Deze ochtend onmiddellijk snel van leer getrokken tijdens de les rekenen, want de kinderen hadden toets van meetkunde. Omstreeks kwart voor tien hadden alle leerlingen gedaan en hebben we nog een stukje gewerkt in ons spellingsboekje. Dan was het tijd om zich uit te leven in de turnzaal. Na de middag nog even verder gewerkt in het spellingsboekje en dan was het tijd voor de zangstonde. Volle bak dansen en zingen!!! De laatste blok van deze vrijdag werd besteed aan een les verkeer en ICT in een doorschuifsysteem.
Agenda: taak: groene/blauwe blaadjes 29/11 lessen: WO: De koningen 29/11 niet vergeten: leescontractje
De eerste sneeuw... was al voldoende om een aantal leerlingen te laat op school te laten komen. Gevolg was dat we pas om 9.20 compleet waren en dus aan onze metend rekenen toets beginnen. De laatste leerling had drie kwartier later gedaan, wat betekende dat de eerste blok erop zat. Na de pauze begonnen we verder te werken aan onze spellingsles van gisteren. Werkwoorden sorteren en vervoegen, lettend op de uitgangen van de noemvormen. In de godsdienstles kwam het verhaal van Mojo aan bod , die zijn ouders verloren had in de Congolese burgeroorlog. Ook mochten ze hun mening geven over een parabel uit de bijbel. Ons nieuw WO - thema gaat over " mijn gemeente" en aangezien we in Ternat naar school gaan kiezen we voor de gemeente Ternat. ( De vaststelling was dat veel leerlingen van de klas niet in Ternat wonen!) Als eerste kennismaking moesten ze een aantal troeven van de gemeente Ternat opsommen. Het laatste gedeelte van de dag bestond uit hoekenwerk. ( foto's onderaan!) Agenda: taak: rekenen: herhaling meetkunde 26/11 lessen: rekenen: meetkunde 26/11 WO: Zijne majesteit 29/11 niet vergeten: zonnestraal? leesmapje, agenda, inschrijving rommelmarkt
Vanmorgen begonnen met WO i.p.v. het gebruikelijke rekenen. Dit was absoluut nodig, want het bundeltje van ' Zijne majesteit, de koning' moest erdoor. Omstreeks 10 uur waren we daarmee klaar. Het signaal om met rekenen te starten. Lesopdracht van vandaag was bewerkingen, cijferend aftrekken tot 10 000. Na enkele klassikale oefeningen, gingen de leerlingen van start. Ondertussen sorteerden vijfde en zesde leerjaar dopjes onder het afdak. U begrijpt, dat dit de concentratie in onze klas niet bevorderde. Uiteindelijk eindigden we de voormiddag met de les rond woordpakket 8 ( nog niet volledig af). Hier konden de leerlingen kiezen uit 9 onderwerpen en 9 persoonsvormen waarmee ze zinnen bouwden.
De kinderen hebben vandaag nog extra oefeningen meegekregen voor meetkunde (bundeltje) en ook voor metend rekenen hebben ze er nog extra bijgekregen. Zo zou u kind voldoende materiaal moeten hebben om de toetsen tot een goed eind te brengen. Ik hoop uiteraard dat ze daar allen in slagen.
Wat WO betreft, moet alles gekend zijn tegen maandag 29 november. Het lijkt allemaal veel, maar de kinderen hebben dit al dagelijks moeten herhalen. We hebben ook een vragenbundel samen opgelost, zodat ze een grondige samenvatting van het bundeltje hebben.
Vanochtend begonnen met bewerkingen; hoofdrekenen : aftrekken tot 10 000. Na een klassikaal gedeelte waar er verschillende oplossingsmogelijkheden werden getoond, moesten de leerlingen in hun werkschrift de twee bladzijden over " Aftrekken tot 10 000" zelfstandig oplossen. Het taalblok bestond uit een les begrijpend lezen ( winkelen) en een les taalgebruik. De namiddag bestond uit twee grote delen : "Koningen" en zangstonde. De leesbundel van de koningen is zo goed als doorgenomen, de vraagjesbundel moeten we morgen nog verder afwerken. Opdracht voor de kinderen deze avond, alles goed herlezen en doornemen en aanduiden met fluostift. Eigen aan de sfeer van deze periode kozen we voor zang een sinterklaasliedje uit getiteld: " Hoog in de speelgoedbergen" Dit liedje werd aangeleerd aan de twee klassen. ( Foto's onderaan!) Agenda: taak: rekenen: meten en metend rekenen 25/11 taal: woordpakketten verbeteren 24/11 lessen: rekenen: metend rekenen 25/11 meetkunde 26/11 WO: zijne majesteit 24/11 niet vergeten: Rommelmarkt? leerlingenfiche
De kinderen hebben als huistaak een herhalingsbundel meegekregen. Deze bundel is gebaseerd op de toets die de kinderen donderdag krijgen (op enkele oefeningen na) . Het leek ons nodig om nog eens extra te laten inoefenen.
