Oculus gaat van start met een eigen filmstudio die zich volledig richt op het creëren van virtual reality film(ervaringen). De eerste korte vr film heet Lost mee en gaat in première op het Sundance Film Festival dat nu plaats vindt. De demo die getoond werd tijdens deed de aanwezigen versteld verstaan ondanks de duur van slechts vijf minuten. Oculus belooft meer van dergelijke shorts uit te brengen.
Mijn cinema-hart ging sneller kloppen toen bekend werd dat pioniers van Pixar zijn aangetrokken om content voor Story Studio te gaan produceren. De korte vr film Lost is volledig geanimeerd en volgt een simpel maar hartverwarmend verhaal van een robothand dat op zoek is naar zijn eigenaar. Precies een film zoals je verwacht van de makers van Up & Wall-E!In eerste instantie zullen de films nog geanimeerd zijn. Primair omdat de huidige cameras nog niet goed genoeg zijn voor echte films.
Het gevoel van immersie met de Oculus Rift schijnt intens te zijn en een hoge mate van interactie te bevatten. Jij bent de camera en bepaalt waar je kijkt en wat je beleeft. Het verhaal en de actie ontplooit zich aan de hand van jou interesse en blikveld. Natuurlijk gestuurd door subtiel 3D geluid wat indiceert waar de gebeurtenissen plaats vinden.
Virtual Reality films hebben natuurlijk het grote voordeel geen lineair pad hoeven volgen. Karakters of elementen met een A.I (artificial intelligence) zoals in een game kunnen bovendien beschikken over een eigen wil. Hierdoor kan een filmervaring nog meer afgestemd worden op de kijker. Er zijn natuurlijk een aantal obstakels te overwinnen bij het maken van een vr film. Hoe zorg je bijvoorbeeld dat de kijker naar het punt kijkt waar het verhaal zich ontwikkeld en hoe maak je een soepele overgang tussen scenes?
Het was natuurlijk wachten op Oculus zijn move. Samsung heeft project MILK VR en 20th Century Fox maakt ook al stappen binnen deze gloednieuwe tak binnen de filmindustrie. De studio krijgt de naam Oculus Story Studio mee en legt zich volledig toe op het makken van immersive virtual reality film. Oculus was al voordat zij aangekocht werd door Facebook van plan een eigen studio op te richten.
Het van oorsprong Nederlandse bedrijf Jaunt VR is natuurlijk al een tijdje op weg met vr films maar ik denk dat Oculus deze nieuwe tak binnen cinema een kick-start gaat geven! Er zijn natuurlijk een aantal obstakels te overwinnen maar ik denk dat deze geweldige manier van filmbeleving snel zijn weg gaat vinden naar het grote publiek.
Deze week waren virtual blowjobs en digitale squirtsessie groot in het nieuws. Virtueel aan je trekken komen is echter niet iets nieuws. Toen vorig jaar vr nieuw leven werd ingeblazen door Oculus en de DK1 op de markt kwam dook de porno-industrie gelijk op deze nieuwe techniek. In dit blogbericht ga ik dieper in (haha) op de mogelijkheden van virtuele seks. Kijken wij over een aantal jaar massaal naar virtuele dames en spelen wij hoofdrol in de nieuwe Vivid flick?
Porno = innovatie
De porno-industrie is zeer innovatief. Nieuwe technieken en verspreidingsmogelijkheden worden vaak als eerste geadopteerd door deze volwassen tak van cinema. Wanneer een nieuw format (DVD), nieuwe verspreidingsmogelijkheid (streamen) of nieuwe techniek (HD) zich aandoet duikt de porno-industrie er als eerst op. Het verbaasde mij dus ook niet dat deze branche snel gebruik ging maken van de mogelijkheden die virtual realit (vr) biedt om virtueel van bil te gaan.
VR pornofilms
De meest voor de hand liggende toepassing van vr sex is natuurlijk zelf de hoofdrol spelen in een adult film. De droom van iedere man die werkelijkheid wordt, toch? De techniek om vr films op te nemen staat nog in de kinderschoenen. Toch zijn er een aantal bedrijven die al meerdere virtuele films hebben uitgebracht. VirtualrealPorn was één van de eerste en heeft inmiddels een flink aantal vr pornofilms in de collectie. De reacties van de kijkers liegen er niet om. User 2374 geniet bijvoorbeeld van de hoge mate van realisme: the girls are wonderfull, i could almost touch there skin . Ja behoorlijk creepy maar wel iets wat de doelgroep overduidelijk wil. De films van het bedrijf zijn niet alleen beschikbaar voor de Oculus Rift Kopen Budgetbrillen zoals Google Cardboard en Durovis Dive zijn tevens geschikt om naar virtuele poesjes te staren.
Teledildonics
Zelfs de doorgewinterde pornokenner zal achter zijn oren krabben bij het horen van deze term. De naam geeft echter al weg wat je kunt verwachten. Tele als in op afstand, dildo als in eeuh.. dildo en onics als robotics. Juist, een robot die sex simuleert. Het idee is vrij simpel. Je doet een vr bril op, plaatst de (soort van) Fleshlight op je geslachtsdeel en je kunt van bil. De bewegingen die je maakt worden vertaalt naar het scherm en virtuele seks is een feit. De Japanse (who would have guessed?) makers van de Teledildonics zien duidelijk potentie in robot assisted virtual seks. De CEO van het bedrijf noemt het zelf de toekomst van masturbatie. Het ziet er nu naar mijn idee heel erg ongemakkelijk uit, ik betwijfel op de gemiddelde man hem op deze manier overeind krijgt.
Lange afstandssex en virtuele gangbangs
Je vrouw of vriendin plezier terwijl je aan de andere kant van de wereld bent is straks mogelijk als het aan het bedrijf Frixion ligt. Dit bedrijf ontwikkelt sextoys die reageren op de beweging van de ander. Beweeg jij dan geniet je wederhelft, en visa versa. Het bedrijf richt zich echter ook op het creëren van een online community waar iedereen aan zijn trekken komt. Aanrakingen, zoenen maar ook full on penetratie is allemaal mogelijk met de accessoires van het bedrijf. Lijkt mij vrij awkward wanneer er 90% van de community bestaat uit mannen. Goed, check onderstaand filmpje maar eens en overtuig jezelf (of niet) van de mogelijkheden..
The future of sexs?
De wereld zit echter vol met single mannen die denk ik wel in zijn voor een virtuele sexsessie. De techniek staat nog in de kinderschoenen maar er zijn al zoveel bizarre speeltjes dat de stap naar een virtuele sextoys een zeer kleine is. De meeste mensen die een echte partner hebben zullen echter niet zo snel vallen voor de virtuele illusie van een vrouw
De ColorCross is één van de vele vr brillen die sinds het populair worden van virtual reality op de markt is verschenen. Ik ben benieuwd of deze gepimpte (lees:plastic) Google Cardboard de moeite waard is...
What's in the box
Het eerste wat me opviel was hoe klein de doos waarin de ColoCross zicht verschuilt. Dit komt waarschijnlijk doordat ik de grote doos van de Oculus Rift DK2 gewend ben. Dit maakt het vervoeren echter wel een stuk eenvoudiger. De doos past eenvoudig in je rugtas of zelfs een (grote) jaszak.
Ik was tevens verbaast over de compactheid van de vr bril zelf. Op internet ziet hij er toch echt een stuk groter uit. De inhoud van de doos is vrij summier, naast de bril zelf bevat deze een lenzendoekje en een korte handleiding. Deze laatste heb ik echter niet gelezen, zo moeilijk is het bedienen van de bril namelijk niet...
Gebruik
Het idee is vrij simpel en overduidelijk gebaseerd op Cardboard. Je schuift/klikt je smartphone er aan de voorzijde in en je bent ready for vr. Het mechanisme om je smartphone te plaatsen is vrij ingenieus. De klep is zowel aan de zijkanten als boven en onderzijde te verstellen waardoor bijna elke smartphone past. Het mechanisme zelf voelt een klein beetje gammel aan. Ik heb de bril echter veel gebruikt maar tot op heden geen problemen ondervonden. De voorzijde aan de voorkant is open, dit ziet er zonder een telefoon in de bril raar uit maar dient een doel. De ColorCross is namelijk zo gemaakt dat je er ook Augmented Reality apps mee kunt checken omdat de camera aan de voorzijde van je telefoon vrij is.
Comfort
Zodra je smartphone geplaatst is schuif je de banden over je hoofd en kun je één van de ongeveer dertig beschikbare apps en games checken. De hoofdband voelt stevig aan en zit zowel om de zijkant als bovenkant van je hoofd. Hierdoor blijft de bril goed zitten en kun hem lang gebruiken met relatief comfort. De band zelf is rekbaar en voelt stevig aan. Ik mis de schuimrand aan de binnenzijde zoals bij de Rift, dit is echter niet heel storend.
Beeld
Ik ben erg te spreken over de verstelbare lenzen. De ColorCross heeft twee schuiven aan de bovenzijde waarmee je de lenzen naar binnen en buiten kunt schuiven. Hierdoor is het voor iedereen mogelijk om een scherp beeld te krijgen. Dit mechanisme voelt bovendien zeer stevig aan waardoor de kans klein is dat je vroegtijdig afscheid moet nemen van je vr-bril.
Design
Het design simpel doch praktisch. De schoonheidsprijs wint de ColorCross niet maar wat hij moet doen, doet hij goed. Het feit dat de bril geen klep aan de voorzijde bevat maakt deze tevens geschikt voor Augmented Reality applicaties en games. De algehele bouwkwaliteit voelt prima maar verwacht geen wonderen van deze vr bril. Ik denk dat het mechanisme dat gebruikt wordt om je smartphone vast te klikken het snelst de geest geeft. Ga je echter voorzichtig met de bril om dan ga je er lang plezier aan beleven.
Games & apps
Zoals met elke mobiele vr bril die gebruik maakt van je smartphone heb je een beperkt aantal apps en games tot je beschikking. Momenteel zijn er zon 30 te krijgen voor Android & iOS. Dit aantal gaat echter snel groeien nu diverse bedrijven Software Development Kits uit hebben gebracht. Bijna dagelijks verschijnen er nieuwe games en videos in de Appstores.
Prijs
De adviesprijs van de ColorCross is 29.99 wat redelijk is aangezien de ColorCross stukken langer meegaat dan bijvoorbeeld Google Cardboard.
