Deze donderdag zal de geschiedenis ingaan als de donderdag waar het vakantiegevoel stilletjes aan het binnensluipen is. In de voormiddag hebben we nog gewerkt ( rekenen en toets verkeer!). Na de middag kregen we een filmpje te zien van misschien een toekomstige serie. Ik verduidelijk even, ... Juffrouw Veerle's zoon heeft meegewerkt aan een filmpje gemaakt voor kinderen tussen de tien en de elf jaar. Ons leerjaar was dus testpubliek. En ik moet zeggen, de kinderen waren zeer enthousiast! Ze mochten op een vragenblad ook hun mening weergeven en afsluiten deden we met een iets langere speeltijd. Agenda: taak: zie toetsenweekplanning lessen: / niet vergeten: toetsenmap, nieuwe brief schoolreis
Hopelijk hebben onze kinderen jullie het nieuwe briefje al laten zien, anders kan je hier de veranderingen nog eens lezen. De wandeltocht die we voorzien hadden morgen, zal niet doorgaan. Dit wegens de onvoorspelbaarheid van het weer. We gaan dus onmiddellijk naar Plopsa Coo. Aangezien de wandeling wegvalt, keren we ook vroeger naar huis. Omstreeks 18 uur worden we terug in Ternat verwacht. De kinderen worden 's morgens afgezet op de speelplaats ( 07.45) en ook op de speelplaats opgehaald.
Nog belangrijke info: Woensdag 29 juni 2011 kunnen jullie het rapport van dochter/zoonlief ophalen tussen 17 en 19 uur in de klas. Indien u er niet kan geraken, gelieve tijdig te verwittigen.
Zo op tijd het bedje in om er morgen goed in te vliegen,
Net thuis van een bewogen namiddag. Gevolg, nog heel wat werk voor de boeg. Dus snel een verslagje en hup verder doen! Deze ochtend begonnen met een flater van jewelste, er was er één jarig vandaag en ik had mijn fototoestel niet mee. Geen nood, morgen zetten we dit foutje onmiddellijk recht. Het rekengedeelte bestond uit het verbeteren en verder aanvullen van niet afgewerkte oefeningen in de werkschrift. ( Morgen hiervan vervolg) Na de speeltijd stond dan de voorlaatste toets van het schooljaar op het programma, namelijk het dictee en de toets over de werkwoordkampioen. We sloten de voormiddag af met verkeer, waar we dus morgen toets van hebben.
Deze ochtend vrij vlot naar school geraakt en moet zeggen ook de terugtocht verliep goed. Voor de mensen die niet kunnen volgen, ik woon in Machelen en moet dus dagelijks over de viaduct van Vilvoorde, gisteren reed ik met de fiets naar school. De rekenles vandaag was er een van aanvullen van oefeningen in de werkschrift C , die nog niet gemaakt geweest zijn. De taalles was er eentje van zelfstandig werk, want ik had overleg over een aantal leerlingen van onze klas. Helemaal alleen maakten de kinderen hun begrijpend lezen en vulden ze de taalschatles in. Na de middag was het tijd voor de toets van godsdienst, gevolgd door een herhaling van de werkwoordkampioen. De leerlingen krijgen van mij een bundeltje oefeningen mee naar huis, zodat ze zich nog extra kunnen voorbereiden op de toets van morgen. Niet vergeten, dat ook het onderwerp en de persoonsvorm in een zin moet kunnen aangeduid worden. Geloof me als ik zeg, dat er nog een aantal leerlingen goed gaan moeten oefenen. De rest van de namiddag bestond uit de agenda schrijven en een verhaal beluisteren, dat ik voorlas. De rede hierachter was het bezoekje van juffrouw An met haar nieuwe spruit Kobe. Ik denk niet dat de kinderen het spijtig vonden om wat langer te spelen in de namiddag.
