Virtual Reality
Alles over virtual realiy
Inhoud blog
  • VR Bril huren
  • Virtual reality huren
  • Samsung Gear VR huren
  • VR bril huren, waar moet je op letten?
  • Virtual reality huren
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    04-08-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vizor:  YouTube voor virtual reality

    Google kondigde vorige week aan dat het binnen enkele weken mogelijk is om 360 graden video’s te plaatsen en bekijken op YouTube. Dit is echter niet de enige plek waar virtual reality fanaten terecht kunnen met hun content.  Vizor is een nieuw platform dat zich positioneert als de ‘Youtube for VR”. De oprichters zijn afkomstig uit de Europese ‘demoscene’, een subcultuur waar animatie tot een kunstvorm wordt verheven en hebben grote plannen met Vizor.

    Wendel Davis, één van de oprichters van omschrijft Vizor als een YouTube-achtige portaal met een geïntegreerd toolset om eenvoudig content te creëren en distribueren zonder dure hardware of technische specialisten. Op de site kun je vr content uploaden, bekijken maar ook bestaande content remixen en aanpassen.  De site is te bekijken via een normale browser maar voor een volledige vr ervaring is een vr build van Chrome of Firefox nodig. Dit zijn browsers die bijvoorbeeld de Oculus Rift ondersteunen.

    Hosting & Creating

    De site vizor.io dient al distributiekanaal voor de content en bevat momenteel slechts een handvol creaties.  De openheid van het platform en de lage drempel om nieuwe dingen toe voegen kan echter zorgen voor een snelle groei.  De site create.vizor.io bevat  een uitgebreide editor waarmee je content kunt creëren of bestaande content kunt remixen.  Ik heb even snel gekeken maar vond het vrij ingewikkeld. Het ontbreken van uitgebreide tutorials of een overzichtelijke helppagina maken het er niet eenvoudiger op.  Gelukkig lanceert Vizor een store waar je templates kunt kopen om je op weg te helpen. Je hoeft niet perse aan de slag met het creëren van texturen en animaties. Het uploaden van een 360 graden video is ook gewoon mogelijk. Het leuke is wel dat je deze met de editor kunt bewerken en hierbij hulp kunt inschakelen van de community. Het gaat dus een stuk verder als YouTube…

    Bitcoin crowdfunding

    Vizor is inmiddels online maar om het project af te ronden willen de oprichters minimaal 500.000 dollar binnenhalen.  Dit doen zij niet via Kickstarter of Indigo maar via Konify. Dit is een platform waar supporters in ruil voor geld zogenaamde 'VIZR tokens' kunnen kopen met Bitcoins.  VIZR is een zelfgecreëerd betalingsmiddel dat ingeruild kan worden voor virtual reality meubilair,  een vr bioscoop of elk ander item dat straks via Vizor te verkrijgen is.  De crowfunding actie is nog niet online maar gaat deze maand van start, ik ben benieuwd of deze omslachtige manier van crowfundig succesvol wordt..

    Het vr platform van de toekomst?

    Ik zie absoluut potentie in dit platform en hoop dat het benodigde geld bij elkaar wordt gesprokkeld. Vizor biedt namelijk veel meer mogelijkheden dan YouTube en wat concurrentie is nooit slecht. De online editor is vooral een toevoeging waar ik erg over te spreken ben.  Ik hoop dat met de groei van het platform er wel meer aandacht wordt besteed aan het op weg helpen van minder technische onderlegde...


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    04-08-2015, 20:01 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VR bril kopen? Ik help je op weg!

    [vc_row][vc_column width="1/1"][ult_buttons btn_title="DIRECT NAAR HET AANBOD VR BRILLEN" btn_link="url:http%3A%2F%2Fwww.vr-expert.nl%2Fvr-shop%2F||" btn_align="ubtn-center" btn_size="ubtn-custom" btn_title_color="#ffffff" btn_bg_color="#26ad58" btn_hover="ubtn-no-hover-bg" btn_anim_effect="none" icon_size="32" btn_icon_pos="ubtn-sep-icon-at-left" btn_border_size="1" btn_radius="3" btn_shadow_size="5" enable_tooltip="" tooltip_pos="left" btn_font_style="font-weight:bold;" btn_font_size="18" btn_width="960" btn_height="120" btn_padding_left="10" btn_padding_top="10"][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width="1/1"][vc_column_text]

    De stap wagen en de virtuele wereld binnentreden. Je bent niet de enige die het dit jaar van plan is. De opmars van vr gaat dit jaar snel en in 2015 komen veel verschillende vr brillen (Head Mounted Displays) op de markt. In dit dit blogbericht help ik je bij de voorverkenning van virtual reality.

    Twee soorten vr billen: mobile & static

    Mobiele vr brillen werken zonder draden en maken veelal gebruik van je smartphone of Phablet. Vaste, of static brillen zoals ik ze liever noem, zijn bekabeld en dienen op een extern apparaat aangesloten worden. Dit kan een pc zijn maar er zijn ook brillen die werken met een smartphone of zelfs tablet. De keuze is afhankelijk van diverse factoren. De belangrijkste zijn de mobiliteit en de toepassing.

    Mobiele vr brillen

    Het voordeel van een mobiele vr bril is dat deze stukken goedkoper is dan een static en je volledige bewegingsvrijheid hebt dankzij de afwezigheid van kabels. De mobiliteit is tevens pluspunt wanneer je veel onderweg bent en virtuele wereld wilt delen met je vrienden. Nadelen zijn de beperkte processorkracht, accuduur en de matige sensoren.

    Daarnaast vragen veel apps om een externe controller waardoor je batterij nog korter meegaat.  Het gebruiken van een extern apparaat als processor of controller is tevens lastig omdat deze niet aan te sluiten is op de smartphone of Phablet. De uitzondering is de Razer OSVR bril. Deze is modulair waardoor modders en techneuten vrij spel hebben.

    Mobiele vr brillen zijn afhankelijk van de specificaties van je smartphone. De meeste applicaties en games zijn echter afgestemd zodat ze compatibel zijn met bijna alle telefoons. Je kunt dus met de meeste smartphones aan de slag met mobile vr.  De ervaringen zijn echter een stuk minder intens dan bij een vaste vr bril.

    Static vr brillen

    Deze brillen maken gebruik van een externe processor en beschikken vaak intern over een scherm en sterke sensoren. Grootste voordeel is dat je zo zware games en applicaties kunt draaien en je niet afhankelijk bent van een accu.

    Nadeel is de beperkte mobiliteit, de hogere prijs en het feit dat je een dikke pc moet hebben om fatsoenlijk virtual reality te kunnen ervaren. Daarnaast zijn deze brillen een stuk zwaarder, minder compact en vaak voorzien van meerdere kabels. Dit gaat ten koste van de mobiliteit en de bewegingsvrijheid.

    Specs van je vr bril

    De specs van mobiele bril zijn eigenlijk niet bestaand omdat deze afhankelijk zijn van je smartphone. Uitzondering hier is de Gear VR die over ingebouwde sensoren en touchpad beschikt. De specificaties van een static vr brillen zoals de Gear VR en Razer OSVR verschillen aanzienlijk. Ik geef je een kort overzicht van waar je op moet letten.

    Beeldscherm

    Kies voor een goed beeldscherm met een hoge resolutie per oog, 1080p is momenteel het beste. k vind persoonlijk een AMOLED scherm de betere keuze vanwege de kleuren en het feit dat er geen backlight nodig is. Dit scheelt in gewicht en bespaart stroom.

    Refresh, latency en FPS

    Een lage refreshrate en latency zorgen voor een soepele ervaring en realistische beelden zonder glitches. De meeste brillen zitten op 20ms en een refresh raten van 60-75 hz. Het aantal frames per seconde is tevens belangrijk voor een goede weergave. De Rift geeft max 75fps weer, het beste is 90fps maar momenteel nog niet realistisch.

    Blikveld

    Het blikveld is tevens van belang voor een immersive ervaring. Des te hoger dit is des te meer je kunt zien van de wereld en hoe minder je last hebt van de zogenaamde tunnelvisie. De Rift zit momenteel op 100 graden terwijl het menselijke blikveld 180 graden is. Een groter blikveld vraagt echter wel om een groter scherm dus meer gewicht en minder praktisch. De Infite Eye beschikt bijvoorbeeld over 180 graden maar is een gigantisch apparaat.

    Tracking

    Dit aspect bepaalt welke bewegingen gevolgd worden. Hierbij heb je de keuze tussen 3 degrees of freedom (3DOF) of six degrees of freedom (6DOF).  Drie positionele en drie rotationele bewegingen.  De Oculus heeft 6DOF en de Razer en bijna alle smartphones 3DOF.  De toevoeging van de extra vrijheidsgraden bepaalt dus of je hoe nauwkeurig en realistisch je bewegingen zijn in de virtuele wereld.

    Aansluitingen, audio en bouwkwaliteit

    De meeste brillen beschikken over een HDMI aansluiten voor beeld en een (micro) USB voor stroom. Daarnaast moet je even bepalen wat je met je geluid wilt doen. Ik kies liever voor een (goede) externe headphone zoals mijn geliefde (en lichte) Sennheiser HD25. Ingebouwde speakers/headphones zijn vaak van mindere kwaliteit terwijl audio naar mijn mening net zo belangrijk is.  Check dus even of er een uitgang op je bril zit, dit scheelt weer een extra kabel naar je computer.Je kunt ook kiezen voor een combinatie van goede audio en video met bijvoorbeeld de Glyph. De bouwkwaliteit van high end vr brillen zit meestal wel snor. Check even het materiaal, de hoofdband en erg belangrijk het gewicht. Hoe beter deze factoren zijn des te comfortabeler virtual reality is.

    Apps, PC en prijs
    Kijk goed of je vr bril draait op Windows, iOS of een ander platform. De meeste vr brillen ondersteunen waarschijnlijk de meeste games die uitkomen voor deze platformen. Het is echter wel alom bekend dat veel games niet voor Mac worden uitgebracht. De bril zelf heeft weinig te maken of je zware apps en games kunt draaien. Hiervoor moet je vooral naar je pc kijken. Voor een goede vr ervaring heb je een pc nodig die high-end games kan draaien. Reken op een quadcore en minimaal 1gb videokaart, pc’s of laptops van rond de duizend euro dus.  De prijs van de meeste vr brillen liggen tussen de 200 en 400 euro, je bent dus in totaal minimaal 1200 euro kwijt voor een ultieme vr ervaring.

    Static of mobile vr bril kopen?

    Ben je veel in onderweg, bij vrienden, en wil je bewegingsvrijheid en neem je genoegen met casual games en video’s? Kies dan voor een mobiele bril zoals de Gear VR of ColorCross.Wil je vooral thuis de virtuele wereld verkennen en zware games en applicaties draaien? Kies dan voor een static vr bril zoals de Oculus Rift of Rarer OSVR.

    Persoonlijk kies ik denk ik voor een combinatie van de twee. Thuis ga ik aan de slag met de Oculus en onderweg kies ik voor de Ritech VR. Zo krijg je het beste van beide werelden tegen een schappelijke prijs.

