Sorry voor het laattijdig schrijven, maar we hadden deze avond personeelsvergadering en ben nog niet zo lang thuis. Vanmorgen, na het maken van de toets cijferen, orde op zaken gesteld in onze werkschrift. Alle oefeningen die nog niet gemaakt waren, werden aangevuld en verbeterd door de leerlingen. Kinderen die vroeger klaar waren, leenden hun diensten aan kinderen die begeleiding nodig hadden. In de turnles werd er weer duchtig geoefend op de danspasjes voor het schoolfeest. De namiddag stond weer in teken van WO. Na het (mislukte) groepswerk moest alles nog genoteerd worden in onze werkschrift. Dat hield ons toch een tijdje bezig. Een geluk bij een ongeluk, door dat er een vergadering bezig was in de klas waar we achter boekjes voor het niveaulezen moeten gaan, konden we na de speeltijd ook nog verder werken aan WO. Agenda: taak: artikel rond " oorlog" in werkschrift 13/03 Contractwerk 29/03 lessen: rekenen: cijferen: x tot op 0,1 09/03 taal: TT en VT 09/03 WO: tijd voor ons land (lezen) 09/03 niet vergeten: lezen, toetsen, agenda
Ik zou graag hebben dat elke leerling(e) zeker één blaadje per dag in het contractwerk maakt. Een aantal blaadjes in het contractwerk zijn ideaal om de komende toetsen voor te bereiden. Nogmaals een warme oproep om alle toetsen te handtekenen, zo komt niemand voor verrassingen te staan. Morgen gaan we in principe de leesboekjes veranderen. Mag ik er toch nog even aan herinneren, dat er volgende week donderdag en vrijdag twee pedagogische studiedagen zijn!? De kinderen hebben dus vakantie! Woensdag 14 maart is er schoolfotograaf!!!
Het ziet er naar uit dat we de volledige week niet voltallig zullen zijn. Spoedig herstel aan onze zieke! Toch hadden we een geweldige woensdagvoormiddag. We hadden immers een jarige. Ik weet de jarige van de dag krijgt een aparte pagina op de weblog, maar net op het moment toen ik een foto van Victor wou trekken viel mijn fototoestel uit. Lege batterijen! Geen nood, morgen moet hij terug poseren voor de camera en krijgt hij zijn pagina in uitgesteld relais. Een extra vermelding voor de zus van Victor, want zij kan echt wel heerlijke chocoladecake maken. Bedankt!!! De opdrachten voor de speeltijd waren eenvoudig. Ze begonnen met hun toets taalgebruik, waarin oefeningen uit de aangeduide pagina's werden opgevraagd. Vervolgens de hoofdrekentoets rond x en : tot op 0,1. Ten slotte kregen de kinderen de instructie van het hoofdrekenen met + en - tot op 0,01. Niet alleen Victor was jarig, maar ook juffrouw Yvette van het vijfde. Juffrouw Yvette trakteerde ook aan haar collega's, waardoor de speeltijd iets langer duurde dan normaal. Op het programma na de kleine speeltijd stond godsdienst en WO groepswerk geprogrammeerd. Helaas zijn we niet verder geraakt dan de godsdienstles. De godsdienstles bracht ons immers een tweede scheppingsverhaal, waardoor we beide scheppingsverhalen met elkaar moesten vergelijken. Uiteindelijk schreven we kenmerken van beider verhalen op in onze bundel. Afsluiten deden we met een modern scheppingsverhaal van Urbanus getiteld: " Fonske en Fronske". De kinderen vonden dit zo leuk, dat ik hen beloofd heb om een link naar het lied op de weblog te zetten. ( Zie bijlage) Agenda: taak: contractwerk 29/03 lessen: rekenen: cijferen: +,- tot op 0,1 08/03 cijferen: x tot op 0,1 09/03 taal: tegenwoordige tijd en verleden tijd 09/03 niet vergeten: toetsen, lezen
