1
Koningen 6:1 Het geschiedde nu in het
vierhonderd en tachtigste jaar, na den uitgang der kinderen Israëls uit Egypte,
in het vierde jaar van het koninkrijk van Salomo over Israël, in de maand Ziv
(deze is de tweede maand), dat hij het huis des HEEREN bouwde.
(Statenvertaling)
Het
artikel op dit blog van 28.01.2019
ging over een twistpunt onder theologen en Bijbelvorsers over de vroege en de
late datering van de exodus. Zie link: http://bloggen.be/Robertdetelder/archief.php?ID=3140306
Een
Bijbelgetrouwe groep leert een vroege datering van de exodus in de vijftiende
eeuw v. Chr. en dit op basis van het hiervoor geciteerde Bijbelgedeelte uit 1
Koningen 6:1. Een meerderheid van onderzoekers leert echter een late datering
in de dertiende eeuw v. Chr. Zij doen dit vooral op basis van hun keuze voor de
kandidaat-farao voor de exodus: Ramses II. Het is de orthodoxe egyptologie die
deze farao op basis van het gebruik van een vermeende Sothis-kalender, in de
dertiende eeuw v. Chr. op de tijdsbalk plaatste.
De tijdsperiode van 480 jaar tussen
het vierde regeringsjaar van Salomo en de exodus van Israël uit Egypte wordt
door deze groep van godgeleerden niet letterlijk genomen? Hun argumentatie is
dat de tijdsperiode van 480 jaar de som is van 40 x 12 en daarom een
symbolische betekenis moet hebben? Evenzo het jaartal 40 voor de leeftijd van
Mozes bij zijn vlucht naar Midian en nog eens 40 jaar voor zijn verblijf
aldaar. In totaal tachtig jaar die volgens hen ook niet letterlijk te nemen
zijn. De Richterenperiode, die voor Israël volgde na de dood van Jozua en liep
tot de profeet Samuël en de zalving van Saul tot eerste koning over het
Verenigd Koninkrijk van Israël, is het volgende struikelblok. Deze lange periode
past chronologisch alleen binnen het kader van de 480 jaar. In mijn boek ‘dertig
jubeljaren, blz. 43-46 en 235’ dat in 2018 gepubliceerd werd, rangschik ik
de Richters op de tijdsbalk aan de hand van de sabbat- en jubeljaren. Een
belangrijk ijkpunt op de tijdsbalk is de vermelding in het Bijbelboek Richteren
11:26 dat wanneer Jefta het Richter-schap opneemt, er exact driehonderd jaar sinds de intocht van
de Israëlieten in Kanaän verlopen zijn, veertig
jaar na de exodus. Ook de tijdspanne van 300 jaar is een obstakel voor de late datering van de exodus en
wordt niet letterlijk genomen en weggeredeneerd.
De
wonderen zijn echter de wereld niet uit en bij de studie van de Bijbel en vooral
de geschiedenis van Israël in haar diaspora komt men regelmatig wonderlijke
zaken zoals bepaalde tijdsperioden tegen. Zulk is de observatie dat de HEERE
God in Zijn handelen met het Joodse volk soms ronde getallen in bepaalde tijdspannes
gebruikt. In mijn eerder vermelde boek ‘Dertig Jubeljaren’ geef ik aandacht aan
het herstel van Israël, geestelijk en nationaal in het oude land der vaderen. Zo
maak ik onder andere een tijdsprong van het dertigste jubeljaar in 27/28 AD
naar het zeventigste jubeljaar dat voor het najaar van 1987 berekend werd en
tracht één en ander profetisch in te vullen. Mathematisch gezien was oktober
1987/september 1988 een jubeljaar. In de praktijk was echter aan geen enkele voorwaarde
voldaan om over een Jubeljaar te kunnen spreken. Op zwarte maandag 19 oktober
1987 vond in New York een beurscrash plaats die wereldwijd zware economische
gevolgen had en nog jaren later nazinderde. Korte tijd later begon in Israël de
eerste Intifada, een Arabische volksopstand tegen het Israëlische militaire
bestuur in Gaza, Judea en Samaria. Geen enkele belofte aan een Jubeljaar
verbonden, ging toen in vervulling. Waar is het fout gelopen?

Maar er
is meer aan de hand. Toen ik mijn boek EXODUS in het jaar 2016 publiceerde
schreef ik in het voorwoord dat voor het volgende jaar de exodus van 1483 v.
Chr., in totaal 3500 jaar
geschiedenis zou betekenen. Nu hebben de jaartallen 2017/2018 geen bijzondere
gebeurtenis in de geschiedenis van Israël gezien.
Een
eenvoudige rekensom leert echter dat wanneer men vanaf de Exodus met een schijf
van 3000 jaar rekent men op de tijdsbalk in het jaar 1517 AD uitkomt. En het
jaar 1517 is getuige geweest van twee merkwaardige gebeurtenissen zowel voor
Israël in haar diaspora als voor de Ekklesia.