Een maandag waar we weeral hard gewerkt hebben. We begonnen met de toets rekenverhalen, die toch tot aan de speeltijd duurde. Na de speeltijd kregen de leerlingen een luistertoets en ook die duurde tamelijk lang. Hierdoor konden de kinderen de toets taalbeschouwing niet meer voor de middag gedaan krijgen. Eerste werk na de middag was dus het oplossen van de toets taalbeschouwing. Dan leerden we verder over het oversteken van de straat. Het laatste gedeelte van dag bestond uit het maken van een portret van hun mama. Dit alles in kader voor het goede doel. Agenda: taak: zie toetsenweekplanning lessen: zie toetsenweekplanning niet vergeten: 2 euro vader/moederdag, toetsenmap, brief schoolreis
De kinderen hebben vandaag een brief meegekregen met praktische info wat de schoolreis betreft. Graag zou ik het geld voor de schoolreis ontvangen op woensdag 22 juni 2011. Waarvoor dank.
Hier zijn we dan met het verslagje van een drukke vrijdag. Deze begon eerder chaotisch, want de rekentoetsen konden niet onmiddellijk gekopieerd worden door een technische storing aan het kopieerapparaat. Gelukkig was er juf Myriam, die ons uit de nood hielp door in de andere vestigingsplaats te gaan kopiëren. Daarom werd het toetsenprogramma lichtjes aangepast. We begonnen met de toets begrijpend lezen, vulden dan aan met de twee resterende spreekbeurten ( waarbij ik zelfs moest assisteren (zie foto's) , om tenslotte in de namiddag de toets van meetkunde af te nemen. Bijkomende tijdsdruk was, dat we tegen 11.45 in de frituur moesten zijn om lekkere frietjes te gaan smullen. Teruggekomen van de frituur bleek er grote paniek op school ontstaan te zijn, want er werden teken bij een aantal kinderen vastgesteld ( waarschijnlijk het gevolg van het bosspel donderdag!) Ook in onze klas waren er enkelingen. De directeur heeft de dokter erbij geroepen en alle teken laten verwijderen. Uiteraard lijkt het ons logisch dat de huisarts toch nog eens geraadpleegd wordt voor verdere opvolging. Nog vragen we dochter/zoon lief toch nog even te controleren op teken en indien nodig naar de dokter te gaan. Dit alles kunt u natuurlijk ook lezen op de brief die de leerlingen hebben meegekregen. Agenda: taak: zie toetsenweekplanning lessen: zie toetsenweekplanning niet vergeten: toetsen,leesmapje, brieven, 2euro vader/moederdag, toetsenweekplanning Een aantal leerlingen had nog geen twee euro mee, zou dat tegen maandag in orde gebracht kunnen worden? Alvast bedankt. Komende week, de laatste week waarin we toetsen... dus het einde is in zicht! Nog een week alles geven en dan mag er even de riem af!
Een beetje later dan voorzien, maar hier zijn de foto's van de sportdag. De foto's zijn alleen maar getrokken van de kinderen die in mijn groep zaten. Voor de andere leerlingen moeten jullie gaan kijken bij de collega's. Veel plezier ermee!
Sportieve groetjes, Meester Joeri
PS Morgenmiddag zijn het frietjes voor 4A, gelieve geen boterhammen mee te geven!!!
Op deze woensdagvoormiddag eens de rollen omgedraaid d.w.z. eerst de spreekbeurten, dan de toetsen van taal en tenslotte rekenen. De spreekbeurten waren vandaag dik in orde. De drie toetsen van taal waren voor sommigen andere koek. Omstreeks kwart over elf begonnen we aan onze herhaling van meetkunde. Hopelijk bereidt iedereen zich goed voor, voor de toets van rekenen op vrijdag. Zo zat de woensdagvoormiddag er op. Morgen is er sportdag voorzien, laat ons hopen dat de weergoden ons gunstig gezind zijn.
Agenda: taak: zie toetsenweekplanning lessen: zie toetsenweekplanning niet vergeten: 2 euro vader/moederdag, toetsenmap, leesmapje,
Voor morgen toch best een regenvestje voorzien, je weet maar nooit!!!
