Na een geweldig optreden gisterenavond stond ik , lichtjes vermoeid, met heel veel zin voor de klas. ( Zoals elke ochtend, natuurlijk ) Eerst de administratie afhandelen en dan hop een frisse duik in het lengtematenzwembad. Gisteren eigenlijk beperkt gebleven tot theorie, vandaag de praktijk in de werkschrift. Het gevoel dat ik aan deze les heb overgehouden, was positief. Ik denk dat de meeste onder ons ermee weg zijn. Eens de speeltijd voorbij, was het voor mij tijd om schriften te verbeteren en de leerlingen gingen zich in het zweet werken bij juf Dorien. Deze middag was er ook voor de eerste keer muziek tijdens de middagspeeltijd. Dat werd zeer uitbundig onthaald. De eerste blok na de middag was gewijd aan afwerken van dingen waar we al aan begonnen waren zoals: Godsdienst, agenda schrijven, onze klerenhanger ophangen, herfstekening afwerken, ... Maar ook al onze schooltas maken! Het laatste blok bestond immers uit computerles en verkeer. Over de verkeersles kan ik niet veel vertellen, want daar was ik niet bij. Wel kan ik zeggen dat de internetaansluiting onze tijdens de ICT les serieus gehinderd heeft. Electronica op zijn best!!! Agenda: taak: rekenen: afwerken blauw/groen blaadje 27/09 godsdienst: knip en plakwerk 27/09 taal: woordpakket 3 opschrijven 27/09 Muzo: herfsttekening afwerken 27/09 lessen: WO: de school van toen 29/09 godsdienst: symbolen 28/09 niet vergeten: toets tekenen
In de kinderen hun agenda ga je taal en Muzo niet terugvinden, omdat ik vergeten ben dit op te schrijven. Heb het de leerlingen wel mondeling gezegd. Voor de godsdiensttoets hebben we gezegd welke bladen er gekend moeten zijn. Afsluiten doen we vandaag met de foto's van de medaillewinnaars van onze klas: Kiara, Arno en Mathis...
Deze ochtend de kopjes geteld en bleek dat er een hoofdje ontbrak. Dat vinden we natuurlijk niet leuk, maar we wensen Nick alleszins een spoedig herstel. Deze voormiddag was er een grote rekentoets rekenen voorzien, maar door onze afwezige kon dit niet doorgaan. Deze toets is ook geen aangekondigde toets. Het is een toets waarmee we willen kijken , hoever dochter/zoonlief staat qua wiskunde. Alternatief hiervoor was dan de les van metend rekenen over de lengtematen en de snelheid. Na een zeer grote brok theorie, waar alles aanbod kwam ( lengtematentabel, vergelijken, rekenen met , km/uur, ...), bleek er geen tijd meer te zijn voor het gedeelte in de schrift. Daarom wordt dit morgen zeker hernomen. Voor ons taalblok stond de herhaling van aai, ooi, oei en eeuw, uw en ieuw op het programma. En niet te vergeten, de toets van woordpakket 2. Na de middag was het de bedoeling dat we En godsdienst gingen afwerken En onze vertegenwoordig(st)er voor de leerlingenraad gingen stemmen En hoekenwerk starten... We zijn maar gedeeltelijk geslaagd... Godsdienst moet er nog een stukje tijdens de les morgen afgewerkt worden, de vertegenwoordigster is bekend en voor hoekenwerk heb ik vier hoeken duidelijk kunnen uitleggen. We kunnen alleen maar stevig blijven doorwerken, forceren heeft toch geen zin. Agenda: taak: godsdienst: knip en plakwerk 27/09 rekenen: cijferend x 24/09 lessen: WO: de school van toen 29/09 godsdienst: Symbolen 28/09 niet vergeten: turnzak, agenda
Enkele verduidelijkingen... Godsdienst: De leerlingen moeten niet het volledige bundeltje kennen van symbolen. Morgen wordt er in de klas aangeduid wat ze moeten kennen. Sowieso, zijn de zeven sacramenten erbij. Rekenen: Huistaak toch even controleren, want er zijn nog een aantal leerlingen die problemen hebben bij het overzetten naar een andere getalwaarde. Is het ook mogelijk ervoor te zorgen dat iedereen een groene, blauwe en rode balpen heeft? En een meetlat? Sommige leerlingen hebben dit niet bij de hand en moeten dan beroep doen op het materiaal van de collega's.