Op 31
oktober 1517 namelijk nagelde de moedige hervormer Maarten Luther zijn 95
stellingen ‘tegen’ de Roomse kerk te Wittenberg wat het begin van de reformatie zag. Het christendom zou
de Bijbel in de volkstaal ter beschikking krijgen. De opnieuw gevonden
Boodschap was het: sola fide, sola gratia en sola scriptura. Rechtvaardiging komt volgens de Bijbel alleen door het geloof en niet door goede werken en
sacramenten. Alleen de genade als
gave van God redt een mens zonder bemiddeling van mannelijke priesters en sacramenten.
Door het geloof is een kind van God
ten allen tijde in een staat van genade.
Alleen de Schrift of Bijbel is het
Woord van God en kan zonder tussenpersonen door de gelovige geïnterpreteerd
worden.

Dat
zelfde jaar 1517 was Israël sinds 70 AD in een wereldwijde diaspora met het toen
ontvolkte land onder vreemde heerschappij. In 70 AD hadden de legioenen van
Titus Jeruzalem en de Tempel met de grond gelijk gemaakt en een groot deel van
de bevolking in ballingschap weggevoerd. In 135 AD volgde na een tweede Joodse
opstand de volledige ontvolking van het land door de Romeinen.
Na de
splitsing van het Romeinse Rijk in twee delen zou het gebied van Israël tot 638
AD deel uit maken van het Oost-Romeinse Rijk. In het jaar 638 AD veroverden de
geïslamiseerde Arabieren Jeruzalem. Zij zouden tot 1517 over het gebied van Israël heersen. Tussen de jaren 1095 tot
1271 zouden er kruistochten naar het heilig land en Jeruzalem door de legers
van het christelijke westen gevoerd worden die enkele malen resulteerden in een
overheersing van Jeruzalem door Europese vorsten.

In het
jaar 1517 veroverden de Turken
Jeruzalem op de Arabieren en zou het gebied tot 1917 voor een tijdsperiode van vierhonderd
jaar (!) deel uitmaken van het Ottomaanse Rijk.
Het
jaar 1517 is een mijlpaal in de
profetische ontwikkeling zoals het in de Bijbel geschilderd wordt.
“Het
wereldgebeuren ontwikkelt zich volgens ‘modellen’ en profetische lijnen in de
Bijbel”, merkte de Bijbelvorser wijlen Huib Verweij (1918/1987) al eerder op.
De
Ottomaanse/Islamietische overheersing van het gebied van Israël van het jaar 1517 tot 1917 heeft volgens de bekende evangelist Johannes de Heer
(1866/1961) de landen en volken van het Midden-Oosten in een soort van
winterslaap gehouden. Tot op Gods tijd want vanaf 1917 zou de profetische
ontwikkeling met rasse schreden voortgang vinden.
In december 1917 veroverden de Britten
Jeruzalem op de Turken. Turkije had in 1914 toen in Europa de eerste
wereldoorlog uitbrak, de zijde van Duitsland gekozen. Dit resulteerde voor het
Ottomaanse Rijk in het verlies van al haar Arabische gebieden tegen het einde aan
van de eerste wereldoorlog in 1918. Frankrijk en Engeland trokken in het
Midden-Oosten daarop nieuwe grenzen en creëerden nieuwe staten waarbij Bijbelse
oudheidlanden opnieuw tevoorschijn kwamen. Aan de verovering van Palestina op
de Ottomanen was de Balfour-verklaring voorafgegaan. In dit document beloofde
de Britse regering in november 1917 via Lord Rothschild aan de zionistische
beweging, een thuisland voor Joden in Palestina. Die zionistische beweging was
in de negentiende eeuw door Theodor Herzl (1860/1904) opgericht. Hij was een
seculiere Jood, journalist en publicist en wordt als de vader van het moderne
zionisme beschouwd. Herzl was als journalist voor de Weense krant Neue Freie
Presse op het proces tegen Dreyfus in Frankrijk in 1894 aanwezig.
De Joods-Franse officier Alfred Dreyfus werd daar beschuldigd van hoogverraad
en spionage voor Duitsland. De Franse pers was toen voluit antisemietisch en
schreef dagelijks over een vermeend Joods complot dat Frankrijk wilde
verscheuren door middel van list, bedrog en omkoping. Herzl was bij de
veroordeling en degradatie van Dreyfus zo geschokt dat hij naar huis ging en de
eerste zinnen schreef van zijn traktaat ‘Der Judenstaat’: de Joden moesten een
eigen staat krijgen. De tweede helft van de negentiende eeuw werd gekenmerkt
door antisemitisme op het Europese continent. In het tsaristische Rusland vond
pogrom op pogrom tegen Joodse medeburgers plaats wat resulteerde in de migratie
van vele Joodse mensen naar West Europa en de Verenigde Staten van Amerika. Een
minderheid van Oost-Europese Joden verkoos toen al naar Palestina te emigreren.
