Bewegingsvrijheid is een essentieel onderdeel van virtual reality. Werkelijk ondergedompeld worden gaat moeizaam met kabels en controllers. Draadloze vr-brillen werden daarom al snel populair na de wederopstanding van virtual reality. De bekendste zijn natuurlijk het kartonnen mirakel Google Cardboard en de Samsung Gear VR. Deze laatste komt deze maand naar Nederland en het leek mij dus een goed idee om vijf apps op een rij te zetten die je zeker moet checken!
1. Rollercoaster
Ritjes in een achtbaan, verre van origineel maar zeker een ervaring die je niet moet missen. Tijdens mijn demonstraties is dit één van de belevenissen waar ik de leukste reacties op krijg. Wil je met je Cardboard of Gear VR misselijk worden? Dan is de app Rollercoaster degene je moet downloaden. De graphics zijn prima voor een mobiele app en de ervaring zelf is behoorlijk intens. De setting is bovendien erg cool, je bent omringt door skykrapers van wisselende hoogte wat een goede bijdrage levert aan de ervaring.
Wil je een wat rustiger ervaring? Download dan één van de apps van Jaunt VR. Dit bedrijf schiet als één van de eerste volledige 360 graden videos en heeft meerdere films in de pijplijn. Check vooral de trailer van de horrorfilm Black Mass voor een hartslagverhogende ervaring. Geen horrorfan? Check dan The Mission. Het ziet er (nog) een beetje uit als een B-film maar toont de potentie van virtuele oorlogsfilms. Meer weten over deze virtual reality films? Lees dan de review die ik eerder schreef over alle beschikbare trailers.
Prijs: Gratis
3. Caaaaardboard!
Dit is een mobiele versie van de bekende game Aaaaaa! die al een tijdje uit is voor de Rift. Dit is voor mij één van de leukste games die momenteel beschikbaar is. Simpel maar doeltreffend. Spring van een gebouw en scoor punten door goed te mikken en vooral niet dood te gaan. Klinkt saai maar dat is het absoluut niet. Hartslagverhogend en zeer verslavend, de prijs meer dan waard.
Prijs: 1,59
4. Shadowgun VR
Dit is één van de meest indrukwekkende games qua graphics. Momenteel is er nog enkel een demo beschikbaar maar ik kan niet wachten op de volledige versie van deze shooter. De game ziet er zo indrukwekkend uit dat je bijna vergeet dat je naar een smartphone kijkt. Je kunt momenteel enkel rondlopen door de prachtige omgeving en hebt een bluetooth controller nodig om te spelen. De demo is echter zeer de moeite waard, ook al is het alleen om van de prachtige omgeving te genieten.
Prijs: Gratis
5. Proton Pulse Google Cardboard
Deze game is gemaakt door de mensen achter Vanguard en is één van de leukste spelletjes voor je Cardboard of Gear VR. Het is een variant op het welkbekende (en vele maal herkauwde) spel Pong. Je staat aan de ene zijde van het 3D veld en kaats een bal terug door te kijken naar de plek waarop je hem verwacht. Uitermate verslavend en één van de best uitgewerkte games die goed gebruikt maakt van de mogelijkheden van mobile VR!
Prijs: 1,61
Goed, dit vindt ik de vetste apps die momenteel beschikbaar zijn. Heb jij een suggestie? Schroom dan niet om bericht achter te laten!
Vers vr-nieuws van de CES 2015 in Las Vegas! De belangrijkste items van vandaag zijn 360 graden video ondersteuning op YouTube, een nieuwe Oculus App en meer info over MILK VR van Samsung.
360° graden videos op YouTube.
Google gaat binnenkort 360 graden videos integreren binnen YouTube. Het is binnen enkele weken mogelijk om videos die geschikt zijn voor virtual reality te uploaden naar het platform. Deze videos zijn geschikt voor onder meer de Rift, Samsung Gear VR en natuurlijk Google Cardboard. Precies wat ik vorig jaar al voorspelde. Geen bril, games maar een gooi naar hét virtual reality video platform. Nou ja, een gooi. De strijd is over. Zodra Google iets doet, doen ze het goed. Ik denk dat het straks snel gaat met 360 graden videos, op de CES werden namelijk ook al diverse cameras voor consumenten geïntroduceerd.
Samsungs MILK VR
Gisterenavond maakte Samsung meer bekend over MILK VR. Hun eigen virtual-reality app voor de Samsung Gear VR die eind deze maand naar Nederland komt. De Koreaanse elektronicagigant kondigde aan dat er dagelijks nieuwe content verschijnt in de app. Binnenkort kun je behind the scenes bij een NBA wedstrijd. Gaaappp. Goed, leuke content is ook op komst. Zo werken de maker van de Walking Dad aan een thiller ervaring voor de Gear VR. Waar mijn elektronische hart sneller van ging slaan is de aankondiging dat Boiler Room ook content gaat leveren voor de Gear VR. Goed, als je ooit een set hebt gezien dan wil je tussen dat publiek niet dood gevonden worden. Maargoed, fijn dat er binnen de muziekindustrie voortgang in zit.
Oculus Rift App: Quick Switch
Oculus blijft niet achter en doet een aankondiging van een nieuwe app. De app genaamd Quick Switch stelt je in staat om snel tussen virtual reality beelden en de echte wereld te schakelen. Hiervoor heb je wel een leap motion camera nodig. Deze plaats je op de voorzijde en dient als een camera om beelden uit real life te tonen op de Rift. Ik zie het nut (nog) niet. Je bent toch vaak gebonden aan een bureau en het vinden van je toetsenbord of muis lukt ook wel op de tast. Ik hoop dat Oculus nog met iets interessant komt tijdens CES want dit doet mij virtuele hart niet sneller kloppen.
Zo, dit was de round-up voor dag 1. Hoogtepunt is voor mij de 360 graden videos integratie binnen YouTube. Morgen meer!
Het heeft even geduurd maar ik heb ook mijn handen weten te leggen op een Google Cardboard. Ik heb gewacht tot er voldoende varianten en content beschikbaar was om een eerlijk oordeel te kunnen vellen. Ik ben aangenaam verrast door Cardboard. De apps, games en content geven een goed beeld van de potentie van Virtual Reality. Lees mijn Google Cardboard review voor meer informatie.
Google Cardboard is interessant voor iedereen die voor een extreem lage prijs wil weten wat virtual reality is en wat ons te wachten staat. Ik heb diverse varianten gekocht en kwam tot de conclusie dat er weinig kwaliteitsverschil zit tussen de diverse varianten. Of je er nou één van twintig, vijftien of tien euro koopt. Het maak allemaal bijzonder weinig uit. Verwacht geen extreem goede bouwkwaliteit of lange levensduur maar een leuk gadget die je aan vrienden en familie kunt tonen.
VR voor een tientje
Ik heb er een aantal ingekocht zodat ik degene die onbekend zijn met virtual reality deze bijzondere wereld kan tonen. Ik heb even rondgekeken en heb mij prijzen aangepast zodat ik veruit de goedkoopste ben. Het moet natuurlijk wel leuk blijven. Voor iets meer dan een tientje kun je een Google Cardboard kopen in mijn fantastische webshop. Forward for VR!
Virtual Reality is finally going Dutch! Eind deze maand komt de Samsung Gear VR naar Nederland. Lees hier wat je kunt verwachten over de nieuwste telg binnen de virtuele familie. Ik wacht momenteel op een reviewexemplaar van Samsung dit duurt nog enkele weken. Dat betekent niet dat ik alvast vooruit kan blikken de eerste virtual reality bril voor consumenten. Lees hier een korte preview, voor uitgebreide informatie kun je op de terecht op mijn speciale Gear VR pagina binnen mijn kennisbank.
Oculus Gear VR?
De Gear VR is ontstaat uit een samenwerking tussen Oculus en Samsung. De bril maakt gebruik van de Galaxy Note 4 en technieken die (door)ontwikkeld zijn door Oculus. De Gear VR is te pre-orderen via de site van Samsung en kost bijna 200 euro. Het belangrijkste verschil met de Oculus Rift is dat de Gear VR volledig draadloos is wat zorgt voor een vrijere virtuele ervaring. Nadeel hiervan is dat het apparaat enkel werkt met een Note 4 en niet aan te sluiten is op een PC.
Look & Feel
De bril is uitermate licht met een gewicht van nog geen vierhonderd gram. Samsung heeft echter wel hoogwaardige en flexibele materialen gebruikt om een lange levensduur te garanderen. De vormgeving is strak en futuristisch met gebruik van zowel lichte als donkere kleuren. De hoofdband is aan de bovenzijde en achterzijde verstevigd en aan de binnenzijde voorzien van schuim zoals je die ook zie bij de Rift. Dit zorgt ervoor dat de bril lange tijd relatief comfortabel gedragen kan worden.
Specs & Controls
Je bekijk de beelden op een Samsung Note 4, één van de betere Phablets van 2014. Het scherm is zon 5,7 inch groot en bevat een amoled-paneel met een resolutie van 1440x2560 pixels. De sterke processor van 2,7 GHz processor zorgt ervoor dat alle beelden vloeiend worden weergegeven. De opslagcapaciteit is 32GB en uit te breiden tot 64GB.
