via Vizor te verkrijgen is. De crowfunding actie is nog niet online maar gaat deze maand van start, ik ben benieuwd of deze omslachtige manier van crowfundig succesvol wordt..
Het vr platform van de toekomst?
Ik zie absoluut potentie in dit platform en hoop dat het benodigde geld bij elkaar wordt gesprokkeld. Vizor biedt namelijk veel meer mogelijkheden dan YouTube en wat concurrentie is nooit slecht. De online editor is vooral een toevoeging waar ik erg over te spreken ben. Ik hoop dat met de groei van het platform er wel meer aandacht wordt besteed aan het op weg helpen van minder technische onderlegde...
De stap wagen en de virtuele wereld binnentreden. Je bent niet de enige die het dit jaar van plan is. De opmars van vr gaat dit jaar snel en in 2015 komen veel verschillende vr brillen (Head Mounted Displays) op de markt. In dit dit blogbericht help ik je bij de voorverkenning van virtual reality.
Twee soorten vr billen: mobile & static
Mobiele vr brillen werken zonder draden en maken veelal gebruik van je smartphone of Phablet. Vaste, of static brillen zoals ik ze liever noem, zijn bekabeld en dienen op een extern apparaat aangesloten worden. Dit kan een pc zijn maar er zijn ook brillen die werken met een smartphone of zelfs tablet. De keuze is afhankelijk van diverse factoren. De belangrijkste zijn de mobiliteit en de toepassing.
Mobiele vr brillen
Het voordeel van een mobiele vr bril is dat deze stukken goedkoper is dan een static en je volledige bewegingsvrijheid hebt dankzij de afwezigheid van kabels. De mobiliteit is tevens pluspunt wanneer je veel onderweg bent en virtuele wereld wilt delen met je vrienden. Nadelen zijn de beperkte processorkracht, accuduur en de matige sensoren.
Daarnaast vragen veel apps om een externe controller waardoor je batterij nog korter meegaat. Het gebruiken van een extern apparaat als processor of controller is tevens lastig omdat deze niet aan te sluiten is op de smartphone of Phablet. De uitzondering is de Razer OSVR bril. Deze is modulair waardoor modders en techneuten vrij spel hebben.
Mobiele vr brillen zijn afhankelijk van de specificaties van je smartphone. De meeste applicaties en games zijn echter afgestemd zodat ze compatibel zijn met bijna alle telefoons. Je kunt dus met de meeste smartphones aan de slag met mobile vr. De ervaringen zijn echter een stuk minder intens dan bij een vaste vr bril.
Static vr brillen
Deze brillen maken gebruik van een externe processor en beschikken vaak intern over een scherm en sterke sensoren. Grootste voordeel is dat je zo zware games en applicaties kunt draaien en je niet afhankelijk bent van een accu.
Nadeel is de beperkte mobiliteit, de hogere prijs en het feit dat je een dikke pc moet hebben om fatsoenlijk virtual reality te kunnen ervaren. Daarnaast zijn deze brillen een stuk zwaarder, minder compact en vaak voorzien van meerdere kabels. Dit gaat ten koste van de mobiliteit en de bewegingsvrijheid.
Specs van je vr bril
De specs van mobiele bril zijn eigenlijk niet bestaand omdat deze afhankelijk zijn van je smartphone. Uitzondering hier is de Gear VR die over ingebouwde sensoren en touchpad beschikt. De specificaties van een static vr brillen zoals de Gear VR en Razer OSVR verschillen aanzienlijk. Ik geef je een kort overzicht van waar je op moet letten.
Beeldscherm
Kies voor een goed beeldscherm met een hoge resolutie per oog, 1080p is momenteel het beste. k vind persoonlijk een AMOLED scherm de betere keuze vanwege de kleuren en het feit dat er geen backlight nodig is. Dit scheelt in gewicht en bespaart stroom.