ColorCross kopen? = Koop de Archos
De ColorCross is een zogenaamd OEM (Original equipment manufacturer) bril van een Chinese fabrikant. Dezelfde bril is nu ook te koop onder de vlag van telefoonfabrikant Archos. Deze versie is exact hetzelfde maar beschikt over een Nederlandse handleiding, garantie en klantenservice.
Terugblikken op het afgelopen jaar is overbodig maar vooral onzinnig. We waren er tenslotte allemaal bij en iedereen heeft een hekel aan oude koeien uit de sloot halen. Been there, done that zullen we maar zeggen. Veel interessanter is om te kijken naar de dag van morgen. Daarom geef ik in dit blogpost mijn visie op de toekomst en doe vijf voorspellingen voor 2015, het jaar dat de massa kennismaakt met Virtual Reality.
De Oculus Rift ligt met kerst 2015 in de Nederlandse winkels
Hah! Dat is een makkie. De release van de Rift werd vorig jaar tenslotte al aangekondigd. Noem je dat een voorspelling? True, maar de exacte data en de landen zijn nog onbekend. Halverwege het jaar maken de Yankees als eerste kennis met de Rift. Mijn voorspelling is dat wij eind vorig jaar de Rift in Nederland kunnen kopen. Early adaptors hebben tegen die tijd de Rift natuurlijk al geïmporteerd vanuit Amerika.
De strijd om het vr-film platform barst los met Google als winnaar
Voordat wij Nederlanders de virtuele wereld betreden en films in 360 graden kijken is de strijd om hét vr-film platform al begonnen. Downloaden is tenslotte alweer oud nieuws en fysieke schijfjes kopen doet alleen je opa nog in 2015. Streamen en cloudservices nemen in 2015 de overhand en er staan verschillende bedrijven op om het leidende vr-film platform te worden.
Zoekbaas Google heeft zich tot dusver niet echt in de vr-strijd gemengd, behalve het onderwatersteekje genaamd Google Cardboard natuurlijk. Ik voorspel dat zij in 2015 een soort YouTube VR platform oprichten waarnaar de strijd praktisch over is. Wellicht dat Netflix een poging waagt maar over het algemeen geldt: Nobody messes with the Google.
Facebook opent een appstore voor de Oculus Rift
Waar is Facebook in het hele vr-verhaal? Momenteel houden ze zich op de achtergrond, alle communicatie verloopt via Oculus zelf. Ik denk dat we volgend jaar de eerste Facebook functionaliteiten zien voor de Rift. Mijn geld zet ik op een chatfunctie en eventueel wat simpele games als Farmville. Ik bedoel, wat is er nou leuker dan virtuele kippen voeren? Goed, de appstore zal ook games en apps bevatten van andere ontwikkelaars. De focus zal echter liggen op een aanbod voor casual gamers en irritante verzoekjes om levens.
4. VR bedrijven worden een ware plaag en de eerste fysieke vr-winkel is een feit
Volgend jaar wordt de massa wakker en schieten bedrijven die zich richten op virtual reality diensten en producten als paddenstoelen uit de grond. Iedereen met een Rift is ineens expert en heeft de meeste innovatieve ideeën. Zoals met elk andere nieuw medium zal de bel barsten en na een jaar of 2 blijven er enkel grote partijen over.
Ik denk dat in 2015, als de Rift in Nederland te koop is, de eerste fysieke Virtual Reality winkel zijn deuren opent in Amsterdam of Utrecht. Hier kunnen consumenten vr-brillen kopen, spelen in een Rift arcade hal en rondspringen in allerlei gadgets. Deze winkels zijn echter geen lang leven beschoren en worden onder de voet gelopen door online verkopen, streamingdiensten en grote gameshops en mediamarkten.
De eerste virtual reality store opent zijn digitale deuren
Naast fysieke winkels opent de eerste Virtual Reality winkel zijn deuren. Dit zal naar mijn inziens een kleding of interieurwinkel zijn zoals IKEA of H&M. De winkel bevat producten, een vr-sales manager en een virtuele kassa. Mijn idee is dat er ook partijen opstaan die enkel een virtuele winkel openen of hun webshop vertalen naar cyberspace. Coolblue, bol.com of een andere elektronicagigant zal hoogstwaarschijnlijk de eerste zijn.
Daarnaast denk ik dat autobedrijven er ook snel bij zijn om een virtuele showroom te openen. De mogelijkheden om van model, kleur, velgen etc. te wisselen maken het een investering die de moeite meer dan waard is. Ik gok op Audi, deze Duitsers maken tenslotte al stappen in de virtuele wereld.
Bonus: Print je eigen virtual reality bril
Volgend jaar zal ook de opkomst en de verkoop van 3d-printers gestaag doorgaan. Het printen van een Google Cardboard maar ook een plastic Gear VR is vervolgens een fluitje van een cent.
Goed, dit zijn ze. Mijn voorspellingen voor 2015. Volgend jaar zal ik terugblikken of of ik het bij het rechte eind had. Wat denken jullie? Wat gaat er volgend jaar gebeuren in de virtuele wereld?
De Alien franchise heeft hoogtepunten en dieptepunten gekend. De eerste film uit 1979 is inmiddels verheven tot cult klassieker. De zogenaamde chestbuster scene waarin een baby Alien uit de buik van een van de bemanningsleden knalt, staat in het geheugen van iedere filmfanaat gegriefd. Slechte films (Alien v.s. Predator anyone?) en waardeloze games (allemaal!) hebben de Alien naam echter behoorlijk door het slijk gehaald. Sega waagt echter nog een schot in de ruime met een nieuwe game Alien: Isolation, gepresenteerd op de E3 en waarvan een speciale Oculus Rift demo is uitgebracht. Is dit de vr game die de Oculus Rift op de kaart zet en Alien weer uit het zwarte gat trekt?
Oculus = levensbedreigend realistisch
Alien: Isolation (A:I) is een survival horror game in lijn met populaire games zoals Resident Evil. De game wordt speciaal ontwikkeld voor de Oculus Vr prototype maar wordt ook uitgebracht voor consoles. De releasdate staat op 7 oktober, wordt dit dag dat de ware potentie van Oculus wordt getoond? Volgens de heren van Wired wel. De game is perfect match voor Oculus vanwege de opzet van de game; slechts jij en één Alien op een planeet in de diepte van het universum.
De ontwikkelaars van Creative Assembly zijn grote fans van Oculus en hebben sinds het prille begin op Kickstarter het product gesteund. Zodra zijn de eerste Dev Kits ontvingen hebben zij A:I geschikt gemaakt voor Oculus en het bleek een perfect fit. De speelbare demo draait inmiddels op de DK2 en ziet er crispy clean uit. In andere woorden; levensecht, werkelijk immersive. Virtual Reality zoals het bedoeld is.
Buitenaards eng
Een verlaten ruimteschip, niets dan het geluid van ratelende onderdelen en een oneindig vacuüm aan de andere zijde. Een perfecte setting voor een horror-game. Lopend door een lege gang waarin de vibraties van het schip voelbaar zijn. Aan het eind van de gang doemt iets op, een dode? Yup, doder worden ze niet. Een verhoogde hartslag, zwetende palmen en de prangende vraag: wat doe ik hier in hemelsnaam? De zaklamp maakt het niet veel beter. De doodse ogen van mijn pas ontdekte space buddy kijken zijn net zo leeg als de gang. Wat is de volgende stap? Terug kan niet, dan maar voorzichtig vooruit
Compelete immersie en ongekende mogelijkheden
De Oculus Rift voegt een compleet nieuwe dimensie aan het spel toe waar zelf de ontwikkelaars van staan te kijken. Bukken achter een krat doe je normaal met een druk op de knop. Met de Oculus kan hoever je bukt en kan je per millimeter meer van de omgeving zien, en van jezelf prijsgeven. De 360 graden blik zorgt voor ongekende mogelijkheden, om het hoekje kijken doe je nu zelf in plaats van met knop. Kruipend door een liftschacht kan je met het strekken van je hoofd net de hoek om kijken zonder jezelf in harms way te plaatsen.
Angst om de hoek
De dode ruimtekameraad blijkt gelukkig geen verassingen in petto (of buik) te hebben maar de volgende bedreiging doemt alweer op. De Alien zoals Ridley Scot hem visualiseerde, levensecht en op zoek naar prooi verschijnt aan het eind van de gang. De setting slaat om en het gevoel van angst is wederom levensecht. Aan het begin van de demo loop je relaxed rond en geniet je van de prachtige maar beklemmende omgeving.
Zodra de Alien in beeld komt zit je met de rug tegen de muur, paniekerig om je heen kijkend en continue op zoek naar een uitweg. Elk geluid verhoogt de hartslag en wat begon als een interessante ervaring is omgeslagen in een met angstzweet omringd horrorverhaal waarin jij het enige slachtoffer bent. Zodra de Alien op je af komt rennen, schreeuwt je oerinstinct rennen. Ver kom je echter niet, de Alien is binnen no time bij je en met een uithaal van één van zijn handen is het GAME OVER.
Het moge duidelijk zijn. Alien is dé game die het ware gevoel en de potentie van de Oculus Rift toont. De fysieke reactie, het beklemmende gevoel en de gameplay mogelijkheden zijn voor mij het teken dat Oculus Rift het survival-horror genre naar het hoogste niveau kan tillen. Ik kan niet wachten tot ik door zombie geïnfecteerde kan rennen in Resident Evil of nog meer ruimte-angsten kan doorstaan in Dead Space. The future of horror is here!
De Oculus Rift Development Kit 2 (DK2) is de tweede ontwikkellaarsversie van de VR-bril en is sinds eind maart te pre-orderen via de site van Oculus. Levering van de virtual reality bril start in juli van dit jaar. De DK 2 kost net zoals zijn voorganger 350 dollar, zon 255 euro. en kent een aantal significante verbeteringen ten opzichte van de DK1.vr
Oculus innovatie
De grootste innovatie is de verbetering van de positional tracking. Dit stelt de Rift in staat met behulp van infrarood en de camera de beweging van de gebruiker te bepalen. Hierdoor worden problemen zoals hoofdpijn en duizeligheid aanzienlijk verminderd. Daarnaast heeft de DK2 een zogenaamde low persistence scherm. Dit zorgt ervoor dat motion blur en stottering terugdrongen worden. Dit zorgt voor beelden die minder schokkerig zijn en realistischer overkomen. Volgens Oculus zijn deze belangrijke stappen voorwaarts voornamelijk te danken aan verbeterende software en afstemming tussen de apparaten. Dit zorgt voor meer conformt en een verbeterde gebruikerservaring.
