
IMAX heeft de standaard neergezet voor een superieure bioscoopervaring. Een volwaardig IMAX theater biedt een enorm scherm waardoor het lijkt alsof je in de film zit. Het is daarom niet zo verbazingwekkend dat ze investeren in VR technologie. I
MAX heeft onlangs een investeringsronde afgesloten waarbij ze 50 miljoen dollar hebben verzameld bij diverse investeerders. Dit bedrag zal ten goede zal komen aan hoogwaardige VR films.
IMAX Virtual Reality Fund
De 50 miljoen dollar zal verdeeld worden over 25 interactieve films met ieder een lengte van 5 tot 15 minuten. De films zullen over de komende drie jaar gemaakt worden. Dat is eigenlijk niet eens zon groot bedrag, gemiddeld een half miljoen dollar per film.
De grote Hollywood producties van dit moment kosten tegenwoordig rond de 250 miljoen dollar voor een film van ruim twee uur. De films zullen het beste tot hun recht komen in de speciale IMAX VR theaters, toch zullen de producties ook verschijnen voor thuisgebruikers op consumenten headsets.
Virtueel Theater
Een groot voordeel van headsets is een virtueel scherm. Je hoeft geen groot theater te bouwen met een enorm projectiescherm. Voor de weergave van video maakt IMAX momenteel gebruik van de Starbreeze headsets.
Dit bedrijf maakt VR technologie voor professioneel gebruik, de huidige headset heeft een resolutie van 5120×1440 pixels in vergelijking met 2160×1200 pixels bij goedkopere oplossingen.
Daarnaast is de kijkhoek 210 graden in vergelijking met 100 graden voor de meeste headsets. Het is overigens te verwachten dat de kwaliteit de komende tijd nog verder zal stijgen, bij een virtueel scherm zijn afzonderlijke pixels op dit moment nog goed zichtbaar.
Kwaliteit VR video
Op dit moment is VR video nog een allegaartje waarbij de kwaliteit vaak te wensen overlaat. Een te lage resolutie, een te kleine kijkhoek, vervorming in het beeld, 2D beeld in plaats van 3D en teleurstellend geluid.
IMAX kan met het nieuwe budget een standaard neerzetten voor echt goede VR films. De lengte van maximaal 15 minuten lijkt daarbij wat kort, aangezien VR video voor veel mensen nog vermoeiend is om naar te kijken is het wel een logische keuze.