Toen Facebook aankondigde Oculus Rift te kopen waren er gemixte reacties. Natuurlijk zou dit zorgen voor een snellere ontwikkeling van het virtual reality platform. Veel mensen zaten echter niet te wachten op inmenging van Zuckeberg en Co. De ontwikkelaar van het populaire de if you can imagine it, you can build it game Minecraft was zo pissed off dat hij de zijn plannen om de game naar Oculus Rift te brengen schrapte.
Er glooit echter hoop aan de virtuele horizon. Nu Markus Persson tijd heeft om tot zinnen te komen lijkt hij zijn standpunt te hebben gewijzigd. Op Twitter meldt hij dat hij nu andere zorgen heeft, een gat in zijn favoriete sok om precies te zijn. Dit zorgde voor een stroom van opgeluchte en enthousiaste reacties in de game industrie. Ook CTO van Oculus diende Markus snel van repliek; "Say the word, ship the source and I'll make sure it runs well on you-know-what".
Of minecraft daadwerkelijk naar de Rift komt valt nog te bezien. Volgens Markus is dat volledig in handen van het ontwikkelteam van Minecraft. De uitspraak van de bedenker doet echter onze hoop weer toenemen dat we straks met Rift kunnen bedenken, bouwen en afbreken. Zeker is wel dat de game een flinke bijdrage zal leveren aan de verkoop van virtual reality bril.
Bedrijf toont lightsaber-demo voor Oculus Rift
De droom van iedere Star War fan. Zelf de iconische lightsabers ter hand te nemen in de strijd tegen the Dark Side. Ontwikkelaar Six Sense gaat deze wens wellicht waarmaken. Het bedrijf dat zich specialiseert in de ontwikkeling van bewegingsgevoelige accessoires heeft namelijk een Oculus Rift game getoond met lightsabers. Bekijk hieronder de demo die het bedrijf heeft vrijgegeven.
https://www.youtube.com/watch?v=1b1ycwQIG7c
In de demo is te zien dat de speler twee modules vasthoudt die reageren op zijn bewegingen van zijn handen. Hiermee is hij in staat objecten die op hem afvliegen te weerkaatsen, net zoals de laser die Obi-Wan en consorten van zich af slaan in de Star Wars films. Sixense ontwikkeld de module, STEM, genaamd voor zowel Windows, Mac en Linux. Het systeem biedt ondersteuning voor vijf verschillende modules, voor bijvoorbeeld hoofd, handen en voeten. Hiermee wordt de virtuele ervaring nog intenser zonder gebruik van gigantische installaties zoals de omni treadmil.
Apple aanhangers kunnen vanaf vandaag ook aan de slag met de virtual reality bril van Oculus. Met de release van SDK (software development kit) 0.4.1 wordt het voor ook voor Apple-computers mogelijk software te ontwikkelen. Dit betekend dat bezitters van een Mac in de toekomst ook gebruik kunnen maken van de Virtual Reality bril. Momenteel biedt Oculus enkel ondersteuning voor gewone computers. Wanneer andere platformen zoals Linux de virtuele wereld kunnen binnenstappen is vooralsnog onbekend.
Fixes en verbeteringen voor Rift
De 0.4.1. SDK is de opvolger van de 0.4.0 die Oculus uitbracht aan het einde van juli. Deze release viel precies samen met het uitbrengen van de Development Kit 2. Deze kit bevat een geüpgraded versie van de eerste versie (DK1) van de Oculus die bijna een jaar geleden uitkwam. Meer informatie over de verbeteringen en nieuwe functies lees je in de Oculus Rift DK2 review.
De 0.4.0 versie die vorige maand uitkwam zorgde initieel voor vertraging. De software had nog enkele fouten en zorgde ervoor dat de het verzenden van de DK 2 met enkele weken werd uitgesteld. Met de release van de nieuwste SDK biedt de software ondersteuning voor de nieuwste functies van de Rift. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het verbeteren van de positional tracking.
Compatibiliteit games DK1 met DK 2 en Mac
Daarnaast zorgt de update ervoor dat veel vr games die ontwikkeld zijn met de DK1 nu ook speelbaar zijn met de DK2. Goed nieuws want dit was het grootste kritiekpunt in alle reviews die de afgelopen tijd online verschenen. Het is echter nog even wachten voordat alle games speelbaar zijn omdat ontwikkelaars de nieuwe functies van de DK2 eerst moeten implementeren.
Wanneer Mac-gebruikers überhaupt de virtual reality games kunnen spelen is tevens nog even afwachten. Het ontwikkelen van games en apps duurt in de regel enkele maanden. Wellicht dat het speelbaar maken van games voor Mac gemaakt zijn met de PC eenvoudiger is en minder tijd in beslag neemt. Wij verwachten dat in september de eerste Rift games en apps voor de Apple-enthousiastelingen verschijnen.
De Oculus Rift DK1 liet de wereld kennismaken met de toekomst van entertainment; Virtual Reality. De Oculus Rift werd door zowel ontwikkelaars, gamers als de pers met enthousiasme ontvangen. De 2 miljard dollar die Facebook tegen de virtual reality bril aangooide droegen bij aan de snelle ontwikkeling van de Rift. Het gaf tevens aan dat de potentie van Virtual Reality enorm is. Waarom zou één van de grootste online media bedrijven van deze eeuw anders zoveel geld investeren? Nu dik 12 maanden later is het duidelijk; VR is here to stay!
Eind vorige maand werd de tweede versie naar ontwikkelaars en enthousiastelingen verzonden, de Oculus Rift Development Kit 2. Al snel verschenen diverse unboxings, reviews en tear-aparts op het internet. Wij vatten de belangrijkste conclusies samen in deze uitgebreide Oculus Rift DK 2 review.
Enthousiasme en pre-orders
Het moge duidelijk zijn. De verwachtingen voor de DK 2 waren hooggespannen. Hoe ging Oculus de virtual reality bril naar een hoger niveau tillen? De buzz omtrent de tweede versie was gigantisch en het aantal geïnteresseerden nam zienderogen toe. Helemaal nadat Facebook Oculus aankocht steeg de publiciteit omtrent Oculus exponentieel. Dit was ook te merken aan het aantal pre-orders dat het Virtual Reality bedrijf kreeg te verwerken. Ondanks het advies te wachten op de consumentenversie (die ergens in 2015) op de markt komt liep het storm. Ruim 40.000 ontwikkelaars en gamers bestormde de website van Oculus om al eerste de nieuwe versie in handen te krijgen.
Hoge verwachtingen en intensere ervaring
Heel gek is dit niet. Naast de potentie en algehele awesomeness van de Rift heeft de vernieuwde versie van de Rift een full 1080p scherm. Dit is ruim een keer zo hoog als de originele Rift en zorgt voor een gigantische verbeterde beeldkwaliteit. Dankzij het OLED scherm worden kleuren daarnaast beter weergegeven. De DK2 wordt geleverd met postitionel camera waardoor de drager vooruit en naar de zijde kan leunen. Naast de hardware heeft de software een update gehad waardoor motion blur word teruggedrongen en de gehele virtuele ervaring nog intenser wordt. Genoeg verbeteringen dus ten opzichte van de DK1.
Inhoud en accessoires DK2
Wat krijg je allemaal voor de 350 dollar (zon 260 euro) die de DK2 momenteel kost? Vrij veel zo blijkt uit de vele unboxings videos die online zijn te vinden. De tijd die je kwijt ben voor je alle onderdelen en accessoires netjes hebt liggen is aanzienlijk. And thats a good thing! Onderstaand een complete lijst van kabels en accessoires die je krijgt wanneer je van plan bent de Oculus Rift te kopen:
Oculus Rift DK2 Headset
Positional camera
USB naar mini-USB kabel
HDMI naar DVI adapter
DC stroomadapter
4 internationale stroomadapters
Lens kappen voor bijzienden
Sync kabel voor de Positionel tracker (lijkt op een stereo audio kabel)
Doekje om de lens schoon te maken (met Oculus Rift logo)
Wat opvalt is dat veel accessoires van de Rift vrij standaard zijn. USB kabels en stroomadapters zijn dingen die elk huishouden bijna wel in een laadje heeft liggen. Wellicht dat het mogelijk is om enkel de essentiële onderdelen te bestellen. Scheelt aanzienlijke wat euros. De doos waarin de DK2 wordt geleverd is daarnaast een stuk minder stevig dan die van de DK1. De premium look & feel ontbreekt hoewel de doos wel stevig genoeg is om de Rift zonder zorgen te vervoeren.
