Virtual Reality
Alles over virtual realiy
Inhoud blog
  • VR Bril huren
  • Virtual reality huren
  • Samsung Gear VR huren
  • VR bril huren, waar moet je op letten?
  • Virtual reality huren
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    29-10-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Scherper zien in VR

                    SZVR3

    Er zijn maar liefst vier miljard mensen wereldwijd die een bril nodig hebben. Dat is een grote doelgroep die moeite gaat krijgen met VR headsets die vaak niet ideaal zijn voor mensen met een bril. EyeNetra heeft de juiste technologie in huis om dit probleem op te lossen en ze gaan hun mobiele ogentest beschikbaar maken voor VR.

    Virtuele Focus

    SZVREyeNetra heeft een mobiel apparaat ontwikkeld waarmee je overal tegen lage kosten ogen kunt testen. Ze beogen daarmee de ogentest te democratiseren en hulp te bieden in gebieden waar het via conventionele mogelijkheden moeilijk is dit soort testen uit te voeren. Na vele jaren testen kwamen ze in het gezichtsveld van verschillende VR ontwikkelaars die in deze technologie een oplossing zien om Virtual Reality headsets geschikt te maken voor mensen met een bril.

    Nieuwe markt, nieuwe kansen

    Op dit moment moeten ontwikkelaars van headsets ruimte bieden voor een bril, met de ogentest van EyeNetra kan een lens op maat worden geslepen waarmee je zonder bril de VR headset kunt gebruiken en daarmee kunt genieten van een volledig scherp zicht in alle richtingen. Het is nog niet duidelijk of de lenzen eenvoudig te verwisselen zijn en welke kosten dit met zich meebrengt.

    Amazon stapt in de Virtuele ring

    SZVR1Er is nog een bedrijf die mogelijk gebruik gaat maken van deze lenzen; Amazon. De online winkelgigant kwam al eerder met smartphones en tablets, nu hebben ze ook een patent geregistreerd voor een headset. In dit geval betreft het een lichtgewicht Augmented Reality headset, meer richting Hololens dan Oculus Rift. Het betreft alleen een patent, geen product, en ze zijn tot op heden niet echt succesvol geweest met hardware. De Kindle reader was nog wel populair, maar de Fire smartphone wordt als een flop gezien. Gaat Amazon nog een keer de strijd aan, en zijn ze nog op tijd om mee te doen?


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    29-10-2015, 17:53 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    28-10-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De nieuwe showcase van Playstation VR zit vol met vette games

                   

    Het duurt niet lang meer voordat PlayStation VR op de markt zal komen, daarom gaan er steeds meer geruchten rond over nieuwe games en toepassingen. Gisteren kwam PlayStation met een heuse showcase die de potentie van Playstation VR laat zien. Naast de al bekende games zoals, RIGS, EVE: Valkyrie en The London Heist zijn er ook een heleboel nieuwe games bekend gemaakt.

    The Walk

    PPVRKoorddansen is het laatste jaar een soort hype geweest, na de film The Walk met acteur Joseph Gordon Levitt komt nu een game uit in VR. The Walk is een legendarische gebeurtenis in de wereld van extreme sports, en je kunt The Walk nu zelf maken.

    New York City 1974, tussen de wereldberoemde Twin Towers van het World Trade Center wordt een stalen kabel gespannen. Op 417 meter hoogte loopt Philippe Petit in 45 minuten over de kabel, een afstand van maar liefst 40 meter. Bij The Walk VR krijg jij de kans om dit nog eens dunnetjes over te doen.

    Voor de ultieme ervaring wordt je eerst op een lijn gezet waar je op moet balanceren, op het moment dat je doorhebt dat zoiets al moeilijk is begin je het al aardig warm te krijgen. Met de headset op sta je dus op 417 meter hoogte, met 8 meter kabel voor je. Ik heb ontzettende hoogtevrees dus ik krijg al zweethanden als ik er aan denk, als dit niet de ultieme ervaring is in virtual reality wat dan wel?

    Battlezone

    Battlezone wordt door velen bestempeld als ‘de vader van virtual reality games’. De klassieker van Atari werd in 1980 gepresenteerd als een game in een heel andere dimensie. In plaats van een controller en een televisie, een periscoop en een controller. Door de speler het gevoel te geven dat ze daadwerkelijk in de tank zaten, kregen ze het gevoel dat ze in een andere wereld waren.

    De eigenaars van Rebellion Studios in de UK waren erbij toen Battlezone voor het eerst in ‘virtual reality’ werd gespeeld. En ze waren er ook bij toen Atari Battlezone verkocht in 2013, uiteraard werd Battlezone door Rebellion gekocht. Nu zo’n 35 jaar later komt Battlezone terug, niet voor de Atari maar op de Playstation VR.

    Een retro game in een nieuw jasje dus, voor diegenen die Battlezone niet kennen gaat het als volgt.

    Rotberg Corporation een immens industrieel complex domineert alles op een verschroeide aarde, de mensheid is op het randje van uitsterven. Jij bent de allerlaatste kans voor de mensheid en de aarde, in je tank de Cobra (het meest krachtige voertuig ooit gebouwd neem jij het op tegen Rotberg.

    De tagline van Battlezone is: You’ve seen war, now feel it. Wij hebben er zin in.

    Megaton Rainfall

    Van 0 naar mach 10 in 5 seconden. Megaton Rainfall is een supersnelle game waarin het doel is om de mensheid te redden van aliens. Als een soort superman kun je overal door de stad vliegen en aliens kapot maken. Het doel is dan ook om dat zo snel mogelijk te doen en om zo weinig mogelijk gebouwen kapot te maken. Elke alien heeft echter zijn eigen zwakte en soms moet je wel van alles kapot maken om de alien te vernietigen.

    In veel demo’s wordt de game geprezen om zijn grootschaligheid en bewegingssnelheid. Je kunt letterlijk van 0 tot mach 10 in vijf seconden, dit geeft wel weer een extra dimensie aan het spel. Voor de rest ben je ook supersterk en kun je een soort lasers afschieten. Ook kun je tussen verschillende steden reizen en zelfs van planeet wisselen. Er is een wijde variatie aan aliens van de Tripods war of the worlds tot aan Transformer achtige robots, alles komt voorbij in Megaton Rainfall.

    Robinson The Journey

    Portal meets Jurassic Park, althans in de trailer. Midden in een groot tropisch regenwoud komt er een robot naar je toe vliegen met de mededeling dat we in een benauwde situatie zitten en of we een spelletje willen spelen. Vanaf dat moment barst de hel los.

    Een goeie dosis humor wordt altijd gewaardeerd, als er dan ook nog eens een vette ervaring bijkomt worden games vaak snel een hype. In de game ben je een soort pionier die voor het eerst de wereld van de dino’s ontdekt. Door interactieve handelingen te verrichten met je omgeving ontrafel je de grootste mysteries en de diepste geheimen van de prehistorische jungle.

    Final Fantasy XIV: Heavensward

    De mateloos populaire game serie Final Fantasy zal ook deel uit maken van Playstation VR.

    Hoewel Final Fantasy games vaak verschillende verhalen en karakters hebben, zijn er vaak terugkerende elementen in de games. Vaak gaat het verhaal hetzelfde, een onwaarschijnlijke groep helden gaat de oorlog aan met het kwaad. Gaandeweg leer je de karakters beter kennen en ontwikkel je een band met bepaalde karakters.

    Zo ook in Heavensward, het grote kwaad heeft het plan een heel continent te vernietigen. Een voor een proberen de goeden het kwade kasteel te bestormen, pas door samenwerking kunnen ze het grote kwaad verslaan. De grote lijnen van Final Fantasy XIV zijn wel duidelijk, maar hoe gaan ze een 3rd person MMORPG omzetten naar virtual reality. Het wordt een uitdaging voor de ontwikkelaars van Square Enix.

    Until Dawn: Rush of Blood

    Weer zo’n populaire franchise die naar virtual reality komt, Until Dawn horror op z’n best.

    Volgens de makers moeten we een hele andere Until Dawn verwachten, je krijgt nog steeds de vrijheid om keuzes te maken maar daarvoor lever je ook iets in.

    Je zit namelijk de hele tijd in een achtbaan, dit betekend dat je minder bewegingsruimte krijgt en niet even kan stoppen. Keuzes moeten daarom ook in hoog tempo worden gemaakt, voor je het weet kom je weer een doodmachine tegen. De makers van Rush of Blood willen nog weinig vrij geven, wel laten ze zien dat er veel verschillende facetten aan deze game zitten.

    Zo kun je bijvoorbeeld dingen kapot schieten, slaan of ontwijken, en dan ook nog eens in virtual reality. Vroeger toen je bang was keek je even de andere kant op of dook je weg achter een kussen, hier is er geen weg meer terug. Je bent in 360 graden omsingeld door enge dingen, dat wordt genieten geblazen met Until Dawn: Blood Rush.

    Naast deze games komen er nog tientallen andere games uit, of ze worden compatibel gemaakt met Playstation VR. Gelukkig zit er weer ontzettend veel variatie bij deze vette games, Hoogtevrees veinzen met The Walk, Knallen met tanks in Battlezone, de wereld redden in Megaton Rainfall, het kwaad verslaan bij Final Fantasy XIV en de meest intense spookhuis ervaring die je ooit hebt gehad. Hieronder staan ze allemaal op een rijtje. Mocht je nog meer games willen ontdekken klik dan hier of hier.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    28-10-2015, 15:16 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    23-10-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VRIZZMO Stardust


    Het Poolse Bedrijf VRIZZMO is in 2013 begonnen met het maken van de VRIZZMO VR bril, het idee was om een soort Google Cardboard van betere kwaliteit te maken. Het eerste prototype was gemaakt van Lego, al snel werden er sterkere en lichtere onderdelen gebruikt en in december 2014 werden de eerste VRIZZMO VR brillen verkocht. De review van die bril kun je hier lezen. De bril heeft afgelopen jaar een upgrade gehad, met sterkere en lichtere materialen werd de VRIZZMO Stardust gecreëerd. Evenals de oude versie kost de nieuwe Stardust 60 euro, is de bril veel beter geworden?

    What’s in the box?

    VSDe inhoud van de doos is op het eerste gezicht erg karig, de doos zelf is van karton zonder dat het logo ook maar ergens te bekennen is. In de doos vindt je de Stardust bril met enkele extra onderdelen. 2 schuimrubberen zijstukken die het dragen comfortabel maken, en een schuimrubberen onderdeel voor je voorhoofd. Ook zit er een extra plaat van kunststof in, deze plaat zorgt ervoor dat het scherm van je telefoon in twee delen wordt verdeeld. Voor de rest zit er nog een handleiding in de doos, helaas zitten er geen extra attributen in zoals extra lenzen of een schoonmaakdoekje.

    Gebruik

    VS1Voor het testen wordt gebruik gemaakt van een Samsung Galaxy S5. Het eerste dat opviel na de stevige indruk die de bril maakt, is dat het er in schuiven van de telefoon behoorlijk krapjes is. De telefoon dient via bovenkant van de bril te worden ingeschoven. De telefoon past dan nauw aansluitend tussen twee rubberen randjes tegen het scherm en het achterpaneel. Dit paneel dat tegen de achterkant van de telefoon duwt bevat een stukje schuimrubber en wordt door de telefoon naar buiten gedrukt.

    Dit is onderdeel van de plastic constructie en zorgt er voor dat de telefoon erg stevig in de bril zit, maar misschien wel iets té stevig. Door de schuimrubberen elementen zal je telefoon niet beschadigd raken, maar het plaatsen van de telefoon kan niet als bijzonder gemakkelijk worden bestempeld.

    De Stardust is niet voorzien van extra software die je moet downloaden, je kunt wel een QR code scannen die op de website van VRIZZMO staat hiermee kun je de VR instellingen verbeteren. Omdat de VRIZZMO Stardust een verbeterde versie van de Google Cardboard is kun je ook gewoon de Cardboard applicaties downloaden. Door de form factor van de bril kan het zijn dat de camera achter op je telefoon naar een deel van de behuizing kijkt. Dit was bij de Galaxy S5 geen probleem.