Het
eerste zionistische congres door Herzl georganiseerd vond plaats te Bazel in
Zwitserland in 1897. De kiem voor
een nationaal herstel in de vorm van een Joodse staat in Palestina werd toen
geplant.
Vijftig
jaar later in 1947 werd de droom van
Herzl werkelijkheid. Op 29 november 1947 stemden namelijk de Verenigde Naties
met zetel in New York met een ruime meerderheid voor de deling van Palestina in
een Joodse en een Arabische staat. In Europa waren zes miljoen Joodse mensen
tijdens de tweede wereldoorlog (1939/1945) door de nazi ’s en hun bondgenoten
vermoord.

Ben Goerion leest op 14 Mei 1948 (5 Iar
5708) te Tel Aviv de onafhankelijkheidsverklaring voor. Op de achtergrond hangt
een portret van Thedor Herzl tegen de muur.
Een
jaar later in mei 1948 werd de staat Israël één dag na het vertrek van de
Britten uitgeroepen. Een Bijbelse profetie 2600 jaar geleden uitgesproken werd
werkelijkheid.
Ezechiël 37:1 De hand des HEEREN
was op mij, en de HEERE voerde mij uit in den geest, en zette mij neder in het
midden ener vallei; dezelve nu was vol beenderen. 2 En Hij deed mij bij dezelve
voorbijgaan geheel rondom; en ziet, er waren zeer vele op den grond der vallei;
en ziet, zij waren zeer dor. 3 En
Hij zeide tot mij: Mensenkind! zullen deze beenderen levend worden? En ik
zeide: Heere HEERE, Gij weet het! 4 Toen zeide Hij tot mij: Profeteer over deze
beenderen, en zeg tot dezelve: Gij dorre beenderen! hoort des HEEREN woord. 5
Alzo zegt de Heere HEERE tot deze beenderen: Ziet, Ik zal den geest in u
brengen, en gij zult levend worden. 6
En Ik zal zenuwen op u leggen, en vlees op u doen opkomen, en een huid over u
trekken, en den geest in u geven, en gij zult levend worden; en gij zult weten,
dat Ik de HEERE ben. 7 Toen profeteerde ik, gelijk mij bevolen was, en er werd een geluid, als ik profeteerde, en ziet
een beroering! en de beenderen
naderden, elk been tot zijn been. 8 En ik zag, en ziet, en er werden zenuwen op
dezelve, en er kwam vlees op; en Hij trok een huid boven over dezelve, maar er was geen geest in hen.
(Statenvertaling)
De
profeet Ezechiël leert dat er eerst een nationaal herstel van Israël komt, later
gevolgd door een geestelijk herstel (Ez. 37:9-14). Dit als een gevolg van een
invasie vanuit het verre noorden door Gog en Magog (Ez. 39:27-29). Zie ook het
artikel van 22.10.2018, link: http://www.bloggen.be/robertdetelder/archief.php?startdatum=1540159200&stopdatum=1540764000
De
profeet Jesaja leert ook een nationaal herstel voorafgaand aan een geestelijk
herstel.
Jesaja 43:4 Van toen af, dat
gij kostelijk zijt geweest in Mijn ogen, zijt gij verheerlijkt geweest, en Ik
heb u liefgehad; daarom heb Ik mensen in uw plaats gegeven, en volken in plaats
van uw ziel. 5 Vrees niet, want Ik ben met u; Ik zal uw zaad van den opgang
brengen, en Ik zal u verzamelen van den ondergang. 6 Ik zal zeggen tot het
noorden: Geef; en tot het zuiden: Houd niet terug; breng Mijn zonen van verre,
en Mijn dochters van het einde der aarde; 7 Een ieder, die naar Mijn Naam
genoemd is, en dien Ik geschapen heb tot Mijn eer, dien Ik geformeerd heb, dien
Ik ook gemaakt heb. 8 Breng voort het
blinde volk, hetwelk ogen heeft, en de
doven, die oren hebben. (Statenvertaling)
Blind
en doof als een larve met alle onvolkomenheden van dien handhaaft het nationale
herstel van Israël zich al zeventig jaar, maar de vlinder is op komst.
De
Arabische landen die in New York tegen de verdeling van Palestina gestemd
hadden vielen onmiddellijk de nieuwe staat aan en deden een eerste poging de
Joden in zee te drijven. De zogenaamde onafhankelijkheidsoorlog zou tot 1949
aanslepen en eindigen in een wapenstilstand zonder uitzicht op vrede.