    Welke vr brillen zijn te koop?
    Qua static vr brillen is je keuze vrij ruim. De meeste brillen werken volgens het principe van Google Cardboard en zijn niet meer dan een stuk plastic, een hoofdband en wat lenzen. Uitzondering is natuurlijk de Gear VR.  De static vr markt bestaat eigenlijk nog niet. Apparaten zoals de Rift, Razer OSVR en Valve HMD komen pas in de loop van jaar uit.

    Meer info?
    Dit is slechts een korte overzicht. Op de pagina virtual reality brillen ga ik dieper in op de specificaties, voor-en nadelen en de brillen die te koop zijn. Deze pagina blijf ik continue updates met de relevante info.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    04-08-2015, 20:01 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Microsoft kondigt HoloLens aan

    Ik vroeg mij al af wanneer Microsoft zich zou begeven op het virtuele strijdtoneel. Gisteren was het zo ver tijdens de aankondiging van Windows 10. Het bedrijf maakte bekend dat zij een virtual reality bril op de markt gaan brengen met de naam HoloLens.  De bril is niet echt een volbloed virtual reality bril maar een kruising tussen Google Glass en Oculus Rift kopen

    Minority report is here

    Het verschil met bijvoorbeeld de Rift is dat je de wereld om je heen ziet en de bril een 3D-beeld projecteert, zogenaamde hologrammen. Deze ervaring komt het dichts in de buurt bij de wijze waarop Cruise zijn computer bedient in de sci-fi classic Minority Report. De bril detecteert tevens de bewegingen van je hand, vergelijkbaar met bijvoorbeeld leap motion. Hierdoor is het mogelijk op middels handgebaren commando’s te geven en software te besturen.  De HoloLens projecteert objecten en knoppen die te manipuleren zijn. Rondlopen door een virtuele 3D wereld behoort tevens tot de mogelijkheden.

    Mogelijkheden en specificaties

    Microsoft heeft nog weinig bekend gemaakt over de specificaties van de HoloLens maar de headset werkt zonder smartphone, draad of computer. De kans is dus groot dat het apparaat een eigen accu bevat. De HoloLens bevat een krachtige processor, videokaart en een gloednieuwe holografische processor. De projecties worden voor je getoond en aangepast aan je bewegingen voor een vloeiende weergave. De hologrammen bevatten tevens audio die in 360 graden wordt afgespeeld en dus ook achter of naast je te horen is.

    De HoloLens is dus geen toevoeging van je pc of Xbox maar een compleet zelfstandige apparaat.  De kans is groot deze nieuwe bril gelijktijdig met Windows 10 de weg naar de consument vindt aangezien het apparaat gebruik maakt van dit nieuwe besturingssysteem. Windows 10 wordt dit jaar verwacht en is gratis beschikbaar voor iedereen die nu Windows 7 of 8 gebruikt. De prijs alsmede releasedatum van de HoloLens zijn nog onbekend.

    Communicatie, apps en games

    De bril  kan straks gebruikt worden voor uiteenlopende doeleinden. Het kijken van films op een geprojecteerd scherm, productontwikkelingen maar ook gamen behoort tot de mogelijkheden. In het onderstaande filmpje wordt Skype gesprekken gevoerd en Minecraft gespeeld. De tofste mogelijkheid vindt ik echter het projecteren van 3D producten zoals de motor in het filmpje.  Microsoft levert tevens tools waarmee softwaremakers  zelf toepassingen kunnen ontwikkelen.

     

     

    Mijn verwachtingen

    Ik ben zeer enthousiast over de HoloLens.  Het is een vrij uniek concept en biedt compleet andere mogelijkheden dan een gewone virtual reality bril. Dit is veruit het meest toffe product dat Microsoft de afgelopen jaar heeft bedacht! Ik denk dat de HoloLens zo rond de duizend euro gaat kosten straks veel in het bedrijfsleven gebruikt wordt. De releasedate van de HoloLens is nog onbekend maar ik sta al te popelen om hem te proberen.  De toekomst is weer een stapje dichter gebracht door Microsoft, zeer onverwacht maar meer dan welkom!


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    04-08-2015, 20:00 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vox Machinae

    Vox Machinea legt de lat hoog voor elke game die zich waagt op een slagveld gedomineerd door big ass Mechs. Het gevoel van immersie is er één die ik nog niet eerder ervaren heb bij een vr game. Vox Machinea is een must-play vr game voor iedereen die in het bezit is van een Oculus Rift. Het verhaal is nietszeggend en de gameplay verveelt snel, maar wat heb ik genoten van het rondstampen in mijn killer robot..

    Verhaal

    Grondstoffen op aarde zijn schaars en de mens wijkt uit naar verre planeten om daar de boel leeg te trekken. Dit doet men niet met vredelievende graafmachines maar zoals de mens eigen is met geweld, veel geweld. Weapon of choice zijn gigantisch Grinders die (natuurlijk) meer knallen dan graven. Jij neemt plaats in één van deze apparaten en brengt zoveel mogelijk destructie om de mensheid te redden van de ondergang. Ja, het verhaal is flinterdun maar dat maakt geen fuck uit. Knallen in een Mech is awesome!

    Beeld en geluid

    Vox Machinae ziet er geweldig uit. Alleen plaatsnemen in de cockpit en staren naar alle knopjes, schermpjes en rateltjes maakt deze vr game al de moeite waard om te checken. De details zijn ongekend en tillen deze game naar een niveau dat ik nog niet eerder heb gezien. De omgeving en andere Mechs zien er prima uit maar het leven buiten de cockpit is een stuk minder fraai. De vormgeving van de snerpende lasers en blazende rakketen kunnen bovendien wat strakker. Wanneer je een andere Mech aan stukken knalt wordt je bovendien geconfronteerd met een vrij summiere explosie, die erg cartoony is vormgegeven. Het geluid van je stampende, schrapende en beukende Mech is prima uitgewerkt maar klinkt nog ietwat goedkoop. De soundstrack is lekker opzwepend en draagt bij aan de adrenaline verhogende gameplay.  Ik moest wel gniffelen om de A.I die je tijdens de introductiemissie belachelijk maakt, ook al doe je alles in één keer goed.

    Gameplay

    De gameplay is leuk in zijn eenvoud en wordt uitgebreid toegelicht in de tutorial. Vox Machinea is niet veel meer dan knallen en af en toe een stap opzij doen zodat je zelf niet aan gort geschoten wordt. De hoofdmoot is echter wel goed uitgewerkt. Het kapot schieten van je tegenstander met lasers en raketten voelt goed aan en de voldoening is groot wanneer de vijandige Mecht uit elkaar ploft.  Voor degene die liever up close and personal de strijd aangaan is hand-to-hand combat de uitkomst. Het rammen en beuken met je Mech is zenuwslopend. Zoek je het liever hogerop? Geen probleem! Je Grinder is in staat behoorlijke stukken te vliegen. Dit  zorgt voor een meer dynamische strijd op de vrij vlakke buitenaardse landschappen.  Of je nou rent, vliegt of schiet het is essentieel dat je rekening houdt met je overheat meter. Wordt je Mech te warm dan ben je machteloos en wordt je zonder genade tot schroot gereduceerd.  De game die nu te downloaden betreft een Prototype, oftwel een demoversie. In de uiteindelijke versie heb je meer Mechs, wapens en strijdtonelen. Dat is maar goed ook want de game begon mij naar een aantal keer behoorlijk te vervelen.

    Controls

    Het besturen van je Mech gaat verassend soepel voor zo’n kolossaal stuk staal. Input vanaf je controller of toetsenbord wordt nauwkeurig vertaalt naar de game. Wat Vox Machinae uitstekend doet is het registeren van je hoofdbewegingen. Kijk je naar rechts of links dan kun je de cockpit in al zijn glorieuze details bekijken.  Dankzij de 6DOF van de Rift kun je tevens naar voren en achteren leunen wat de immersie verder verhoogt. Nauwkeurig richten is tevens mogelijk door simpelweg naar je beoogde doelwit te kijken.

    Specs, releasedate en prijs

    Zoals met bijna elke Rift game heb je een behoorlijk sterke pc nodig. Reken op minimaal een i5 processor en een 1Gb videokaart. De optimale ervaring heb je echter met een i7, 2GB videokaart en een SSD. De releasedate alsmede de prijs van de game zijn nog onbekend. Je kunt de demo downloaden via de site van Oculus.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    04-08-2015, 20:00 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Oculus opent eigen vr filmstudio

    Oculus gaat van start met een eigen filmstudio die zich volledig richt op het creëren van virtual reality film(ervaringen). De eerste korte vr film heet Lost mee en gaat in première op het Sundance Film Festival dat nu plaats vindt. De demo die getoond werd tijdens deed de aanwezigen versteld verstaan ondanks de duur van slechts vijf minuten. Oculus belooft meer van dergelijke shorts uit te brengen.

    Mijn cinema-hart ging sneller kloppen toen bekend werd dat pioniers van Pixar zijn aangetrokken om content voor Story Studio te gaan produceren. De korte vr film Lost is volledig geanimeerd en volgt een simpel maar hartverwarmend verhaal van een robothand dat op zoek is naar zijn eigenaar.  Precies een film zoals je verwacht van de makers van Up &  Wall-E!In eerste instantie zullen de films nog geanimeerd zijn. Primair omdat de huidige camera’s nog niet goed genoeg zijn voor ‘echte’ films.

    Het gevoel van immersie met de Oculus Rift schijnt intens te zijn en een hoge mate van interactie te bevatten. Jij bent de ‘camera’ en bepaalt waar je kijkt en wat je beleeft. Het verhaal en de actie ontplooit zich aan de hand van jou interesse en blikveld. Natuurlijk gestuurd door subtiel 3D geluid wat indiceert waar de gebeurtenissen plaats vinden.

    Virtual Reality films hebben natuurlijk het grote voordeel geen lineair pad hoeven volgen. Karakters of elementen met een A.I (artificial intelligence) zoals in een game kunnen bovendien beschikken over een eigen wil. Hierdoor kan een filmervaring nog meer afgestemd worden op de kijker. Er zijn natuurlijk een aantal obstakels te overwinnen bij het maken van een vr film. Hoe zorg je bijvoorbeeld dat de kijker naar het punt kijkt waar het verhaal zich ontwikkeld en hoe maak je een soepele overgang tussen scenes?

    Het was natuurlijk wachten op Oculus zijn move. Samsung heeft project MILK VR en 20th Century Fox maakt ook al stappen binnen deze gloednieuwe tak binnen de filmindustrie. De studio krijgt de naam Oculus Story Studio mee en legt zich volledig toe op het makken van immersive virtual reality film. Oculus was al voordat zij aangekocht werd door Facebook van plan een eigen studio op te richten.

    Het van oorsprong Nederlandse bedrijf Jaunt VR is natuurlijk al een tijdje op weg met vr films maar ik denk dat Oculus deze nieuwe tak binnen cinema een kick-start gaat geven! Er zijn natuurlijk een aantal obstakels te overwinnen maar ik denk dat deze geweldige manier van filmbeleving snel zijn weg gaat vinden naar het grote publiek.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    04-08-2015, 20:00 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Virtual Business : Seksindustrie

    Deze week waren virtual blowjobs en digitale squirtsessie groot in het nieuws. Virtueel aan je trekken komen is echter niet iets nieuws. Toen vorig jaar vr nieuw leven werd ingeblazen door Oculus en de DK1 op de markt kwam dook de porno-industrie gelijk op deze nieuwe techniek. In dit blogbericht ga ik dieper in (haha) op de mogelijkheden van virtuele seks. Kijken wij over een aantal jaar massaal naar virtuele dames en spelen wij hoofdrol in de nieuwe Vivid flick?