Resolutie & scherm
De DK1 was uitgerust met een LED scherm van 1280 x 720 pixels waarbij per oog 640 x 720 pixels te zien waren. De nieuwste Rift bevat een oLED full HD scherm van 1920 x 1080 pixels en voorziet elk oog van 960 x 1080 pixels. Deze verbeteringen zorgen voor een heldere, realistische maar ook energiezuinige weergave. Dit is tevens te danken aan de refresh rate die verhoogd is van 60Hz naar 70 Hz en de verbeterde framerate.
Camera & Kabels
De camera die geleverd wordt bij de Oculus Rift is ontwikkeld door het bedrijf zelf, in tegenstelling tot de vorige die afkomstig was van een andere producent. De camera is dus beter afgestemd op het gebruik van de bril waardoor alles nog soepeler verloopt. De control box van de DK 1 en zorgde voor stroom en verbinding met de computer wordt niet meer geleverd. In plaats daarvan heeft Oculus een USB accessoires HUB ontwikkeld. De DK2 wordt dus van stroom voorzien middels USB en biedt de mogelijkheid externe apparaten zoals een camera aan te sluiten op de RIFT.
Prijs
De vernieuwde kit is een stuk duurder om te produceren maar wordt tegen dezelfde prijs verkocht als de eerste versie. Deze beslissing is genomen om de drempel laag te houden en zoveel mogelijk mensen te betrekken bij de doorontwikkeling. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld Google Glass waarvan elke versie nog steeds 1500 dollar kost.
Consumentenversie
De nieuwe kit biedt inzicht over hoe de consumentenversie er uiteindelijk uit komt te zien. Het is niet meer dan logisch wij de verbeterde software en technische upgrades terug zullen zien wanneer de Oculus te koop is. De specifieke releasedate is nog onbekend, duidelijk wel is dat dit ergens in 2015 zal zijn. Dit geeft de producten en ontwikkelaars nog voldoende tijd om aanpassingen te maken maar vooral content en games te ontwikkelen.
Conclusie
De Development Kit 2 kent duidelijke verbetering ten opzichte van de eerste versie die inmiddels al weer anderhalf jaar oud is. Personen die zowel de DK 1 als DK 2 hebben getest spreken van een gigantische stap voorwaarts. De hogere resolutie is volgens hen leuk meegenomen maar de werkelijke innovatie zit in de verbeterde software. Bij de DK1 ontstond het gevoel dat je door een verrekijker de wereld bekeek, de DK 2 plaatst de gebruiker daadwerkelijk in de virtuele wereld. Dit geeft een onwaarschijnlijk gevoel van realisme en maakt het gebruik vele malen comfortabeler.
De verwachtingen is dat dit de laatste Development Kit is die op de markt gebracht wordt aangezien de officiële release van de consumentenversie gepland staat voor 2015. Wij zijn erg benieuwd wat ontwikkelaars met deze nieuwe versie uit de kast kunnen toveren. Blijf ons volgen voor meer updates omtrent DK2!
Specificaties & vereisten
Onderstaand vind je een overzicht van de technische specificaties van de Development Kit 2. Tevens worden de vereiste en aanbevolen specificaties van de PC weergegeven die nodig zijn om met de Rift te werken. Hieruit blijkt dat er een high-end PC nodig hebt is die in staat is huidige generaties games op 1080p met een framerate van 75 frames per seconde te draaien.
Headset DC voedingsadapter Internationale stroomstekkers Lens koppen voor bijzienden Lensreinigingsdoekjes
Systeemeisen:
Minimale vereisten: Een computer die draait op Windows 7 of hoger, Mac OS 10.8 of hoger of Ubuntu 12.04 LTS besturingssysteem. Twee USB poorten (minimaal 1 die voorzien is van voeding) en een DVI-D of HDMI grafische output.
Aanbevolen specificaties Een desktop PC met een toegewezen videokaart met een DVI-D of HDMI output die in staat is huidige generaties 3D games op 1080p met een resolutie van 75fps of hoger.
De nieuwe Development Kit 2 van Oculus worden in juli richting ontwikkelaars verscheept Oculus laat weten dat de eerste shipment van devkits inmiddels van de fabriek naar het distributiecentrum zijn verzonden. Maar liefst tienduizend exemplaren vinden eind deze maand hun weg naar ontwikkelaars. Ruim de helft van de units zijn al onderweg. Week 14 kunnen dus ruim 5000 ontwikkelaars aan de slag met het creëren van nieuwe virtuele ervaringen.
Verder laat Oculus weten dat er meer dan 45.000 duizend reserveringen zijn binnengekomen voor de nieuwe devkit. De vraag is ontzettend groot dus en zal leiden tot een stroomversnelling van nieuwe apps en games voor de Oculus. Het bedrijf ligt door de vele aanvragen wel iets achter met verzenden. Volgens de fabrikant is de kans zeer groot dat sommige ontwikkelaars pas in augustus aan de slag kunnen. In China wordt momenteel hard gewerkt om aan alle vraag te voldoen.
Verkoop Oculus in China gestaakt.
Hoewel de productie veelal in China plaats vindt kunnen inwoners van dat land de headset niet meer bestellen. Het bedrijf heeft dit besluit gemaakt omdat de bril in grote getalen wordt doorverkocht via sites zoals eBay. Dit is een doorn in het oog van Oculus omdat de devkits juist zijn bedoeld voor ontwikkelaars om nieuwe virtuele apps en games te ontwikkelen.
Een klant van Oculus probeerde de bril voor het bizar hoge bedrag van vijfduizend dollar te verkopen via EBay. De fabrikant heeft logisch wijs zijn pre-order gecanceld en extreme maatregelen getroffen omdat dit niet de eerste keer was. Geen enkele Chinees kan de bril nu nog kopen. Een wijs besluit maar jammer voor ontwikkelaars in China die hun virtuele hart wel op de goede plek hebben zitten. Oculus waarschuwt gebruikers gelijk dat de wanneer de vr brill tweedehands wordt gekocht de garantie op het apparaat komt te vervallen. Dit geld natuurlijk niet voor de definitieve consumentenversie van het apparaat. Lees voor meer informatie de Oculus Rift Dk2 review.
Horrorfilms zullen nooit meer hetzelfde zijn na het zien van de nieuwe film Banshee Chapter. Deze film zou eerst enkel op video-on-demand worden uitgebracht maar is nu gratis te downloaden voor de rift. De film is gemaakt door Zachary Quinto. Niet de minste, deze man is ook het brein achter de serie Heroes, American Horror Story en de (nieuwe) Star Trek films.
De film is omgezet naar de rift door ontwikkelaar Jamwix. Deze werkte onder meer samen met Disney en Dreamworks en zoekt naar de nieuwe van generatie film. Recent berichte ik al over een andere film voor de Rift die de verwachtingen niet waar maakte. Deze film brengt het een stuk beter van af.
De film gaat over een jonge journalist, een vermiste vriend en een trippy nieuwe drug ontwikkeld door de heren van de CIA. Veel bloed, desoriënterende beelden en schreeuwende mensen in close-up. De film is voornamelijk gefilmd vanuit een first person perspectief waardoor de ervaring perfect is voor de Oculus Rift. De originele content is gefilmd in 2d en de kijker ziet de content in een zwart, zwevend scherm. Het is dus niet zo dat je daadwerkelijk om je heen kijk maar vanaf een afstand naar een scherm.
DE TOEKOMST VAN CINEMA?
Recent berichte ik al dat er door de makers van de Rift een film is uitgebracht die behoorlijk tegenviel. Banshee Chapter laat echter zien dat 360 graden filmbeleving wellicht de nieuwe standaard wordt voor films. Voor de film is speciale software ontwikkeld waarmee de kijker in 120 graden om zich heen kan kijken.
Een volledig 360 graden beleving was niet mogelijk omdat de keuze om de film voor de Rift uit te brengen pas na productie werd gemaakt. Het is dus nog niet de ervaring zoals ik die graag zie maar een behoorlijk stap voorwaarts. Deze techniek werd eerder gebruikt in bijvoorbeeld de game Alien: Isolation.
Je hebt natuurlijk een DK2 nodig op de film te checken. Momenteel is hij ook alleen beschikbaar voor de Mac wat het publiek kleiner maakt aangezien ondersteuning hiervoor nog niet zo lang beschikbaar is. Ik ben benieuwd wanneer de eerste echte film speciaal voor de Rift uitkomt. Het genre horror en het first person perspectief lenen zich in elk geval uitstekend voor een bloedstollende ervaring. Je kunt de film downloaden via de site van Oculus.
et aanbod aan vr games is de afgelopen twee jaar in hoog tempo toegenomen. Met de releasedate van deOculus Rift om de hoek en vele andere vr brillen op komst leek het ons een goed idee ons favoriete vr games op een rij te zetten. De meeste games zijn direct te spelen met de Rift en voor andere heb je het programma Vorpx nodig.
DIT ZIJN (IN WILLEKEURIGE VOLGORDE) VOLGENS ONS DE 15 VETSTE VR GAMES:
1. ALONE IN THE RIFT
Horror leent zich uitstekend voor een intense virtuele ervaring. Dit bewees de game Alien:Isolation die ik vorige week besprak en waar ik reeds een preview over schreef. Alone in the Rift is weer zon bloedstollende ervaring. De game maakt uitstekend gebruik van beeld en geluid om je hart op hol te laten staan. In de game loop je door een donker bos dat enkel verlicht wordt door kleine lampen. Tegen de tijd dat je bij doel bereikt, een huis in het bos, staan al je zintuigen reeds op scherp. De blik van een chick die rechtstreeks uit Ring lijkt te komen is genoeg om het uit te schreeuwen. De combinatie van 3D en de beklemmende angst van angstaanjagende figuren die op je af rennen doet je waarschijnlijk snel terug verlangen naar een ritje in de achtbaan.