Deze ochtend begonnen met het ophalen van de briefjes voor de filmavond. ( Povere opkomst, wat onze klas betreft!) De toetsen van vorige week uitgedeeld en dan volop begonnen met het oplossen van de metend rekenen toets. Na de voormiddagspeeltijd gingen de toetsen onverminderd verder met de toetsen taalgebruik rond " De krant" en " Vervoermiddelen". Achteraf werd er dan ook uitleg verschaft over de sportdag en over vrijdagmiddag. (Vrijdagmiddag trakteert Amy voor haar verjaardag op frietjes, dus geen boterhammen of warme maaltijden voorzien op vrijdag!) De godsdienstles bracht ons de verwerking van ons kerkbezoek. Na heel wat knip en plakwerk konden de kinderen alle cijfers en letters noteren op de plattegrond van een kerk. Afsluiten deden we met Verkeer, veilig oversteken als voetganger. Door de sportdag die donderdag wordt voorzien, gaan we proberen om morgen vier spreekbeurten naar voor te brengen en vrijdag drie. Hopelijk slagen we in onze opzet. Agenda: taak: zie toetsenweekplanning lessen: zie toetsenweekplanning rekenen: oppervlakte niet vergeten: briefje sportdag, toetsen, leesmapje, toetsenweekplanning.
Eerst en vooral bedankt aan iedereen die gisterenavond spaghetti is komen eten. Het was een geslaagde avond! Het verslagje van gisteren dan: 's Morgens onmiddellijk gestart met de spreekbeurten van Rani en Lander, aangezien we die donderdag niet meer gedaan gekregen hebben. Dan de toets van getallenkennis erdoor gedraaid , eer iedereen gedaan had klonk het belsignaal voor de speeltijd al. Na de speeltijd traditiegetrouw gingen onze kids sporten met juf Dorien. Het gedeelte na de middag heb ik aan mij moeten laten passeren. De mannelijke " krachten" werden aangewend om alles klaar te zetten voor de spaghetti avond. Gelukkiglijk hadden we nog juffrouw Karen, de ICT - leerkracht, die het vierde kwam vervoegen. Zo gaf zij de kinderen ICT - les en hield juf Veerle zich bezig met het inpakken van de geschenkjes voor vaderdag. Waarvoor dank, natuurlijk! Agenda is gisteren niet geschreven geweest, maar zet hem wel hier op de blog. Agenda: taak: zie toetsenweekplanning lessen: zie toetsenweekplanning Rekenen: oppervlakte niet vergeten: leesmapje, brief rekening, strookje filmavond,
De toetsen cijferen en getallenkennis worden dinsdag meegegeven. ( Waren gisteren al verbeterd, maar wegens tijdsgebrek niet meer kunnen meegeven!)
Allemaal een prettig weekend gewenst en tot dinsdag,
Deze ochtend na onze veertiendaagse zwembeurt, onmiddellijk begonnen aan onze toets cijferen. Zoals wel eerder in de rekengeschiedenis, een zware dobber. De toets was maar pas bij iedereen afgewerkt rond 13.50 in de namiddag. Zo was er nog juist tijd genoeg om de toets hoofdrekenen en de brieven toetsenweekplanning 2 en filmavond. Beiden werden uitgelegd. Het laatste gedeelte van onze donderdagnamiddag hebben we gespendeerd in de kerk van Ternat. De kinderen kregen van juf Veerle een deskundige uitleg over wat er allemaal in een kerk te bewonderen valt. Morgen krijgen de kinderen hier een verwerkingsblaadje over en dit zal geleerd moeten worden voor de week van de 20ste juni. Gevolg van dit alles, geen spreekbeurten vandaag. Geen nood, Rani en Lander komen als eerste morgenvroeg aan bod. Agenda: taak: zie toetsenweekplanning lessen: zie toetsenweekplanning rekenen: oppervlakte niet vergeten: brief rekening, leesmapje, agenda, toetsenweekplanning en brief filmavond
Wat de brief rond de filmavond betreft... Het strookje aan deze brief wordt dinsdag aan mij afgeleverd. Leerlingen mogen één of twee vriendjes meenemen naar de film. Alles wordt verrekend op de dag zelf ( vrijdag 17 juni dus!)