DK 2 hardware
Tijdens het (langdurige) uitpakproces wordt duidelijk dat de DK 2 een stevig apparaat is. De ronde hoeken en de solide bouw zorgen voor een high quality feel. Het eerste wat opvalt, is dat de lenzen die geleverd worden een stuk groter zijn dan bij de DK 1. Het gewicht van de vernieuwde versie is iets zwaarder, 440gram ten opzichte van 380 gram. Dit verschil is echter nauwelijks voelbaar. De schroeven aan de zijkant van de Rift (waarmee je de display naar voren en achter kan bewegen) zijn iets groter. Standaard zit de headset om de meest dichtbije stand waardoor bijna iedereen het apparaat moet bijstellen om de lenzen je ogen niet te laten raken.
Afbeelding: Geeky Gadgets
De voorzijde van het apparaat herbergt, of eigenlijk verbergt, meerdere infrarode lichten. Deze dienen om met behulp van de camera de positie van de headset te bepalen. Ze zijn niet zichtbaar waardoor de Rift een nette en strakke uitstraling heeft. De HDMI en USB kabel zijn bij deze versie met elkaar verbonden en steken boven uit het apparaat. De vrij dikke kabels lopen vervolgens over je hoofd naar je rug waarnaar ze weer uit elkaar komen. Een nette indeling waardoor de kabels niet in de weg zitten en het virtual reality gevoel versterkt wordt.
Aan de bovenzijde zit een kleine aan/uit knop en een LED. Ook dit zorgt voor een versimpelde werking in tegenstelling tot de DK1 waarbij een aparte stroomkast geleverd werd met meerdere knoppen. De LED heeft twee kleuren. Blauw wanneer het scherm is uitgeschakeld en oranje wanneer het scherm uitstaat maar de Rift verbonden is
De look & feel van de headset is solide en strak. De DK2 voelt duurder dan de DK2 dankzij de verbeterde build quality en het geüpdatet design. Het voelt meer als een consumentenversie die in de winkel kan liggen. De reviews zijn duidelijk. Wanneer deze versie te koop is komen er geen klachten over het ontwerp.
Set-up en installatie
Dit is de eerst virtual reality bril die voor het grote publiek beschikbaar is. De meeste die de bril besteld hebben zullen enige ervaring hebben met high end randapparatuur zoals de Rift. Toch is het verstandig om het bijgeleverde boekje goed door te lezen. De gids bevat simpele stap-voor-stap instructies zodat je snel met je Rift aan de slag kan.
Allereerst moet je de laatste Oculus Rift Development Kit downloaden en installeren. Deze wordt niet bijgeleverd omdat de software continue geüpdatet wordt. Deze Kit installeert drivers voor de camera alsmede een software programma genaamd Oculus Runtime. Deze dient om voor de setup en configuratie van de Rift.
Afbeelding: Geeky Gadgets
Nadat de software geïnstalleerd en werkend is kun je beginnen met het configureren van de hardware. De eerste stap is checken of de kabels goed in de headset zijn ingeplugd. Dit doe je door simpelweg de cover aan de voorzijde te verwijderen en naar de kabels te kijken. Vervolgens plug je de HDMI en USB kabels in je PC. Mocht je niet beschikken over een (extra) HDMI ingang dan biedt de bijgeleverde DVI naar HDMI adapter uitkomst.
Allereerst dient de camera ingeplugd en geïnstalleerd te worden. Dit doe je door de mini USB kabel in de camera te pluggen en de andere zijde cable connector box. Deze zit aan het einde van de headset kabel. De camera moet op de bovenzijde van je scherm of een tripod geplaatst worden. Belangrijk is dat de camera niet kan bewegen omdat het beeld dan gaat schudden. De optimale afstand van het hoofd is zon anderhalf meter. Dit zorgt voor de beste mogelijk ervaring. Het zal voor veel mensen echter lastig worden om anderhalf meter ruimte te vinden, vooral in kleine kamers.
Wisselen van beeldscherm
Bij de eerste versie van de Rift gaf je computer beeldscherm hetzelfde weer als het scherm van de headset. Bij de DK2 is dit niet meer het geval. Games en applicaties worden rechtstreeks op het scherm van de Rift weergegeven. Op je desktop zie je slecht een klein preview scherm. Bovendien gaat het display van de Oculus Rift enkel aan wanneer een game draait op je PC. Een kleine verandering ten opzichte van de DK1. Dit scheelt echter aanzienlijk in stroomkosten en de warmte die het apparaat gegenereerd.
Het registeren van bewegingen
De Rift DK2 wordt geleverd met een kleine webcam die bovenop je monitor wordt geklikt. Het apparaat lijkt wel op een webcam maar is het eigenlijk niet. De camera dient niet om beelden te registeren (of selfies te nemen) maar om de infrarood lichten op de headset in de gaten te houden. Zo kan de Rift je bewegingen in realtime registreren en bepalen of je naar voren, achteren of opzij leunt. Een kleine verbetering qua hardware ten opzichte van de DK1. Dit zorgt echter voor een gigantische boost in realisme en het verminderen van het welbekende motions sickness. Dit de belangrijkste klacht mensen hadden bij de DK1. Oculus heeft met deze toevoeging het probleem van wagenziekte echter in één klap opgelost.
Visuele verbeteringen
Zonder twijfel. De grootste verbetering is de upgrade van het scherm. Het nieuwe 1080p display (dezelfde als in de Samsung Note 3) zorgt voor veel scherper beeld en een intensere ervaring. Hoewel de meeste reviews enthousiast zijn over deze verbetering is er nog ruimte voor verbetering. Bij de DK2 is er nog steeds sprake van een zogenaamd screen door effect. Dit betekend dat de dunne lijntjes die pixels scheiden nog steeds zichtbaar zijn. Het is echter niet zo duidelijk als bij de DK1 en alles is een stuk beter zichtbaar. De menus zijn duidelijk leesbaar waardoor je niet meer met samengeknepen ogen naar het display staart.
Zoals aan het begin van deze round-up gesteld zijn de cups voor de ogen een stuk groter. De hoop was dat dit zou bijdragen aan scherpere beelden en een breder zicht. Dit is echter niet geval. De DK1 had een gezichtsveld van 110 graden, bij de DK2 is dit teruggebracht naar 100 graden. Hierdoor zie je minder details in je ooghoeken, buiten het directe gezichtsveld. Wel zorgt dit voor een hogere framerate waardoor je met de nieuwe Rift een aanzienlijk realistischer en soepelere ervaring beleeft.
Games voor de Rift
Hoewel de komst van de DK 2 zorgt voor een veel realistischer en soepelere game ervaring valt er momenteel nog weinig te gamen. De belangrijkste reden hiervoor is dat de games die uitgebracht zijn voor de eerste Rift compatible dienen te worden gemaakt voor de DK2. Er zijn teveel verschillen in de hardware en software om de games 1-op-1 over te zetten. Het is echter een kwestie van tijd voordat de games voor de DK1 te spelen zijn op de vernieuwde Rift. De Rift Arcade heeft een lijst met alle games voor de DK2. Deze wordt continue geüpdatet dus mocht je in het bezit zijn van de DK 2, houd deze site dan in de gaten.
Gamen met de Rift
afbeelding: Geeky Gadgets
De game ervaring met de Rift one of a kind. Het voor het eerst gamen met de virtual reality bril wordt omschreven als voor het eerst een HD game spelen. Of van een oude I-phone naar één met een retina scherm gaan. Het verschil is gelijk zichtbaar en overweldigend. Alles is een stuk scherper en beter zichtbaar. Het is eenvoudiger om vijanden te zien of buitenaardse werelden te bezoeken, zoals met Alien Isolation.
