Gear VR Game Review: Goalkeeper VR en Arcade Basketball VR
Gear VR Game Review: Goalkeeper VR en Arcade Basketball VR
on december 29, 2016
Goalkeeper VR plaatst je in het doel. Bereid je voor op een salvo aan voetballen, beweeg je lichaam om ze te stoppen. Hoe meer ballen je tegenhoudt, hoe hoger de score. Wordt jij de beste keeper in de ranglijst?
Arcade Basketball VR brengt het bekende kermis spel naar de Gear VR. Gooi zoveel mogelijk ballen en ga voor de hoogste score. Met tickets kun je nieuwe basketballen kopen in de Arcade.
Ontwikkelaar: Yode
Genre: Sport / Voetbal
Prijs: Gratis
Ontwikkelaar: 1 Man Team Studios
Genre: Sport / Basketbal
Prijs: Gratis
Game Review
In de Gallery Apps sectie van de Gear VR app store vind je steeds meer spelconcepten, deze twee sportspellen hebben veel overeenkomsten. Ze nemen een eenvoudig en bestaand idee, het doel is de hoogste score behalen om hoger te scoren in de online ranglijst.
Beide spellen zijn ook zeer eenvoudig van vormgeving. Een spel is snel voorbij, toch hebben ze beide dat nog één keer gevoel.
Arcade Basketball VR heeft een extra element toegevoegd door je exclusieve ballen aan te bieden in de online winkel. Door je score te verbeteren win je tickets om nieuwe ballen aan te schaffen. Goalkeeper VR houdt het eenvoudig, houd zoveel mogelijk ballen tegen voor de teller stopt en herhaal.
Beeld en Geluid
Beide spellen hebben een zeer eenvoudige vormgeving. Je kunt ronddraaien maar niet vrij lopen. Het basketbal spel ziet er iets meer verzorgd uit, het fish eye effect bij het voetbalspel is eigenlijk te groot waardoor de ballen vaak alles behalve rond zijn.
Qua geluid krijg je bij het voetbalspel het publiek te horen, dat verhoogt de sfeer, verder hebben beide spellen niet echt een noemenswaardige audio ervaring.
Besturing
Arcade Basketball VR heeft een besturing voor beginners en gevorderden. Het grote verschil is wel of niet automatisch oppakken van de ballen. Je schiet door de touchpad los te laten en mikt met je hoofd.
Goalkeeper VR is helemaal handsfree, je hoeft alleen je hoofd te kantelen. Omdat de Gear VR geen absolute positiebepaling heeft kan dat desoriënterend werken.
Conclusie
Beide spellen zijn gratis te downloaden in de Gear VR app store, je kunt ze zonder risico uitproberen. Het zijn ook beide typische Arcade ervaringen, of misschien beter gezegd kermisspelen. Ballen gooien of juist stoppen, veel meer is er niet.
Als je kijkt naar de kwaliteit van het design scoort Arcade Basketball VR een stukje beter. Hoewel beide spellen grafisch niet indrukwekkend zijn heeft Basketball een nettere afwerking.
Je kunt rondkijken en je ziet een aardige Arcade, de diepte is goed en alles is duidelijk zichtbaar. Goalkeeper heeft een aparte vertekening, de graphics zien er ook erg spartaans uit.
Als spel hebben beide games weinig om het lijf, Basketball laat je wel sparen voor andere ballen. Daarbij moet gezegd worden dat op ons testsysteem het spel na één ronde ophield, een nieuw spel starten was niet mogelijk. Daarmee was het spel slechts één ronde per keer te spelen en nieuwe ballen waren niet te ontgrendelen. Het is niet duidelijk of dat probleem lag aan het systeem of aan het spel. Goalkeeper kan je een behoorlijke workout geven als je met je hele lichaam beweegt, en niet alleen knikt met je hoofd. Helaas heeft de Gear VR geen positionele tracking, Goalkeeper zou meer tot zijn recht komen op een Oculus Rift of een HTC Vive systeem. Het spel Goalkeeper heeft wel iets weg van een minigame voor de Wii Fit Balance Board, dat spel was overigens creatiever uitgewerkt.
Als spel hebben beide games weinig om het lijf, Basketball laat je wel sparen voor andere ballen. Daarbij moet gezegd worden dat op ons testsysteem het spel na één ronde ophield, een nieuw spel starten was niet mogelijk. Daarmee was het spel slechts één ronde per keer te spelen en nieuwe ballen waren niet te ontgrendelen. Het is niet duidelijk of dat probleem lag aan het systeem of aan het spel. Goalkeeper kan je een behoorlijke workout geven als je met je hele lichaam beweegt, en niet alleen knikt met je hoofd. Helaas heeft de Gear VR geen positionele tracking, Goalkeeper zou meer tot zijn recht komen op een Oculus Rift of een HTC Vive systeem. Het spel Goalkeeper heeft wel iets weg van een minigame voor de Wii Fit Balance Board, dat spel was overigens creatiever uitgewerkt.
Apple is het grootste tech bedrijf dat geen tastbaar project heeft op het gebied van Virtual Reality of Augmented Reality. Er zijn wel VR apps die werken met een Google Cardboard, en AR Apps zoals de Dinos van Albert Heijn, toch is het kinderspel vergeleken met een Oculus Rift headset van Facebook.
Occipital brengt nu volwaardige Mixed Reality naar de iPhone met de eerste versie van Bridge, een draagbare headset met positionele tracking.
Bridge en Bridget
De Bridge ziet eruit als een kruising tussen een Apple product en een headset uit een Star Wars film. Het is een smartphone houder voor de iPhone 6, 6S of 7, met daarop een Structure Sensor die het mogelijk maakt een diepte scan te maken van de omgeving. Daarmee wordt het mogelijk objecten in de ruimte te plaatsen.
Om Mixed Reality tot stand te brengen wordt de camera van de iPhone gebruikt. Dat beeld is weliswaar tweedimensionaal, de MR beelden zijn stereoscopisch 3D. Bridget is de virtuele robot assistent die speciaal voor de Bridge is ontwikkeld.
Binnenstebuiten positiebepaling
Een Gear VR met een Samsung smartphone kan geen positie bepalen, een Oculus Rift of HTC Vive heeft externe trackers nodig. De Bridge werkt op basis van een diepte scanner op de headset.
Daarmee lijkt het veel op het Santa Cruz prototype van de Oculus Rift en de Hololens van Microsoft. Net als Hololens kan de Bridge een 3D scan maken van de omgeving, Google heeft een soortgelijke technologie genaamd Tango voor tablet en smartphone.
Nu te bestellen
De Bridge is voor de verandering geen Kickstarter, het is een echt product waarvan de eerst lichting voor $499,- te koop is, de volgende serie zal vanaf maart 2017 voor $399,- te bestellen zijn.
Het is vooral de Structure Sensor die de Bridge zo bijzonder maakt. Dat de prijs ver onder die van de Hololens ligt ($3000,-) is mooi meegenomen.
Aan de vormgeving van de headset is te zien dat het nog niet rijp is als officieel Apple product, het heeft nog wat fijnafwerking nodig. De potentie is wel groot, zeker gezien het aantal iPhone gebruikers en de prijs voor een product met volwaardige inside-out diepte scanner.
Vendetta Online VR is een MMORPG die zich afspeelt in de ruimte. Het spel is cross-platform waarbij zowel Android, PC en Gear VR spelers in dezelfde omgeving kunnen spelen. Duizenden spelers ontmoeten elkaar en begeven zich in het uitgebreide universum waarbij je karakters kunt bouwen en de strijd aan zult gaan binnen een realtime omgeving. Er zijn drie hoofdgroepen met elk hun eigen kenmerken, daarnaast zijn er ook subgroepen die door de computer bestuurd worden.
Ontwikkelaar: Guild Software Inc.
Genre: RPG / Schietspel
Prijs: 2,99
Game Review
Voor spelers van het soortgelijke spel EVE zal Vendetta bekend voorkomen. Waar Gear VR gebruikers een eenvoudig schietspel kregen voorgeschoteld in de wereld van EVE met Gunjack is Vendetta Online VR een volledige MMORPG met alle toeters en bellen die je in dit genre kunt verwachten.
Waar de meeste Gear VR online multiplayer spellen soms dunbevolkt zijn is Vendetta Online een multi-platform spel, dat betekent dat je ook met PC gamers kunt spelen.
Beeld en Geluid
Vergeleken met de PC versie ziet de Gear VR versie er vrij eenvoudig uit. Toch is het indrukwekkend om te zien hoe groot dit spel is, je kunt jezelf verliezen in dit ruimteavontuur. Je zult wel veel teksten moeten lezen, dat is op de PC toch een stuk comfortabeler.
