Opnieuw een gevecht tegen internet vandaag, maar deze keer heb ik mij niet laten doen. We hebben gewonnen! Ook al heeft het veel tijd gekost. Vanochtend begonnen met het uitdelen van het blad met de uitleg i.v.m. de spreekbeurten. Op de brief staat perfect uitgeschreven wat wij van de spreekbeurt van dochter/zoonlief verwachten. Tegen vrijdag maken de kinderen een top 3 van mogelijk onderwerpen, waar ze over willen spreken. Normaal gezien krijgt hun nummer 1 de voorkeur, maar het kan bij overboeking of niet interessant genoeg toch nog nummer twee of drie worden. Graag een handtekening van één of beide ouder(s) op de brief. We verbeterden de huistaak van gisteren klassikaal en ook nog een vorige huistaak rond breuken. Nadien zijn we volop aan het WO thema beginnen werken, want dat moest afgewerkt zijn. Helaas zijn we daar niet in geslaagd. Er is dan op school deze week ook nog eens frietenbak voor de leerlingen van het middelbaar( waardoor de middagspeeltijd uitloopt). Hierdoor lukte het niet meer om ICT les te geven. Tot grote spijt van de leerlingen. Verder in de namiddag oefenden we nogmaals het dansje voor het schoolfeest. Agenda: leren: / doen: taak: opdracht jeugdboekenweek afgeven 24/04 Crea: blad moederdag 24/04 hamer, brief spreekbeurt, onderwerpen ( 26/04)
Morgen start juffrouw Eva haar stageperiode. Ze begint morgen onmiddellijk met het knutselen voor moederdag. Gelieve er voor te zorgen dat het blad ingevuld is en de kinderen een hamer meebrengen naar de klas.
Aangezien juffrouw Eva alle klasactiviteiten moet overnemen, zal ze hoogst waarschijnlijk ook de weblog schrijven. Voor mij betekent dit dus een rustpauze. Alleszins veel succes toegewenst aan juffrouw Eva!
Hemel en aarde heb ik moeten verzetten om toch nog een verslagje te kunnen schrijven van vandaag. Al sinds gisteren doet mijn computer wat raar en verbinding met internet blijkt onmogelijk. Gelukkig is er nog de laptop van het vrouwke. Vanmorgen begonnen met de herhalingsles meten en metend rekenen. Deze les is belangrijk voor de toets van volgende week. Samen werkten we de les af en werd de verschillende aspecten herhaald. Bij de les is er ook een huistaak, die tegen morgen moeten worden afgewerkt. Na de speeltijd ging het verder over de geschiedenis van België. We ontdekten dat de Noormannen hier kwamen plunderen, dat de arme mensen op het land werkten van de kasteelheer en bescherming kregen bij gevaar binnen de kasteelmuren. Het meest tot de verbeelding sprekend was de periode van de Eerste Wereldoorlog. De kinderen kregen hier maar niet genoeg van. Vragen, anekdotes, verhalen van grootouders, ... Na de middag was het tijd om te koken en een doosje om de truffels in te steken. Juffrouw Karen en ik maakten uitgebreid foto's over deze kooknamiddag, maar deze foto's mogen we nog niet toonbaar maken. Daarvoor nodigen we jullie uit op de Kruikenburgse feesten, waar we de foto's zullen tentoonstellen... De agenda werd vandaag niet ingevuld omdat we onvoldoende tijd hadden om deze in te vullen. Belangrijk is dat de huistaak gemaakt wordt.