    De half-open structuur van de telefoon biedt veel mogelijkheden. Je kan bijvoorbeeld de telefoon nog besturen terwijl deze in de bril zit, ook kun je je telefoon opladen tijdens het spelen en kun je oordoppen inpluggen.

    Een handige feature die ook bij de laatste bril zat zijn de twee pootjes aan de linker- en rechterkant van de bril. met deze pootjes kun je sommige apps aansturen tijdens het spelen, bij andere brillen heb je hiervoor een controller nodig of kun je gewoon domweg niet spelen zonder speciale bril.

    Een unieke feature aan de bril zijn de dubbele lenzen, VRIZZMO is bijna de enige fabrikant die dubbele lenzen gebruikt. Een groot nadeel hiervan is dat de bril ontzettend lastig is schoon te maken, de binnenkant van de lenzen zijn bereikbaar maar de buitenkant van de lenzen niet. De bril is gemaakt van stevig, licht en duurzaam materiaal. Met de extra onderdelen present kun je voor een lange tijd veel plezier hebben van deze bril.

    Beeld & Lenzen

    VS4De combinatie van het Galaxy S5 scherm en de lenzen van de VRIZZMO zorgden voor prima beeld. De kwaliteit van het beeld is natuurlijk ook afhankelijk van het scherm van je eigen telefoon, maar met een resolutie van 1920×1080 pixels op een scherm van 5,1 inch is de kijkervaring behoorlijk goed.

    Zoals eerder gezegd heeft VRIZZMO een andere aanpak op het gebied van lenzen. Daar waar standaard brillen voorzien zijn van één paar lenzen, maakt de VRIZZMO gebruik van twee paar. Deze staan in lijn met elkaar en zo wordt het beeld correcter weergeven. In de praktijk is het echter lastig om de vinger te leggen op het exacte verschil. Net als bij de voorgaande versie heeft de bril een field of view van 105 graden, helaas zijn de lenzen van de bril niet te verstellen.

    Wat wel een nadeel is aan de kijk ervaring bij de Stardust (tevens ook bij de vorige bril van VRIZZMO), is dat je een stuk meekrijgt van de middenstreep van het beeldscherm. Maar dat heeft meer te maken met de formaat van de telefoon die je hanteert, de Galaxy S5 heeft namelijk een 5,1 inch scherm terwijl er telefoons van 5,7 inch in de bril passen.

    Comfort

    VS3Voor een VR bril die qua budget in de middenklasse zit biedt de VRIZZMO Stardust vrij veel comfort. De hoofdband is makkelijk te verstellen door middel van klittenband, hierdoor blijft de bril tijdens de ervaring goed op z’n plek. Ook heeft de hoofdband een elastisch achterkant gekregen, met daarbij een band over de bovenkant van je hoofd voor extra stabiliteit.

    Een groot verschil met de vorig bril is het design van het gezichtscomfort, waar de schuimrubberen gezichtsbescherming eerder met klittenband werd vastgemaakt gebeurd dat nu met een handig kliksystem. Een groot voordeel hiervan is dat je de onderdelen van de bril sneller en makkelijker kan verwisselen, en de aansluiting neemt niet af in kracht hoewel dat met klittenband vaak wel het geval is.

    Met de pootjes aan de zijkant kun je de bril makkelijk besturen. Waar je bij andere brillen vaak de telefoon in- en uit de bril moet halen, kun je de telefoon hier makkelijk laten zitten. Een nadeel aan de bril is de ventilatie. De ventilatie kwam eerder uit de regio waar de neus zat, nu komen juist de problemen hier vandaan. Omdat de bril nauw aansluit aan het gezicht en de telefoon heel nauw aangesloten zit beslaan de lenzen eerder. Hierdoor moet je vrijwel de gehele tijd dat je de bril draagt door je mond ademen. Ook zit er een scherp randje aan de zijkant van de hoofdband, je moet deze dus over je oren trekken en niet laten steunen op je oren.

    Design en Kwaliteit

    VS1De bril is voorzien van een rechthoekig ontwerp dat is opgebouwd uit harde plastic elementen. De voor en zijkant van de bril kunnen voor 5 euro meer worden bedrukt met een logo. Waar de bril eerder op zijn plek werd gehouden met schroefjes is de bril nu volledig in elkaar geklikt. Een stevige constructie die gemakkelijk te repareren is, daarbuiten ziet het er ook heel strak uit. De beste feature aan deze bril is het halfopen design, hierdoor is de telefoon gemakkelijk te besturen.

    Ook waren we in staat om een audiokabel en zelfs de lader aan te sluiten op de telefoon terwijl deze in de bril zat. Iets dat niet bij alle mobiele vr brillen vanzelfsprekend is. Door deze open elementen bleef zelfs de camera te gebruiken voor eventuele augmented reality applicaties. Let wel op; bij de Samsung Galaxy S5 zit de camera netjes gecentreerd. Bij een toestel zoals de Sony Experia  zit de camera in de hoek en dat zou nog wel eens een probleem kunnen worden door de behuizing van de Stardust.

    Hoewel het erg bijzonder is dat de VRIZZMO Stardust dubbele lenzen heeft, blijft het erg onhandig. De lenzen vallen erg lastig schoon te maken, het ziet er gaaf uit maar heeft volgens ons weinig meerwaarde. Een groot verschil met de vorige VRIZZMO bril is het design, bij de vorige bril is het design gekozen puur uit praktische overwegingen. Nu heeft VRIZZMO wel meer tijd aan de bril besteed, de bril ziet er erg strak uit met een robuust patroon op meerdere onderdelen. Ook een pluspunt is je eigen logo of design op de bril, hierdoor krijgt de bril een iets persoonlijkere uitstraling.

    Prijs

    De VRIZZMO Stardust is met 60 euro redelijk te doen, beter design en meer comfort zorgt ervoor dat deze bril richting de hogere middenklasse gaat. Let wel op, dat er twee verschillende versies zijn. Een voor standaard formaat smartphones (tot 151mm x 75mm) en een voor de grotere modellen zoals de Note 5 (tot 158mm x 75mm) met zeven millimeter extra ruimte in de breedte. Deze grote versie wordt aangemerkt als VRIZZMO Stardust Plus. Het maakt vervolgens niet uit of je een zwarte variant of een van de standaard design-opties kiest. Wil je een eigen custom logo of design op de bril gedrukt hebben, komt er 5 euro bij, voor een totaal van 65 euro.

     

    De VRIZZMO Stardust is wat ons betreft een goede bril, maar dat was de vorige bril van VRIZZMO ook. Er zijn wat onderdelen verbeterd, maar er is verder niet veel nieuws bijgekomen waardoor de bril beter is geworden. Dat moet VRIZZMO zelf ook gedacht hebben aangezien ze dezelfde prijs hanteren. Wij zien deze bril dan ook niet zozeer als een update, maar eerder een revisie.
    7.2Total Score
    Geen update, maar revisie

    De VRIZZMO Stardust is wat ons betreft een goede bril, maar dat was de vorige bril van VRIZZMO ook. Er zijn wat onderdelen verbeterd, maar er is verder niet veel nieuws bijgekomen waardoor de bril beter is geworden. Dat moet VRIZZMO zelf ook gedacht hebben aangezien ze dezelfde prijs hanteren. Wij zien deze bril dan ook niet zozeer als een update, maar eerder een revisie.

    Gebruik
    7
    Beeld en Lenzen
    8
    Comfort
    7
    Design en Kwaliteit
    7.5
    Prijs
    6.5


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    23-10-2015, 16:05 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    22-10-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Magic Leap haalt 542 miljoen op bij Google

    Magic Leap haalt 542 miljoen op bij Google

    Eerder deze week werd bekend dat Google 542 miljoen dollar ging investeren in het bedrijf Magic Leap. Juist, een half miljard word geïnvesteerd in een startup bedrijf. Magic Leap is in een klap een bedrijf geworden waar we rekening mee moeten houden, maar wat is Magic Leap en waarom krijgen ze een half miljard van Google?

    Virtual Reality, Augmented Reality of Magie?

    Magic Leap OrcaAlles wat wij weten over Magic Leap komt uit een demo filmpje, hierin valt te zien hoe een Orka omhoog duikt in een gymzaal van een High School. Nou hebben we al hele vette dingen gezien in de virtual reality wereld, maar een Orka in een gymzaal is voor ons ook compleet nieuw. Nog iets dat heel vreemd is aan het filmpje is dat geen enkel persoon in de hele zaal een bril opheeft, in ieder geval geen virtual reality bril. Het kan ook geen vorm zijn van Augmented Reality want daar is ook een bril voor nodig, is het dan magie?

    Dat is het in ieder geval niet, Magic Leap lijkt gespecialiseerd te zijn in Hologrammen. In de video valt te zien dat dit geen flikkerende Tupac hologram is, maar een levensechte Orka compleet met liters water die omhoog schieten. Hoe werkt deze technologie, en hoe kan het dat het nu al zo levens echt is?

    Dynamic Digitized Lightfield Signal

    Magic Leap laat vrij weinig los over het bedrijf en wat ze doen, hoewel het duidelijk is dat ze met hologrammen werken weten we niet hoe ze dit bewerkstelligen. Magic Leap zelf zegt dat ze meer werken aan een idee dan aan een product. Hedendaags heeft virtual reality de mogelijkheid om je in een compleet nieuwe omgeving te zetten, zelfs interactie is mogelijk. Maar toch voelt het allemaal niet natuurlijk aan, daar ligt de uitdaging voor Magic Leap.

    Magic Leap is begonnen met het ontwerpen van iets dat ze het Dynamic Digitized Lightfield Signal noemen, Digital Lightfield in het kort. Een digitaal lichtveld dus, maar niet zomaar een digitaal lichtveld. Digital Lightfield is biomimetisch, dat betekend het nabootsen van natuurlijke effecten. Dit zorgt ervoor dat het Digital Lightfield correspondeert met onze natuurlijke sensoren in onze hersenen waardoor alles wat je ziet natuurlijk aanvoelt. Door hardware, software, sensoren en core processors toe te voegen aan het Digital Lightfield, creëert Magic Leap een ervaring die zo onverwachts goed is dat ze het magisch noemen.

    Team

    MLOp het moment dat je gaat zoeken naar de personen achter Magic Leap krijg je een aparte lijst met het soort personen die er werken, niet de personen zelf. De lijst bestaat uit Story-tellers, Rocket Scientists, Artificial Intelligence gurus, Software ninjas, Computing Hobbits, Movie Freaks, Mathematical Artists, Whole-earthers, Psychedelic Physicists, People People en Music Lovers. Probeer daar maar eens wijs uit te worden.

    Als je verder gaat zoeken op twitter kom je voor de rest alleen maar grappige posts tegen, bijvoorbeeld een leeg kantoor op het moment dat The Avengers uitkwam, of een Gandalf omgetoverd tot kerstman. Ook staan er nieuwe toevoegingen aan het bedrijf tussen, naast een hond en een baby staan hier ook erg indrukwekkende namen tussen.

    Denk bijvoorbeeld aan voormalig VEVO CEO Rio Caraeff, Voormalig Vicepresident van Samsung Advanced Software Yannick Pellet, ‘Vader’ van de Metaverse Neal Stephenson, Scott Henry die onder andere bekend is van Apple en Beats by Dr. Dre, en uiteindelijk de CEO van Magic Leap zelf Rony Abovitz.

    ML3Rony Abovitz is een excentrieke man, hij gaf ooit een Tedx conferentie verkleed als een Astronaut die twee vechtende apen bij zich had en een chocoladereep zo groot als hemzelf. Allerminst vreemd dus, zijn laatste Tedx conferentie heeft hij op het allerlaatst afgezegd met de volgende reden: ‘’in het eerste deel van The Hobbit zag je de kop van Smaug en een stuk van zijn staart, pas in het tweede deel zag je de volledige draak’’.

    Dat is dus ook zijn marketing strategie, niet te veel weg geven en wachten tot het allerlaatste moment. Deze strategie heeft Magic Leap al we zo’n 542 miljoen dollar opgeleverd, een vreemde man maar heel goed in zijn werk.

    Toch wel een HMD?

    Abovitz laat dus erg weinig zien, heel af en toe komt er een video online voor de enthousiasteling. De vraag is alleen hoe werkt de technologie van Magic Leap? Is er een bril nodig of iets anders? Hier wordt veel over gespeculeerd, de een zegt dat het een draagbare projector is die je oogbewegingen volgt.