2. QUAKE 2
Vorige week besprak een andere classic shooter, half-life 2. Deze was in vergelijking met Quake 2 een rustgevende ervaring. Zoals gamers weten ligt het tempo in Quake hoog, bizar hoog. Dit valt op een pc scherm mee maar middenin de ervaring weet je niet waar je het moet zoeken. Ook hier voelt het richten en schieten een stuk natuurlijker omdat je precies heen kijkt waar je je headshot wil plaatsen. Het installeren van de game is ook lastig maar de moeite waard voor fans van high paced shooters.
3. MINECRIFT
Crift? Juist bijna Craft maar niet helemaal. Bedenker Markus Persson cancelde de release van Mincraft direct toen hij te horen kreeg dat Zuckerberg zijn klauwen in Oculus had gezet. To little, to late want toen was er al een mod gemaakt om de game speelbaar te maken op de Rift. Recent is de game geüpdatet en hij werk perfect met de Rift. De game hoeft verder geen uitleg. Het is één van de best verkopende games va de afgelopen tijd. De game wordt echter nog vetter wanneer je de immense schaal van je bouwwerken in 3d kan bewonderen.
4. TEAM FORTRESS 2
De free-to-play game van Valve kreeg tegelijk met Half Life 2 Rift ondersteuning. Het is een van de weinige games waar je naar beneden kunt kijken en je voeten kunt zien. Ook hier ligt het tempo zeer hoog wat de game minder goed speelbaar maakt. Het feit dat het online is zorgt ervoor dat je geen kans maakt op het slachtveld. Leuk om even te zien maar het tempo en de continue afslachting maken het geen game die je langer wilt spelen. Het tempo van een shooter moet een stuk lager zijn om het een leuke ervaring te maken.
5. RADIAL G
Radial G is de enige race game op deze lijst en heeft deze plek absoluut verdient. De game is een combinatie van F zero en Wipe-out. Hoog tempo, vette tracks en een sci-fi look maken dit een behoorlijkk intense ervaring De baan zelf is tevens in 360 graden en heeft dus geen boven- of onderkant wat bijdraagt aan de spectaculaire ervaring. De graphics zijn ook prima, je kunt volledig om je heen kijken in de cockpit en de baan in de verte zien strekken. Adrenaline junkies komen met deze games absoluut aan hun trekken!
6. ELITE: DANGEROUS
Space battles zoals we die kennen van Star Wars beleef je intent met deze actie/shooter. Doel is het verkennen van het gigantische sterrenstelsel, verzamelen van loot en cash maar vooral knallen. Heel veel knallen. Als eigenaar van één of meerdere schepen space (haha) je rond en verkrijg je missies (bounties) van NPC aan boord van de vele spacestations. Vervolgens ga je met je schip op bad en knalt alle badguys die je onderweg tegen komt. Enkel toegevoegde RPG elementen maken deze game ook voor langere tijd leuk.
Het meeste plezier haal je echter uit het neerschieten van zoveel mogelijke andere schepen vanuit je zeer gedetailleerde cockpit. Native support en het de goed werkende positional tracking maken dit een zeer intense ervaringDe release staat gepland ergens begin volgend jaar, gelukkig precies in lijn met de releasedate van de consumentenversie van de Rift. Vorige week kwam de Beta 3.0 uit die enkele nieuwe features zoals nieuwe schepen en de mogelijkheid om meerdere schepen in bezit te hebben.
7. THE ELDER SCROLLS V: SKYRIM
De vetste RPG van de afgelopen tijd is nu ook speelbaar met de Oculus Rift. Dankzij de mod-community achter deze game is dit één van de eerste games die Rift Compatible werd gemaakt. Geen native support dus maar met behulp van VorpX meer dan speelbaar. Het installeren van enkele additionele files en eventueel wat improvements mods maakt dit een ervaring zoals ik die graag zie in de toekomst. Open wereld, prachtige gevarieerde omgeving en intense actie maken dit een ideale game voor de Rift. De game is zeker niet perfect want vooral de actie maakt de gameplay soms wat misselijkmakend. Het is echter meer dan de moeite waard om de prachtige omgeving te verkennen
8. EVE: VALKYRIE
Deze game is exclusief voor de Rift ontwikkeld en lijkt wat op Elite: Dangerous. Momenteel enkel beschikbaar voor de Rift maar in de toekomst ook voor Sonys Prijecte Morpheus. Doel is ook hier knallen en dat is behoorlijk intenst. Het tempo ligt bizar hoog en je dient continue je omgeving in de gaten te houden. Dit doe je door het bewegen van je hoofd en werkt goed dankzij het verbeterde postional tracking systeem.
Momenteel is enkel een deathmatch mogelijk maar de ontwikkelaar werkt aan andere modes zoals capture the flag en king of the hill. De implentatie van een skilltree en wat lichteRPG elementen maken geven deze game in de toekomst voldoende replay value. De game is nog in ontwikkeling en beloofd in de toekomst meer focus te leggen op gameplay buiten de cockpit. Dit is zeker one to watch en wordt denk ik een van de belangrijkste releastitles voor de Oculus Rift.
9. ALIEN : ISOLATION
Over deze game schreef ik al eerder een preview en toen waren de verwachtingen al vrij hoog. De game is inmiddels een tijde uit en de game ontvang goede reviews. Dit is echt een intens enge game en niet geschikt voor mensen met een zwak hart (of blaas). Je bent De gameplay is minder intens dan de setting zelf maar de geweldige graphics, goede setting en vele schrikmomenten maken een hoop goed. De lore van Alien wordt goed vertaald naar de game en de referenties voor de fans zijn talrijk.
De game heeft wat weg van het welbekende Dead Space en focust vooral op het gevoel van isolement en wanhoop terwijl je het schip waarop je ontwaakt verkent. De gameplay draait vooral om het uitvoeren van engineer-achtige taken terwijl je de Alien ontloopt of te lijf gaat met een breed arsenaal wapen. Dit is een game voor de echte Alien fan en geeft een goede indruk van de spanning en het grafisch vernuft dat de Rift naar boven brengt.
10. HALF LIFE 2
Yes, deze all-time classic is tevens speelbaar met de Rift. Terwijl wij met zn allen op deel 3 (komt ie of komt ie nie?) wachten is het opnieuw spelen van deze game absoluut de moeite waard. Het installeren en werkend krijgen van deze game schijnt nogal lastig te zijn maar loont uiteindelijk wel. Het tempo van deze game ligt wat lager dan bij andere shooters en toont aan dat de Rift prima geschikt is voor first person actie. Je bestuurt de game met toetsenbord en muis waarbij beweegt met het toetsenbord.
Rondkijken doe je met je hoofd en kleine correcties verricht je vrij soepel met de muis. Dit betekend dat je schiet naar wat je kijkt wat zorgt dat het plaatsen van een headshot relatief eenvoudig is. Dit is één van de betere games en toont de potentie van de rift. Wij kunnen niet wachten op om deel 3 te spelen, als deze ooit uitkomt
11. GTA 5
Toen GTA op de markt kwam riepen wij al massaal dat dit nou een game is die wij ontzettend graag met de Rift willen spelen. Onze gebeden werden een week na de PC release al verhoord toen VorpX aangekondigde de GTA 5 aan de lijst van speelbare games toe te voegen. Het filmpje in combinatie met de Virtuix Omni ging gelijk viral en toonde potentie van vr sandbox games aan. Hoewel het geen volledige vr ervaring is en de game met een Rift nog weleens te snel gaat is het een ontzettend toffe manier om Los Santos te verkennen. Wij gaan ervan uit dat GTA 6 standaard ondersteuning krijgt voor vr brillen, wij kunnen niet wachten!
12. SIGHTLINE: THE CHAIR
Technisch gezien is dit geen game maar een ervaring, je hebt geen controle over wat je doet, of wel? Sightline: The Chair is één van die vr applicaties die je op een wonderbaarlijke manier de potentie van virtual reality toon. Geen spectaculaire achtbanen of misselijkmakende actie maar een comfortabele en overweldigende ervaring. Teveel vertellen over deze ervaring zou zonde zijn maar iedereen die hem ziet wordt achtergelaten met een wow gevoel. Dat is best knap voor een essentie simpele applicatie gemaakt door een fanatiek vr-nerd.
13. DISCOVER:SPACE
Intergalactische ervaring sluiten natuurlijk perfect aan op het grensverleggende concept van virtual reality. Diverse ontwikkelaars hebben al ervaringen, videos en games uitgebracht die zich in de ruimte afspelen maar geen enkele kan zich meten met Discover: Space. Vanaf het moment dat plaats neem in je ruimteschip en de onmetelijke ruimte in wordt geschoten ben je verkocht. Hoewel de game geen actie bevat, het gaat werkelijk om ontdekken, is het een ervaring die je niet snel vergeet.
14. VOX MACHINAE
Vox Machinea is een game die perfect gebruik maakt van de mogelijkheden van virtual reality. Je neemt plaats in een uitermate gedetailleerde cockpit van een gigantische robot en schiet op alles wat beweegt. De pracht en details van deze game tonen aan dat vr games niet perse blokkering jaren 90 graphics hoeven te hebben. Hoewel de gameplay (in de demo) wellicht snel verveelt blijft het besturen van een gigantische Battlemech gewoon awesome. Absoluut een game die je gespeeld moet hebben en waar wij veel van verwachten in de toekomst.
15. TIME RIFTERS
De eerste echte vr shooter in het rijtje, en terecht. Deze game bewijst dat het prima mogelijk is om een vrij intense game ervaring in vr te creëren. De gameplay is simpel maar doeltreffend, een combinatie van tower defense en een shooter. Doel is om zoveel mogelijk rondvliegende blokjes in verschillende rondes kapot te schieten. Elke ronde ga je verder waar je gebleven was dien je in samenwerking met je ghost zo efficient mogelijk te werk te gaan. Zeer verslavend en de vette graphics en pompende soundtrack maken het geheel af. Dit is dé shooter voor de Rift!
Dit waren ze, de games die je absoluut moet checken? Meer? Dat kan! Op onze site vind je veel meer reviews van vr games!
Virtual Reality wordt pas echt intens wanneer je volledige bewegingsvrijheid hebt. Het hanteren van een controller of statisch achter een computer zien doen afbreuk aan de immersive ervaring die het zo uniek maakt. Als snel nadat Oculus Rift bekendheid kreeg gingen verschillende thrird partys aan de slag om accessoires te ontwikkelen.