De textures zijn aanzienlijk verbeterd en de modellen zien er een stuk gedetailleerder uit. Hier kleeft ook een belangrijk nadeel aan. Games die gemaakt zijn voor de DK1, die een lagere resolutie weergeeft, zien er een stuk slechter uit. Het is vergelijken met het weergeven van een Playstation 1 game op een full HD AMOLED scherm.
Naast de verbeterde graphics zorgt de postional tracking voor een ware revolutie. Om het hoekje kijken, naar voren leunen op een hoog gebouw of over een muurtje loeren voor een ultiem headshot voelde nog nooit zo intens. Je kunt opstaan, naar de zijkant bekijken en strafen. De bewegingsvrijheid die je hebt is er één zoals je die nog nooit ervaren hebt. Reviewers merken wel op dat de bewegingen niet 1-op-1 worden overgenomen. De games geven minder beweging weer dan je werkelijk maakt. Hoewel dit niet storend is val het wel direct op.
Eindoordeel
De uitkomsten van alle reviews verschillen aanzienlijk maar er is wel een duidelijk lijn in te herkennen. De DK 1 was een ware revolutie en de DK2 is een behoorlijk stap voorwaarts. Vooral de verbeterde hardware configuratie en positional tracking worden goed ontvangen. Het meeste commentaar wordt geleverd op het beperkte aanbod aan games die compatibel zijn met de DK2. Natuurlijk is dit slechts een kwestie van tijd. Met de ruim tienduizend exemplaren die verscheept zijn is een nieuwe batch games niet ver weg.
Bovendien moet je rekening houden met het feit dat dat de DK2 een Development Kit is. Bestemd voor ontwikkelaars en niet voor consumenten. De potentie is echter enorm. Mochten de verbeteringen van de DK2 naar de consumentenversie net zo goed zijn als van de DK1 naar de DK2 dan is de Oculus het apparaat dat elke gamer in 2015 in huis heeft.
Facebook kocht het virtual reality bedrijf Oculus voor 2 miljard dollar wil natuurlijk een flinke return on investment. Hoewel de social media gigant altijd heeft gezegd dat Oculus zich op de core business (games) mag blijven richten heeft Zuckerberg natuurlijk een flinke vinger in de pap bij de verdere ontwikkeling. Volgens vier bronnen dichtbij het virtual reality bedrijf heeft Facebook inmiddels contact met enkele grote filmmaatschappijen en regisseurs. In de toekomst gaat Oculus zich waarschijnlijk dan ook gaan richten op het maken van virtual reality video.
Rift goes Hollywood
Facebook heeft gesprekken gehad met grote maatschappijen alsmede individuele regisseurs. Zo heeft de bekende regiseur James Camaron (bekend van ondere andere Titanic & Avatar) al te kennen te geven zeer enthousiast te zijn over de mogelijkheden van de Rift. Momenteel ligt de belangrijkste focus nog op games maar dit nieuws geeft een goed beeld waar Facebook uiteindelijk heen wil met de virtual reality bril.
Zuckerberg en consorten willen samen met filmmaatschappijen kijken op welke wijze de Rift DK2 ervaring naar het grote scherm, of eigenlijk kleine scherm, gebracht kan worden. De gesprekken zouden gaan ook gaan over het ontwikkelen van speciale content voor de Rift. Wellicht worden interactieve virtual reality films dan straks naast de gewone film aangeboden. Het zou echter beter zijn wanneer er content specifiek voor de bril ontwikkeld worden. Rift fans zitten niet te wachten op een gimmick zoals 3D.
RIFT nog steeds in ontwikkeling
De Rift zit nog steeds in de ontwikkelfase. Van de tweede development kit (DK2) zijn er eind juli verzonden zon tienduizend verzonden. Nieuwe vr games en content voor de Rift zijn momenteel dus nog in ontwikkeling. Wanneer wij Batman of in virtual reality kunnen ervaren is dus nog onduidelijk. Dit nieuws maakt wel duidelijk welke richting Facebook op wil, naar het grote publiek en het kleine scherm. Rift Fan juicht dit van harte toe. Hoe groter het publiek hoe meer content en des te beter de games, films en virtuele ervaring!
Oculus wil niet alleen in je hoofd zitten maar ook in je handen. Via Cnet kwam het bericht binnen dat het Virtual Reality bedrijf op de achtergrond werkt aan bewegingscontrollers voor de Rift. Dit zijn apparaten waarmee je objecten in games kan besturen door te bewegen met je hand of hoofd. Dit resulteert in een nog levensechtere ervaring en onderdompeling in de virtuele wereld.
Look & Feel
Het is nog niet duidelijk wanneer deze uitkomen of hoe ze er uit gaan zien of wanneer deze getoond wordt aan het grote publiek. De Rift headset zelf is nog niet te koop voor consumenten. Hoewel de tweede Development Kit reeds verzonden is bevindt het virtual reality bril zich officieel nog in de testfase.
De officiële aankondig van Oculus zal dus nog wel even op zich doen wachten. De verwachting is echter dat begin volgend de Rift beschikbaar zal komen voor de consument.
Vreemde keuze
De keuze van Oculus om zelf een bewegingssensor op de markt te brengen kan echter kwaad bloed zetten bij ontwikkelaars. Velen zijn namelijk zelf al bezig met het ontwikkelen van zogenaamde third party controllers. Denk bijvoorbeeld aan de Omni Treadmil waarover wij reeds eerder berichten.Daarnaast zijn er tientallen andere ontwikkelaars, investeerder en gamers die reeds veel geld hebben geïnvesteerd in het ontwikkelen van soft-en hardware voor de Rift. De aankoop van Oculus door Facebook viel bij velen. Dit is wellicht een move die mensen nog verder tegen Oculus kan keren. Het op de markt brengen van een eigen virtual reality controller kan dus negatief uitpakken voor Oculus. Wanneer zij zelf een controller uitbrengen kiezen mensen sneller voor deze officiële versie dan voor een onofficiële van een third party.
Dit resulteert wellicht in minder games en apps voor de Rift omdat veel ontwikkelaars het hoofd niet boven water kunnen houden. Wij wachten in spanning af wanneer Oculus zelf met nieuws komt en wat de impact hiervan is.
Dat Virtual Reality voor mij de toekomst van entertainment is moge duidelijk zijn. De mogelijkheden en toegevoegde waarde die het levert op het gebied van games is uitzonderlijk te noemen. Sinds de jaren negentig is ons al beloofd dat wij ooit zelf onderdeel uit kunnen maken van een digitale wereld. Nu dat moment bijna daar is staan wij op de vooravond van een revolutie. Naast the final frontier voor games kan Rift ook binnen andere gebieden nieuwe deuren open. In dit stuk ga ik dieper in op de (on)mogelijkheden die Oculus met de virtual reality bril ons gaat bieden.
1. Games
De meest logische én meest besproken toepassingen van de Rift. Momenteel zijn er tientallen vr games beschikbaar die een goed beeld geven van de potentie van virtual reality. De games worden momenteel echter nog veelal ontwikkeld door indie developers. Grote ontwikkelaars zoals EA of Ubisoft hebben nog niet te kennen gegeven dat zij bezig zijn met het ontwikkelen van Triple A titels speciaal voor de virtuele reality bril.
Ik kan echter niet wachten tot ik Battlefield 5 kan ervaren met de Rift. Middelgrote ontwikkelaars zijn echter al wel bezig met game. Zo kun je bijvoorbeeld (hopelijk zeer binnenkort) een Battlemech besturen met Jaeger Pilot en het opnemen tegen buitenaardse monster met Alien: Isolation.
2.Films
Naast games zijn virtual reality video's en voor de hand liggende toepassing voor de Rift. Zelf de stranden van Omaha Beach bestormen is natuurlijk een ervaring die vele male intenser is dan het slachtveld vanuit de veiligheid van je huiskamer meemaken. Voordat deze ietwat beangstigende ervaring werkelijkheid kan dienen films wel zo opgenomen te worden dat je 360 graden in het rond kan kijken.