Ik wil tot nog even de nadruk leggen, dat een aantal kinderen een extra spellingsbundel mee hebben gekregen naar huis. Het is de bedoeling dat ze daar dagelijks een blaadje over oplossen. Graag ook even begeleiden, want een aantal leerlingen lost de oefeningen verkeerd op. Verder blijven geconcentreerd blijven op het leren van de lessen! Tot morgen allemaal, Meester Joeri
Vanmorgen was de zieke van gisteren terug, maar iemand anders nam de plaats in. Resultaat twintig leerlingen voor de vijfde dag op rij! We begonnen de dag met een taalblok. Eerst verbeterden we onze huistaak klassikaal. Zo kreeg iedereen nog eens de juiste manier van werken te horen. Dan was het tijd voor het dictee zelf. De resultaten hiervan kan je al terugvinden in de toetsenmap. Aangezien we toch bezig waren met toetsen, maakten we de rekentoets er onmiddellijk bij. Na de speeltijd begonnen we dan met de les rekenen voor vandaag. Dat was een les getallenkennis rond de structuur van de getallen 0,2-0,4-0,6-0,8-1 en 0,25-0,50-0,75-1 . In de namiddag begonnen we met taal. Het sprookje sneeuwwitje was vervormd door het vervangen van bijvoeglijke naamwoorden. Het was onze taak om de juiste bijvoeglijke naamwoorden in de plaats te schrijven, zodat het verhaal weer klopte. Nog in de namiddag gingen we het scheppingsverhaal van dichterbij bekijken en plaatsten we ons in de gedachten van de schrijver van dit geloofsverhaal. De WO - les werd dan weer aangewend om a.d.h.v. groepswerk wat meer te weten te komen over een aantal oorlogen die belangrijk waren in de geschiedenis van België. Deze les eiste veel discpline van de verschillende groepjes en moet toegeven dat die vandaag wat ontbrak. Daarom gaan we deze morgenvoormiddag opnieuw heropstarten. Hopelijk loopt het dan wat vlotter. Agenda: taak: / lessen: rekenen: x,: tot op 0,1 07/03 cijferen: +,- tot op 0,1 08/03 taal: tekenende woorden blz 81,82,87 07/03 tegenwoordige en verleden tijd 09/03 niet vergeten: lezen, toets
Wat voor een weertje was me dat allemaal? Het voelde precies weer putje winter... en zo'n sneeuwvlokken!!! Enfin allesbehalve leuk om in buiten te spelen. Heel wat kindjes waren blij toen de bel klonk als signaal voor het einde van de speeltijd. ( Het is meestal anders ) Over de voormiddag kunnen we kort zijn. Het vierde leerjaar diende leestesten te ondergaan en leerlingen die niet aan de beurt waren, werden opgevangen door juf Martine. Ze kregen een leuke film te bekijken. In de namiddag werd er les gegeven. Eerst rekenen, waar de les over gemiddelde berekenen ging, dan computerles ( rond de Belgische koningen) en tenslotte voorbereiding van de huistaak taal en het dictee voor morgen. Agenda: taak: rekenen: het gemiddelde 6/03 taal: persoonsvorm in de tegenwoordige tijd 6/03 lessen: rekenen: +,- tot op 0,1 06/03 x,: tot op 0,1 07/03 taal: dictee: persoonsvorm in de tegenwoordige tijd 6/03 tekenende woorden ( trappen van vergelijking) 7/03 WO: Tijd voor ons land (lezen) 7/03 niet vergeten: lezen.