Bedankt aan de oma van Mirte Van Brabant, voor het laten meebrengen van een lei en griffel. De kinderen waren zeer geboeid door deze voorwerpen.
Ook een enorm applaus voor Sien, die verkozen werd tot vertegenwoordigster van 4A in de leerlingenraad. Aan de andere kandidaten bedankt dat jullie , jullie best wilden doen voor onze klas.
Zo, met een kleine fotoreportage van dit alles laat ik jullie... Aan alle U2 fans die vandaag gaan, Tot straks,
Wat fantastisch kan het weer in België toch zijn...! Ideaal voor een namiddagje geen huiswerk! Deze ochtend begonnen met de tweede les van bewerkingen, cijferend vermenigvuldigen tot 1000 met 1 getal in de vermenigvuldiger. En of onze rakkers er zin in hadden!!! Om 10 uur waren de meeste al klaar met het zelfstandig afwerken van hun oefeningen in de schrift, waardoor ze met plezier ook een groen of blauw blaadje afwerkten. Enige smet op dit alles, een aantal leerlingen had de huistaak van gisteren niet gemaakt. De rede was meestal omdat ze hun schrift in de bank waren vergeten... Nochtans wordt er elke avond gezegd wat ze moeten meenemen naar huis.
Na de speeltijd, stond er een stuk taal op het programma. Eerst het dictee van woordpakket 2, aansluitend de nieuwe woorden van woordpakket 3. Tegen morgen hebben onze sjoekes wel de opdracht om de woorden bij de tekeningen op bladzijde 2 en 3 te kennen en kunnen schrijven. ( Mag geen probleem zijn, want ze hebben deze woordjes al moeten leren voor dictee!!) Eindelijk werd de laatste hand gelegd aan het thema " De school van toen". Morgen en overmorgen sluiten we af met een soort quiz, waar ze aan elkaar vragen moeten stellen en deze ook beantwoorden. Afsluiten deden we deze voormiddag met de uitleg over de verkiezingen voor de leerlingenraad van morgen. Elke klas heeft in de leerlingenraad een vertegenwoordig(st)er en aangezien er nog niemand voor vier A en vier B is, moeten we daar snel werk van maken.
Agenda: taak: / lessen: taal: spelweg woordpakket 2 blz 2-3 23/09 wo: de school van toen 29/09 Omwille van de goede inzet en het mooie weer vandaag geen huistaak.
Vandaag staat er eigenlijk maar één evenement centraal in het verslagje en dat is natuurlijk de scholenveldloop. Maar voor het zo ver was, stond er toch nog wat werk op het programma. Een brokje hoofdrekenen en een dictee waarin we getoetst hebben wat het niveau qua spelling is van uw kind. Met hoofdrekenen stond er nu vermenigvuldigen en delen op het programma tot 1000. van x10 en x100 tot x5 en x50 en :10 tot :100 en :5 tot :50 kwamen stapgewijs aan bod. Na de kleine speeltijd was het dan tijd voor het dictee. De kinderen moesten eerst losse woordjes noteren, nadien woordjes uit zinnen opschrijven en tenslotte bepaalde gedeeltes van zinnen verder aanvullen. En dan dames en heren, was het tijd om ons klaar te maken voor de loopwedstrijd. Eerst een leuke opwarming in dansvorm en dan konden onze rakkers 20 minuten vol aan de bak op een parcours rond het kasteel. Sommigen zijn zo diep gegaan, dat we ons het privilege hebben genomen om een langere speeltijd te houden. Agenda: taak: rekenen: x en : blz 21-22 22/09 lessen: taal: woordpakket 2 dictee 22/09 WO: de school van toen 29/09 niet vergeten: turnzak. Zou u zo vriendelijk willen zijn om er voor te zorgen dat de turnzakken tegen vrijdag terug op school zijn? Alvast bedankt. Zo, tijd voor een aantal actiefoto's... Tot morgen, Groetjes meester Joeri
Een verslagje van een zonnige maandag. Deze ochtend na de gebruikelijke rituelen ( warme maaltijden opschrijven en schooltassen leegmaken) , de taken herverdeeld zodat diegene die vorige keer niet gekozen werden ook de kans krijgen om een taak uit te voeren. Huistaken werden opgehaald ( niet iedereen was in orde !!!!) en wij vertrokken voor een lange les breuken. Moet spijtig genoeg veel te vaak vaststellen, dat sommige leerlingen zeer afwezig in de klas zitten. Ik bedoel hiermee, weinig actief betrokken bij het nadenken over bepaalde oplossingen. Ik hamer er in de klas voortdurend op dat ze actief moeten meewerken, maar een duwtje in de rug van jullie zou ook wel kunnen helpen. Na het rekenoffensief was het tijd voor het taalbombardement, waar we eerst een aantal uitspraken hebben geordend. Nadien was het tijd voor de werkwoorden zelf. Korte herhaling van stam + t en we zaten al een eindje in de namiddag. De godsdienstles stond in het teken van de sacramenten. De zeven sacramenten werden aan de kinderen kort voorgesteld. Wordt alleszins vervolgd. Het laatste stuk van de dag bestond uit WO, waar we stilaan het laatste speeksel aan het verbruiken zijn wat " De school van toen " betreft. Morgen scholenveldloop, voor alle praktische informatie verwijs ik jullie door naar de administratie die uw kind in dit verband heeft meegekregen. Gelieve u ook aan de gemaakte afspraken te houden.