De Gear VR zelf bevat diverse sensoren die bewegingen registreren zodat je in 360 graden om je heen kunt kijken. Het enige wat ontbreekt is een sensor die bepaalt of je vooruit of achteruit leunt. De lenzen zijn goed weggewerkt zodat ze niet krassen of beschadigen. . Helaas is de bril niet geschikt voor brillendragers maar aan de de bovenzijde zit een draaiknop om het beeld scherp te stellen. Je bestuurt de Gear VR middels een touchpad aan de rechterzijde en klikt en schuift om door de interface te navigeren. Hierbij dienen je ogen als muisaanwijzer.
Games & App
Het aanbod is momenteel zeer beperkt. In de Playstore zijn momenteel zon 30 apps beschikbaar die werken met de Gear VR. Voor sommige heb je echter wel een externe Android controller á 50 euro nodig. In de toekomst komt er snel meer content beschikbaar via Samsung zn eigen app MILK VR en via derde partijen. De vetste apps die je zeker moet checken beschreef ik eerder al.
Voorlopige conclusie
Ik vind het lastig een oordeel te vellen zonder het apparaat zelf in handen te hebben gehad. Mijn definitieve oordeel stel ik dan ook nog uit. Afgaande op de beschikbare informatie is de Gear VR een op het moment een leuke kennismaking met virtual reality en biedt voldoende potentie voor de toekomst. Een volledig bevredigende vr ervaring is het nog niet, daarvoor ontbreekt nog de juiste content.
De prijs is nog wat aan de hoge kant. Vooral omdat er je er nog een Samsung Note 4 bij moet kopen. Het is echter wel een behoorlijk stap voorwaarts ten opzichte van bijvoorbeeld Google Cardboard, dat ongeveer volgens hetzelfde principe werkt. De Gear VR voegt echter wel betere sensoren en behuizing alsmede een praktische besturing toe. Heb je geen zin om op de Rift te wachten en ben je niet van plan (high-end) games te spelen. Dan is de Gear VR het apparaat voor jou!
Google kondigde tijdens CES 2015 dat zij 360 graden videos op YouTube gaan ondersteunen. Het is binnen enkele weken mogelijk om zelf videos te uploaden die gefilmd zijn met een 360 graden video camera. Deze speciale cameras worden steeds betaalbaarder en je kunt er een flink aantal verwachten dit jaar. Ik denk dat dit een nieuwe revolutie wordt en de wijze waarop films gemaakt en bekeken worden ingrijpend gaat veranderen.
Wat zijn 360 graden videos?
Dit zijn videos waarbij de kijker volledige vrijheid heeft om het standpunt van de camera heen te kijken. Je hebt dus zelf de controle waar je je blikveld op richt. Dit kan je bekend voorkomen want 360 graden fotografie zoals je bijvoorbeeld bij Google Streetview bestaat natuurlijk al een tijdje. Videos gaan echter een stap verder met bewegende beelden en bewegend geluid. Bewegend geluid? Juist! De meeste 360 graden videocameras beschikken over meerdere microfoons waardoor het geluid tevens reageert op je bewegingen. Dit wordt goed duidelijk wanneer je een concert bekijkt, zoals dat van Paul McCartney. Beweeg je dan verandert het geluid afhankelijk van de positie van het beeld mee.
Hoe worden 360 graden videos opgenomen?
Beelden worden met een speciale camera opgenomen die over meerdere lenzen beschikt. Deze hebben een zogenaamde visooglens die beelden in een grote hoek opneemt. De beelden overlappen elkaar waardoor het één geheel lijkt. De onderzijde van de camera bevat (vaak) geen lens omdat de hier een voet of statief onder zit. Je kunt dus niet onder je kijken, zit hier vaak een logo van het bedrijf dat de 360 graden video heeft laten maken. De camera kan op een vast punt staan maar tevens bepaald pad volgen. Ingebouwde stabilisatoren zorgen voor dat de beelden vloeiend worden opgenomen. Dit jaar komen er diverse cameras op de markt waarover ik binnenkort meer informatie geef.
Het bekijken (of eigenlijk, beleven) van een 360 graden video
Dit wordt binnenkort heel eenvoudig via YouTube. Je kijkt een video die in 360 graden is opgenomen en met behulp van de muis of het toetsenbord kijk je om je heen. Daarnaast zijn er tevens enkele apps op de markt waarmee je met je smartphone of tablet 360 graden videos kunt kijken. De kijkrichting wordt bepaald door de ingebouwde gyroscoop waarover moderne toestellen beschikken. Wanneer je telefoon boven je houdt zie je bijvoorbeeld de lucht, achter je het strand en voor je de zee. Je moet dus fysiek bewegen met het apparaat om het blikveld te bepalen. De meeste apparaten hebben echter een vrij klein scherm wat de ervaring niet ten goede komt.
De leukste ervaring is natuurlijk de video bekijken met een virtual reality bril zoals de Oculus Rift. Het beeld neem je gehele blikveld in beslag waardoor je echt het gevoel midden in de video staat. Zodra je draait met je hoofd beweegt het beeld automatisch mee. Videos die in 360 graden zijn opgenomen zijn natuurlijk ook te bekijken met mobiele vr brillen zoals de Samsung Gear VR en Google Cardboard Ik denk echter wel dat dergelijke videos flink wat ruimte in beslag nemen en dat je de beste ervaring hebt wanneer je over wifi kijkt.
Waarvoor worden 360 graden videos gebruikt?
De toepassingen zijn eindeloos. De meeste logische toepassing vind je binnen de filmindustrie waar je straks zelf de hoofdrol speelt in Saving Private Ryan, of Shaving Ryans Private natuurlijk. Ik denk tevens dat binnen muziekwereld 360 graden videos heel veel gebruikt gaan worden. Evenementregistratie met een 360 camera geeft de kijker het gevoel dat hij altijd op de voorste rij zit. Of zelfs in de band zit. Live events zijn tevens mogelijk omdat veel cameras over wifi beschikken. Het bijwonen van een congres zoals Google IO of CES is vanaf volgend jaar denk ik mogelijk met een vr-bril
360 graden videos voor bedrijven
Deze nieuwe manier van communiceren vind op den duur ook zijn weg naar Nederland. Bijna elk bedrijf dat nu leunt op het overbrengen van sfeer, gevoel of vertrouwen heeft baat bij een 360 graden video. Een virtual reality rondleiding, presentatie of productvideo zijn de perfecte manier om betrokkenheid onder de doelgroep te verhogen. Dit zijn filmpjes die je met plezier tot het einde kijkt.
Wat gaat een 360 graden video kosten?
Dat is lastig te bepalen omdat er nog niet zoveel aanbieders zijn en 360 graden cameras nog niet op de markt zijn. Het hangt natuurlijk af van de wensen qua duur, oppervlakte, nabewerking etc. Ik denk dat je voor rond de duizend euro een professioneel filmpje hebt van ongeveer 30 seconden.
360 graden video laten maken?
Ik heb mijn camera inmiddels in bestelling en ga dit jaar aan de slag met het maken van videos voor virtual reality. Ik heb al wat leuke projecten in de planning staan en hoop snel wat met jullie te kunnen delen. Geniet ondertussen van onderstaand video en zie de potentie in 360 graden!
Razer introduceert op de valreep nog een virtual-reality vr-bril tijdens de CES in Las Vegas. Razer, vooral bekend van computer hardware is hiermee de nieuwste partij die virtual reality markt betreed. De fabrikant is niet echter niet onbekend met virtual reality. Zo behoort de al een tijdje tot de productlijn. Dit is een draadloze controler die veel wegheeft van de Wii Nunchucks en is uitermate geschikt voor virtual reality games.
Looks & Specs
De bril heeft verdacht veel weg van de . Het design lijkt als twee druppels water en ook de hardware toont gelijkenis met de bril van Oculus. De vr bril maakt gebruik van een 5,5 inch (amoled?) scherm met een resolutie van 1080 x 1920 pixels met maximaal 60 frames per seconde. De bril beschikt over een 100 graden blikveld en geïntegreerde accelerometer, gyroscoop en kompas. De prijs wordt verkocht voor 200 dollar. Dit bedrag wordt vaak direct vertaald naar Euro's voor de Europese markt. Nog steeds stukken goedkoper dan de 350 dollar kostende Oculus Rift dus.
Open source & modulair
De bril is onderdeel van het Open Source Virtual Reality ecosysteem, dit platform tracht virtual reality voor iedereen toegankelijk te maken. Het ecosysteem is compatibel met zowel Windows, Android als Linux. Software gemaakt met Unity3D en Unreal 4 moet tevens geschikt zijn voor het nieuwe platform. Designfiles en alle overige benodigdheden zijn vrij te verkrijgen wat betekent dat iedereen aan de slag kan met OSVR. De vr bril is zelfs modulair waardoor onderdelen verwisseld kunnen worden. Het scherm kan bijvoorbeeld vervangen worden door een smartphone. Onderdelen van de bril zijn zelfs te printen met bijvoorbeeld een 3D printer. De CEO van Razer mikt met het platform op het creëren van de (nieuwe) standaard voor de ontwikkeling van virtual reality content en gear.