Vandaag vrijdag, de laatste dag van de week. We begonnen de dag met het uitdelen van de toetsen van godsdienst en begrijpend lezen. ( Daarstraks meegegeven naar huis om te ondertekenen!!!) Voor de rekenles van vandaag moesten de leerlingen gaan graven in hun archief. Ze hadden immers de uitgeknipte figuren nodig die ze in het eerste trimester gebruikten. Voor sommigen bleek dit een tevergeefse zoektocht. Aan de hand van reduceren kregen de kinderen enkel de vierhoeken voor zich te liggen. Door steeds aangepaste kenmerken te vragen passeerden alle mogelijke soorten vierhoeken; ( trapezium, parallellogram, rechthoek, ruit en vierkant) Nadien werden op gelijkaardige manier oefeningen gemaakt in ons werkschrift. De taalles in het tweede gedeelte van de voormiddag moest worden ingekort. We werden immers om 11.30 op de speelplaats van het middelbaar om onze bbq eten te gaan ophalen. Door plaatsgebrek in de refter mochten ze hun maaltijd in de klas verorberen. Even terug naar de taalles waar we geconfronteerd werden met de trappen van vergelijking. ( mooi-mooier - mooist) De oefeningen omtrent de trappen van vergelijking kreeg nog een extra dimensie op een werkblad. Als officieuse opdracht kregen de kinderen mee om hun schrijven te controleren op de juiste spelling. ( Het is niet verboden dat ouders een handje toesteken ) De namiddag stond helemaal in teken van de WO les rond het " Belgisch vorstenhuis" , waar we heel wat teken -en schrijfwerk hadden. Agenda: taak: / lessen: wo: tijd voor ons land lezen 6/03 taal: dictee infinitief /stam 6/03 rekenen: optellen en aftrekken van kommagetallen tot op 0,1 6/03 niet vergeten: toets, rekening, lezen
Vanaf volgende week dinsdag gaan we dagelijks minstens 1 toets doen. Gelieve hiermee rekening te houden.
Tot maandag en prettig weekend iedereen. Meester Joeri
Dit verslagje wordt geschreven vanuit de klas tussen twee oudercontacten in. Ik hoop dat u begrijpt dat het een vrij beknopt verslagje zal zijn. Vanmorgen begonnen met het verder afwerken van onze hoofdrekenoefeningen en het verbeteren van de cijferopdrachten. Onze oorspronkelijke les omtrent tijdsduur werd verspreid over de voor en de namiddag. Lichaamsbeweging neemt immers elke donderdagvoormiddag haar plaats in. 's Namiddags kregen de leerlingen een sprookje in dichtvorm te horen van onze favoriet auteur. De kinderen moesten het tweede deel zelf bij fantaseren en rijmen. Dat vonden ze een leuke opdracht. Afsluiten deden we met niveaulezen. Agenda: taak: wo: werkkatern blz 1 02/03 lessen: wo: tijd voor ons land (lezen) 02/03 rekenen: +,- tot op 0,1 06/03 taal: dictee infinitief/stam 06/03 niet vergeten: BBQ, lezen, agenda, brieven
Cijferend vermenigvuldigen tot op 0,1 was de eerste les waarmee de kinderen vanmorgen geconfronteerd werden. Dat leek een succes, want de meeste leerlingen waren er onmiddellijk mee weg. Toch zijn de oefeningen in onze werkschrift bij de meeste leerlingen nog niet af. Reden genoeg om de resterende oefeningen mee te geven als huistaak. De oefeningen van de hoofdrekenles zijn ook nog niet afgewerkt, maar deze zullen verspreid gemaakt worden de komende dagen. Na de speeltijd maakten we de aangekondigde toets van Godsdienst omtrent het kerkelijk jaar. Er stonden op de toets enkele vragen, waarvan het antwoord gezegd werd tijdens de les. Een test om te zien, wie er goed oplet. Het laatste stuk van de voormiddag gingen we weer volop voor de geschiedenis van België. Na een korte herhaling van wat gisteren reeds verteld werd, gingen we over tot het bespreken van onze koningen en wat ze elk verwezenlijkt hadden. Een afwisseling van lezen in het lesboek, noteren in de werkkatern en luisteren naar de meester bracht ons snel aan het belsignaal om naar huis te gaan. Agenda: taak: rekenen: blz 37,38 (potlood) 01/03 WO: werkkatern blz 1 02/03 lessen: WO: tijd voor ons land lezen 02/03 niet vergeten: turnen!!!
De oefeningen in het werkschrift alstublieft in potlood laten maken, zo kunnen ze gemakkelijker verbeteren zonder veel gekribbel. Morgen oudercontact, iedereen heeft in principe een richtuur meegekregen. Laat ons samen proberen ons aan de tijdstippen te houden, zodat niemand lang hoeft te wachten.