De toevoeging van een deel interactiviteit tilt de ervaring naar een nog hoger niveau. Zelf beslissen of je recht op mg42 afrent of al tijgerend of het strand kruipt, maken de ervaring nog echter. Ik ben echter al tevreden als ik met de bril het gevoel heb daadwerkelijk op het strand te staan in plaats van in mij stoel te zitten.
3.Vakantie
Het boeken van een vakantie doet bijna iedereen tegenwoordig online. Het vergelijken van hotels, campings en natuurlijk prijzen is bijna een nationale sport geworden. De fotos en videos van je bestemming zien er allemaal oogverblindend mooi uit. Geen wolkje aan de lucht, geen vuiltje op je kamer. Gelukkig zijn er tegenwoordig voldoende reviews te vinden op basis waarvan je het een en ander kunt wegstrepen.
De volgende stap is echter het zelf bezoeken van je bestemming vanachter je PC. Zet je Oculus Rift op en waan je op de Bahamas (of de camping in Lutjebroek). Bekijk je hotelkamer, het dichtstbijzijnde stadje en het volk dat er zo al rond loopt. Het boeken van een vakantie in met behulp van Virtual Reality is absoluut the next big thing in toerisme. Ik ben benieuwd welke aanbieder met een vooruitziende hierop in springt.
4. Architectuur
Het ontwerpen van je droomhuis gebeurd tegenwoordig eerst op papier om vervolgens het geheel met behulp van een 3D programma uit te werken. Hiermee kun je reeds een blik werpen in je toekomstige huis via de PC. Zodra de Rift uitkomt en de eerste makelaar zo slim is hier wat mee te doen kun je echter huis daadwerkelijk doorwandelen en elk hoekje en gaatje bekijken.
Ook voor huizen die te koop staan is dit voor uitstekende methode om geïnteresseerden te laten rondneuzen vanuit het makelaarskantoor of nog beter, vanuit hun eigen huis. Ja, ook de woningmarkt gaat in de toekomst virtueel.
5.Auto kopen
Het kopen van een auto in virtual reality is tevens goed mogelijk en een opluchting voor vooral de koper. Geen zeurende verkopers met irritante prietpraatjes maar gewoon vanachter je computer met behulp van de Rift je nieuwe auto samenstellen en een testrit maken. Ontwikkelaars zijn al bezig met ontwerpen van een programma om dit mogelijk te maken. Lees hier meer over in deze blogpost.
6. Oorlog voeren
Oorlogen voeren is door de eeuwen al veelal verschoven naar het digitale slachtveld. Niet langer stormen we in grote getalen op elkaar af of beschieten wij anderen vanuit loopgraven. Nee, dood en verderf is vandaag de dag mogelijk met enkel één druk op de knop. De Oculus Rift biedt veel militaire toepassingen. Zo wordt de virtuele bril al gebruikt door Noorweegse leger om tanks te besturen.
Momenteel zit de bestuurder nog in de tank maar in de toekomst kan de machine vanaf een externe locatie worden bestuurd net zoals een drone. Met de Rift wordt de oorlog voeren kinderspel. Hierin schuilt ook een risico, het overhalen van een trekker in een digitale omgeving doet men sneller dan wanneer je de vijand (of burger) in de ogen kijkt. Feit is wel dat dankzij de Rift het (digitale) slagveld gigantisch kan veranderen.
7. Scholing
Niet langer met tienduizend man in een saai hoorcollege maar thuis, vanuit je luie stoel, het oeverloze gelul van je professor aanhoren. Een droom voor iedere student. Deze toepassing is echter het topje van de ijsberg. De rift maakt het tevens mogelijk binnen in een vliegtuig te zitten, een hersenoperatie bij te wonen of te leren of kernenergie zonder gevaar.
Het opleiden van de nieuwe generatie wordt met de Rift eenvoudiger en goedkoper. Dit draagt hopelijk bij aan een beter onderwijs dat voor iedereen toegankelijk is. Voor ons Nederlanders is dit reeds zo maar in veel landen is een opleiding enkel nog weggelegd voor de meer gefortuneerde inwoners. Oculus gaat dus ook bijdragen aan een betere toekomst voor ons kinderen!
8. 3D Design
Zoals eerder aangegeven maakt Oculus het straks mogelijk om met de Rift door je eigen ontworpen huis te lopen. Dit is echter één van de vele toepassingen op het gebied van 3D design. Het bekijken en ontwerpen van allerlei producten is een stuk eenvoudiger wanneer je er omheen kunt lopen en kunt draaien in allerlei richtingen. In combinatie met een 3D printer is de Rift een tool dat iedere designer straks in huis heeft.
9. Post traumatisch Stress behandelen
Naast het voeren van oorlog is de Rift ook geschikt om de gevolgen ervan te behandelen. Veel soldaten die terug komen van een missie waarbij zij iets traumatisch hebben ervaren krijgen te maken met PTS (post traumatisch stress). Met behulp van een virtuele wereld kunnen soldaten straks terugkeren naar het oorlogsgebied om zo hun angsten te overwinnen.
Het Amerikaanse leger is reeds bezig met testen op soldaten die terugkomen uit Afghanistan. De resultaten zijn tot dusver positief te noemen. De Rift levert straks dus een bijdrage aan het voorkomen van PTS door soldaten buiten de gevechtssituatie te plaatsen en door hen te helpen bij het genezen van eventuele traumas.
10. Angsten overwinnen
Elk mens kent angsten. Zij het voor situaties zoals hoge gebouwen of drukke pleinen of voor dieren zoals spinnen of honden. De Oculus Rift is gemaakt om virtuele situaties te schetsen die levensecht zijn. Wie herinnert zich niet de schijterige Matthijs van Nieuwkerk die met de Rift een rit in de achtbaan maakte?
Dit is een goede methode om mensen in een angstige situatie te plaatsen zonder hen daadwerkelijk in gevaar te brengen. Zo kunnen mensen hun angst voor hoogtes overwinnen door stap voor stap de Eifeltoren. Of geconfronteerd worden met steeds grotere honden om hun angsten voor de mens zijn beste vriend te overkomen.
Naast deze toepassingen zijn er tientallen andere dingen die je met de Rift kunt doen. Het creëren van een virtuele wereld biedt eindeloze mogelijkheden voor elk vakgebied, branche en persoon. De vrij lage aanschafprijs in combinatie met het feit dat computers steeds goedkoper worden maakt de Oculus het entertainment apparaat van de toekomst.
Toen Oculus zijn nieuwe Development Kit 2 aankondigde werd duidelijk dat de virtual reality bril een nieuw scherm met een veel hogere resolutie zou bevatten. Waar dit scherm precies vandaan kwam en of die in house ontwikkeld is werd niet bekend gemaakt. Wel werd duidelijk dat de Rift een upgrade kreeg naar full HD AMOLED scherm waarmee ieder oog op een resolutie van 1080 x 960 wordt getrakteerd.
Tear downs & walktrough
Eind vorige maand begon Oculus met verschepen van de nieuwe Dev Kits en zoals gebruikelijk werd de Oculus uit elkaar gehaald om te kijken welke hardware het precies bevat. Snel werd duidelijk dat het scherm exact hetzelfde is als die van de Samsung Note 3. Oculus heeft zelf de touch functie intact gelaten, hoewel het af te raden is hier tijdens je virtuele reis gebruik van te maken. Ifixit was één van de eerste de Oculus open maakt en merkte op dat het scherm overclocked is naar een hogere refresh rate van 70 hz. Dit is noodzakelijk om de low percistence mogelijk die zorgt voor een sterk verlaagde motion blur en motion sickness.