Rift concurrent?
Hoewel de bril erg veel weg heeft van de Oculus Rift gaat deze volgens Razer niet direct concurreren met de Rift. De prijs ligt stukken lagen en het feit dat de bril open source is moet een breder publiek aanspreken. Het feit dat er een geheel platform gelanceerd wordt wijst erop dat Razer grotere plannen heeft dan enkel een virtual reality bril verkopen. Content ontwikkeld voor en door Oculus maakt bovendien gebruik van reeds bestaande software zoals Unity3D en de Unreal 4 engine.
Ik ben benieuwd naar de ontwikkelingen omtrent deze nieuwe vr-bril. De early release versie wordt verscheept in juni van dit jaar. Ongeveer gelijktijdig met de (geanticipeerde) publieke beta Oculus. Benieuwd naar deze nieuwe telg binnen de vr-familie? Je kunt je voor early acces inschrijven via R
Het is eind deze maand weer tijd voor hét virtual reality event van de lage landen. Fontys Hogeschool ICT organiseert op 27 & 28 januari het Virtual Reality Symposium 2015. De editie van vorig jaar was een groot succes en zette de toon voor het enige vr-event van Nederland. Alle grote spelers uit snel groeiende vr-branche zijn aanwezig en je hebt de mogelijkheid om de nieuwste en vetste toepassingen van vr te checken.
Programma Het event vind plaats in Eindhoven en vult twee dagen met interessante virtual reality content, stands en sprekers. Diverse academici en virtual reality pioniers delen hun visie en de toepasbaarheid van vr binnen onder meer de medische wereld, trainingen en mobiliteit.
Zo spreekt dr. Jon R. Pluyter over chirurgische training in virtual reality en kom je meer te weten over hoe virtual reality wordt toegepast bij onderzoek naar borstkanker. Luchtigere onderwerpen krijgen ook voldoende aandacht. De spreker waar ik het meest naar uit kijk is Frank Steinicke. Hij spreekt over de ontwikkeling van natuurlijke User Interfaces. Besturingsmethoden die gebruik maken van bijvoorbeeld handbewegingen zoals je die kent uit Minority Report.
Op het symposium zijn ook verschillende bedrijven uit de Nederlandse vr-industrie aanwezig. Hier maak je kennis met de tientallen toepassingen van virtual reality en de ontwikkelingen in de Nederlandse branche. Natuurlijk ontbreken de studenten van Fontys ook niet met aan aantal indrukwekkende stellages met onder meer de Oculus Rift en een holografische projectie. Check hieronder een filmpje van de editie van vorig jaar:
Ticket Heb je enige interesse in virtual reality dan is dit het event dat je moet bezoeken. T00 euro voor een dagdeel. Ben je student of medewerkers dan betaal je 50 of 30 euro. Wil je meer informatie over het Symposium? Check dan Ik ben zelf ook aanwezig op het event en zal nadien een uitgebreid verslag schrijven. Mocht je me tegen het lijf lopen, schroom niet om een praatje te maken.
Toen vorig jaar de Oculus Rift werd geïntroduceerd was het mij gelijk duidelijk dat de opmars van virtual reality snel zou gaan. Innovators worden namelijk altijd op de hielen gezeten door copycats die het product kopiëren en kapitaliseren op de inspanningen van anderen. Virtual reality brillen zijn geen ander leven beschoren. Al snel na de introductie kwamen kartonnen, plastic en zelfs virtual reality brillen gemaakt van bamboe op de markt. Allemaal van wisselende kwaliteit maar gebaseerd op hetzelfde concept. Ik ga de komende tijd de verschillende brillen onder de loep nemen en begin met de ColorCross.
ColorCross = Google Cardboard 2.0
De ColorCross is gebaseerd op het principe van Google Cardboard. De bril maakt gebruik van een smartphone om de beelden te tonen en bestaat uit niet veel meer dan een setje lenzen, een houder en een hoofdband. In feite niets meer dan een upgrade van Google Cardboard dus. De bril wordt verkocht voor zon 40 euro, bijna vier keer zo duur de bril van Google dus. Ik ben benieuwd of de prijs gerechtvaardigd is
Plastic fantastic
De ColorCross wordt geleverd in een doos die verdacht veel weg heeft van het pakket waar de Oculus Rift in wordt verzonden. De bril zelf lijkt ook als twee druppels water op de Rift, vooral de hoofdband is lijkt rechtstreeks van de bril van Oculus af te komen. De bril zelf is gemaakt van ABS, een soort plastic wat een natuurlijk een stuk steviger is dan karton.De voorzijde huisvest een klep waarin de meeste smartphones tussen de 4 en 5 inch inpassen.
In tegenstelling tot Cardboard beschikt de ColorCross over verstelbare lenzen wat het eenvoudig maakt om de beelden scherp te krijgen. De band ziet er vrij comfortabel uit en is verstelbaar zodat deze principe op elk hoofd moet passen. Het gebruik van de ColorCross lijkt mij vrij comfortabel aangezien de bril slechts 160 gram weegt, een stuk lichter dan bijvoorbeeld de Gear VR met ruim 400 gram.
ColorCross apps & games
De ColorCross maakt gebruik van je smartphone om de beelden te tonen en bewegingen te registeren. Apps die voor de Gear VR en Cardboard beschikbaar zijn kun je dus ook met deze bril checken. Zoals ik al eerder vermelde is het aantal apps en games nog beperkt maar zijn er wel een aantal Google Cardboardie je zeker moet checken. In de toekomst komt er snel meer content beschikbaar aangezien mobiele vr brillen massaal op de markt komen.
Moet je de ColorCross kopen?
De ColorCross vindt zijn plek tussen Google Cardboard en de Gear VR. De bouwkwaliteit en het draagcomfort zijn beter dan Cardboard maar de bril bevat in tegenstelling tot de Gear VR geen hardware. Ben je op zoek naar Cardboard upgrade maar wil je geen 200 euro aan de Gear VR?Dan is deze bril wellicht een goede optie voor je. Naast ColorCross zijn er vele andere plastic VR brillen te koop die werken volgens hetzelfde principe. Goed zoeken dus naar de beste deal.
Review incoming!
Ik bestel binnenkort een ColorCross en ben benieuwd naar de daadwerkelijke ervaring. Ik verwacht echter niet veel meer dan een stevigere, comfortabele Cardboard. Wanneer de bril mij bevalt bied ik hem in de toekomst wellicht aan via mijn site. Heb jij ervaringen met deze bril? Laat dan een bericht achter in de comments!
Hollywood goes 'Wild' met eerste 360 graden film promo
In 2015 verwacht ik veel van 360 graden videos. Hollywood duikt massaal op deze nieuwe techniek maar ook consumenten krijgen de kans om hun belevenissen in 360 graden met elkaar te delen. De eerste grote maatschappij die gebruikt maakt van deze techniek is 20th Century Fox. Ze releasen geen full lenght film maar gebruiken de techniek als een promotiemiddel voor de film Wild, die deze maand in première gaat op het Sundance Festival.
Three minutes of eye-candy
De drie minuten durende promo draagt de titel Wild- The Experience en neemt je mee de natuur in waar je oog in oog komt te staat met niemand minder dan Rees Witherspoon. Zij vertolkt de hoofdrol in de film die gebaseerd is op het gelijknamig boek over van een vrouw die op zoek is naar zichzelf. De promo is gefilmd vanuit een vast camerastandpunt en toont Reese als Ms. Strayed op solo expeditie langs the Pacific Crest Trail. In de loop van de video neemt zij plaats naast de kijker en begint te praten. In eerste instantie lijkt ze tegen de kijker te praten maar al snel wordt duidelijk dat ze praat tegen haar moeder, die als herinnering verschijnt. De promo sluit af met de kijker die het pad afdwaalt, op de voeten gevolgd door Ms. Witherspoon. Dit klinkt niet als een bijzondere spectaculaire ervaring zoals bijvoorbeeld de The Mission van Jaunt. De setting en omgeving lijkt me dan wel erg tof voor een virtual reality ervaring.
Afbeelding: Fox Searchlight ('Wild - the Experience)
360 graden video als aanvulling
Mike Dunn, de CEO van Fox's home entertainment unit ziet duidelijk potentie in deze manier van filmen. Wild-The Experience ziet hij als een test, een showcase voor de toekomst. Promos zoals deze dienen vooral als 'companion piece', een aanvulling op de gewone film. Hij liet tot mijn grote plezier ontvallen dat je in de toekomst wellicht dergelijke films gebaseerd op de X-Men franchise kunt verwachten. Geen volledige films, maar korte 360 graden videos van ongeveer 15 minuten. Good enough for me! Hoewel het geen volledige film is toont deze promo aan dat Hollywood daadwerkelijk potentie ziet in deze nieuwe manier van filmen. De kans dat je een anderhalf uur durende film met je virtual reality lijkt mij echter klein. De ervaring is nog te intens, te ongepolijst om voor lange tijd comfortabel te zijn.