    De ander zegt dat het een soort infrarood camera is die hetzelfde werkt als Microsoft Kinect, door de infrarood camera zou de omgeving een 3D omgeving worden waardoor virtuele objecten rekening houden met de werkelijke omgeving. Het probleem is dat er per video verschil is, bij de ene video is er duidelijk te zien dat de gebruiker een bril draagt. Bij de laatste demo was er echter geen bril te bekennen, de demo is niet bewerkt dus wordt er dan wel of geen bril gebruikt?

    Release

    Er is dus weinig bekend over het product, het team en de technologie. Zo is ook de releasedatum nog onbekend, Volgens CEO Abovitz moet het Digital Lightfield in de nabije toekomst al beschikbaar worden. Wij denken dat het echter nog wel even gaat duren met de nieuwe investering van Google, met 542 miljoen dollar is er nog genoeg speelruimte voor eventuele verbeteringen. En als het product net zo goed is als op de demo te zien valt willen wij nog rustig even wachten. Magic Leap is dus de naam die je in de gaten moet houden.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    22-10-2015, 13:33 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    20-10-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.virtual reality in de medische wereld

    virtual reality in de medische wereld

    Vaak wordt er gedacht dat virtual reality alleen bedoelt is om spelletjes te spelen en om kinderen te amuseren. Maar dat is niet het geval, buiten de spelletjes en de zakelijke toepassingen om wordt virtual reality ook gebruikt in de medische wereld. Met verschillende soorten virtual reality therapie zijn dokters in staat om pijn te verlichten en rustgevende omgevingen te creëren.

    Western University of Health Sciences – Pomona, California

    VRM1Deze universiteit in California heeft als eerste ter wereld een virtual reality laboratorium geopend. Het laboratorium is speciaal ontwikkeld om studenten een andere kijk op het menselijk lichaam te geven, in plaats van 2D afbeeldingen te bekijken kunnen de studenten nu het hele lichaam in 3D bekijken.

    WUHS werkt met verschillende soorten virtual reality.

    Naast de ‘normale’ Oculus Rift gebruikt WUHS ook een grote virtual reality tafel, de Anatomage Virtual Dissection Table. Deze tafel geeft studenten de mogelijkheid om het menselijk lichaam van top tot teen te ontleden, elk onderdeel van het menselijk lichaam kan in 3D worden bekeken zodat het zo goed mogelijk kan worden bestudeert.

    De Oculus Rift wordt nog weer iets anders gebruikt, met de Rift krijg je een volledige virtuele rondleiding door het menselijk lichaam. Bij deze tour krijg je bij elk onderdeel een uitleg over de functies en kenmerken van een orgaan of ledemaat.

    PTSD

    U.S. Navy Hospital Corpsman 3rd Class Sean Stevenson takes a knee while on a security patrol in Sangin, Afghanistan, June 6, 2011. Stevenson is a corpsman with Combined Anti-Armor Team 2, Weapons Company, 1st Battalion, 5th Marines, Regimental Combat Team 8. The U.S. Marines conduct frequent patrols through the area to show a presence and interact with the community to find ways to help the populace. (U.S. Marine Corps photo by Cpl. Nathan McCord/Released)Een bekende stoornis bij oorlogsveteranen is het Posttraumatic Stress Disorder, hierdoor krijgen veteranen nachtmerries, flashbacks en angstaanvallen. Al in 1997 heeft het bedrijf Georgia Tech een virtual reality programma gelanceerd genaamd: Vietnam Virtual Reality. Dit programma zorgde ervoor dat de veteranen een manier hadden om de traumatische ervaringen in veilige omgeving konden verwerken.

    Tegenwoordig zijn er speciale klinieken die deze behandelingen doen en er zijn zelfs ziekenhuizen mee bezig. De veteranen uit Irak en Afghanistan herleven regelmatig scenario’s die ze hebben meegemaakt tijdens de oorlog. In een veilige virtuele omgeving krijgen de veteranen de mogelijkheid om zich te distantiëren van deze gebeurtenissen, hierdoor leren ze hoe ze om moeten gaan met PTSD. Zonder virtual reality zouden deze veteranen geen uitlaatklep hebben en continue in een staat van angst leven.

    Fantoompijn

    VRM2Voor veel mensen die een ledemaat hebben verloren is fantoompijn een terugkerende kwaal. Een veel voorkomend geval is de verkrampte vuist, de persoon die zijn hand is kwijtgeraakt heeft het gevoel dat de hand er nog is en dat deze verkrampt is. Niet alleen is dit erg raar maar de meeste mensen omschrijven de pijn die ze voelen als ondraaglijk. Virtual reality biedt hiervoor een uitweg; de spiegelmethode.

    De persoon staat in virtual reality voor een spiegel met het verloren ledemaat nog steeds aan het lichaam. Doordat de hersenen het ledemaat herkennen gaan de zenuwen hier zich op afstellen, in andere woorden de zenuwen herkennen de hand en hiermee krijgt het slachtoffer weer controle over de verloren hand. Door vervolgens deze virtuele hand speciale handelingen te laten verrichten verdwijnt de fantoompijn.

    Dit zijn slechts enkele voorbeelden van hoe nuttig virtual reality kan zijn, angst word afgewend en pijn verdwijnt. Zonder virtual reality zouden veteranen in een constante staat van angst leven, en zouden mensen die ledematen verloren hadden altijd pijn hebben. Virtual reality is dus niet alleen leuk om spelletjes mee te spelen maar helpt mensen om rust te creëren en pijn te verlichten.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (1 Stemmen)
    20-10-2015, 10:29 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    14-10-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.SpaceVR: verken de aarde vanuit het ISS
    on oktober 14, 2015

    Van de 108 miljard mensen die ooit hebben geleefd, hebben slechts 536 de aarde gezien vanuit de ruimte. Zo begint de samenvatting van de Kickstarter van SpaceVR. De bedenkers van SpaceVR vinden dit (net als ons) veel te weinig, de ruimte moet toegankelijk worden voor iedereen. En dat is precies wat er gaat gebeuren, SpaceVR gaat 360 graden video’s maken vanuit het International Space Station (ISS).

    Kickstarter

    SPVR1Door het Kickstarter project van SpaceVR  kun je straks ongelimiteerd ronddwalen door de ruimte, vanuit het ISS kun je live meekijken met alle astronauten.  Het idee is simpel, stuur 6 tot 8 camera’s de ruimte in en laat deze voor een bepaalde tijd de aarde en ruimte filmen. Hoewel het idee simpel is, blijkt het in de realiteit erg moeilijk te zijn. Er is namelijk erg veel geld gemoeid met zo een onderneming, het kost alleen al honderdduizend  dollar om 2D beelden te filmen in de ruimte.

    Op dit moment is het doel van 100.000 dollar al overschreden, dat betekend dat er één camera rig de ruimte in wordt gestuurd met vier camera’s die in 16K resolutie de ruimte zullen vastleggen. Helaas zullen deze 4 camera’s niet genoeg zijn om een volledig 3D beeld van de ruimte te schieten, om dit te bewerkstelligen is er nog 200.000 dollar meer nodig. Op het moment dat dit doel is behaald worden er 4 extra camera’s de ruimte ingestuurd, deze camera’s zullen een volledig 360 graden beeld weergeven in een volledige cirkel om de aarde heen.

    Het proces

    SPVR6Om er voor te zorgen dat wij uiteindelijk de aarde kunnen bekijken in virtual reality vanuit de ruimte moeten er eerst 6 stappen worden voltooid:

    1: is het ontwikkelen van de camera’s en het testen van het product onder de zwaarste omstandigheden.

    2:is het testen van de hardware op 18,28 KM hoogte, dit is net op het randje van de atmosfeer. Ook deze beelden worden in 360 graden opgenomen als klein voorproefje van het echte werk.

    3: bestaat uit het versturen van de hardware, deze hardware zal verstuurd worden met de SpaceX Dragon. De SpaceX Dragon is een raket die de bemanning van het ISS voorziet van nieuwe voorraad en technologie.

    4: zal uitgevoerd worden door een echte astronaut, de astronauten moeten de camera’s namelijk plaatsen en activeren. De camera’s zullen in de Cupola Module van het ISS worden geplaats, dit is het ideale observatiepunt om vanuit de ruimte naar de aarde te kijken.

    SPVR75: is het opslaan van de camerabeelden in het NanoRacks NanoLab aan boord van het International Space Station, hier worden de camera’s opgeladen en onderhouden.

    6: is het versturen van de content naar de aarde, de content word in een capsule teruggestuurd naar de aarde. Hier zal het verwerkt worden en doorgestuurd worden naar iedereen over de hele wereld.

    De eerste keer dat dit zes stappen plan is voltooid zal SpaceVR twee keer per jaar content naar de aarde sturen. Op het moment dat het project succesvol blijkt te zijn zal er niet 2 maar 4 keer per jaar content naar de aarde worden verstuurd, dat zou betekenen dat je om de 3 maanden een uitstapje naar de ruimte kan maken!

    Overview One

    SPVR4Om al deze content te filmen is er natuurlijk een hele goede camera nodig, die camera heet de Overview One. De camera is vernoemd naar het Overview effect dat alle Astronauten ervaren als ze voor het eerst in het ISS komen: de realisatie dat de aarde maar een minuscule planeet is in ons universum. Over een paar maanden kunnen wij wellicht datzelfde gevoel ervaren.

    Er is vrij weinig bekend over de Overview One, het is dan ook geen normale 360 graden camera. De Overview One heeft de capaciteit om met vier camera’s 16K resolutie te filmen, op dit moment kunnen de meeste virtual reality headsets nog geen 4K aan. Dit geeft aan hoe goed de kwaliteit van de camera’s zijn. De Overview One gaat voor de eerste missie gebruik maken van SD kaarten die verstuurd zullen worden naar de aarde, in een later stadium als er meer investeerders zijn gaan de camera’s gebruik maken van ingebouwde CPU’s.

    Het originele plan was om 8 camera’s te versturen die op 32K resolutie zouden filmen, met daarbij 4 ingebouwde CPU’s en 3 USB poorten die gelinkt konden worden aan de internet verbinding van het ISS. Omdat er nog te weinig geld is binnengehaald bleek het originele plan a bridge too far.

     

    Lancering

    Op dit moment zijn de mensen van SpaceVR druk bezig met de laatste onderzoeken en tests, het duurt echter nog wel even voordat de Overview One de ruimte in wordt gelanceerd. In Q2 van 2016 staat de lancering op het programma, in Q3 worden de eerste beelden terugverwacht. De eerste beelden zullen echter nog in 2D zijn, in Q2 van 2016 wordt een tweede Kickstarter project opgezet om ervoor te zorgen dat we nog betere beelden vanuit de ruimte krijgen.

    Van pretparken en sport tot aan het International Space Station, dit laat maar weer eens zien dat virtual reality geen grenzen kent. Wij zijn ontzettend enthousiast over SpaceVR en kunnen niet wachten om in virtual reality in een baan rond de aarde te vliegen!


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    14-10-2015, 14:20 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwe Toybox trailer toont mogelijkheden Touch
    on oktober 14, 2015

    De controllers van Oculus die helaas pas na de release van de Rift zelf op de markt komen zijn het resultaat van een langdurig ontwikkelingstraject.  Tijdens Oculus Connect 2 (OC2) werd er meer verteld over dit lange proces en het eindresultaat; de Oculus Touch controllers.  De meest recente trailer die deze week online werd gezet geeft meer inzicht over de mogelijkheden en toepassingen van Touch.

    OC17Handjes in de lucht

    Gedurende OC2 werden er al een aantal games geteased die gebruik maken van de bewegingsgevoellige controllers zoals het geweldige Bullet Train.  De opzet van Toybox is wat meer simplistisch maar desondanks erg vermakelijk. Men nemen een virtuel ruimte, twee personen en een flink zooitje virtueel speelgoed en de rest (lees: chaos) volgt vanzelf.