Samenwerking Samsung
De collaboratie tussen Samsung en Oculus is an sich al opmerkelijk te noemen. In mei werd namelijk al bekende dat beide bedrijven samenwerken aan een andere VR Headset genaamd Gear VR. Hiervoor ontwikkeld Oculus de software terwijl Samsung zelf de hardware voor hun rekening neemt. Het feit dat Samsung het scherm levert voor de Oculus is een duidelijk teken dat het partnerschap steeds serieuzer vormen aanneemt. De reden voor de samenwerking berust waarschijnlijk op het feit dat het aantal devkits (10.000) nog te laag is om zelf een scherm te produceren. Voor Oculus is het dus goedkoper om gebruik te maken van de hardware van gigant Samsung.
Momenteel worden er weer zon vijfduizend Development Kits verstuurd naar ontwikkelaars, gamers en overige virtual reality geeks. Vanaf augustus komen er dus waarschijnlijk in hoog tempo nieuwe toepassingen, games en applicaties uit voor de Oculus Rift. De headset die nu onderweg is vanuit het distributiecentrum van Oculus is de tweede versie van de virtual reality bril. Deze heeft de naam Development Kit 2 meekregen. De naam verwijst naar het feit dat deze versie net zoals de Development Kit 2 steeds primair voor ontwikkelaars bestemd is. Maar wat is nou het verschil tussen de DK1 en de DK 2? In dit stuk gaan wij in op de meest belangrijke wijzigen in zowel de soft- als hardware van de virtual reality bril.
Resolutie en scherm.
De DK 1 kende een zeer bescheiden resolutie van 1280 x 800, lager dan de meeste high-end smartphones van de afgelopen tijd. Elk oog keek naar een scherm van 640 x 800. Bij de tweede versie van de rift is dit opgeschroefd naar Full HD (1290 x 1080) verdeeld over beide ogen. Bovendien heeft het scherm een upgrade gehad van LED naar het energiezuiniger en heldere OLED. De DK2 beschikt ook over een zogenaamd low persistence scherm. Dit zorgt voor veel scherpere beelden en dringt motion blur (het vervagen van beelden bij snelle beweging) aanzienlijk terug. De framerate alsmede de refresh rate zijn aanzienlijk verhoogd. Al met al zorgt het nieuwe beeldscherm in combinatie met de verbeterde software voor een veel betere virtuele ervaring.
Beide versies beschikken over een head tracking, waarbij met behulp van de bijgeleverde camera de Oculus Rift in staat is de bewegingen van het hoofd nauwkeurig te bepalen. De DK2 beschikt daarnaast over postitionel tracking hierdoor kan de rift tevens bepalen welke richting het gehele lichaam op beweegt. Dit zorgt ervoor dat neveneffecten zoals hoofdpijn en duizeligheid aanzienlijk minder worden.
Prijs en consumentenversie
De prijs van de Oculus DK2 is gestegen, de eerste versie koste 300 dollar, de tweede gaat de deur uit voor 350 dollar. De prijs van de definitieve consumentenversie is nog niet bekend. Wij denken dat deze zo rond de 300 euro komt te liggen. Wellicht komt er nog een prijsverlaging aan vanwege de aankoop van Oculus door Facebook. Wanneer wij de virtuele wereld kunnen betreden is nog niet bekend maar zal hoogstwaarschijnlijk ergens in 2015 zijn.
De Oculus Rift is een gigantische stap voorwaarts in Virtual Reality, ook wel vr en genoemd.. Een groot blikveld, de registratie van hoofdbewegingen en mogelijkheid om alle richtingen zorgen voor een ongeëvenaard gevoel van immersie. Het enige wat de Rift niet kan is het registeren van loopbewegingen. Bewegen gebeurd met behulp van een controller of keyboard. Voor dit obstakel biedt de Omni treadmill van ontwikkelaar Virtuix een pasklare oplossing.
360 graden in het rond
De Omni is de eerste virtual reality controller die de speler in staat stelt om onbelemmerd door de virtuele wereld te bewegen. Het is de missende schakel tussen deze werkelijkheid en de virtuele. De loopband draait niet om zijn eigen as maar registreert de bewegingen die de voeten van de gebruiker maakt. Pas al de gamer beweegt komt de loopband daadwerkelijk in beweging. Het harnas dat aan de unit vastzit bepaald welke kant de gebruiker opkijkt. De toevoeging van de Oculus zorgt ervoor dat het hoofd afzonderlijk van het lichaam kan bewegen. Dit creëert een ongeëvenaard gevoel dat je daadwerkelijk door puinhopen New Vegas of getto van Los Santos loopt.
Instant succes
Met meer dan drieduizend backers op Kickstarter is de start-up een instant succes. De Virtuix Omni is te pre-orderen via de site van de fabrikant voor het niet misselijke prijskaartje van 500 dollar. In het pakket zitten het interface platform, het harnas en de bijhorende schoenen die noodzakelijk zijn om de bewegingen te registeren. Daarnaast wordt de interface geleverd met een mini-game en één jaar garantie. De vraag blijft echter of gamers, van nature een lui volkje, zin hebben om buiten adem te raken van het rennen en schieten.
Onderstaande video uit september van vorig jaar geeft een goed beeld van de awesomenss van de twee apparaten. Half-life 2 (waar blijft 3?!) in combinatie met de Omni en Oculus is een gouden combinatie. Wij hebben echter weinig zin om continue te staan en bewegen en zien dit apparaat meer als een gimmick voor af-en-toe dan ons main gaming device. Het prijskaartje is momenteel ook nog een obstakel. Wellicht dat er in de toekomst een voordeliger alternatief komt of een interessante combideal met een Rift, Omni en PC. Dan zien wij ons nog wel rondrennen, met de gordijnen dicht.
Verkopers zijn irritant, daarover bestaat geen twijfel. Autoverkopers spannen echter de kroon met technische prietpraat en nietszeggende sales-pitches. In de toekomst zijn deze gladde mannetjes met mooie praatjes en lelijke pakken wellicht afgeschreven zoals de lelijke eend van je oma. Oculus Rift biedt namelijk de mogelijkheid om vanuit je luie stoel je nieuwe auto samen te stellen.
De dood van autoverkopers is straks mede te danken aan softwareontwikkelaar Chaotic Moon. De knappe koppen hebben een programma ontwikkeld waarmee overvolle showrooms en zwetende autoverkopers straks tot het verleden behoren. Door het combineren van de Oculus Rift en en Leap Motion ben je straks in staat die dikke spinners onder je nieuwe golfwaggie te plaatsen.
De leap motion controller wordt voorop de Rift geplaatst waardoor deze in staat is de bewegingen van je beide handen te detecteren. Zo ben je in staat de auto te roteren, menu´s te bekijken of opties toe te voegen. Met een simpele handbewegingen verander je de kleur, de velgen maar ook het complete interieur.
Oculus on the road
Kek kleurtje, check! Vette velgjes, check! Bombastisch soundsytem? Dubbelcheck! Lets get this baby on the road. Met de Oculus is het mogelijk. Potentiele kopers kunnen met hun zelf ontworpen auto een virtuele testrit maken. Zo kun je precies of je kleurtje wel goed uitkomt in de zon en of je velgjes daadwerkelijk de hoognodige nodige spin hebben.
Chaotic Moon is naar eigen zeggen al in onderhandeling met meerdere autofabrikanten. De hoop is dat dit niet enkel juppenmerken zoals Kia zijn maar dat merken zoals Ferrari ook de toekomst zien. Zo kunnen wij als plebs toch nog een keer in een dikke bak rijden. Wij kijken natuurlijk graag verder en zien ons al over het circuit van Monaco rijden. Hiervoor kunnen we denk ik beter geduld hebben en wachten tot Forza of Need for Speed Rift-compatible is.
In maart bereikte ons het bericht dat Facebook het VR bedrijf voor het bedrag van 2 miljard overnamen. Dit verbaasde ons en de gehele community. Wat moet een social media bedrijf in hemelsnaam met Virtual Reality? Al snel bleek dat Oculus gewoon als apart bedrijf blijft organiseren en zich volledig mag toeleggen om het ontwikkelingen van virtuele ervaringen. De kritiek onder de backers was echter niet van de lucht en er klonken behoorlijk harde woorden. Naar onze mening zeer logisch, de backers hebben tenslotte het bedrijf van de grond gekregen. Ook vanuit de game industrie was commentaar. Zo cancelde Minecraft per direct een samenwerking met Oculus. Zonde, wat dit is één van de meest populaire games van de afgelopen tijd.