De muziek en de geluidseffecten zijn in orde en ondersteunen de sfeer van het spel. Soms lijkt Vendetta Online een beetje te ambitieus voor een mobiele headset. Aan de andere kant heb je wel het gevoel dat je in het spel zit, iets wat bij de Android tablet versie een stuk minder is.
Besturing
Je kunt dit spel met het touchpad besturen en met een controller. Eigenlijk is een losse controller onmisbaar bij dit spel, je moet vaak keuzes maken in de vele menus, daarnaast zijn er actie scènes waarbij je die extra controle goed kunt gebruiken. Het is goed dat de optie bestaat om te spelen met het touchpad, toch zul je op die manier niet het onderste uit de kan halen.
Conclusie
De meeste Gear VR spellen gaan uit van een eenvoudig concept, het zijn vaak mini-games die je in een paar minuten kunt spelen, om vervolgens weer opnieuw te beginnen. Vendetta Online is het echte werk, een groot universum waar duizenden echte spelers en computer bots rondzwerven om hun team sterker en beter te maken. Het is indrukwekkend om een MMORPG op een Gear VR te zien verschijnen.
Vendetta Online VR begon als PC spel en werd later uitgebracht voor Android tablets. In de conversie zijn de graphics wat eenvoudiger geworden. Deze versie is nu omgezet naar een VR game.
Het resultaat is deels indrukwekkend en deels teleurstellend. Omdat je via de headset alles groter dan ooit kunt zien zullen de beperkingen van een mobiel systeem ook duidelijker in beeld komen. Hier en daar kom je wat schoonheidsfoutjes tegen.
Augmented Reality brillen kun je in twee categorieën opsplitsen: De Google Glass brillen met een klein frame en beperkte mogelijkheden, en de Microsoft Hololens met een flinke headset en een meer overtuigende ervaring. De R-7 Smartglasses van ODG biedt de mogelijkheden van de Hololens in de vorm van een stijlvolle bril. Is de R-7 de toekomst van slimme brillen?
De perfecte combinatie van technologie
De Google Glass was een innovatief product dat zijn tijd wellicht iets te ver vooruit was. De keuze om de bril aan eindconsumenten of early adaptors te verkopen heeft geleid tot een marketing ramp. De bril werd gezien als schending van de privacy, gebruikers werden nogal eens uitgelachen.
ODG richt zich op de professionele markt, de R-7 heeft met $2750,- ook een professioneel prijskaartje. Deze prijs ligt in lijn met de Microsoft Hololens, de R-7 ziet er wel een stuk vriendelijker uit. Daarmee is deze slimme bril een combinatie van twee stromingen binnen Augmented en Mixed Reality.
Android of Windows?
De Hololens van Microsoft werkt op basis van het Windows besturingssysteem, de R-7 werkt met een aangepaste versie van Android. Net als het Oculus platform op een Samsung Gear VR, en de Daydream software van Google heeft ODG een eigen laag over het Android systeem gelegd.
De bril heeft een Qualcomm SnapdragonTM 805 Quad Core processor ingebouwd, 3GB RAM, 64 GB opslag en twee 720p displays. Daarnaast is er een Full HD camera ingebouwd, twee microfoons, een hoogtesensor en vochtigheid sensor. Hier is uit op te maken van de ODG R-7 zich richt op de industriële sector.
Content is King
De R-7 Smartglasses is net zo slim als de software die op de bril werkt. Het Android platform biedt de basis voor bedrijven om applicaties te ontwikkelen, dit zullen voornamelijk industriële toepassingen zijn.
De Hololens richt zich ook op de eindconsument met spellen als Minecraft. Met het strakke design en een professionele focus kan ODG een behoorlijk marktaandeel verwerven, of gaan de grote merken als Microsoft en Google hier een stokje voor steken?
De Oculus Rift en HTC Vive zijn mooie VR headsets met een beperkte doelgroep. De kabels tussen de PC en de headset maakt vrij bewegen onhandig en zelfs gevaarlijk. Een Google Cardboard of Gear VR werkt zonder kabels maar de processorkracht van mobiele toestellen is niet toereikend.
Daarnaast kunnen mobiele headsets geen positie bepalen, alleen rotatie. Het Australische bedrijf Immersive Robotics is al geruime tijd bezig om hoge kwaliteit VR draadloos te maken. Met een Mach-2K aan je broekriem kun je zonder draden in de virtuele wereld stappen.
Alles wordt draadloos
Sinds de introductie van de Rift en Vive was het al duidelijk dat er op termijn een draadloze versie zou komen. Enkele maanden geleden liet Oculus een prototype zien van de Santa Cruz, een draadloze VR headset.
HTC kondigde onlangs de samenwerking aan met TPCast, zij maken een klein kastje voor de HTC Vive die met minimale vertraging de headset verbindt met de PC.
Immersive Robotics is niet de enige partij die werkt aan een draadloze oplossing, ze zijn wel ambitieus. De grote uitdaging bij draadloze overdracht is de vertraging bij het zenden van informatie.
Met de Mach-2K wordt het beeld tot 95% van de originele hoeveelheid data gecomprimeerd zonder zichtbaar verschil. Zo kun je via een standaard Wifi verbinding het beeld met ongeveer 2 tot 3 ms vertraging doorsturen.
Veel data in een klein kastje
De kabel wordt vervangen door een klein kastje die je aan je broekriem kunt bevestigen. Aan de PC zijde bevindt zich een zender die het inkomende beeld comprimeert en doorstuurt met een resolutie van 2160×1200 pixels op 90Hz. Momenteel werkt dit alleen op de HTC Vive.
Dit 2K model is eigenlijk een vereenvoudigde versie, later zal er een 4K model volgen. Het beeld kan via een lossy compressie worden verkleind met een minimum aan zichtbaar verlies. Het geheim zit in de software die door IMR in eigen huis is ontwikkeld.
De mogelijkheden voor draadloze VR
IMR maakt draadloze VR gaming mogelijk door de PC te koppelen aan de headset met een combinatie van hardware en software. Er zijn ook andere oplossingen:
De Hololens van Microsoft heeft een complete computer in de Mixed Reality headset gebouwd die werkt op basis van Windows 10.
De Gear VR van Samsung werkt in combinatie met een smartphone, de headset is voorzien van een touchpad en de beelden worden via een connector met minimale vertraging doorgestuurd.
Er zijn al diverse backtops op de markt, snelle gaming laptops zonder scherm. De backtop hangt als een rugzak op je rug en wordt via een kabel aan de headset gekoppeld.
HTC heeft een accessoire die in grote lijnen dezelfde methode toepast als de Mach-2 van IMR. Immersive Robotics richt zich in eerste instantie op VR Arcades en de professionele markt. De prijs zal tussen de 1000 en 1500 euro liggen, er is nog geen releasedatum bekend.
ODG is hard op weg de nieuwe standaard voor smart brillen neer te zetten. Ze maken al enige jaren Augmented Reality brillen voor zakelijke toepassingen op basis van het Android besturingssysteem met daarop hun eigen platform.
Onlangs wist ODG een bedrag van 58 miljoen dollar op te halen bij investeerders, mede dankzij deze middelen kunnen we binnenkort twee nieuwe smart brillen tegemoet zien in een aanzienlijk lagere prijsklasse. ODG kan zo de brug slaan tussen Google Glass en Microsoft Hololens.
ODG de slimme bril voor zakelijk gebruik
De ODG R7 is een interessante smart bril met Augmented Reality op basis van Android. De bril is compact, degelijk gebouwd en gericht op de zakelijke markt. Met name in de industriële en medische sector kan AR technologie veel toevoegen. Personeel kan handsfree werken en overzicht houden op de omgeving.
Het nadeel van de R7 was de prijs; 2750 dollar is een behoorlijk bedrag, zeker wanneer er meerdere brillen nodig zijn binnen een organisatie. Nu heeft ODG twee nieuwe modellen aangekondigd die een stuk vriendelijker zijn geprijsd met respectievelijk 1000 en 1800 dollar.
Terwijl Google Glass zich al snel richtte op de consumentenmarkt ontwikkelde ODG vooral oplossingen voor zakelijk gebruik. Met de R8 en R9 brillen wordt de drempel aanzienlijk verlaagd waarmee een nieuwe doelgroep wordt aangesproken. De technische specificaties zijn niet bepaald amateuristisch te noemen;
De brillen krijgen een Qualcomm Snapdragon 835 processor op basis van de Snapdragon VR SDK waarmee positionele tracking tot de mogelijkheden behoort. De brillen worden uitgerust met twee 1080p OLED displays en een verversingssnelheid van 90Hz. De R9 wordt iets zwaarder en heeft een blikveld van 50 graden en is voorzien van een docking poort waarbij je de bril kunt uitbreiden met extra modules. De R9 zal in het tweede kwartaal in een ontwikkelaarsversie verschijnen, de R8 zal later volgen.
