We
vervolgen deze week met de faraolijst van Herodotos. Op 04.03.2019 gaven we aandacht aan de farao ’s Sesostris en Pheros en
identificeerden hen met twee farao ’s van Manetho ’s achttiende dynastie:
Thothmosis III en Amonhotep II. Herodotos die in de vijfde eeuw v. Chr. Egypte
bezocht en daar met de priesters over de oude geschiedenis van Egypte sprak
geeft een faraolijst door met unieke Griekse namen die afwijken van de Griekse
namen van Egyptische farao ‘s die ons via de Egyptische oudheidhistoricus
Manetho bereikten. Het is een hele opdracht om de namen van Herodotos met
historische farao ’s te identificeren. Een moeilijke opdracht weliswaar maar geen
onmogelijke. Met onze aflevering van 11.03.2019
op dit blog behandelden we de farao ’s Proteus
en Rampsinitos en identificeerden
hen met de farao ’s Thothmosis IV en Amonhotep III van Manetho ’s lijst. Zie
link: http://www.bloggen.be/robertdetelder/archief.php?ID=3147858
De
orthodoxe Egyptologie verwerpt de rangschikking van Herodotos’ koningslijst
aangezien deze niet past in hun reconstructie van de oude geschiedenis van
Egypte gebaseerd op het vermeende gebruik toen van een dubbele kalender: de Sothis-perioden.
Volgens hen zijn de namen van Herodotos niet in opeenvolging genoteerd.
Sesostris bijvoorbeeld, de eerste farao die Herodotos na de voortijd opgeeft
behoort volgens hen tot het Midden-rijk en wordt op basis van de dubbele
Sothis-kalender in de negentiende eeuw v. Chr. als Sesostris III van 1878 tot
1841 v. Chr., gedateerd. De tweede naam die Herodotos doorgeeft: Proteus, komt ook
niet voor in enige (Griekstalige) koningslijst van Egypte maar wordt op basis
van de Trojaanse oorlog in de twaalfde eeuw v. Chr. geplaatst. Maar ook de
chronologie van Griekenland en Klein-Azië is aan een revisie toe. Zie het
artikel op dit blog van 30.07.2018: De
datering van de val van Homeros’ Troje, link: http://bloggen.be/Robertdetelder/archief.php?startdatum=1532901600&stopdatum=1533506400
Hierna de
betreffende faraolijst van Herodotos samen met hun historische verankering op
de tijdsbalk:
Herodotos
Boek: historische verankering op
tijdsbalk:
Sesostris 2
:102 Thothmosis III, Rehabeam – 961
v. Chr.
Feroos/Pheros 2
:111 Amonhotep II – 941
v. Chr.
Proteus 2
:112 Thothmosis IV – 800 v. Chr.
Rampsinitos 2
:121 Amonhotep III – 776 v. Chr.
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
Cheops 2
:124 piramidebouwer – 8ste
eeuw v. Chr.
Chefren 2
:127 piramidebouwer – 8ste
eeuw v. Chr.
Mykerinos 2 :129 piramidebouwer
– 8ste eeuw v. Chr.
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
Asychis 2 :136 8ste eeuw v. Chr.
Anysis 2 :137 tijdgenoot Sabakoos – 8ste eeuw v. Chr.
Sethoos 2 :141 tijdgenoot Sanherib – 8ste eeuw v. Chr.
12
koningen 2 :147 Ramessieden
Psammetichos 2 :152 675
v. Chr.
Neko 2
:158 Neko – 605 v. Chr.
Psammis 2
:159
Apriës 2
:161 Hofra
Amasis 2 :172 525 v. Chr.
Wanneer
we de koningslijst van Herodotos als een lijst beschouwen van een opeenvolging
van farao ’s die ooit over het oude Egypte heersten, blijkt dat de
piramidebouwers met de namen Cheops, Chefren en Mykerinos in de achtste eeuw v.