Vanochtend onmiddellijk begonnen aan de toets hoofdrekenen. De leerlingen hadden tijd tot aan de speeltijd en iedereen was klaar voor het belsignaal. Na de speeltijd direct de spreekbeurten gestart, die allemaal op een degelijk niveau naar voren gebracht zijn. Hierdoor was er op het einde van de voormiddag nog tijd om woordpakket 19 en 20 erdoor te draaien. Het sleutelwoord van deze dag was " Fotokodak". Dit woord kwam tot stand tijdens de spelwegles. De kinderen moesten bij een omschrijving het juiste woord geven. Bij de omschrijving: " Een apparaat waarmee je foto's kunt trekken" kwam het antwoord " Fotokodak". Geweldig toch he ! Agenda: taak: zie toetsenweekplanning lessen: zie toetsenweekplanning rekenen: oppervlakte niet vergeten: brief rekeningen, leesmapje, toetsenmap, ZWEMMEN
Morgen krijgen de leerlingen de toetsenweekplanning mee voor volgende week.
Deze ochtend aangenaam verrast door een mooi kunstwerk gemaakt door Kiara, waarvoor dank. Na de administratieve taken zijn we onmiddellijk in de nieuwe leerstof gedoken. ' De oppervlakte' werd al duwend, trekkend, sleurend, ... aan de kinderen voorgesteld. Ik hoop dat ze allemaal goed meezijn, zoniet moeten ze zeker nog even langskomen om extra uitleg. Het aanbrengen van de oppervlakte nam echt wel veel tijd in beslag, waardoor alle andere vakken opschoven. Gelukkig was de toets van WO niet zo veel en konden we daar tijd inhalen. Meer zelfs, we hadden ook nog tijd om onze taal af te werken en te knutselen voor vaderdag. Schitterend dus! Agenda: taak: zie toetsenweekplanning lessen: zie toetsenweekplanning rekenen: oppervlakte niet vergeten: brief rekeningen, leesmapje, toetsen
Niet iedereen heeft een brief meegekregen. De mensen die wel een brief hebben gekregen, worden vriendelijk gevraagd om deze zo snel mogelijk terug aan de school te overhandigen. Alvast bedankt voor de medewerking.
Morgen zijn we weeral woensdag. Iedereen zijn/haar uiterste best doen voor de hoofdrekentoets!!!!!
Iedereen had het deze ochtend zeer moeilijk om er terug in te vliegen. Wat begrijpelijk is natuurlijk na zo 'n mooi verlengd weekend.
Toch zal er de komende dagen en weken nog hard gewerkt moeten worden om alles rond te krijgen.
Tijdens de rekenles gingen we op zoek naar de functies van de getallen en naar wat negatieve getallen eigenlijk zijn+waar we ze in het dagelijkse leven kunnen tegenkomen.
De taalles was ook heel drukbezet, want we moesten niet alleen het groot dictee afnemen, maar ook nog een begrijpend lezentoets en en tekst schematiseren.
U begrijpt dat dit een onmogelijke opdracht was om op het tweede gedeelte van de voormiddag te doen. Daarom liep dit verder uit naar de namiddag.
Die namiddag diende dan ook nog eens om de open boek toets van WO af te nemen.
Wat was ik blij, toen het tijd werd voor niveaulezen en we even rustig adem konden nemen.
Agenda:
taak: zie toetsenweekplanning
lessen: zie toetsenweekplanning
niet vergeten: bierviltjes, leesmapje, toetsenmap
Voila, verslagje voor vandaag is geschreven. Nu snel verbeteren!