    Porno = innovatie

    De porno-industrie is zeer innovatief. Nieuwe technieken en verspreidingsmogelijkheden worden vaak als eerste geadopteerd door deze volwassen tak van cinema. Wanneer een nieuw format (DVD), nieuwe verspreidingsmogelijkheid (streamen) of nieuwe techniek (HD) zich aandoet duikt de porno-industrie er als eerst op. Het verbaasde mij dus ook niet dat deze branche snel gebruik ging maken van de mogelijkheden die virtual realit (vr) biedt om virtueel van bil te gaan.

    VR pornofilms

    De meest voor de hand liggende toepassing van vr sex is natuurlijk zelf de hoofdrol spelen in een adult film. De droom van iedere man die werkelijkheid wordt, toch? De techniek om vr films op te nemen staat nog in de kinderschoenen. Toch zijn er een aantal bedrijven die al meerdere virtuele films hebben uitgebracht. VirtualrealPorn was één van de eerste en heeft inmiddels een flink aantal vr pornofilms in de collectie. De reacties van de kijkers liegen er niet om. User 2374 geniet bijvoorbeeld van de hoge mate van realisme: ‘the girls are wonderfull, i could almost touch there skin’ . Ja behoorlijk creepy maar wel iets wat de doelgroep overduidelijk wil. De films van het bedrijf zijn niet alleen beschikbaar voor de Oculus Rift Kopen  Budgetbrillen zoals Google Cardboard en Durovis Dive zijn tevens geschikt om naar virtuele poesjes te staren.

    Teledildonics

    Zelfs de doorgewinterde pornokenner zal achter zijn oren krabben bij het horen van deze term. De naam geeft echter al weg wat je kunt verwachten. Tele als in ‘op afstand’, dildo als in eeuh.. dildo en ‘onics’ als robotics. Juist, een robot die sex simuleert. Het idee is vrij simpel. Je doet een vr bril op, plaatst de (soort van) Fleshlight op je geslachtsdeel en je kunt van bil. De bewegingen die je maakt worden vertaalt naar het scherm en virtuele seks is een feit. De Japanse (who would have guessed?) makers van de Teledildonics zien duidelijk potentie in ‘robot assisted virtual seks’.  De CEO van het bedrijf noemt het zelf de toekomst van masturbatie. Het ziet er nu naar mijn idee heel erg ongemakkelijk uit, ik betwijfel op de gemiddelde man hem op deze manier overeind krijgt.

     

     

    Lange afstandssex en virtuele gangbangs

    Je vrouw of vriendin plezier terwijl je aan de andere kant van de wereld bent is straks mogelijk als het aan het bedrijf Frixion ligt. Dit bedrijf ontwikkelt sextoys die reageren op de beweging van de ander. Beweeg jij dan geniet je wederhelft, en visa versa. Het bedrijf richt zich echter ook op het creëren van een online community waar iedereen aan zijn trekken komt.  Aanrakingen, zoenen maar ook full on penetratie is allemaal mogelijk met de accessoires van het bedrijf.  Lijkt mij vrij awkward wanneer er 90% van de community bestaat uit mannen. Goed, check onderstaand filmpje maar eens en overtuig jezelf  (of niet) van de mogelijkheden..

     

     

    The future of sexs?

    De wereld zit echter vol met single mannen die denk ik wel in zijn voor een virtuele sexsessie. De techniek staat nog in de kinderschoenen maar er zijn al zoveel bizarre speeltjes dat de stap naar een virtuele sextoys een zeer kleine is. De meeste mensen die een ‘echte’ partner hebben zullen echter niet zo snel vallen voor de virtuele illusie van een vrouw…



    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    04-08-2015, 20:00 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ColorCross

    De ColorCross is één van de vele vr brillen die sinds het populair worden van virtual reality op de markt is verschenen. Ik ben benieuwd of deze gepimpte (lees:plastic) Google Cardboard de moeite waard is...

    What's in the box

    Het eerste wat me opviel was hoe klein de doos waarin de ColoCross zicht verschuilt. Dit komt waarschijnlijk doordat ik de grote doos van de Oculus Rift DK2 gewend ben. Dit maakt het vervoeren echter wel een stuk eenvoudiger. De doos past eenvoudig in je rugtas of zelfs een (grote) jaszak.

    Ik was tevens verbaast over de compactheid van de vr bril zelf. Op internet ziet hij er toch echt een stuk groter uit. De inhoud van de doos is vrij summier, naast de bril zelf bevat deze een lenzendoekje en een korte handleiding. Deze laatste heb ik echter niet gelezen, zo moeilijk is het bedienen van de bril namelijk niet...

    colorcross3

     

    Gebruik

    Het idee is vrij simpel en overduidelijk gebaseerd op Cardboard. Je schuift/klikt je smartphone er aan de voorzijde in en je bent ready for vr.  Het mechanisme om je smartphone te plaatsen is vrij ingenieus. De klep is zowel aan de zijkanten als boven en onderzijde te verstellen waardoor bijna elke smartphone past. Het mechanisme zelf voelt een klein beetje gammel aan. Ik heb de bril echter veel gebruikt maar tot op heden geen problemen ondervonden. De voorzijde aan de voorkant is open, dit ziet er zonder een telefoon in de bril raar uit maar dient een doel. De ColorCross is namelijk zo gemaakt dat je er ook Augmented Reality apps mee kunt checken omdat de camera aan de voorzijde van je telefoon vrij is.

    Comfort

    Zodra je smartphone geplaatst is schuif je de banden over je hoofd en kun je één van de ongeveer dertig beschikbare apps en games checken.  De hoofdband voelt stevig aan en zit zowel om de zijkant als bovenkant van je hoofd. Hierdoor blijft de bril goed zitten en kun hem lang gebruiken met relatief comfort. De band zelf is rekbaar en voelt stevig aan. Ik mis de schuimrand aan de binnenzijde zoals bij de Rift, dit is echter niet heel storend.

    Beeld

    Ik ben erg te spreken over de verstelbare lenzen. De ColorCross heeft twee schuiven aan de bovenzijde waarmee je de lenzen naar binnen en buiten kunt schuiven. Hierdoor is het voor iedereen mogelijk om een scherp beeld te krijgen. Dit mechanisme voelt bovendien zeer stevig aan waardoor de kans klein is dat je vroegtijdig afscheid moet nemen van je vr-bril.

    Designcolorcross2-kopie

    Het design simpel doch praktisch. De schoonheidsprijs wint de ColorCross niet maar wat hij moet doen, doet hij goed. Het feit dat de bril geen klep aan de voorzijde bevat maakt deze tevens geschikt voor Augmented Reality applicaties en games. De algehele bouwkwaliteit voelt prima maar verwacht geen wonderen van deze vr bril. Ik denk dat het mechanisme dat gebruikt wordt om je smartphone vast te klikken het snelst de geest geeft. Ga je echter voorzichtig met de bril om dan ga je er lang plezier aan beleven.

    Games & apps

    Zoals met elke mobiele vr bril die gebruik maakt van je smartphone heb je een beperkt aantal apps en games tot je beschikking. Momenteel zijn er zo’n 30 te krijgen voor Android & iOS. Dit aantal gaat echter snel groeien nu diverse bedrijven Software Development Kits uit hebben gebracht. Bijna dagelijks verschijnen er nieuwe games en video’s in de Appstores.

    Prijs

    De adviesprijs van de ColorCross is €29.99 wat redelijk is aangezien de ColorCross stukken langer meegaat dan bijvoorbeeld Google Cardboard.

    ColorCross kopen? = Koop de Archos

    De ColorCross is een zogenaamd OEM (Original equipment manufacturer) bril van een Chinese fabrikant. Dezelfde bril is nu ook te koop onder de vlag van telefoonfabrikant Archos.  Deze versie is exact hetzelfde maar beschikt over een Nederlandse handleiding, garantie en klantenservice.



    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    04-08-2015, 19:59 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.5 virtual reality voorspellingen voor 2015

    Terugblikken op het afgelopen jaar is overbodig maar vooral onzinnig. We waren er tenslotte allemaal bij en iedereen heeft een hekel aan oude koeien uit de sloot halen. Been there, done that zullen we maar zeggen. Veel interessanter is om te kijken naar de dag van morgen. Daarom geef ik in dit blogpost mijn visie op de toekomst en doe vijf voorspellingen voor 2015, het jaar dat de massa kennismaakt met Virtual Reality.


    1. De Oculus Rift ligt met kerst 2015 in de Nederlandse winkels

    Hah! Dat is een makkie. De release van de Rift werd vorig jaar tenslotte al aangekondigd. Noem je dat een voorspelling? True, maar de exacte data en de landen zijn nog onbekend. Halverwege het jaar maken de Yankees als eerste kennis met de Rift. Mijn voorspelling is dat wij eind vorig jaar de Rift in Nederland kunnen kopen. Early adaptors hebben tegen die tijd de Rift natuurlijk al geïmporteerd vanuit Amerika.


    1. De strijd om het vr-film platform barst los met Google als winnaar

    Voordat wij Nederlanders de virtuele wereld betreden en films in 360 graden kijken is de strijd om hét vr-film platform al begonnen. Downloaden is tenslotte alweer oud nieuws en fysieke schijfjes kopen doet alleen je opa nog in 2015. Streamen en cloudservices nemen in 2015 de overhand en er staan verschillende bedrijven op om het leidende vr-film platform te worden.

    Zoekbaas Google heeft zich tot dusver niet echt in de vr-strijd gemengd, behalve het onderwatersteekje genaamd Google Cardboard natuurlijk. Ik voorspel dat zij in 2015 een soort YouTube VR platform oprichten waarnaar de strijd praktisch over is. Wellicht dat Netflix een poging waagt maar over het algemeen geldt: Nobody messes with the Google.

     

    1. Facebook opent een appstore voor de Oculus Rift

    Waar is Facebook in het hele vr-verhaal? Momenteel houden ze zich op de achtergrond, alle communicatie verloopt via Oculus zelf. Ik denk dat we volgend jaar de eerste Facebook functionaliteiten zien voor de Rift. Mijn geld zet ik op een chatfunctie en eventueel wat simpele games als Farmville. Ik bedoel, wat is er nou leuker dan virtuele kippen voeren? Goed, de appstore zal ook games en apps bevatten van andere ontwikkelaars. De focus zal echter liggen op een aanbod voor casual gamers en irritante verzoekjes om levens.


     4. VR bedrijven worden een ware plaag en de eerste fysieke vr-winkel is een feit

    Volgend jaar wordt de massa wakker en schieten bedrijven die zich richten op virtual reality diensten en producten als paddenstoelen uit de grond. Iedereen met een Rift is ineens expert en heeft de meeste innovatieve ideeën. Zoals met elk andere nieuw medium zal de bel barsten en na een jaar of 2 blijven er enkel grote partijen over.

    Ik denk dat in 2015, als de Rift in Nederland te koop is, de eerste fysieke Virtual Reality winkel zijn deuren opent in Amsterdam of Utrecht. Hier kunnen consumenten vr-brillen kopen, spelen in een Rift arcade hal en rondspringen in allerlei gadgets. Deze winkels zijn echter geen lang leven beschoren en worden onder de voet gelopen door online verkopen, streamingdiensten en grote gameshops en mediamarkten.