Chr. op de tijdsbalk thuishoren. De farao ’s die na Mykerinos komen behoren namelijk
allen tot die bepaalde eeuw. Farao Anysis (die we in een nog te volgen artikel zullen
bespreken) was een tijdgenoot van de Ethiopiër Sabakoos of Sjabaka van de
vijfentwintigste dynastie. Zijn opvolger was volgens Herodotos farao Sethoos
die een tijdgenoot van de Assyriër Sanherib was. Al deze koningen zitten op de
tijdsbalk verankerd in de achtste eeuw v. Chr. Zo ook de piramidebouwers
Cheops, Chefren en Mykerinos, volgens Herodotos. Na de voorspoedige
regeerperiode van Rampsinitos die Egypte orde en grote welvaart bracht heeft Herodotos
Cheops op de tijdsbalk geplaatst die het land in korte tijd in ellende stortte.
Herodotos Book 2:124. ‘Down to the time when Rhampsinitos was king, they told me
there was in Egypt nothing but orderly
rule, and Egypt prospered greatly; but after
him Cheops became king over them and brought them to every kind of evil:
for he shut up all the temples, and
having first kept them from sacrificing there, he then bade all the Egyptians
work for him. So some were appointed to draw stones from the stone-quarries in
the Arabian mountains to the Nile, and others he ordered to receive the stones
after they had been carried over the river in boats, and to draw them to those
which are called the Libyan mountains; and they worked by a hundred thousand
men at a time, for each three months continually. Of this oppression there passed ten years while the causeway was
made by which they drew the stones, which causeway they built, and it is a work
not much less, as it appears to me, than the pyramid; for the length of it is
five furlongs and the breadth ten fathoms and the height, where it is highest,
eight fathoms, and it is made of stone smoothed and with figures carved upon
it. For this, they said, the ten years were spent, and for the underground
chambers on the hill upon which the pyramids stand, which he caused to be made
as sepulchral chambers for himself in an island, having conducted thither a
channel from the Nile. For the making of
the pyramid itself there passed a
period of twenty years; and the pyramid is square, each side measuring
eight hundred feet, and the height of it is the same. It is built of stone
smoothed and fitted together in the most perfect manner, not one of the stones
being less than thirty feet in length.

De
orthodoxe Egyptologie heeft de bouw van de piramiden op het Gizehplateau met
farao ’s van de vierde dynastie van Manetho verbonden: Choefoe, Chafre en
Menkaoere. Nochtans berust hun identificatie van Cheops, Chefren en Mykerinos
met Choefoe, Chafre en Menkaoere op zwakke grond!
De
muren aan de binnenzijde van de grote piramide zijn namelijk blank. Geen enkele
hiëroglief of enige afbeelding met verwijzing naar een eventuele architect,
koning of afgod zijn op de muren te vinden. Uitsluitend in de drukverminderingskamer
boven de koningskamer is er in de grote piramide met rode inkt de naam Choefoe
aangebracht. Het was in het jaar 1837 dat de onderzoeker Howard Vyse de
ontdekking van de naam van de bouwer wereldkundig maakte. Hij had zich op gewelddadige
wijze (niet professioneel) door middel van gebruik van dynamiet een weg naar de
drukverminderingskamer boven de koningskamer gebaand. De zogenaamde ontdekking van
de naam Choefoe in rode inkt gebeurde aan het einde van een duur archeologisch
seizoen van onderzoek. De ontdekking van de bouwer van de grote piramide kwam
zodoende op tijd om de gemaakte kosten te rechtvaardigen. Dat is één theorie. Hoogstwaarschijnlijk
zijn de inkt-inscripties door Vyse zelf aangebracht.