Agenda: taak: rekenen: breuken 21/09 lessen: taal: woordpakket 2 dictee 22/09 WO: De school van toen 29/09 niet vergeten: scholenveldloop.
De foto's van vandaag zijn gewijd aan de prachtige steen van Jonas. Ik hoop dat het duidelijk zichtbaar is op de foto.
Zo, mijn verslagje zit er op voor vandaag. Supporters op post morgen! Groetjes Meester Joeri
Hier zijn we dan terug met een verslagje van de dag. Voor de mensen die geïnteresseerd zijn, Jarne heeft gisteren buisjes laten zetten en zijn polliepen zijn verwijderd. Gisteren was hij echt een hoopje ellende, vandaag zat er al heel wat leven in. Deze ochtend onmiddellijk begonnen aan operatie afwerken. Eerst de les kloklezen van vorige woensdag , die nog vervolledigd moest worden. Nadien toepassingen. Deze les werd verspreid over de dag, want zoals u wel weet hebben ze op vrijdag ook turnen. In sneltempo de laatste theorieblaadjes van WO aangeduid en dan tijd voor agenda en knutselen. Zo is de dag echt voorbij gevlogen, hard gewerkt maar zoals steeds te weinig tijd! Agenda: taak: taal: woordpakket 2 20/09 WO: vraagjes 20/09 rekenen: kloklezen 20/09 lessen: rekenen: kloklezen 20/09 taal: woordpakket 2 22/09 WO: de school van toen niet vergeten: dinsdag veldloop, brieven, toetsen
Tijdens de rekenles over de klok is me nogmaals opgevallen dat er nog heel wat leerlingen problemen hebben met de klok. Vandaar de huistaak en ook de les. Probeer op regelmatige tijdstippen tijdens het weekend dochter/zoonlief het uur te laten verwoorden ( uiteraard op een correcte manier!) De vraagjes van WO moeten nog niet allemaal beantwoord zijn, maar het zou wel goed meegenomen zijn. Bij de briefadministratie bevindt zich ook de nodige informatie omtrent de scholenveldloop van dinsdag 21 september aanstaande. Voila, mijn verslagje zit erop! Tot maandag allemaal en een fijn weekend toegewenst. Groetjes meester Joeri
Aanschouw het verslagje van woensdag 15 september 2010. Normaal gezien wordt bijna elke dag gestart met een grote portie rekenen. Vandaag was dit enigszins anders, want er stond kloklezen op het programma. Aangezien wij niet over voldoende individuele klokjes beschikken voor twee klassen, moest er een klas voor de speeltijd en een klas na de speeltijd. Onze beurt was na de kleine speeltijd. Wat natuurlijk niet betekende, dat wij op onze lauweren gingen rusten voor de speeltijd. Integendeel! Onmiddellijk kregen de leerlingen het aangekondigde woordpakketdictee. Na een kleine instructie over de lay-out van het dictee ( voor sommigen het verschil tussen links en rechts heel moeilijk!) staken we van wal. 18 losse woordjes werden gedicteerd en de laatste twee waren zinnen. In de spellingsles die erop volgde, stonden de onthoudwoorden centraal. Aan de hand van tekeningen, kwamen de leerlingen tot het juiste woord. Dat woord moesten ze dan nogmaals oplijsten. Zoals eerder al aangekondigd , startte na de speeltijd de les rond kloklezen. Een donderslag bij heldere hemel. Vele kinderen bleken niet meer instaat om het uur op een correcte wijze aan te duiden, te verwoorden en omzetten in digitale klok. Gelukkig was ik niet alleen met de getrokken conclusie, ook in het andere vierde leerjaar een gelijkaardig scenario. Conclusie is wel degelijk, oefenen en oefenen. Daarom ook een warme oproep naar de ouders toe, laat de leerlingen op zeer regelmatige basis de klok lezen. ( Zowel digitaal als analoog) Nu we toch in de rekensfeer zitten, wil ik toch nog even terugkomen op het hoofdrekenen met +/- . Heb al heel wat ongeruste ouders telefonisch, via email of andere agenda's gehoord over de leerstof. Ik zou zeggen, probeer rustig te blijven. Elke week komt hoofdrekenen aan bod, bij sommigen is het inzicht dat moet verschijnen. Bij de ene gaat dat sneller als bij de andere. Het komt er op aan rustig te blijven en goed te blijven oefenen. We gaan alleszins zo in de klas verderwerken.