    1. De eerste virtual reality store opent zijn digitale deuren

    Naast fysieke winkels opent de eerste Virtual Reality winkel zijn deuren. Dit zal naar mijn inziens een kleding of interieurwinkel zijn zoals IKEA of H&M. De winkel bevat producten, een vr-sales manager en een virtuele kassa.  Mijn idee is dat er ook partijen opstaan die enkel een virtuele winkel openen of hun webshop vertalen naar cyberspace. Coolblue, bol.com of een andere elektronicagigant zal hoogstwaarschijnlijk de eerste zijn.

    Daarnaast denk ik dat autobedrijven er ook snel bij zijn om een virtuele showroom te openen. De mogelijkheden om van model, kleur, velgen etc. te wisselen maken het een investering die de moeite meer dan waard is. Ik gok op Audi, deze Duitsers maken tenslotte al stappen in de virtuele wereld.

    Bonus: Print je eigen virtual reality bril

    Volgend jaar zal ook de opkomst en de verkoop van 3d-printers gestaag doorgaan. Het printen van een Google Cardboard maar ook een plastic Gear VR is vervolgens een fluitje van een cent.

    Goed, dit zijn ze. Mijn voorspellingen voor 2015.  Volgend jaar zal ik terugblikken of of ik het bij het rechte eind had. Wat denken jullie? Wat gaat er volgend jaar gebeuren in de virtuele wereld?



    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    04-08-2015, 19:57 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Alien : Isolation

    Alien v.s. Rift

    De Alien franchise heeft hoogtepunten en dieptepunten gekend. De eerste film uit 1979 is inmiddels verheven tot cult klassieker. De zogenaamde chestbuster scene waarin een baby Alien uit de buik van een van de bemanningsleden knalt, staat in het geheugen van iedere filmfanaat gegriefd. Slechte films (Alien v.s. Predator anyone?) en waardeloze games (allemaal!) hebben de Alien naam echter behoorlijk door het slijk gehaald. Sega waagt echter nog een schot in de ruime met een nieuwe game Alien: Isolation, gepresenteerd op de E3 en waarvan een speciale Oculus Rift demo is uitgebracht. Is dit de vr game die de Oculus Rift op de kaart zet en Alien weer uit het zwarte gat trekt?

    Oculus = levensbedreigend realistisch

    Alien: Isolation (A:I) is een survival horror game in lijn met populaire games zoals Resident Evil. De game wordt speciaal ontwikkeld voor de Oculus Vr prototype maar wordt ook uitgebracht voor consoles. De releasdate staat op 7 oktober, wordt dit dag dat de ware potentie van Oculus wordt getoond? Volgens de heren van Wired wel. De game is perfect match voor Oculus vanwege de opzet van de game; slechts jij en één Alien op een planeet in de diepte van het universum.

    De ontwikkelaars van Creative Assembly zijn grote fans van Oculus en hebben sinds het prille begin op Kickstarter het product gesteund. Zodra zijn de eerste Dev Kits ontvingen hebben zij A:I geschikt gemaakt voor Oculus en het bleek een perfect fit. De speelbare demo draait inmiddels op de DK2 en ziet er crispy clean uit. In andere woorden; levensecht, werkelijk immersive.  Virtual Reality zoals het bedoeld is.

    Buitenaards eng

    Een verlaten ruimteschip, niets dan het geluid van ratelende onderdelen en een oneindig vacuüm aan de andere zijde. Een perfecte setting voor een horror-game. Lopend door een lege gang waarin de vibraties van het schip voelbaar zijn. Aan het eind van de gang doemt iets op, een dode? Yup, doder worden ze niet.  Een verhoogde hartslag, zwetende palmen en de prangende vraag: wat doe ik hier in hemelsnaam? De zaklamp maakt het niet veel beter. De doodse ogen van mijn pas ontdekte space buddy kijken zijn net zo leeg als de gang. Wat is de volgende stap? Terug kan niet, dan maar voorzichtig vooruit…

    Compelete immersie en ongekende mogelijkheden

    De Oculus Rift voegt een compleet nieuwe dimensie aan het spel toe waar zelf de ontwikkelaars van staan te kijken. Bukken achter een krat doe je normaal met een druk op de knop. Met de Oculus kan hoever je bukt en kan je per millimeter meer van de omgeving zien, en van jezelf prijsgeven. De 360 graden blik zorgt voor ongekende mogelijkheden, om het hoekje kijken doe je nu zelf in plaats van met knop. Kruipend door een liftschacht kan je met het strekken van je hoofd net de hoek om kijken zonder jezelf in harms way te plaatsen.

    Angst om de hoek

    De dode ruimtekameraad blijkt gelukkig geen verassingen in petto (of buik) te hebben maar de volgende bedreiging doemt alweer op. De Alien zoals Ridley Scot hem visualiseerde, levensecht en op zoek naar prooi verschijnt aan het eind van de gang. De setting slaat om en het gevoel van angst is wederom levensecht. Aan het begin van de demo loop je relaxed rond en geniet je van de prachtige maar beklemmende omgeving.

    Zodra de Alien in beeld komt zit je met de rug tegen de muur, paniekerig om je heen kijkend en continue op zoek naar een uitweg. Elk geluid verhoogt de hartslag en wat begon als een interessante ervaring is omgeslagen in een met angstzweet omringd horrorverhaal waarin jij het enige slachtoffer bent.  Zodra de Alien op je af komt rennen, schreeuwt je oerinstinct rennen. Ver kom je echter niet, de Alien is binnen no time bij je en met een uithaal van één van zijn handen is het GAME OVER.

    Het moge duidelijk zijn. Alien is dé game die het ware gevoel en de potentie van de Oculus Rift toont.  De fysieke reactie, het beklemmende gevoel en de gameplay mogelijkheden zijn voor mij het teken dat Oculus Rift het survival-horror genre naar het hoogste niveau kan tillen. Ik kan niet wachten tot ik door zombie geïnfecteerde kan rennen in Resident Evil of nog meer ruimte-angsten kan doorstaan in Dead Space. The future of horror is here!


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    04-08-2015, 19:55 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Development Kit 2

    De Oculus Rift Development Kit 2 (DK2) is de tweede ontwikkellaarsversie van de VR-bril en is sinds eind maart te pre-orderen via de site van Oculus. Levering van de virtual reality bril start in juli van dit jaar.  De DK 2 kost net zoals zijn voorganger 350 dollar, zo’n 255 euro. en kent een aantal significante verbeteringen ten opzichte van de DK1.vr

    Oculus innovatie

    De grootste innovatie is de verbetering van de positional tracking. Dit stelt de Rift in staat met behulp van infrarood en de camera de beweging van de gebruiker te bepalen.  Hierdoor worden problemen zoals hoofdpijn en duizeligheid aanzienlijk verminderd. Daarnaast heeft de DK2 een zogenaamde ‘low persistence’ scherm. Dit zorgt ervoor dat motion blur en stottering terugdrongen worden. Dit zorgt voor beelden die minder schokkerig zijn en realistischer overkomen.  Volgens Oculus zijn deze belangrijke stappen voorwaarts voornamelijk te danken aan verbeterende software en afstemming tussen de apparaten. Dit zorgt voor meer conformt en een verbeterde gebruikerservaring.

    Resolutie & scherm

    De DK1 was uitgerust met een LED scherm van 1280 x 720 pixels waarbij per oog 640 x 720 pixels te zien waren. De nieuwste Rift bevat een oLED full HD scherm van 1920 x 1080 pixels en voorziet elk oog van 960 x 1080 pixels.  Deze verbeteringen zorgen voor een heldere, realistische maar ook energiezuinige weergave. Dit is tevens te danken aan de refresh rate die verhoogd is van 60Hz naar 70 Hz en de verbeterde framerate.

    Camera & Kabels

    De camera die geleverd wordt bij de Oculus Rift is ontwikkeld door het bedrijf zelf, in tegenstelling tot de vorige die afkomstig was van een andere producent. De camera is dus beter afgestemd op het gebruik van de bril waardoor alles nog soepeler verloopt. De control box van de DK 1 en zorgde voor stroom en verbinding met de computer wordt niet meer geleverd. In plaats daarvan heeft Oculus een USB accessoires HUB ontwikkeld.  De DK2 wordt dus van stroom voorzien middels USB en biedt de mogelijkheid externe apparaten zoals een camera aan te sluiten op de RIFT.

    Prijs

    De vernieuwde kit is een stuk duurder om te produceren maar wordt tegen dezelfde prijs verkocht als de eerste versie. Deze beslissing is genomen om de drempel laag te houden en zoveel mogelijk mensen te betrekken bij de doorontwikkeling. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld Google Glass waarvan elke versie nog steeds 1500 dollar kost.

    Consumentenversie

    De nieuwe kit biedt inzicht over hoe de consumentenversie er uiteindelijk uit komt te zien. Het is niet meer dan logisch wij de verbeterde software en technische upgrades terug zullen zien wanneer de Oculus te koop is. De specifieke releasedate is nog onbekend, duidelijk wel is dat dit ergens in 2015 zal zijn. Dit geeft de producten en ontwikkelaars nog voldoende tijd om aanpassingen te maken maar vooral content en games te ontwikkelen.

    Conclusie

    De Development Kit 2 kent duidelijke verbetering ten opzichte van de eerste versie die inmiddels al weer anderhalf jaar oud is. Personen die zowel de DK 1 als DK 2 hebben getest spreken van een gigantische stap voorwaarts.  De hogere resolutie is volgens hen leuk meegenomen maar de werkelijke innovatie zit in de verbeterde software. Bij de DK1 ontstond het gevoel dat je door een verrekijker de wereld bekeek, de DK 2 plaatst de gebruiker daadwerkelijk in de virtuele wereld. Dit geeft een onwaarschijnlijk gevoel van realisme en maakt het gebruik vele malen comfortabeler.

    De verwachtingen is dat dit de laatste Development Kit is die op de markt gebracht wordt aangezien de officiële release van de consumentenversie gepland staat voor 2015. Wij zijn erg benieuwd wat ontwikkelaars met deze nieuwe versie uit de kast kunnen toveren. Blijf ons volgen voor meer updates omtrent DK2!

    Specificaties & vereisten

    Onderstaand vind je een overzicht van de technische specificaties van de Development Kit 2. Tevens worden de vereiste en aanbevolen specificaties van de PC weergegeven die nodig zijn om met de Rift te werken. Hieruit blijkt dat er een high-end PC nodig hebt is die in staat is huidige generaties games op 1080p met een framerate van 75 frames per seconde te draaien.

    Specificaties

    Scherm

    Resolutie
    vernieuwingsfrequentie
    Persistentie
    Optisch kijkhoek 100º

    Interfaces:

    Kabel: 25 cm afneembaar
    Input: HDMI 1.4 b
    USB apparaat : USB 2.0
    USB host : USB 2. (DC voeding noodzakelijk)

    Inertiële Tracking
    Sensoren: Gyroscope, Accelerometer, Magnetometer
    Update frequentie: 1000 hz

    Positie tracking
    Sensoren: Nabije infrarood CMOS Senso
    Gewicht 440 gram (zonder kabel)

    Bijgeleverde accessoires:

    Headset
    DC voedingsadapter
    Internationale stroomstekkers
    Lens koppen voor bijzienden
    Lensreinigingsdoekjes

    Systeemeisen:

    Minimale vereisten:
    Een computer die draait op Windows 7 of hoger, Mac OS 10.8 of hoger of Ubuntu 12.04 LTS besturingssysteem. Twee USB poorten (minimaal 1 die voorzien is van voeding) en een DVI-D of HDMI grafische output.