    In de trailer ziet je onder meer blokken en poppen voorbij komen maar er is ook ruimte voor wat meer serieus werk. De twee karakter schieten met old school katapulten en futuristische ogende (laser)pistolen. De Toybox omgeving werd gebruikt tijdens de ontwikkeling van de controllers en lijkt een perfecte introductie van de Touch controllers.  Wij achten de kans dan ook groot dat dit één van de demo’s is die ten tijde van release meegeleverd wordt.

    Social VR

    Een veelgehoorde opvatting is dat vr nog niet sociaal genoeg is en dat voor een echte breaktrough naar de massa er meer focus moet liggen op het samenbrengen van mensen.  Toybox is hier een perfect voorbeeld van en een ideale kandidaat om het virtuele landschap te veranderen waar single-player ervaringen domineren.  Daarnaast ziet het er ook zeer vermakelijk en gezellig uit, spelen met blokken voor gevorderden.

    Potentie van Toyboxoculus-controller

    De potentie van samen in één virtuele ruimte verblijven gaat natuurlijk verder dan met poppen spelen. Naast communiceren en het delen van content is het natuurlijk een ideale methode om bijvoorbeeld trainingen te geven of mensen kennis te laten met nieuwe apparaten.  Het lijkt ons dan ook logisch dat  Toybox -of een nog socialere variant- een belangrijke rol gaat spelen in de virtuele omgeving.

    Releasedate Oculus Touch

    De release van de Rift is in het eerste kwartaal van volgend jaar, in het opvolgende kwartaal kunnen wij helaas pas aan de slag met Oculus Touch. Het is echter wel mogelijk om tijdens de pre-orders voor de Rift, die eind dit jaar gedaan kunnen worden, de Touch controllers vast mee te bestellen.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    14-10-2015, 14:20 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FlyBi; virtual reality drone op Indiegogo
    on oktober 13, 2015

    Wij krijgen vaak de vraag van dronevliegers of er al virtual reality brillen op de markt zijn waarmee een drone bestuurd kan worden.  Het grootste issue is de headtracking of het beperkte Field of View. De camera moet een 360 graden blikveld bieden of de camera moet mee draaien met beeld om een echte ‘vr’ ervaring te bieden.  Top op heden was dit bij slechts enkele (dure) drones mogelijk. Dankzij de FlyBi het virtueel vliegen met een Drone een stuk dichterbij en goedkoper.

    FlyBi out of the box

    De FlyBi is een drone zoals vele andere maar onderscheid zich door ‘out of the box’ klaar te zijn voor een virtuele vlucht. De Drone wordt namelijk geleverd met een vr bril en een 1080p camera gemonteerd. Naast het opnemen van van HD video kun je dus live meekijken,via een Wifi verbinding worden de beelden rechtstreeks naar de vr bril gestreamd.

    6-Tracking-Gimbal-fast

    Tracking, camera & scherm

    Dankzij het trackingsysteem beweegt de camera mee wanneer je je hoofd draait. Op afbeeldingen is te zien dat het geen volledig 360 graden blikveld betreft, je kunt dus niet achter je kijken.  De bril zelf beschikt over twee HD LCD schermen aan de binnenzijde en een WiFi zender en ontvanger. De camera kan zowel HD foto’s als video’s schieten.  Dat eerste doet hij met een resolutie van 12 MP en de video’s kunnen zowel in 720p op 120FPS en in 1080 met 60FPS gemaakt worden.

    2-camerazoom

    Smart drone

    Drones worden steeds intelligenter en eenvoudiger te bedienen. De FlyBi beschikt bijvoorbeeld ook over sensoren die je helpen om obstakels te ontwijken. Dit is eigenlijk ook noodzakelijk wanneer je toevallig net de andere kant op via met je vr bril. Daarnaast wordt er ook een applicatie bijgeleverd waarmee je een route kunt plannen, de beelden kunt bekijken en foto’s en video’s kunt schieten.

    Prijs & levertijd

    De FlyBi heeft zijn Indiegogo-doel van 35k ruimschoots behaald. Met nog tien dagen te gaan staat de teller inmiddels op bijna 70 duizend dollar. De early bird versie van de Drone kost zo 750 dollar en wordt medio volgend jaar geleverd.  Wij zijn geen Drone specialisten maar de prijs/kwaliteit verhouding lijkt ons uitstekend, of dit wat zegt over de ervaring of de uiteindelijke presatie blijft afwachten…


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    14-10-2015, 14:19 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hulu lanceert VR app op de nieuwe samsung gear
    on oktober 13, 2015

    Tijdens afgelopen Oculus Connect 2 werd al duidelijk dat het virtual reality platform van Oculus veel meer dan alleen games gaat bieden. Zowel videodiensten als Netflix en Vimeo als filmmaatschappijen als 20th Century Fox  moeten zorgen voor een variëteit aan (immersive) video. Deze week werd bekend dat Hulu’s eigen vr app volgende maand beschikbaar is in de Oculus Store.

    Timing

    De nieuwste toevoeging aan de line-up van Gear VR applicaties wordt gelijktijdig met de nieuwe Gear VR gelanceerd. De timing van de lancering is dus uitstekend. Volgens één van de hoge heren van Hulu is de dienst ‘ready to go’ en gaat de dienst vanaf november de virtuele concurrentie aan met Netflix. De grote broer heeft al enkele weken een eigen applicatie in de Oculus Store en werd door ons reeds getest, maar niet zo chill bevonden.  De kans dat Hulu een nieuwe (lees: betere) ervaring gaat bieden achten wij dan ook klein.

    Video-Apps-Edit-640x402

    2D & Native VRHulu-VR-LivingRoom2

    Naast content die standaard aanwezig wil Hulu zich gaan onderscheiden door unieke setting te beiden om je favoriete serie of film te  kijken. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om Seinfeld te kijken vanuit Jerry’s appartement, wat op zich cool bedacht is maar waarschijnlijk niet lang interessant is.  Daarnaast gaat Hulu ‘Native VR’ content ontwikkelen, oftwel programma’s die speciaal voor virtual reality zijn gemaakt. De eerste film die zijn weg vindt naar het vr videoplatform krijgt de naam The Big One mee.

    Hulu-VR-LivingRoom1Hulu v.s Netflix

    Hulu is een gelijksoortig platform als Netfix en is voor ons Nederlands vrij onbekend. De content is een stuk minder interessant dankzij het gebrek aan Netflix originals zoals Better Call Saul, House of Cards & Narco’s. Qua opzet doet de virtual reality app wel sterk denken aan Netflix, je kijkt vanuit een 3D kamer naar een gigantisch 2D scherm. Op afbeeldingen is te zien dat de look & feel een stuk van Hulu wat moderner is dan de ‘our house in the Hamptons’ stijl van Netflix.

    The virtual future of TV?

    Direct na de lancering van de Netflix vr applicatie doken wij de vr living room in om te kijken of deze wijze van ‘Netflixen’ toekomst heeft.  Grootste issue is de mate van comfort, het is gewoon niet relaxed om lange tijd met een vr bril op je hoofd te zitten, laat staan gezellig. Wanneer de vr brillen kleiner en comfortabelere worden – wat slechts een kwestie van tijd is-  kan deze manier van video kijken absoluut een plek vinden binnen ons huidige kijkgedrag. Voorlopig doet een 2D scherm in real life prima dienst om te bingen…


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    14-10-2015, 14:17 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    12-10-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verslag; hands-on met de HTC Vive

    htc-vive-world-tour2

    Bij vr-expert hebben wij zo’n beetje elke vr bril getest behalve de consumentenversie van de Rift en natuurlijk de HTC Vive. Laatstgenoemde mochten we proberen tijdens Gamecom tot ons last-minute werd medegedeeld dat onze spot kwam te vervallen…bummer. Des te enthousiaster waren wij dus toen wij benaderd werden om de Vive te testen in Amsterdam, samen met een verslaggeefster van Radio 1.

    De demo vond plaats in het Dutch Design Hotel in Amsterdam waar wij als eerste van die dag aan de slag mochten met de Vive. Na een goede nachtrust in hetzelfde hotel ontmoette wij Mischa van Radio 1 s’ochtends vroeg voor een pre-vr interview. Na een kort vragenrondje over de ins-en outs van de vr industrie en natuurlijk de Vive vervolgenden wij onze weg naar de ontvangstruimte.

    Hier volgde een welkom van de lieftallige PR-dames waarna we snel de naastliggende ruimte ingingen en daar werden opgewacht door Graham, de technische man van HTC.

    IMG_1775

    De set-up

    lighthouseDe ruimte waar de demo plaatsvond was vrij klein, zo’n 5 bij 5 meter met in twee hoeken de welbekende Lighthouse boxes. Voor degene die niet bekend zijn met deze techniek; deze dienen als zender/ontvanger van laserstralen die de positie van de headset en controllers bepalen middels een soort sonar techniek.  De headset zelf zat met een dikke kabel vast aan PC en die weer in verbinding stond met een controlesysteem waarachter Graham plaats nam.  Normaliter zit de kabel waarschijnlijk via een systeem vast aan het plafond maar bij deze demo lag hij los op de vloer.

    De bril

    Na korte kennismaking met de controllers kreeg ik de Vive headset op. Deze  is een stuk groter dan bijvoorbeeld de DK2 maar zit verassend comfortabel.  Naast de prima beeldkwaliteit viel op dat het blikveld (Field of View) nog niet optimaal is. Ik had nog sterk het gevoel dat ik door een verrekijker keek, een bekend issue met bijna alle vr-brillen. Naar mijn idee heeft de Vive ongeveer dezelfde FOV als de Gear VR. Goed maar niet perfect.

    Het beeld was voor de rest helder en scherp en het zogenaamde screendooreffect was amper zichtbaar. Heldere kleuren en de uitstekende lenzen zorgden voor een prettige ervaring die nergens te intens of verblindend werd.

    De controllersDSC00530

    De twee controllers van de Vive waren verbazingwekkend licht en beschikken over een aanrakingsgevoelige touchpad in de vorm van een cirkel aan de bovenzijde. Daarnaast de welbekende trigger aan de onderzijde en nog een aantal andere knoppen zoals een home-button onder het touchpad. De controller liggen prima in de hand en de tracking was tot op de millimeter nauwkeurig.  Dit zorgde voor een zeer prettige ervaring en onmerkbare latency.

    Vive-Lighthouse2De tracking van de Vive heeft een uitstekende reputatie en ik was erg benieuwd hoe deze zich verhield tot zowel de headset als controllers. Het werd direct duidelijk dat het een zeer nauwkeurig systeem is en de omgeving alsmede de apparatuur uitstekend positioneert.  Graham hield de controllers in de lucht vast en het aanpakken, oftewel grijpen in de lucht, ging verbazingwekkend goed. Zonder enige vorm van ‘real life’ oriëntatie was ik in staat de controllers aan te pakken.


    De ingenieuze afbakening van de ruimte in de virtuele omgeving zorgt ervoor dat je wanneer je te dicht bij een muur in de buurt komt er automatisch een raster- in de vorm van een muur- verschijnt.  Dit werkte uitstekend en dankzij de extra ingebouwde buffer hoef je nooit bang te zijn je hoofd of andere ledematen te stoten.

    Navigeren door de ruimte voelde in het begin wat onwennig maar na een tijdje als tweede natuur. Het feit dat de kabel los achter me bungelde en er een reporter om me heen liep zorgde ervoor dat ik vrij voorzichtig te werk ging. Maar zoals Graham het treffend verwoorde ‘there’s only one rule in VR, when you get punched when someone is in VR it’s your own fault’.

    De demo’s

    Voordat de echte demo’s starten kon ik eerst even met welkbekende ballonnen spelen.  Simpel maar zeer vermakelijk; kies een kleur, blaas de ballon op met de trigger en sla hem vervolgens weg met één van beide controllers. Deze simpele acties toonde gelijk de potentie en de toegevoegde waarde van een goede vr controller aan. De mate van immersie is vele male hoger wanneer je andere ledematen kunt betrekken. Het wegslaan van de ballonnen ging bovendien zeer precies wat wederom de kwaliteit van de tracking aantoonde.

    Graham (die communiceerde via de headphones) startte vervolgens de eerste demo op. Tijd voor het echte werk en voor mij de meeste memorabele vr ervaring tot dusver.