Refresh, latency en FPS
Een lage refreshrate en latency zorgen voor een soepele ervaring en realistische beelden zonder glitches. De meeste brillen zitten op 20ms en een refresh raten van 60-75 hz. Het aantal frames per seconde is tevens belangrijk voor een goede weergave. De Rift geeft max 75fps weer, het beste is 90fps maar momenteel nog niet realistisch.
Blikveld
Het blikveld is tevens van belang voor een immersive ervaring. Des te hoger dit is des te meer je kunt zien van de wereld en hoe minder je last hebt van de zogenaamde tunnelvisie. De Rift zit momenteel op 100 graden terwijl het menselijke blikveld 180 graden is. Een groter blikveld vraagt echter wel om een groter scherm dus meer gewicht en minder praktisch. De Infite Eye beschikt bijvoorbeeld over 180 graden maar is een gigantisch apparaat.
Tracking
Dit aspect bepaalt welke bewegingen gevolgd worden. Hierbij heb je de keuze tussen 3 degrees of freedom (3DOF) of six degrees of freedom (6DOF). Drie positionele en drie rotationele bewegingen. De Oculus heeft 6DOF en de Razer en bijna alle smartphones 3DOF. De toevoeging van de extra vrijheidsgraden bepaalt dus of je hoe nauwkeurig en realistisch je bewegingen zijn in de virtuele wereld.
Aansluitingen, audio en bouwkwaliteit
De meeste brillen beschikken over een HDMI aansluiten voor beeld en een (micro) USB voor stroom. Daarnaast moet je even bepalen wat je met je geluid wilt doen. Ik kies liever voor een (goede) externe headphone zoals mijn geliefde (en lichte) Sennheiser HD25. Ingebouwde speakers/headphones zijn vaak van mindere kwaliteit terwijl audio naar mijn mening net zo belangrijk is. Check dus even of er een uitgang op je bril zit, dit scheelt weer een extra kabel naar je computer.Je kunt ook kiezen voor een combinatie van goede audio en video met bijvoorbeeld de Glyph. De bouwkwaliteit van high end vr brillen zit meestal wel snor. Check even het materiaal, de hoofdband en erg belangrijk het gewicht. Hoe beter deze factoren zijn des te comfortabeler virtual reality is.
Apps, PC en prijs Kijk goed of je vr bril draait op Windows, iOS of een ander platform. De meeste vr brillen ondersteunen waarschijnlijk de meeste games die uitkomen voor deze platformen. Het is echter wel alom bekend dat veel games niet voor Mac worden uitgebracht. De bril zelf heeft weinig te maken of je zware apps en games kunt draaien. Hiervoor moet je vooral naar je pc kijken. Voor een goede vr ervaring heb je een pc nodig die high-end games kan draaien. Reken op een quadcore en minimaal 1gb videokaart, pcs of laptops van rond de duizend euro dus. De prijs van de meeste vr brillen liggen tussen de 200 en 400 euro, je bent dus in totaal minimaal 1200 euro kwijt voor een ultieme vr ervaring.
Static of mobile vr bril kopen?
Ben je veel in onderweg, bij vrienden, en wil je bewegingsvrijheid en neem je genoegen met casual games en videos? Kies dan voor een mobiele bril zoals de Gear VR of ColorCross.Wil je vooral thuis de virtuele wereld verkennen en zware games en applicaties draaien? Kies dan voor een static vr bril zoals de Oculus Rift of Rarer OSVR.
Persoonlijk kies ik denk ik voor een combinatie van de twee. Thuis ga ik aan de slag met de Oculus en onderweg kies ik voor de Ritech VR. Zo krijg je het beste van beide werelden tegen een schappelijke prijs.
Welke vr brillen zijn te koop? Qua static vr brillen is je keuze vrij ruim. De meeste brillen werken volgens het principe van Google Cardboard en zijn niet meer dan een stuk plastic, een hoofdband en wat lenzen. Uitzondering is natuurlijk de Gear VR. De static vr markt bestaat eigenlijk nog niet. Apparaten zoals de Rift, Razer OSVR en Valve HMD komen pas in de loop van jaar uit.