    Aanbevolen specificaties
    Een desktop PC met een toegewezen videokaart met een DVI-D of HDMI output die in staat is huidige generaties 3D games op 1080p met een resolutie van 75fps of hoger.

    Wil je meer informatie? Lees dan de Oculus Rift DK2 review!


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    04-08-2015, 19:55 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwe DK2 verscheept & verkoop in China gestaakt

    De nieuwe Development Kit 2 van Oculus worden in juli richting ontwikkelaars verscheept Oculus laat weten dat de eerste shipment van devkits inmiddels van de fabriek naar het distributiecentrum zijn verzonden. Maar liefst tienduizend exemplaren vinden eind deze maand hun weg naar ontwikkelaars. Ruim de helft van de units zijn al onderweg. Week 14 kunnen dus ruim 5000 ontwikkelaars aan de slag met het creëren van nieuwe virtuele ervaringen.

    Verder laat Oculus weten dat er meer dan 45.000 duizend reserveringen zijn binnengekomen voor de nieuwe devkit. De vraag is ontzettend groot dus en zal leiden tot een stroomversnelling van nieuwe apps en games voor de Oculus. Het bedrijf ligt door de vele aanvragen wel iets achter met verzenden. Volgens de fabrikant is de kans zeer groot dat sommige ontwikkelaars pas in augustus aan de slag kunnen. In China wordt momenteel hard gewerkt om aan alle vraag te voldoen.

    Verkoop Oculus in China gestaakt.

    Hoewel de productie veelal in China plaats vindt kunnen inwoners van dat land de headset niet meer bestellen. Het bedrijf heeft dit besluit gemaakt omdat de bril in grote getalen wordt doorverkocht via sites zoals eBay. Dit is een doorn in het oog van Oculus omdat de devkits juist zijn bedoeld voor ontwikkelaars om nieuwe virtuele apps en games te ontwikkelen.

    Een ‘klant’ van Oculus probeerde de bril voor het bizar hoge bedrag van vijfduizend dollar te verkopen via EBay. De fabrikant heeft logisch wijs zijn pre-order gecanceld en extreme maatregelen getroffen omdat dit niet de eerste keer was. Geen enkele Chinees kan de bril nu nog kopen. Een wijs besluit maar jammer voor ontwikkelaars in China die hun virtuele hart wel op de goede plek hebben zitten. Oculus waarschuwt gebruikers gelijk dat de wanneer de vr brill tweedehands wordt gekocht de garantie op het apparaat komt te vervallen.  Dit geld natuurlijk niet voor de definitieve consumentenversie van het apparaat.
    Lees voor meer informatie de Oculus Rift Dk2 review.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    04-08-2015, 19:55 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    20-07-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NIEUWE HORRORFILM VOOR RIFT IS INTENS ENG

    Horrorfilms zullen nooit meer hetzelfde zijn na het zien van de nieuwe film Banshee Chapter. Deze film zou eerst enkel op video-on-demand worden uitgebracht maar is nu gratis te downloaden voor de rift. De film is gemaakt door Zachary Quinto. Niet de minste, deze man is ook het brein achter de serie Heroes, American Horror Story en de (nieuwe) Star Trek films.

    De film is omgezet naar de rift door ontwikkelaar Jamwix. Deze werkte onder meer samen met Disney en Dreamworks en zoekt naar de nieuwe van generatie film.  Recent berichte ik al over een andere film voor de Rift die de verwachtingen niet waar maakte. Deze film brengt het een stuk beter van af.

    De film gaat over een jonge journalist, een vermiste vriend en een trippy nieuwe drug ontwikkeld door de heren van de CIA. Veel bloed, desoriënterende beelden en schreeuwende mensen in close-up. De film is voornamelijk gefilmd vanuit een first person perspectief waardoor de ervaring perfect is voor de Oculus Rift. De originele content is gefilmd in 2d en de kijker ziet de content in een zwart, zwevend scherm. Het is dus niet zo dat je daadwerkelijk om je heen kijk maar vanaf een afstand naar een scherm.

    DE TOEKOMST VAN CINEMA?

    Recent berichte ik al dat er door de makers van de Rift een film is uitgebracht die behoorlijk tegenviel. Banshee Chapter laat echter zien dat 360 graden filmbeleving wellicht de nieuwe standaard wordt voor films. Voor de film is speciale software ontwikkeld waarmee de kijker in 120 graden om zich heen kan kijken.

    Een volledig 360 graden beleving was niet mogelijk omdat de keuze om de film voor de Rift uit te brengen pas na productie werd gemaakt. Het is dus nog niet de ervaring zoals ik die graag zie maar een behoorlijk stap voorwaarts. Deze techniek werd eerder gebruikt in bijvoorbeeld de game Alien: Isolation.

    Je hebt natuurlijk een DK2 nodig op de film te checken. Momenteel is hij ook alleen beschikbaar voor de Mac wat het publiek kleiner maakt aangezien ondersteuning hiervoor nog niet zo lang beschikbaar is. Ik ben benieuwd wanneer de eerste echte film speciaal voor de Rift uitkomt. Het genre horror en het first person perspectief lenen zich in elk geval uitstekend voor een bloedstollende ervaring. Je kunt de film downloaden via de site van Oculus.

    Check hier de trailer:

     


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    20-07-2015, 20:35 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.http://www.vr-expert.nl/de-15-beste-oculus-rift-demos-games/

    et aanbod aan vr games is de afgelopen twee jaar in hoog tempo toegenomen. Met de releasedate van deOculus Rift om de hoek en vele andere vr brillen op komst leek het ons een goed idee ons favoriete vr games op een rij te zetten.  De meeste games zijn direct te spelen met de Rift en voor andere heb je het programma Vorpx nodig.

    DIT ZIJN (IN WILLEKEURIGE VOLGORDE) VOLGENS ONS DE 15 VETSTE VR GAMES:

    1. ALONE IN THE RIFT

    Horror leent zich uitstekend voor een intense virtuele ervaring. Dit bewees de game Alien:Isolation die ik vorige week besprak en waar ik reeds een preview over schreef. Alone in the Rift is weer zo’n bloedstollende ervaring. De game maakt uitstekend gebruik van beeld en geluid om je hart op hol te laten staan. In de game loop je door een donker bos dat enkel verlicht wordt door kleine lampen. Tegen de tijd dat je bij doel bereikt, een huis in het bos, staan al je zintuigen reeds op scherp.  De blik van een chick die rechtstreeks uit Ring lijkt te komen is genoeg om het uit te schreeuwen. De combinatie van 3D en de beklemmende angst van angstaanjagende figuren die op je af rennen doet je waarschijnlijk snel terug verlangen naar een ritje in de achtbaan.

    2. QUAKE 2

    Vorige week besprak een andere classic shooter, half-life 2. Deze was in vergelijking met Quake 2 een rustgevende ervaring. Zoals gamers weten ligt het tempo in Quake hoog, bizar hoog. Dit valt op een pc scherm mee maar middenin de ervaring weet je niet waar je het moet zoeken. Ook hier voelt het richten en schieten een stuk natuurlijker omdat je precies heen kijkt waar je je headshot wil plaatsen. Het installeren van de game is ook lastig maar de moeite waard voor fans van high paced shooters.

    3. MINECRIFT

    Crift? Juist bijna Craft maar niet helemaal. Bedenker Markus Persson cancelde de release van Mincraft direct toen hij te horen kreeg dat Zuckerberg zijn klauwen in Oculus had gezet. To little, to late want toen was er al een mod gemaakt om de game speelbaar te maken op de Rift. Recent is de game geüpdatet en hij werk perfect met de Rift. De game hoeft verder geen uitleg. Het is één van de best verkopende games va de afgelopen tijd.  De game wordt echter nog vetter wanneer je de immense schaal van je bouwwerken in 3d kan bewonderen.

    4. TEAM FORTRESS 2

    De free-to-play game van Valve kreeg tegelijk met Half Life 2 Rift ondersteuning. Het is een van de weinige games waar je naar beneden kunt kijken en je voeten kunt zien. Ook hier ligt het tempo zeer hoog wat de game minder goed speelbaar maakt. Het feit dat het online is zorgt ervoor dat je geen kans maakt op het slachtveld. Leuk om even te zien maar het tempo en de continue afslachting maken het geen game die je langer wilt spelen. Het tempo van een shooter moet een stuk lager zijn om het een leuke ervaring te maken.

    5. RADIAL G

    Radial G is de enige race game op deze lijst en heeft deze plek absoluut verdient.  De game is een combinatie van F zero en Wipe-out. Hoog tempo, vette tracks en een sci-fi look maken dit een behoorlijkk intense ervaring  De baan zelf is tevens in 360 graden en heeft dus geen boven- of onderkant wat bijdraagt aan de spectaculaire ervaring. De graphics zijn ook prima, je kunt volledig om je heen kijken in de cockpit en de baan in de verte zien strekken.  Adrenaline junkies komen met deze games absoluut aan hun trekken!

    6. ELITE: DANGEROUS

    Space battles zoals we die kennen van Star Wars beleef je intent met deze actie/shooter. Doel is het verkennen van het gigantische sterrenstelsel, verzamelen van loot en cash maar vooral knallen. Heel veel knallen. Als eigenaar van één of meerdere schepen space (haha) je rond en verkrijg je missies (bounties) van NPC aan boord van de vele spacestations. Vervolgens ga je met je schip op bad en knalt alle badguys die je onderweg tegen komt. Enkel toegevoegde RPG elementen maken deze game ook voor langere tijd leuk.

    Het meeste plezier haal je echter uit het neerschieten van zoveel mogelijke andere schepen vanuit je zeer gedetailleerde cockpit. Native support en het de goed werkende positional tracking maken dit een zeer intense ervaringDe release staat gepland ergens begin volgend jaar, gelukkig precies in lijn met de releasedate van de consumentenversie van de Rift. Vorige week kwam de Beta 3.0 uit die enkele nieuwe features zoals nieuwe schepen en de mogelijkheid om meerdere schepen in bezit te hebben.

    7. THE ELDER SCROLLS V: SKYRIM

    De vetste RPG van de afgelopen tijd is nu ook speelbaar met de Oculus Rift. Dankzij de mod-community achter deze game is dit één van de eerste games die Rift Compatible werd gemaakt. Geen native support dus maar met behulp van VorpX meer dan speelbaar.  Het installeren van enkele additionele files en eventueel wat improvements mods maakt dit een ervaring zoals ik die graag zie in de toekomst. Open wereld, prachtige gevarieerde omgeving en intense actie maken dit een ideale game voor de Rift.  De game is zeker niet perfect want vooral de actie maakt de gameplay soms wat misselijkmakend. Het is echter meer dan de moeite waard om de prachtige omgeving te verkennen

    8. EVE: VALKYRIE

    Deze game is exclusief voor de Rift ontwikkeld en lijkt wat op Elite: Dangerous. Momenteel enkel beschikbaar voor de Rift maar in de toekomst ook voor Sony’s Prijecte Morpheus. Doel is ook hier knallen en dat is behoorlijk intenst. Het tempo ligt bizar hoog en je dient continue je omgeving in de gaten te houden. Dit doe je door het bewegen van je hoofd en werkt goed dankzij het verbeterde postional tracking systeem.