Fabrikanten richten zich primair op het ontwikkelen van controllers die de vrijheid van Virtual Reality vertalen van beeld naar beweging. Oculus zelf geeft aan zelf ook aan een controller te werken. Toch is het goed om te weten welke gear er allemaal op de markt is. In dit blog ga ik in op de meest innovatieve accesoires die de virtuel wereld naar een hoger niveau tillen.
OMNI TREADMILL
Dit is één van de bekendste accessoires voor de Rift waar ik reeds eerder over schreef. De Omni is een 360 graden treadmill waarop de gebruikers plaats neemt. Het apparaat registreert de omwentelingen van de gebruiker en door te rennen of lopen wordt de band in beweging gebracht. Dit geeft fantastische bewegingsvrijheid en de Omni is ideaal voor shooters zoals te zien in onderstaande trailer. De treadmill is niet goedkoop, voor 500 dollar exclusief verzendkosten kan je in het zweet werken tijdens Battlefied 4 of Skyrim
Prijs: 500 (ex verzendkosten) Te koop vanaf: Maart 2015 Shop
RAZER HYDRA
De Hydra is bewegingscontroller die werkt op basis van magneten. Twee controllers die wat weg hebben van Wii controllers staan in verbinding met een basis station. De Hydra is zeer nauwkeurig, bewegingen worden tot op de millimeter nauwkeurig geregistreerd. De lage latency zorgen ervoor dat bewegingen vloeiend geregistreerd worden. Deze controller is compatibel met meer dan 150 games, waaronder Portal 2. Dit is een ideale accesoire voor de Rift die ook nog eens heel betaalbaar is. Voor rond de 100 euro heb je er al één in huis.
Prijs: circa honderd euro Te koop vanaf: Nog niet in europa maar wel in Amerika Shop
THE PEREGRINE WEARABLE INTERFACE
Een handschoen met 38 touchpoints programmeerbaar zijn. Dus wanneer je met je vingers op één van de touchpoints drukt kan je schieten, bukken of springen. Dit zorgt voor snellere acties, bewegingsvrijheid en flexibele vingers. De handschoen is vooral geschikt voor games waar een hoog aantal acties nodig zijn zoals League of Legends en Dota. Ergonomische design, ventilatie en het feit dat hij bij je sokken in de was kan verhogen de durability aanzienlijk. In combinatie met de Rift zorgt de handschoen ervoor dat je alles op de tast kan doen. Ideaal voor complex, snelle acties die met controller of toetsenbord niet mogelijk zijn. De Peregrine is te koop voor 150 dollar en wordt direct verscheept.
Prijs: 150 dollar (exclusief verzenden) Te koop vanaf: Nog niet in europa maar wel in merika
PRIO-VR
Dit is veruit de meest vooruitstrevende en gewaagde controller voor Oculus Rift. Een full-body suit die alle bewegingen van je lichaam registreert. Geen cameras, geen infrarood of grote appraten zoals bij de Omni. Je ziet je lichaam, handen en kan volledig opgaan in de omgeving. Bewegen gebruikt door ingebouwde triggers die aan je handen vastzitten. De Prio komt in 3 versie: Lite, Core en pro waarbij de eerste enkel bewegingen van je bovelichaam registreert . De core versie wordt tevens op je benen geplaatst. Pro versie zorgt voor meer precisie bij de beweging van je voeten, schouders en heupen.
De Prio is redelijk geprijsd, 300 euro voor de lite, 350 voor de Core en en 400 euro voor de Pro versie. De Pro is nu beschikbaar voor pre-orde! Dit accesoire in combinatie met de Rift en bijvoorbeeld de Omni Treadmil zorgt voor de ultieme VR ervaring. Dan ben je echter wel bijna tweeduizend euro lichter.
Prijs: vanaf 300 dollar Te koop vanaf: Nu beschikbaar voor pre-order. Releasedate onbekend. Shop
LEAP MOTION
Dit apparaat is al een tijdje uit en vergt geen enkele aanpassingen aan je lichaam. Dit kleine apparaat herkent beide handen en vertaald deze naar het scherm. Je kan dingen aanraken, oppakken, kleiner en groter maken. Het feit dat je geen draadjes, controllers of dingen op je lichaam plakt zorgt voor een ultiem gevoel van vrijheid. Nadeel is dat je handen in de buurt moeten zijn van het apparaat om goed te functioneren. In combinatie met de Rift is dit niet ideaal. Je ziet de controller niet waardoor het het gevoel van vrijheid toch weer beperkt wordt. Gelukkig hebben ze hiervoor een oplossing gevonden. Met een special Oculus Rift mount plaats je de Leap motion voorop de Rift en worden de bewegingen van je handen goed geregistreerd. Dit apparaat inclusief de Rift Mount kost slechts 100 euro. Na de Hydra de goedkoopste en een perfecte instapper voor iedereen die wat meer vrijheid wil in de virtuele wereld!
Dit is een combinatie van de Hydra en de Prio VR. Twee controllers en 3 tracking points die op je lichaam plaatst combineren het beste van beide. Accurate bewegingen, lage latency en vloeiende registratie zorgen voor een optimal ervaring. Hiervoor betaal je echter de hoofdprijs. Voor bijna 600 euro heb je een perfect accessoire voor de ultiem Rift ervaring. Er zijn ook bundels van Stem Sytem is nu beschikbaar met 2 en 3 trackers. Voor de meest complete ervaring moet je tot echt het duurste pakket kopen. Stem System is nu beschikbaar voor pre-order en wordt over 2 tot 3 maanden verscheept.
Prijs: vanaf 300 dollar Wanneer beschikbaar: 2-3 maanden Shop
Genoeg keuze dus om de ervaring van de Rift naar een hoger niveau te tillen. Natuurlijk kun je een XBOX of PS controller gebruiker maar een goed accessoire maakt de beleving pas echt intens. Check online de reviews en kies de meest geschikte accessoire voor jou! Mijn keuze gaat momenteel uit naar de Prio VR omdat deze het beste van alle randapparatuur combineert. Deze is echter nog niet beschikbaar dus wanneer ik nu wat zou moeten kiezen ga ik voor de Leap Motion of de Hydra. De beste prijs/kwaliteitsverhouding en nu te koop!
Omnideck van Omnifinity. Deze simulator won reeds bekendheid in 2011 toen hij gepresenteerd werd als de ultieme Battlefield 3 simulator. Het apparaat was toen echter totaal niet geschikt voor consumenten vanwege de grootte en de hoge kosten. In tegenstelling tot andere gadgets bewoog je in een ruimte en zag je een groot scherm om je heen. Als het ware en 360 graden scherm die reageert op je bewegingen. Een hele grote versie van de Omni treadmill dus.
TOEN KWAM DE RIFT..
De applicatie was dus vooral geschikt voor grote bedrijven en het overheidsinstanties zoals het leger. Dat was voordat de Oculus Rift kopen Nederlandaan populariteit begon te winnen. Nu is het tevens mogelijk met de 360 graden ervaring te beleven vanuit huis; enige benodigdheden zijn goede pc en USB en HDMI aansluitingen.
Wat wel heel tof is dat je een laptop op in een rugzak kan doen en zo volledige bewegingsvrijheid hebt. Niet erg praktisch omdat je niet ziet waar je loopt, maar wel heel tof. Als de techniek zo ver is dat een omgeving ingeladen kan worden met alle obstakels is dit wellicht een realistische optie.
Het is echter nog steeds mogelijk om te kiezen voor een meer intensere ervaring. Het Omnideck biedt meer bewegingsvrijheid en kan effecten zoals hitte, vochtigheid, rook en geur toevoegen. Het hanteren van apparaten zoals wapen tilt de ervaring naar een hoger niveau. Ik denk dat dit apparaat interessant is voor bedrijven die zich nu bezig houden met dingen zoals LaserQuest of paintball. Een VR arcadehal heeft denk ik wel potentie. Speaking about arcade
THE NEW RETRO ARCADE; NOSTALGIE TEN TOP
Arcadehallen waren ooit populair toen niemand nog een console thuis had staan. De nostalgische beleving wordt echter weer tot leven gebracht door Digital Cybercherries. Je zet de Rift op en je waant je gelijk weer in de jaren tachtig. Lelijk neonkleuren, rammelden kasten en foute eighties muziek uit de speaker. Veel classics games uit Acrade tijdpers zijn te vinden, StreetFighter, Tetris en Astroids. Allemaal hebben ze een plekje in deze virtuele arcadehal. De games draaien momenteel nog op een Gameboy emulator maar hopelijk word dit met de release opgekrikt. Nu is het in elk geval een fantastische trip down memory lane voor old school gamers zoals ondergetekende.
Hoe ver gaat VR? Een nieuw kickstarter project wil het naar het hoogst mogelijk niveau tillen. Niet met Master Chief of Duke Nukem de wereld verkennen maar avonturen beleven met een echt persoon. Waar jij de volledige controle over hebt. Omnipresenz een first person ervaring bieden zoals we nog nooit eerder hebben gezien.
DIGITAAL TOERISME EN VIRTUELE VAKANTIES
De digitale revolutie heeft de wereld heel klein gemaakt. Met een druk op de knop reis je naar alle uithoeken van de wereld. De beleving blijft vaak echter bij een kijkje via Streetview, wat fotos en eventuele een video. Omnipresenz wil digitaal reizen revolutioneren. Je kiest een beleving, locatie en tijd en een echt persoon staat op dat moment klaar om door jou een interactieve ervaring te bieden.
USER, INTERFACE & AVATAR.
Omnipresenz richt zich op mensen die een liefde hebben voor avontuur en technologie en op zoek zijn naar nieuwe manier van interactie met personen, culturen en plaatsen. Het avontuurlijke valt wat mij betreft wel mee, met een Oculus Rift op je snufferd zitten terwijl iemand door de Jungle sjokt, klinkt niet echt adrenaline verhogend.
De interface zoals die nu gepresenteerd wordt ziet eruit als een geavanceerde versie van Google Streetview. Je ziet beelden vanuit first person en de legenda toon een kaart en het perspectief van de Avatar. Naast video wordt ook audio gestreamed en er een overzicht te vinden van alle mogelijke locaties die je Avatar kan bezoeken. Wanneer een bepaalde locatie of actie genoeg stemmen heeft van de verbonden gebruikers voert de Avatar deze uit. Je hebt dus niet volledige controle maar de Avatar werkt volgens een meeste stemmen gelden systeem. Wellicht dat je tegen een hogere prijs volledige controle hebt.