Ondansk de kritiek hebben beide patijen de deal gewoon doorgezet. Uiteindelijk is het Oculus overgenomen voor 400 miljoen cash en de rest in Facebook aandelen. Beide partijen zijn content met de deal zo blijkt uit het commentaar. Facebook heeft een dikke vinger in de pap in de toekomst van entertainment en Oculus kan met het cash van Facebook sneller groeier. Lijkt ons een uitstekende deal! Mede omdat de verkoopprijs door de cash-injectie van de social media reus een flink stuk zal zakken. Of dit te betekend of je Facebook advertenties krijgt te zien in game is iets waar wij niet op hopen. De integratie van social media maakt het ook eenvoudiger contact te leggen met andere gamers zonder hiervoor een aparte account aan te maken.
Of de ontwikkeling daadwerkelijk in een stroomversnelling komt valt nog te bezien. De release de Oculus Rift staat vooralsnog gepland voor ergens in 2015. Wel staat vast dat het vertrouwen en de markt voor Oculus Rift een gigantische boost heeft gekregen.
Wij zien de positieve kanten van dit verhaal in. Sneller aan de slag met de virtuele wereld, een lagere prijs en direct verbinden met je vrienden. Nadelen kunnen wij zo niet zien, wellicht moeten we nog even wachten tot wij daadwerkelijke de virtuele wereld binnenstappen en gestoord worden door advertenties.
De Alien franchise heeft hoogtepunten en dieptepunten gekend. De eerste film uit 1979 is inmiddels verheven tot cult klassieker. De zogenaamde chestbuster scene waarin een baby Alien uit de buik van een van de bemanningsleden knalt, staat in het geheugen van iedere filmfanaat gegriefd. Slechte films (Alien v.s. Predator anyone?) en waardeloze games (allemaal!) hebben de Alien naam echter behoorlijk door het slijk gehaald. Sega waagt echter nog een schot in de ruime met een nieuwe game Alien: Isolation, gepresenteerd op de E3 en waarvan een speciale Oculus Rift demo is uitgebracht. Is dit de vr game die de Oculus Rift op de kaart zet en Alien weer uit het zwarte gat trekt?
Oculus = levensbedreigend realistisch
Alien: Isolation (A:I) is een survival horror game in lijn met populaire games zoals Resident Evil. De game wordt speciaal ontwikkeld voor de Oculus Vr prototype maar wordt ook uitgebracht voor consoles. De releasdate staat op 7 oktober, wordt dit dag dat de ware potentie van Oculus wordt getoond? Volgens de heren van Wired wel. De game is perfect match voor Oculus vanwege de opzet van de game; slechts jij en één Alien op een planeet in de diepte van het universum.
De ontwikkelaars van Creative Assembly zijn grote fans van Oculus en hebben sinds het prille begin op Kickstarter het product gesteund. Zodra zijn de eerste Dev Kits ontvingen hebben zij A:I geschikt gemaakt voor Oculus en het bleek een perfect fit. De speelbare demo draait inmiddels op de DK2 en ziet er crispy clean uit. In andere woorden; levensecht, werkelijk immersive. Virtual Reality(vr) zoals het bedoeld is.
Buitenaards eng
Een verlaten ruimteschip, niets dan het geluid van ratelende onderdelen en een oneindig vacuüm aan de andere zijde. Een perfecte setting voor een horror-game. Lopend door een lege gang waarin de vibraties van het schip voelbaar zijn. Aan het eind van de gang doemt iets op, een dode? Yup, doder worden ze niet. Een verhoogde hartslag, zwetende palmen en de prangende vraag: wat doe ik hier in hemelsnaam? De zaklamp maakt het niet veel beter. De doodse ogen van mijn pas ontdekte space buddy kijken zijn net zo leeg als de gang. Wat is de volgende stap? Terug kan niet, dan maar voorzichtig vooruit
Compelete immersie en ongekende mogelijkheden
De Oculus Rift voegt een compleet nieuwe dimensie aan het spel toe waar zelf de ontwikkelaars van staan te kijken. Bukken achter een krat doe je normaal met een druk op de knop. Met de Oculus kan hoever je bukt en kan je per millimeter meer van de omgeving zien, en van jezelf prijsgeven. De 360 graden blik zorgt voor ongekende mogelijkheden, om het hoekje kijken doe je nu zelf in plaats van met knop. Kruipend door een liftschacht kan je met het strekken van je hoofd net de hoek om kijken zonder jezelf in harms way te plaatsen.
Angst om de hoek
De dode ruimtekameraad blijkt gelukkig geen verassingen in petto (of buik) te hebben maar de volgende bedreiging doemt alweer op. De Alien zoals Ridley Scot hem visualiseerde, levensecht en op zoek naar prooi verschijnt aan het eind van de gang. De setting slaat om en het gevoel van angst is wederom levensecht. Aan het begin van de demo loop je relaxed rond en geniet je van de prachtige maar beklemmende omgeving.
Zodra de Alien in beeld komt zit je met de rug tegen de muur, paniekerig om je heen kijkend en continue op zoek naar een uitweg. Elk geluid verhoogt de hartslag en wat begon als een interessante ervaring is omgeslagen in een met angstzweet omringd horrorverhaal waarin jij het enige slachtoffer bent. Zodra de Alien op je af komt rennen, schreeuwt je oerinstinct rennen. Ver kom je echter niet, de Alien is binnen no time bij je en met een uithaal van één van zijn handen is het GAME OVER.
Het moge duidelijk zijn. Alien is dé game die het ware gevoel en de potentie van de Oculus Rift toont. De fysieke reactie, het beklemmende gevoel en de gameplay mogelijkheden zijn voor mij het teken dat Oculus Rift het survival-horror genre naar het hoogste niveau kan tillen. Ik kan niet wachten tot ik door zombie geïnfecteerde kan rennen in Resident Evil of nog meer ruimte-angsten kan doorstaan in Dead Space. The future of horror is here!
De nieuwe Development Kit 2 van Oculus worden in juli richting ontwikkelaars verscheept Oculus laat weten dat de eerste shipment van devkits inmiddels van de fabriek naar het distributiecentrum zijn verzonden. Maar liefst tienduizend exemplaren vinden eind deze maand hun weg naar ontwikkelaars. Ruim de helft van de units zijn al onderweg. Week 14 kunnen dus ruim 5000 ontwikkelaars aan de slag met het creëren van nieuwe virtuele ervaringen.
Verder laat Oculus weten dat er meer dan 45.000 duizend reserveringen zijn binnengekomen voor de nieuwe devkit. De vraag is ontzettend groot dus en zal leiden tot een stroomversnelling van nieuwe apps en games voor de Oculus. Het bedrijf ligt door de vele aanvragen wel iets achter met verzenden. Volgens de fabrikant is de kans zeer groot dat sommige ontwikkelaars pas in augustus aan de slag kunnen. In China wordt momenteel hard gewerkt om aan alle vraag te voldoen.
Verkoop Oculus in China gestaakt.
Hoewel de productie veelal in China plaats vindt kunnen inwoners van dat land de headset niet meer bestellen. Het bedrijf heeft dit besluit gemaakt omdat de bril in grote getalen wordt doorverkocht via sites zoals eBay. Dit is een doorn in het oog van Oculus omdat de devkits juist zijn bedoeld voor ontwikkelaars om nieuwe virtuele apps en games te ontwikkelen.
Een klant van Oculus probeerde de bril voor het bizar hoge bedrag van vijfduizend dollar te verkopen via EBay. De fabrikant heeft logisch wijs zijn pre-order gecanceld en extreme maatregelen getroffen omdat dit niet de eerste keer was. Geen enkele Chinees kan de bril nu nog kopen. Een wijs besluit maar jammer voor ontwikkelaars in China die hun virtuele hart wel op de goede plek hebben zitten. Oculus waarschuwt gebruikers gelijk dat de wanneer de vr brill tweedehands wordt gekocht de garantie op het apparaat komt te vervallen. Dit geld natuurlijk niet voor de definitieve consumentenversie van het apparaat. Lees voor meer informatie de Oculus Rift Dk2 review.