Er zijn verschillende bedrijven die een social VR app hebben ontwikkeld, daarnaast zijn er al diverse spellen met multiplayer functionaliteit en sociale functies. Veel van deze diensten beperken zich tot één of enkele systemen. De makers van vTime richten hun pijlen niet op één systeem, vTime is ondertussen beschikbaar voor de Samsung Gear VR, de Oculus Rift, Google Cardboard op Android en iPhone, er is nu ook ondersteuning voor Google Daydream.
Niet alleen is vTime verkrijgbaar op al deze systemen, je kunt ook chatten met gebruikers van andere systemen, het werkt compleet transparant. In feite heeft vTime dezelfde functies als andere chat apps zoals private chat, fotos delen en het maken van je eigen avatar. vTime wist zich altijd al te onderscheiden met de diversiteit aan ruimtes waar je virtueel een praatje kunt maken; op rotsen in een beekje, naast de Eiffeltoren, hoog in de lucht of zelfs buiten de atmosfeer. De stijl is niet geheel realistisch maar ook niet te kinderachtig. Je hebt geen bewegingsvrijheid wat het geheel wel een beetje statisch maakt. Het zou ook lastig zijn om dit te realiseren omdat mobiele headsets zoals die van Google Cardboard en Daydream geen positionele tracking ondersteunen.
Meer mogelijkheden in vTime
Er komen regelmatig updates uit voor deze dienst waaronder de optie om gesprekken geheel in 360 graden op te nemen met vCast, zo kun je bijvoorbeeld je eigen talkshows maken. Binnenkort zullen er ook producer tools verschijnen, zo kun je mensen met elkaar laten chatten terwijl een producent de techniek regelt zoals het tonen van extra informatie en het oproepen van fotos en andere media. Hiermee lijkt vTime een heel specifieke markt na te streven.
De makers van vTime zien veel mogelijkheden in mobiele VR, voor zakelijke toepassingen en speciale evenementen kun je ook een vr bril bedrukken.
De jaarlijkse Consumer Electronics Show is alweer voorbij, was het een knallende start voor VR of waren het toch meer goede voornemens voor de toekomst? We blikken terug op de meest opvallende nieuwtjes uit Las Vegas waaronder draadloze kastjes, holografische lampen, virtuele fitness en seks in 360 graden.
Historie van virtual reality op CES
Hoewel de Consumer Electronics Show al veel langer bestaat was 2013 het jaar dat Oculus voor het eerst hun DK1 van de Rift headset liet zien. Dat jaar had Oculus eigenlijk het rijk alleen. In 2014 zou deze trend zich voortzetten, de DK1 werd opgevolgd door de Crystal Cove headset met een tracking camera, Infrarood LEDs en een hogere verversingssnelheid.
Augmented Reality maakte dit jaar ook zijn opwachting met het CastAR systeem waar Valve ook aan heeft meegewerkt. Avegant liet de Glyph zien en PrioVR bewees dat ontwikkeling in Virtual Reality in een stroomversnelling terecht was gekomen.
In 2015 was Facebook de kersverse eigenaar van Oculus, dit was ook het jaar van de Oculus Killers. Veel bedrijven sprongen in deze opkomende markt zoals 3DHead met hun Vaporware product en Razer met het Open Source OSVR systeem. Samsung introduceerde de draadloze Gear VR op basis van het Oculus systeem, de Rift was ondertussen geëvolueerd naar een volwassen VR product met twee schermen en een verbeterd tracking systeem.
Later in 2015 zouden er twee nieuwe concurrenten opstaan die Oculus op de CES in 2016 van de troon wilde stoten. Als eerste de PSVR van Sony, een headset voor de PS4, en als tweede de HTC Vive, een headset waarmee je vrij rond kunt lopen. Beweging was een hot item vorig jaar met grote fitness machines als de Virtuix Omni. Oculus liet ditmaal de Touch controllers zien, toch waren de ogen vooral gericht op de HTC Vive en innovatieve technologie als oog-tracking.
Dit was een hele korte terugblik naar de afgelopen jaren, wat gaat 2017 brengen voor VR, AR en MR?
VR wordt de Netflix van VR gaming
Het Netflix model van maandelijks onbeperkt films en series kijken wordt steeds vaker toegepast. Spotify is een soortgelijke muziekdienst, HTC gaat met Viveport een dergelijke dienst voor VR games aanbieden. Uitgevers kunnen hun spellen onder de aandacht brengen in dit abonnement, HTC gaat een selectie VR titels aanbieden waarmee het vinden van goede content eenvoudiger wordt voor de gebruiker. Deze strategie sluit mooi aan op het Arcade platform dat met name in China sterk wordt gepromoot door HTC.
HTC Vive Tracker
Er zijn al heel wat creatieve hackers geweest die de HTC Vive controllers op andere objecten hebben bevestigd, er lopen zelfs honden rond met een Vive controller op de rug. Dat kan eenvoudiger hebben ze bij HTC gedacht, ze introduceerde op de CES de nieuw een kleine opzet tracker die je op verschillende objecten kunt bevestigen.
Denk bijvoorbeeld aan een plastic geweer voor een realistische ervaring in een schietspel. Er was ook een demonstratie van DiamondFX, een professionele honkbal simulator waarbij de tracker wordt bevestigd op een honkbalknuppel. De brandweer simulator van Flaim laat zien dat de Vive echt geen kinderspel is, zo kunnen brandweerlieden trainen met blussen. Met twintig tracking punten is dit kastje voor veel toepassingen geschikt.
HTC Vive Deluxe Audio Strap
HTC komt nog niet met de tweede generatie Vive, ze kiezen voor het verbeteren van het huidige model met optionele accessoires zoals de Deluxe Audio Strap. Deze accessoire lost het veelgehoorde probleem op dat de Vive niet echt goed gebalanceerd op je hoofd rust, in tegenstelling tot de PSVR van Sony. Met de Deluxe Audio Strap rust de Vive niet alleen beter op je hoofd, er is ook een geïntegreerde hoofdtelefoon ingebouwd. De prijs is nog niet bekend, het product zal in het tweede kwartaal van 2017 verschijnen.
TP CAST Wwerkt met de Deluxe Audio Strap
We waren al bekend met de TPCAST, het kastje om de HTC Vive draadloos te gebruiken. Deze accessoire voor de Vive kost 249 dollar met een vertraging van slechts 2ms en een accu die 90 minuten werkt op een volle lading. Later zal er een grotere accu verschijnen waar je maar liefst vijf uur mee kunt gamen. De TPCAST werkt ook met de Deluxe Audio Strap.
Draadloze Rift en Vive met KwikVR
In 2017 wordt VR draadloos. Net als de TPCAST is KwikVR een klein kastje die je draadloos laat gamen. In tegenstelling tot TPCAST werkt KwikVR met de HTC Vive en de Oculus Rift. De ontvanger bevestig je aan de broekriem en zal geleverd worden met een eigen Wifi router voor betrouwbare data overdracht. De vertraging ligt op 12ms op volledige resolutie. Dat is meer vertraging dan de TPCAST, wellicht zelfs teveel. Het product heeft nog geen vaste release datum.
Noitom Hi5 VR handschoen
Er zijn al veel VR handschoenen zoals ManusVR waarvan de meeste nét niet goed genoeg zijn. Het probleem schuilt vooral in de positiebepaling. Noitom omzeilt dit probleem door de nieuwe HTC tracker te gebruiken voor de positie, vinger tracking gaat via de speciale handschoen die elke beweging nauwkeurig registreert. Virtuele objecten vastpakken is nog niet helemaal natuurlijk, het is wel weer een stap in de juiste richting.
Cerevo Taclim VR schoenen
Over stappen gesproken, de markt voor VR handschoen lijkt verzadigd, Cerevo kijkt wat lager met de Taclim. Met deze kunststof sandalen voel je waar je virtueel loopt. Water, asfalt en zand, je voelt precies de samenstelling van de ondergrond. Momenteel werkt het systeem alleen nog met Google VR, ondersteuning voor andere systemen zal later volgen. Er hangt wel een hoog prijskaartje aan; de Cerevo Taclim schoenen gaan tussen de 1000 en 1500 dollar kosten. Laten we hopen dat er voor die prijs ook geurvreters bij geleverd worden...