    The Blue Encounter

    download

    De diepte van de oceaan is de setting van diverse virtual reality games, films en ervaring. De omgeving leent zich perfect voor –letterlijke- onderdompeling.  De demo op de HTC lijkt in deze op de andere diepzee ervaring die ik heb gehad maar de mate van immersie was een stuk hoger. Naast de betere beeldkwaliteit dan bijvoorbeeld de DK2 droeg vooral het feit dat ik rond kon lopen op het dek van het gezonken schip bij aan de ervaring.

    De omgeving en de vissen waren prachtig vormgegeven en reageerde op de bewegingen van de controllers door snel weg te zwemmen. Het werd pas echt spectaculair toen in de verte het geluid van een walvis hoorbaar werd. Juist, het geluid want naast een realistische 360 graden ervaring is het geluid ook gerelateerd aan je positie. Vergelijkbaar met het Atmos systeem van Jaunt & Dolby.  Oog in oog staan met het gigantische beest was een bijzondere ervaring maar tijd om elkaar lang in de ogen te staren kregen we niet…

    Job Simulator

    job-simulator-kitchen-2

    Deze demo speelde zich af in een keuken met allerhande keukengerei en ingrediënten om een heerlijke virtuele maaltijd te bereiden. Uitleg door een robot over hoe te werk te gaan werd door mij snel gecounterd met een pak melk richting zijn hoofd. Na een dankbare ‘thank you human, can i have another?’ was het tijd om de keuken verder te verkennen.

    Met de trigger konden bijna alle aanwezige objecten worden vastgepakt met virtuele handen om het werk in een keuken te simuleren. Dit was voor mij echter een ideale gelegenheid om de controllers eens goed te testen en gelijktijdig de keuken tot een smeerboel te maken. Net zoals in de echte wereld.  De robot -en ik- hadden echter snel genoeg van het gooien van objecten,  gelukkig startte Graham snel de volgende demo.

    Tilt Brush

    google-acquires-tilt-brush

    Tilt Brush is een soort Paint 3.0, ofzoals Graham het (wederom) beter verwoorde 3D.0 en lijkt in deze zeer veel op het recent aangekondigde Medium van Oculus.  In een virtuele omgeving kan je aan de slag met allerhande teken-en kliedertools. Met de ene kies je uit een diversiteit aan tools zoals pennen en borstels maar ook meer abstract gereedschap zoals regenbogen en vuur. Vervolgens kun je in vier dimensie tekenen, smijten en gooien met een barrage aan kleuren.

    Het feit dat je om je creatie kunt lopen geeft een extra dimensie aan de ervaring en zal veel creatieve types gelukkig stemmen.  Voor degene die niet zo creatief zijn (of nog harkpoppetjes tekenen zoals ondergetekende) is het een ervaring die slechts even interessant is.

    Aperture

    portal-htc-vive-aperture-science-featuredDe beste demo werd tot het last bewaard en bij het zien van de naam Aperture ging mijn hart al sneller kloppen. De vertaling van één van de beste games ooit naar virtual reality is uitstekend gedaan. Beter dan uitstekend, ronduit geweldig. De vormgeving, de mate van detail en natuurlijk de welkbekende humor komen uitstekend uit de verf in vr. Te veel vertellen over deze demo is eigenlijk zonde van de ervaring die jullie hopelijk ooit te wachten staat.

    Dat er een volledige vr game komt van Portal lijkt echter zeker. De demo eindigt namelijk met een blik op de welbekende testruimte waar een nog bekender blokje naar beneden valt… to be continued

    IMG_1778Conclusie

    De ervaring met de Vive was overweldigend, alsof ik weer voor het eerst een DK1 op mijn hoofd zette. Vooral de Aperture demo was voor mij een geweldige belevenis, een ervaring die niet snel overtroffen wordt. Hoewel ik nog geen hands-on heb gehad met bijvoorbeeld de consumentenversie van de Rift heeft HTC de lat zeer hoog gelegd. De mate van immersie is wellicht haalbaar voor Oculus maar het wordt lastig de bewegingsvrijheid te evenaren.

    De Vive komt in beperkte mate eind dit jaar op de markt, het grote publiek kan waarschijnlijk begin volgend jaar de virtuele wereld verkennen. Hopelijk krijgen veel van jullie de kans de Vive snel te proberen want het is een ervaring die de potentie van virtual reality op een overweldigend manier aantoont.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    12-10-2015, 15:32 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    08-10-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.SoftKinetic, virtual reality in een handomdraai
                

    Sony heeft het bedrijf SoftKinetic aangeschaft, SoftKinetic is een marktleider in diepte gevoelige camera’s en sensoren die het leven makkelijker maken. Van origine is SoftKinetic een bedrijf dat wil zorgen voor een intelligente leefomgeving, bijvoorbeeld een deur die automatisch opengaat door gezichtsherkenning. Sony heeft echter andere ambities en wil de technologieën gebruikt door SoftKinetic omvormen tot virtual en augmented reality technologie.

    SoftKinetic

    SSk1Zoals eerder gezegd is SoftKinetic een marktleider op het gebied van dieptegevoelige camera’s en sensoren, door meer dan 10 jaar aan research en ontwikkeling zit SoftKinetic nu in de fase dat ze producten op de markt kunnen brengen. Alle producten van SoftKinetic zijn volledig gericht op gebruiksgemak, en moet aan de volgende drie waarden voldoen.

    Active Control: de gebruiker van de producten moet apparaten kunnen gebruiken en besturen door handgebaren in plaats van fysieke handelingen te verrichten. Hierbij kun je denken aan een deur die opengaat door een handgebaar in plaats van een deurklink omlaag te drukken.

    Context Awareness: Hierbij wordt er gebruik gemaakt van apparaten die informatie verzamelen over de omgeving, hierbij kun je denken aan locatie, tijd, gebruikers activiteit en dichtstbijzijnde gebruikers en apparaten. Een goed voorbeeld hiervan is een smartwatch die makkelijk te dragen is en tegelijkertijd een handige functie heeft.

    Real World Acquisition: Het scannen en maken van nauwkeurige 3D Modellen van objecten in je nabije leefomgeving. Bijvoorbeeld een woonkamer met interieur die volledig gescand wordt door de SoftKinetic producten.

    SSKOm deze technologieën te realiseren wordt er gebruik gemaakt van meerdere camera’s en sensoren. Op dit moment heeft SoftKinetic 5 apparaten die zorgen voor een interactieve intelligente leefomgeving.

    Depthsense Sensoren, Depthsense Camera’s, Depthsense Modules, Middleware (kleding die zorgt voor interactie met je leefomgeving) en User Experiences ( de ‘gewone’ controllers).

    Door deze 5 componenten samen te voegen zorg je voor een volledig intelligente en interactieve leefomgeving.

    Het doel van Softkinetic is om iedereen in de toekomst te voorzien van een intelligente en veilige leefomgeving, door middel van Depthsense technologie lijkt deze toekomst zeer nabij. In het filmpje hieronder krijg je een goed beeld van de intelligente leefomgeving met de toepassingen van Depthsense technologie van SoftKinetic.

    Aanschaf van SoftKinetic

    morpheus2Sony wil de technologie van SoftKinetic aanpassen om deze te gebruiken in virtual reality. Door deze technologie toe te passen worden kleine handelingen die eerder ‘onmogelijk’ waren nu heel normaal. Bijvoorbeeld het openen van een deur in virtual reality, op dit moment gaan deuren automatisch open en dicht omdat je de deurklink niet kan vastpakken.

    De technologie is nog niet ver genoeg om je virtuele handen dezelfde handeling te laten uitvoeren als je echte handen, met de technologie van SoftKinetic zou je dus met handgebaren deuren kunnen openen zonder ook maar enige moeite te doen. Simpel gezegd zorgt SoftKinetic ervoor dat de gebruiker daadwerkelijk zijn handen kan gebruiken om objecten te manipuleren en te sturen tijdens het dragen van een headset, terwijl die objecten zonder deze technologie puur uit gemak zouden worden weggelaten.

    Door de technologie van SoftKinetic samen te voegen met de virtual reality van Playstation kun je in de toekomst je eigen woonkamer gebruiken als virtual reality playroom, wij kunnen niet wachten!


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    08-10-2015, 15:48 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Microsoft HoloLens Developers kit gaat $3000 kosten

    Bijna alle grote bedrijven op het gebied van mobiele communicatie zijn bezig met virtual reality, van HTC tot Samsung iedereen wil meedoen in de virtual reality wereld. Microsoft bleef telkens een beetje achter op de competitie, de Google Cardboard is al een jaar lang een hit binnen de virtual reality community. Toch wil Microsoft nu de competitie aan gaan met de Microsoft VR kit, nu word duidelijk dat Microsoft al een tijdje bezig is met Augmented Reality. Geen volledige virtuele realiteit, maar een virtuele laag die over de realiteit word gegoten.

    Microsoft HoloLens

    MHL2Waar andere bedrijven bezig waren met games en sociale applicaties voor gesloten brillen, gaat Microsoft bezig met de HoloLens om interactie te creëren tussen de realiteit en de virtuele realiteit. Er was lange tijd onduidelijkheid over de release van de bril en wat het apparaat moest gaan kosten, Microsoft heeft nu laten weten dat de developers kit een prijskaartje van $3000 gaat krijgen.

    De eerste reacties over de HoloLens en het prijskaartje lopen uiteen. Waar de een ontzettend enthousiast is over augmented reality omdat het een ‘open’ bril is, is de ander nog niet zo enthousiast over de HoloLens.

    Kinect

    MHL6Veel mensen vrezen dat HoloLens een nieuwe Kinect gaat worden, Kinect moest de gamewereld drastisch gaan veranderen. Door een mensenlichaam te veranderen in een controller moest de spelbeleving beter worden en tegelijkertijd kreeg de speler voldoende lichaamsbeweging. Helaas werkte de Kinect niet zoals het hoorde en werd de ‘leuke spelbeleving’ al snel een irritatie onder vele gamers.

    Door Kinect werd het bijna onmogelijk om bewegingen van het karakter in de game enigszins te controleren, complexe taken konden niet worden uitgevoerd en zelfs simpele bewegingen werkten niet goed. Op het moment dat de Xbox One uitkwam was Kinect al bijna van de radar verdwenen. En in plaats van de Kinect te verbeteren is Microsoft bezig gegaan met het ontwikkelen van de HoloLens.

    Demo

    Wij vinden de HoloLens er in ieder geval al heel vet uitzien, daar heeft Microsoft in ieder geval al één punt te pakken. Iets dat er ook goed uit ziet is de Demo van de HoloLens genaamd; Project X-Ray,

    Dit is een hele vette game omdat je deze game in augmented reality kan spelen in je woonkamer. In deze game is er een invasie van robots in je woonkamer, jij krijgt de taak om deze robots te vernietigen. Deze game is erg intelligent gemaakt, de robots scannen de kamer en weten precies waar al het interieur staat. Afgezien van het feit dat het een erg intelligente game is lijkt het ons erg gaaf om te vechten met robots in je eigen woonkamer.

    Specs

    MHL2Hoe de bril precies in elkaar zit weet nog niemand, je hebt in ieder geval geen telefoon of computer nodig om deze bril te gebruiken. Natuurlijk gaan er wel geruchten rond over eventuele geïntegreerde software, bijvoorbeeld een x86 processor, 60Hz refresh rate en 2GB ram geheugen.

    Ook gaan er geruchten rond over een custom made Cherry Trail processor die de bril zou aandrijven, Microsoft is nog niet bereid om deze informatie vrij te geven. Wel claimt Microsoft dat ze een eigen holografische processor ontwikkeld hebben.

    Release

    Wordt de HoloLens de nieuwe Kinect en zal het falen? Wij maken ons daar niet zo druk om, wij zijn vooral erg enthousiast over het concept en dat Microsoft eindelijk met een AR product op de markt komt. De HoloLens Developers kit gaat dus 3000 dollar kosten en wordt in het eerste kwartaal van 2016 vrijgegeven.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    08-10-2015, 15:47 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    06-10-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Samsung experimenteert met een Positional Tracking System voor de Gear VR

    Krijgt de Gear VR een geïntegreerd Positional Tracking System?