Vanmorgen in de rekenles twee lessen in één les gegeven. We waren begonnen met het verder afwerken van de herhalingsles meetkunde ( tekenen van figuren, spiegelen, symmetrieas, ...) waar vooral spiegelen voor problemen zorgde. Het tweede deel van de rekenles bestond uit getallenkennis. Dit ging heel vlot. Het taalblok begonnen we met het voorbereiden van de begrijpend lezen tekst ' Winkelen'gevolgd door een leesstrategie waar we een tekst leerden samenvatten. Nog voor taal, maar dan al in de namiddagles, kwam ook het aanduiden van de persoonsvorm en onderwerp aanbod. Het laatste gedeelte bestond uit niveaulezen zoals elke maandag!
Het groen gekleurde stond niet op het bord! Enkele verduidelijkingen: Op maandag 6 december hadden wij graag een rommelmarkt op school georganiseerd. Een rommelmarkt waar de kinderen hun 'oud' speelgoed kunnen verkopen en misschien zelf een nieuw stuk speelgoed kopen. De kinderen worden voorzien van een staanplaats en alles zal natuurlijk nauwlettend in het oog gehouden worden door de leerkrachten. Elk leerkracht heeft als opdracht in haar/zijn klas te vragen of hiervoor interesse is. Gelieve daar dan ook op te reageren. De kinderen waren alleszins al enthousiast, hopelijk jullie ook!
Wat de leerlingenfiche betreft, als jullie gewoon willen controleren of alle gegevens die erop staan kloppen met de werkelijkheid en dit document dan gehandtekend aan mij terugbezorgen.
Deze ochtend begonnen met droevig nieuws. Was gisterenavond begonnen met het verbeteren van de toets toepassingen, maar ik ben moeten stoppen. De resultaten zijn tot nog toe bedroevend. Dat doet mij veel pijn, aangezien jullie kids een werkblaadje met gelijkaardige oefeningen mee naar huis hadden gekregen. Ik hoor u al denken en zeggen, terug inoefenen he meester. En u heeft gelijk! Het probleem bij toepassingen is dat je buiten een oplossingsstrategie weinig kunt toevoegen. Zij moeten nog altijd de juiste berekening kiezen en deze ook correct berekenen. Maar goed, we blijven er aan werken!!! Toch een warme oproep om de aankomende toetsen van metend rekenen ( kloklezen!!!) en meetkunde goed op te volgen.
Terug naar het dagverslag. Het eerste gedeelte voor de voormiddagspeeltijd bestond uit rekenen meetkunde en de toets van WO over de oorlog. Na de speeltijd hadden de kinderen LO. De namiddag hadden we gereserveerd voor knutselen en ict. Bij juffrouw Veerle in de klas gingen ze knutselen, in onze klas kwamen ze opdrachten op de laptop afwerken.
Agenda: taak: taal: woordenboek 22/11 lessen: rekenen: meetkunde, metend rekenen 22/11 WO: Majesteit, de koning 22/11 niet vergeten: leescontract
Het verslag van vandaag bestaat uit twee delen. Een eerste algemene deel over het verloop van deze dag, een tweede gedeelte waarin we aandacht besteden aan het bezoek die deze namiddag is langsgekomen.
Deze ochtend zeer blij, want er zijn ( voorlopig) geen zieke kinderen meer bij. Na een plonsje in het water, stond er onmiddellijk een toets toepassingen op het programma. Desondanks er op het huistakenblad gelijkaardige oefeningen stonden, bleek de toets een serieuze karwei.
In het namiddaggedeelte stond WO centraal met voor de speeltijd de pakkende getuigenissen van grootvader(s) die de tweede oorlog meemaakten. Na de speeltijd zijn we bezig geweest met doorgronden van de stamboom van de koninklijke familie. Voor een aantal kinderen is het nog steeds verwarrend wat een grootouder is, een kleinkind, een tante, ...
agenda: taak: taal: woordpakket 5,6 en 7 19/11 lessen: WO: nooit meer oorlog 19/11 Zijne majesteit , de koning 19/11 niet vergeten: agenda, spons, toetsenmap, leesmapje
Morgen toets van WO over de oorlog! Afsluiten doen we met de boodschap dat vanaf maandag we een klasspelletjeskoffer hebben! Sien heeft ons daar de nodige uitleg overgegeven.