Vanmorgen gestart met het verbeteren van de huistaak van gisteren ( infinitief en stam) en het afwerken van de oefeningen die nog volgden. Hopelijk zit het er bij iedereen goed in, want weldra volgt hierover een dictee. Zoals afgesproken bereidden we samen ook de begrijpend lezenteksten voor. De toets zelf werd pas in de namiddag afgenomen. Nog in de voormiddag leerden we vermenigvuldigen en delen tot op 0,1. De oefeningen in de werkschrift zijn niet klaar, maar de kinderen kregen wel een huistaak rond het onderwerp mee. Na de middag maakten de leerlingen eerst hun begrijpend lezen toets en kregen ze een lesje leesstrategie waarin er verschillende tekstsoorten aan bod kwamen. Het slot was volledig gewijd aan België. De kinderen kregen de brabançonne te horen, mochten raden wanneer ze dachten dat België ontstaan was, kregen dan de geschiedenis van het ontstaan om tenslotte enkele opdrachten in de werkkatern te maken. Onze dinsdag zat er weer op! agenda: taak: rekenen: huistaak 16 29/02 lessen: godsdienst: cirkel kerkelijk jaar 29/02 niet vergeten: Zonnestraal paasboek: ja/neen 3de trim : ja/neen De kinderen hebben ook een briefje meegekregen met daarop het tijdstip van het oudercontact. Mag ik toch vragen om er op toe te zien, dat het blaadje voor godsdienst dat ze moeten leren ( kerkelijk jaar) zeer grondig wordt ingeoefend! Het zou leuk zijn, dat we allemaal een goede start nemen voor het volgende rapport! Alvast bedankt.
Na een weekje vakantie zijn we hier weer met ons dagelijks verslagje. Als we op maandagmorgen niet onmiddellijk wakker geraken, is daar nog altijd juf Dorien die ons uitnodigt om met een actieve zwemles alle vermoeidheid van ons af te schudden. En zo geschiedde ook vandaag. Voor de vakantie leerden we in de rekenles over kommagetallen met twee cijfers na de komma ( honderdste), maar deze les moest vandaag nog eens herhaald worden want die kommagetallen zaten serieus onder het stof. ( de kinderen hebben als lesopdracht thuis kommagetallen tot op 0,01 nog eens goed te herhalen!) Daarmee zat de voormiddag er al op. Na de middag begonnen we met het nieuwe thema " Mens en natuur, gave en opgave" waarin eerst het scheppingsverhaal werd behandeld en vervolgens de termen " natuur, gave en opgave". De taalles ging over het zoeken van de infinitief en het nut van op zoek te gaan naar de infinitief. ( Kinderen werken als huistaak blz 52 in hun spellingschrift af!) Nog in de taalles stond het voorbereiden van de begrijpend lezen toets op het programma, maar verder dan het uitdelen van de teksten zijn we niet meer geraakt. De teksten worden in de klas morgen verder behandeld. ( Opdracht voor de kinderen is beide teksten toch al tweemaal te lezen!) In het agenda vindt u ook het richtuur voor het oudercontact. Gelieve deze nota te handtekenen. Agenda: taak: taal: infinitief + stam blz 52 28/02 lessen: godsdienst: cirkel kerkelijk jaar 29/02 rekenen: kommagetallen tot op 0,01 28/02 taal: BL: teksten voorbereiden 28/02 niet vergeten: uur oudercontact:
Wat de toets godsdienst betreft, moeten de leerlingen de cirkel, de kleuren en hun betekenis uit het hoofd kennen tegen woensdag. Voila, we zijn weer klaar voor vandaag.
Vandaag een zeer leuke dag gehad! Het begon deze morgen met de ketnet move tegen Pesten, het gezelschapspelletjes spelen, uitdelen van het rapport en ons voorbereiden op de stoet. Met onze prachtige maskers meegelopen in de stoet van De Brug die door Ternat trok! Eventjes tot "rust" gekomen in onze klas... en hopla de krokusvakantie in!!!
Geniet er allemaal maar goed van!!!
Tot volgende week,
Meester Joeri
PS niet vergeten dat het maandag zwemmen is en je het rapport terug moet meebrengen naar school!!!
