Oculus wil niet alleen in je hoofd zitten maar ook in je handen. Via Cnet kwam het bericht binnen dat het Virtual Reality bedrijf op de achtergrond werkt aan bewegingscontrollers voor de Rift. Dit zijn apparaten waarmee je objecten in games kan besturen door te bewegen met je hand of hoofd. Dit resulteert in een nog levensechtere ervaring en onderdompeling in de virtuele wereld.
Look & Feel
Het is nog niet duidelijk wanneer deze uitkomen of hoe ze er uit gaan zien of wanneer deze getoond wordt aan het grote publiek. De Rift headset zelf is nog niet te koop voor consumenten. Hoewel de tweede Development Kit reeds verzonden is bevindt het virtual reality bril zich officieel nog in de testfase.
De officiële aankondig van Oculus zal dus nog wel even op zich doen wachten. De verwachting is echter dat begin volgend de Rift beschikbaar zal komen voor de consument.
Vreemde keuze
De keuze van Oculus om zelf een bewegingssensor op de markt te brengen kan echter kwaad bloed zetten bij ontwikkelaars. Velen zijn namelijk zelf al bezig met het ontwikkelen van zogenaamde third party controllers. Denk bijvoorbeeld aan de Omni Treadmil waarover wij reeds eerder berichten.Daarnaast zijn er tientallen andere ontwikkelaars, investeerder en gamers die reeds veel geld hebben geïnvesteerd in het ontwikkelen van soft-en hardware voor de Rift. De aankoop van Oculus door Facebook viel bij velen. Dit is wellicht een move die mensen nog verder tegen Oculus kan keren. Het op de markt brengen van een eigen virtual reality controller kan dus negatief uitpakken voor Oculus. Wanneer zij zelf een controller uitbrengen kiezen mensen sneller voor deze officiële versie dan voor een onofficiële van een third party.
Dit resulteert wellicht in minder games en apps voor de Rift omdat veel ontwikkelaars het hoofd niet boven water kunnen houden. Wij wachten in spanning af wanneer Oculus zelf met nieuws komt en wat de impact hiervan is.
|