Morgen zal ik niet aanwezig zijn op school. Mijn oudste zoontje wordt buisjes gestoken en daardoor kan ik niet aanwezig zijn. De klas zal worden opgevangen door juffrouw Myriam en juf Veerle. Agenda: woensdag: taak:rekenen: cijferen 16/09 Muzo: mannetje/vrouwtje uitknippen 17/09 WO: De school van toen vraagjes 17/09 lessen: WO: De school van toen niet vergeten: zwemmen donderdag: taak: Muzo: mannetje/vrouwtje uitknippen 17/09 WO: De school van toen vraagjes 17/09 lessen: WO: De school van toen niet vergeten: agenda
Voor WO hebben de kinderen een blad met vraagjes mee naar huis gekregen. Het is de bedoeling dat ze deze gaan beantwoorden op een apart blad. Alle vraagjes moeten niet af zijn tegen vrijdag, maar er moet wel al aan gewerkt zijn. Zoals op de info avond al gezegd, worden de antwoorden op de vragen door ons niet verbeterd. Wij reiken de vraagjes aan ( als deze goed opgelost worden, kennen ze hun leerstof) en de kinderen moeten dit proberen tot een goed einde te brengen. ( Uiteraard mag u als ouder nog mee begeleiden!)
Zo, morgen zal ik geen verslagje schrijven... maar vrijdag zijn we terug present. Groetjes en tot vrijdag, Meester Joeri
Een beetje later dan normaal, maar de rekenschriften moesten verbeterd worden en daar kruipt toch wel wat tijd in. Heb een lijstje gemaakt van de leerlingen die een (groot) aantal fouten heeft gemaakt op hoofdrekenen +/-. Een aantal ouders hadden hier al via mail of agenda gewag gemaakt. Dus geen paniek, als ik de mail die jullie sturen niet onmiddellijk beantwoord... lees ze wel degelijk! De ochtendblok bestond uit cijferend aftrekken tot 1000. Na een korte herhalingsinstructie gingen de leerlingen zelfstandig aan de slag. Na de speeltijd ... een heus taalblok; waar zowel begrijpend lezen toets, luisteren toets en herkennen van verwijswoorden ( taalbeschouwing) werden afgewerkt. Tijdens de Godsdienstles werd onze favoriete vereniging, de school, de gemeente en een eigen vereniging aangevuld. De les over " De school van toen" liep weer serieus uit, als de meester verhalen over vroeger verteld. Afsluiten deden we met een gemeenschappelijke zangstonde in de klas van juffrouw Veerle. Agenda: taak: rekenen: hoofdrekenen +/- 15/09 lessen: Taal: woordpakket 1 15/09 WO: de school van toen niet vergeten: brieven
Blij dat de dag er bijna opzit. Neen, het lag zeker niet aan jullie schatjes... Maar zit momenteel met een verkoudheid, waar ik moeilijk vanaf geraak. En die verkoudheid concentreert zich momenteel op mijn stem. Goed, the show must go on zeggen hé.
Deze ochtend begonnen met rekenen, bewerkingen: optellen en aftrekken tot 1000. Weeral heb ik moeten vaststellen dat dit voor sommige een geweldige moeilijke opdracht is. We gaan deze leerstof op regelmatige tijdstippen herhalen, het is nodig! Na de kleine speeltijd stond er een nieuwe leestekst te blinken, die we volledig hebben uitgepakt en overlopen. Een potje namen noemen ( Familienamen en hun afkomst) sloot de voormiddag af.