    Momenteel is enkel een deathmatch mogelijk maar de ontwikkelaar werkt aan andere modes zoals capture the flag en king of the hill. De implentatie van een skilltree en wat lichteRPG elementen maken geven deze game in de toekomst voldoende replay value. De game is nog in ontwikkeling en beloofd in de toekomst meer focus te leggen op gameplay buiten de cockpit. Dit is zeker ‘one to watch’ en wordt denk ik een van de belangrijkste releastitles voor de Oculus Rift.

    9. ALIEN : ISOLATION

    Over deze game schreef ik al eerder een preview en toen waren de verwachtingen al vrij hoog. De game is inmiddels een tijde uit en de game ontvang goede reviews. Dit is echt een intens enge game en niet geschikt voor mensen met een zwak hart (of blaas). Je bent De gameplay is minder intens dan de setting zelf maar de geweldige graphics, goede setting en vele schrikmomenten maken een hoop goed. De ‘lore’ van Alien wordt goed vertaald naar de game en de referenties voor de fans zijn talrijk.

     

    De game heeft wat weg van het welbekende Dead Space en focust vooral op het gevoel van isolement en wanhoop terwijl je het schip waarop je ontwaakt verkent. De gameplay draait vooral om het uitvoeren van engineer-achtige taken terwijl je de Alien ontloopt of te lijf gaat met een breed arsenaal wapen. Dit is een game voor de echte Alien fan en geeft een goede indruk van de spanning en het grafisch vernuft dat de Rift naar boven brengt.

    10. HALF LIFE 2

    Yes, deze all-time classic is tevens speelbaar met de Rift. Terwijl wij met z’n allen op deel 3 (komt ie of komt ie nie?) wachten is het opnieuw spelen van deze game absoluut de moeite waard. Het installeren en werkend krijgen van deze game schijnt nogal lastig te zijn maar loont uiteindelijk wel. Het tempo van deze game ligt wat lager dan bij andere shooters en toont aan dat de Rift prima geschikt is voor first person actie. Je bestuurt de game met toetsenbord en muis waarbij beweegt met het toetsenbord.

    Rondkijken doe je met je hoofd en kleine correcties verricht je vrij soepel met de muis. Dit betekend dat je schiet naar wat je kijkt wat zorgt dat het plaatsen van een headshot relatief eenvoudig is. Dit is één van de betere games en toont de potentie van de rift. Wij kunnen niet wachten op om deel 3 te spelen, als deze ooit uitkomt…

    11. GTA 5

    Toen GTA op de markt kwam riepen wij al massaal dat dit nou een game is die wij ontzettend graag met de Rift willen spelen. Onze gebeden werden een week na de PC release al verhoord toen VorpX aangekondigde de GTA 5 aan de lijst van speelbare games toe te voegen. Het filmpje in combinatie met de Virtuix Omni ging gelijk viral en toonde potentie van vr sandbox games aan. Hoewel het geen volledige vr ervaring is en de game met een Rift nog weleens te snel gaat is het een ontzettend toffe manier om Los Santos te verkennen. Wij gaan ervan uit dat GTA 6 standaard ondersteuning krijgt voor vr brillen, wij kunnen niet wachten!

    12. SIGHTLINE: THE CHAIR

    Technisch gezien is dit geen game maar een ervaring, je hebt geen controle over wat je doet, of wel? Sightline: The Chair is één van die vr applicaties die je op een wonderbaarlijke manier de potentie van virtual reality toon. Geen spectaculaire achtbanen of misselijkmakende actie maar een comfortabele en overweldigende ervaring.  Teveel vertellen over deze ervaring zou zonde zijn maar iedereen die hem ziet wordt achtergelaten met een ‘wow gevoel’. Dat is best knap voor een essentie simpele applicatie gemaakt door een fanatiek vr-nerd.

    13. DISCOVER:SPACE

    Intergalactische ervaring sluiten natuurlijk perfect aan op het grensverleggende concept van virtual reality. Diverse ontwikkelaars hebben al ervaringen, video’s en games uitgebracht die zich in de ruimte afspelen maar geen enkele kan zich meten met Discover: Space.  Vanaf het moment dat plaats neem in je ruimteschip en de onmetelijke ruimte in wordt geschoten ben je verkocht.  Hoewel de game geen actie bevat, het gaat werkelijk om ontdekken, is het een ervaring die je niet snel vergeet.

    14. VOX MACHINAE

    Vox Machinea is een game die perfect gebruik maakt van de mogelijkheden van virtual reality. Je neemt plaats in een uitermate gedetailleerde cockpit van een gigantische robot en schiet op alles wat beweegt. De pracht en details van deze game tonen aan dat vr games niet perse blokkering jaren 90 graphics hoeven te hebben. Hoewel de gameplay (in de demo) wellicht snel verveelt blijft het besturen van een gigantische Battlemech gewoon awesome. Absoluut een game die je gespeeld moet hebben en waar wij veel van verwachten in de toekomst.

    15. TIME RIFTERS

    De eerste echte vr shooter in het rijtje, en terecht. Deze game bewijst dat het prima mogelijk is om een vrij intense game ervaring in vr te creëren. De gameplay is simpel maar doeltreffend, een combinatie van tower defense en een shooter.  Doel is om zoveel mogelijk rondvliegende blokjes in verschillende rondes kapot te schieten. Elke ronde ga je verder waar je gebleven was dien je in samenwerking met je ghost zo efficient mogelijk te werk te gaan. Zeer verslavend en de vette graphics en pompende soundtrack maken het geheel af. Dit is dé shooter voor de Rift!

    Dit waren ze, de games die je absoluut moet checken? Meer? Dat kan! Op onze site vind je veel meer reviews van vr games! 


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    20-07-2015, 20:35 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DE 6 MEEST INNOVATIEVE VR CONTROLLERS

    Virtual Reality wordt pas echt intens wanneer je volledige bewegingsvrijheid hebt. Het hanteren van een controller of statisch achter een computer zien doen afbreuk aan de immersive ervaring die het zo uniek maakt. Als snel nadat Oculus Rift bekendheid kreeg gingen verschillende thrird party’s aan de slag om accessoires te ontwikkelen.

    Fabrikanten richten zich primair op het ontwikkelen van controllers die de vrijheid van Virtual Reality vertalen van beeld naar beweging. Oculus zelf geeft aan zelf ook aan een controller te werken. Toch is het goed om te weten welke gear er allemaal op de markt is. In dit blog ga ik in op de meest innovatieve accesoires die de virtuel wereld naar een hoger niveau tillen.

    OMNI TREADMILL
    omni

    Dit is één van de bekendste accessoires voor de Rift waar ik reeds eerder over schreef. De Omni is een 360 graden treadmill waarop de gebruikers plaats neemt. Het apparaat registreert de omwentelingen van de gebruiker en door te rennen of lopen wordt de band in beweging gebracht. Dit geeft fantastische bewegingsvrijheid en de Omni is ideaal voor shooters zoals te zien in onderstaande trailer. De treadmill is niet goedkoop, voor 500 dollar exclusief verzendkosten kan je in het zweet werken tijdens Battlefied 4 of Skyrim

    Prijs: 500 (ex verzendkosten)
    Te koop vanaf: Maart 2015
    Shop

    RAZER HYDRA

     

    De Hydra is bewegingscontroller die werkt op basis van magneten. Twee controllers die wat weg hebben van Wii controllers staan in verbinding met een basis station. De Hydra is zeer nauwkeurig, bewegingen worden tot op de millimeter nauwkeurig geregistreerd. De lage latency zorgen ervoor dat bewegingen vloeiend geregistreerd worden. Deze controller is compatibel met meer dan 150 games, waaronder Portal 2. Dit is een ideale accesoire voor de Rift die ook nog eens heel betaalbaar is. Voor rond de 100 euro heb je er al één in huis.

    Prijs: circa honderd euro
    Te koop vanaf: Nog niet in europa maar wel in Amerika
    Shop

    THE PEREGRINE WEARABLE INTERFACE

    Een handschoen met 38 touchpoints programmeerbaar zijn. Dus wanneer je met je vingers op één van de touchpoints drukt kan je schieten, bukken of springen. Dit zorgt voor snellere acties, bewegingsvrijheid en flexibele vingers. De handschoen is vooral geschikt voor games waar een hoog aantal acties nodig zijn zoals League of Legends en Dota. Ergonomische design, ventilatie en het feit dat hij bij je sokken in de was kan verhogen de durability aanzienlijk.  In combinatie met de Rift zorgt de handschoen ervoor dat je alles op de tast kan doen. Ideaal voor complex, snelle acties die met controller of toetsenbord niet mogelijk zijn. De Peregrine is te koop voor 150 dollar en wordt direct verscheept.

    Prijs: 150 dollar (exclusief verzenden)
    Te koop vanaf: Nog niet in europa maar wel in merika

    PRIO-VR

     

    Dit is veruit de meest vooruitstrevende en gewaagde controller voor Oculus Rift. Een full-body suit die alle bewegingen van je lichaam registreert. Geen camera’s, geen infrarood of grote appraten zoals bij de Omni. Je ziet je lichaam, handen en kan volledig opgaan in de omgeving. Bewegen gebruikt door ingebouwde triggers die aan je handen vastzitten. De Prio komt in 3 versie: Lite, Core en pro waarbij de eerste enkel bewegingen van je bovelichaam registreert . De core versie wordt tevens op je benen geplaatst. Pro versie zorgt voor meer precisie bij de beweging van je voeten, schouders en heupen.

    De Prio is redelijk geprijsd, 300 euro voor de lite, 350 voor de Core en en 400 euro voor de Pro versie. De Pro is nu beschikbaar voor pre-orde! Dit accesoire in combinatie met de Rift en bijvoorbeeld de Omni Treadmil zorgt voor de ultieme VR ervaring. Dan ben je echter wel bijna tweeduizend euro lichter.

    Prijs: vanaf 300 dollar
    Te koop vanaf: Nu beschikbaar voor pre-order. Releasedate onbekend.
    Shop

    LEAP MOTION

     

    Dit apparaat is al een tijdje uit en vergt geen enkele aanpassingen aan je lichaam. Dit kleine apparaat herkent beide handen en vertaald deze naar het scherm. Je kan dingen aanraken, oppakken, kleiner en groter maken. Het feit dat je geen draadjes, controllers of dingen op je lichaam plakt zorgt voor een ultiem gevoel van vrijheid. Nadeel is dat je handen in de buurt moeten zijn van het apparaat om goed te functioneren. In combinatie met de Rift is dit niet ideaal. Je ziet de controller niet waardoor het het gevoel van vrijheid toch weer beperkt wordt. Gelukkig hebben ze hiervoor een oplossing gevonden. Met een special Oculus Rift mount plaats je de Leap motion voorop de Rift en worden de bewegingen van je handen goed geregistreerd. Dit apparaat inclusief de Rift Mount kost slechts 100 euro. Na de Hydra de goedkoopste en een perfecte instapper voor iedereen die wat meer vrijheid wil in de virtuele wereld!