De Oculus Rift Development Kit 2 (DK2) is de tweede ontwikkellaarsversie van de VR-bril en is sinds eind maart te pre-orderen via de site van Oculus. Levering van de virtual reality bril start in juli van dit jaar. De DK 2 kost net zoals zijn voorganger 350 dollar, zon 255 euro. en kent een aantal significante verbeteringen ten opzichte van de DK1.vr
Oculus innovatie
De grootste innovatie is de verbetering van de positional tracking. Dit stelt de Rift in staat met behulp van infrarood en de camera de beweging van de gebruiker te bepalen. Hierdoor worden problemen zoals hoofdpijn en duizeligheid aanzienlijk verminderd. Daarnaast heeft de DK2 een zogenaamde low persistence scherm. Dit zorgt ervoor dat motion blur en stottering terugdrongen worden. Dit zorgt voor beelden die minder schokkerig zijn en realistischer overkomen. Volgens Oculus zijn deze belangrijke stappen voorwaarts voornamelijk te danken aan verbeterende software en afstemming tussen de apparaten. Dit zorgt voor meer conformt en een verbeterde gebruikerservaring.
Resolutie & scherm
De DK1 was uitgerust met een LED scherm van 1280 x 720 pixels waarbij per oog 640 x 720 pixels te zien waren. De nieuwste Rift bevat een oLED full HD scherm van 1920 x 1080 pixels en voorziet elk oog van 960 x 1080 pixels. Deze verbeteringen zorgen voor een heldere, realistische maar ook energiezuinige weergave. Dit is tevens te danken aan de refresh rate die verhoogd is van 60Hz naar 70 Hz en de verbeterde framerate.
Camera & Kabels
De camera die geleverd wordt bij de Oculus Rift is ontwikkeld door het bedrijf zelf, in tegenstelling tot de vorige die afkomstig was van een andere producent. De camera is dus beter afgestemd op het gebruik van de bril waardoor alles nog soepeler verloopt. De control box van de DK 1 en zorgde voor stroom en verbinding met de computer wordt niet meer geleverd. In plaats daarvan heeft Oculus een USB accessoires HUB ontwikkeld. De DK2 wordt dus van stroom voorzien middels USB en biedt de mogelijkheid externe apparaten zoals een camera aan te sluiten op de RIFT.
Prijs
De vernieuwde kit is een stuk duurder om te produceren maar wordt tegen dezelfde prijs verkocht als de eerste versie. Deze beslissing is genomen om de drempel laag te houden en zoveel mogelijk mensen te betrekken bij de doorontwikkeling. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld Google Glass waarvan elke versie nog steeds 1500 dollar kost.
Consumentenversie
De nieuwe kit biedt inzicht over hoe de consumentenversie er uiteindelijk uit komt te zien. Het is niet meer dan logisch wij de verbeterde software en technische upgrades terug zullen zien wanneer de Oculus te koop is. De specifieke releasedate is nog onbekend, duidelijk wel is dat dit ergens in 2015 zal zijn. Dit geeft de producten en ontwikkelaars nog voldoende tijd om aanpassingen te maken maar vooral content en games te ontwikkelen.
Conclusie
De Development Kit 2 kent duidelijke verbetering ten opzichte van de eerste versie die inmiddels al weer anderhalf jaar oud is. Personen die zowel de DK 1 als DK 2 hebben getest spreken van een gigantische stap voorwaarts. De hogere resolutie is volgens hen leuk meegenomen maar de werkelijke innovatie zit in de verbeterde software. Bij de DK1 ontstond het gevoel dat je door een verrekijker de wereld bekeek, de DK 2 plaatst de gebruiker daadwerkelijk in de virtuele wereld. Dit geeft een onwaarschijnlijk gevoel van realisme en maakt het gebruik vele malen comfortabeler.
De verwachtingen is dat dit de laatste Development Kit is die op de markt gebracht wordt aangezien de officiële release van de consumentenversie gepland staat voor 2015. Wij zijn erg benieuwd wat ontwikkelaars met deze nieuwe versie uit de kast kunnen toveren. Blijf ons volgen voor meer updates omtrent DK2!
Specificaties & vereisten
Onderstaand vind je een overzicht van de technische specificaties van de Development Kit 2. Tevens worden de vereiste en aanbevolen specificaties van de PC weergegeven die nodig zijn om met de Rift te werken. Hieruit blijkt dat er een high-end PC nodig hebt is die in staat is huidige generaties games op 1080p met een framerate van 75 frames per seconde te draaien.
Headset DC voedingsadapter Internationale stroomstekkers Lens koppen voor bijzienden Lensreinigingsdoekjes
Systeemeisen:
Minimale vereisten: Een computer die draait op Windows 7 of hoger, Mac OS 10.8 of hoger of Ubuntu 12.04 LTS besturingssysteem. Twee USB poorten (minimaal 1 die voorzien is van voeding) en een DVI-D of HDMI grafische output.
Aanbevolen specificaties Een desktop PC met een toegewezen videokaart met een DVI-D of HDMI output die in staat is huidige generaties 3D games op 1080p met een resolutie van 75fps of hoger.
Oneplus eigen Google Cardboard alweer uitverkocht.
Vorige week maakte OnePlus bekend zijn nieuwe flagship Killer de Two op unieke wijze in virtual reality te presenteren op 27 juli. Gelijktijdig kondigde zij een verbeterde versie van Google Cardboard aan die geïnteresseerde gratis konden bestellen. D.
SNEL UITVERKOCHT
Direct naar de aankondiging van de virtual reality release van de OnePlus Two was het via de site van OnePlus mogelijk de Cardboard gratis te pre-orderen. Geïnteresseerden werd slecht de verzendkosten (zon 7 euro naar Nederland) in rekening gebracht. De animo was dermate groot dat de Cardboard van OnePlus binnen een dag was uitverkocht. Via diverse bronnen wordt aangegeven dat de vr bril in verschillende batches wordt vrijgegeven en dat er dus een kans is dat je er nog een kunt bemachtigen. Wij houden de site echter al flink wat dagen in de gaten en zien geen verandering, sold out all around
GOOGLE CARDBOARD 3.0?
Google kondigde tijdens afgelopen I/O zelf ook al een nieuwe versie van de kartonnen vr bril aan. Deze moet nog eenvoudiger zijn en werken met bijna elke (nieuwe) smartphone tot 6 inch. OnePlus doet er nog schepje bovenop en verbeterd Googles ontwerp op een aantal belangrijke punten.
DUURZAME VR ERVARING
De duurzaamheid van de kartonnen vr bril is verbeterd zodat de Cardboard lang(er) meegaat. Belangrijkste verbeteringen zitten hem in het dikkere karton en de hoge kwaliteit klittenband. Daarnaast heeft OnePlus zorg gedraagt voor een betere optische ervaring door gebruik van hoge kwaliteitslenzen en betere afstemming van de afstand tussen scherm en lens. Dit terwijl de OnePlus zon 20% kleiner is en geschikt is voor toestellen tot 6 inch, zoals de OnePlus One.
GEEN VIEZIGHEID
Grootste klacht bij Google Cardboard is naast de duurzaamheid dat het karton snel vies wordt. Vooral de zogenaamde forehead stain zorgt voor een zeer beperkte en onhygiënische levensduur. Dit heeft OnePlus opgelost door het aanbrengen van een dun laagje film. Deze stoot vuil en olie af en moet zorgen dat het karton minder snel vies wordt en langer gebruikt kan worden. Een prima initiatief van OnePlus dat zegt geld toe te moeten leggen op elke verzonden Cardboard. Dit betaald zich echter wel terug in gratis publiciteit, een slimme marketingtruc waar OnePlus natuurlijk bekend om staat. Wij zijn vooral benieuwd of Google of de vele producenten van Cardboard zich iets aantrekken van deze ontwikkelingen en dezelfde veranderingen doorvoeren
We hebben om te starten ook al een reeks extra's toegevoegd aan uw blog, zodat u dit zelf niet meer hoeft te doen. Zo is er een archief, gastenboek, zoekfunctie, enz. toegevoegd geworden. U kan ze nu op uw blog zien langs de linker en rechter kant.