Het verslagje van woensdagvoormiddag en tevens het laatste verslagje voor deze week. Desondanks de goede vooruitzichten hebben we zeker en vast niet stilgezeten vandaag. We begonnen met cijferend x tot op een duizendste. De kinderen begonnen hier zelfstandig aan en steekproefgewijs kwam ik even controleren. Er stond een tijdslimiet op en die werd door alle kinderen gerespecteerd. De resterende tijd voor de speeltijd kregen de leerlingen hun toetsenweekplanning die we samen bespraken. Zowel voor Wereldoriëntatie als voor rekenen werd de leerstof overlopen. De kinderen hebben in de rekenschrift aangeduid wat er allemaal als herhalingsoefening kan gebruikt worden. Nog voor de speeltijd zongen we " Happy birthday" , wat natuurlijk betekende dat er iemand verjaarde. Na het schrijven van de agenda en het uitdelen van rekeningen, maandkalenders en einde schooljaarsafspraken was het tijd voor spreekbeurten. Keano, Thomas en Mathis brachten het er, ieder om zijn eigen manier, goed vanaf. Agenda: taak: zie toetsenweekplanning lessen: zie toetsenweekplanning niet vergeten: toetsenweekplanning, rekening, maandkalender, brief einde schooljaar.
Mag ik jullie ook vragen om de toetsenweekplanning te ondertekenen? Zo, ben ik zeker dat jullie, of één van jullie, dit schrijven toch hebben gezien.
Voor de mensen die morgen met communicanten zitten, alvast een dikke proficiat. We schrijven elkander weer maandag 6 juni. Tot dan!
Een heel ander verhaal als gisteren. Zeer productief geweest vandaag, zoals u kan lezen in het volgend verslagje. Door toch nog mindere prestaties van een aantal leerlingen zijn we begonnen met het samen oplossen van de toets rekenverhalen. Dan hebben we samen oefeningen hoofdrekenen gemaakt op x,:,+ en - tot op 0,001 . Vervolgens werden de kinderen in twee groepen verdeeld. Een groep die blz 20-21 gingen verbeteren ( les en huistaak van gisteren) en een groep die hoofdrekenen toepaste op bladzijde 22. Nadien werden de rollen omgedraaid. Door deze vele activiteiten zaten we al snel aan de klok van elf. Hoog tijd om een luistertoets uit te voeren en woordsoorten zoals lidwoord, zelfstandig naamwoord en bijvoeglijk naamwoord te herhalen. Na de middag tot aan de namiddagspeeltijd waren we bezig met WO. De kinderen kenden dit meestal nog, aangezien we dit thema eerder op het jaar ook al hadden besproken en geleerd. De laatste blok heb ik de kinderen uitleg gegeven over de toetsenweken, die op komst zijn. Eens de agenda geschreven, kregen de kinderen nog even tijd om te werken aan hun vaderdag. Morgen krijgt u kind een toetsenrooster mee voor de week van 6 juni.
Agenda: taak: wo: blz 13-14 1/06 rekenen: blz 22 verbeteren blz 23 oef 1 1/06 lessen: WO: Welkom in mijn provincie 07/06 taal: groot dictee spelweg blz 35 e.v. 06/06 rekenen: hoofdrekenen 08/06 niet vergeten: /
Morgen laatste dag en dan een verlengd weekend! Goede vooruitzichten dus.
Desondanks de zonnige temperaturen veel moeite gehad om op school te geraken. Ik denk dat de meeste mensen toch richting hun werk vertrokken zijn deze ochtend. Volgende verrassing bij het betreden van de speelplaats. Opnieuw zit er een leerling van onze klas in het gips. Deze keer is het Chanel, die haar am heeft gebroken. Wat zijn we toch een sterke klas in "breuken"! Eerste opdracht na de takenverdeling was het maken van de aangekondigde toets rekenen. Na deze inspanning kwamen we onder stoom met de gelijkwaardigheid kommagetal- breuk. Onze voormiddag sloten we af met de luisteropdracht(en) in onze taalschrift. Na de middag stond er nog een lesje taalschat geprogrammeerd en verbeterden we de huistaak van WO. Door het goede weer kregen onze kids extra speeltijd, zodat er enkel nog het schrijven van de agenda gebeurde. Agenda: taak: rekenen: blz 21 31/05 lessen: WO: lezen mijn provincie 31/05
Mag ik alstublief nog een warme oproep doen om de briefjes van de spaghettiavond mee te geven naar school, ook als u niet langskomt. Deze spaghettiavond dient niet alleen om de sneeuwklassen te spijzen, maar ook de zeeklassen waar u kind volgend jaar zal aan deelnemen. Misschien wist iedereen van jullie dit nog niet.