Exclusief voor Gear VR
De promo is helaas nog niet voor het grote publiek beschikbaar. Ik verwacht dat na de lancering eind deze maand de promo zijn weg vindt naar de consument. Je kunt hem dan denk ik bekijken via bijvoorbeeld MILK VR van Samsung. De film werd tijdens CES getoond en is ook te bekijken tijdens Sundance. Nadeel is wel dat de film exclusief te bekijken is via de Samsung Gear VR, eigenaren van de Oculus of zelfs Google Cardboard kopen moet dus nog even geduld hebben.
De eerste stap naar virtual reality cinema is echter gezet door Fox en ik verwacht dat andere filmmaatschappijen niet lang op zich laten wachten. Welke film of franchise zou jij nou perfect vinden voor een 360 graden video? Drop it in the comments!
Google kondigde vorige week aan dat het binnen enkele weken mogelijk is om 360 graden videos te plaatsen en bekijken op YouTube. Dit is echter niet de enige plek waar virtual reality fanaten terecht kunnen met hun content. Vizor is een nieuw platform dat zich positioneert als de Youtube for VR. De oprichters zijn afkomstig uit de Europese demoscene, een subcultuur waar animatie tot een kunstvorm wordt verheven en hebben grote plannen met Vizor.
Wendel Davis, één van de oprichters van omschrijft Vizor als een YouTube-achtige portaal met een geïntegreerd toolset om eenvoudig content te creëren en distribueren zonder dure hardware of technische specialisten. Op de site kun je vr content uploaden, bekijken maar ook bestaande content remixen en aanpassen. De site is te bekijken via een normale browser maar voor een volledige vr ervaring is een vr build van Chrome of Firefox nodig. Dit zijn browsers die bijvoorbeeld de Oculus Rift ondersteunen.
Hosting & Creating
De site vizor.io dient al distributiekanaal voor de content en bevat momenteel slechts een handvol creaties. De openheid van het platform en de lage drempel om nieuwe dingen toe voegen kan echter zorgen voor een snelle groei. De site create.vizor.io bevat een uitgebreide editor waarmee je content kunt creëren of bestaande content kunt remixen. Ik heb even snel gekeken maar vond het vrij ingewikkeld. Het ontbreken van uitgebreide tutorials of een overzichtelijke helppagina maken het er niet eenvoudiger op. Gelukkig lanceert Vizor een store waar je templates kunt kopen om je op weg te helpen. Je hoeft niet perse aan de slag met het creëren van texturen en animaties. Het uploaden van een 360 graden video is ook gewoon mogelijk. Het leuke is wel dat je deze met de editor kunt bewerken en hierbij hulp kunt inschakelen van de community. Het gaat dus een stuk verder als YouTube
Bitcoin crowdfunding
Vizor is inmiddels online maar om het project af te ronden willen de oprichters minimaal 500.000 dollar binnenhalen. Dit doen zij niet via Kickstarter of Indigo maar via Konify. Dit is een platform waar supporters in ruil voor geld zogenaamde 'VIZR tokens' kunnen kopen met Bitcoins. VIZR is een zelfgecreëerd betalingsmiddel dat ingeruild kan worden voor virtual reality meubilair, een vr bioscoop of elk ander item dat straks via Vizor te verkrijgen is. De crowfunding actie is nog niet online maar gaat deze maand van start, ik ben benieuwd of deze omslachtige manier van crowfundig succesvol wordt..
Het vr platform van de toekomst?
Ik zie absoluut potentie in dit platform en hoop dat het benodigde geld bij elkaar wordt gesprokkeld. Vizor biedt namelijk veel meer mogelijkheden dan YouTube en wat concurrentie is nooit slecht. De online editor is vooral een toevoeging waar ik erg over te spreken ben. Ik hoop dat met de groei van het platform er wel meer aandacht wordt besteed aan het op weg helpen van minder technische onderlegde...
De stap wagen en de virtuele wereld binnentreden. Je bent niet de enige die het dit jaar van plan is. De opmars van vr gaat dit jaar snel en in 2015 komen veel verschillende vr brillen (Head Mounted Displays) op de markt. In dit dit blogbericht help ik je bij de voorverkenning van virtual reality.
Twee soorten vr billen: mobile & static
Mobiele vr brillen werken zonder draden en maken veelal gebruik van je smartphone of Phablet. Vaste, of static brillen zoals ik ze liever noem, zijn bekabeld en dienen op een extern apparaat aangesloten worden. Dit kan een pc zijn maar er zijn ook brillen die werken met een smartphone of zelfs tablet. De keuze is afhankelijk van diverse factoren. De belangrijkste zijn de mobiliteit en de toepassing.
Mobiele vr brillen
Het voordeel van een mobiele vr bril is dat deze stukken goedkoper is dan een static en je volledige bewegingsvrijheid hebt dankzij de afwezigheid van kabels. De mobiliteit is tevens pluspunt wanneer je veel onderweg bent en virtuele wereld wilt delen met je vrienden. Nadelen zijn de beperkte processorkracht, accuduur en de matige sensoren.
Daarnaast vragen veel apps om een externe controller waardoor je batterij nog korter meegaat. Het gebruiken van een extern apparaat als processor of controller is tevens lastig omdat deze niet aan te sluiten is op de smartphone of Phablet. De uitzondering is de Razer OSVR bril. Deze is modulair waardoor modders en techneuten vrij spel hebben.
Mobiele vr brillen zijn afhankelijk van de specificaties van je smartphone. De meeste applicaties en games zijn echter afgestemd zodat ze compatibel zijn met bijna alle telefoons. Je kunt dus met de meeste smartphones aan de slag met mobile vr. De ervaringen zijn echter een stuk minder intens dan bij een vaste vr bril.
Static vr brillen
Deze brillen maken gebruik van een externe processor en beschikken vaak intern over een scherm en sterke sensoren. Grootste voordeel is dat je zo zware games en applicaties kunt draaien en je niet afhankelijk bent van een accu.
Nadeel is de beperkte mobiliteit, de hogere prijs en het feit dat je een dikke pc moet hebben om fatsoenlijk virtual reality te kunnen ervaren. Daarnaast zijn deze brillen een stuk zwaarder, minder compact en vaak voorzien van meerdere kabels. Dit gaat ten koste van de mobiliteit en de bewegingsvrijheid.
Specs van je vr bril
De specs van mobiele bril zijn eigenlijk niet bestaand omdat deze afhankelijk zijn van je smartphone. Uitzondering hier is de Gear VR die over ingebouwde sensoren en touchpad beschikt. De specificaties van een static vr brillen zoals de Gear VR en Razer OSVR verschillen aanzienlijk. Ik geef je een kort overzicht van waar je op moet letten.
Beeldscherm
Kies voor een goed beeldscherm met een hoge resolutie per oog, 1080p is momenteel het beste. k vind persoonlijk een AMOLED scherm de betere keuze vanwege de kleuren en het feit dat er geen backlight nodig is. Dit scheelt in gewicht en bespaart stroom.
Refresh, latency en FPS
Een lage refreshrate en latency zorgen voor een soepele ervaring en realistische beelden zonder glitches. De meeste brillen zitten op 20ms en een refresh raten van 60-75 hz. Het aantal frames per seconde is tevens belangrijk voor een goede weergave. De Rift geeft max 75fps weer, het beste is 90fps maar momenteel nog niet realistisch.
Blikveld
Het blikveld is tevens van belang voor een immersive ervaring. Des te hoger dit is des te meer je kunt zien van de wereld en hoe minder je last hebt van de zogenaamde tunnelvisie. De Rift zit momenteel op 100 graden terwijl het menselijke blikveld 180 graden is. Een groter blikveld vraagt echter wel om een groter scherm dus meer gewicht en minder praktisch. De Infite Eye beschikt bijvoorbeeld over 180 graden maar is een gigantisch apparaat.
Tracking
Dit aspect bepaalt welke bewegingen gevolgd worden. Hierbij heb je de keuze tussen 3 degrees of freedom (3DOF) of six degrees of freedom (6DOF). Drie positionele en drie rotationele bewegingen. De Oculus heeft 6DOF en de Razer en bijna alle smartphones 3DOF. De toevoeging van de extra vrijheidsgraden bepaalt dus of je hoe nauwkeurig en realistisch je bewegingen zijn in de virtuele wereld.
Aansluitingen, audio en bouwkwaliteit
De meeste brillen beschikken over een HDMI aansluiten voor beeld en een (micro) USB voor stroom. Daarnaast moet je even bepalen wat je met je geluid wilt doen. Ik kies liever voor een (goede) externe headphone zoals mijn geliefde (en lichte) Sennheiser HD25. Ingebouwde speakers/headphones zijn vaak van mindere kwaliteit terwijl audio naar mijn mening net zo belangrijk is. Check dus even of er een uitgang op je bril zit, dit scheelt weer een extra kabel naar je computer.Je kunt ook kiezen voor een combinatie van goede audio en video met bijvoorbeeld de Glyph. De bouwkwaliteit van high end vr brillen zit meestal wel snor. Check even het materiaal, de hoofdband en erg belangrijk het gewicht. Hoe beter deze factoren zijn des te comfortabeler virtual reality is.