Lenovo komt met opklap VR headset
Het goede nieuws is dat Lenovo ook een VR headset gaat lanceren, het slechte nieuws is dat het prototype tijdens de CES nog niet functioneel was. De headset gaat minder dan 400 dollar kosten en wordt uitgerust met twee 1440x1440 schermen en twee cameras voor room-scale tracking. De slimste feature is waarschijnlijk de mogelijkheid deze headset op te klappen, dat is toch wel uniek. Blijkbaar had er nog niet eerder een VR designer naar een lasbril gekeken.
Project Alloy van Intel komt eind 2017
Project Alloy van Intel is een compleet nieuw VR platform, daarbij wordt een eigen headset ontwikkeld maar het zal ook gaan werken op de Rift, Vive en in principe voor iedereen die het wil ondersteunen. Het meest opvallende aspect aan de Alloy presentatie was niet de 360 graden video, en ook niet de optie om met twee spelers in één virtuele ruimte te spelen. Nee, ze gaven alle 250 aanwezigen in het publiek een papieren braakzak, in het geval van misselijkheid. Goed nieuws, alle zakken bleven ongebruikt!
Vijf miljoen exemplaren van de Gear VR verkocht
Helaas was er geen nieuws over de Gear VR die zonder smartphone zal werken, we moeten nog even vooruit met de vorige generatie Gear VR. Daarvan zijn er ondertussen al vijf miljoen exemplaren wereldwijd over de toonbank gegaan, een indrukwekkend resultaat. De Gear VR werkt met een beperkte selectie Samsung smartphones en is gebaseerd op de Oculus software die draait op een Android systeem.
PlayStation 4 heeft 53.4 consoles verkocht
Sony maakte geen verkoopcijfers bekend van de PSVR, wel gaven ze aan dat er ondertussen 53.4 miljoen PlayStation 4 consoles wereldwijd verkocht zijn. Dat zijn dus meer dan 50 miljoen machines die in theorie gebruikt kunnen worden voor plug-and-play VR. De PSVR was al ruim voor de kerstdagen in 2016 verkocht, in 2017 zullen er veel nieuwe titels verschijnen.
Gran Turismo Sport aangekondigd voor VR
Wanneer GTS uitkomt is nog niet bekend, een demo van Gran Turismo Sport voor de PlayStation VR headset was al te spelen op de CES 2017. Het spel zal in 4K resolutie draaien, laten we hopen dat ze iets hebben geleerd van de kritieken op DriveClub VR. Daar werden veel spelers misselijk van door de snelle bewegingen.
Nieuw Virtual Reality Industry Forum aangekondigd
Maar liefst 28 bedrijven waaronder grote namen als Dolby, Ericsson, Intel en Sony hebben hun krachten en kennis gebundeld om een standaard te ontwikkelen voor VR content. Met dit initiatief willen de leden voorkomen dat er een nieuwe formaten oorlog ontstaat zoals voorheen bij audio en video. Elk bedrijf dat de missie van VRIF ondersteunt is welkom te participeren.
Eerste Windows Holographic brillen
Windows heeft afgelopen jaar standaard ondersteuning voor VR, AR en MR toepassingen aan Windows toegevoegd. Microsoft is niet bang voor concurrentie, naast hun eigen Hololens kunnen andere merken ook Holographic producten ontwikkelen. Tijdens de CES 2017 waren de eerste prototypes te zien van Lenovo, Acer, Dell, HP en 3Glasses. De technische specificaties zijn nog niet bekend.
Microdisplay van Kopin
Soms zijn de meest indrukwekkende producten de kleinste. Het nieuwe microdisplay van Kopin heeft een resolutie van maar liefst 2048 x 2048 pixels met een verversingssnelheid van 120Hz op een oppervlakte van slechts 1 inch. Daarnaast komt er zeer weinig hitte vrij en het stroomverbruik ligt erg laag. Ideaal dus voor compacte headsets die niet veel groter zijn dan een bril. Tegen het einde van 2017 zal de resolutie zelfs op 3K x 3K liggen.
Ricoh R 24-uurs Live streaming camera
Steeds meer camera fabrikanten maken hun eerste stappen in de wereld van 360 graden foto en video. Deze camera van Ricoh kan tot 24 uur live streamen met een Full HD resolutie in 360 graden. De camera heeft twee lenzen met realtime stitching en een mono microfoon. De output kan live naar HDMI, USB of naar een microSD kaart worden uitgestuurd. Het is niet geheel duidelijk waarom er een limiet is van 24 uur, deze camera lijkt ook interessant als beveiligingscamera.
Insta360 Pro 8K Panorama camera
De meeste 360 graden cameras nemen een beeld op met een beperkte resolutie. Zelfs in 4K kun je nog afzonderlijke pixels herkennen. De 8K camera van Insta360 kan 3D foto en video opnemen en live streamen dankzij de zes individuele lenzen met een totale resolutie van 60MP. Video wordt in maximaal 6K opgenomen met een stereoscopisch beeld. De prijs van 3000 dollar is buiten het budget van de meeste hobbyisten, toch zijn de specificaties erg hoog voor een camera in deze prijsklasse.
Eigenlijk is de Holo Cube een heel eenvoudig concept, dat maakt dit product van Merge VR juist zo interessant. Het is een kubus met AR markers, via een eenvoudige headset kun je de kubus transformeren tot een holografische kubus, een Rubik kubus, een Minecraft planeet of zelfs een kloppend hart.
De kubus kan in feite zelf uitgeprint worden, het is de vraag welke content Merge VR gaat bedenken om dit concept succesvol te maken. MergeVR heeft al eerder een soort kindvriendelijke Google Cardboard ontwikkeld in combinatie met een eigen app store.
ASUS Zenfone voor Daydream en Tango
Zowel Daydream en Tango van Google waren nagenoeg onzichtbaar op de CES 2017, wel zagen we een smartphone die geschikt is voor beide systemen. De ZenFone AR is de tweede smartphone die geschikt is voor Tango en zal ook werken met Daydream. Opvallend is de camera sensor die via software een super resolutie van 23MP kan vastleggen.
Atkins maakt spel over suiker
Afvallen staat meestal bovenaan de lijst van goede voornemens, Atkins springt bovenop de VR hype met hun Sugar Goggles VR spel. Je vliegt door het lichaam en moet voedzame keuzes maken. Wellicht is het een leuke marketing truc, verwacht verder geen diepgang of bruikbare informatie over voeding. We zullen de conclusie in dit spel vast verklappen; suiker is slecht.
Fitbit en VirZOOM gaan je fit maken dit jaar
Als Atkins niet werkt kun je met VirZOOM op een echte hometrainer stappen terwijl je als Pegasus of tank rondrijdt in een virtuele wereld. VirZOOM en Fitbit gaan nu samenwerken, Fitbit kan gekoppeld worden aan de Peleton hometrainer waarmee je alle statistieken en adviezen direct uit kunt lezen. Overigens waren er nog weinig VR fitness producten te zien op CES 2017, wellicht komen er volgend jaar meer.
Alle objecten worden slim, kijk maar naar deze tafellamp die in 3D echte objecten kan scannen en vervolgens een 3D projectie maakt op de tafel. Dit is echt Augmented Reality.
Hidden Figures app, een educatieve Pokémon GO ervaring
Hidden Figures is een AR app die je net als Pokémon GO in de buitenlucht laat zoeken naar Augmented personen. Alleen betreft het deze keer het verhaal van drie Amerikaans-Afrikaanse vrouwen die in de jaren vijftig een belangrijke maar vaak vergeten rol speelde bij NASA. Er zijn in Amerika 150 locaties verspreid, helaas werkt deze app niet in Nederland.
Maak Hologram Selfies met Owlii
Owlii werkt aan een concept om holografische fotos te maken die je kunt bekijken met een VR of MR headset. Het systeem werkt momenteel al met een HTC Vive en een Microsoft Hololens. Owlii is een moderne versie van het traditionele foto album. Hoe de technologie werkt is nog niet helemaal duidelijk, Owlii gaf wel aan dat hun product betaalbaar blijft om een groot publiek aan te spreken.
Naughty America VR is verstopt in een hoekje
Amerikanen zijn een beetje preuts vergeleken met Nederlanders, de porno producent Naughty America werd een beetje verstopt in een aparte ruimte. Toch wisten veel heren en enkele dames deze kamer te vinden waar ze enkele korte trailers konden bekijken van VR porno ofwel stereoscopische panorama films. De demonstraties waren exclusief voor een mannelijk hetero publiek, het totale aanbod is meer divers.
Waar was Oculus?