De middagspeeltijd gepasseerd en daar zijn we weer met symbolen. Eerst een werkblad, waar we allerlei symbolen moesten verbinden met hun betekenis en dan een aantal grote organisaties voorgesteld. (WWF, UNICEF, ...) Het laatste wapenfeit was het wo thema : 'De school van toen'waar we met fluo belangrijke zaken hebben aangeduid.
Agenda: taak: rekenen: werkschrift blz 12-13 14/09 Godsdienst: symbool vereniging 14/09 lessen: taal: woordpakket 1 15/09 tekst 'het buurmeisje' 14/09 WO: de school van toen niet vergeten: /
Zo, het verslagje zit er op. Straks nog een fotoreportage van de verjaardag van Maude.
U vraagt zich waarschijnlijk af, hoe het komt dat ik er zo vroeg bij ben vandaag. Wel het antwoord is zeer eenvoudig, wegens een druk vrijdagavondprogramma breng ik nu snel een verslagje uit. Deze ochtend zijn we begonnen aan de eerste les van week 2, waar er een grote brok getallenkennis werd herhaald. Na een instructie van ongeveer een 50 tal minuten, gingen de leerlingen zelfstandig aan de slag in hun werkschrift. Wat nog niet werd afgewerkt, wordt thuis verder afgemaakt. Juf Dorien ontfermde zich in de tweede blok van de voormiddag over jullie schatjes tijdens de turnles. Na de middag stond knutselen op het programma. De kinderen kregen van mij een blanco jongen of meisje. Deze moeten zij opvullen en kleuren. Het resultaat zou een kopie van zichzelf moeten zijn. ( Of toch iets dat op hen lijkt) Afsluiten doen we met computerles en verkeerles. Verkeersles wordt gegeven door juf Veerle, computerles zal ik zelf geven. Hoop dat de kids het leuk vinden. Agenda: taak: taal: woordpakket 1 verbeteren 13/09 rekenen: werkschrift blz10-11 13/09 lessen: taal: woordpakket 1 15/09 WO: de school van toen 13/09 niet vergeten: toets laten tekenen.
De bedoeling van het woordpakketschrift is het inoefenen van de woordpakketten die ze leren tijdens de spelwegles. Nadat ze deze geschreven hebben, worden die door mij verbeterd. Als ze fouten geschreven hebben, duid ik die aan en schrijf het woord nogmaals op de achterzijde. Zij moeten deze woordjes dan nog een aantal keer schrijven. Wat de toetsen betreft, alle toetsen moeten gehandtekend worden.
Zo, nog een paar sfeerfotokes... Goed weekend, Groetjes Meester Joeri
Het is een feit, de eerste officiële verkoudheid is aanwezig in de klas. Slachtoffer van dienst: Mezelf! Een hele dag niezen en snotteren was het resultaat. Dit gezegd zijnde, startten we de dag met het oplossen van toepassingen. Hierbij leerden de kinderen eerst de heuristiek, die nodig was en is om tot een juist antwoord te komen. Eerst werd er klassikaal gewerkt, nadien zelfstandig. Als inoefening hebben ze nog twee rekenverhalen mee om op te lossen. Na de speeltijd stond taal centraal. De nadruk werd gelegd op spelling. Enerzijds kregen ze de 20 woorden van woordpakket 1, die ze in hun woordpakketschrift moesten plakken en als huistaak die woordjes tweemaal op het lijntje schrijven. Anderzijds werd er in de andere spellingschrift ( van taalsignaal) de hoorwoorden en regelwoorden ( verlengingsregel, robot, ...) herhaald en ingeoefend. De godsdienstles die er na de middagspeeltijd kwam stond in het teken van hun eigen 'symbool'. Om beurt kreeg elke leerling(e) de kans om over haar/zijn symbool te praten. Een zeer boeiende les moet ik zeggen. Daarna trokken we met z'n allen richting klas van juffrouw Veerle om de uitleg over het hoekenwerk te aanhoren. Dit was tevens ons laatste wapenfeit. Agenda: taak: taal: mijn zelfportret 10/09 woordpakket 1 10/09 lessen : WO: de school van toen niet vergeten: klerenhanger 10/09 stevige draad , agenda
Zo het verslagje zit er weer op. Tot morgen, Groetjes meester Joeri
Deze regenachtige ochtend begonnen met een inoefening op de maal en deeltafels. De kinderen moesten binnen een bepaalde tijd ( 3 minuten) tien maaloefeningen en tien deeloefeningen oplossen. Nadien werd hun kladschrift doorgegeven aan de buurman/vrouw en klassikaal verbeterd. Het vervolg van de les bestond uit ruimtelijke oriëntatie. Waar bevind het voorwerp zich ten opzichte van mij? Begrippen als voor, achter, links, rechts, boven, onder... kwamen aan bod. Ook coördinaten aanduiden en zelf noteren op een kaart passeerde de revue.