Apps, PC en prijs Kijk goed of je vr bril draait op Windows, iOS of een ander platform. De meeste vr brillen ondersteunen waarschijnlijk de meeste games die uitkomen voor deze platformen. Het is echter wel alom bekend dat veel games niet voor Mac worden uitgebracht. De bril zelf heeft weinig te maken of je zware apps en games kunt draaien. Hiervoor moet je vooral naar je pc kijken. Voor een goede vr ervaring heb je een pc nodig die high-end games kan draaien. Reken op een quadcore en minimaal 1gb videokaart, pcs of laptops van rond de duizend euro dus. De prijs van de meeste vr brillen liggen tussen de 200 en 400 euro, je bent dus in totaal minimaal 1200 euro kwijt voor een ultieme vr ervaring.
Static of mobile vr bril kopen?
Ben je veel in onderweg, bij vrienden, en wil je bewegingsvrijheid en neem je genoegen met casual games en videos? Kies dan voor een mobiele bril zoals de Gear VR of ColorCross.Wil je vooral thuis de virtuele wereld verkennen en zware games en applicaties draaien? Kies dan voor een static vr bril zoals de Oculus Rift of Rarer OSVR.
Persoonlijk kies ik denk ik voor een combinatie van de twee. Thuis ga ik aan de slag met de Oculus en onderweg kies ik voor de Ritech VR. Zo krijg je het beste van beide werelden tegen een schappelijke prijs.
Welke vr brillen zijn te koop? Qua static vr brillen is je keuze vrij ruim. De meeste brillen werken volgens het principe van Google Cardboard en zijn niet meer dan een stuk plastic, een hoofdband en wat lenzen. Uitzondering is natuurlijk de Gear VR. De static vr markt bestaat eigenlijk nog niet. Apparaten zoals de Rift, Razer OSVR en Valve HMD komen pas in de loop van jaar uit.
Meer info? Dit is slechts een korte overzicht. Op de pagina virtual reality brillen ga ik dieper in op de specificaties, voor-en nadelen en de brillen die te koop zijn. Deze pagina blijf ik continue updates met de relevante info.
Ik vroeg mij al af wanneer Microsoft zich zou begeven op het virtuele strijdtoneel. Gisteren was het zo ver tijdens de aankondiging van Windows 10. Het bedrijf maakte bekend dat zij een virtual reality bril op de markt gaan brengen met de naam HoloLens. De bril is niet echt een volbloed virtual reality bril maar een kruising tussen Google Glass en Oculus Rift kopen
Minority report is here
Het verschil met bijvoorbeeld de Rift is dat je de wereld om je heen ziet en de bril een 3D-beeld projecteert, zogenaamde hologrammen. Deze ervaring komt het dichts in de buurt bij de wijze waarop Cruise zijn computer bedient in de sci-fi classic Minority Report. De bril detecteert tevens de bewegingen van je hand, vergelijkbaar met bijvoorbeeld leap motion. Hierdoor is het mogelijk op middels handgebaren commandos te geven en software te besturen. De HoloLens projecteert objecten en knoppen die te manipuleren zijn. Rondlopen door een virtuele 3D wereld behoort tevens tot de mogelijkheden.
Mogelijkheden en specificaties
Microsoft heeft nog weinig bekend gemaakt over de specificaties van de HoloLens maar de headset werkt zonder smartphone, draad of computer. De kans is dus groot dat het apparaat een eigen accu bevat. De HoloLens bevat een krachtige processor, videokaart en een gloednieuwe holografische processor. De projecties worden voor je getoond en aangepast aan je bewegingen voor een vloeiende weergave. De hologrammen bevatten tevens audio die in 360 graden wordt afgespeeld en dus ook achter of naast je te horen is.
De HoloLens is dus geen toevoeging van je pc of Xbox maar een compleet zelfstandige apparaat. De kans is groot deze nieuwe bril gelijktijdig met Windows 10 de weg naar de consument vindt aangezien het apparaat gebruik maakt van dit nieuwe besturingssysteem. Windows 10 wordt dit jaar verwacht en is gratis beschikbaar voor iedereen die nu Windows 7 of 8 gebruikt. De prijs alsmede releasedatum van de HoloLens zijn nog onbekend.
Communicatie, apps en games
De bril kan straks gebruikt worden voor uiteenlopende doeleinden. Het kijken van films op een geprojecteerd scherm, productontwikkelingen maar ook gamen behoort tot de mogelijkheden. In het onderstaande filmpje wordt Skype gesprekken gevoerd en Minecraft gespeeld. De tofste mogelijkheid vindt ik echter het projecteren van 3D producten zoals de motor in het filmpje. Microsoft levert tevens tools waarmee softwaremakers zelf toepassingen kunnen ontwikkelen.
Mijn verwachtingen
Ik ben zeer enthousiast over de HoloLens. Het is een vrij uniek concept en biedt compleet andere mogelijkheden dan een gewone virtual reality bril. Dit is veruit het meest toffe product dat Microsoft de afgelopen jaar heeft bedacht! Ik denk dat de HoloLens zo rond de duizend euro gaat kosten straks veel in het bedrijfsleven gebruikt wordt. De releasedate van de HoloLens is nog onbekend maar ik sta al te popelen om hem te proberen. De toekomst is weer een stapje dichter gebracht door Microsoft, zeer onverwacht maar meer dan welkom!
Vox Machinea legt de lat hoog voor elke game die zich waagt op een slagveld gedomineerd door big ass Mechs. Het gevoel van immersie is er één die ik nog niet eerder ervaren heb bij een vr game. Vox Machinea is een must-play vr game voor iedereen die in het bezit is van een Oculus Rift. Het verhaal is nietszeggend en de gameplay verveelt snel, maar wat heb ik genoten van het rondstampen in mijn killer robot..
Verhaal
Grondstoffen op aarde zijn schaars en de mens wijkt uit naar verre planeten om daar de boel leeg te trekken. Dit doet men niet met vredelievende graafmachines maar zoals de mens eigen is met geweld, veel geweld. Weapon of choice zijn gigantisch Grinders die (natuurlijk) meer knallen dan graven. Jij neemt plaats in één van deze apparaten en brengt zoveel mogelijk destructie om de mensheid te redden van de ondergang. Ja, het verhaal is flinterdun maar dat maakt geen fuck uit. Knallen in een Mech is awesome!
Beeld en geluid
Vox Machinae ziet er geweldig uit. Alleen plaatsnemen in de cockpit en staren naar alle knopjes, schermpjes en rateltjes maakt deze vr game al de moeite waard om te checken. De details zijn ongekend en tillen deze game naar een niveau dat ik nog niet eerder heb gezien. De omgeving en andere Mechs zien er prima uit maar het leven buiten de cockpit is een stuk minder fraai. De vormgeving van de snerpende lasers en blazende rakketen kunnen bovendien wat strakker. Wanneer je een andere Mech aan stukken knalt wordt je bovendien geconfronteerd met een vrij summiere explosie, die erg cartoony is vormgegeven. Het geluid van je stampende, schrapende en beukende Mech is prima uitgewerkt maar klinkt nog ietwat goedkoop. De soundstrack is lekker opzwepend en draagt bij aan de adrenaline verhogende gameplay. Ik moest wel gniffelen om de A.I die je tijdens de introductiemissie belachelijk maakt, ook al doe je alles in één keer goed.
Gameplay
De gameplay is leuk in zijn eenvoud en wordt uitgebreid toegelicht in de tutorial. Vox Machinea is niet veel meer dan knallen en af en toe een stap opzij doen zodat je zelf niet aan gort geschoten wordt. De hoofdmoot is echter wel goed uitgewerkt. Het kapot schieten van je tegenstander met lasers en raketten voelt goed aan en de voldoening is groot wanneer de vijandige Mecht uit elkaar ploft. Voor degene die liever up close and personal de strijd aangaan is hand-to-hand combat de uitkomst. Het rammen en beuken met je Mech is zenuwslopend. Zoek je het liever hogerop? Geen probleem! Je Grinder is in staat behoorlijke stukken te vliegen. Dit zorgt voor een meer dynamische strijd op de vrij vlakke buitenaardse landschappen. Of je nou rent, vliegt of schiet het is essentieel dat je rekening houdt met je overheat meter. Wordt je Mech te warm dan ben je machteloos en wordt je zonder genade tot schroot gereduceerd. De game die nu te downloaden betreft een Prototype, oftwel een demoversie. In de uiteindelijke versie heb je meer Mechs, wapens en strijdtonelen. Dat is maar goed ook want de game begon mij naar een aantal keer behoorlijk te vervelen.
Controls
Het besturen van je Mech gaat verassend soepel voor zon kolossaal stuk staal. Input vanaf je controller of toetsenbord wordt nauwkeurig vertaalt naar de game. Wat Vox Machinae uitstekend doet is het registeren van je hoofdbewegingen. Kijk je naar rechts of links dan kun je de cockpit in al zijn glorieuze details bekijken. Dankzij de 6DOF van de Rift kun je tevens naar voren en achteren leunen wat de immersie verder verhoogt. Nauwkeurig richten is tevens mogelijk door simpelweg naar je beoogde doelwit te kijken.