De grote afwezige dit jaar was Oculus. Hoewel HTC Vive het gat dit jaar goed heeft opgevuld viel Oculus op door afwezigheid. Alleen op een groot bord van Facebook was onderaan een klein logo te vinden van Oculus. In 2016 werd oprichter Palmer Luckey stilletjes naar de achtergrond geschoven, mede door zijn onhandige en politiek incorrecte uitlatingen. Mark Zuckerberg trad vervolgens meer op de voorgrond, maar ook hij liet het dit jaar afweten. Waar gaat Oculus dit jaar mee komen? De Rift heeft Virtual Reality een nieuw leven geschonken, zullen ze zelf een zachte dood sterven?
Conclusie
Er was op de CES 2017 veel aandacht voor Virtual Reality, toch waren de meeste onthullingen niet echt opzienbarend. De trend voor 2017 lijkt evolutie en niet revolutie. Bestaande concepten worden verfijnd en bijgeschaafd zodat ze gereed zijn voor het grote publiek.
Steeds meer headsets zullen draadloos werken, er zullen daarnaast meer zelfvoorzienende headsets en smart brillen verschijnen die niet langer gekoppeld zijn aan een PC of smartphone. VR voelen blijft een uitdaging waar dit jaar aandacht aan besteed zal worden, het is niet zeker dat de oplossing voor CES 2018 gereed zal zijn.
De Utrecht VR start-up VR Owl lanceert een nieuw concept met de naam Virtual Reality Dining. Naar aanleiding van een succesvol pilot in 2016 wordt VR Dining nu breder in de markt gezet. De officiële lancering vind plaatst tijdens de Horecava. Tijdens deze unieke avond uit kunnen gasten op bijzondere wijze hun maaltijd verrijken met behulp van virtual reality.
VR Restaurant; alle zintuigen prikkelen.
Het centrale concept bij virtual reality is de belevenis, de unieke ervaring en het gevoel van onderdompeling. Des te meer zintuigen geprikkeld worden des te echter (en leuker!) de ervaring. Hier speelt VR Dining op unieke wijze op in. Tijdens VR Dining avond wordt een speciaal menu samengesteld en worden gerechten gekoppeld aan virtual reality ervaring. Door het combineren van proeven, ruiken en zien wordt een extra dimensie aan de dinerbelevenis toegevoegd.
Dankzij VR Dining ervaren gasten hun diner op een geheel nieuwe wijze. Met VR Dining ervaren gasten hun diner op een geheel nieuwe manier. Ontdek het bos waar de truffels uit het gerecht zijn verzameld, geniet van een heerlijk glas wijn in een Zuid-Afrikaanse wijngaard of kijk mee met een slager die het vlees verwerkt. De VR ervaringen kunnen voor, tijdens en na de gerechten plaatsvinden.
Samenwerking met Universiteit Utrecht & Deli XL
In samenwerking met de universiteit Utrecht wordt onderzoek gedaan naar de invloed van virtual reality op de smaakbelevenis. Na eerste proeven werd duidelijk dat vr de eet-ervaring op uniek wijze kan beïnvloeden. Het tonen van beelden gerelateerd aan het gerecht zorgt voor een synergie die ongeëvenaard is.
Zo blijkt dat het mogelijk is om gerechten zoeter te laten proeven zonder extra suiker toe te voegen. Ook pittige gerechten worden heter ervaren dankzij het gebruik van virtual reality beelden. De samenwerking met Deli XL is unieke kruisbestuiving tussen twee branches; food & vr. Tijdens de horecava kunnen bezoekers voor het eerst kennismaken met het vr dining concept.
VR Dining voor bedrijf, restaurant en consument
VR Dining is een flexibel concept dat door heel Nederland toegepast gaat worden. Gasten eten een gezamenlijk diner en ervaren samen de beleving van geur, smaak, beeld en verhaal. VR Dining is ontstaan uit een samenwerking van VR Owl en Deli XL. Meer informatie? Bezoek de website over het eerste virtual reality restaurant van Nederland of check de VR Dining Facebook pagina.
Google behoorde tot de eerste grote bedrijven die Virtual Reality voor het voetlicht bracht. Met Google Cardboard maakte ze VR technologie bereikbaar voor een groot publiek. Met Daydream nemen ze de volgende stap op weg naar een hoogwaardige, mobiele VR ervaring. Nu dit nieuwe platform is gelanceerd kunnen we nog niet direct oordelen over de kwaliteit, er is wel meer duidelijkheid over de potentie van Google Daydream.
Daydream voor Pixel
Het platform werkt op basis van Android 7.1 Nougat. Hoewel het de bedoeling is dat Daydream in de toekomst ondersteund wordt door vele merken en modellen is het systeem momenteel voorbehouden aan de Pixel en Pixel XL smartphones van Google zelf. Google Cardboard vr bril bedrukken
Daarmee is het vooralsnog een redelijk gesloten systeem, net als de Gear VR van Samsung. De vergelijking met deze mobiele headset is onvermijdelijk; de Samsung VR headset werkt ook op Android met een gesloten systeem (van Oculus) en is te gebruiken met een kleine selectie toestellen.
Daydream View
Naast de Daydream software en de Google Pixel smartphone heb je ook de Daydream View headset nodig. Deze mobiele smartphone houder is uitgerust met twee lenzen die ongeveer dezelfde kijkhoek bieden als de Samsung Gear VR. Toch lijkt het beeld wat kleiner.
De View headset sluit niet geheel af, daarmee kun je in de toekomst ook andere smartphones gebruiken met afwijkende formaten. Dat heeft helaas tot gevolg dat er wat licht binnen kan komen, dit verstoord het beeld enigszins. De Daydream geeft gelukkig weinig condensvorming op de lenzen tijdens het gebruik.
De View is uitgerust met een touchpad, helaas is deze niet echt goed voelbaar. De externe controller is wel een goede accessoire, hiermee kun je eenvoudig navigeren en spellen spelen. Voor $79,- krijg je een compleet set inclusief controller.
Daydream Apps
Een VR systeem staat of valt met de keuze aan apps, nu zijn er slechts 10 apps te downloaden met 41 extra apps in de planning voor het einde van het jaar. Het spel Wonderglade door de makers van Bait! Is gratis maar wel met in-app aankopen.
Het schietspel Hunters Gate kost 6 dollar. Er zijn ook gratis apps waaronder CNN, BBC en NYT. De selectie is momenteel nog erg gericht op een Engelstalig publiek. YouTube is compleet vernieuwd met een interface die speciaal gemaakt is voor VR. De huidige selectie apps is nog erg mager, zeker gezien het aantal Cardboard apps dat al verkrijgbaar is.
Voorlopige Conclusie
Daydream van Google heeft potentie, het succes hangt wel af van het aantal smartphone fabrikanten die geschikte toestellen gaat maken. Hoewel Samsung ook heeft toegezegd toestellen te ontwikkelen zijn ze de directe concurrent met hun eigen Gear VR headset.
Dat is een product met veel meer apps en de link met Oculus Rift. Daydream is niet langer een droom maar werkelijkheid, in 2017 zullen we zien of het niet een nachtmerrie wordt voor Google.
The Guardian is een bekende Britse krant, toch komt tweederde van de bezoekers online van buiten Groot Brittannië. De redactie van The Guardian omarmt nieuwe technologie wat blijkt uit een VR team in huis die toegespitst is op het bedenken en uitvoeren van interessante VR applicaties.
Underworld is de eerste in een serie van zes nieuwe applicaties voor Google Daydream waarbij je een virtuele tocht kunt maken door het Victoriaanse riool dat onder Londen ligt.
De Grote Stank
In 1858 was er een cholera epidemie in Londen waarop het parlement besloot het rioolsysteem te moderniseren. Bradley Garret neemt je mee op een reis door dit labyrint onder Londen, gewapend met een virtuele schijnwerper.
Tijdens de rondleiding kun je kiezen om de legendes van het riool te ontdekken, je kunt ook kiezen voor een alternatieve route waar je meer te weten komt over de flushers, het personeel dat het riool moet reinigen.
Exclusief voor Daydream
Bij de lancering van Google Daydream werd The Guardian specifiek genoemd als content partner. Underworld is de eerste VR presentatie, er zullen de komende 18 maanden nog vijf andere virtual reality films volgen.
Daarnaast komen er ook zes 360 graden videos die je ook via andere kanalen kunt bekijken. Met behulp van het nieuwe VR team bij The Guardian willen ze verhalen op een interactieve wijze vertellen waarbij je helemaal op kunt gaan in de reportage.