Wat
weinig of geen aandacht krijgt is het feit dat van alle drie zogenaamde
piramidebouwers-farao ’s van de vierde dynastie graftombe ’s gevonden zijn, wat
onlogisch is indien de piramiden op het Gizehplateau als laatste rustplaats
voorzien waren. Zo heeft Menkaoere een niet afgewerkte piramide op de begraafplaats
van de vierde dynastiekoningen en is hij volgens onverklaarbare redenen aan de
bouw van een tweede piramide op het Gizeh-plateau begonnen. In mijn boek TIJD en TIJDEN, 2015, blz. 77-88, ga ik
hier uitvoerig op in. Van Seneferoe, de voorganger van Choefoe, bestaan er drie
piramides die aan hem worden toegeschreven. Een van deze piramides kan van Chafre
geweest zijn. Ook van Choefoe is een extra graftombe tevoorschijn gekomen, een
vondst die echter door de orthodoxie niet wordt opgemerkt. Het is een piramide
(of de restanten ervan) die in april 2002 door een Zwitsers/Frans team van
Egyptologen op een site te Aboe Roasj ontdekt werd. De piramide ligt niet ver
van de piramide die aan Djedefre, een zoon van Choefoe wordt toegeschreven. In
de restanten van de ontdekte piramide zat een grote Alabaster plaat met de inscriptie:
HR MD DDW HWFW dat de Horus naam van Choefoe is. Hoogstwaarschijnlijk heeft men
de ware laatste rustplaats van Choefoe vlak naast de piramide van zijn zoon
Djedefre tevoorschijn gebracht. Wanneer men afbeeldingen van de
piramiden-constructies tussen enerzijds het Gizeh-plateau en anderzijds het
bouwwerk van Djedefre en Choefoe te Aboe Roash vergelijkt valt onmiddellijk de
erbarmelijke staat van de piramiden op. Waar is de kennis gebleven die aan de
grondslag van de piramide van Cheops lag in vergelijking met die van Djedefre en
Choefie te Aboe Roash?
Een
volgende vaststelling is dat de familierelatie tussen Cheops, Chefren en
Mykerinos onderling zoals Herodotos die beschrijft niet overeenstemt met de
farao ’s Choefoe, Chafre en Menkaoere van de vierde dynastie van Manetho. Volgens
Herodotos was Mykerinos een zoon van Cheops en Chefren de broer van Cheops. In
de vierde dynastie is Menkaura echter een kleinzoon van Choefoe. Alleen bij de godsdienstfanatici
Cheops, Chefren en Mykerinos alias Achnaton, Smenkhkare en Toetanchaton klopt
het familiale verband van Herodotos.
Voor de
Egyptologie is dit een detail dat niet afdoet aan hun foutieve identificatie
van Choefoe, Chafre en Menkaoere met Cheops, Chefren en Mykerinos. Zij nemen
Herodotos sowieso niet serieus. De naam van Choefoe in hiërogliefenschrift met
rode inkt in de drukverminderingskamer boven de koningskamer (op een meest
onwaarschijnlijke plaats) aangebracht is voor hen doorslaggevend? Dat de
binnenmuren van de piramiden in afwijking met alle andere bouwwerken in het Egypte
van de oudheid, blank zijn is geen probleem? Nochtans hebben de beeld loze
binnenmuren alleen zin bij een afwijzen van het Egyptische veelgodendom door
Cheops.
De
piramiden op het Gizehplateau hebben al langer mijn aandacht. Op 07.06.2017 schreef ik op dit blog een
artikel: door wie werd de grote piramide op het Gizehplateau gebouwd en
wanneer? Link: https://www.bloggen.be/robertdetelder/archief.php?startdatum=1496613600&stopdatum=1497218400
Anno
2002 werd vanuit de koninginkamer in de grote piramide door het bekende
‘National Geographic Genootschap’ in samenwerking met de Egyptische
autoriteiten onderzoek in de zogenaamde luchtschachten gedaan. Met een
geavanceerde kleine computer gestuurde robot-camera-tractor werd doorheen een
eerder ontdekt deurtje in de zuidelijke luchtschacht met een steenboor een
andere deur blootgelegd. Wat zich hier eventueel achter bevindt blijft alsnog
een vraagteken. Het is intussen wachten op het voortzetten van dit boeiende
project.