    Samsung Gear VR Positional Tracking

    De Mobile-HMD van Oculus en Samsung is een van de beste HMD’s op de markt. Doordat er alleen een Samsung telefoon nodig is om de headset aan te drijven zijn er geen kabels nodig, en met de ingebouwde features van de Gear VR zoals de nauwkeurige head-tracking heb je veel bewegingsvrijheid. In november komt de nieuwe Gear VR op de markt voor slechts 99 dollar, naast deze spectaculaire prijs is er ook een nieuwe feature aangekondigd.

    Positional Tracking

    Een groot minpunt aan de Samsung Gear VR is dat real-time bewegingen niet worden geregistreerd, tot nu toe werden alleen hoofbewegingen geregistreerd met de Gear VR. Daar gaat echter verandering in komen; Deze week werden 2 video’s ge-upload waarop te zien was dat het team achter de Gear VR aan het experimenteren was met positional tracking.

    In eerdere updates over de Samsung Gear VR werd gespeculeerd over het gebruik van Sixense Motion Sensoren, hierbij worden verschillende sensoren verspreid over een ruimte die vervolgens elke beweging registreren. Het enige nadeel aan de Sixense technologie is het gebruik van controllers, in de nieuwe video’s van het Gear VR evenement vallen echter geen controllers te zien.

    Wel valt er te zien dat er een heleboel externe componenten worden gebruikt bij het nieuwe tracking systeem. Behalve de Samsung Gear zelf wordt er ook een bouwhelm gebruikt met een tablet die daar aan vastgemaakt is, hoe ze deze componenten in de Gear VR willen integreren is nog onbekend. De nieuwe Gear VR zal nog geen Positional Tracking System bevatten, het is wel mogelijk om met het STEM systeem van Sixense te werken. Misschien dat de tweede consumentenversie van de Gear VR al wel een Positional Tracking System zal bevatten.

    Het is dus onduidelijk hoe het PTS van de Gear VR werkt, en of er daadwerkelijk een PTS functie in de Gear VR wordt geïntegreerd. Waarschijnlijk komt er binnenkort meer duidelijkheid over PTS. In de tussentijd zijn wij nog wel even zoet met de nieuwe Samsung Gear VR die in november wordt gereleased.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    06-10-2015, 15:41 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    02-10-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Omega Agent

    Omega Agent

    Omega Agent is een van de vetste games op de Gear VR van dit moment, als je moeilijke manoeuvres wil uitvoeren in combinatie met harde actie dan is dit de game voor jou. De game speelt zich af op een afgelegen eiland voor super spionnen die worden klaar gestoomd voor de Koude Oorlog. In Omega Agent krijg je als speler een nucleaire jetpack op je rug en de vrijheid om door een stad uit de jaren ’60 te vliegen. Door gevaarlijke missies te voltooien en ingewikkelde puzzels op te lossen krijg je de kans om een elite spion te worden, een Omega Agent.

    Beleving

    OA2Als de game is gestart kom wordt je verwelkomt door een computersysteem, je komt terecht in een soort control room waar je missies kunt selecteren. Je kunt hier kiezen om een race tegen de tijd te doen, een missie uitzoeken of gewoon in de vrije vlucht modus door de stad te vliegen.

    Doordat je eerst een tutorial moet voltooien krijg je voldoende tijd om de besturing onder de knie te krijgen, als je de besturing toch nog moeilijk vindt kun je de tutorial eindeloos overnieuw doen.

    Als je klaar bent met de tutorial kom je direct in de vrije vlucht modus terecht en kun je de stad alvast verkennen, de stad bestaat uit futuristische gebouwen uit het jaren ’60 oogpunt.  Je kunt erg hoog de lucht in vliegen en op gebouwen staan, ook zijn er verschillende secties in de stad waaronder een strand, een snelweg en de binnenstad.

    Door het brede blikveld van de Gear VR heb je niet echt de behoefte om rondom je heen te kijken, en krijg je genoeg informatie binnen om je besturingen te bepalen. Doordat je de handeling van je virtuele handen op de joysticks van je jetpack ziet krijg je echt het gevoel dat je de jetpack zelf bestuurt. Als je van een gebouw afspringt val je ook daadwerkelijk snel naar beneden, doordat de game zo realistisch is krijg je echt kriebels in je buik.

    Besturing

    OA5Om de omega agent te besturen heb je een onafhankelijke controller nodig, wij hebben hiervoor de Ípega Classic Gamepad gebruikt. Deze controller valt heel erg te vergelijken met een Xbox controller waardoor de besturing niet moeilijk is.

    Met je linker joystick kun je de jetpack in alle richtingen kantelen waardoor je dan ook die richting opgaat, met de rechter joystick kun je om je heen kijken. De rechter joystick is eigenlijk overbodig omdat je door je hoofd te draaien ook 360 graden om je hen kan kijken, als je gewoon in een stoel zit of op een bank dan is de rechter joystick wel handig.

    Er is weinig tot geen latency als je met hoofd draait, de tracking is erg nauwkeurig. De opdrachten die je geeft door je controller worden direct uitgevoerd, dit zorgt ervoor dat je dit spel op volle snelheid kunt spelen. Het schieten is een beetje lastig op het begin omdat je geen vizier of mikpunt hebt waardoor je kan richten, later in de game krijg je beter door waar je naartoe schiet.

    Graphics

    OA6De graphics in de game zijn verbazingwekkend goed, er zijn geen pixels te bekennen door het hele spel. Door de graphics iets minder realistisch te maken zorgen de ontwikkelaars ervoor dat alles er strakker uit komt te zien. Het meest realistische aan de game zijn je handen die de joysticks van je jetpack besturen. Hierdoor krijg je echt het immersive presence gevoel. De gebouwen zijn stuk voor stuk strak afgewerkt, de wegen zien er goed uit en zelfs de kliffen van het strand zijn mooi afgewerkt.

    Als ik toch een klein minpuntje moet noemen dan zijn het de kogels die niet echt realistisch zijn, maar daar heb ik wel echt lang naar moeten zoeken. Verder zijn er echt geen minpunten te vinden, de tracking van je hoofdbewegingen zijn echt goed en het beeld hapert ook niet.

    Gameplay

    OA7Omega Agent is wat ons betreft echt een van de beste games die nu beschikbaar is op de Gear VR, De gameplay is fantastisch en Omega Agent heeft maar liefst 40(!) levels die je kunt spelen. De wapens in deze game hebben echt een toegevoegde waarde en zorgen voor de nodige actie, de moeilijkheidsgraad schiet met elk level omhoog.

    Vooral de time-attack levels zorgen voor ingewikkelde manoeuvres die zelfs kunnen leiden tot misselijkheid. Er is op dit moment geen multiplayer mode, maar er zijn wel levels waar je tegen computer gestuurde spelers moet spelen.

    Je hebt dus echt skills nodig om deze game uit te spelen, en omdat de game zo uitgebreid is voorziet Omega Agent je echt van meerdere uren gameplay.

    Omega agent is een complete game die zorgt voor de ultieme virtual reality experience. De prijs van de game is met €9,99,- erg redelijk, met een grootte van 208MB is ook de omvang van de game erg degelijk.
    9.5Total Score

    Omega agent is een complete game die zorgt voor de ultieme virtual reality experience. De prijs van de game is met €9,99,- erg redelijk, met een grootte van 208MB is ook de omvang van de game erg degelijk.

    Beleving
    9.5
    Besturing
    9.5
    Graphics
    9
    Gameplay
    10

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    02-10-2015, 14:42 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Releasegames Oculus Rift & Playstation VR (Deel 2)
    on september 29, 2015

    In de vorige editie van onze releasegames hadden we al een paar vette games op een rijtje gezet. Vandaag hebben we deel 2 met onder andere de intense first person shooter Get Even, de voetbalgame Headmaster, de knallende inbraak game The London Heist, het avontuurlijke Edge of Nowhere en de ultieme classic Unreal Tournament 4.

    Get Even – PlayStation VR & Oculus Rift CV1

    1387802632-get-even-enemieGet Even is een first person shooter gemaakt door het Poolse Farm 51, het doel van deze game is wraak nemen. De makers van de game hebben speciaal voor de schiet ervaring een shooting range bezocht waar ze alle wapens in de game persoonlijk hebben uitgetest, van kleine handpistolen tot aan tactical rifles en shotguns. Zelfs alle geluiden in de game zijn opgenomen aan de hand van het geluid van de echte wapens, door samen te werken met echte wapenspecialisten hebben de mannen van Farm 51 er voor gezorgd dat alle features van de wapens zo realistisch mogelijk zijn.

    Het schieten is natuurlijk erg leuk om te doen, maar wat deze game écht goed maakt is het verhaal. De game is gebaseerd op traumatische gebeurtenissen en echte emotie zoals je die niet vaak tegenkomt in games. De game zal wisselen tussen verschillende realiteiten zoals real-time, flashbacks en dromen, dit zorgt volgens de makers van Get Even voor een interessante beleving. Get Even heeft geen vaste single- en multiplayer zoals de meeste games dat hebben. Gedurende het verhaal heb je geen idee of je tegen de computer speelt of tegen een tegenstander aan de andere kant van de wereld. Dit zorgt ervoor dat je jouw speelstijl per avontuur moet aanpassen.

    Get Even is nog in ontwikkeling, het is nog niet zeker wanneer de game uitkomt.

    Headmaster – Playstation VR

    Headmaster_E3_Screen_7In een review van de game Head Soccer VR vroegen we naar een meer uitgebreide versie van het spel, die hebben we nu gekregen. In de game Headmaster speel je een gefaalde spits van een grote voetbalclub. Door je slechte prestaties ben je in een soort voetbal gevangenis kamp gezet. In dit Football Improvement Center ben je constant ballen aan het koppen om een betere voetballer te worden.

    De makers van headmaster zeggen het volgende over de game: Net op het moment dat je denkt dat het niet gekker kan wordt de game weer normaal, en daarna word het weer heel freaky. Dat belooft dus veel goeds, de game kun je in je eentje spelen en met je vrienden. Ook deze game is nog in ontwikkeling, het is nog niet duidelijk wanneer de game uitkomt en of je de game ook op de Rift CV1 kan spelen.

    The London Heist – Playstation VR

    The_London_Heist_2_1425419611.0De titel van de Game zegt het al, in The London Heist neem je de rol aan van een inbreker. In de game ben je lid van een criminele organisatie in Londen, na een aantal misverstanden ben je ontvoerd door je eigen baas om er voor te zorgen dat je nog één laatste missie goed uitvoert. Het doel is om een kroonjuweel genaamd Serena te stelen van een Russische maffiabende.

    Gedurende de game zal je niet veel lopen, er is vooral gefocust op de nauwkeurigheid van handbewegingen, zo kun je bij The London Heist achter bureaus wegduiken en heel accuraat schieten Deze game is een soort puzzel en actie game waarbij je voorwerpen moet zoeken en jezelf verdedigen tegen Russische gangsters. De releasedatum van The London Heist is nog onbekend.

     

    Edge of nowhere – Oculus Rift CV1

    A51cLe-Lu0dG.878x0.Z-Z96KYqIn Edge of Nowhere speel je een ontdekkingsreiziger die op zoek is naar een expeditie groep die vermist is geraakt tijdens een expeditie in Antarctica. Tijdens deze zoektocht kom je op de top van gletsjers en in de diepste grotten van het continent. Het probleem tijdens deze zoektocht is dat er onontdekte mythische wezens op Antarctica rondlopen die niemand wil tegenkomen.

    Het bijzondere aan Edge of Nowhere is dat je in 3rd person speelt, dus je bestuurt de main character op afstand. Bewegen doe je door een bepaalde kant op te kijken, bovendien wordt je hier vrij in gelaten, je kunt dus zelf beslissen waar je naartoe gaat. Het is jammer dat er nog zo weinig bekend is over Edge of Nowhere, het is in ieder geval wel een heel avontuurlijke game die niet zo goed te spelen is voor iemand die bang is aangelegd.

    Unreal tournament 4 – PlayStation VR & Oculus Rift CV1

    unrealtournamentOok de nieuwe Unreal Tournament valt straks te spelen in VR. Unreal Tournament 4 is een vervolg op de classic Unreal Tournament games. UT4 zal nieuwe content bevatten en populaire oude features zullen terugkeren. Je kunt in UT4 kiezen uit 4 verschillende karakters, Taye, Garog, Samael en Visse. Deze karakters kun je aanpassen met verschillende soorten kleding, maskers en zonnebrillen, deze aanpassingen kun je alleen krijgen door punten te verzamelen in de game.