Na de speeltijd werd er voor het eerst gewerkt in de spelwegschrift. De kinderen kregen de opdracht de klinkerwagen correct in te kleuren en in een aantal gegeven woorden de klanken met de juiste kleur aanduiden. Ook het herkennen van samenstellingen kwam aan bod.
Afsluiten deden we met het vervolg van de school van vroeger en u, waar we toegekomen zijn aan de tijd waar klassen bestonden uit meer dan 100 leerlingen... Dit alles boeide de kinderen uiteraard.
Agenda: taak: taal: mijn zelfportret 10/09 godsdienst: mijn symbool 09/09 lessen: rekenen: maal en deeltafels WO: de school van toen niet vergeten: klerenhanger 10/09 stevige draad De leerlingen hebben vandaag het blad meegekregen waar ze NETJES hun zelfportret moeten op noteren. Vrijdag geven ze dit af. Die stevige draad mag geen ijzerdraad of iets dergelijks zijn, enkel wol of ander garen is wenselijk.
Ziehier het korte verslag van deze dinsdag 7 september 2010. In de les rekenen stond vandaag Tijd centraal. Maandkalenders, jaarkalenders, weekkalenders, ... alles is bij de leerlingen de revue gepasseerd. Steeds werd van hen verlangd, dat ze een aantal opgegeven data ( start herfstvakantie, ... ) aanduidden op de kalenders. Had hierbij wel de indruk dat dit voor sommige leerlingen nog een serieus probleem is. Te volgen dus. Door de verjaardag van juffrouw Elke ( ze had lekkere taartjes mee) , was de voormiddagspeeltijd wat uitgelopen. Gevolg: Enkel de begrijpend lezen toets kon nog worden afgewerkt voor de middag. De mensen van muzate ( een muziekacademie uit Lombeek) kwam leden ronselen voor hun muziekschool, door een aantal liedjes te komen spelen op de speelplaats. ( zie foto's) Voor sommigen uit de klas, was er zelfs een bekende bij ( niet waar, Anke !?) Het vervolg van de taalles bestond uit een zelfportret maken. Eerst uiteraard in het klad, later in de week krijgen ze een net blad. Graag had ik jullie gevraagd om de kladversie al even door te nemen en eventuele spellingsfouten ( als die er zouden zijn...) te verbeteren. Wat ik van zelfportret verwacht en zeker wil lezen is het volgende:
1. Naam, adres 2. Gezin: broer, zus, mama , papa, konijn, vis , Duitse helm, ... 3. Favoriete kledij, wat maakt jou speciaal! 4. Hobby, wat je graag doet ... 5. Iets dat je niet graag doet... Dit alles in een vlot en leuk leesbaar geheel.
In de godsdienstles hebben we verdergewerkt aan de les rond 'Symbolen en tekens'. Voor de volgende godsdienstles wordt er van de leerlingen verwacht, dat zij hun eigen symbool mee naar school brengen. ( Iets dat hen dierbaar is: een knuffel, een sieraad, een foto, ... ) Dit blijft tijdelijk in de klas en wordt na de lessen terug mee naar huis gegeven.