Meer info? Dit is slechts een korte overzicht. Op de pagina virtual reality brillen ga ik dieper in op de specificaties, voor-en nadelen en de brillen die te koop zijn. Deze pagina blijf ik continue updates met de relevante info.
Ik vroeg mij al af wanneer Microsoft zich zou begeven op het virtuele strijdtoneel. Gisteren was het zo ver tijdens de aankondiging van Windows 10. Het bedrijf maakte bekend dat zij een virtual reality bril op de markt gaan brengen met de naam HoloLens. De bril is niet echt een volbloed virtual reality bril maar een kruising tussen Google Glass en Oculus Rift kopen
Minority report is here
Het verschil met bijvoorbeeld de Rift is dat je de wereld om je heen ziet en de bril een 3D-beeld projecteert, zogenaamde hologrammen. Deze ervaring komt het dichts in de buurt bij de wijze waarop Cruise zijn computer bedient in de sci-fi classic Minority Report. De bril detecteert tevens de bewegingen van je hand, vergelijkbaar met bijvoorbeeld leap motion. Hierdoor is het mogelijk op middels handgebaren commandos te geven en software te besturen. De HoloLens projecteert objecten en knoppen die te manipuleren zijn. Rondlopen door een virtuele 3D wereld behoort tevens tot de mogelijkheden.
Mogelijkheden en specificaties
Microsoft heeft nog weinig bekend gemaakt over de specificaties van de HoloLens maar de headset werkt zonder smartphone, draad of computer. De kans is dus groot dat het apparaat een eigen accu bevat. De HoloLens bevat een krachtige processor, videokaart en een gloednieuwe holografische processor. De projecties worden voor je getoond en aangepast aan je bewegingen voor een vloeiende weergave. De hologrammen bevatten tevens audio die in 360 graden wordt afgespeeld en dus ook achter of naast je te horen is.
De HoloLens is dus geen toevoeging van je pc of Xbox maar een compleet zelfstandige apparaat. De kans is groot deze nieuwe bril gelijktijdig met Windows 10 de weg naar de consument vindt aangezien het apparaat gebruik maakt van dit nieuwe besturingssysteem. Windows 10 wordt dit jaar verwacht en is gratis beschikbaar voor iedereen die nu Windows 7 of 8 gebruikt. De prijs alsmede releasedatum van de HoloLens zijn nog onbekend.
Communicatie, apps en games
De bril kan straks gebruikt worden voor uiteenlopende doeleinden. Het kijken van films op een geprojecteerd scherm, productontwikkelingen maar ook gamen behoort tot de mogelijkheden. In het onderstaande filmpje wordt Skype gesprekken gevoerd en Minecraft gespeeld. De tofste mogelijkheid vindt ik echter het projecteren van 3D producten zoals de motor in het filmpje. Microsoft levert tevens tools waarmee softwaremakers zelf toepassingen kunnen ontwikkelen.
Mijn verwachtingen
Ik ben zeer enthousiast over de HoloLens. Het is een vrij uniek concept en biedt compleet andere mogelijkheden dan een gewone virtual reality bril. Dit is veruit het meest toffe product dat Microsoft de afgelopen jaar heeft bedacht! Ik denk dat de HoloLens zo rond de duizend euro gaat kosten straks veel in het bedrijfsleven gebruikt wordt. De releasedate van de HoloLens is nog onbekend maar ik sta al te popelen om hem te proberen. De toekomst is weer een stapje dichter gebracht door Microsoft, zeer onverwacht maar meer dan welkom!
Vox Machinea legt de lat hoog voor elke game die zich waagt op een slagveld gedomineerd door big ass Mechs. Het gevoel van immersie is er één die ik nog niet eerder ervaren heb bij een vr game. Vox Machinea is een must-play vr game voor iedereen die in het bezit is van een Oculus Rift. Het verhaal is nietszeggend en de gameplay verveelt snel, maar wat heb ik genoten van het rondstampen in mijn killer robot..