Vandaag een rustig dagje achter de rug. Het begon deze ochtend met het ophalen van de turnzakken in de turnzaal ( om thuis te laten wassen) en de laatste rekenles voor de vakantie. Deze les was eigenlijk niet zo eenvoudig en vereiste de nodige aandacht. ( Welke niet zo sterk meer aanwezig bleek te zijn!) Daardoor gingen we maar traag vooruit in de materie. De middagspeeltijd is serieus uitgelopen omdat we nog een aantal attributen in elkaar moesten knutselen voor de carnavalstoet. We oefenden ons dansje tegen pesten en bekeken " Pesten en plagen" van naderbij. Eens we de agenda geschreven hadden, kwam voor vele kinderen het hoogtepunt: Gezelschapspelletjes spelen!!! Agenda: taak: / lessen: / niet vergeten: carnavalkledij ( liefst donkere kledij aandoen!!! Extra attributen mogen altijd meegebracht worden!!!)
Aan de leerlingen die een zwarte pruik hebben, vergeet deze niet mee naar school te brengen zodat ik een geschikte pruik kan opzetten. Alvast bedankt hiervoor!
Morgen hebben we dus carnavalsfeest en stoet, maar wordt ook het rapport uitgedeeld. Het rapport wordt maandag na de vakantie terug mee naar school gebracht. Wat de uren voor het oudercontact betreft..., maandag na de krokusvakantie krijgt iedereen een richtuur mee in de agenda.
Vanmorgen weer moeten vaststellen dat er twee afwezigen waren. Het ziekte offensief is blijkbaar weer volop gestart! Niets aan te doen, natuurlijk! Alleen maar hopen dat er niet meer leerlingen het slachtoffer worden. Deze tegenslag hield ons niet tegen om een nieuwe rekenles aan te pakken. Deze keer waren het rekenverhalen met twee kenmerken: bruto - netto - tarra en verhoudingen. Na het omschrijven wat bruto-netto-tarra inhoudt en het geven van een aantal tips om deze rekenverhalen goed op te lossen, gingen we van start in ons werkschrift. Het oplossen duurde langer dan verwacht, waardoor we pas rond de klok van elven met alles klaar waren. Tijdens de godsdienstles spraken we over carnaval, veertigdagentijd (vasten), aswoensdag en wat wij zelf zouden kunnen doen tijdens de vastenperiode.
Vanmorgen maar net op tijd op school geraakt ( met dank aan het ongeval op de buitenring!) en onmiddellijk begonnen met de spreekoefeningen. Elk groepje vertelde om de beurt een sprookje. Het resultaat mocht zeker en vast gehoord en gezien worden. Dikke proficiat allemaal! Toen het belsignaal rinkelde voor de speeltijd waren zes van de zeven groepjes de revue gepasseerd. Na de speeltijd brachten we eerst wat variatie door de rekenles te geven. De rekenles van vandaag ging over vlakke figuren en meerbepaald de vierhoeken en hun familie. Rond kwart over elf zat deze les erop en konden we aan de volgende les beginnen. De taalles over tegenwoordige en verleden tijd. Die liep na de middagspeeltijd nog even verder en dan was het tijd voor het laatste vertelsprookje. Nog in de blok voor de namiddagspeeltijd schreven we de agenda en praatten we over carnaval. Na de speeltijd gingen we weer verder knutselen aan ons Afrikaans masker. Agenda: taak: / lessen: / niet vergeten: carnaval, toets, brief Krak
De eerste vrijdag na de krokusvakantie ( 2 maart) organiseren onze collega's van het secundair ( Sint - Jozef) een bbq ten voordele van een goed doel. Wij nemen daar als school in principe aan mee. ( Er worden waarschijnlijk geen warme maaltijden voorzien op die dag!) Toch is de deelname vrijblijvend. Gelieve wel zo snel mogelijk het strookje onderaan de brief en eventueel het inschrijvingsgeld mee te brengen naar de klas. ( Uiterste datum donderdag 16 februari)
Na een deugddoend verlengd weekend zijn we deze ochtend met volle moed van start gegaan. De blok voor de speeltijd werd vandaag het taalgedeelte met een les taalschat en de aangekondigde toets rond onderwerp en persoonsvorm. De rekenles kwam in het tweede gedeelte van de voormiddag voor, waar we tot op " de seconde" leerden gebruiken. Op bladzijde dertig in het rekenschrift moeten er nog verder oefeningen opgelost worden. ( Bij oefening twee mogen de kinderen alleen maar POTLOOD gebruiken om de tijdstippen te tekenen op de analoge klok) ' s Namiddags kregen de kinderen tijdens het eerste gedeelte de tijd om afspraken te maken en in te oefenen van hun sprookje. Eindigen deze we in het laatste gedeelte met het verderknutselen aan ons carnavalsmasker. agenda: taak: taal: verbeteren dictee thema 9 14/02 rekenen: blz 30 14/02 lessen: taal: spreken: sprookje 14/02 niet vergeten: toets, carnavalskledij.