Afsluiten deden we met de agenda schrijven en het lezen van een Duupje. Agenda: taak: rekenen: scheurblaadje 08/09 taal: mijn zelfportret 10/09 Godsdienst: mijn symbool 09/09 lessen: rekenen: maal en deeltafels. niet vergeten: kapstok 10/09
Zo we zijn weer rond voor vandaag, Tot morgen... Groetjes meester Joeri
Maandagmorgen, traditioneel een rustige start, en Mathis wordt door Mathias van het vijfde leerjaar begeleid voor zijn eerste warme maaltijdopschrijfbeurt. Onze klas is namelijk verantwoordelijk voor het opnemen van de maaltijden voor vestigingsplaats 2. Ondertussen in onze klas de klastaken uitgelegd en verdeeld. Na een half uur eindelijk kunnen beginnen aan de rekenles. Herhaling van cijferend optellen tot 1000. Voor de meeste niet zo moeilijk, maar toch enkele enkelingen die terug een duwtje in de rug nodig hadden. Toen was het tijd voor de voorbereiding van de begrijpend lezen tekst. Eventjes hier verduidelijken. Op regelmatige basis krijgen de kinderen leesteksten aangeboden, die zij grondig moeten voorbereiden om een begrijpend lezentoets op te lossen. Deze leesteksten worden eerst voorbereid en verwerkt in de klas, nadien moeten ze dit thuis herhalen. De middagspeeltijd was al voorbij, dus tijd voor de Godsdienstles. Deze stond in het teken van tekens en symbolen. Eerst kregen de kinderen een invulblad waar zij enkele persoonlijke gegevens mochten invullen , daarna kwam de discussie tot stand. De discussie ging over ' Wat zijn symbolen en wat zijn dan tekens?' Om even te variëren kregen de leerlingen nog een lesje taalgebruik rond ' Synoniemen en zegswijzen" . Afsluiten deden we met het vervolg van de school van toen. Agenda: taak: rekenen: scheurblaadjes afwerken 7/09 godsdienst: ' Dit ben ik ' 7/09 lessen: taal : B.L. : " Duizend en één" 7/09 niet vergeten:
Wat de scheurblaadjes betreft, er zijn twee soorten scheurblaadjes. Je hebt de groene, dat zijn aanvullingsoefeningen maar meer met een remediërend gegeven. ( Leerlingen die alles nog niet zo goed snappen) De blauwe, die zijn voor de leerlingen waar de uitdaging al iets moeilijker mag worden. De leerlingen gaan deze afwisselend meekrijgen of moeten maken, afhankelijk van wat ze presteren op het lesonderdeel. Morgen ter herinnering info avond van 19 uur tot 20 uur. De kinderen worden niet meeverwacht.
Tot morgen, Groetjes meester Joeri. De foto's hieronder zijn getrokken bij het naar huis gaan. Dat gaat al heel vlot!
U kunt er alvast aan wennen, op vrijdag wordt de log steeds laat geschreven. De vele familiale bezoeken zijn daar een rechtstreekse oorzaak van. Het is maar dat u het weet! Deze ochtend de laatste administratieve zaken geregeld. Iedereen prima in orde, op een enkeling na. Alvorens de rekenles te starten, eventjes blijven stilstaan bij de reusachtige paddestoel die Rani had meegebracht. ( zie foto) Dit gedrocht had een gewicht van 3, 7 kilogram. Op het menu 's middags stond dus uiteraard ' Champignonsoep' De rekenles bestond uit een herhaling van de vier bewerkingen met de nodige aandacht voor maal - en deeltafels. Een onrustwekkende vaststelling was dat er toch een aantal leerlingen de tafels niet vlot kunnen reproduceren. Daarom krijgen ze als lesopdracht voor dit weekend, oefenen van tafels op de computer. Het webadres staat vermeld in de agenda , maar voor alle zekerheid speel ik het hier ook alvast eens door. http://www.onlineklas.nl Hier kunnen de leerlingen op speelse wijze, hun tafels inoefenen. Laat hen maar tijdje op de computer spelen! Tijdens de turnles heb ik de rekenschriften en de agenda's gecontroleerd. Na de middag moesten we nog de laatste hand leggen aan de mappen van rekenen, taal en WO. En zo geschiedde. Nog een stukje WO over de school van toen en het was tijd om nog even te knutselen. In dit geval tekenen! Zij moesten een voorblad ontwikkelen voor hun knutselmapje. De bel weerklonk op de speelplaats en de kinderen spoedden zich naar huis. Agenda: taak: schriften kaften/ mapjes plakken 06/09 rekenen: afwerken blz 3 en 4 06/09 lessen: rekenen: maal en deeltafels 06/09 W.O.: de school van toen 06/09 niet vergeten: http://www.onlineklas.nl
Ter verduidelijking: Voor rekenen hebben ze het grootste gedeelte van deze twee bladzijden al gemaakt, de nog niet afgewerkte oefeningen worden gemaakt. Nog voor rekenen inoefenen van maal en deeltafels gebeurt dus , indien mogelijk, op de computer. W.O. is lezen van de eerste bladzijde ( leerplicht) tot en met het stukje van de Oudheid. Nog niet verder!!!