Groetjes,
Meester Joeri
PS Als toetje nog een groepsfoto van de klas van juf Veerle en van mezelf.
Aan alle grootvaders en broeder Stan nogmaals hartelijk bedankt voor het aanwezig zijn in onze klas. Het was geweldig om zo'n sprekers te mogen ontvangen. Jullie getuigenissen en verhalen deden de kinderen geboeid luisteren. PROFICIAT!
Het verslagje voor vandaag. Dina was terug aanwezig na haar offerfeest van gisteren, maar weer ontbrak een leerling in onze rij. Boer let op uw ganzen !!! Tijdens de rekenles hebben we verdergewerkt aan de herhalingsles van metend rekenen en reeds begonnen aan de herhaling van meetkunde. Uiteraard onmogelijk om dit alles af te krijgen, wordt dus vervolgd. Na de speeltijd nog eens spelweg gedaan, meer bepaald woordpakket 7. Afsluiten deden we vandaag met het overlopen van de vragen voor het interview met de grootouders voor morgen en nog enkele vraagjes beantwoorden omtrent de koningen.
Agenda: taak: rekenen: toepassingen 18/11 taal: woordpakket 5,6 en 7 19/11 godsdienst: conflict wat nu? 18/11 lessen: WO: nooit meer oorlog 19/11 Zijne majesteit 18/11 niet vergeten: zwemmen, spons 19/11
Op aanvraag nog een extra blaadje van toepassingen.
Zo, morgen alweer donderdag... Het gaat vooruit!!!
ganzen-beren-hanen-duiven... Beren past niet in de reeks omdat ze te dik zijn!!
Goedenavond beste lezer(es),
Blij te zien deze morgen dat onze zieke van gisteren terug aanwezig was. Toch waren we nog niet compleet. Offerfeest vandaag, vandaar!
Het heeft ons alleszins niet weerhouden om volle bak aan de slag te gaan. Geen enkele leerling(e) had nog vragen over de toepassingen, zodat we onmiddellijk konden starten met de herhalingsles metend rekenen. Herhalingsles betekent natuurlijk, zeer weldra toets ( Ergens volgende week !) Aangezien de herhalingsles een serieuze brok leerstof bevat en het onderdeel kloklezen voor sommigen nog heel moeilijk is, hebben we de les niet helemaal afgekregen. Deze les nog maar net gepasseerd of er stond al een begrijpend lezen toets te wachten. Voor taalgebruik gingen we op zoek naar het verloop van de fabrikatie van melkproducten, welke instrumenten er op de boerderij gebruikt worden, ... De les liep verder na de middag. Nog in de namiddag ging het in de godsdienstles opnieuw over conflicten. Na wat is een conflict en hoe ontstaat een conflict, nu een conflict ... wat nu? De rest van de namiddag werd gespendeerd aan vertellen en ontdekken van de geschiedenis van onze koningen en hun gevolg. De leerlingen hebben een extra vragenbundel gekregen, die ze kunnen gebruiken als samenvatting van de leerstof.
Agenda: taak: godsdienst: Conflict wat nu? 18/11 WO: 2 vragen interview 17/11 lessen: rekenen: toepassingen 18/11 WO: nooit meer oorlog 19/11 Zijne majesteit, de koning 17/11 niet vergeten: leescontract
Vanochtend vertrok de boot weer voor een zestal weken richting Kerstmis. Niet alle passagiers waren aan boord, hopelijk sluiten zij zo snel mogelijk aan. Tijdens de dag stonden volgende activiteiten geprogrammeerd: In de rekenzaal: cijferend optellen tot 10 000 In de zaal van het woord: twee luistertoetsen, opzoekingswerk in het woordenboek en niveaulezen. In de kijk naar de wereld kamer : Een verhaal over België en zijn koningen. Uiteraard werden er op geregelde tijdstippen ontspanningsfaciliteiten aangeboden.