Specs, releasedate en prijs
Zoals met bijna elke Rift game heb je een behoorlijk sterke pc nodig. Reken op minimaal een i5 processor en een 1Gb videokaart. De optimale ervaring heb je echter met een i7, 2GB videokaart en een SSD. De releasedate alsmede de prijs van de game zijn nog onbekend. Je kunt de demo downloaden via de site van Oculus.
Oculus gaat van start met een eigen filmstudio die zich volledig richt op het creëren van virtual reality film(ervaringen). De eerste korte vr film heet Lost mee en gaat in première op het Sundance Film Festival dat nu plaats vindt. De demo die getoond werd tijdens deed de aanwezigen versteld verstaan ondanks de duur van slechts vijf minuten. Oculus belooft meer van dergelijke shorts uit te brengen.
Mijn cinema-hart ging sneller kloppen toen bekend werd dat pioniers van Pixar zijn aangetrokken om content voor Story Studio te gaan produceren. De korte vr film Lost is volledig geanimeerd en volgt een simpel maar hartverwarmend verhaal van een robothand dat op zoek is naar zijn eigenaar. Precies een film zoals je verwacht van de makers van Up & Wall-E!In eerste instantie zullen de films nog geanimeerd zijn. Primair omdat de huidige cameras nog niet goed genoeg zijn voor echte films.
Het gevoel van immersie met de Oculus Rift schijnt intens te zijn en een hoge mate van interactie te bevatten. Jij bent de camera en bepaalt waar je kijkt en wat je beleeft. Het verhaal en de actie ontplooit zich aan de hand van jou interesse en blikveld. Natuurlijk gestuurd door subtiel 3D geluid wat indiceert waar de gebeurtenissen plaats vinden.
Virtual Reality films hebben natuurlijk het grote voordeel geen lineair pad hoeven volgen. Karakters of elementen met een A.I (artificial intelligence) zoals in een game kunnen bovendien beschikken over een eigen wil. Hierdoor kan een filmervaring nog meer afgestemd worden op de kijker. Er zijn natuurlijk een aantal obstakels te overwinnen bij het maken van een vr film. Hoe zorg je bijvoorbeeld dat de kijker naar het punt kijkt waar het verhaal zich ontwikkeld en hoe maak je een soepele overgang tussen scenes?
Het was natuurlijk wachten op Oculus zijn move. Samsung heeft project MILK VR en 20th Century Fox maakt ook al stappen binnen deze gloednieuwe tak binnen de filmindustrie. De studio krijgt de naam Oculus Story Studio mee en legt zich volledig toe op het makken van immersive virtual reality film. Oculus was al voordat zij aangekocht werd door Facebook van plan een eigen studio op te richten.
Het van oorsprong Nederlandse bedrijf Jaunt VR is natuurlijk al een tijdje op weg met vr films maar ik denk dat Oculus deze nieuwe tak binnen cinema een kick-start gaat geven! Er zijn natuurlijk een aantal obstakels te overwinnen maar ik denk dat deze geweldige manier van filmbeleving snel zijn weg gaat vinden naar het grote publiek.
Deze week waren virtual blowjobs en digitale squirtsessie groot in het nieuws. Virtueel aan je trekken komen is echter niet iets nieuws. Toen vorig jaar vr nieuw leven werd ingeblazen door Oculus en de DK1 op de markt kwam dook de porno-industrie gelijk op deze nieuwe techniek. In dit blogbericht ga ik dieper in (haha) op de mogelijkheden van virtuele seks. Kijken wij over een aantal jaar massaal naar virtuele dames en spelen wij hoofdrol in de nieuwe Vivid flick?
Porno = innovatie
De porno-industrie is zeer innovatief. Nieuwe technieken en verspreidingsmogelijkheden worden vaak als eerste geadopteerd door deze volwassen tak van cinema. Wanneer een nieuw format (DVD), nieuwe verspreidingsmogelijkheid (streamen) of nieuwe techniek (HD) zich aandoet duikt de porno-industrie er als eerst op. Het verbaasde mij dus ook niet dat deze branche snel gebruik ging maken van de mogelijkheden die virtual realit (vr) biedt om virtueel van bil te gaan.
VR pornofilms
De meest voor de hand liggende toepassing van vr sex is natuurlijk zelf de hoofdrol spelen in een adult film. De droom van iedere man die werkelijkheid wordt, toch? De techniek om vr films op te nemen staat nog in de kinderschoenen. Toch zijn er een aantal bedrijven die al meerdere virtuele films hebben uitgebracht. VirtualrealPorn was één van de eerste en heeft inmiddels een flink aantal vr pornofilms in de collectie. De reacties van de kijkers liegen er niet om. User 2374 geniet bijvoorbeeld van de hoge mate van realisme: the girls are wonderfull, i could almost touch there skin . Ja behoorlijk creepy maar wel iets wat de doelgroep overduidelijk wil. De films van het bedrijf zijn niet alleen beschikbaar voor de Oculus Rift Kopen Budgetbrillen zoals Google Cardboard en Durovis Dive zijn tevens geschikt om naar virtuele poesjes te staren.
Teledildonics
Zelfs de doorgewinterde pornokenner zal achter zijn oren krabben bij het horen van deze term. De naam geeft echter al weg wat je kunt verwachten. Tele als in op afstand, dildo als in eeuh.. dildo en onics als robotics. Juist, een robot die sex simuleert. Het idee is vrij simpel. Je doet een vr bril op, plaatst de (soort van) Fleshlight op je geslachtsdeel en je kunt van bil. De bewegingen die je maakt worden vertaalt naar het scherm en virtuele seks is een feit. De Japanse (who would have guessed?) makers van de Teledildonics zien duidelijk potentie in robot assisted virtual seks. De CEO van het bedrijf noemt het zelf de toekomst van masturbatie. Het ziet er nu naar mijn idee heel erg ongemakkelijk uit, ik betwijfel op de gemiddelde man hem op deze manier overeind krijgt.
Lange afstandssex en virtuele gangbangs
Je vrouw of vriendin plezier terwijl je aan de andere kant van de wereld bent is straks mogelijk als het aan het bedrijf Frixion ligt. Dit bedrijf ontwikkelt sextoys die reageren op de beweging van de ander. Beweeg jij dan geniet je wederhelft, en visa versa. Het bedrijf richt zich echter ook op het creëren van een online community waar iedereen aan zijn trekken komt. Aanrakingen, zoenen maar ook full on penetratie is allemaal mogelijk met de accessoires van het bedrijf. Lijkt mij vrij awkward wanneer er 90% van de community bestaat uit mannen. Goed, check onderstaand filmpje maar eens en overtuig jezelf (of niet) van de mogelijkheden..
The future of sexs?
De wereld zit echter vol met single mannen die denk ik wel in zijn voor een virtuele sexsessie. De techniek staat nog in de kinderschoenen maar er zijn al zoveel bizarre speeltjes dat de stap naar een virtuele sextoys een zeer kleine is. De meeste mensen die een echte partner hebben zullen echter niet zo snel vallen voor de virtuele illusie van een vrouw
De ColorCross is één van de vele vr brillen die sinds het populair worden van virtual reality op de markt is verschenen. Ik ben benieuwd of deze gepimpte (lees:plastic) Google Cardboard de moeite waard is...
What's in the box
Het eerste wat me opviel was hoe klein de doos waarin de ColoCross zicht verschuilt. Dit komt waarschijnlijk doordat ik de grote doos van de Oculus Rift DK2 gewend ben. Dit maakt het vervoeren echter wel een stuk eenvoudiger. De doos past eenvoudig in je rugtas of zelfs een (grote) jaszak.
Ik was tevens verbaast over de compactheid van de vr bril zelf. Op internet ziet hij er toch echt een stuk groter uit. De inhoud van de doos is vrij summier, naast de bril zelf bevat deze een lenzendoekje en een korte handleiding. Deze laatste heb ik echter niet gelezen, zo moeilijk is het bedienen van de bril namelijk niet...
Gebruik
Het idee is vrij simpel en overduidelijk gebaseerd op Cardboard. Je schuift/klikt je smartphone er aan de voorzijde in en je bent ready for vr. Het mechanisme om je smartphone te plaatsen is vrij ingenieus. De klep is zowel aan de zijkanten als boven en onderzijde te verstellen waardoor bijna elke smartphone past. Het mechanisme zelf voelt een klein beetje gammel aan. Ik heb de bril echter veel gebruikt maar tot op heden geen problemen ondervonden. De voorzijde aan de voorkant is open, dit ziet er zonder een telefoon in de bril raar uit maar dient een doel. De ColorCross is namelijk zo gemaakt dat je er ook Augmented Reality apps mee kunt checken omdat de camera aan de voorzijde van je telefoon vrij is.
Comfort
Zodra je smartphone geplaatst is schuif je de banden over je hoofd en kun je één van de ongeveer dertig beschikbare apps en games checken. De hoofdband voelt stevig aan en zit zowel om de zijkant als bovenkant van je hoofd. Hierdoor blijft de bril goed zitten en kun hem lang gebruiken met relatief comfort. De band zelf is rekbaar en voelt stevig aan. Ik mis de schuimrand aan de binnenzijde zoals bij de Rift, dit is echter niet heel storend.