Vanmorgen eens de traditie doorbroken en geen rekenen gegeven voor de de speeltijd, maar wel het vervolg van WO. We vulden onze werkkatern aan ( de regeerperiodes van de koningen aanduiden op de eeuwenband, geboorte - en sterfjaar van de koningen opschrijven en een schema rond de Belgische vorsten aanvullen) Verder werkten ze per twee lees - en invulopdrachten aan. Deze lessen werden verspreid over de hele dag. Er werd immers nog serieus geoefend voor het schoolfeest. De laatste blok van de voormiddag en de eerste blok van de namiddag werden gebruikt voor het oefenen. Afsluiten deden we met gemeenschappelijke afsluiter. Foto's en video- opname zijn terug te vinden op de website van de school. Agenda: leren: WO: Hoe ons land ontstond BB blz 56-65 22/04 doen: taal: opdrachten jeugdboekenweek 24/04 schort, plankje, keukenrol, potje/kommetje, tenniskledij
Vanmorgen begonnen met het verbeteren van een gedeelte van de huistaak en het afwerken van de laatste oefening op het blad. De rest van de les werd er gewerkt rond staartdelingen. A.d.h.v. een aantal klassikale oefeningen kwamen de leerlingen tot een goede schattingsmanier en oplossingswijze(n) voor de staartdelingen. In de werkschrift staan er cijferopdrachten op blz 74 en 75. De opdracht voor thuis is het maken van de staartdelingen op blz 74, uiteraard worden deze opdrachten in potlood gemaakt! Na de voormiddagspeeltijd trokken we naar de turnzaal om te oefenen voor ons dansje van het schoolfeest. De namiddag stond volledig in teken van de geschiedenis van België ( het ontstaan en de koningen). Afsluiten deden we met het zingen van de Brabançonne. Agenda: leren: WO: Hoe ons land ontstond BB blz 56-60 19/04 doen: rekenen: blz 74 19/04 taal: opdrachten jeugdboekenweek 24/04 Belgische kleding
Morgen worden de kinderen verondersteld om in de " Belgische kleuren" naar school te komen. Rood, geel en zwart worden de kleuren morgen. ( Afhankelijk van wat je in de kast hangen hebt!)
Vanochtend begonnen met het verplaatsen van de leerlingen en opnieuw administratie rond de foto's. De kinderen installeerden zich ondertussen op hun nieuwe stek en verbeterden de huistaak van gisteren. De rekenles had vandaag als onderwerp gelijknamige breuken aftrekken. Het traditionele werkblaadje werd klassikaal opgelost, maar de oefeningen in de werkschrift ( blz 73) worden als huistaak gemaakt. In de wo les ging het over hoe België ontstond. De leerlingen waren verwonderd dat België pas in 1830 bestond. Afsluiten deden we met het oefenen van de tekst van de Brabançonne. Onze meisjes en jongens kregen hun aangekondigde leesopdrachten. Deze opdrachten dienen afgewerkt te worden tegen volgende week woensdag ( 24 april) Agenda: leren: WO: Hoe ons land ontstond BB blz 56-60 18/04 doen: rekenen: afwerken blz 73 18/04 taal: opdrachten jeugdboekenweek 24/04 tekening Belgische vlag afwerken 18/04 tennisracket
Vandaag zijn we op uitstap geweest richting Brussel. We bezochten het chocolademuseum en een aantal leuke plaatsen rond de Grote Markt. Hieronder een fotoverslag van deze leerrijke dag " Dit is Belgisch!"
Hopelijk heeft iedereen genoten van de paasvakantie en is iedereen terug klaar om er volop in te vliegen. De leerlingen van de klas gaven mij alleszins toch die indruk! Vandaag was het een zeer hectische dag! Veel gedaan en toch eigenlijk ook niet! Eerst geld opgehaald ( uitstap, foto's, maaltijden en bonnetjes) Ik voelde mij precies een boekhouder! De kinderen maakten ondertussen hun eigen Belgische vlag. Met 5 minuten vertraging kwamen we in het zwembad toe, waar meester Floris onmiddellijk de zwemspieren warm maakte. Ook na de zwemles was er nog even tijd voor administratie, terwijl de kinderen de herhalingsles getallenkennis reeds zelfstandig probeerden op te lossen. Tijdens de middagpauze gingen we ons dansje oefenen voor het schoolfeest ( Het werd tijd!!) Door het intensief oefenen verloren we de tijd uit het oog en was het al snel half twee. Vlug verder werken aan rekenen en toch al een kleine onderdompeling in ons thema. In het kader van het project trekken we morgen richting Brussel, maar vandaag kregen de kinderen toch al wat informatie omtrent chocolade. Ze kregen een aantal teksten, waarbij ze op de achterzijde vraagjes moesten beantwoorden. ( Graag deze teksten nog eens doorlezen tegen morgen!) We probeerden om als " echte" Belgen het volkslied te zingen, doch het internet was ons niet gunstig gezind. Woensdag beter! Agenda: leren: / doen: rekenen: ws blz 71-72 17/04 taal: chocolade 17/04 kledij schoolfeest, tennisracket, foto's (17/04!) rugzakje
Zoals reeds eerder vermeld trekken we morgen richting Brussel. Vertrek is binnen de schooluren en terugkomst eveneens ( afhankelijk van het spoor). Rugzakje met lunchpakket, deftig schoeisel en eventueel een aantal euro(cent)muntjes voor wc bezoek. ( Indien nodig!)