    Prijs: 89 euro
    Te koop vanaf: Nu beschikbaar
    Shop

    STEM SYSTEM

    Dit is een combinatie van de Hydra en de Prio VR. Twee controllers en 3 tracking points die op je lichaam plaatst combineren het beste van beide. Accurate bewegingen, lage latency en vloeiende registratie zorgen voor een optimal ervaring. Hiervoor betaal je echter de hoofdprijs. Voor bijna 600 euro heb je een perfect accessoire voor de ultiem Rift ervaring. Er zijn ook bundels van Stem Sytem is nu beschikbaar met 2 en 3 trackers. Voor de meest complete ervaring moet je tot echt het duurste pakket kopen. Stem System is nu beschikbaar voor pre-order en wordt over 2 tot 3 maanden verscheept.

    Prijs: vanaf 300 dollar
    Wanneer beschikbaar: 2-3 maanden
    Shop

     

    Genoeg keuze dus om de ervaring van de Rift naar een hoger niveau te tillen. Natuurlijk kun je een XBOX of PS controller gebruiker maar een goed accessoire maakt de beleving pas echt intens. Check online de reviews en kies de meest geschikte accessoire voor jou! Mijn keuze gaat momenteel uit naar de Prio VR omdat deze het beste van alle randapparatuur combineert. Deze is echter nog niet beschikbaar dus wanneer ik nu wat zou moeten kiezen ga ik voor de Leap Motion of de Hydra. De beste prijs/kwaliteitsverhouding en nu te koop!


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    20-07-2015, 20:34 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.OMNI DECK EN VIRTUELE ARCADEHAL VOOR DE RIFT

    Omnideck van Omnifinity. Deze simulator won reeds bekendheid in 2011 toen hij gepresenteerd werd als de ultieme Battlefield 3 simulator. Het apparaat was toen echter totaal niet geschikt voor consumenten vanwege de grootte en de hoge kosten. In tegenstelling tot andere gadgets bewoog je in een ruimte en zag je een groot scherm om je heen. Als het ware en 360 graden scherm die reageert op je bewegingen. Een hele grote versie van de Omni treadmill dus.

    TOEN KWAM DE RIFT..

    De applicatie was dus vooral geschikt voor grote bedrijven en het overheidsinstanties zoals het leger. Dat was voordat de Oculus Rift kopen Nederlandaan populariteit begon te winnen. Nu is het tevens mogelijk met de 360 graden ervaring te beleven vanuit huis; enige benodigdheden zijn goede pc en USB en HDMI aansluitingen.

    Wat wel heel tof is dat je een laptop op in een rugzak kan doen en zo volledige bewegingsvrijheid hebt. Niet erg praktisch omdat je niet ziet waar je loopt, maar wel heel tof.  Als de techniek zo ver is dat een omgeving ingeladen kan worden met alle obstakels is dit wellicht een realistische optie.

    Het is echter nog steeds mogelijk om te kiezen voor een meer intensere ervaring. Het Omnideck biedt meer bewegingsvrijheid en kan effecten zoals hitte, vochtigheid, rook en geur toevoegen. Het hanteren van apparaten zoals wapen tilt de ervaring naar een hoger niveau. Ik denk dat dit apparaat interessant is voor bedrijven die zich nu bezig houden met dingen zoals LaserQuest of paintball. Een VR arcadehal heeft denk ik wel potentie.  Speaking about arcade…

    THE NEW RETRO ARCADE; NOSTALGIE TEN TOP

    Arcadehallen waren ooit populair toen niemand nog een console thuis had staan. De nostalgische beleving wordt echter weer tot leven gebracht door Digital Cybercherries. Je zet de Rift op en je waant je gelijk weer in de jaren tachtig. Lelijk neonkleuren, rammelden kasten en foute eighties muziek uit de speaker. Veel classics games uit Acrade tijdpers zijn te vinden, StreetFighter, Tetris en Astroids. Allemaal hebben ze een plekje in deze virtuele arcadehal. De games draaien momenteel nog op een Gameboy emulator maar hopelijk word dit met de release opgekrikt. Nu is het in elk geval een fantastische trip down memory lane voor old school gamers zoals ondergetekende.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    20-07-2015, 20:34 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.OMNIPRESENZ, BESTUUR JE EIGEN AVATAR

    Hoe ver gaat VR?  Een nieuw kickstarter project wil het naar het hoogst mogelijk niveau tillen. Niet met Master Chief of Duke Nukem de wereld verkennen maar avonturen beleven met een echt persoon. Waar jij de volledige controle over hebt. Omnipresenz een first person ervaring bieden zoals we nog nooit eerder hebben gezien.

    DIGITAAL TOERISME EN VIRTUELE VAKANTIES

    De digitale revolutie heeft de wereld heel klein gemaakt. Met een druk op de knop reis je naar alle uithoeken van de wereld. De beleving blijft vaak echter bij een kijkje via Streetview, wat foto’s en eventuele een video. Omnipresenz wil digitaal reizen revolutioneren. Je kiest een beleving, locatie en tijd en een echt persoon staat op dat moment klaar om door jou een interactieve ervaring te bieden.

    USER, INTERFACE  & AVATAR.

    Omnipresenz richt zich op mensen die een liefde hebben voor avontuur en technologie en op zoek zijn naar nieuwe manier van interactie met personen, culturen en plaatsen. Het avontuurlijke valt wat mij betreft wel mee, met een Oculus Rift op je snufferd zitten terwijl iemand door de Jungle sjokt, klinkt niet echt adrenaline verhogend.

    De interface zoals die nu gepresenteerd wordt ziet eruit als een geavanceerde versie van Google Streetview. Je ziet beelden vanuit first person en de legenda toon een kaart en het perspectief van de Avatar.  Naast video wordt ook audio gestreamed en er een overzicht te vinden van alle mogelijke locaties die je Avatar kan bezoeken. Wanneer een bepaalde locatie of actie genoeg stemmen heeft van de verbonden gebruikers voert de Avatar deze uit. Je hebt dus niet volledige controle maar de Avatar werkt volgens een meeste stemmen gelden systeem. Wellicht dat je tegen een hogere prijs volledige controle hebt.

    Een ander nadeel is dat het idee van Virtual Reality slecht toepasbaar is op dit product. Je hebt tenslotte niet de volledige vrijheid om te gaan en staan waar je wil. Je bent compleet gebonden aan de acties en het blikveld van de Avatar.

    Via een zogenaamd request panel kun je zelf aanvragen doen voor de volgende actie, zoals het bezoeken van een kerk, club of andere trekpleister. Hier hang je een bepaalde prijs aan en je actie verschijnt vervolgens in een request panel. Wanneer deze voldoende steun (lees geld) krijgt van andere gebruiker wordt ook deze actie realiteit. Deze actie moet natuurlijk wel binnen de wet vallen en uitvoerbaar zijn zonder een leven te verliezen, geen respawn bij deze ervaring.

    De Avatar zelf is onderdeel van het team van Omnipresenz en kan het best omschreven worden als een revolutionair nieuwe gids.

    DE TOEKOMST VAN BELEVEN?

    Omnipresenz is op zich een leuk idee maar komt bij lange niet in de buurt van een echte beleving. Het is wellicht interessant voor mensen die niet in staat zijn om een bepaalde locatie zelf te bezoeken. Geld, ouderdom, ziekte en luiheid zijn goede motieven om van deze dienst gebruik te maken. Ik denk echter dat het een te statisch is voor mensen die echt van avontuur houden. Het is echter wel een stuk interessanter en leuker dan het kijken van een video of foto’s. De interactiviteit is naar mijn mening het unique selling point.

    Omnipresenz is deze week gestart op kickstarter met een doel van 33.000 dollar. Momenteel staat de teller om 365 wat naar mij mening indiceert dat dit geen succes gaat worden. Goed, ze hebben nog een maand maar echt revolutionaire projecten schieten vaak snel omhoog. Ik wacht af maar zie dit project nog geen realiteit worden. Als dit project naar een hoger niveau getild wordt en je echt controle hebt over een persoon is het geschikt voor VR. Hier zitten echter teveel ogen en haken aan om echt succesvol te worden.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    20-07-2015, 20:33 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    IMMERSIVE MIDDLE EARTH ERVARING MET DE RIFT

    Producten Sky & Jaunt hebben een fantastische 360 graden video opgenomen op de set van de de Hobbit.  In het filmpje zien je ouwe baas Gandalf door The Shire lopen terwijl hij vuurwerk afsteekt. Vergelijkbaar met de scene uit de eerste Lord of The Rings film. Het filmpje is gemaakt ter ere van de laatste film van de Hobbit trilogie en duurt zo’n 90 seconden. De opnames zijn geheel gemaakt met de 360 graden camera van Jaunt wat zorgt voor een bijzondere ervaring die je meermaals wilt beleven. Bovendien is het geluid ook met deze speciale camera opgenomen waardoor de audio wijzigt wanneer je met je hooft draait.

    De film ging gisteren in première tijdens de opening van The Hobbit in Nieuw Zeeland. Niet alleen mensen met eenOculus rift in Nederland te kopen kunnen de film bekijken, hij is ook geschikt voor Google Cardboard kartonnen vr bril Wanneer de video voor het grote publiek beschikbaar komt is onbekend. Ik verwacht dat deze binnen enkele weken te vinden is in de Google Playstore en via de Oculus Rift site.

    IS DIT DAN DE TOEKOMST VAN CINEMA?

    Ik ben heel erg benieuwd naar de ervaring van deze immersive film. Dit is de eerste keer dat een grote productie gebruik maakt van immersive film. Hoewel de clip slechts anderhalf minuut duurt schijnt het een jaw dropping experience te zijn. Ik hoop dat andere producten het voorbeeld gaan volgen en films in dit formaat gaan aanbieden.

    MEER IMMERSIVE VIDEO.

    Het bedrijf Jaunt dat tijdens een inverteringsronde bijna 30 miljoen dollar behaalde heeft meer vette projecten in de planning. Zo kun je straks de acties van een Special Ops team volgen aan het Oostfront  tijdens de Tweede Wereldoorlog. Daarnaast komt er een film over de Kaiju zoals je die kent van Rift Pacific Rim en een vette horrorfilm. De content komt binnenkort beschikbaar via de site van jaunt Ik kan niet wachten om deze full lenght films te kijken!

    Wil je nu al genieten van het werk van deze studio? Dat kan met de Paul McCartney experience. Geniet van een concert in 3D met immersive audio. Hiervoor heb je natuurlijk wel een Rift of Google Cardboard nodig. Je kunt hem gratis downloaden in de Google Play store


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    20-07-2015, 20:33 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VIRTUAL FUTURE. DEEL 1: SOCIALE INTERACTIE

    irtual Reality gaan onze levenswijze veranderen. Vandaag kunnen weinig mensen zich nog voorstellen hoe ingrijpend de komende veranderingen zijn. Daarom geef in verschillende blogpost mijn visie op de toekomt. De wereld zoals ik die zie over circa vijf tot tien jaar. Ik neem jullie mee naar de Virtual Future. In het eerste deel staat sociale interactie centraal.