Een ander nadeel is dat het idee van Virtual Reality slecht toepasbaar is op dit product. Je hebt tenslotte niet de volledige vrijheid om te gaan en staan waar je wil. Je bent compleet gebonden aan de acties en het blikveld van de Avatar.
Via een zogenaamd request panel kun je zelf aanvragen doen voor de volgende actie, zoals het bezoeken van een kerk, club of andere trekpleister. Hier hang je een bepaalde prijs aan en je actie verschijnt vervolgens in een request panel. Wanneer deze voldoende steun (lees geld) krijgt van andere gebruiker wordt ook deze actie realiteit. Deze actie moet natuurlijk wel binnen de wet vallen en uitvoerbaar zijn zonder een leven te verliezen, geen respawn bij deze ervaring.
De Avatar zelf is onderdeel van het team van Omnipresenz en kan het best omschreven worden als een revolutionair nieuwe gids.
DE TOEKOMST VAN BELEVEN?
Omnipresenz is op zich een leuk idee maar komt bij lange niet in de buurt van een echte beleving. Het is wellicht interessant voor mensen die niet in staat zijn om een bepaalde locatie zelf te bezoeken. Geld, ouderdom, ziekte en luiheid zijn goede motieven om van deze dienst gebruik te maken. Ik denk echter dat het een te statisch is voor mensen die echt van avontuur houden. Het is echter wel een stuk interessanter en leuker dan het kijken van een video of fotos. De interactiviteit is naar mijn mening het unique selling point.
Omnipresenz is deze week gestart op kickstarter met een doel van 33.000 dollar. Momenteel staat de teller om 365 wat naar mij mening indiceert dat dit geen succes gaat worden. Goed, ze hebben nog een maand maar echt revolutionaire projecten schieten vaak snel omhoog. Ik wacht af maar zie dit project nog geen realiteit worden. Als dit project naar een hoger niveau getild wordt en je echt controle hebt over een persoon is het geschikt voor VR. Hier zitten echter teveel ogen en haken aan om echt succesvol te worden.
Producten Sky & Jaunt hebben een fantastische 360 graden video opgenomen op de set van de de Hobbit. In het filmpje zien je ouwe baas Gandalf door The Shire lopen terwijl hij vuurwerk afsteekt. Vergelijkbaar met de scene uit de eerste Lord of The Rings film. Het filmpje is gemaakt ter ere van de laatste film van de Hobbit trilogie en duurt zon 90 seconden. De opnames zijn geheel gemaakt met de 360 graden camera van Jaunt wat zorgt voor een bijzondere ervaring die je meermaals wilt beleven. Bovendien is het geluid ook met deze speciale camera opgenomen waardoor de audio wijzigt wanneer je met je hooft draait.
De film ging gisteren in première tijdens de opening van The Hobbit in Nieuw Zeeland. Niet alleen mensen met eenOculus rift in Nederland te kopen kunnen de film bekijken, hij is ook geschikt voor Google Cardboard kartonnen vr bril Wanneer de video voor het grote publiek beschikbaar komt is onbekend. Ik verwacht dat deze binnen enkele weken te vinden is in de Google Playstore en via de Oculus Rift site.
IS DIT DAN DE TOEKOMST VAN CINEMA?
Ik ben heel erg benieuwd naar de ervaring van deze immersive film. Dit is de eerste keer dat een grote productie gebruik maakt van immersive film. Hoewel de clip slechts anderhalf minuut duurt schijnt het een jaw dropping experience te zijn. Ik hoop dat andere producten het voorbeeld gaan volgen en films in dit formaat gaan aanbieden.
MEER IMMERSIVE VIDEO.
Het bedrijf Jaunt dat tijdens een inverteringsronde bijna 30 miljoen dollar behaalde heeft meer vette projecten in de planning. Zo kun je straks de acties van een Special Ops team volgen aan het Oostfront tijdens de Tweede Wereldoorlog. Daarnaast komt er een film over de Kaiju zoals je die kent van Rift Pacific Rim en een vette horrorfilm. De content komt binnenkort beschikbaar via de site van jaunt Ik kan niet wachten om deze full lenght films te kijken!
Wil je nu al genieten van het werk van deze studio? Dat kan met de Paul McCartney experience. Geniet van een concert in 3D met immersive audio. Hiervoor heb je natuurlijk wel een Rift of Google Cardboard nodig. Je kunt hem gratis downloaden in de Google Play store
irtual Reality gaan onze levenswijze veranderen. Vandaag kunnen weinig mensen zich nog voorstellen hoe ingrijpend de komende veranderingen zijn. Daarom geef in verschillende blogpost mijn visie op de toekomt. De wereld zoals ik die zie over circa vijf tot tien jaar. Ik neem jullie mee naar de Virtual Future. In het eerste deel staat sociale interactie centraal.
VAN SOCIAL MEDIA NAAR SOCIAL VR
Niet alleen de wijze waarop wij media consumeren en games spelen verandert maar ook de manier waarop wij communiceren. Social interactie vindt straks steeds meer plaats in een virtuele omgeving. De mens verplaatst zich van Facebook en Whatsapp naar virtuele platformen waar gepraat, gedeeld en ervaren wordt.
De eerste logische stap is een chatroom waar je aanschuift aan een virtuele tafel of bar. De omgeving waar communicatie plaats vind kan je zelf bepalen. Je kunt het zo gek maken als je zelf wilt. Afspreken op de Eifeltoren, op het strand van Hawaii of in een virtuele club. Alles is mogelijk. Via de vr-bril zie je vrienden (of avatars), hoor je sterke verhalen en kijk je samen naar dat hilarische Dumpert filmpje.
Geen zin in weer dat familieweekend in Centreparks of wil je graag je vakantieliefde, gemigreerde familielid of verre tante bezoeken? Geen probleem. Spreek af in een virtuele omgeving en praat, deel en ervaar.
BUSINESSMEETINGS EN BRAINSTORMSESSIES
Ik denk dat Skype één van de eerste bedrijven wordt die de zakelijke markt gaat bedienen met Virtual Reality. Het feit dat je in 360 graden om je heen kunt kijken maakt vergaderen over afstand met meerdere personen een stuk eenvoudiger. Het tonen van de laatste producten of cijfers gaat ook een stuk eenvoudiger in VR. In contact treden met je doelgroep is straks ook een stuk laagdrempeliger. Ik denk Oculus Connect en Google IO straks in Virtual Reality zijn bij te wonen. Het zal niet lang duren voordat je bij grote merken aan kunt schuiven om feedback te geven op hun laatste producten.
VIRTUAL DATING
Op zoek naar een nieuwe liefde of levenspartner? Het internet biedt al jaren uitkomst. De voorselectie die je maakt en de gesprekken die je vervolgens voert maakt al snel duidelijk of er een match is. Daadwerkelijk afspreken in een café of lunchroom is echter een stap die mensen niet snel maken. Virtual Reality biedt ook op dit gebied uitkomst. De tussenstap tussen online chatten en fysiek afspreken.
Tref elkaar in een (veilige) virtuele omgeving. De invulling van je date kun je zelf bepalen. Ga je naar een virtueel pretpark, race je over en digitaal circuit of maak je een wandeling door het bos? De scenarios zijn eindeloos. Zoeken naar een smoes om van die verschrikkelijke date af te komen bestaat straks niet meer.
Kinderen van tegenwoordig leren swipen voordat ze zindelijk zijn en buiten spelen is enkel aan de orde wanneer de Wi-Fi het niet doet. In de toekomst is buiten de plek die je bezoekt met je vr-headset op. Je vriendjes ontmoet je in een virtuele zandbak en hutten bouwen doe je enkel in Minecraft. Social interactie en het besteden van je vrije tijd doe je wel samen maar toch alleen. Volgende keer ga ik verder in op de wijze waarop wij ons zelf vermaken in de virtuele wereld.
CLUBS & KERKEN
Het internet is een plek geworden waar de meeste vreemde hobbys en ranzigste fetisjen een plek hebben gevonden. In de toekomst wordt het delen van dingen die (seksueel) opwinden nog intenser. In een virtuele ruimte ontmoet je (anoniem of niet) gelijkgestemden en deel je direct je laatste ontdekkingen over collectors item. Kerken lopen leeg, de mens gaat vooruit en het geloof staat stil. Althans, dat is in Nederland (gelukkig) zo. Wellicht dat mensen te porren zijn om een dienst bij te wonen vanuit een relaxfauteuil in plaats van een krakkemikkig kerkbankje
DE TOEKOMST IS NABIJ
De ontwikkelingen omtrent VR gaan snel. De scenarios die ik schets zijn naar mijn inzicht binnen vijf jaar realiteit. Sociale interactie zal nooit meer hetzelfde zijn. Of dit goed is valt te bezien, tegenwoordig is de mens al sociaal beperkt door de obsessie met altijd online en bereikbaar. Ik kijk denk echter dat Virtual Reality mensen (ook) dichter bij brengt. Ik kom over vijf jaar terug op dit bericht en kijk of ik het bij het recht eind had. Maak ondertussen oculus rift hurem voor een beurs bepaal zelf of ik het bij rechte eind heb.
Ik berichte eerder al over een immersive ervaring met de. Deze week heeft Jaunt trailers gelanceerd van vier nieuwe Virtual Reality ervaringen. Op de site zijn drie korte trailers van een horrorfilm, oorlogsfilm en een film over de Kaiju te vinden. Daarnaast kun je een song van Paul McCartney bekijken en beluisteren. Ik heb de trailers bekeken en was aangenaam verrast door de resultaten. Dit smaakt naar meer! De videos zijn te bekijken met zowel Google Cardboard als de Oculus Rift kopen Nederland
PAUL MCCARTNEY
Deze video plaatst je op het podium tijdens een concert van muzieklegende Paul McCartney. Hij speelt het nummer live en let die voor een immens publiek. De 360 graden view die je hebt zorgt ervoor dat je alles meemaakt, van de spelden bandleden tot het schreeuwende publiek. Draai je hoofd en het geluid draait mee. De camera view wisselt tussen twee posities. De eerste naast Paul en de tweede op de rand van het podium. Het is een ontzettende indrukwekkende ervaring die je het concert laat meebeleven of je er daadwerkelijk bij bent. Ik ben ervan overtuigd dat er snel meer artiesten het voorbeeld zullen volgen. Dit is de toekomst van concert (na)beleving.
KAIJU FURY!
