In 2015 verwacht ik veel van 360 graden videos. Hollywood duikt massaal op deze nieuwe techniek maar ook consumenten krijgen de kans om hun belevenissen in 360 graden met elkaar te delen. De eerste grote maatschappij die gebruikt maakt van deze techniek is 20th Century Fox. Ze releasen geen full lenght film maar gebruiken de techniek als een promotiemiddel voor de film Wild, die deze maand in première gaat op het Sundance Festival.
Three minutes of eye-candy
De drie minuten durende promo draagt de titel Wild- The Experience en neemt je mee de natuur in waar je oog in oog komt te staat met niemand minder dan Rees Witherspoon. Zij vertolkt de hoofdrol in de film die gebaseerd is op het gelijknamig boek over van een vrouw die op zoek is naar zichzelf. De promo is gefilmd vanuit een vast camerastandpunt en toont Reese als Ms. Strayed op solo expeditie langs the Pacific Crest Trail. In de loop van de video neemt zij plaats naast de kijker en begint te praten. In eerste instantie lijkt ze tegen de kijker te praten maar al snel wordt duidelijk dat ze praat tegen haar moeder, die als herinnering verschijnt. De promo sluit af met de kijker die het pad afdwaalt, op de voeten gevolgd door Ms. Witherspoon. Dit klinkt niet als een bijzondere spectaculaire ervaring zoals bijvoorbeeld de The Mission van Jaunt. De setting en omgeving lijkt me dan wel erg tof voor een virtual reality ervaring.
Afbeelding: Fox Searchlight ('Wild - the Experience)
360 graden video als aanvulling
Mike Dunn, de CEO van Fox's home entertainment unit ziet duidelijk potentie in deze manier van filmen. Wild-The Experience ziet hij als een test, een showcase voor de toekomst. Promos zoals deze dienen vooral als 'companion piece', een aanvulling op de gewone film. Hij liet tot mijn grote plezier ontvallen dat je in de toekomst wellicht dergelijke films gebaseerd op de X-Men franchise kunt verwachten. Geen volledige films, maar korte 360 graden videos van ongeveer 15 minuten. Good enough for me! Hoewel het geen volledige film is toont deze promo aan dat Hollywood daadwerkelijk potentie ziet in deze nieuwe manier van filmen. De kans dat je een anderhalf uur durende film met je virtual reality lijkt mij echter klein. De ervaring is nog te intens, te ongepolijst om voor lange tijd comfortabel te zijn.
Exclusief voor Gear VR
De promo is helaas nog niet voor het grote publiek beschikbaar. Ik verwacht dat na de lancering eind deze maand de promo zijn weg vindt naar de consument. Je kunt hem dan denk ik bekijken via bijvoorbeeld MILK VR van Samsung. De film werd tijdens CES getoond en is ook te bekijken tijdens Sundance. Nadeel is wel dat de film exclusief te bekijken is via de Samsung Gear VR, eigenaren van de Oculus of zelfs Google Cardboard kopen moet dus nog even geduld hebben.
De eerste stap naar virtual reality cinema is echter gezet door Fox en ik verwacht dat andere filmmaatschappijen niet lang op zich laten wachten. Welke film of franchise zou jij nou perfect vinden voor een 360 graden video? Drop it in the comments!
|