Nogmaals bedankt om zo massaal naar het oudercontact te komen en (meestal) een constructief gesprek te houden met mezelf. Vandaag bestond de dag uit een bezoek aan de kerk, waar we de kruisweg met tekst en uitleg hebben afgestapt. De rest van de voormiddag waren ze in de goede handen van meester Floris. In de namiddag kwam stagaire Eva een kennismakingsspel spelen met de leerlingen en mochten ze achteraf gezelschapsspelletjes spelen. Ze kregen ieder nog een paasei en hop de paasvakantie in ... Agenda: leren: / doen: / zwemmen, foto's, geld uitstap, rapport
Vlug even de tijd genomen tijdens deze buitenspeelnamiddag om het verslagje van vandaag aan u te richten. De kinderen begonnen de woensdag met Crea. Ze waren er al van vorige les mee bezig, maar vandaag werd de afwerking gedaan van hun ei. En of het resultaat meevalt! Proficiat aan de kinderen en juf Edel voor deze mooie creaties. Na de speeltijd maakten de kinderen kennis met de ton. In de werkschrift maakten we ook allerlei herleidingsoefeningen en bewerkingen met maateenheden rond gewicht. Het laatste stuk duidden we tijdens de wo les de verschillende gebieden in de gemeente Ternat aan ( woongebied, landbouwgebied, recreatiegebied, ...) op onze plattegrond. Omdat het deze namiddag dus buitenspeeldag was, krijgen de kinderen geen huistaak en lessen. De administratie moet wel in orde gebracht worden. ( Afrekening steunkaarten schoolfeest, strookje deelname schoolfeest) Nogmaals de foto's worden afgerekend na de paasvakantie.
Tot morgen allemaal en nog een prettige dag verder. Meester Joeri
Zoals gisteren reeds aangekondigd kregen we vandaag in de klas het bezoek van juffrouw Eva. Juffrouw Eva zal de tweede week na de paasvakantie beginnen met haar eindstage voor leerkracht in onze klas. Dat is dan ook de reden waarom ze nu al een kijkje kwam nemen. Ze zal dit ook doen op donderdagvoormiddag en vrijdagnamiddag. De les rekenen begon met een mengelmoes van opdrachten. We begonnen met het overlopen van de toets bruto - netto - tarra en concentreerden ons vooral op de laatste oefeningen. Hier moesten de kinderen rekenen met verhoudingen. Tijdens het verbeteren van de toets gisteren was het mij opgevallen dat vele kinderen hier niet zo goed op scoorden. Verder was bladzijde 55 van de breukenles nog niet afgewerkt en hadden we nog de herhaling van het rangschikken van de driehoeken ( volgens hoeken en zijden). Zo schoten we in de voormiddag al een serieus eind op. De resterende tijd in de voormiddag werd gespendeerd aan de begrijpend lezen toets rond " Een artikel moet in de krant". Na de middag ging het in de leesstrategieles rond hoe een krant wordt opgebouwd om tenslotte bij de lezer te belanden. Palmzondag en de Goede Week waren dan weer het gespreksonderwerp tijdens de godsdienstles. De foto's werden vandaag ook geleverd en verdeeld onder de kinderen. Het afrekenen van de foto's houden we voor na de paasvakantie. Er werd ook een brief met strookje en vijf steunkaarten meegegeven. Dit strookje en het (eventuele) geld voor de kaarten moeten wel deze week in orde gebracht worden. Eens dit verdeeld hadden we nog net de tijd om les 4 van het WO thema af te werken. Agenda: leren: rekenen: breuken 27/03 doen: rekenen: driehoeken blz 59-60 27/03 toets tekenen, brief schoolfeest (2), foto's
Gelieve ook aan het strookje ter bevestiging van deelname aan het schoolfeest te denken. Dit moet morgen afgerond worden!