Agenda: taak: taal: woordenboek 16/11 lessen: rekenen: toepassingen 16/11 WO: nooit meer oorlog 19/11 Zijne majesteit, de koning 16/11 niet vergeten: brieven, leescontract
Een groot aantal leerlingen is reeds klaar met het opzoeken in het woordenboek ( hierdoor hebben ze dus ook geen woordenboek mee !) Voor het nieuwe thema WO moeten ze de bladzijde die we vandaag hebben besproken aandachtig lezen en eens zelf aanduiden wat zij belangrijk vinden ( in fluo) Voor rekenen hebben de leerlingen donderdag toets over toepassingen. Daarom krijgen ze voor deze avond de opdracht om alle toepassingen die we al gemaakt hebben is te bekijken en zien of ze de oplossingswijze snappen. Zo niet, duiden ze deze toepassing aan. Morgenvroeg neem ik het eerste kwartier van de rekenles tijd om hier op in te gaan.
Mijn excuses voor het laattijdig schrijven van het verslagje. Woensdag was een beetje speciaal, omwille van het verdelen van de wafels. Het eerste gedeelte van de dag verliep zoals anders, d.w.z. een geweldige rekenles. Net voor de speeltijd werden we dan geroepen om alle bestelde chocolade en vanillewafels van onze klas te gaan ophalen. Terwijl nog een groot aantal leerlingen de oefeningen in de rekenschrift aan het afwerken waren, hielpen een drietal leerlingen mij met het verdelen van de wafels. Eens dit grote werk gedaan was, stortten we ons op het WO thema. Dit moest immers afgewerkt worden, want maandag starten we al met iets nieuws. En net voor de bel waren we klaar! Klaar om opnieuw van een paar dagen verlof te genieten. Agenda: taak: taal: woordenboek oef 1,3 en 4 15/11 rekenen: + tot 10 000 15/11 lessen: rekenen: + tot 10 000 15/11 WO: Nooit meer oorlog 19/11 niet vergeten: Briefje nieuwjaarsbrieven
Nogmaals mijn excuses voor het laattijdig schrijven, geniet nog van de vrije dagen en tot maandag!
Zoals ik verwacht had, waren er deze ochtend maar 21 leerlingen aanwezig. Dat is natuurlijk nooit niet leuk! Het betekende alleszins niet , dat we er niet ingevlogen zijn. Tijdens de rekenles eerst de de laatste oefening van toepassingen afgewerkt, nadien aanbrengen van getalbegrip tot 10 000. Een kwartiertje na de voormiddagspeeltijd konden we beginnen aan het tweede deel van de voormiddag en dat was taal. Meer bepaald opzoeken in het woordenboek. Na het geven van tips en trucs mochten de leerlingen samen met mezelf aan de slag. Na een regenachtige middagpauze begonnen we vol goede moed aan onze godsdienstles. We hadden nog wat schrijfwerk te doen van vorige les en gingen ook nog op zoek naar mogelijke oorzaken van conflicten. De WO les duurde vandaag tot het einde van de namiddag en daar is de slogan van de dag ontstaan. In onze bundel stond namelijk een foto van koning Albert I. Ik vermeldde dat dit niet dezelfde koning was dan de huidige koning. Waarop een leerlinge repliceerde " Albert de Tweede??? De Derde is nu toch Bart De Wever!!" Heel de klas plat van het lachen. Moet kunnen, moet kunnen! Agenda: taak: rekenen: getallenkennis 10/11 taal: woordenboek oef 1,3 en 4 15/11 lessen: rekenen: getallenkennis 10/11 WO: Nooit meer oorlog 10/11 niet vergeten: Briefje nieuwjaarsbrieven.
Mag ik er ook nog eens de aandacht op vestigen , dat we nog (over)grootouder(s) zoeken om te komen vertellen over WO II. Graag ten laatste tegen maandag 15 november een antwoord. Deze namiddag zijn ook de wafels toegekomen. Waarschijnlijk worden ze morgenvoormiddag verdeeld. Als u de mogelijkheid zou hebben om de wafels morgen al te komen ophalen, gelieve dat dan te doen. In principe is er morgennamiddag nog een tijdje beweging op school.
Als het kan even controleren dat het getalbegrip tot 10 000 begrepen is, want morgen gaan we er al meerekenen.