In juni
1967 zou een tweede
verdedigingsoorlog uitbreken. Egypte begon het conflict met het blokkeren van
de Israëlische haven Eilat aan de Rode Zee. Israël overwon daarna op zes dagen
tijd een coalitie van Arabische legers en veroverde Judea en Samaria op
Jordanië, Gaza en de Sinaïwoestijn op Egypte en de Golanhoogten op Syrië. Op de
volgende link kan men een documentaire zien over ‘The 50 Years War: Israel and
the Arabs (1999)’, die in het bijzonder de geschiedenis behandelt vanaf 1947
tot 1997, link:
https://www.youtube.com/watch?v=fSAD9pS8NIw&t=238s
Wat
opvalt wanneer men de geschiedenis vanaf 1897
doorneemt zijn de ronde getallen die zich telkens tussen belangrijke
gebeurtenisjaren voordoen, 1897: het
eerste zionistische congres, 1917:
de Balfour-verklaring gevolgd door de verovering van Jeruzalem door de Britten,
1947: de VN stemt over de verdeling van Palestina, 1957: ondertekening van het verdrag van Rome in Europa, 1967: de tweede verdedigingsoorlog met
de verovering van Oost-Jeruzalem en de Tempelberg op Jordanië, 1977: president Sadat van Egypte in de
Knesset te Jeruzalem. De Israëlische regering sluit vrede met Egypte en geeft
de eerder veroverde Sinaï in fases terug aan Egypte, 1987: het gemiste zeventigste jubeljaar. De volgende jaartallen
eindigend met het getal zeven zagen geen bijzondere gebeurtenis: 1997, 2007 en
2017, wat duidelijk maakt dat andere wetmatigheden ook hun rol spelen. In een
recent artikel van 21.01.2019 gaf ik al aandacht aan God ’s tijden, zie link:
http://www.bloggen.be/robertdetelder/archief.php?ID=3139024
In mijn
uitgave ‘dertig jubeljaren’ van 2018 geef ik in de laatste twee hoofdstukken
aandacht aan de tijdskloof tussen de eerste en de tweede komst van de Christus
en het falen van Israël wat het zeventigste jubeljaar betreft. Ik beschrijf het
als een scharniermoment in de tijd dat een periode van uitstel inluidde.
Uiteindelijk
zal dit conflict in de toekomst schijnbaar opgelost worden door ‘de nieuwe
orde’ die zich in de wereld baan zal breken. Een pseudo-Messias zal voor een
korte tijd, de oplossingen aanbieden en universele vrede brengen. De gehele
wereld waaronder ook Israël en alle religies, zal in vervoering van dit genie
komen. Wat hierop volgt is wat in het laatste boek van de Bijbel, Openbaring,
het gevreesde Armageddon genoemd wordt culminerend in de wederkomst van Messias
Jezus, gevolgd met het herstel van alle dingen. Een jaartal voor de wederkomst
van Jezus Christus berekenen op basis van ronde getallen is echter onmogelijk.
Wel leert de ontwikkeling sinds de tweede helft van de twintigste eeuw rond
Israël, dat de tijd kort is.
Wordt
vervolgd…
Met vriendelijke groet,
Robert De Telder
Recente publicaties:

Dertig
Jubeljaren, 2018, zie link: https://www.bol.com/nl/p/dertig-jubeljaren/9200000101929798/?suggestionType=searchhistory&bltgh=jLyCAgDUe71UKHV4eLlBLQ.1.7.ProductImage&fbclid=IwAR1FW-GC4SRsGCLFOa0BP_MG9IXEYx3Uo2Ugz3s6x74aPfO0kexdKcN4hqU
Kronieken van
de koningen van Israël, 2017, zie
link: https://www.bol.com/nl/p/kronieken-van-de-koningen-van-israel/9200000086650052/?suggestionType=searchhistory
EXODUS, 2016, zie link: http://www.bravenewbooks.nl/books/102331
Dit boek kan inmiddels volledig online gelezen worden via de volgende link: https://jezusleeft.weebly.com/exodus.html
De Zonaanbidder, 2016, zie link: http://www.bravenewbooks.nl/books/87999
TIJD en TIJDEN, 2015, Zie link: http://boekscout.nl/shop/ViewProduct.aspx?bookId=5579
De Assyriologie
herzien, 2012, zie link: http://www.bravenewbooks.nl/books/76234
De Tweede
Wereldoorlog door de ogen van een neutrale Belg, 2007, zie link: http://www.bravenewbooks.nl/books/69343
Genesis versus
Egyptologie, 2009, dit boek is uitverkocht maar
kan online gelezen worden op de hierna volgende link: http://jezusleeft.weebly.com/genesis-versus-egyptologie.html
Apocalyps, 2009, (dit boek is uitverkocht maar op een PDF-document
gratis op eenvoudig verzoek per email bij de auteur verkrijgbaar)