Beeld
Ik ben erg te spreken over de verstelbare lenzen. De ColorCross heeft twee schuiven aan de bovenzijde waarmee je de lenzen naar binnen en buiten kunt schuiven. Hierdoor is het voor iedereen mogelijk om een scherp beeld te krijgen. Dit mechanisme voelt bovendien zeer stevig aan waardoor de kans klein is dat je vroegtijdig afscheid moet nemen van je vr-bril.
Design
Het design simpel doch praktisch. De schoonheidsprijs wint de ColorCross niet maar wat hij moet doen, doet hij goed. Het feit dat de bril geen klep aan de voorzijde bevat maakt deze tevens geschikt voor Augmented Reality applicaties en games. De algehele bouwkwaliteit voelt prima maar verwacht geen wonderen van deze vr bril. Ik denk dat het mechanisme dat gebruikt wordt om je smartphone vast te klikken het snelst de geest geeft. Ga je echter voorzichtig met de bril om dan ga je er lang plezier aan beleven.
Games & apps
Zoals met elke mobiele vr bril die gebruik maakt van je smartphone heb je een beperkt aantal apps en games tot je beschikking. Momenteel zijn er zon 30 te krijgen voor Android & iOS. Dit aantal gaat echter snel groeien nu diverse bedrijven Software Development Kits uit hebben gebracht. Bijna dagelijks verschijnen er nieuwe games en videos in de Appstores.
Prijs
De adviesprijs van de ColorCross is 29.99 wat redelijk is aangezien de ColorCross stukken langer meegaat dan bijvoorbeeld Google Cardboard.
ColorCross kopen? = Koop de Archos
De ColorCross is een zogenaamd OEM (Original equipment manufacturer) bril van een Chinese fabrikant. Dezelfde bril is nu ook te koop onder de vlag van telefoonfabrikant Archos. Deze versie is exact hetzelfde maar beschikt over een Nederlandse handleiding, garantie en klantenservice.
Terugblikken op het afgelopen jaar is overbodig maar vooral onzinnig. We waren er tenslotte allemaal bij en iedereen heeft een hekel aan oude koeien uit de sloot halen. Been there, done that zullen we maar zeggen. Veel interessanter is om te kijken naar de dag van morgen. Daarom geef ik in dit blogpost mijn visie op de toekomst en doe vijf voorspellingen voor 2015, het jaar dat de massa kennismaakt met Virtual Reality.
De Oculus Rift ligt met kerst 2015 in de Nederlandse winkels
Hah! Dat is een makkie. De release van de Rift werd vorig jaar tenslotte al aangekondigd. Noem je dat een voorspelling? True, maar de exacte data en de landen zijn nog onbekend. Halverwege het jaar maken de Yankees als eerste kennis met de Rift. Mijn voorspelling is dat wij eind vorig jaar de Rift in Nederland kunnen kopen. Early adaptors hebben tegen die tijd de Rift natuurlijk al geïmporteerd vanuit Amerika.
De strijd om het vr-film platform barst los met Google als winnaar
Voordat wij Nederlanders de virtuele wereld betreden en films in 360 graden kijken is de strijd om hét vr-film platform al begonnen. Downloaden is tenslotte alweer oud nieuws en fysieke schijfjes kopen doet alleen je opa nog in 2015. Streamen en cloudservices nemen in 2015 de overhand en er staan verschillende bedrijven op om het leidende vr-film platform te worden.
Zoekbaas Google heeft zich tot dusver niet echt in de vr-strijd gemengd, behalve het onderwatersteekje genaamd Google Cardboard natuurlijk. Ik voorspel dat zij in 2015 een soort YouTube VR platform oprichten waarnaar de strijd praktisch over is. Wellicht dat Netflix een poging waagt maar over het algemeen geldt: Nobody messes with the Google.
Facebook opent een appstore voor de Oculus Rift
Waar is Facebook in het hele vr-verhaal? Momenteel houden ze zich op de achtergrond, alle communicatie verloopt via Oculus zelf. Ik denk dat we volgend jaar de eerste Facebook functionaliteiten zien voor de Rift. Mijn geld zet ik op een chatfunctie en eventueel wat simpele games als Farmville. Ik bedoel, wat is er nou leuker dan virtuele kippen voeren? Goed, de appstore zal ook games en apps bevatten van andere ontwikkelaars. De focus zal echter liggen op een aanbod voor casual gamers en irritante verzoekjes om levens.
4. VR bedrijven worden een ware plaag en de eerste fysieke vr-winkel is een feit
Volgend jaar wordt de massa wakker en schieten bedrijven die zich richten op virtual reality diensten en producten als paddenstoelen uit de grond. Iedereen met een Rift is ineens expert en heeft de meeste innovatieve ideeën. Zoals met elk andere nieuw medium zal de bel barsten en na een jaar of 2 blijven er enkel grote partijen over.
Ik denk dat in 2015, als de Rift in Nederland te koop is, de eerste fysieke Virtual Reality winkel zijn deuren opent in Amsterdam of Utrecht. Hier kunnen consumenten vr-brillen kopen, spelen in een Rift arcade hal en rondspringen in allerlei gadgets. Deze winkels zijn echter geen lang leven beschoren en worden onder de voet gelopen door online verkopen, streamingdiensten en grote gameshops en mediamarkten.
De eerste virtual reality store opent zijn digitale deuren
Naast fysieke winkels opent de eerste Virtual Reality winkel zijn deuren. Dit zal naar mijn inziens een kleding of interieurwinkel zijn zoals IKEA of H&M. De winkel bevat producten, een vr-sales manager en een virtuele kassa. Mijn idee is dat er ook partijen opstaan die enkel een virtuele winkel openen of hun webshop vertalen naar cyberspace. Coolblue, bol.com of een andere elektronicagigant zal hoogstwaarschijnlijk de eerste zijn.
Daarnaast denk ik dat autobedrijven er ook snel bij zijn om een virtuele showroom te openen. De mogelijkheden om van model, kleur, velgen etc. te wisselen maken het een investering die de moeite meer dan waard is. Ik gok op Audi, deze Duitsers maken tenslotte al stappen in de virtuele wereld.
Bonus: Print je eigen virtual reality bril
Volgend jaar zal ook de opkomst en de verkoop van 3d-printers gestaag doorgaan. Het printen van een Google Cardboard maar ook een plastic Gear VR is vervolgens een fluitje van een cent.
Goed, dit zijn ze. Mijn voorspellingen voor 2015. Volgend jaar zal ik terugblikken of of ik het bij het rechte eind had. Wat denken jullie? Wat gaat er volgend jaar gebeuren in de virtuele wereld?
De Alien franchise heeft hoogtepunten en dieptepunten gekend. De eerste film uit 1979 is inmiddels verheven tot cult klassieker. De zogenaamde chestbuster scene waarin een baby Alien uit de buik van een van de bemanningsleden knalt, staat in het geheugen van iedere filmfanaat gegriefd. Slechte films (Alien v.s. Predator anyone?) en waardeloze games (allemaal!) hebben de Alien naam echter behoorlijk door het slijk gehaald. Sega waagt echter nog een schot in de ruime met een nieuwe game Alien: Isolation, gepresenteerd op de E3 en waarvan een speciale Oculus Rift demo is uitgebracht. Is dit de vr game die de Oculus Rift op de kaart zet en Alien weer uit het zwarte gat trekt?
Oculus = levensbedreigend realistisch
Alien: Isolation (A:I) is een survival horror game in lijn met populaire games zoals Resident Evil. De game wordt speciaal ontwikkeld voor de Oculus Vr prototype maar wordt ook uitgebracht voor consoles. De releasdate staat op 7 oktober, wordt dit dag dat de ware potentie van Oculus wordt getoond? Volgens de heren van Wired wel. De game is perfect match voor Oculus vanwege de opzet van de game; slechts jij en één Alien op een planeet in de diepte van het universum.
De ontwikkelaars van Creative Assembly zijn grote fans van Oculus en hebben sinds het prille begin op Kickstarter het product gesteund. Zodra zijn de eerste Dev Kits ontvingen hebben zij A:I geschikt gemaakt voor Oculus en het bleek een perfect fit. De speelbare demo draait inmiddels op de DK2 en ziet er crispy clean uit. In andere woorden; levensecht, werkelijk immersive. Virtual Reality zoals het bedoeld is.
Buitenaards eng
Een verlaten ruimteschip, niets dan het geluid van ratelende onderdelen en een oneindig vacuüm aan de andere zijde. Een perfecte setting voor een horror-game. Lopend door een lege gang waarin de vibraties van het schip voelbaar zijn. Aan het eind van de gang doemt iets op, een dode? Yup, doder worden ze niet. Een verhoogde hartslag, zwetende palmen en de prangende vraag: wat doe ik hier in hemelsnaam? De zaklamp maakt het niet veel beter. De doodse ogen van mijn pas ontdekte space buddy kijken zijn net zo leeg als de gang. Wat is de volgende stap? Terug kan niet, dan maar voorzichtig vooruit
Compelete immersie en ongekende mogelijkheden
De Oculus Rift voegt een compleet nieuwe dimensie aan het spel toe waar zelf de ontwikkelaars van staan te kijken. Bukken achter een krat doe je normaal met een druk op de knop. Met de Oculus kan hoever je bukt en kan je per millimeter meer van de omgeving zien, en van jezelf prijsgeven. De 360 graden blik zorgt voor ongekende mogelijkheden, om het hoekje kijken doe je nu zelf in plaats van met knop. Kruipend door een liftschacht kan je met het strekken van je hoofd net de hoek om kijken zonder jezelf in harms way te plaatsen.