Wanneer
we Herodotos’ faraolijst voor correct houden en vooral de opgegeven farao’ s in
opeenvolging over Egypte zien heersen, dan wordt Rampsinitos alias Amonhotep
III opgevolgd door Cheops/Achnaton.
Daarna
volgde Chefren/Smenkhkare, gevolgd door Mykerinos/Toetanchaton. In mijn boek TIJD
en TIJDEN, 2015, blz. 345-353, heb ik de identificatie van Herodotos’ Mykerinos
met Toetanchaton, beter bekend als
Toetanchamon aangetoond. Ook de
piramide van Mykerinos werd door dezelfde ontdekkingsreiziger kolonel R. W.
Howard Vyse in 1837 onder handen genomen. Ook de binnenmuren van de piramide
van Mykerinos zijn blank bevonden. Geen afbeeldingen van enige afgod of koning
zijn voorhanden. De enige uitzondering is de naam van Menkaoere in hiërogliefenschrift
met rode verf geschreven op de voor de rest blanke muren aangebracht. Men kan
aannemen dat Vyse dezelfde pot rode verf gebruikte als in de grote piramide
waar hij de naam Choefoe in de bovenste drukkingskamer op de muur aanbracht. In
mijn studie TIJD en TIJDEN, geef ik aandacht aan de sarcofaag die door Vyse in
de piramide van Mykerinos ontdekt werd. De sarcofaag bevatte de restanten van
een doodskist maar geen stoffelijke resten van de farao. Van de basalten
sarcofaag werd door Vyse een ets gemaakt.

En deze
afbeelding is de enige illustratie vandaag voorhanden van de sarcofaag. De
sarcofaag in kwestie werd namelijk in 1838 naar Engeland naar het British
Museum verscheept, maar het schip dat de sarcofaag vervoerde, leed in de buurt
van Livorno (Italië) schipbreuk en ging verloren. De doodskist werd op een
ander schip verladen en vond wel haar plek in het British Museum. Volgens het
deskundige commentaar van het British Museum behoort de kist (of wat er van
rest) tot de periode van de zesentwintigste dynastie. Een dynastie die op de
tijdsbalk in de zevende en zesde eeuw v. Chr. verankerd zit. Voor de orthodoxie
is het een raadsel hoe een kist uit de zesde eeuw v. Chr. in een grafkamer van
het derde millennium v. Chr. kon terecht komen. Men gaat er van uit dat er ten
tijde van de zesentwintigste dynastie een poging tot restauratie van het graf
is uitgevoerd. Deze veronderstelling blijft echter gissen, en levert vraagteken
op vraagteken. Want het gaat niet alleen om de gevonden doodskist, ook de
afgebeelde basalten sarcofaag op de ets van Vyse, wordt door specialisten niet
ten tijde van de Egyptische vierde dynastie gedateerd, maar eveneens in de
zesde eeuw v. Chr., ten tijde van de Saïtische periode. Met deze twee gegevens
voorhanden: de sarcofaag en de kist, kunnen we redelijk goed besluiten dat de
piramide van Mykerinos niet in ongeveer 2500 v. Chr. gebouwd werd maar eerder
rond 700/600 v. Chr. En dat de chronologische reconstructie die ik in ‘TIJD en
TIJDEN, 2015, heb aangeboden, wel degelijk steek houdt. Herodotos heeft dan wel
degelijk goed naar zijn gastheren in Egypte geluisterd en het verhaal van de
Aton-ketters in de achtste eeuw v. Chr. ondergebracht.
Mykerinos
alias Toetanchamon zou bij zijn aan de macht komen zijn vaders daden
Cheops/Achnaton zo goed mogelijk herstellen en de gesloten tempels van Egypte
na een periode van 106 jaar opnieuw laten openen.
