De uitdrukking
de Archaïsche tijd hebben we van de moderne wetenschap Egyptologie die de
geschiedenis van Egypte en vooral dan de dertig dynastieën van de Egyptische oudheidhistoricus
Manetho hebben onderverdeeld in verschillende tijdsperioden: de Archaïsche tijd
gevolgd door het Oude Rijk, gevolgd door het Nieuwe Rijk enzoverder telkens
onderbroken door lange tussenperioden. De Archaïsche tijd wordt door de
Egyptologie gedateerd van 3150 tot 2686 v. Chr. De eerste heerser was Narmer
die het land onder één koning verenigde. De eerste en de tweede dynastie van
Manetho omvatten de Archaïsche tijd. Het jaartal 3150 v. Chr. werd door de
orthodoxie verkregen op basis van het veronderstelde gebruik van de zogenaamde Sothis-kalender
in het oude Egypte. Een kalender die met tijdsperioden van 1460 jaar vanaf 139
AD terug de tijd in, de geschiedenis van Egypte indeelt. Er zouden drie
Sothis-perioden vanaf het begin verlopen zijn?

Het
revisionisme van de geschiedenis van de oudheid heeft de Sothis-kalender echter
ontegensprekelijk onderuitgehaald. Zie o.a. het artikel op dit blog van 27.02.2017: chronologie van het oude
Egypte, link: http://bloggen.be/Robertdetelder/archief.php?startdatum=1488150000&stopdatum=1488754800
We kunnen bevrijd van het keurslijf van de orthodoxe
egyptologie de dynastieën van Egypte opnieuw op de tijdsbalk onderbrengen en dit
nu op basis van Bijbelshistorische ankerpunten. In TIJD en TIJDEN, 2015, blz.
43-45, heb ik een alternatieve datering voor het begin van de eerste Egyptische
dynastie opgegeven:
Menes 62 2018/1956 v. Chr.
Athothis 57 1956/1899
Kenkenes 31 1899/1868
Uenephes 23 1868/1845
Usaphaidos 20
1845/1825
Miebiedos 26 1825/1799
Semempses 18 1799/1781
Bieneches 26
1781/1755
Menes,
Athothis enzoverder zijn de Griekse namen die ons via de kopieerders van de
oudheidhistoricus Manetho bereikten. De eerste koning was Menes die
waarschijnlijk met de hiërogliefennaam Narmer geïdentificeerd kan worden. Het
jaartal 2018 v. Chr. voor het begin van de eerste dynastie wijkt met zo maar
even 1132 jaar af van de tijdsconstructie van de conventionele egyptologie. Mijn
herziening van de datering van de eerste dynastie in Egypte plaatst Menes op de
tijdsbalk kort voor de geboorte van Abram en maakt hem tot een tijdgenoot van
Terah, de vader van Abram. Menes is binnen het chronologische raamwerk van Genesis
de Bijbelse Misraïm, een nazaat van Kusj, de zoon van Noach. De oudheidhistoricus
Herodotos schrijft dat Menes de stad Memfis bouwde en de rivier de Nijl daar
kanaliseerde. Dit stemt overeen met het Bijbelse gegeven dat de stad Zoan
(Tanis) in Egypte chronologisch gezien, zeven jaar na Hebron gebouwd werd
(Numeri 13:22). In het orthodoxe model past dit niet en het historisch bericht
uit het Bijbelboek Numeri wordt schouderophalend afgewezen. In mijn variant
valt alles in het tweede millennium voor Christus op zijn plaats. De
Bijbelboeken Genesis, Exodus, Numeri enzoverder zijn dan ook historische boeken
die de chronologische ankerpunten voor de buurvolken op de tijdsbalk leveren. Zie
het artikel van 06.07.2016 op dit
blog: chronologie van Nimrod tot Abraham, link: http://www.bloggen.be/robertdetelder/archief.php?startdatum=1467583200&stopdatum=1468188000

In
september 2015 schafte ik via het internet het boek van Dr. Werner Papke aan: Die
Sterne von Babylon, Die geheime
Botschaft des Gilgamesch nach
4000 Jahren entschlüsselt, uit 1989. De auteur brengt een Duitse vertaling van
het Gilgamesj-epos en berekend de
astronomische datum van de Babylonische versie van de zondvloed: het jaar 2340 v. Chr. Het is hetzelfde
jaartal waar ik op basis van de sabbat- en jubeljaartelling op de wijze van
tellen volgens William Whiston bij arriveerde. Ik beschouw de verkregen
astronomische datum van 2340 v. Chr. van Werner Papke voor het Gilgamesj-epos, als een kruispeiling dat mijn in de tijd terug
navigeren via de sabbat- en jubeljaren, bevestigd. Het jaartal 2340 v. Chr. is
het beginjaar voor alle beschavingen die korte tijd later vanuit de vlakte van
Sinear de aarde opnieuw bevolkt hebben. Het verkregen jaartal 3150 v. Chr. van
de egyptologie staat hier haaks op.
De
orthodoxe egyptologie werkt wat de jaartallen van de eerste Sothis-periode
betreft overigens met circa s. De tijdsprong van 1460 jaar vanaf het begin van
het oude rijk naar het verleden toe is door geen enkele historische gebeurtenis
bevestigd. Men neemt gewoon aan dat er een Sothis-periode van 1460 jaar aan
voorafging. De historische datering van het Oude Rijk aan de hand van de
Bijbelboeken Genesis en Exodus heb ik eerder op dit blog uitgewerkt. Zie het
artikel van 09.11.2017, link: http://www.bloggen.be/robertdetelder/archief.php?startdatum=1509922800&stopdatum=1510527600
Alhoewel
dit al eerder mijn aandacht had komen er bij het navorsen van de geschiedenis
van de oudheid altijd nieuwe gegevens tevoorschijn. Zo las ik een tijd geleden
de relevante gedeelten over Abraham in The Legends of the Jews by Louis
Ginzberg, 1909, Volume I: From the Creation to Jacob, Chapter V, his sojourn in
Egypt. De achtergrond voor de legende is de geschiedenis zoals in het
Bijbelboek Genesis hoofdstuk 12 gebracht.
Genesis
12:1 De HEERE nu had tot Abram gezegd: Ga
gij uit uw land, en uit uw maagschap, en uit uws vaders huis, naar het land, dat Ik u wijzen zal. 2
En Ik zal u tot een groot volk maken, en u zegenen, en uw naam groot maken; en
wees een zegen! 3 En Ik zal zegenen, die u zegenen, en vervloeken, die u
vloekt; en in u zullen alle geslachten des aardrijks gezegend worden. 4 En
Abram toog heen, gelijk de HEERE tot hem gesproken had; en Lot toog met hem; en
Abram was vijf en zeventig jaren oud, toen hij uit Haran ging.
(Statenvertaling)
Abram/Abraham
vertrok uit Haran in zijn vijfenzeventigste levensjaar naar een land dat de
HEERE God hem wijzen zou. In TIJD en
TIJDEN, 2015, blz. 19 heb ik op basis van de sabbatjaar en jubeljaren
volgens de telling van William Whiston het jaartal november 1914/oktober 1913 v. Chr. voor zijn vijfenzeventigste levensjaar verkregen. Toen
Abram in Kanaän arriveerde heerste daar honger en trok hij vandaar verder naar
Egypte voor voedsel.
Genesis
12:9 Daarna vertrok Abram, gaande en trekkende naar het zuiden. 10 En er was
honger in dat land; zo toog Abram af
naar Egypte, om daar als een vreemdeling te verkeren, dewijl de honger
zwaar was in dat land.
De Bijbel
geeft buiten de ouderdom van Abram bij zijn roeping geen indicatie per maand of
per seizoen wanneer de gebeurtenissen zoals beschreven in Genesis 12
plaatsgevonden hebben. De Joodse overlevering volgens de Seder Olam leert dat
het jaar van de hongersnood hetzelfde jaar is wanneer Abraham uit Haran
vertrok, met daaropvolgend de oorlog met Amrafel (Nimrod) de koning van Sinear,
zoals beschreven in Genesis hoofdstuk 14.
That same year in which Abraham left Haran was the
year of famine; he descended into Egypt and was there for three months,
returned and settled at the grove of Mamre in Hebron: the same year he
conquered the kings
Seder Olam.
De
eerder vermelde legende gecompileerd door Louis Ginzberg geeft eveneens drie maanden
op als totaal voor het verblijf in Egypte maar voegt er aan toe dat het vertrek
uit Egypte gelijk viel met de nacht van de vijftiende nisan toen de Israëlieten
430 jaar later Egypte zouden verlaten, de exodus in het jaar 1483 v. Chr.
Pharaoh, and his nobles, and his servants, the very
walls of his house and his bed were afflicted with leprosy, and he could not
indulge his carnal desires. This night in which Pharaoh and his court suffered
their well-deserved punishment was the
night of the fifteenth of Nisan, the same night wherein God visited the
Egyptians in a later time in order to redeem Israel, the descendants of Sarah. Horrified
by the plague sent upon him, Pharaoh inquired how he could rid himself thereof.
He applied to the priests, from whom he found out the true cause of his
affliction, which was corroborated by Sarah. He then sent for Abraham and
returned his wife to him, pure and untouched, and excused himself for what had
happened, saying that he had had the intention of connecting himself in
marriage with him, whom he had thought to be the brother of Sarah. He bestowed
rich gifts upon the husband and the wife, and they departed for Canaan, after a three months' sojourn in Egypt.
(The Legends of the Jews by Louis Ginzberg, 1909,
Volume I: From the Creation to Jacob, Chapter V, his sojourn in Egypt).

© Robert De Telder
Bij het
hanteren van de Joodse legendes pas ik de gouden leidregel van Paulus de
apostel der heidenen, toe.
1
Thessalonicenzen 5:21 Beproeft alle dingen; behoudt het goede.
Beproeft
of toets alles en behoudt het goede is van tel wanneer we de Joodse legendes
doornemen en trachten werkelijkheid van fantasie te scheiden. Wat chronologie
betreft meen ik dat er geen tegenstrijdigheid met de Bijbel is maar eerder een
aanvulling tot het chronologisch invullen van de gebeurtenissen op de
tijdsbalk. Wanneer het vertrek van Abram uit Egypte op 15 nisan (maart/april)
plaatsvond, dan brengt een eenvoudige rekensom ons drie maanden eerder naar de
elfde maand van de Joodse kalender of midden januari voor de aankomst van Abram
in Egypte.
De
belofte van de HEERE God aan Abram zoals beschreven in Genesis hoofdstuk
15:1-21 zit vijftig dagen na zijn vertrek uit Egypte op de tijdsbalk verankerd
met Sjavoeot of Pinksteren van het jaar 1913 v. Chr. exact 430 jaar op de dag
af voor het geven van de Tien Woorden
aan Mozes (Galaten 3:17) in 1483 v. Chr.
De
Joodse legende zoals door Louis Ginzberg gecompileerd verhaalt nog een
interessante gebeurtenis die een mogelijke aanwijzing is dat ons herschikken
van de eerste farao s op der tijdsbalk bevestigd:
(Legends of the Jews by Louis Ginzberg, 1909, Volume
I: From the Creation to Jacob, Chapter V, the first pharaoh)
The
Egyptian ruler, whose meeting
with Abraham had proved so untoward an event, was the first to bear the name Pharaoh. The succeeding kings were
named thus after him. The origin of the name is connected with the life and
adventures of Rakyon, Have-naught, a man wise, handsome, and poor, who lived in
the land of Shinar. Finding himself unable to support himself in Shinar, he
resolved to depart for Egypt, where he expected to display his wisdom before
the king, Ashwerosh, the son of 'Anam.

Hal der Voorvaderen, Tempel van Seti I te
Abydos, Egypte.
Seti I met zoon en troonopvolger Ramses II in
aanbidding voor hun voorvaderen afgebeeld (Zie TIJD en TIJDEN, 2015, blz.
366-370). De eerste farao was Menes alias Menna en de tweede: Athothis alias
Teta.
De naam
van de farao die de vrouw van Abram Sara in zijn harem opnam wordt in de legende
Asjwerosj, de zoon van 'Anam genoemd. Dit zijn Hebreeuwse namen die ik niet
onmiddellijk met de Griekse namen van farao s van Manetho noch met de
hiërogliefennamen van de bewaard gebleven monumenten kan identificeren. Ook
interessant is dat de legende vermeld dat de heerser die Abram in Egypte
verwelkomde de eerste koning geweest zou zijn die de titel farao kreeg? Ook dit
is echter moeilijk te verifiëren aangezien de titel farao wat man van het
grote huis betekent, pas in het Nieuwe Rijk gangbaar werd. Wat de legende wel
naar mijn mening duidelijk maakt is dat we met de farao ten tijde van Abram aan
het prille begin van de Egyptische beschaving zitten. Volgens mijn herschikking
van de Egyptische farao s op de tijdsbalk is de farao ten tijde van Abram de
tweede farao in Manetho s lijst: Athothis. Zijn Egyptische hiërogliefennaam
was TETA, zoals we het heden nog kunnen nalezen op de muur van de tempel van
Seti I te Abydos in Egypte.
Wordt
vervolgd
.
Met vriendelijke groet,
Robert De Telder
Recente publicaties:

Dertig
Jubeljaren, 2018, zie link: https://www.bol.com/nl/p/dertig-jubeljaren/9200000101929798/?suggestionType=searchhistory&bltgh=jLyCAgDUe71UKHV4eLlBLQ.1.7.ProductImage&fbclid=IwAR1FW-GC4SRsGCLFOa0BP_MG9IXEYx3Uo2Ugz3s6x74aPfO0kexdKcN4hqU
Kronieken van
de koningen van Israël, 2017, zie
link: https://www.bol.com/nl/p/kronieken-van-de-koningen-van-israel/9200000086650052/?suggestionType=searchhistory
EXODUS, 2016, zie link: http://www.bravenewbooks.nl/books/102331
Dit boek kan inmiddels volledig online gelezen worden op de volgende link: https://jezusleeft.weebly.com/exodus.html
De Zonaanbidder, 2016, zie link: http://www.bravenewbooks.nl/books/87999
TIJD en TIJDEN, 2015, Zie link: http://boekscout.nl/shop/ViewProduct.aspx?bookId=5579
De Assyriologie
herzien, 2012, zie link: http://www.bravenewbooks.nl/books/76234
De Tweede
Wereldoorlog door de ogen van een neutrale Belg, 2007, zie link: http://www.bravenewbooks.nl/books/69343
Genesis
versus Egyptologie, 2009, dit boek is uitverkocht maar
kan online gelezen worden op de hierna volgende link: http://jezusleeft.weebly.com/genesis-versus-egyptologie.html
Apocalyps, 2009, (dit boek is uitverkocht maar op een PDF-document
gratis op eenvoudig verzoek per email bij de auteur verkrijgbaar)