Er zijn nog een aantal mensen die het briefje voor het oudercontact niet hebben afgegeven, gelieve dat ten laatste tegen woensdag in orde te brengen. De carnavalstoet van vrijdag start om 13 uur.
Door de afwezigheid van juffrouw Dorien ( in Oostenrijk met de zesdeklassers) nam meester Robin vandaag de turnles voor zijn rekening. Voor de gelegenheid kregen onze kids het eerste lesuur turnles. Het tweede gedeelte van de voormiddag kregen ze dan hun rekenles. Deze keer ging het over cijferend optellen en aftrekken tot op 0,1. De leerlingen gaven mij de indruk, dat ze alles begrepen. In de namiddag hanteerden we een doorschuifsysteem. Eén klas kwam bij mij oefenen voor de spreektoets ( sprookje vertellen), de andere klassen gingen bij juf Karen en Veerle om te knutselen voor carnaval. Na een vijftigtal minuten werd er doorgeschoven. Agenda: taak: / lessen: taal: spreken: een sprookje vertellen 13/02 onderwerp en persoonsvorm 13/02 niet vergeten: toetsen, niveaulezen, briefje oudercontact
Er werden vandaag geen boekjes verwisseld door het doorschuifsysteem. Wat de spreektoets betreft, wil ik er toch nog even opwijzen dat het niet de bedoeling is dat ze hun tekst klakkeloos kunnen aframmelen. De bedoeling is dat ze hun deel van het sprookje komen vertellen. Ze mogen hulpmiddelen gebruiken zoals tekeningen ( zelf getekend of van de computer gehaald...) , maar ook een geheugensteuntje met sleutelwoorden. Aan te raden is dat ze het elke dag meerdere keren zouden lezen en zondag proberen te vertellen tegen huisgenoten. Wat de taaltoets betreft, nogmaals een toetsing rond de zinsontleding. Verder in het verslag vindt u nog een aantal foto's van de activiteiten in de namiddag.
Vanmorgen blij kunnen vaststellen dat we weer een complete klas hebben, alle 21 leerlingen terug aanwezig. Zo hebben we het graag! We begonnen met het verbeteren van de huistaak rond kommagetallen tot op 0,1 en het oplossen van oefening 8 en 9 in onze rekenschrift. Verder leerden we optellen en aftrekken met kommagetallen. Het is de bedoeling dat de leerlingen dit vandaag als les toch nog even grondig bekijken. Na de speeltijd was het tijd om een sprookje voor te lezen. Niet zomaar om te lezen, maar wel om achteraf een begrijpend lezenles aan te koppelen. De antwoorden werden dan ook klassikaal in de schrift geschreven. Voorts werd er ook afgesproken welk verhaal de kinderen gaan komen vertellen komende dinsdag. Morgen wordt elk gekozen verhaal drie maal gekopieerd ( 1 exemplaar voor elke leerling(e) van de groep) Laatste wapenfeiten van de voormiddag waren de toets van godsdienst en de toets taalschat. Agenda: taak: / lessen: rekenen: + en - met kommagetallen 09/02 niet vergeten: niveaulezen, brief oudercontact.
Het oudercontact zal plaatsvinden op donderdag 1 maart. ( De eerste donderdag na de vakantie) U kunt een richtuur aankruisen. Zoals u wel al hebt kunnen ontdekken lopen mijn oudercontacten tot 19 uur. In de week van het oudercontact krijgt iedereen die komt een definitief uur in de agenda geschreven. Morgen onze laatste dag van de week ( vrijdag hebben we vrijaf!) Wat de spreekoefening betreft, verwijs ik graag nog eens naar de uitleg op het verslag van gisteren (07/02) Mochten er nog vragen zijn, kan u die altijd stellen via de agenda of via mail!