Eenzame opsluiting
Met de VR app 6×9 kwam The Guardian al eerder met een indrukwekkende VR reportage, hierbij kon je virtueel plaatsnemen in een gevangeniscel. Zo kun je ervaren hoeveel impact eenzame opsluiting heeft op een gevangene.
Daarmee laat The Guardian zien welke meerwaarde VR technologie biedt voor verslaggeving. Ook publicaties als de New York Times investeren in virtual reality en 360 graden video om het nieuws uit de wereld dichterbij te brengen.
Bij 3D design was het visualiseren van driedimensionale objecten altijd een uitdaging. Dankzij 3D Printers en Rapid Prototyping is dit proces vereenvoudigd. toch is er een grote behoefte aan overtuigende visualisaties binnen de wereld van 3D ontwerp en CAD applicaties.
WakingApp heeft een oplossing bedacht in de vorm van een add-in voor Autodesk Revit en Fusion 360 waarmee 3D objecten zowel via Augmented Reality als Virtual Reality beter zichtbaar worden.
Oplossing voor Autodesk gebruikers
Autodesk is de uitgever van diverse 3D applicaties waarvan Autocad waarschijnlijk het meest bekende product is. Met een CAD gemeenschap die wereldwijd 19 miljoen gebruikers telt is er een grote markt, die groep wil de manier van werken graag versnellen en daarbij de kosten drukken.
WakingApp is een add-in die werkt met Revit en Fusion 360, geavanceerde CAD software van Autocad. WakingApp werkt op basis van de ENTiTi Creator, een cloud-based platform waar je 3D ontwerpen kunt aanpassen, animeren en interactieve scènes mee kunt bouwen.
Voor elk apparaat
Het resultaat kan worden bekeken via VR headsets zoals de Gear VR, de Oculus Rift en de HTC Vive. Hoewel VR headsets voordeel bieden bij het bekijken van modellen sluiten ze de gebruiker wel af, met de AR versie van de software kun je de objecten projecteren op een echte achtergrond.
Naast het projecteren van een object kun je deze ook schalen in de ruimte, je kunt opmerkingen toevoegen en een script maken voor de presentatie. Bij Fusion is AR de meest voor de hand liggende methode, bij Revit zul je een VR headset gebruiken.
Augmented Reality via de Cloud
Steeds meer Augmented Reality applicaties lijken te werken via een Cloud Based oplossing. De benodigde data wordt vooraf berekend op krachtige computers en het resultaat wordt naar een geschikt apparaat verzonden.
Aangezien Augmented Reality veel meer processorkracht vergt in vergelijking met de meeste Virtual Reality toepassingen bieden oplossingen in de Cloud voorlopig de meeste mogelijkheden.
Je bent een verbannen God die het verleden wil veranderen met als doel orde terug te laten keren naar deze uiteen gevallen wereld. Bij deze missie heb je de beschikking over één van de vier verschillende teams die alles voor je doen om de overwinning te behalen. Je wordt hierbij uitgedaagd door een andere God met dezelfde krachten. Kun jij stap voor stap de juiste keuzes maken om jouw tegenstander te verslaan?
Ontwikkelaar: High Voltage Software
Genre: Actie / Strategie / Sociaal
Prijs: Gratis (met in-app aankopen)
Game Review
Als je het spel Hearthstone van Blizzard kent weet je wat je bij Dragon Front kunt verwachten. Het is een virtueel kaartspel waarbij je de juiste keuzes moet maken en jouw krachten slim moet inzetten om te winnen.
Dragon Front toont ook overeenkomsten met het virtuele kaartspel Ascension die ook te koop is in de Gear VR app store. Toch zijn er verschillen tussen deze titels.
Dragon Front verkeert momenteel in een Beta versie, dat houdt in dat nog niet alle functies geheel vlekkeloos werken. Momenteel is het laden en downloaden nog een vervelende kwestie. Na eerste enkele honderden MBs te downloaden wordt je in het menu geconfronteerd met updates waarbij een voortgangsbalk tergend traag beweegt. Toch is het de moeite van het wachten waard, zeker als je fan bent van turn-based kaartspellen.
Beeld en Geluid
Dragon Front is uitgebracht voor zowel de Gear VR als de Oculus Rift. Op de Rift ziet alles er een stukje mooier en strakker uit, toch is de Gear VR versie behoorlijk indrukwekkend. De graphics zijn duidelijk, de kaarten zien er netjes verzorgd uit, en je ziet de andere speler live bewegen.
De audio is ook dik in orde, vanaf het titelschem krijg je bombastische muziek te horen, precies zoals je dit zou verwachten in dit genre. Ook de geluidseffecten klinken goed. Bij een multiplayer spel als deze mag voice-chat ook niet ontbreken, zo kun je de tegenstander verbaal ook in de pan hakken.
Besturing
Je kunt het spel besturen door rond te kijken en handelingen uit te voeren met het touchpad van de Gear VR. Je kunt ook een externe controller gebruiken, dat is toch net iets makkelijker bij het selecteren van kaarten en andere opties. Een controller is niet verplicht, het biedt bij dit spel wel een meerwaarde.
Conclusie
Ontwikkelaar High Voltage werd bekend door hun First Person schietspel The Conduit voor de Nintendo Wii. Dit bedrijf weet het onderste uit de kan te halen wat betreft processorkracht, dat is te zien aan de Gear VR editie van Dragon Front.
Ook zijn ze innovatief wat betreft besturing. Dragon Front begon als fysiek spel waar de spelregels werden uitgewerkt. High Voltage besloot een VR versie te maken van dit kaartspel dat nooit is uitgebracht. Dragon Front is daarmee een exclusief VR computerspel dat overduidelijk inspiratie put uit traditionele kaartspellen.
Ascension is een ander strategisch kaartspel dat ook als digitale versie te koop is in de Gear VR app store. Dat spel is echt bedoeld als aanvulling op het normale spel, voor spelers die zich niet in dezelfde ruimte bevinden. Dragon Front is van de grond af aan ontworpen als online multiplayer spel.
Dat is duidelijk te zien aan een feature als voice-chat. Daarnaast is er nog een bijzonder detail; de bewegingen van de speler worden vertaald naar het hoofd van de speler in het spel. Zo lijkt het alsof je naar een monster versie van jouw tegenstander kijkt.
8Total Score
Een gratis beta met veel potentie
Het spel is gratis te downloaden, vervolgens krijg je enkele trainingsmissies waarbij je de regels leert, en een gevoel krijgt voor de vier teams. Na de training mag je één team kiezen, je kunt andere teams en geavanceerde mogelijkheden binnen het spel kopen. Als je wilt blijven spelen zul je na verloop van tijd dus moeten betalen. Het spel is goed verzorgd en heeft die verslavende factor die bekende titels als Hearthstone en Ascension ook bieden. Voor liefhebbers van dit genre is Dragon Front een titel die je zeker moet proberen, voor nieuwkomers geeft de gratis Beta versie een goed overzicht van de mogelijkheden die dit genre biedt.
Het was een kwestie van tijd dat Google zou verschijnen voor VR. Een Virtual Reality headset in combinatie met de driedimensionale beelden van Google earth ligt voor de hand. Opvallend genoeg heeft Google de eerste versie van Google Earth niet gelanceerd op het onlangs verschenen Daydream platform van Google maar op de HTC Vive. Je kunt nu als een virtuele Superman de wereld bewonderen met een HTC Vive headset.
Welkom op aarde
Voordat je start krijg je eerst een korte introductievideo te zien. Daarna zie je de aarde van een afstand. Met de controllers van de HTC Vive kun je inzoomen, uitzoomen en sturen. Zo kun je elke plek op aarde nader bekijken.
De overgang van de ronde aardbol naar een plat vlak is nog niet geheel naadloos, je moet jezelf even oriënteren op de positie. Het beeld is niet geheel om je heen, je kijkt naar een soort virtueel theater.
Navigeren door Google Earth
Je hoeft niet helemaal de reis te maken van Australië naar Nederland, je kunt ook het menu gebruiken om snel een locatie op te zoeken. Veel bekende plekken op aarde zijn voorzien van 3D objecten, hoogte en diepte, je kunt dus langs hoge bergen vliegen, en onder grote bruggen wat een indrukwekkend gevoel geeft.
Ook voor Oculus Rift
Google heeft ervoor gekozen om Google Earth voorlopig alleen beschikbaar te maken op de HTC Vive. Deze headset wordt standaard met twee controllers geleverd dus het is begrijpelijk.
Toch is er al een hack verzonnen om Google Earth te gebruiken op een Oculus Rift met Touch controllers en de Razer Hydra controller. Deze hack heet FakeVive, een DLL bestand die een programma aangeeft dat er een Vive is aangesloten.