Angst om de hoek
De dode ruimtekameraad blijkt gelukkig geen verassingen in petto (of buik) te hebben maar de volgende bedreiging doemt alweer op. De Alien zoals Ridley Scot hem visualiseerde, levensecht en op zoek naar prooi verschijnt aan het eind van de gang. De setting slaat om en het gevoel van angst is wederom levensecht. Aan het begin van de demo loop je relaxed rond en geniet je van de prachtige maar beklemmende omgeving.
Zodra de Alien in beeld komt zit je met de rug tegen de muur, paniekerig om je heen kijkend en continue op zoek naar een uitweg. Elk geluid verhoogt de hartslag en wat begon als een interessante ervaring is omgeslagen in een met angstzweet omringd horrorverhaal waarin jij het enige slachtoffer bent. Zodra de Alien op je af komt rennen, schreeuwt je oerinstinct rennen. Ver kom je echter niet, de Alien is binnen no time bij je en met een uithaal van één van zijn handen is het GAME OVER.
Het moge duidelijk zijn. Alien is dé game die het ware gevoel en de potentie van de Oculus Rift toont. De fysieke reactie, het beklemmende gevoel en de gameplay mogelijkheden zijn voor mij het teken dat Oculus Rift het survival-horror genre naar het hoogste niveau kan tillen. Ik kan niet wachten tot ik door zombie geïnfecteerde kan rennen in Resident Evil of nog meer ruimte-angsten kan doorstaan in Dead Space. The future of horror is here!
De Oculus Rift Development Kit 2 (DK2) is de tweede ontwikkellaarsversie van de VR-bril en is sinds eind maart te pre-orderen via de site van Oculus. Levering van de virtual reality bril start in juli van dit jaar. De DK 2 kost net zoals zijn voorganger 350 dollar, zon 255 euro. en kent een aantal significante verbeteringen ten opzichte van de DK1.vr
Oculus innovatie
De grootste innovatie is de verbetering van de positional tracking. Dit stelt de Rift in staat met behulp van infrarood en de camera de beweging van de gebruiker te bepalen. Hierdoor worden problemen zoals hoofdpijn en duizeligheid aanzienlijk verminderd. Daarnaast heeft de DK2 een zogenaamde low persistence scherm. Dit zorgt ervoor dat motion blur en stottering terugdrongen worden. Dit zorgt voor beelden die minder schokkerig zijn en realistischer overkomen. Volgens Oculus zijn deze belangrijke stappen voorwaarts voornamelijk te danken aan verbeterende software en afstemming tussen de apparaten. Dit zorgt voor meer conformt en een verbeterde gebruikerservaring.
Resolutie & scherm
De DK1 was uitgerust met een LED scherm van 1280 x 720 pixels waarbij per oog 640 x 720 pixels te zien waren. De nieuwste Rift bevat een oLED full HD scherm van 1920 x 1080 pixels en voorziet elk oog van 960 x 1080 pixels. Deze verbeteringen zorgen voor een heldere, realistische maar ook energiezuinige weergave. Dit is tevens te danken aan de refresh rate die verhoogd is van 60Hz naar 70 Hz en de verbeterde framerate.
Camera & Kabels
De camera die geleverd wordt bij de Oculus Rift is ontwikkeld door het bedrijf zelf, in tegenstelling tot de vorige die afkomstig was van een andere producent. De camera is dus beter afgestemd op het gebruik van de bril waardoor alles nog soepeler verloopt. De control box van de DK 1 en zorgde voor stroom en verbinding met de computer wordt niet meer geleverd. In plaats daarvan heeft Oculus een USB accessoires HUB ontwikkeld. De DK2 wordt dus van stroom voorzien middels USB en biedt de mogelijkheid externe apparaten zoals een camera aan te sluiten op de RIFT.
Prijs
De vernieuwde kit is een stuk duurder om te produceren maar wordt tegen dezelfde prijs verkocht als de eerste versie. Deze beslissing is genomen om de drempel laag te houden en zoveel mogelijk mensen te betrekken bij de doorontwikkeling. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld Google Glass waarvan elke versie nog steeds 1500 dollar kost.
Consumentenversie
De nieuwe kit biedt inzicht over hoe de consumentenversie er uiteindelijk uit komt te zien. Het is niet meer dan logisch wij de verbeterde software en technische upgrades terug zullen zien wanneer de Oculus te koop is. De specifieke releasedate is nog onbekend, duidelijk wel is dat dit ergens in 2015 zal zijn. Dit geeft de producten en ontwikkelaars nog voldoende tijd om aanpassingen te maken maar vooral content en games te ontwikkelen.
Conclusie
De Development Kit 2 kent duidelijke verbetering ten opzichte van de eerste versie die inmiddels al weer anderhalf jaar oud is. Personen die zowel de DK 1 als DK 2 hebben getest spreken van een gigantische stap voorwaarts. De hogere resolutie is volgens hen leuk meegenomen maar de werkelijke innovatie zit in de verbeterde software. Bij de DK1 ontstond het gevoel dat je door een verrekijker de wereld bekeek, de DK 2 plaatst de gebruiker daadwerkelijk in de virtuele wereld. Dit geeft een onwaarschijnlijk gevoel van realisme en maakt het gebruik vele malen comfortabeler.
De verwachtingen is dat dit de laatste Development Kit is die op de markt gebracht wordt aangezien de officiële release van de consumentenversie gepland staat voor 2015. Wij zijn erg benieuwd wat ontwikkelaars met deze nieuwe versie uit de kast kunnen toveren. Blijf ons volgen voor meer updates omtrent DK2!
Specificaties & vereisten
Onderstaand vind je een overzicht van de technische specificaties van de Development Kit 2. Tevens worden de vereiste en aanbevolen specificaties van de PC weergegeven die nodig zijn om met de Rift te werken. Hieruit blijkt dat er een high-end PC nodig hebt is die in staat is huidige generaties games op 1080p met een framerate van 75 frames per seconde te draaien.
Headset DC voedingsadapter Internationale stroomstekkers Lens koppen voor bijzienden Lensreinigingsdoekjes
Systeemeisen:
Minimale vereisten: Een computer die draait op Windows 7 of hoger, Mac OS 10.8 of hoger of Ubuntu 12.04 LTS besturingssysteem. Twee USB poorten (minimaal 1 die voorzien is van voeding) en een DVI-D of HDMI grafische output.
Aanbevolen specificaties Een desktop PC met een toegewezen videokaart met een DVI-D of HDMI output die in staat is huidige generaties 3D games op 1080p met een resolutie van 75fps of hoger.
De nieuwe Development Kit 2 van Oculus worden in juli richting ontwikkelaars verscheept Oculus laat weten dat de eerste shipment van devkits inmiddels van de fabriek naar het distributiecentrum zijn verzonden. Maar liefst tienduizend exemplaren vinden eind deze maand hun weg naar ontwikkelaars. Ruim de helft van de units zijn al onderweg. Week 14 kunnen dus ruim 5000 ontwikkelaars aan de slag met het creëren van nieuwe virtuele ervaringen.
Verder laat Oculus weten dat er meer dan 45.000 duizend reserveringen zijn binnengekomen voor de nieuwe devkit. De vraag is ontzettend groot dus en zal leiden tot een stroomversnelling van nieuwe apps en games voor de Oculus. Het bedrijf ligt door de vele aanvragen wel iets achter met verzenden. Volgens de fabrikant is de kans zeer groot dat sommige ontwikkelaars pas in augustus aan de slag kunnen. In China wordt momenteel hard gewerkt om aan alle vraag te voldoen.
Verkoop Oculus in China gestaakt.
Hoewel de productie veelal in China plaats vindt kunnen inwoners van dat land de headset niet meer bestellen. Het bedrijf heeft dit besluit gemaakt omdat de bril in grote getalen wordt doorverkocht via sites zoals eBay. Dit is een doorn in het oog van Oculus omdat de devkits juist zijn bedoeld voor ontwikkelaars om nieuwe virtuele apps en games te ontwikkelen.
Een klant van Oculus probeerde de bril voor het bizar hoge bedrag van vijfduizend dollar te verkopen via EBay. De fabrikant heeft logisch wijs zijn pre-order gecanceld en extreme maatregelen getroffen omdat dit niet de eerste keer was. Geen enkele Chinees kan de bril nu nog kopen. Een wijs besluit maar jammer voor ontwikkelaars in China die hun virtuele hart wel op de goede plek hebben zitten. Oculus waarschuwt gebruikers gelijk dat de wanneer de vr brill tweedehands wordt gekocht de garantie op het apparaat komt te vervallen. Dit geld natuurlijk niet voor de definitieve consumentenversie van het apparaat. Lees voor meer informatie de Oculus Rift Dk2 review.