    Ook zijn er nieuwe maps verkrijgbaar, waaronder Titan Pass, de classic map Facing Worlds en Outpost 23, Bovendien is er een uitgebreid arsenaal aan wapens en upgrades die je in-game kunt oppakken.

    Wapens:

    • Impact Hammer
    • Enforcer
    • Bio Rifle
    • Link Gun
    • Stinger Minigun
    • Shock Rifle
    • Flak Cannon
    • Rocket Launcher
    • Sniper Rifle
    • Redeemer
    • Translocator
    • Upgrades
    • Health
    • Armor
    • U Damage ( dubbele schade)
    • Invisibility (onzichtbaarheid)
    • Berserk (dubbele vuursnelheid)
    • Jump Boots (hoger springen)
    Wij kijken ontzettend uit naar de nieuwe Unreal Tournament, de vraag is alleen hoe ze de ontzettend snelle gameplay gaan toepassen op de Rift CV1 en PlayStation VR. Unreal Tournament is al te spelen op de PC in een Pre-Alpha versie, het kan echter nog wel meer dan een jaar duren voordat de game ook in VR is te spelen.
     Outpost23_031-2048x1152-1796059919
    Met weer 5 nieuwe games voor de Oculus CV1 en de PlayStation VR staan wij echt te trappelen, het wachten is op de release. Tot die tijd houden wij je op de hoogte van de laatste nieuwtjes en de beste games.

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    02-10-2015, 13:25 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    30-09-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.http://www.vr-expert.nl/jaunt-a-short-journey-especially-one-taken-for-pleasure/

    Jaunt ~ A short journey, especially one taken for pleasure

    Het idee voor Jaunt VR kwam tot stand toen een van de oprichters van het bedrijf terug kwam van Zion National Park gelegen in Utah, Amerika. Hij heeft het daar zo naar zijn zin gehad dat hij terug wilde, een kort reisje naar het park was al genoeg; een ‘’jaunt’’. Het idee was dat iedereen een Jaunt zou moeten kunnen maken, maar hoe? De opkomende virtual reality industrie bood een uitweg en Jaunt VR was geboren.

    Een paar grote investeerders kregen lucht van dit kleine virtual reality bedrijfje uit Palo Alto, een investering van $6.8 miljoen was het gevolg. Jaunt VR was ineens een naam in de film industrie waar rekening mee moest worden gehouden.

    Wat doet Jaunt?

    JT3Jaunt Cinematic VR maakt revolutionaire soft- en hardware voor virtual reality. Jaunt verschaft de kijkers een compleet nieuwe ervaring, door gebruik te maken van 360 graden video en audio. De mogelijkheden zijn eindeloos, de kijker krijgt volledige controle over de content omdat ze in 360 graden om zich heen kunnen kijken. Door deze extra dimensie toe te voegen aan films krijg je het idee dat je daadwerkelijk aanwezig op een locatie.

    ‘’In het verleden was VR compleet op games gericht, wij willen virtual reality verspreiden naar ‘mainstream’ entertainment. Jaunt heeft speciale technologieën ontworpen die in de handen zijn van alleen de beste content ontwikkelaars, hiermee willen wij zorgen voor de beste ‘reach-in and touch-it entertainment ervaring’’. Aldus Jaunt CEO Jens Christensen.

    De link met Hollywood

    jt4Na weer een investering van $27.8 miljoen kon de acceleratie van Jaunt beginnen, als gevolg werden de eerste resultaten snel openbaar gemaakt. Veel professionele soft- en hardware waaronder een nieuwe 360 camera speciaal voor de filmindustrie.

    Ook werd er een indrukwekkend team van adviseurs samengesteld, deze bestaat uit Academy Award winnaar Jared Leto, Fox futurist Ted Schilowitz, IMAX chairman Brad Wechsler en regisseur Mark Romanek die vooral bekend is van zijn projecten met grote artiesten zoals Michael Jackson en de Red Hot Chili Peppers.

    Alle content die wordt gemaakt met Jaunt soft- en hardware is compatibel met Oculus hardware, en in de toekomst ook voor de PlayStation VR. De eerste films waar Jaunt voor werd ingeschakeld waren WO2 documentaire The Mission en een short horror story Black Mass door Gregory Plotkin die we kennen van de Paranormal Activity films.

    Paul McCartney

    Paul McCartney on the "Out There" tour 2014. © 2014 MPL Communications Ltd/Photographer: MJ Kim. FOR ONE TIME EDITORIAL USE ONLY IN RELATION TO PAUL McCARTNEY'S JAUNT/LIVE AND LET DIE LAUNCH ANY OTHER USE IS NOT AUTHORISED BY MPL COMMUNICATIONS LTD ("MPL") AND SHALL REQUIRE MPL’S FURTHER APPROVAL. FOR ANY FURTHER USE PLEASE CONTACT: MPL IN LONDON ON +44(0)2074392001 OR ESTAUNTON@MPL.CO.UK.De eerste doorbraak van Jaunt kwam door een app die is gemaakt in samenwerking met Sir Paul McCartney. Bij het farewell to Candlestick Park Concert in San Francisco zijn opnames gemaakt tijdens het nummer Live and Let Die. Omdat de opnames te bekijken waren met een simpele google cardboard bleek het erg toegankelijk voor fans. De kaartjes voor de eerste rang kostten zo’n $500, maar door een speciale Paul McCartney cardboard aan te schaffen kon je voor $9,99 midden op het podium staan.

    De reacties van het publiek waren ongekend enthousiast, het is ook niet dat je elke dag de kans krijgt om naast de piano van Paul McCartney te staan. De mensen waren het meest verbaasd dat ze ook naast en achter zich konden kijken tijdens het optreden van Live and Let Die, vooral het vuurwerk tijdens het optreden vond men zeer indrukwekkend. Jaunt VR kreeg in een klap veel naamsbekendheid door deze app, en de hype rondom virtual reality was aanstaande.

    Geluid

    Na nog meer apps van optredens van Big Sean en Jack White was het tijdJT6 voor de volgende stap: 3D geluid van hoge kwaliteit. De beste ontwikkelaar van surround sound installaties is natuurlijk Dolby, logischerwijs zijn Jaunt en Dolby een vruchtbare samenwerking aangegaan.

    Uit deze samenwerking kwam Atmos, een erg intelligent geluidssysteem ideaal voor 360 graden video’s. Het unieke aan Atmos is dat het niet zomaar geluid uit een box is. Volgens het nieuwe systeem wordt geluid toegewezen aan een luidspreker in een bepaalde ruimte, het systeem zal dan zelf bepalen in welke ruimte het geluid wordt afgespeeld. Een goed voorbeeld hiervan is het Paul McCartney concert: op het moment dat je wegkijkt van de piano zal het geluid minder hard worden en in een andere luidspreker van je koptelefoon worden afgespeeld. Op deze manier wordt het geluid meer realistisch evenals de ervaring.

    Jaunt Studios

    JT7Om nog meer virtual reality content te creëren werd Jaunt studios opgericht. Na samenwerkingen met grote artiesten en regisseurs werd het tijd om origineel materiaal uit te brengen. Om dit te realiseren waren ervaren vakmensen nodig, en niet zomaar vakmensen.

    De man die de leiding neemt bij de Jaunt Studios is niemand minder dan Cliff Plumer, voormalig CEO van Digital Domain en CTO van Lucasfilm and Industrial Light & Magic. Naast Cliff Plumer werden ook nog David Anderman en Miles Perkins toegevoegd aan het Jaunt Studios team.

    ‘’Als je kijkt hoe content wordt gemaakt, bekeken en gepresenteerd kun je spreken van een heuse metamorfose binnen de entertainment industrie, de volgende big bang van de entertainment industrie heeft al plaats gevonden en heet virtual reality. Er zal een gigantische vraag naar high-quality vr content zijn, en Jaunt studios zal die vraag beantwoorden’’. Aldus Cliff Plumer over zijn nieuwe functie bij Jaunt studios. De studio staat in Los Angeles om zo de banden met Hollywood aan te sterken, bij het hoofdkantoor in Palo Alto blijven ze bezig met het creëren van nieuwe hard- en software.

    Google

    Als je een van de grote namen in de VR wereld bent dan kun je binnen de kortste keren een bericht verwachten van Google. Google Ventures was al een van de investeerders toen Jaunt het bedrijf begon, na de investering wou google een echte samenwerking aangaan. Door deze samenwerking kreeg Jaunt destijds exclusieve toegang tot Google Jump waardoor ze sneller content konden creëren.

    ‘’Jaunt heeft een paar van de beste meest indrukwekkende premium VR ervaringen op de markt gebracht, we zijn ontzettend enthousiast over deze samenwerking en kunnen niet wachten om te beginnen’’ aldus Clay Bavor Vicepresident of Product van Google.

    Syrië

    JT8Het filmpje van de Syrische archeologen die historische gebouwen willen redden van de oorlog behoort tot de meest bekende content van Jaunt op dit moment. Jaunt heeft deze opnames kunnen maken door een samenwerking aan te gaan met ABC Network. Op deze manier proberen Jaunt en ABC de realiteit van de oorlog dichter bij de mens te brengen, door deze content online te zetten hopen Jaunt en ABC dat de mensen zich realiseren wat er gaande is in Syrië.

    Tegelijkertijd hebben de mensen van ABC de kans om de historie van Damascus vast te leggen op camera zolang het er nog is, de stad word elke dag stukje bij beetje afgebroken door de oorlog. Damascus is afgesloten voor toeristen en bezoekers, door virtual reality te gebruiken kunnen mensen de stad alsnog bezoeken en dat zal waarschijnlijk voor het laatst zijn.

    Disney

    Het laatste nieuws over Jaunt is de hele wereld overgegaan, Disney heeft namelijk samen met Evolution Media Partners $65 miljoen geïnvesteerd in het Virtual Reality bedrijf. De nieuwe investeerders willen samen met jaunt werken aan content die de wereld moet veroveren, De wereldwijde invloed van Disney zorgt voor de financiële middelen en zakenrelaties die daar voor nodig zijn.

    Door deze derde sponsorronde heeft Jaunt inmiddels een indrukwekkende lijst aan investeerders en een totaal vermogen van meer dan $100 miljoen. Door een wereldwijd netwerk en de beste technologieën kunnen we binnenkort heel veel mooie VR content verwachten, een van deze technologieën gaat Jaunt zelf uitbrengen als consumenten product: Jaunt VR NEO.

    Jaunt VR NEO

    Jaunt VR gaat binnenkort een Professioneel camera systeemJT9 uitbrengen dat specifiek ontwikkeld is om fully immersive 360 graden cinematic content mee op te nemen.

    NEO is een camera die speciaal ontworpen en gebouwd is om vr mee te maken, de eerste NEO is volledig met de hand gemaakt en 2,5 jaar lang getest en verbeterd. De naam NEO is niet zomaar gekozen, maar verwijst naar NEO (The One) uit The Matrix trilogie. Dit wordt dé camera voor de beste virtual reality cinema ervaring.

    ~Het aantal camera’s in de NEO houdt Jaunt nog geheim maar onderstaand specificaties zijn zeer indrukwekkend. Wel is bekend dat hij in lage opname wordt geproduceerd en vanaf augustus dit jaar ter beschikking komt voor geselecteerde partners en later dit jaar in groter volume wordt geproduceerd.