Voor een eerste versie is Google Earth VR nu al een indrukwekkende app die gratis verkrijgbaar is voor de HTC Vive via Steam. Later zullen andere headsets volgen, het is nog niet bekend welke systemen en wanneer.
Voordat YouTube verscheen bestond online video al, toch heeft deze videodienst de acceptatie van online video bekijken in een stroomversnelling gebracht. 3D design heeft nog geen killer app die het grote publiek heeft bereikt, Sketchfab timmert hard aan de weg maar het kan beter.
OTOY is een bedrijf dat een nieuw bestandstype heeft gelanceerd onder de naam .ORBX waarmee het delen van complete 3D scènes een stuk laagdrempeliger wordt. Dit nieuwe Open Source formaat kan ook voor Virtual Reality veel voordeel bieden.
Hoe werkt .ORBX?
Bij 3D objecten in .OBJ en .FBX formaat wordt er alleen de geometrische informatie van een object opgeslagen, bij .ORBX worden alle details van het 3D ontwerp bewaard waaronder belichting, zwaartekracht, afbeeldingen en meer.
Onlangs werd bekend gemaakt dat Unity, de motor achter bijna de helft van alle 3D spellen, het .ORBX formaat zal ondersteunen. Je kunt in Unity een complete scène ontwerpen die je vervolgens kunt exporteren in .ORBX.
Fotorealistische beelden
Om een compleet realistisch beeld met een computer weer te geven is er enorm veel processorkracht vereist. Daarom wordt er nog veel gebruik gemaakt van VR video die met 360 graden cameras wordt opgenomen.
De technologie van OTOY maakt gebruikt van lightfields om de beelden op te bouwen, alles wordt in feite berekend voor je het ziet. Je ziet alles om je heen via een headset haarscherp, het beeld is voorbereid om te bekijken.
Je hebt een beperkte bewegingsvrijheid maar niet volledig. Door snel data te genereren in de achtergrond kun je zeer overtuigende beelden laten zien met complexe objecten en volledig realistische belichting. Deze berekeningen worden in de Cloud gemaakt, daarmee zou een headset als de Gear VR net zon goede beeldkwaliteit kunnen produceren als een HTC Vive.
Streaming VR is belangrijk
OTOY brengt het fijne detail van video samen met de flexibiliteit van 3D ontwerp, daarnaast speelt distributie een belangrijke rol om het systeem succesvol te maken. Mensen willen niet lang wachten, het .ORBX systeem moet direct streamen, net zoals een YouTube video ook nagenoeg direct gaat spelen.
In eerste instantie zal het beeld nog geen positiebepaling hebben, je kunt dus niet vrij bewegen. Er wordt wel hard gewerkt aan deze uitbreiding. Het .ORBX formaat is Open Source, elke website kan er gebruik van maken.
Toen Google met een Augmented Reality bril op de markt kwam was er direct veel kritiek. De bril zou sociale interactie verstoren en de camera zou inbreuk kunnen maken op de privacy. In de professionele wereld lijkt een concept als Google Glass beter te passen. Atheer is een bedrijf dat software en hardware ontwikkelt voor gebruik in een professionele omgeving.
AiR OS
Atheer heeft een eigen omgeving ontworpen op basis van het Android platform. De AiR Suite is specifiek gemaakt voor gebruik in professionele situaties. De Suite bestaat uit drie onderdelen; AiR Designer, AiR Hub en AiR Flow. De Designer kan gebruikt worden om bijvoorbeeld handleidingen te maken die de gebruiker ziet als laag over de werkelijkheid.
In Hub kunnen de headsets worden aangestuurd vanaf afstand inclusief overdracht van video. Flow maakt het mogelijk voor professionals om samen te werken, bijvoorbeeld een onderzoeker die data uit het veld live deelt met iemand in het laboratorium.
AiR Glasses
Atheer heeft een AR bril ontwikkeld met een beeld van 50 graden breed, WiFi en LTE voor draadloze data overdracht, een accu die acht uur meegaat en ondersteuning voor 3D interactie via gebaren. Hiermee wordt computergebruik mogelijk zonder bureau, op basis van het Android besturingssysteem.
Je zit overigens niet vast aan de hardware van Atheer, de software kan ook gebruikt worden op AR brillen van andere fabrikanten. De prijs van de Atheer bril ligt op een kleine 4000 dollar. Dat is een behoorlijk bedrag, het product is dan ook gericht op de professionele markt.
Van Indie tot Pro
Atheer is net als Oculus en Fove wederom een bedrijf dat via crowd funding onder de aandacht is gekomen. In 2014 haalde ze geld op via IndieGogo voor een AR bril van slechts 350 dollar.
Net als Google en Microsoft ontwikkelen ze nu Augmented Reality oplossingen voor de zakelijke markt. Naast de aanschafprijs is Augmented Reality op dit moment nog beter geschikt voor een gecontroleerde omgeving zoals de industrie of onderzoekslaboratoria.
IMAX heeft de standaard neergezet voor een superieure bioscoopervaring. Een volwaardig IMAX theater biedt een enorm scherm waardoor het lijkt alsof je in de film zit. Het is daarom niet zo verbazingwekkend dat ze investeren in VR technologie. I
MAX heeft onlangs een investeringsronde afgesloten waarbij ze 50 miljoen dollar hebben verzameld bij diverse investeerders. Dit bedrag zal ten goede zal komen aan hoogwaardige VR films.
IMAX Virtual Reality Fund
De 50 miljoen dollar zal verdeeld worden over 25 interactieve films met ieder een lengte van 5 tot 15 minuten. De films zullen over de komende drie jaar gemaakt worden. Dat is eigenlijk niet eens zon groot bedrag, gemiddeld een half miljoen dollar per film.
De grote Hollywood producties van dit moment kosten tegenwoordig rond de 250 miljoen dollar voor een film van ruim twee uur. De films zullen het beste tot hun recht komen in de speciale IMAX VR theaters, toch zullen de producties ook verschijnen voor thuisgebruikers op consumenten headsets.
Virtueel Theater
Een groot voordeel van headsets is een virtueel scherm. Je hoeft geen groot theater te bouwen met een enorm projectiescherm. Voor de weergave van video maakt IMAX momenteel gebruik van de Starbreeze headsets.
Dit bedrijf maakt VR technologie voor professioneel gebruik, de huidige headset heeft een resolutie van 5120×1440 pixels in vergelijking met 2160×1200 pixels bij goedkopere oplossingen.
Daarnaast is de kijkhoek 210 graden in vergelijking met 100 graden voor de meeste headsets. Het is overigens te verwachten dat de kwaliteit de komende tijd nog verder zal stijgen, bij een virtueel scherm zijn afzonderlijke pixels op dit moment nog goed zichtbaar.
Kwaliteit VR video
Op dit moment is VR video nog een allegaartje waarbij de kwaliteit vaak te wensen overlaat. Een te lage resolutie, een te kleine kijkhoek, vervorming in het beeld, 2D beeld in plaats van 3D en teleurstellend geluid.
IMAX kan met het nieuwe budget een standaard neerzetten voor echt goede VR films. De lengte van maximaal 15 minuten lijkt daarbij wat kort, aangezien VR video voor veel mensen nog vermoeiend is om naar te kijken is het wel een logische keuze.
Pokémon GO is een groot succes, en wordt vaak naar voren geschoven als een goed voorbeeld van Augmented Reality. Toch is de technologie van dit spel vrij beperkt, AR speelt slechts een ondergeschikte rol in het geheel.
Het is leuk om op pad te gaan en te zoeken naar de Pokémon, het Augmented Reality effect is wel erg beperkt. KennyWdeve en Joshua Lew zijn een stap verder gegaan, zij hebben Pokémon gemaakt voor de Microsoft HoloLens.
PokéLens
Het project van de programmeur en 3D ontwerper is gemaakt in Unity, een standaard omgeving voor de ontwikkeling van 3D content. Het programma werkt op de Microsoft HoloLens. Een echte Augmented Reality headset, al is dit product nog niet beschikbaar voor het grote publiek.
De demonstratie werd vastgelegd middels de videocamera van de headset. De bekende mogelijkheden bij Pokémon spellen zijn vertaald naar de echte wereld. De figuurtjes staan niet altijd strak op de ondergrond, toch is het een interessante demonstratie van AR die een stuk verder gaat dan het mobiele spel van Niantic.
Microsoft HoloLens
De VR headsets krijgen de meeste aandacht op het moment, toch zijn er veel ontwikkelingen op het gebied van AR technologie. Deze techniek is meer complex om juist uit te voeren, de Hololens is een ambitieus project van Microsoft die al relatief ver is in de ontwikkeling.