Dit jaar maakte we kennis met de Kaiju in de blockbuster Pacific Rim en later volgde (alweer) Godzilla. Beide indrukwekkende films die (gedeeltelijk) in 3D te waren bewonderen. Kaiju Fury tilt de ervaring naar een nog hoger niveau. In de trailer sta je in een verwoeste stad en naar enkele seconden hoor je een Kaiju naderen. Wanneer het monster de hoek om komt, je aankijkt en zijn oorverdovende gebulder op je los laat sta je te trillen op je benen. Ik kan niet wachten tot ik deze film in zijn geheel kan bekijken. Awesome!
THE MISSION
Als groot fan van oorlogsfilms en series ( ik kijk Band of Brothers minimaal 1 keer per jaar) was ik zeer benieuwd naar deze film. De trailer is wat minder overweldigende dan voorgaand voorbeeld en lijkt naar mijn mening teveel op een trailer. Tekst en een voice-over doen afbreuk aan datgene wat het zo leukt maakt, onderdompeling. De film volgt Special Operations team dat midden in het slagveld aan het oostfront wordt gedropt. In de trailer kom je naar beneden aan een parachute, zie je soldaten overleggen en krijg je een glimp van een vr-slagveld. Het geluid en de beelden zijn intenser dan elke andere virtual reality ervaring. De kogels vliegen je om de oren en de beelden doen je snakken naar meer.
BLACK MASS
Het broekplasgegalte is hoog en de trailer deed mijn haren recht overeind staan. Veruit mijn favoriet wat betreft intensiteit. De geluidseffecten, het donkere beeld en de creepy figuren zorgden ervoor dat mijn hartslag snel omhoog ging. Je wordt wakker in een donkere opslagruimte waar een meisje roept dat ze zo terug komt. Zodra ze de roldeur opent wordt ze echter door iemand (of iets) naar buiten gesleurd. Het jonge meisje dat vervolgens in beeld verschijnt, loopt langs je heen en verdwijnt achter een schot. Zodra je blik die kant op went verschijnt een duister figuur dat een doek over je heen gooit. Vervolgens wordt je wakker een creepy ruimte die mij deed denken aan setting van Saw. Wat verder gebeurd moet je zelf echt ervaren..
GIMME MORE!
De toon voor virtual cinema is gezet. Alle ervaringen waren precies wat ik verwacht bij een vr-film. De onderdompeling, geluidseffecten en settings waren geloofwaardig en prachtig in beeld gebracht. Ik verwacht dat andere filmmakers snel het voorbeeld van Jaunt volgen. De releasedate van de films is nog onbekend, ik hoop dat ze begin volgend jaar te zien zijn. Ondertussen kun je de trailers downloaden op de
Eyetracking is een fantastische techniek waarbij cameras de beweging van je ogen volgen. De exacte bewegingen worden geregisterd zodat de precies duidelijk waar je naar kijkt en hoelang je dit doet. Op basis van de data worden bijvoorbeeld heatmaps gegenereerd. Deze techniek wordt gebruikt in de o.a. de reclamewereld om de vormgeving van advertenties te testen.
Recent kondigde het bedrijf SensoMoteric Instruments (SIM) aan dat deze zij de techniek beschikbaar gaan maken voor de Oculus Rift DK2 bestellen Momenteel registreert de Rift al de bewegingen van je hoofd middels de bijbehorende camera. Het registeren van de oogbewegingen is echter nog niet mogelijk. Dit voegt nog een extra laag toe aan de onderdompeling en kan gebruikt worden om bewegingen preciezer te registeren. De software herkent namelijk alle minieme bewegingen van de ogen waardoor kijken naar een object of door een vizier nog nauwkeuriger.
Het bedrijf heeft reeds al enkele brillen ontwikkeld die gebruik maken van eye-tracking dus de stap naar de Oculus Rift is een logische. De software werd reeds getoond met de Rift DK1 maar komt voor de nieuwste versie op de markt. De exacte releasedate is nog onbekend. Ik denk dat het echter snel gebeurd aangezien eind volgend jaar de DK2 waarschijnlijk alweer outdated is.
Ontwikkelaars hebben toegang tot allerlei data met betrekking tot de bewegingen van de ogen wanneer de SDK (software development kit) wordt aangeschaft. Nadeel is dat dit geen officieel Oculus product is waardoor de bekendheid en ondersteuning beperkt zal blijven. Het is dus ook echt een nicheproduct die vooral geschikt is voor test en ontwikkelingsdoeleinden. Het grootste nadeel is echter de prijs van bijna 15.000 dollar. Dit is een product dat we dus niet snel zien bij de eindgebruiker maar vooral bij ontwikkelaars.
Leuk product voor testen en ontwikkelen maar geen toegevoegde waarde voor de gebruiker. Ik denk dat er geen software of game op de markt komt die actief gebruik maakt van eye-tracking. Wel gaan ontwikkelaars aan de slag om hun werk te finetunen en testen, wat natuurlijk wel weer gunstig is voor de eindgebruiker.
Check onderstaand filmpje over de toevoegde waarde van eye-tracking:
OCULUS KOOPT TWEE VR-BEDRIJVEN, TRIPLE A TITELS ZIJN NOG VER WEG
Heetste nieuwste in vr-land was de aankoop van twee bedrijven door Oculus. De bedrijven Nimble VR en 13th lab scharen zich achter de vr-reus en helpen Oculus weer verder op weg naar alleenheerschappij. Aan de andere kant bereikte mij het nieuws dat Triple A, titels, hoogwaardige games zoals bijvoorbeeld Battlefield, nog ver weg zijn voor de Rift.
NIMBLE VR
Oculus gaf al eerder aan dat de missing link in de virtuele wereld het ontbreken van een degelijke controllers is. De huidige manier van besturen (middels toetsenbord/muis of controller) doet afbreek aan de immersive ervaring zoals Oculus deze graag ziet. Nimble VR werkt aan een controller die de vr-ervaring tot zijn recht doet komen. Het bedrijf ontwikkelt een 3D-camera die in staat is om bewegingen van de handen te registeren. Dit stelt je in staat om contactloos met objecten in een virtuele wereld te interacteren. Doet dit een belletje rinkelen? Dat kan, er is namelijk al een apparaat dat hetzelfde doet. De leapmotion. Wat het exacte verschil tussen de twee is mij onduidelijk. Ik denk echter dat de techniek in de Oculus geïntegreerd wordt. Dus dat de camera die er nu bestaat een upgrade krijgt en tevens bewegingen van handen gaat registeren.
13TH LAB
Dit bedrijf houdt zicht bezig met het ontwikkelen van 3Dmodellen. Niet enkel computergeanimeerde maar daadwerkelijk fysieke objecten en plaatsen uit de echte wereld. Ze maken dus een 3D constructie van bijvoorbeeld een Eifeltoren of musea die je vervolgens met de Rift kunt bezoeken. Dit zorgt voor een fotorealistische omgeving waarin je volledig bewegingsvrijheid hebt. Erg vet en ik ben zeer benieuwd welke kant dit op gaat.
GEDULD NOODZAKELIJK VOOR HARDCORE-GAMERS
Er was ook minder leuk nieuws voor fanatieke gamers zoals mijzelf. Hoogwaardige titels voor de Rift zijn volgens ontwikkelaars nog jaren verwijderd. Dit zegt gamedesigner Maciej Binowski van Dying Light in een interview met Trusted Reviews. Hij werkt momenteel aan Dying Light voor de Rift en ziet een aantal obstakels die overwonnen moeten worden voordat we echt (lang) kunnen gamen in virtual reality. Hij kaart bijvoorbeeld aan dat je ogen denken dat je beweegt terwijl je lichaam stil staat. Dit zorgt voor een bizarre en vaak ongemakkelijk ervaring. Dit merkt ik tijdens demonstraties ook wanneer mensen bijvoorbeeld plaats nemen in een achtbaan. Daarnaast treed er snel vermoeidheid op en is langdurig gamen een zware inspanning.
EYE-TRACKING OP HET OOG
Bijzonder is dat hij aangeeft dat enkel je hoofdbewegingen geregistreerd worden en niet die van je ogen. Hiervoor is echter al een oplossing voor gevonden zoals in aangaf in mijn bericht over eye-tracking. Deze oplossing is echter onbetaalbaar voor de eindgebruiker. Aan de techniek hangt momenteel en prijs kaartje van 15k. Het is nog even geduld hebben voordat wij echt aan de slag kunnen met vr gaming. Voor nu kun je de Rift huren en alvast kijken wat de games te bieden hebben.
Terugblikken op het afgelopen jaar is overbodig maar vooral onzinnig. We waren er tenslotte allemaal bij en iedereen heeft een hekel aan oude koeien uit de sloot halen. Been there, done that zullen we maar zeggen. Veel interessanter is om te kijken naar de dag van morgen. Daarom geef ik in dit blogpost mijn visie op de toekomst en doe vijf voorspellingen voor 2015, het jaar dat de massa kennismaakt met Virtual Reality.
DE OCULUS RIFT LIGT MET KERST 2015 IN DE NEDERLANDSE WINKELS
Hah! Dat is een makkie. De release van de Rift werd vorig jaar tenslotte al aangekondigd. Noem je dat een voorspelling? True, maar de exacte data en de landen zijn nog onbekend. Halverwege het jaar maken de Yankees als eerste kennis met de Rift. Mijn voorspelling is dat wij eind vorig jaar de Rift in Nederland kunnen kopen. Early adaptors hebben tegen die tijd de Rift natuurlijk al geïmporteerd vanuit Amerika.
DE STRIJD OM HET VR-FILM PLATFORM BARST LOS MET GOOGLE ALS WINNAAR
Voordat wij Nederlanders de virtuele wereld betreden en films in 360 graden kijken is de strijd om hét vr-film platform al begonnen. Downloaden is tenslotte alweer oud nieuws en fysieke schijfjes kopen doet alleen je opa nog in 2015. Streamen en cloudservices nemen in 2015 de overhand en er staan verschillende bedrijven op om het leidende vr-film platform te worden.
Zoekbaas Google heeft zich tot dusver niet echt in de vr-strijd gemengd, behalve het onderwatersteekje genaamdGoogle Cardboard natuurlijk. Ik voorspel dat zij in 2015 een soort YouTube VR platform oprichten waarnaar de strijd praktisch over is. Wellicht dat Netflix een poging waagt maar over het algemeen geldt: Nobody messes with the Google.