Nog een prettige avond allemaal en tot morgen, Meester Joeri
PS Voor een foto van onze nieuwe juf moet je nog even wachten! ( batterijen fototoestel plat )
Een wel zeer kort verslagje vandaag. In de voormiddag hebben we twee toetsen toepassingen gedaan, die ons bezighielden tot aan de speeltijd. Na de speeltijd gingen we nog eens serieus door rond " Breuken". Termen zoals noemer, teller, breukstreep, stambreuk, gelijknamige breuk, ... kwamen weer aanbod. De kinderen moesten breuken ook vergelijken, rangschikken van groot naar klein, ... U merkt onze voormiddag was goed gevuld. De namiddag was ook goed gevuld, maar dan op een andere ( toffere?) manier. Een heuse après - ski party werd georganiseerd waarbij de kinderen allerlei consumpties konden verkrijgen ( frietjes, chips, ijsjes, frisdrank, ...) in een toffe sfeer. Ondertussen kregen alle leerlingen de foto's van sneeuwklassen te zien, zodat ze een voorsmaakje kregen van wat hen in de toekomst nog te wachten staat. Agenda: leren: taal: begrijpend lezen tekst voorbereiden 26/03 doen: rekenen: huistaak 18 26/03 toets tekenen, brief schoolfeest 27/03
De kinderen hebben vandaag een brief meegekregen waarop staat in welke groep ze verdeeld zijn. Er zijn drie groepen: De eerste groep treedt op op zaterdag, de andere groepen op zondag. Gelieve het strookje ten laatste tegen woensdag mee te geven naar de klas.
Gisteren internetproblemen thuis, vandaar geen verslagje. Gelukkig is vandaag alles opgelost, zodat u uw dagelijks verslagje kunt lezen. De kinderen kregen gisteren als huistaak een herhaling van de verschillende cijferbewerkingen tot op 0,1. Deze huistaak werd klassikaal verbeterd. Nadien kwamen het optellen en aftrekken al cijferend tot op 0,01 aan bod. Al snel hadden de kinderen door, dat het principe niet veranderde maar dat ze enkel een cijfer extra hadden na de komma. De kinderen werkten de resterende oefeningen in de werkschrift af. Dan was het tijd voor de taaltoets, die gevolgd werd door de bespreking van de nieuwe begrijpend lezen tekst. U merkt dat er niet gesproken wordt van de turnles. Meester Floris was ziek, daardoor geen lichamelijke opvoeding voor onze klas. In de namiddag vervolgden we dan de bespreking van de begrijpend lezen tekst en deden we aan niveaulezen. De rest van de namiddag werd er geknutseld. Agenda leren: taal: begrijpend lezen tekst voorbereiden 26/03 rekenen: bruto,netto, tarra en gemiddelde ws blz 32-33 en 43-44 25/03 doen: rekenen: groen/blauw blz 80-81 25/03 toetsen tekenen, eventueel geld voor de fuif
Prettig weekend allemaal,
Nog een aantal foto's van gisteren tijdens het frietjes eten!
Vanochtend begonnen met een zwaar stukje rekenwerk. De kinderen kregen immers tijdens de hoofdrekenles de vier bewerkingen tot op 0,01 voor te kiezen. Eerst werd klassikaal gewerkt en nadien moesten ze zelfstandig aan het werk. ( Nog niet in de werkschrift!) Bij het rondgaan in de klas bleek dat dit voor een aantal mensen weer niet gemakkelijk was. Daarom een vriendelijk verzoek om met hen deze oefeningen te herhalen. Na de speeltijd mochten ze nog aan deze oefeningen verder werken tot 11 uur. In de godsdienstles hadden we het over hoe mensen de natuur en het milieu vernielen en wat wij daar zelf kunnen aan verhelpen. De kinderen kregen in de werkschrift een huis te zien waar een aantal dingen fout liepen i.v.m bescherming van de natuur en het milieu ( kraan laten lopen, verlichting laten branden, niet sorteren van huisvuil, verwarming opzetten met de ramen open, ...) Tenslotte kregen de kinderen ook nog te horen dat er morgen een extra toets rond onderwerp en persoonsvorm zal worden afgenomen. Normaal gezien hebben zij het gepaste materiaal mee naar huis om te oefenen. Agenda leren: taal: taalschat: werkschrift
blz 7-8 22/03 Dictee thema 12 21/03 WO: Welkom in onze gemeente
21/03 rekenen: +,-,x en : tot op 0,01 21/03 doen: taal: opzoeken in woordenboek 21/03 frietjes