U kan dit zelf helemaal aanpassen. Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens daar in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Klik vervolgens op 'personaliseer'. Daar kan u zien welke functies reeds toegevoegd zijn, ze van volgorde wijzigen, aanpassen, ze verwijderen en nog een hele reeks andere mogelijkheden toevoegen.
Om berichten toe te voegen, doet u dit als volgt. Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Druk vervolgens op 'Toevoegen'. U kan nu de titel en het bericht ingeven.
Om een bericht te verwijderen, zoals dit bericht (dit bericht hoeft hier niet op te blijven staan), klikt u in plaats van op 'Toevoegen' op 'Wijzigen'. Vervolgens klikt u op de knop 'Verwijderen' die achter dit bericht staat (achter de titel 'Proficiat!'). Nog even bevestigen dat u dit bericht wenst te verwijderen en het bericht is verwijderd. U kan dit op dezelfde manier in de toekomst berichten wijzigen of verwijderen.
Er zijn nog een hele reeks extra mogelijkheden en functionaliteiten die u kan gebruiken voor uw blog. Log in op http://www.bloggen.be/ en geef uw gebruikersnaam en wachtwoord op. Klik vervolgens op 'Instellingen'. Daar kan u een hele reeks zaken aanpassen, extra functies toevoegen, enz.
WAT IS CONCREET DE BEDOELING??
De bedoeling is dat u op regelmatige basis een bericht toevoegt op uw blog. U kan hierin zetten wat u zelf wenst.
- Bijvoorbeeld: u heeft een blog gemaakt voor gedichten. Dan kan u bvb. elke dag een gedicht toevoegen op uw blog. U geeft de titel in van het gedicht en daaronder in het bericht het gedicht zelf. Zo kunnen uw bezoekers dagelijks terugkomen om uw laatste nieuw gedicht te lezen. Indien u meerdere gedichten wenst toe te voegen op eenzelfde dag, voegt u deze toe als afzonderlijke berichten, dus niet in één bericht.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken over de actualiteit. Dan kan u bvb. dagelijks een bericht plaatsen met uw mening over iets uit de actualiteit. Bvb. over een bepaalde ramp, ongeval, uitspraak, voorval,... U geeft bvb. in de titel het onderwerp waarover u het gaat hebben en in het bericht plaatst u uw mening over dat onderwerp. Zo kan u bvb. meedelen dat de media voor de zoveelste keer het fout heeft, of waarom ze nu dat weer in de actualiteit brengen,... Of u kan ook meer diepgaande artikels plaatsen en meer informatie over een bepaald onderwerp opzoeken en dit op uw blog plaatsen. Indien u over meerdere zaken iets wil zeggen op die dag, plaatst u deze als afzonderlijke berichten, zo is dit het meest duidelijk voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken als dagboek. Dagelijks maakt u een bericht aan met wat u er wenst in te plaatsen, zoals u anders in een dagboek zou plaatsen. Dit kan zijn over wat u vandaag hebt gedaan, wat u vandaag heeft gehoord, wat u van plan bent, enz. Maak een titel en typ het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks naar uw blog komen om uw laatste nieuwe bericht te lezen en mee uw dagboek te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met plaatselijk nieuws. Met uw eigen blog kan u zo zelfs journalist zijn. U kan op uw blog het plaatselijk nieuws vertellen. Telkens u iets nieuw hebt, plaats u een bericht: u geeft een titel op en typt wat u weet over het nieuws. Dit kan zijn over een feest in de buurt, een verkeersongeval in de streek, een nieuwe baan die men gaat aanleggen, een nieuwe regeling, verkiezingen, een staking, een nieuwe winkel, enz. Afhankelijk van het nieuws plaatst u iedere keer een nieuw bericht. Indien u veel nieuws heeft, kan u zo dagelijks vele berichten plaatsen met wat u te weten bent gekomen over uw regio. Zorg ervoor dat u telkens een nieuw bericht ingeeft per onderwerp, en niet zaken samen plaatst. Indien u wat minder nieuws kan bijeen sprokkelen is uiteraard 1 bericht per dag of 2 berichten per week ook goed. Probeer op een regelmatige basis een berichtje te plaatsen, zo komen uw bezoekers telkens terug.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met een reisverslag. U kan een bericht aanmaken per dag van uw reis. Zo kan u in de titel opgeven over welke dag u het gaat hebben, en in het bericht plaatst u dan het verslag van die dag. Zo komen alle berichten onder elkaar te staan, netjes gescheiden per dag. U kan dus op éénzelfde dag meerdere berichten ingeven van uw reisverslag.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken met tips op. Dan maakt u telkens u een tip heeft een nieuw bericht aan. In de titel zet u waarover uw tip zal gaan. In het bericht geeft u dan de hele tip in. Probeer zo op regelmatige basis nieuwe tips toe te voegen, zodat bezoekers telkens terug komen naar uw blog. Probeer bvb. 1 keer per dag, of 2 keer per week een nieuwe tip zo toe te voegen. Indien u heel enthousiast bent, kan u natuurlijk ook meerdere tips op een dag ingeven. Let er dan op dat het meest duidelijk is indien u pér tip een nieuw bericht aanmaakt. Zo kan u dus bvb. wel 20 berichten aanmaken op een dag indien u 20 tips heeft voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken dat uw activiteiten weerspiegelt. U bent bvb. actief in een bedrijf, vereniging of organisatie en maakt elke dag wel eens iets mee. Dan kan je al deze belevenissen op uw blog plaatsen. Het komt dan neer op een soort van dagboek. Dan kan u dagelijks, of eventueel meerdere keren per dag, een bericht plaatsen op uw blog om uw belevenissen te vertellen. Geef een titel op dat zeer kort uw belevenis beschrijft en typ daarna alles in wat u maar wenst in het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks of meermaals per dag terugkomen naar uw blog om uw laatste belevenissen te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken uw hobby. U kan dan op regelmatige basis, bvb. dagelijks, een bericht toevoegen op uw blog over uw hobby. Dit kan gaan dat u vandaag een nieuwe postzegel bij uw verzameling heeft, een nieuwe bierkaart, een grote vis heeft gevangen, enz. Vertel erover en misschien kan je er zelfs een foto bij plaatsen. Zo kunnen anderen die ook dezelfde hobby hebben dagelijks mee lezen. Als u bvb. zeer actief bent in uw hobby, kan u dagelijks uiteraard meerdere berichtjes plaatsen, met bvb. de laatste nieuwtjes. Zo trek je veel bezoekers aan.
WAT ZIJN DIE "REACTIES"?
Een bezoeker kan op een bericht van u een reactie plaatsen. Een bezoeker kan dus zelf géén bericht plaatsen op uw blog zelf, wel een reactie. Het verschil is dat de reactie niet komt op de beginpagina, maar enkel bij een bericht hoort. Het is dus zo dat een reactie enkel gaat over een reactie bij een bericht. Indien u bvb. een gedicht heeft geschreven, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze het heel mooi vond. Of bvb. indien u plaatselijk nieuws brengt, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze nog iets meer over de feiten weet (bvb. exacte uur van het ongeval, het juiste locatie van het evenement,...). Of bvb. indien uw blog een dagboek is, kan men reageren op het bericht van die dag, zo kan men meeleven met u, u een vraag stellen, enz. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
WAT IS DE "WAARDERING"?
Een bezoeker kan een bepaald bericht een waardering geven. Dit is om aan te geven of men dit bericht goed vindt of niet. Het kan bvb. gaan over een bericht, hoe goed men dat vond. Het kan ook gaan over een ander bericht, bvb. een tip, die men wel of niet bruikbaar vond. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
Het Bloggen.be-team wenst u veel succes met uw gloednieuwe blog!