FACEBOOK OPENT EEN APPSTORE VOOR DE OCULUS RIFT
Waar is Facebook in het hele vr-verhaal? Momenteel houden ze zich op de achtergrond, alle communicatie verloopt via Oculus zelf. Ik denk dat we volgend jaar de eerste Facebook functionaliteiten zien voor de Rift. Mijn geld zet ik op een chatfunctie en eventueel wat simpele games als Farmville. Ik bedoel, wat is er nou leuker dan virtuele kippen voeren? Goed, de appstore zal ook games en apps bevatten van andere ontwikkelaars. De focus zal echter liggen op een aanbod voor casual gamers en irritante verzoekjes om levens.
4. VR BEDRIJVEN WORDEN EEN WARE PLAAG EN DE EERSTE FYSIEKE VR-WINKEL IS EEN FEIT
Volgend jaar wordt de massa wakker en schieten bedrijven die zich richten op virtual reality diensten en producten als paddenstoelen uit de grond. Iedereen met een Rift is ineens expert en heeft de meeste innovatieve ideeën. Zoals met elk andere nieuw medium zal de bel barsten en na een jaar of 2 blijven er enkel grote partijen over.
Ik denk dat in 2015, als de Rift in Nederland te koop is, de eerste fysieke Virtual Reality winkel zijn deuren opent in Amsterdam of Utrecht. Hier kunnen consumenten vr-brillen kopen, spelen in een Rift arcade hal en rondspringen in allerlei gadgets. Deze winkels zijn echter geen lang leven beschoren en worden onder de voet gelopen door online verkopen, streamingdiensten en grote gameshops en mediamarkten.
DE EERSTE VIRTUAL REALITY STORE OPENT ZIJN DIGITALE DEUREN
Naast fysieke winkels opent de eerste Virtual Reality winkel zijn deuren. Dit zal naar mijn inziens een kleding of interieurwinkel zijn zoals IKEA of H&M. De winkel bevat producten, een vr-sales manager en een virtuele kassa. Mijn idee is dat er ook partijen opstaan die enkel een virtuele winkel openen of hun webshop vertalen naar cyberspace. Coolblue, bol.com of een andere elektronicagigant zal hoogstwaarschijnlijk de eerste zijn.
Daarnaast denk ik dat autobedrijven er ook snel bij zijn om een virtuele showroom te openen. De mogelijkheden om van model, kleur, velgen etc. te wisselen maken het een investering die de moeite meer dan waard is. Ik gok op Audi, deze Duitsers maken tenslotte al stappen in de virtuele wereld.
BONUS: PRINT JE EIGEN VIRTUAL REALITY BRIL
Volgend jaar zal ook de opkomst en de verkoop van 3d-printers gestaag doorgaan. Het printen van een Google Cardboard maar ook een plastic Gear VR is vervolgens een fluitje van een cent.
Goed, dit zijn ze. Mijn voorspellingen voor 2015. Volgend jaar zal ik terugblikken of of ik het bij het rechte eind had. Wat denken jullie? Wat gaat er volgend jaar gebeuren in de virtuele wereld?
Op Comic Con in San Diegeo toont Legendary Pictures nieuwe game die volledig gebruik maakt van de mogelijkheden van de Oclus Rift. Pacific Rim : Jeager Pilot punt inspiratie uit gelijknamige film van Guillermo del Toro die vorig jaar in de bios verscheen en voor een actiefilm vrij goed werd ontvangen.
DRIFT WITH RIFT.
In de game kruipt de speler in de gepantserde huid van een Jaeger, een gigantische robot die het face to face komt te staan met monsters uit de diepte van de oceaan. Eerder verschenen games zoals Mechwarrior & Steel Battalion lieten gamers het al vliegend, rennend en schietend opnemen tegen anderen. De toevoeging van Virtual Reality aan deze al best toffe mix van gameplay-elementen zal zonder twijfel het genre naar een hoger niveau tillen. De pakkende titel Drift(het overnemen van de robot met je bewustzijn) with Rift dekt wat mij betreft de lading dan ook goed.
COMIC CON DEMO
Bezoekers van Comic Con, het jaarlijks terugkerende event omtrent comics, games en andere nerdachtig vermaakt, kunnen een drie minuten durende demo spelen. De gamer neemt plaats in één van de drie Oculus Rift Stations en wordt gelijk getransporteerd naar het hoofd van een immense Jaeger. Klaar om de strijd aan te gaan met een Kajju. Voor degene die het niet film niet gezien hebben, dit zijn een soort Godzilla-on-steroids achtige wezens uit een ander universum.
Zodra de bezoeker plaats neemt wordt de headset en hoofdtelefoon geplaats en vervaagt het groene scherm om vervolgens plaats te maken voor de binnenzijde van een Jeager. Ook hier zien we weer de volledige 360 graden ervaring terug. Kijk je boven je dan zie je het plafond, onder je het immense mechanische bodywork en achter je de achterzijde van het hoofd. Waar je ook kijkt, je bent volledig ondergedompeld in de wereld van Pacific Rim.
READY FOR BATTLE
Je krijgt niet lang de tijd om te genieten van de omgeving want je hoort al snel een stem die je verteld zijn kant op te kijken. Pas dan realiseer je je dat niet alleen bent maar er een tweede piloot aan boort is. Deze copiloot verteld blij te zijn met je aanwezigheid maar dat je snel je kop er bij moet krijgen want het gaat heel snel flink los. Precies op dat moment begint de omgeving te trillen en zie je een gigantische Kajju op je af stormen. De woorden Get Ready galmen door je hoofd en je ziet je armen samen met die van je copiloot omhoog komen om een flinke elleboogstoot uit de delen.
In de demo ben je nog niet in staat deze bewegingen zelf uit te voeren, youre just along for the ride. In de toekomst is dit echter wel mogelijk en zal de ervaringen nog interactiever en intenser maken. De elleboog landt echter precies op de neus van Kajju. Dit maakt hem echter alleen maar pissig en voordat je het doorhebt ontvang je een flinke kopstoot. De Jager begint te wankelen en binnen no time wordt je copiloot door een klauw van Kaiju uit zijn stoel gerukt. De drift begint te vervagen en zodra de connectie wegvalt, eindigt de demo.
Dit is een game waar wij reikhalzend naar uitkijken. Het is al een tijdje terug sinds een goede mech game uitkwam en de integratie met Oculus Rift voegt een compleet nieuwe dimensie toe aan de gameplay. De release datum is nog onbekend, op Comic Con wordt gehint naar 2017. Nog even geduld hebben dus voordat je controle kan nemen over een Jaeger en de strijd aan kan gaan met met monsters, mechs en hopelijk vrienden.
Yes, het is 2015. Het jaar waar we over een aantal jaar op terug kijken als het begin van het virtual reality tijdperk. De games die in deze periode uit komen worden vergeleken met Pongs en Marios van onze tijd. Het leek me dan ook een goed idee om weer een review te schrijven zodat over een aantal jaar zien hoever we zijn gekomen met virtual reality games. Het is bovendien alweer een tijdje terug sinds mijn laatste game review van Time Rifters.
MICROMACHINES ON STEROIDS
Vroegah, toen de bits nog zestien waren reden wij rond in kleine autootjes over miniatuur circuits in het fantastische spel Micromachines. Doel was om als eerste (ongehavend) de finish bereiken in een schattig kleine F1 waggie, bootje of hovercraft. Het was pure awesomenes. Blaze Rush is een ode aan, en een verbetering van dit geweldige genre dat het best omschreven wordt als een top down racer. De game is ontzettend Arcade en kent een hoge verslavingsfactor. Het spelen met de Oculus Rift is een bijzondere ervaring. Je zit niet in een auto maar kijkt van bovenaf op het circuit. Top down dus.
SIMPEL DOCH SENSATIONEEL
De opzet is zoals je dat van een Arcade racer kent, simpel. Geen ingewikkelde besturing, moeilijke stats of circuits die je naar tienduizend keer nog niet kent. Je kiest een auto, karakter en racet als een malle over het circuit terwijl je obstakels en tegenstanders probeert te ontwijken. Of kapotschiet met een machinegeweer, doormidden zaagt met een cirkelzaag, of verplet met een stoomwals natuurlijk. Diverse pick-ups zoals een nitroboost zorgen ervoor dat de races altijd spannend blijven. De controls zijn zoals je verwacht uitermate simpel. Links en recht is sturen, met A (shift) knal je er een turboboost in en met X (ctrl) schiet je één van de vele wapens af. Cirkelzagen, machinegeweren en de raketten verschijnen als pick-ups op de tracks en zorgen voor veel hilarisch momenten.Het zien wegvliegen van een tegenstander blijft nou eenmaal op de lachspieren werken.
VETTE PHYSICS EN (ONLINE) CHAOS
De game ziet er erg tof uit, ik heb hem zowel normaal als met de Oculus Rift gespeeld. Blaze Rush ziet er prima uit wanneer deze zonder de vr bril wordt gespeeld. Wanneer je echter gebruikt maakt van de virtual reality modus ziet de actie er nog vetter uit. Het blikveld van de Rift beweegt mee over het circuits en de racende, knallende en stuiterende wagens komen veel meer tot leven. Dit is mede te danken aan de prima physics engine. De crashes, knallen en rondvliegende brokstukken spatten van het scherm af. De voldoening die je krijgt wanneer je de nummer één raakt met een welgemikte raket die hem van het scherm af doet vliegen is zeer verslavend.
De game kan op de bank met vier spelers gespeeld worden, mits je beschikt over een PS3 f XBOX360. Online kunnen acht racers de strijd aan gaan. De tracks en omgevingen gaan redelijk snel vervelen en de gameplay voegt naar een aantal rondes weinig nieuws meer toe. Dit is dan ook spel die ideaal is om een aantal potjes online of met vrienden te spelen. Het gebruik van de Oculus Rift leuk maar voegt niet bijzonder veel toe ten opzichte van de standaard view. Het implementeren van een first person view zou het een stuk interessanter maken.
CONCLUSIE
Geniet je van racegames zoals Mariokart of Modnation Racers dan is dit een game die je sowieso moet checken. De gameplay is verslavend, de graphics en physics uitstekend en de multiplayer voegt de nodige replay value toe.Voor de prijs hoef je het absoluut niet te laten. Blaze Rush is te koop voor slechtst een tientje op steam.