Elke ontwikkelaar met 3000 dollar ter beschikking kan de eerste publieke versie aanschaffen. Dit betreft geen definitief product, het is vooral bestemd voor ontwikkelaars.
AR is de toekomst
Augmented Reality biedt mogelijkheden die onmogelijk zijn binnen Virtual Reality, het is volgens Tim Cook van Apple zelfs de reden om zich niet te mengen in de VR markt. Uiteindelijk lijkt een combinatie, ofwel Mixed Reality.
De meest voor de hand liggende oplossing. In elk geval kan een aansprekend stuk software of een leuk spel de consument overhalen, Pokémon kan hier wederom een belangrijke rol gaan spelen.
Pokémon GO is een groot succes, en wordt vaak naar voren geschoven als een goed voorbeeld van Augmented Reality. Toch is de technologie van dit spel vrij beperkt, AR speelt slechts een ondergeschikte rol in het geheel.
Het is leuk om op pad te gaan en te zoeken naar de Pokémon, het Augmented Reality effect is wel erg beperkt. KennyWdeve en Joshua Lew zijn een stap verder gegaan, zij hebben Pokémon gemaakt voor de Microsoft HoloLens.
PokéLens
Het project van de programmeur en 3D ontwerper is gemaakt in Unity, een standaard omgeving voor de ontwikkeling van 3D content. Het programma werkt op de Microsoft HoloLens. Een echte Augmented Reality headset, al is dit product nog niet beschikbaar voor het grote publiek.
De demonstratie werd vastgelegd middels de videocamera van de headset. De bekende mogelijkheden bij Pokémon spellen zijn vertaald naar de echte wereld. De figuurtjes staan niet altijd strak op de ondergrond, toch is het een interessante demonstratie van AR die een stuk verder gaat dan het mobiele spel van Niantic.
Microsoft HoloLens
De VR headsets krijgen de meeste aandacht op het moment, toch zijn er veel ontwikkelingen op het gebied van AR technologie. Deze techniek is meer complex om juist uit te voeren, de Hololens is een ambitieus project van Microsoft die al relatief ver is in de ontwikkeling.
Elke ontwikkelaar met 3000 dollar ter beschikking kan de eerste publieke versie aanschaffen. Dit betreft geen definitief product, het is vooral bestemd voor ontwikkelaars.
AR is de toekomst
Augmented Reality biedt mogelijkheden die onmogelijk zijn binnen Virtual Reality, het is volgens Tim Cook van Apple zelfs de reden om zich niet te mengen in de VR markt. Uiteindelijk lijkt een combinatie, ofwel Mixed Reality.
De meest voor de hand liggende oplossing. In elk geval kan een aansprekend stuk software of een leuk spel de consument overhalen, Pokémon kan hier wederom een belangrijke rol gaan spelen.
Kies één van de karakters en duik in een race tegen hackers in de wereld van HOVR. In dit spel zijn er drie uitdagingen; zorg dat je de eindstreep haalt, wees sneller dan de hackers en ga voor de hoogste score. Je strijdt niet alleen tegen de bots maar ook tegen de klok, probeer dus de snelste route te vinden.
Ontwikkelaar: Game Cooks
Genre: Aktie / Arcade
Prijs: 1,99
Kies één van de karakters en duik in een race tegen hackers in de wereld van HOVR. In dit spel zijn er drie uitdagingen; zorg dat je de eindstreep haalt, wees sneller dan de hackers en ga voor de hoogste score. Je strijdt niet alleen tegen de bots maar ook tegen de klok, probeer dus de snelste route te vinden.
Game Review
HOVR is een racespel, een genre dat momenteel zeer ondervertegenwoordigd is op de Gear VR. Dit spel valt onder de experimenten, dat betekent dat niet alles perfect werkt.
Toch is dit geen gratis demo, je moet 1,99 betalen om vier levels te spelen. Naast de keuze uit vier karakters zijn er diverse power-ups zoals batterijen, speed boosters, wapens en extra bescherming.
Het futuristische ontwerp doet denken aan andere racers zoals de klassiekers F-Zero en Wipeout. Omdat de karakters zijn uitgerust met een hoverboard kunnen ze op rails springen, een concept dat al eerder gebruikt werd in spellen als Jet Set Radio, Rayman en diverse skateboard games waaronder SSX. Je kunt stunts uitvoeren in de lucht maar die zijn vrij beperkt.
Beeld en Geluid
Het design van de karakters en de wereld is dik in orde. Het spel straalt een eigen karakter uit vanaf het menu tot het spel zelf. Helaas zie je dat de horizon tijdens het spelen opgebouwd wordt.
Zelfs op een zwakkere mobiele processor zou dat niet nodig moeten zijn. De muziek is typische rockmuziek die je vaak hoort bij racespellen, de geluidseffecten zijn ook kenmerkend voor het genre.
Besturing
Je stuurt door je hoofd te bewegen, wapens vuur je af met een tik op het touchpad. Spelen met een controller zou het spel makkelijker maken, al zou het daarmee wel een zeer traditioneel racespel worden. Een controller gebruiken als optie zou een welkome toevoeging zijn.
Conclusie
HOVR is op zich geen origineel spelconcept, op de Gear VR neemt het wel een unieke plaats in. Er zijn momenteel weinig racespellen, de ontwikkelaars hebben nauwelijks concurrentie in dit genre.
Het spel staat momenteel nog in de categorie experimenten van de app store, daar staan apps die wellicht nog niet helemaal afgewerkt zijn. Dat is bij HOVR ook het geval.
Bij introductie van dit spel was er nog slechts één level, inmiddels zijn er vier. Omdat er verschillende uitdagingen zijn zoals snelheid en score kun je de levels opnieuw spelen om je vorige score te verbeteren, zelfs als je de eerste positie al behaald hebt. Eigenlijk mogen er nog wel wat meer levels komen, nu is het aanbod aan content nog een beetje mager.
Hoewel de grafische omlijsting er over het algemeen heel netjes uitziet is er één visueel detail dat teleurstelt en dat is de drawing distance. Je kunt niet zover in de diepte kijken, je ziet de achtergrond continu opgebouwd worden. Hoewel je van een mobiel Samsung apparaat niet de prestaties kan verwachten zoals bij een high-end console is het toch jammer. Daarnaast maakt deze weergave het spelen ook onnodig moeilijker, je kunt niet altijd voldoende vooruitkijken. Oculus Rift vr bril huren.
De makers hebben gekozen voor een derde-persoons perspectief, je ziet het karakter voor je zweven. Dat maakt het beeld rustiger in vergelijking met een eerste-persoons perspectief. De vraag rijst wel of Virtual Reality iets toevoegt aan HOVR. Rondkijken is niet aan de orde, het is een lineair racespel. Je zit nooit echt in het spel. Op andere platformen zijn al veel racespellen beschikbaar, misschien koos ontwikkelaar Game Cooks bewust voor een platform met weinig concurrentie. Het is terecht dat HOVR nog in het experimentele hoekje staat, er is nog wat fijnafstemming nodig, wat meer levels en de drawing distance moet nog beter. Toch moet je betalen voor deze game. Twee euro is niet veel, anderzijds kun je op mobiele apparaten mooiere en betere games vinden, soms zelfs gratis. Wanneer je van racen houdt en de Podrace in Star Wars wilt reproduceren is HOVR een aardige titel, we hopen wel dat het spel nog iets beter wordt uitgewerkt.
6.7Total Score
Niet origineel, maar op een unieke plaats
De makers hebben gekozen voor een derde-persoons perspectief, je ziet het karakter voor je zweven. Dat maakt het beeld rustiger in vergelijking met een eerste-persoons perspectief. De vraag rijst wel of Virtual Reality iets toevoegt aan HOVR. Rondkijken is niet aan de orde, het is een lineair racespel. Je zit nooit echt in het spel. Op andere platformen zijn al veel racespellen beschikbaar, misschien koos ontwikkelaar Game Cooks bewust voor een platform met weinig concurrentie. Het is terecht dat HOVR nog in het experimentele hoekje staat, er is nog wat fijnafstemming nodig, wat meer levels en de drawing distance moet nog beter. Toch moet je betalen voor deze game. Twee euro is niet veel, anderzijds kun je op mobiele apparaten mooiere en betere games vinden, soms zelfs gratis. Wanneer je van racen houdt en de Podrace in Star Wars wilt reproduceren is HOVR een aardige titel, we hopen wel dat het spel nog iets beter wordt uitgewerkt.