    VAN SOCIAL MEDIA NAAR SOCIAL VR

    Niet alleen de wijze waarop wij media consumeren en games spelen verandert maar ook de manier waarop wij communiceren. Social interactie vindt straks steeds meer plaats in een virtuele omgeving. De mens verplaatst zich van Facebook en Whatsapp naar virtuele platformen waar gepraat, gedeeld en ervaren wordt.

    De eerste logische stap is een chatroom waar je aanschuift aan een virtuele tafel of bar. De omgeving waar communicatie plaats vind kan je zelf bepalen. Je kunt het zo gek maken als je zelf wilt. Afspreken op de Eifeltoren, op het strand van Hawaii of in een virtuele club. Alles is mogelijk. Via de vr-bril zie je vrienden (of avatars), hoor je sterke verhalen en kijk je samen naar dat hilarische Dumpert filmpje.

    Geen zin in weer dat familieweekend in Centreparks of wil je graag je vakantieliefde, gemigreerde familielid of verre tante bezoeken? Geen probleem. Spreek af in een virtuele omgeving en praat, deel en ervaar.

    BUSINESSMEETINGS EN BRAINSTORMSESSIES

    Ik denk dat Skype één van de eerste bedrijven wordt die de zakelijke markt gaat bedienen met Virtual Reality. Het feit dat je in 360 graden om je heen kunt kijken maakt vergaderen over afstand met meerdere personen een stuk eenvoudiger. Het tonen van de laatste producten of cijfers gaat ook een stuk eenvoudiger in VR.  In contact treden met je doelgroep is straks ook een stuk laagdrempeliger. Ik denk Oculus Connect en Google IO straks in Virtual Reality zijn bij te wonen. Het zal niet lang duren voordat je bij grote merken aan kunt schuiven om feedback te geven op hun laatste producten.

    VIRTUAL DATING

    Op zoek naar een nieuwe liefde of levenspartner? Het internet biedt al jaren uitkomst. De voorselectie die je maakt en de gesprekken die je vervolgens voert maakt al snel duidelijk of er een match is. Daadwerkelijk afspreken in een café of lunchroom is echter een stap die mensen niet snel maken. Virtual Reality biedt ook op dit gebied uitkomst. De tussenstap tussen online chatten en fysiek afspreken.

    Tref elkaar in een (veilige) virtuele omgeving. De invulling van je date kun je zelf bepalen.  Ga je naar een virtueel pretpark, race je over en digitaal circuit of maak je een wandeling door het bos? De scenario’s zijn eindeloos.  Zoeken naar een smoes om van die verschrikkelijke date af te komen bestaat straks niet meer.

    Bron afbeelding

    VAN VRIJE TIJD NAAR VIRTUELE TIJD

    Kinderen van tegenwoordig leren swipen voordat ze zindelijk zijn en buiten spelen is enkel aan de orde  wanneer de Wi-Fi het niet doet. In de toekomst is ‘buiten’ de plek die je bezoekt met je vr-headset op. Je vriendjes ontmoet je in een virtuele zandbak en hutten bouwen doe je enkel in Minecraft. Social interactie en het besteden van je vrije tijd doe je wel samen maar toch alleen.  Volgende keer ga ik verder in op de wijze waarop wij ons zelf vermaken in de virtuele wereld.

    CLUBS & KERKEN

    Het internet is een plek geworden waar de meeste vreemde hobby’s en ranzigste fetisjen een plek hebben gevonden. In de toekomst wordt het delen van dingen die (seksueel) opwinden nog intenser. In een virtuele ruimte ontmoet je (anoniem of niet) gelijkgestemden en deel je direct je laatste ontdekkingen over collectors item.  Kerken lopen leeg, de mens gaat vooruit en het geloof staat stil. Althans, dat is in Nederland (gelukkig) zo. Wellicht dat mensen te porren zijn om een dienst bij te wonen vanuit een relaxfauteuil in plaats van een krakkemikkig kerkbankje…

    DE TOEKOMST IS NABIJ

    De ontwikkelingen omtrent VR gaan snel. De scenario’s die ik schets zijn naar mijn inzicht binnen vijf jaar realiteit. Sociale interactie zal nooit meer hetzelfde zijn. Of dit goed is valt te bezien, tegenwoordig is de mens al sociaal beperkt door de obsessie met altijd online en bereikbaar. Ik kijk denk echter dat Virtual Reality mensen (ook) dichter bij brengt. Ik kom over vijf jaar terug op dit bericht en kijk of ik het bij het recht eind had. Maak ondertussen oculus rift hurem voor een beurs bepaal zelf of ik het bij rechte eind heb.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    20-07-2015, 20:32 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NIEUWE TRAILERS VIRTUAL REALITY FILMS

    IEUWE TRAILERS VIRTUAL REALITY FILMS

    Ik berichte eerder al over een immersive ervaring met de. Deze week heeft Jaunt trailers gelanceerd van vier nieuwe Virtual Reality ervaringen. Op de site zijn drie korte trailers van een horrorfilm, oorlogsfilm en een film over de Kaiju te vinden. Daarnaast kun je een song van Paul McCartney bekijken en beluisteren.  Ik heb de trailers bekeken en was aangenaam verrast door de resultaten. Dit smaakt naar meer! De video’s zijn te bekijken met zowel Google Cardboard als de Oculus Rift kopen Nederland

    PAUL MCCARTNEY

    Deze video plaatst je op het podium tijdens een concert van muzieklegende Paul McCartney. Hij speelt het nummer ‘live en let die’ voor een immens publiek. De 360 graden view die je hebt zorgt ervoor dat je alles meemaakt, van de spelden bandleden tot het schreeuwende publiek. Draai je hoofd en het geluid draait mee. De camera view wisselt tussen twee posities. De eerste naast Paul en de tweede op de rand van het podium. Het is een ontzettende indrukwekkende ervaring die je het concert laat meebeleven of je er daadwerkelijk bij bent. Ik ben ervan overtuigd dat er snel meer artiesten het voorbeeld zullen volgen. Dit is de toekomst van concert (na)beleving.

    KAIJU FURY!

    Dit jaar maakte we kennis met de Kaiju in de blockbuster Pacific Rim en later volgde (alweer) Godzilla. Beide indrukwekkende films die (gedeeltelijk) in 3D te waren bewonderen. Kaiju Fury tilt de ervaring naar een nog hoger niveau. In de trailer sta je in een verwoeste stad en naar enkele seconden hoor je een Kaiju naderen. Wanneer het monster de hoek om komt, je aankijkt en zijn oorverdovende gebulder op je los laat sta je te trillen op je benen. Ik kan niet wachten tot ik deze film in zijn geheel kan bekijken. Awesome!

    THE MISSION

    Als groot fan van oorlogsfilms en series ( ik kijk Band of Brothers minimaal 1 keer per jaar) was ik zeer benieuwd naar deze film. De trailer is wat minder overweldigende dan voorgaand voorbeeld en lijkt naar mijn mening teveel op een trailer. Tekst en een voice-over doen afbreuk aan datgene wat het zo leukt maakt, onderdompeling. De film volgt Special Operations team dat midden in het slagveld aan het oostfront wordt gedropt. In de trailer kom je naar beneden aan een parachute, zie je soldaten overleggen en krijg je een glimp van een vr-slagveld. Het geluid en de beelden zijn intenser dan elke andere virtual reality ervaring. De kogels vliegen je om de oren en de beelden doen je snakken naar meer.

    BLACK MASS

    Het broekplasgegalte is hoog en de trailer deed mijn haren recht overeind staan. Veruit mijn favoriet wat betreft intensiteit. De geluidseffecten, het donkere beeld en de creepy figuren zorgden ervoor dat mijn hartslag snel omhoog ging. Je wordt wakker in een donkere opslagruimte waar een meisje roept dat ze zo terug komt. Zodra ze de roldeur opent wordt ze echter door iemand (of iets) naar buiten gesleurd. Het jonge meisje dat vervolgens in beeld verschijnt, loopt langs je heen en verdwijnt achter een schot. Zodra je blik die kant op went verschijnt een duister figuur dat een doek over je heen gooit. Vervolgens wordt je wakker een creepy ruimte die mij deed denken aan setting van Saw. Wat verder  gebeurd moet je zelf echt ervaren..

    GIMME MORE!

    De toon voor virtual cinema is gezet. Alle ervaringen waren precies wat ik verwacht bij een vr-film. De onderdompeling, geluidseffecten en settings waren geloofwaardig en prachtig in beeld gebracht. Ik verwacht dat andere filmmakers snel het voorbeeld van Jaunt volgen. De releasedate van de films is nog onbekend, ik hoop dat ze begin volgend jaar te zien zijn. Ondertussen kun je de trailers downloaden op de

    Welke film kijk jij het meest naar uit?


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    20-07-2015, 20:32 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.EYE TRACKING FUNCTIONALITEITEN VOOR DK2 OP KOMST

    Eyetracking is een fantastische techniek waarbij camera’s de beweging van je ogen volgen. De exacte bewegingen worden geregisterd zodat de precies duidelijk waar je naar kijkt en hoelang je dit doet. Op basis van de data worden bijvoorbeeld heatmaps gegenereerd. Deze techniek wordt gebruikt in de o.a. de reclamewereld om de vormgeving van advertenties te testen.

    Recent kondigde het bedrijf SensoMoteric Instruments (SIM) aan dat deze zij de techniek beschikbaar gaan maken voor de Oculus Rift DK2 bestellen Momenteel registreert de Rift al de bewegingen van je hoofd middels de bijbehorende camera.  Het registeren van de oogbewegingen is echter nog niet mogelijk. Dit voegt nog een extra laag toe aan de onderdompeling en kan gebruikt worden om bewegingen preciezer te registeren. De software herkent namelijk alle minieme bewegingen van de ogen waardoor kijken naar een object of door een vizier nog nauwkeuriger.

    Het bedrijf heeft reeds al enkele brillen ontwikkeld die gebruik maken van eye-tracking dus de stap naar de Oculus Rift is een logische.  De software werd reeds getoond met de Rift DK1 maar komt voor de nieuwste versie op de markt. De exacte releasedate is nog onbekend. Ik denk dat het echter snel gebeurd aangezien eind volgend jaar de DK2 waarschijnlijk alweer outdated is.

    Ontwikkelaars hebben toegang tot allerlei data met betrekking tot de bewegingen van de ogen wanneer de SDK (software development kit) wordt aangeschaft. Nadeel is dat dit geen officieel Oculus product is waardoor de bekendheid en ondersteuning beperkt zal blijven. Het is dus ook echt een nicheproduct die vooral geschikt is voor test en ontwikkelingsdoeleinden. Het grootste nadeel is echter de prijs van bijna 15.000 dollar. Dit is een product dat we dus niet snel zien bij de eindgebruiker maar vooral bij ontwikkelaars.

    Leuk product voor testen en ontwikkelen maar geen toegevoegde waarde voor de gebruiker. Ik denk dat er geen software of game op de markt komt die actief gebruik maakt van eye-tracking. Wel gaan ontwikkelaars aan de slag om hun werk te finetunen en testen, wat natuurlijk wel weer gunstig is voor de eindgebruiker.

    Check onderstaand filmpje over de toevoegde waarde van eye-tracking:


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    20-07-2015, 20:31 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    Archief per week
  • 01/10-07/10 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 11/12-17/12 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 30/11-06/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 10/08-16/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 13/07-19/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Blog als favoriet !

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs