Wat een drukke voormiddag vandaag. De kinderen kregen hun huistaak 16 en hun toets van rekenverhalen terug. Beider blaadjes werden klassikaal overlopen en zonodig verbeterd. Dan begon het toetsengedeelte met eerst de toets getallenkennis, gevolgd door de toets hoofdrekenen en tenslotte de openboektoets van WO. U begrijpt dat de voormiddag al een heel eind was opgeschoten, toen alles afgewerkt was. Afsluiten deden we het eerste gedeelte van woordpakket 13, namelijk zinnen in de tegenwoordige tijd schrijven met de nodige aandacht voor het correct schrijven van de persoonsvorm. Agenda: taak: gedicht over vrede 03/03 lessen: rekenen: cijferen kommagetallen tot op 0,1 03/03 WO: machtig krachtig 03/03 niet vergeten: leesmapje, toets
De kinderen hebben vandaag ook hun dicteeschrift teruggekregen, waar uiteraard nog de nodige verbeteringen moeten in aangebracht worden. Vrijdag aanstaande wordt er van de kinderen verwacht, dat ze iets wits aanhebben voor de vredesdag. De kinderen die BBQ eten moeten bestek meebrengen.
Deze ochtend begonnen met het maken van onze rekenverhalen toets, waar oefeningen op netto-tarra-bruto en verhoudingen aan bod kwamen. Na de toets werkten ze zelfstandig aan hun oefeningen in de werkschrift (x,:,+ en -) In de taalles hadden we eerst de begrijpend lezen toets ( die qua tijd zeer kort was) en nadien taalschat omtrent kunst. Deze les liep nog even verder in de namiddag. De laatste 3 groepen brachten hun " figuur" naar voren en dan werkten we het WO thema definitief af. Afsluiten deden we met het verderwerken aan onze puzzeltekening. Agenda: taak: gedicht over vrede zoeken 3/03 lessen: rekenen: kommagetallen tot op 0,1 2/03 cijferend + en - tot op 0,1 3/03 WO: machtig, krachtig 3/03 niet vergeten: toets, leesmapje
De kinderen hebben alle bladen die ze zeker goed moeten kennen aangeduid gekregen in hun bronnenboek en werkkatern. Daarom doen we hierover donderdag nog toets. Kunnen we na de vakantie met een nieuw thema beginnen.
Blijkbaar had het verlengd weekend aan iedereen deugd gedaan, want iedereen was op tijd aanwezig. Onmiddellijk werden de classeurs klaargezet en waren we bezig met onze toets over de vierhoeken. Verder op het wiskundeprogramma stond hoofdrekenen met kommagetallen tot 0,1. Maar nu met vermenigvuldigen en delen ook bij. ( Huistaakblad mee naar huis gekregen!) De taalles bestond uit de voorbereiding van het begrijpend lezen voor morgen. 3 artikels uit een jeugdkrant zullen centraal staan in onze toets. Na de middag gingen de kinderen hun groepswerk naar voor brengen. Foto's waren geprogrammeerd , maar dat was buiten de batterijen gerekend. Die waren plat dus ... geen foto's. Afsluiten deden we eindelijk met het spelen van het WO spel. Agenda: taak: rekenen: +,-,x en : tot op 0,1 01/03 lessen: taal: voorbereiden BL 01/03 rekenen: bruto,netto,tarra 01/03 kommagetallen 02/03 niet vergeten: toetsen, rekening, leesmapje
De kinderen die dat wensten hebben vandaag ook nog extra oefeningen rond bruto, netto en tarra meegekregen. Laat ons zeggen dat de helft van de klas een extra blaadje mee heeft. De rest van de klas lijkt zeker van zijn/haar stuk. Morgen weten we meer. Nog enkele mededelingen: Vrijdag 4 maart aanstaande hebben we vredesdag op school. We zouden jullie willen verzoeken om de kinderen een witte t shirt mee te geven ( of aan te doen !) . De meeste leerlingen nemen ook deel aan de BBQ... Wat ze zeker moeten meehebben is bestek. Ze krijgen in principe een bordje.
Door de afwezigheid van juf Dorien ( in Elbigenalp) was ik genoodzaakt om zelf de zwemles te geven. Ik denk dat dit vrij goed verlopen is, want er is toch niemand verdronken en ik heb niemand horen klagen! Het zwemmen bracht ons natuurlijk al een eindje in de voormiddag en toen we eindelijk aan de slag konden... begonnen we met het verbeteren van de rekenverhalen. Daarna ging het verder met de aanbreng van de kommagetallen tot op 0,01. Wegens tijdsgebrek liep deze les door in de namiddag. Na de klassikale uitleg werd de klas weer opgesplitst in een deel zelfstandige werkers en een deel die met mij meevolgde. Er was ook nog een toets af te nemen ( taalgebruik) en afspraken maken voor het groepswerk godsdienst. Voor dat groepswerk hadden de leerlingen best wat tijd nodig, wat betekende dat dit ook de slotactiviteit van de dag was. Agenda: taak: Godsdienst: groepswerk 28/02 lessen: rekenen: vierhoeken 28/02 bruto, netto, tarra 1/03 kommagetallen tot op 0,1 2/03 niet vergeten: leesmapje, nieuwsbrief
Morgen geen school, zoals eerder al gebriefd. De toetsen van volgende week worden daarom nu al aangekondigd. We hopen dat iedereen zich goed zal voorbereiden op wat komen zal.
Onwaarschijnlijk, onwaarschijnlijk! Ik moest deze namiddag op controle voor mijn sleutelbeen en dat heb ik geweten! Meer dan vijf uur heb ik gespendeerd in de wachtzaal van de kliniek! Daar wordt een mens moedeloos van!!! Bon, over naar de orde van de dag! Deze ochtend begonnen met het verbeteren van de huistaak van vierhoeken. Dat verliep allemaal vlotjes, dan was het tijd voor het echte werk. Bruto, netto en tarra en verhoudingen stonden op het programma in rekenverhalen gestopt. Na de klassikale uitleg mochten de leerlingen die zelfstandig werken aan de slag, met de anderen heb ik klassikaal de rekenverhalen opgelost. Woordpakket 12 dictee werd afgenomen en dan was het tijd voor herhalingsles 3. Het was ook de bedoeling dat de kinderen het batterijspel gingen spelen, maar de uitleg duurde langer dan verwacht. Hierdoor afspraak voor morgen. Agenda: taak: rekenen: blz 32 24/02 Godsdienst: groepswerk 24/02 lessen: taal: WS blz 77-78 en 84 + blaadje trappen van vergelijking 24/02 niet vergeten : zwemmen, leesmapje
Tijdens dit schrijven, zal er op de markt van Ternat heel wat volk toestromen om hun oogappels uit te wuiven richting Oostenrijk. Het vierde leerjaar A wenst hen allen een leuke (ski)vakantie. Wij begonnen deze ochtend met het verbeteren van de cijferoefeningen met kommagetallen. Nadien gingen we per twee plaatsnemen en samen een aantal vierhoeken onder de loep nemen. Zo kwamen we aan de kenmerken van de trapezium, parallellogram, ruit, rechthoek en vierkant. Na de rekenles was het tijd voor onze spellingtest. De noemvormen stonden reeds op het blad getypt, zij moesten nog enkel de correcte vorm van het werkwoord opschrijven. Nog in de taalles gingen we een nieuw thema tegemoet ( thema Kunstig). De eerste les in het nieuwe thema was een luisterles. Een groepswerk was de volgende opdracht in de godsdienstles. De kinderen werden in 6 groepen verdeeld en kregen elk een persoon ter beschikking. Van deze persoon moeten zij een kleine identiteitskaart maken in de vorm van een poster of collage. De bedoeling is dat ze thuis wat informatie of prentenmateriaal gaan zoeken tegen donderdag. Donderdag mogen ze daar tijdens de les aan verderwerken, maandag brengen ze het naar voor. Afsluiten deden we vandaag met niveaulezen. Agenda: taak: rekenen: meetkunde blz 31 23/02 godsdienst: groepswerk 24/02 lessen: rekenen: vierhoeken 23/02 taal: dictee WP 12 23/02 WS blz 77,78 en 84 + blaadje trappen van vergelijking 24/02 niet vergeten: toets, leesmapje.
Deze ochtend min of meer frisse gezichtjes voor mijn neus.( En dat na het laat gaan slapen !) Positief dus en ideaal om er direct in te vliegen. Na een korte herhaling van de reeds gekende elementen van het uurwerk, stortten we ons op de seconde. Waar komen we de seconde tegen? Hoelang duurt dat eigenlijk een seconde? Hoe duid je dat aan op een uurwerk?... waren allen vragen die beantwoord geweest zijn. Het taaloffensief was vandaag wel enorm. Dit kwam omdat er veel uit te leggen en te doen was. Eerst bijvoegelijke naamwoorden, nadien een onderdompeling in de tegenwoordige tijd. Dat bracht ons al een groot stuk in de namiddag, waar de kinderen hun nieuwe leesplaats te horen kregen. Occasioneel zal het niveaulezen morgen plaatsvinden. Agenda: taak: rekenen: de seconde blz 30 22/02 taal: de T.T. oefenboek blz 54 22/02 lessen: rekenen: de seconde 22/02 taal: WS blz 77-78 en 84 + blaadje trappen van de vergelijking 24/02 Dictee woordpakket 12 23/02 Toets T.T. 22/02 Niet vergeten: rapporten, geld BBQ
Huistaak rekenen hebben de meeste al in de klas gemaakt, die zijn ook verbeterd... De kinderen moeten hun fouten verbeteren.
Het is bijna kwart over zes op zaterdagavond en heb de bevestiging van twee leerlingen die toch morgenavond naar het toneel gaan komen. De afspraak was dat er minstens vijf leerlingen gingen aanwezig zijn, wat betekent dat ik voor deze twee leerlingen geen uitzondering kan maken. Voor twee leerlingen kom ik niet van Machelen naar Ternat. Is voor mij trouwens moeilijk om opvang te vinden voor mijn kids, vandaar dat ik het bij deze aflas. Naar het schijnt is het geen enkel probleem om u ticket terug te vorderen bij de organisatie, daarom verwijs ik nogmaals naar de brief die uw kind heeft meegekregen naar huis.
Live uit de klas tussen twee oudercontacten door, wat betekent dat ik het kort ga houden. Deze ochtend begonnen met herhaling van de kommagetallen van gisteren, gevolgd door de aanbreng van het optellen en aftrekken van kommagetallen. Na de speeltijd hebben we onze tanden in het spellingsboekje gezet en hier een stevige hap uit gebeten. Zo stevig, dat het een stukje in de namiddag doorliep. Dan was het opnieuw tijd om ons technisch brein aan te spreken bij de les over de elektrische stroomkringen. We hebben er zelfs getekend. Afsluiten deden we met het uitdelen van het rapport en het verderwerken aan de puzzeltekening. Agenda: taak: rekenen: kommagetallen 18/02 lessen: rekenen: kommagetallen 18/02 wo: elektrische stroomkringen 18/02 niet vergeten: leesmapje, agenda
Net terug van het eerste gedeelte van het oudercontact en klaar om u een korte samenvatting te geven van de voormiddag. De rekenles bracht iets nieuws op het programma : namelijk kommagetallen. Aan de hand van lengtematen zijn we tot kommagetallen gekomen, we hebben hierrond ook een aantal oefeningen klassikaal gemaakt. Als huistaak moeten de leerlingen zelf aan de slag. ( Zie agenda) Omdat er een leerling naar de dokter moest, hebben we nog voor de kleine speeltijd ons woordpakketdictee gemaakt. Na de speeltijd hebben we woordpakket 12 van spelweg aangepakt en de lessen van machtig, krachtig verder gezet. Agenda; taak: rekenen: kommagetallen blz 26-27 tot en met oef 6 17/02 lessen: rekenen: kommagetallen 17/02 niet vergeten: leesmapje.
Wat de afspraken voor de toneelgangers betreft voor aanstaande vrijdag. We spreken af om 19.45 op de parking van het middelbaar. Einde van het toneel wordt voorzien tussen 22.45 en 23 uur. Jullie maken met de kinderen een afspraak wat ophalen betreft. Uiteraard vertrekt er niemand zonder bij mij nog eens langs te zijn geweest. Er is ook een pauze voorzien, waar uw kind een drankje en/of hapje kan nuttigen. ( een beetje zakgeld kan dus geen kwaad!) Als iedereen zich aan de afspraken houdt, dan gaan we een prachtige vrijdagavond tegemoet.
Deze ochtend begonnen aan onze laatste toetsen voor dit rapport. Toets meetkunde en het verder afwerken van de toets cijferen. Na de voormiddagspeeltijd stond dan nog de begrijpend lezen toets op het programma en het invullen van de trappen van vergelijking. In de godsdienstles ging het dan weeral over ons geweten, kregen we het laatste deel van het verhaal 'De verrassing' te horen en gingen we zelf scenario's van goede en slechte afloop bedenken. Afsluiten deden we met een knutselopdracht.. Het maken van een puzzeltekening ( wordt vervolgd)
Op deze Valentijnsdag zijn we er weer onmiddellijk ingevlogen. De kinderen hadden drie toetsen op het programma, wat betekende dat er moest doorgewerkt worden. Het afnemen van de rekentoetsen en de toetstaal bracht ons al snel bij de klok van elf. Hoog tijd om ons goed voor te bereiden op de begrijpend lezen toets van morgen. Twee teksten deze keer ( een "klassiek" sprookje en een "modern" sprookje). Als de kinderen goed hebben opgelet, hebben ze alle vragen van de toets vandaag gehoord. We hebben ook een aantal tekstsoorten onderzocht en benoemd. ( krantenartikel, verhaal, gedicht, ...) Het laatste onderdeel voor het niveaulezen was rekenen. Herhaling meetkunde en cijferend vermenigvuldigen met twee cijfers. De laatste twee toetsen voor het rapport. Afsluiter van de maandag was het niveaulezen. Agenda: taak: rekenen: contractwerk 15/02 cijferen met twee getallen 15/02 lessen: rekenen: meetkunde 15/02 cijferen met twee getallen 15/02 taal: B.L voorbereiden 15/02 woordpakket 11 16/02 niet vergeten: leesmapje, toetsen
Wat de woordpakketten betreft, nemen we de draad terug op van voor Kerstmis. Proberen wekelijks een dictee te houden. ( Het blijkt voor sommigen nodig)
Deze ochtend begonnen met het testen van het water in het zwembad van Ternat, gevolgd door de toets hoofdrekenen en toen was het al middag. Na de middag hebben we eerst de toetsen uitgedeeld en de toets van rekenverhalen nogmaals gemaakt. Wegens het niet zo denderend presteren hebben de kinderen gevraagd voor een herkansing. Die krijgen ze op maandag 14 februari. Er zal wel een gemiddelde gemaakt worden van beide toetsen. Dan zijn we eindelijk begonnen aan het verder werken van ons wo thema 'Machtig, krachtig'. Nadien zijn er nog een aantal woordpakketten aangevuld en hebben we de agenda geschreven. De agenda staat reeds geschreven voor twee dagen. Dat komt omdat ik morgen op bijscholing ben . Morgen zal er dus ook geen weblog zijn. Agenda: taak: WO: gebruik v/d batterij werkkatern blz 9-10 14/02 Rekenen: contractwerk 15/02 lessen: rekenen: metend rekenen deel 1 ( inhoud+uur) 11/02 godsdienst: Jona 11/02 taal: woordpakket 9-10 11/02 niet vergeten: toetsen, leesmapje
Voor vrijdag: taak: WO: gebruik v/d batterij werkkatern blz 9-10 14/02 Rekenen: contractwerk 15/02 taal: woordpakket 11 14/02 lessen: rekenen: metend rekenen deel 2 ( gewicht+lengte) 14/02 taal: tt en vt blz 79 14/02 niet vergeten: leesmapje
Een zeer kort verslagje vandaag. Twee toetsen en een taalles stonden op het menu van woensdagvoormiddag. De kinderen hebben hard gewerkt aan hun toets(en), maar het kostte veel tijd! Daarom heb ik enkel nog een spelweglesje kunnen geven en de voormiddag zat er al op. Agenda: taak: rekenen: verbeteren en aanvullen van blz 23-24 10/02 contractwerk 15/02 taal: dictee verbeteren 10/02 lessen: rekenen: bewerkingen: hoofdrekenen 10/02 godsdienst: Jona 11/02 taal: woordpakket 9/10 11/02 niet vergeten: zwemmen, leesmapje
Vanmorgen er onmiddellijk stevig ingevlogen. De kinderen hadden twee rekentoetsen vandaag. Eéntje over rekenverhalen ( moeilijk voor velen onder ons) en ééntje over getallenkennis. Pas na elf uur konden de andere lessen starten, zoals daar zijn taal ( waar we homoniemen, taalgebruik en taalbeschouwing hebben doorworsteld) en godsdienst ( het verdere verloop van Jona) . We hebben ook ons WO mapje leeggemaakt en alles netjes in de grote WO map gestoken. Afsluiten deden we met het voorlezen van een verhaal. Agenda: taak: rekenen: afwerken of verbeteren blz 23-24 10/02 taal: dictee verbeteren 10/02 rekenen: contractwerk 15/02 lessen: taal: homoniemen blz 74 09/02 woordpakket 9-10 11/02 rekenen: cijferen 09/02 Godsdienst: Jona 11/02 niet vergeten: briefje paasboek, leesmapje.
U merkt dat de toetsenintenstiteit de hoogte in gaat, is uiteraard nodig om van alles punten te hebben voor het rapport. Wat de toets godsdienst betreft, moeten de leerlingen het verhaal van Jona zeer goed kennen. Het blaadje dat we samen hebben ingevuld en hun lesboek kunnen daarbij helpen.
Deze ochtend gestart met het naar voor brengen van de verschillende sprookjes. 3x Roodkapje, Sneeuwwitje, De nachtegaal en 2x Hans en Grietje namen een volledig blok aan tijd in. Het tweede gedeelte van de voormiddag bestond uit twee toetsen ( dictee hoofdletters en toets getallenkennis) en afwerken van de herhalingsles metend rekenen. Niet alle leerlingen hebben blz 23 en 24 reeds af, daarom moeten zij dit afwerken tegen donderdag 10 februari. ( Heb alle gemaakte oefeningen overlopen en een kruisje geplaatst waar ze fouten zijn. Ze moeten dat dan verbeteren!) In de namiddag zijn we begonnen aan het verhaal van Jona ( toets hierover op vrijdag 11 februari!), maar dit is nog niet volledig afgewerkt. De laatste blok stond dan weer in het teken van het niveaulezen, zoals elke maandag. Agenda: taak: rekenen: blz 32-24 afwerken en verbeteren 10/02 contractwerk 15/02 taal: dictee verbeteren 10/02 lessen: rekenen: getallenkennis 8/02 Taal: woordpakket 9/10 11/02 niet vergeten: toetsen, leesmapje, uur oudercontact!
Tot morgen, groetjes meester Joeri.
Hieronder nog een aantal foto's van tijdens het sprookjes vertellen!
Eindelijk de tijd gevonden om een kort verslagje te schrijven van het verloop van de vrijdag. ( Mijn vrouwke is dertig geworden en dat moest gevierd worden natuurlijk!) 's Ochtends begonnen met het afnemen van de LVS wiskunde toetsen midden vierde leerjaar, maar door de grote hoeveelheid waren de kinderen in de voormiddag nog niet klaar met deze opdrachten. Zij werkten verder in de namiddag en sloten dat gedeelte ook nog eens af met een taalgebruiktoets. De resterende tijd van de namiddag werd dan opgevuld door het samenwerken en verder afspreken van hun sprookje. Agenda: taak: rekenen: contractwerk 15/02 lessen: rekenen: getallenkennis 07/02 taal: dictee hoofdletters 07/02 spreken: sprookjes 07/02 niet vergeten: leesmapje.
De kinderen hebben vrijdag een contractwerk gekregen, waar ze niet alleen de data vinden wanneer het toets is... Maar ook herhalingsoefeningen. De intensiteit van toetsen zal trouwens deze week naar omhoog getrokken worden. Een verwittigd persoon is er twee waard! Wat de oudercontacten betreft, zal het exacte uur van afspraak in de agenda geschreven worden in de loop van de week.
Eindelijk waren we compleet. Dat was weer een tijdje geleden. Tijd om het gaspedaal weer vol in te drukken. Het begon al tijdens de rekenles. Na het controleren en verbeteren van een aantal cijferoefeningen in onze rekenschrift, gingen we volop aan het herhalen voor metend rekenen. Eerst een aantal oefeningen omtrent de lengtematen, gevolgd door oefeningen op tijd. Ondertussen was de speeltijd al voorbij, hebben we ons op het begrijpend lezen gestort. ( toets is reeds verbeterd, kijk maar in de schrift) Na de middag stond een groot onaangekondigd dictee op het programma. Dit dictee dient om het spellingsniveau van de leerlingen midden vierde leerjaar op te meten. ( Niet op het rapport dus...!) Het blokje voor de namiddagspeeltijd werd opgevuld met verder werken in ons klein spellingschriftje. Dan was het tijd voor sprookjesland. De kinderen gingen in groepjes zitten en hun sprookje voorbereiden. Dit blijkt echter geen eenvoudige opdracht te zijn,daarom krijgen de kinderen van mij morgen in de les nogmaals extra tijd. We zien wel of er morgen dan al kandidaten zijn om het naar voor te brengen, anders verschuift het naar maandag. Voila, u merkt dat we weer hard gewerkt hebben vandaag. Agenda: taak: rekenen: werkblaadje ( 3oef.) 04/02 lessen: taal: taalgebruik blz 73 04/02 dictee: hoofdletters 04/02 spreken: sprookjes 04/02 niet vergeten: leesmapje, toets, agenda
Wat de huistaak betreft, vraag ik met sterke aandrang om de kinderen enkel de eerste drie oefeningen te laten maken en niets meer. Bedankt!!