Verhaal
Grondstoffen op aarde zijn schaars en de mens wijkt uit naar verre planeten om daar de boel leeg te trekken. Dit doet men niet met vredelievende graafmachines maar zoals de mens eigen is met geweld, veel geweld. Weapon of choice zijn gigantisch Grinders die (natuurlijk) meer knallen dan graven. Jij neemt plaats in één van deze apparaten en brengt zoveel mogelijk destructie om de mensheid te redden van de ondergang. Ja, het verhaal is flinterdun maar dat maakt geen fuck uit. Knallen in een Mech is awesome!
Beeld en geluid
Vox Machinae ziet er geweldig uit. Alleen plaatsnemen in de cockpit en staren naar alle knopjes, schermpjes en rateltjes maakt deze vr game al de moeite waard om te checken. De details zijn ongekend en tillen deze game naar een niveau dat ik nog niet eerder heb gezien. De omgeving en andere Mechs zien er prima uit maar het leven buiten de cockpit is een stuk minder fraai. De vormgeving van de snerpende lasers en blazende rakketen kunnen bovendien wat strakker. Wanneer je een andere Mech aan stukken knalt wordt je bovendien geconfronteerd met een vrij summiere explosie, die erg cartoony is vormgegeven. Het geluid van je stampende, schrapende en beukende Mech is prima uitgewerkt maar klinkt nog ietwat goedkoop. De soundstrack is lekker opzwepend en draagt bij aan de adrenaline verhogende gameplay. Ik moest wel gniffelen om de A.I die je tijdens de introductiemissie belachelijk maakt, ook al doe je alles in één keer goed.
Gameplay
De gameplay is leuk in zijn eenvoud en wordt uitgebreid toegelicht in de tutorial. Vox Machinea is niet veel meer dan knallen en af en toe een stap opzij doen zodat je zelf niet aan gort geschoten wordt. De hoofdmoot is echter wel goed uitgewerkt. Het kapot schieten van je tegenstander met lasers en raketten voelt goed aan en de voldoening is groot wanneer de vijandige Mecht uit elkaar ploft. Voor degene die liever up close and personal de strijd aangaan is hand-to-hand combat de uitkomst. Het rammen en beuken met je Mech is zenuwslopend. Zoek je het liever hogerop? Geen probleem! Je Grinder is in staat behoorlijke stukken te vliegen. Dit zorgt voor een meer dynamische strijd op de vrij vlakke buitenaardse landschappen. Of je nou rent, vliegt of schiet het is essentieel dat je rekening houdt met je overheat meter. Wordt je Mech te warm dan ben je machteloos en wordt je zonder genade tot schroot gereduceerd. De game die nu te downloaden betreft een Prototype, oftwel een demoversie. In de uiteindelijke versie heb je meer Mechs, wapens en strijdtonelen. Dat is maar goed ook want de game begon mij naar een aantal keer behoorlijk te vervelen.
Controls
Het besturen van je Mech gaat verassend soepel voor zon kolossaal stuk staal. Input vanaf je controller of toetsenbord wordt nauwkeurig vertaalt naar de game. Wat Vox Machinae uitstekend doet is het registeren van je hoofdbewegingen. Kijk je naar rechts of links dan kun je de cockpit in al zijn glorieuze details bekijken. Dankzij de 6DOF van de Rift kun je tevens naar voren en achteren leunen wat de immersie verder verhoogt. Nauwkeurig richten is tevens mogelijk door simpelweg naar je beoogde doelwit te kijken.
Specs, releasedate en prijs
Zoals met bijna elke Rift game heb je een behoorlijk sterke pc nodig. Reken op minimaal een i5 processor en een 1Gb videokaart. De optimale ervaring heb je echter met een i7, 2GB videokaart en een SSD. De releasedate alsmede de prijs van de game zijn nog onbekend. Je kunt de demo downloaden via de site van Oculus.