Als besluit kan ik stellen, dat dit een zeer aangenaam klasje lijkt met heel veel goede wil. Het respecteren en zich houden aan de afspraken zal voor sommige een uitdaging worden. Te volgen zou ik zo zeggen!
Tot slot wens ik jullie een goed weekend. Groetjes en tot maandag! Meester Joeri
Sorry voor het laattijdig schrijven, maar onverwachte bezoeken en opdrachten hebben ervoor gezorgd dat ik nu pas tijd heb om een kort verslagje te schrijven over onze eerste volledige dag. Deze ochtend onmiddellijk het water in gedoken ( op een enkeling na natuurlijk!) en allemaal zeer goed hun best gedaan tijdens de zwemles. Na de speeltijd een heleboel administratie opgehaald en uitgedeeld ( turnbloes,turnbroek, zonnestraal, hand, naamkaartje, ...) en als afsluiter van de voormiddag toch nog een kwartiertje rekenen kunnen geven. Eens de middagspeeltijd voorbij... zijn we opnieuw op het rekenen gedoken. ( zoals jullie wel al zullen gehoord hebben, nieuwe methode... vergt toch wat aanpassing voor leerlingen en leerkracht!) Afsluiten van de dag deden we met een massale uitdeelbeurt van blaadjes en mappen, die de kinderen tegen maandag 6 september moeten in orde brengen. Ter verduidelijking de gekleurde bladen moeten op de doorzichtige flap geplakt worden met plakband. Normaal gezien steekt elk te plakken blad in het juiste mapje. Zo rest er mij nog enkel de agenda. Agenda: taak: Schriften kaften/ mapjes in orde brengen 06/09 Rekenen: taak 1 03/09 lessen:/ niet vergeten: brieven, agenda, turnzak
De controle van de agenda gebeurt elke week op vrijdag. Daarom graag de agenda tegen vrijdag gehandtekend.
Hieronder nog enkele sfeerbeelden uit het zwembad. Tot morgen,
Na een lange zomerslaap zijn we terug van de partij. Het was deze ochtend zeer leuk om al die nieuwe gezichtjes te mogen bekijken en te verwelkomen. Eerst nog een " Start van het nieuwe schooljaar speech" van de directeur , de klasrij deftig zetten en hop de klas in. Na een voorstellingsronde van mezelf, mochten alle tweeëntwintig zich kort voorstellen. Mijn opdracht bestond erin om alle namen te onthouden en bij de juiste leerling(e) te plaatsen. ( Waar ik trouwens in geslaagd ben... klap! klap! Dank u voor het applaus! ) Eens de voormiddagspeeltijd voorbij was, schreven we onze agenda. Tijdens dat moment heb ik de werkwijze van de agenda uitgelegd. Als opdracht voor vandaag moeten de kinderen hun eigen hand tekenen op het gekleurde blad dat e hebben meegekregen. Eens uitgeknipt, schrijven ze in de verschillende vingers allemaal dingen over zichzelf.
Duim: Hobby
Wijsvinger:lievelingskleur
Middenvinger: lievelingsdier
Ringvinger: lievelingseten
Pink: lievelingsvak
Handpalm: foto + naam Voorts worden de leerlingen ook gevraagd hun naamkaartje in te kleuren. Wat boeken en schriften betreft, moet alles gekaft worden ( met kaftpapier of lamineerfolie) en zijn tegen maandag 6 september. Vergeet ook geen etiket te plakken met naam en voornaam en titel van de schrift. Graag het werkschrift van rekenen en taal morgen al mee naar school, want daar zal al in gewerkt worden.
Tevens hebben de kinderen een pak administratie meegekregen zoals : vraag tot gemachtigd opzichter, zwemdata, turnbroek, turnbloes, zonnestraal en infobrochure. Deze infobrochure geldt ook als schoolreglement. Achteraan deze brochure ( blz 35-36) moeten zo snel mogelijk ingevuld worden en afgegeven aan mij.
Zo, in een notedop de drukke voormiddag samengevat. Wel nogmaals de aandacht vestigen op het feit dat we morgen al zwemmen hebben. Zwemgerief dus mee naar school. Ik zou het bijna vergeten... Dinsdag 7 september tussen 19-20uur info - avond.