Op het moment dat ik dit verslagje aan het schrijven ben, zouden onze zesdejaars moeten vertrekken richting Oostenrijk. Langs deze weg een een spetterende tiendaagse gewenst! Wij begonnen deze ochtend met het vervolg van onze lvs toetsen rekenen. Dat was niet zoveel werk meer, zodat we ook de lvs toets voor taal ( dictee) afnamen. Daardoor schoof de eigenlijke rekenles wat meer op en werd deze vespreid tussen voor en namiddag. De kinderen kregen voor de "eerste" keer te maken met kommagetallen. Eerst een werkblaadje gevolgd door de oefeningen in de werkschrift op blz 26 en 27. Als huistaak kregen onze kids ook nog een huistaak omtrent kommagetallen mee. De twee toetsen van taal ( persoonsvorm en homoniemen) werden ook in de namiddag afgenomen, na een korte herhaling hoe zinnen moesten worden ontleed. Het nieuwe thema WO kwam nog niet aan bod , want er moest nog een stuk van de verkeersles afgewerkt worden. De leerlingen kregen ook nog een groepsopdracht. Zij moeten namelijk volgende week dinsdag een sprookje komen vertellen met drie. Het komt er dus op aan om de taken goed te verdelen. ( Verdeling van de tekst moet evenredig zijn, mag opgesmukt worden met tekeningen, kledij, andere attributen, ...) Het is een spreekopdracht, dus mogen de kinderen hun tekst niet bij zich houden. Wel mag er gebruik gemaakt worden van een blaadje met sleutelwoorden! Occasioneel wordt er in de agenda vandaag wel taak en lessen geschreven. Agenda: taak: rekenen: huistaak 15 08/02 lessen: taalschat: blz 69 en 76 08/02 Godsdienst: Jona 08/02 Niet vergeten: niveaulezen, toetsen
Wat een rare maandag vandaag! Een maandag om snel te vergeten! Het begon al deze morgen, mijn klaskalender die neergestort was. Ik kon onmiddellijk maand, seizoenen en dagen beginnen herschikken. Het eerste uur van de dag was het zwemuur, de zwemles was ok... maar eer iedereen uit de kleedkamers was! We waren zo laat dat de voormiddagspeeltijd gemist werd. Tijdens onze terugtocht naar school hadden een aantal leerlingen besloten om zonder toestemming de straat over te steken. Gelukkig zonder gevolgen! U begrijpt dat ik deze voormiddag serieus kwaad was. Nog in de voormiddag gingen we het vervolg van de lVS toetsen rekenen afwerken, maar er ontbraken een aantal bladzijdes in onze kopies. Gevolg, verschoven naar de namiddag. Strafste van alles, het kopieerapparaat stuk! Gelukkig werkte in de andere vestigingsplaats alles goed, zodat we daar konden kopies nemen. In de namiddag werkten we dan verder rond die LVS toetsen en kregen de kinderen hun dictee van thema 9. Ik zou het nog bijna vergeten, maar ook godsdienst en nog een stukje verkeer passeerden de revue. Blij dat deze dag voorbij is, morgen opnieuw beter...!? Agenda: taak: / lessen: taal: homoniemen blz 77 07/02 onderwerp/pv blz 71 07/02 taalschat: blz 69 en 76 08/02 Godsdienst: Jona 08/02
Niet vergeten: niveaulezen
De kinderen hebben wat godsdienst betreft een correctiesleutel gekregen om alle antwoorden te kunnen lezen op de vragen bij de tekst van Jona. Het noteren in onze map was vrij groot en sommigen geraken misschien niet meer wijs uit hun notities. Vandaar een correctiesleutel. Aangezien de punten voor rapport drie stilaan worden afgerond, hoef ik niemand te bewijzen dat de komende toetsen nog heel belangrijk zijn. Gelieve de leerstof grondig te herhalen.