Ons weekje rust zit erop, tijd om er weer in te vliegen. Deze ochtend 21 kopjes geteld, wat betekende dat er iemand afwezig was. Eerst alle administratieve taken uitgevoerd ( taakverdeling, bonnetjes,...), nadien de leerlingen van plaats gewisseld. De rekenles was een les toepassingen en taal bestond uit alfabetisch rangschikken. Het onderwerp in de godsdienstlessen is momenteel : "Conflicten" waar we vandaag op zoek gingen naar de betekenis van het woord en waar conflicten zich overal kunnen afspelen. Het onderwerp van WO stond in teken van wat op 11 november gevierd (herdacht) wordt. Aan de hand van een aantal filmpjes op de computer hebben we het verloop van Wereldoorlog I bekeken. Graag hadden we een aantal (over)grootouder(s) uitgenodigd om eens te komen praten over Wereldoorlog II. Zo kunnen de kinderen eens hun jeugd vergelijken met die van een kind tijdens de oorlog. Als jij zo iemand in de familie hebt die zin heeft om een namiddag te komen vertellen over de oorlog, laat dan iets weten aub. Geen niveaulezen deze namiddag, want de boeken voor avi 9 + zijn nog niet op school. Agenda: taak: taal: alfabetisch rangschikken 09/11 lessen: WO: Nooit meer oorlog 09/11 niet vergeten: leesmapje, briefje voor de nieuwjaarsbrieven
Zo, de kop is er weer af... Groetjes en tot morgen. Meester Joeri
Vandaag geen langdradig verslag over alle klasactiviteiten die er zijn geweest, maar gewoon een aantal foto's die perfect weergeven wat er vandaag allemaal gebeurd is. Aan alle leerlingen een deugdoende vakantie gewenst en we zien elkaar terug op maandag 8 november. Doei !!!
Een verslagje live tijdens het oudercontact. Deze ochtend gaan plonsen in het zwembad. Na de speeltijd hebben we een les "Ijdel zijn" gedaan. De les rekenen ging immers over spiegelen en symmetrie. Het leek ons niet meer dan logisch, dat we ons zelf op de meeste (on)mogelijke manieren mochten spiegelen. Net als alle andere frietmiddagen, zorgde ook deze frietmiddag dat we later in de klas kwamen. Dan moest ik nog zo'n saaie materie als werkwoorden vervoegen naar voor schuiven. Gelukkig hebben we ons daar vlot doorheen gesparteld. Afsluiten deden we vandaag met de plechtige overhandiging van het rapport. Morgen mogen de kinderen zich verkleden ( is niet verplicht!) en brengen ze spelletjes mee. Opgelet alles wat wordt meegenomen is op eigen verantwoordelijkheid! Agenda: taak: / lessen: Godsdienst : Mozes 29/10 niet vergeten: kledij, spelletjes, frietjes, rekening, agenda.
agenda vrijdag: taak: ontspannen lessen: amuseren niet vergeten: rapport maandag 08/11 terug
Het moment komt steeds dichterbij... Het eerste rapport en oudercontact! Alle cijfers zijn getikt, alle rapporten geschreven... Spannend, spannend! Maar dit alles wordt morgen pas geopenbaard, dus nog even geduld!
Deze ochtend de laatste toepassingen in onze rekenschrift opgelost en ons dan ten volle geconcentreerd op een les over geldwaarden. Na een herhaling van alle munten en biljetten tot 500 euro, gingen we geldbedragen leggen en geld teruggeven. Vervolgens werden de schriftelijke oefeningen gemaakt en kregen de kids hier ook een huistaak van. Nadat de speeltijd gepasseerd was, stond het construeren van spinnenwebben weer centraal. Daarmee hebben we ons dan ook beziggehouden tot het tijd was om naar huis te gaan. Agenda: taak: rekenen: toepassingen 28/10 lessen: godsdienst: Mozes 29/10 niet vergeten: zwemmen, leescontract, geld frietjes
Deze ochtend eens anders begonnen dan gewoonlijk. Eerst het gedicht laten voordragen en daarachter toets begrijpend lezen. Gevolgd door het afwerken van de lessen rond Mozes en een les toepassingen in onze rekenschrift. Inderdaad we hebben hard gewerkt in de voormiddag. Frietenweek dus later binnen na de middag. Opnieuw volle gas tijdens de les taal alfabetisch rangschikken. Afsluiten deden we vandaag met het proberen construeren van een spinnenweb met elektriciteitsdraad. Agenda: Taak: Taal: alfabetisch rangschikken 27/10 lessen: Godsdienst : Mozes 29/10 niet vergeten: brief frietjes, leesmapje, wafels
Voor alfabetisch rangschikken worden blaadje 2 en 3 afgemaakt. Geld frietjes ten laatste donderdag binnen. (2euro!)
8.45: Adriaan 15.55: Céline 16.05: Joris 16.15: Dina 16.25: Amy 16.35: Kiara 16.45: Jonas 16.55: Chanel 17.05: Sien 17.15: Thomas 17.25: Arno 17.35: Anke 17.45: Keano 17.55: Nick E 18.05: Mathis 18.15: Olivier 18.25: Mirte 18.35: Melanie 18.45: Maude 18.50: Lander 19.00: Nick I