    • High quality, high resolution, full 360° capture
    • Custom optics specifically designed for 3D light-field capture
    • Large format sensors with superior low-light performance
    • High dynamic range (HDR) imaging
    • Fully synchronized global shutter sensor array
    • Time-lapse and high frame-rate capture
    • Compact and weatherproof form factor
    • Extensive tool set for configuration, rendering, and asset management

     

    Nederlands Tintje

    Een van de oprichters van Jaunt VR is Arthur van Hoff. Hoff is een gevestigde naam in Silicon Valley en heeft ook een indrukwekkende CV opgebouwd, zijn meest bekende prestatie binnen de wereld van computernerds is het bijdragen aan de Java programming language. Nu verricht hij wonderen in de virtual reality wereld bij Jaunt VR. Onlangs was hij te gast bij De Wereld Draait Door waar hij demonstraties gaf aan de gasten met de Jaunt VR content op de Rift DK2.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    30-09-2015, 18:00 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    29-09-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Immersive Presence in de Metaverse
    on september 29, 2015

    De komst van nieuwe techniek gaat altijd gepaard met nieuwe woorden, betekenissen en vragen. Tien jaar geleden waren termen zoals scrollen en een pop-up onbekend en was een cookie iets wat Engelsen bij de thee aten.
    Virtual reality brengt een hele nieuwe terminologie met zich mee met woorden die wellicht al langer bestaan maar pas nu hun weg naar het grote publiek vinden. Wij geven je een inzicht in veel gebruikte en bijzondere woorden die waarschijnlijk snel onderdeel uitmaken van ons (virtuele) vocabulaire.

    vr-simulatiePresence

    Dit is een zeer belangrijke term gerelateerd aan virtual reality en uniek voor het medium. Het refereert naar de geloofwaardigheid ervaring, de aanwezigheid in de virtuele wereld. De mate van presence wordt bepaald door diverse factoren die vooral technisch van aard zijn en als doel hebben de zintuigen te beinvloeden. Denk bijvoorbeeld aan de kwaliteit van het scherm, de kijkhoek, de refresh rate en uitstekende tracking van de positie.

    OC17Tijdens de OC2 Keynote werd gesproken over hand-presence, het gevoel dat je handen echt aanwezig zijn in vr. Dit wordt bereikt door realistische controllers, in dit geval de Oculus Touch controllers maar ook bijvoorbeeld Nederlands eigen Manus Machina.  Daarnaast kunnen loopbanden, vr suits en andere hardware bijdragen aan het gevoel van Presence.

    Een andere term gelieerd aan Presence is Telepresence waar de toevoeging Tele natuurlijk voor afstand staat. Hierbij wordt de aanwezigheid van je lichaam gesimuleerd op de ene locatie terwijl je fysiek aanwezig bent op een andere. Denk hierbij aan het besturen van een robot op afstand met behulp van een vr bril.

    Immersive

    Immersive of in het Nederlands immersie is nauw verbonden aan het presence. Immersie is het gevoel werkelijk ergens anders te zijn en hiervoor is een geloofwaardig presence essentieel. Pas wanneer je het gevoel hebt dat je daadwerkelijk aanwezig bent in een andere wereld ontstaat immersie. Immersive virtual reality is een ervaring vergelijkbaar met de echte wereld, het gaat om het gevoel en niet zozeer de mate van realisme. Een vr wereld kan tenslotte ook berusten op de fantasie, dat maakt het zo bijzonder.

    Metaverse

    Oculus opricht Palmer Luckey verwees tijdens OC2 wederom naar de term metaverse, een bijna mytische virtuele omgeving waaruit niet alleen de virtuel wereld maar ook het internet en augmented reality bestaat. Hier leven mensen parallel aan ons eigen universum maar ongebonden aan de limitaties van onze fysieke wereld.

    HUG-VR-ROBOT
    vr-trainingIn sci-fi en in voorgaande decennia werd hier vaak naar gerefereerd maar het werkelijk creeren van een geloofwaardige metaverse is een lastige opgave. Naast de technische obstakels is het ook een sociaal aangelegenheid, er dienen dus voldoende mensen in dit universum ‘leven’. De kans dat wij de de opkomst van een metaverse meemaken is met de snelle vooruitgang van virtual reality echter zeer goed mogelijk.

    Technische termen to be continued

    Voorgaande termen zijn vooral beschrijven van aard en geven vooral inzicht in woorden die gebruikt worden om de vr ervaring te beschrijven.  Daarnaast zijn er veel nieuwe technische termen die vooral referen naar het technische aspect van virtual reality en met name de hardware. In een volgend blogbericht gaan wij in op de meest relevante technische termen.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    29-09-2015, 14:24 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    28-09-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Microsoft VR kit versus Google Cardboard

                MVK2

    Google cardboard is al een tijdje de leider van de kartonnen VR-brillen markt, maar daar gaat misschien verandering inkomen. Microsoft heeft aangekondigd dat ze een eigen vr-bril op de markt gaan brengen namelijk: Microsoft VR kit. Deze VR kit is een doe-het-zelf low budget kartonnen VR-bril die bizar veel op de Google Cardboard lijkt.

    Russische HackathonMVK4

    Op 17 Oktober wordt in Moskou een Hackathon georganiseerd waar de Microsoft VR kit voor het eerst voor het publiek toegankelijk zal zijn. Een hackathon is een evenement waar software ontwikkelaars, grafische designers, interface designers en project managers intensief samenwerken aan software projecten.

    Het doel van de Microsoft VR kit hackathon is het creëren van nieuwe software voor de Nokia Lumia en nieuwe apps voor de Microsoft VR Kit. Er zullen 3 winnaars uitgezocht worden op de volgende 3 onderdelen: Games, Educatie en Bedrijfsapplicaties. Met deze 3 onderdelen lijkt Microsoft dezelfde weg te willen bewandelen als Google Cardboard, de vraag is of Microsoft überhaupt voet aan de grond kan krijgen in deze markt die gedomineerd wordt door Google.

    Google Cardboard

    In 2014 werd op het Google I/O de Google Cardboard voor het eerst gepresenteerd, De Google Cardboard werd gepresenteerd als een goedkoop alternatief om kennis te maken met virtual reality. De Cardboard werkt hetzelfde als de Microsoft VR Kit: na het in elkaar vouwen schuif je een telefoon naar binnen, start een vr app op en je kunt beginnen met het spelen van virtual reality games.

    De Google Cardboard heeft geen officiële fabrikant, het ontwerp en lijst met onderdelen werd vrijgegeven op de Google Cardboard website. Hierdoor is de Cardboard goedkoop gebleven en voor iedereen toegankelijk. Binnen een jaar zijn er daarom ook ruim 1 miljoen cardboards verkocht.

    Microsofts VR kit overbodig?

    Alle Google Cardboards werken al met Android en iOS telefoons, en vooralsnog lijkt het alsof de VR Kit alleen zal werken met Nokia Lumia telefoons. Het is nog onbekend of de Microsoft VR Kit ook compatibel zal worden met andere telefoons , en of het ontwerp van de VR Kit gratis wordt weggegeven door Microsoft.

    6 oktober is er een Microsoft Launch event in New York, dit evenement is ongeveer te vergelijken met Oculus Connect. Op dit evenement zullen de nieuwe Nokia Lumia telefoons gelanceerd worden samen met andere producten. Naar alle waarschijnlijkheid zal er op 6 oktober ook meer nieuws over de VR kit komen, er gaan zelfs geruchten rond dat bezoekers gratis VR Kits krijgen.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    28-09-2015, 13:39 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    25-09-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het is knallen geblazen met VR game Bullet Train

    Bullet Train; First person vr actie!

    Epic Games, het bedrijf achter de Unreal Engine toonde gisteren tijdens Oculus Connect 2 beelden van de nieuwe game Bullettrain. Niemand minder dan Unreal oprichter Tim Sweeney introduceerde de nieuwe (en eerste echte?) First person shooter voor virtual reality die gebruik maakt de touch controllers.

    Can touch it!

    De demo is gemaakt voor de consumentversie van de Oculus Rift en draait volledig op Unreal Engine 4. De game maakt gebruik van de Oculus Touch controllers die in kwartaal 2 van volgend jaar worden verscheept.  Met deze controllers kun je schieten met (twee!) guns, je shotgun herladen maar ook granaten gooien.  De beelden die je hier onderstaand kunt checken zien er in elk geval erg spectaculair uit. Tijdens de presentatie gedurende de O2 Keynote waren de reacties van het publiek uitbundig en wij delen dit enthousiasme.  Wij zagen niet eerder ‘echte’ games voor de Rift in combinatie met de Touch controllers maar enkel tech-demo’s.  Bullet Train toont aan dat de potentie van deze manier van gamen enorm is.

    Teleporatie en bullet timeoculus-controller

    Naast schieten en granaten gooien zagen wij nog een twee andere technieken die ons game-hart sneller deden kloppen. De eerste was teleportatie, dat helemaal aan het begin van de video getoond werd.  Tijdens de presentatie werd duidelijk dat het mogelijk is om naar een bepaalde plek te wijzen en vervolgens met een druk op de knop daar naar toe te teleporteren. Wat klinkt als een misselijkmakend ervaring schijnt volgens  Oculus CEO Brendan Iribe uitstekend te werken. Wij zijn benieuwd.

    De tweede verassing was de implementatie van bullet time. Deze techniek die al vrij oud is en in tientallen games terug te vinden is wordt dankzij de touch controllers naar het hoogste niveau getild. Je kunt de tijd stil zetten, kogels uit ‘mid-air’ grijpen en vervolgens terugsmijten naar de tegenstander. Het woord awesome dat veelvuldig gebruik werd tijdens de 02 is hier echt op zijn plaats. Wij kijken met smart uit naar de andere Touch games waarvan je hieronder een sneak peak ziet.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    25-09-2015, 16:39 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VR wordt voor iedereen toegankelijk met de nieuwe Samsung Gear VR van $99

    Nieuwe Samsung Gear VR slechts $99

    Tijdens Oculus Connect 2 kregen we meer informatie over de plannen van Oculus en de diverse soft-en hardware.  Samsung kwam echter met de vetste onthulling: De nieuwe Samsung Gear VR. Na de release van de Samsung Gear VR Innovators kit is het nu tijd voor de eerste consumentenversie,  die slechts 99 dollar gaat kosten.

    VR on the GO, geen nieuwe phone

    Samsung wil met de Gear VR de beste mobiele virtual reality ervaring bieden. Naast mobiliteit staat de ervaring centraal en daarbij is hardware belangrijk maar goede content essentieel.  Samsung rekent dus op de developers om vette ervaringen te bieden.  Wij rekende op een aankondiging van een smartphone voor vr  maar dit bleek niet het geval.

    Samsung gear vr consumentenversiePrijs

    Het publiek van Oculus Connect 2 ging volledig uit z’n dak na het zien van het prijskaartje van de nieuw Samsung Gear VR: 99 dollar. Peter Koo (Senior Vice President van Samsung) zei het volgende: ‘’we want to make virtual reality mainstream’’. De prijs helpt daar zeker bij, maar ook de telefoons van Samsung helpen daarbij. De nieuwe Samsung Gear VR werkt op alle Galaxy telefoons van Samsung die in 2015 zijn uitgebracht. Dat betekend dat de Galaxy Note 5, Galaxy S6, Galaxy S6 Edge en de Galaxy S6 Edge+ allemaal gebruikt kunnen worden voor virtual reality.

    Specificaties en content

    OC6De Gear VR Innovator kit was al redelijk licht voor een geavanceerde headset, maar de nieuwe Gear VR wordt nog 22% lichter. Hierdoor kun je straks nóg eenvoudiger bewegen in virtual reality. Daarnaast heeft het touchpad aan de zijkant van de Gear VR heeft een upgrade gehad.

    Peter Koo vertelde niet veel over het nieuwe touchpad, maar op foto’s viel goed te zien dat er een soort inkepingen gemaakt zijn waardoor je makkelijker naar boven, onder, links en rechts kan navigeren. Wat wij tijdens onze Gear VR review  opmerkte was het dat het blikveld (Field of View) vrij beperkt was. Het tunnelsyndroom was duidelijk merkbaar.

    Er werd nog een hele vette aankondiging gedaan,  als mensen de Gear VR hadden getest was er maar een vraag: Does it have Netflix? En dat heeft de nieuwe Gear VR! De Netflix applicatie is vanaf gisteren te downloaden in de Gear VR app store.

    Release

    De nieuwe Gear VR wordt in de USA in november  uitgebracht net op tijd voor Black Friday, de rest van de wereld moet even wachten maar kan zeker voor de kerst aan de slag met de Gear VR.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    25-09-2015, 15:43 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    Archief per week
  • 01/10-07/10 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 11/12-17/12 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 30/11-06/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 10/08-16/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 13/07-19/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Blog als favoriet !

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs