Met
onze aflevering van 06.05.2019 op
dit blog behandelden we farao Asychis van de Egyptische koningslijst volgens de
oudheidhistoricus Herodotos. Hij werd geïdentificeerd met farao Bocchoris uit
de achtste eeuw v. Chr. Na farao Asychis regeerde volgens Herodotos een blinde
man uit de stad Anysis, wiens naam eveneens
Anysis was. Hierna de faraolijst van
Herodotos samen met hun historische verankering op de tijdsbalk:
Herodotos
Boek: historische verankering op
tijdsbalk:
Sesostris 2
:102 Thothmosis III, Rehabeam – 961
v. Chr.
Feroos/Pheros 2
:111 Amonhotep II – 941
v. Chr.
Proteus 2
:112 Thothmosis IV – 800 v. Chr.
Rampsinitos 2
:121 Amonhotep III – 776 v. Chr.
Cheops 2 :124 piramidebouwer – 8ste eeuw v. Chr.
Chefren 2 :127 piramidebouwer – 8ste eeuw v. Chr.
Mykerinos 2 :129 piramidebouwer – 8ste eeuw v. Chr.
Asychis 2 :136 8ste eeuw v. Chr.
Anysis 2
:137 tijdgenoot Sabakoos – 8ste
eeuw v. Chr.
Sethoos 2 :141 tijdgenoot Sanherib, Assyrië – 716 v. Chr.
12
koningen 2 :147 Ramessieden
Psammetichos 2 :152 675
v. Chr.
Neko 2
:158 Neko – 605 v. Chr.
Psammis 2
:159
Apriës 2
:161 Hofra
Amasis 2 :172 525 v. Chr.
Hierna
het betreffende gedeelte over farao Anysis uit het werk van Herodotos:
Book 2:137. and after
him reigned a blind man of the city of Anysis,
whose name was Anysis. In his reign the
Ethiopians and Sabacos the king of the
Ethiopians marched upon Egypt with a great host of men; so this blind man
departed, flying to the fen-country, and the
Ethiopian was king over Egypt for fifty years, during which he performed
deeds as follows:-- whenever any man of the Egyptians committed any
transgression, he would never put him to death, but he gave sentence upon each
man according to the greatness of the wrong-doing, appointing them work at throwing
up an embankment before that city from whence each man came of those who
committed wrong. Thus the cities were made higher still than before; for they
were embanked first by those who dug the channels in the reign of Sesostris,
and then secondly in the reign of the Ethiopian, and thus they were made very
high: and while other cities in Egypt also stood high, I think in the town at
Bubastis especially the earth was piled up. In this city there is a temple very
well worthy of mention, for though there are other temples which are larger and
built with more cost, none more than this is a pleasure to the eyes. Now
Bubastis in the Hellenic tongue is Artemis, … …

Achnaton uit Achet-aton
De
oudheidhistoricus Herodotos brengt in zijn tweede boek (Boek 2, 137-140) het
verhaal van een blinde farao met de naam Anysis,
een naam die eveneens met een stad in Egypte verbonden was: Anysis. Wie was deze farao wiens naam
Herodotos noteerde in de vijfde eeuw v. Chr. toen hij in Egypte met de
priesters aldaar navraag deed naar hun geschiedenis? Let op: de naam
Anysis is bij Herodotos een Griekse versie van een faraonaam. De tijdsperiode
waar we Anysis op de tijdsbalk moeten onderbrengen is de achtste eeuw v. Chr. Dit
blijkt onder meer met de vermelding van de Ethiopiër Sabakoos als tijdgenoot die
in de achtste eeuw v. Chr. thuishoort. Na de regeerperiode van Anysis volgde de
regeerperiode van farao Sethos die volgens Herodotos Boek 2, 141, een
tijdgenoot van de Assyriër Sanherib was. De regeerperiode van Sanherib is via
de Bijbelse koning Hizkia vast op de tijdsbalk verankerd met de jaren: 705/680
v. Chr. (TIJD en TIJDEN, 2015, hoofdstuk: Kroniek van koning Hizkia van Juda,
blz. 327-330).
De
erudiete Dr. Immanuel Velikovsky
(1895/1979) legde in zijn studie ‘Oedipus
and Akhnaton, 1960, deel I, De
blinde koning’, eveneens de link met de blinde Anysis van Herodotos en identificeerde
in zijn boek: ‘Oedipus and Akhnaton, (1960)’, farao Achnaton met Anysis en met Oedipus uit de Griekse legende. Een
legende die men overigens nooit tot een Griekse historische gebeurtenis heeft
kunnen terugvoeren. Velikovsky heeft echter aangetoond het hier geen specifiek Griekse
legende betreft maar dat het in wezen gaat over een historische tragedie uit
het oude Egypte. Hij identificeert de Oedipus
van het Griekse Thebe overtuigend met farao Achnaton van het Egyptische Thebe. Zijn werk leest als een waar
detectiveverhaal, zoals bijvoorbeeld op de wijze waarop hij naspeurt naar de
verhouding van Achnaton met zijn moeder Teje, nadat hij zijn vader Amonhotep
III vermoord heeft. En Achnaton ‘s dochter Beketaton, verwekt bij zijn moeder.
De relatie met zijn vrouw Nefertete enzoverder. De bewijzen die Velikovsky
aanhaalt zijn zondermeer overtuigend: de blinde incestueuze Oedipus is dezelfde
persoon als Achnaton, die ook in een later stadium van zijn regeerperiode met
blindheid getroffen werd.

In mijn
boek ‘De zonaanbidder, de strenge en hardvochtige farao volgens de profeet
Jesaja, 2016, borduurde ik verder op de bevindingen van Velikovsky. Dat Anysis
met Achnaton geïdentificeerd kan worden blijkt uit het feit dat er nooit in
heel de geschiedenis van het oude Egypte, meer dan één farao geweest was waarvan
de persoonsnaam en de hoofdstad één en dezelfde waren. En farao Achn-aton van
de achttiende dynastie is die ene farao die zijn naam aan de door hem nieuw
gebouwde hoofdstad: Achn-aton, gaf. Dit is ook de piste die wijlen Dr. Bronson Feldman volgde. In een
publicatie van ‘Catastrophism and Ancient History, Proceedings of the Second
Seminar of catastrophism and ancient history, 1983, The Blind Pharaoh’, gaf de professor
alle krediet aan Velikovsky met diens identificatie van Anysis met Achnaton, en
voegde er aan toe dat de Griekse naam Anysis
een verbastering is van het Egyptische Aton
maar dan veranderd naar ‘Anyt. De
naam ‘Aton’ of ‘Aten’ werd door de priesters waar Herodotos mee sprak nog
altijd met afkeer uitgesproken, stelt Bronson, en vandaar de wijziging in
‘Anyt’. Dit verklaart dat één en ander voor Herodotos onduidelijk bleef na zijn
gesprekken met de Egyptische priesters. Anysis alias Achnaton blijkt bij nader
onderzoek namelijk één en dezelfde persoon geweest te zijn als Cheops. Volgens
de Griekse legende bracht Oedipus een ballingschap door op een duineneiland. Dit stemt volgens Feldman,
overeen met de geschiedenis die Herodotos in verband met Anysis brengt. Farao
Anysis moest als een gevolg van een Ethiopische invasie onder leiding van
Sabacos, in een moerasland vluchten
waar hij vijftig jaar zou verblijven. Na het vertrek van de Ethiopiërs (of
Nubiërs) kwam de blinde Anysis uit zijn ballingsoord tevoorschijn en zette daarna
zijn heerschappij verder.
De
invasie van de Ethiopiër Sabacos of Sjabaka zit chronologisch verankerd met het jaar 722 v. Chr., het stervensjaar
van koning Achaz van Juda met een meganatuurcatastrofe dat toen de oude wereld
trof. De natuurramp was de aanleiding voor de Ethiopiër Sjabaka om in zijn
tweede regeringsjaar Egypte binnen te vallen De invasie betekende ook het einde
van de vierentwintigste dynastie doordat Sjabaka zoals we gezien hebben in het
artikel over Asychis, farao Bocchoris op een brandstapel terechtstelde.
Wanneer
we de tijdsperiode van vijftig jaar Ethiopische heerschappij volgens Herodotos
Boek 2, 137, vanaf 722 v. Chr. hanteren arriveren we op de tijdsbalk in het
jaar 672 v. Chr. Dat is volgens mijn reconstructie van de geschiedenis van het
oudheid-Egypte het laatste regeringsjaar van farao Eje alvorens Horemheb de
heerschappij naar zich toetrok en de Ethiopiërs uit Egypte verdreef. Zie het
artikel van 12.11.2018, Farao Eje
van de achttiende dynastie alias Kreon van de Griekse legende, zie link: http://bloggen.be/Robertdetelder/archief.php?startdatum=1541977200&stopdatum=1542582000
Het
wegtrekken van de Ethiopiërs zoals Herodotos (Boek 2,139) het vermeld, gebeurde
in werkelijkheid met het leger van Horemheb op hun hielen. Van Horemheb is er
namelijk een vermelding van een veldtocht naar Koesj bewaard gebleven.
De
orthodoxe Egyptologie heeft farao Achnaton in de veertiende eeuw v. Chr. op de
tijdsbalk geplaatst en dit op basis van hun foutieve veronderstelling dat er een
Sothis-kalender in het oude Egypte in gebruik was. Het revisionisme van de
geschiedenis van de oudheid heeft dit weerlegd. Zie o.a. het artikel op 18.02.2019 op dit blog, de kalender van
het oude Egypte nagerekend…, zie link: http://bloggen.be/Robertdetelder/archief.php?startdatum=1550444400&stopdatum=1551049200
Wordt
vervolgd…
Met
vriendelijke groet,
Robert
De Telder
Recente publicaties:
Dertig
Jubeljaren, 2018, zie link: https://www.bol.com/nl/p/dertig-jubeljaren/9200000101929798/?suggestionType=searchhistory&bltgh=jLyCAgDUe71UKHV4eLlBLQ.1.7.ProductImage&fbclid=IwAR1FW-GC4SRsGCLFOa0BP_MG9IXEYx3Uo2Ugz3s6x74aPfO0kexdKcN4hqU
Kronieken van
de koningen van Israël, 2017, zie
link: https://www.bol.com/nl/p/kronieken-van-de-koningen-van-israel/9200000086650052/?suggestionType=searchhistory
EXODUS, 2016, zie link: http://www.bravenewbooks.nl/books/102331
Dit boek kan inmiddels volledig online gelezen worden via de volgende link: https://jezusleeft.weebly.com/exodus.html
De Zonaanbidder, 2016, zie link: http://www.bravenewbooks.nl/books/87999
TIJD en TIJDEN, 2015, Zie link: http://boekscout.nl/shop/ViewProduct.aspx?bookId=5579
De Assyriologie
herzien, 2012, zie link: http://www.bravenewbooks.nl/books/76234
De Tweede
Wereldoorlog door de ogen van een neutrale Belg, 2007, zie link: http://www.bravenewbooks.nl/books/69343
Genesis
versus Egyptologie, 2009, dit boek is uitverkocht maar
kan online gelezen worden op de hierna volgende link: http://jezusleeft.weebly.com/genesis-versus-egyptologie.html
Apocalyps, 2009, (dit boek is uitverkocht maar op een PDF-document
gratis op eenvoudig verzoek per email bij de auteur verkrijgbaar)