From the town of Ishupri as far as Memphis, his royal
residence, a distance of fifteen days march, I fought daily, without
interruption, very bloody battles against Tirhakah, king of Egypt and Ethiopia,
the one accursed by all the great gods. Five times I hit him with the point of
my arrows, inflicting wounds from which he should not recover, and then I laid
siege to Memphis, his royal residence, and conquered it in half a day by means
of mines, breaches, and assault ladders; I destroyed it, tore down its walls,
and burned it down.
The Sendjirli Stele translated by Luckenbill, Records
of Assyria, II. 580.
Tot hier een gedeelte van de annalen van de Assyriër Essarhaddon
waarin deze zijn verovering van Egypte in 671 v. Chr. beschrijft.
Een
anomalie voor de orthodoxe Egyptologie is dat de annalen van de Assyriër Essarhaddon,
verwijzen naar een Egyptische stad met de naam Ishupri. De naam van de stad is vanuit Egyptische bronnen onbekend en
dit intrigeerde heel wat Oriëntalistische wetenschappers toen de annalen van
Essarhaddon begin twintigste eeuw, bekend werden. En wanneer de Duitser
Albrecht Alt de oplossing vond gaf deze uitkomst tegelijkertijd nog een groter probleem
voor de orthodoxe Egyptologie. Albrecht Alt stelde namelijk dat de Assyrische
naam Ishupri verwees naar farao Wesher-khepru-re van de negentiende dynastie,
of beter bekend onder zijn Griekse naam farao
Sethos. Het Assyrische Ishupri betekende
aldus burcht van Sethos of burcht
van Khepru-re. Een anomalie ontstond aangezien volgens de orthodoxe Egyptologie
er ongeveer zes eeuwen tijdsverschil zitten tussen Sethos en Essarhaddon en het
onwaarschijnlijk leek dat Essarhaddon zes eeuwen na de era van farao Sethos
naar een stad met diens naam zou verwezen hebben.
In
het model van Velikovsky echter is
er slechts één generatie verschil tussen Sethos en Essarhaddon en is het logisch
dat de Assyrische kroniekschrijver naar de stad van Sethos verwees wanneer hij
de marsroute van het leger van Essarhaddon naar Egypte beschreef. En er zijn
meer vraagtekens.
Na
het onderwerpen van Tyrus aan de Middellandse Zeekust en aldus de flanken van
zijn leger beschermende, marcheerde Essarhaddon met zijn leger door Arzani naar Egypte. De plaatsnaam
Arzani blijft tot op heden voor de orthodoxie een moeilijkheid. Het is de
verdienste van Velikovsky dat hij aantoonde dat de Assyrische geografische term
Arzani in feite een verbastering is van het Hebreeuwse Arzenoe wat ons
land betekent. Essarhaddon marcheerde aldus door het gebied van Samaria en
Juda richting Egypte waar als eerste plaats Ishupri ingenomen wordt vooraleer Memfis te belegeren.
Wat
de identificatie van de plaatsnaam Ishupri betreft past dit in mijn onderzoek. In
Genesis versus Egyptologie hoofdstuk 26, identificeerde ik het Bijbelse Tachpanhes
van de profeet Jeremia met de stad Daphnai in de Noordoostelijke Nijldelta. Ook
postuleerde ik dat de tot nu toe niet bloot gelegde hoofdstad Saïs één en
dezelfde was als het in de Bijbel beschreven Tachpanhes. De Bijbelse plaatsnaam
Tachpanhes zou ook kunnen staan voor het Egyptische Te-haph ne-hes wat huis van
de Nubiër betekend. Dit is een puzzelstukje dat exact past in het plaatje bij
de strijd van Essarhaddon tegen de Nubiër of Ethiopiër Tirhaka in de
Noordoostelijke.