Herodotos 2:129. After him, they said, Mykerinos became king over Egypt, who
was the son of Cheops; and to him
his father's deeds were displeasing, and he
both opened the temples and gave liberty to the people, who were ground
down to the last extremity of evil, to return to their own business and to their
sacrifices: also he gave decisions of their causes juster than those of all the
other kings besides. Etcetera…
De
beschrijving van de historicus Herodotos past volkomen in het historische
plaatje dat we kennen in de geschiedenis Toetanchaton, de zoon van Achnaton,
die bij het aan de macht komen, zijn naam zou veranderen van Toetanch-‘aton’
naar Toetanch-‘amon’ en de eredienst aan de god Amon herstelde.

Met
mijn boek ‘De zonaanbidder, Achnaton de strenge en hardvochtige farao volgens
de profeet Jesaja’, 2016, heb ik mijn revisie van de geschiedenis van de
oudheid betreffende deze epoque verduidelijkt. De Aton-ketters hebben veel
langer geregeerd dan hun door de orthodoxe egyptologie gegunde regeerperiode.
Hun tirannieke regeerperiode liep in werkelijkheid van 739 v. Chr. tot 671 v.
Chr. waarna generaal Horemheb de macht verkreeg en daarop een beeldenstorm in
Egypte doorvoerde. Alles wat herinnerde aan de onheilsperiode van de
Aton-volgers werd vernietigd. Wat overbleef waren ‘rags and tatters’ waar de
egyptologie vandaag meer mee tracht in te vullen dan mogelijk is. Tenzij men
Herodotos wat deze epoque betreft naar waarheid zou waarderen.
De
conventionele Egyptologie gunt Achnaton een regeerduur van slechts zeventien
jaar en dit op basis van het hoogste jaartal dat in de ruïnes van Achetaton het
huidige Amarna, is aangetroffen. Maar dit blijft bij het ontbreken van andere
verifieerbare gegevens, gissen.
De
Egyptische oudheidhistoricus Manetho vermeldt de Aton-aanhangers in zijn
koningslijst niet maar geeft alternatieve namen op die ons in staat stellen de
regeerperiode van de Aton-ketters ongeveer te bepalen. Recent schreef ik op dit
blog een artikel dienaangaande op 12.11.2018.
Zie link:
http://bloggen.be/Robertdetelder/archief.php?startdatum=1541977200&stopdatum=1542582000 en
scrol naar beneden.
Wordt
vervolgd…
Met
vriendelijke groet,
Robert
De Telder
Recente publicaties:

Dertig
Jubeljaren, 2018, zie link: https://www.bol.com/nl/p/dertig-jubeljaren/9200000101929798/?suggestionType=searchhistory&bltgh=jLyCAgDUe71UKHV4eLlBLQ.1.7.ProductImage&fbclid=IwAR1FW-GC4SRsGCLFOa0BP_MG9IXEYx3Uo2Ugz3s6x74aPfO0kexdKcN4hqU
Kronieken van
de koningen van Israël, 2017, zie
link: https://www.bol.com/nl/p/kronieken-van-de-koningen-van-israel/9200000086650052/?suggestionType=searchhistory
EXODUS, 2016, zie link: http://www.bravenewbooks.nl/books/102331
Dit boek kan inmiddels volledig online gelezen worden via de volgende link: https://jezusleeft.weebly.com/exodus.html
De Zonaanbidder, 2016, zie link: http://www.bravenewbooks.nl/books/87999
TIJD en TIJDEN, 2015, Zie link: http://boekscout.nl/shop/ViewProduct.aspx?bookId=5579
De Assyriologie
herzien, 2012, zie link: http://www.bravenewbooks.nl/books/76234
De Tweede
Wereldoorlog door de ogen van een neutrale Belg, 2007, zie link: http://www.bravenewbooks.nl/books/69343
Genesis
versus Egyptologie, 2009, dit boek is uitverkocht maar
kan online gelezen worden op de hierna volgende link: http://jezusleeft.weebly.com/genesis-versus-egyptologie.html
Apocalyps, 2009, (dit boek is uitverkocht maar op een PDF-document
gratis op eenvoudig verzoek per email bij de auteur verkrijgbaar)