Deze morgen de dag begonnen met het verbeteren van onze huistaak blz 48 en het herhalen van de kenmerken van de "speciale" vierhoeken. Nadien was het tijd om vierhoeken te construeren. Aan de hand van de eigenschappen van de vierhoeken ontdekten we hoe en welke vierhoek we moesten tekenen. Nog voor de speeltijd kregen de leerlingen een tekst met twee onderdelen. Het eerste gedeelte ging over het melkgebit en het blijvend gebit, het andere gedeelte over vroeger en nu ( tandverzorging). In onze werkschrift moesten we beider teksten tot schema's herleiden. Verder in het taalblok gingen we nog eens aan de slag met het woordenboek. Opdracht tegen donderdag is de gevraagde woorden op te zoeken en de betekenis erbij te noteren. Het namiddaggedeelte begon met een beetje uitleg omtrent " Franciscus van Assisi". Toevallig draaide ons godsdienstles vandaag rond die man en was de link naar de nieuwe paus snel gelegd. De rest van de namiddag stond in teken van WO. Voor de tweede keer werd het volledige wandelparcours van vorige les afgelegd op de plattegrond van Ternat. Gebouwen en andere nutsvoorzieningen die we tijdens de tocht tegenkwamen, werden op de kaart geplaatst met een cijfer. Deze cijfers kwamen dan naast de reeds geplakte foto's in onze werkkatern. Belangrijke wegen zoals de Assesteenweg (N285), E40 Brussel - kust en de spoorweg Brussel - Denderleeuw kregen ook de aandacht op de plattegrond. We gingen ook aan de slag met de plattegrond van de gemeente Bist (fictieve gemeente!) en voerden een aantal opdrachten hierop uit. We lazen in ons bronnenboek over autosnelwegen, gewestwegen, gemeentewegen, spoorwegen en zelfs vaarwegen. Onze meisjes en jongens worden verondersteld om de opdrachten op de kaart goed te oefenen en kunnen vertellen wat de opgesomde wegen allemaal betekenen. Agenda leren: taal: taalschat: werkschrift blz 3-4
20/03 werkschrift blz 7-8 22/03 Dictee
thema 12 21/03 WO: Welkom in onze gemeente 21/03 doen: taal: opzoeken in woordenboek 21/03 toets tekenen.
Vanochtend begonnen met staartdelingen tot op 0,1. Het werd al snel duidelijk dat de leerlingen hier vrij snel mee gingen weg zijn. Belangrijk zal zijn om de komma niet te vergeten in de uitkomst. De collega's van het zesde hadden ons gevraagd om de zwemlessen te wisselen en zo gingen we in de namiddag zwemmen in plaats van de voormiddag. Zo kregen we in de voormiddag de taalles met als hoofdonderwerp " De tegenwoordige tijd". Ondanks het vele oefenen blijft dit voor sommige(n) een lastige karwei. Aansluitend kregen de leerlingen een toets rond tegenwoordige en verleden tijd. De zwemles stond in teken van zoveel mogelijk lengtes zwemmen. Topprestaties werden geleverd, want een aantal leerlingen haalden wel 1500 meter ( 60 lengtes !!!). Niet slecht voor een leerling(e) van het vierde! Agenda: leren: taal: taalschat: werkschrift blz 3-4 20/03 werkschrift blz 7-8 22/03 Dictee thema 12 21/03 doen: rekenen: werkschrift blz 48 19/03 folders, brief, toetsen tekenen.
Ik kreeg vanmorgen een nota te lezen van een mama i.v.m de titels die zijn doorgegeven om te lezen. Het is niet eenvoudig om aan deze boeken te geraken, omdat heel wat mensen naar deze titels op zoek zijn. Er zijn een aantal leerlingen die het boek gekocht hebben, andere(n) hebben het boek ontleend, ... Enkele leerlingen zijn zelfs al klaar met het lezen ervan, daarom een warme oproep om met elkaar te proberen afspreken en de boeken te delen.
De schoolweek zit er voor jullie kids weeral op. Over deze woensdagvoormiddag kan ik maar een kort verslagje schrijven. De kinderen hadden de eerste blok les van juf Edel. Omdat er moest geverfd worden, werden er eerst individuele foto's getrokken van onze klas. Dat was nodig, want sommige kinderen leken na die les op een schilderij! Aangezien er ook heel wat zusjes/broertjes in vestigingsplaats 1 zitten en er ook gezinsfoto's worden getrokken, verdwenen een tiental leerlingen uit mijn klas om pas om 12.05 terug te verschijnen. De overgebleven leerlingen werkten zelfstandig aan bladzijde 49 en sommigen probeerden al staartdelingen tot op een tiende! De afwezigen moeten dit thuis inhalen. Verder moet er ook goed geoefend worden op +,-,x tot op 0,1 cijferen. Blijkt voor sommigen toch nog moeilijk! Agenda: leren: rekenen: +,-,x tot op 0,1 18/03 doen: rekenen: afwerken blz 49 18/03 zwemmen, lezen
pedagogische tweedaagse
Tot maandag allemaal en een prettig verlengd weekend aan de kids, Meester Joeri
PS: Gelieve alle betalingen ( frietjes, de ploter) tegen maandag in orde te brengen!!!