We
vervolgen deze week met het historische vijfentwintigste jubeljaar en duiken
hiermee weer de verre geschiedenis in. De inmiddels vertrouwde tijdsbalken
hebben bovenaan de westerse jaartelling verdeeld in vier kwartalen met
daaronder in een bijzondere tijdsbalk de zeven maal zeven sabbatjaren die ons
naar het volgende jubeljaar leiden.

Tijdschema
256/243 v. Chr.
Het
bijgevoegde tijdschema 256/243 v. Chr. ziet via de blauwe tijdsbalk de
voortgang van de cyclus van sabbatjaren van het vijfentwintigste jubeljaar. De
donkerblauwe tijdsbalk geeft de zeventig jaarweken van de profeet Daniël weer.
Beide zijn chronologische instrumenten die de stille periode tussen het Oude en
het Nieuwe Testament overbruggen en ons tot het openbaar worden van de Messias
de Losser leiden.
Het
bijgevoegde tijdschema toont verder de regeerperioden van de Grieks-Syrische en
Grieks-Egyptische vorsten. Zij worden in het Bijbelboek Daniël aangeduid als de
koningen van het noorden en de koningen van het zuiden.
Tijdens de regeerperiode van Ptolemeüs II neemt men
aan dat de Egyptische oudheidhistoricus Manetho
zijn geschiedenis van het oude Egypte heeft neergeschreven. Het boek Aigyptiaka
maakte deel uit van de beroemde bibliotheek van Alexandrië. Het werk bracht de
geschiedenis van Egypte vanaf de voortijd tot aan Alexander de Grote. Manetho
leverde een lijst van eenendertig dynastieën die over het oude Egypte geheerst
hadden. De bedoeling van Manetho was om aan te tonen dat de Egyptische
geschiedenis de oudste van heel de oudheidwereld was. Een aantal van zijn
farao-namen en veronderstelde dynastieën werden door de moderne archeologie weerlegd
of in twijfel getrokken en zijn vermoedelijk een fabricatie van Manetho. Het
originele werk van Manetho is verloren gegaan bij de laatste brand van de
bibliotheek van Alexandrië in 642 AD. Belangrijke fragmenten zijn bewaard
gebleven in het werk van Flavius Josephus uit de eerste eeuw van onze
jaartelling. Later hebben ook christelijke chronografen zoals Julius Africanus,
Eusebius en Syncellus gedeelten van het werk van Manetho gekopieerd.

De bijgevoegde artistieke afbeelding toont de
bibliotheek te Alexandrië. In deze stad stichtte Ptolemeüs I rond 290 v. Chr.
het Museion, een soort cultuurcentrum. De bibliotheek werd hier later een
onderdeel van. De bibliotheek bestond vermoedelijk uit een lange, hoge zaal-gang.
De wanden waren voorzien van nissen met boekenrollen. Men schat dat er tot zevenhonderdduizend
boekrollen bewaard werden waaronder bijvoorbeeld de werken van Aristoteles. Aan
deze bibliotheek werd ook het werk van Manetho toevertrouwd. Ook de bekende Septuagintbijbel, een vertaling van het
Oude Testament in de Griekse taal was in deze bibliotheek te vinden. De
bibliotheek kwam aan haar definitieve einde bij de inval van de Arabische
moslims in 642 AD. Dit is echter de laatste versie die er over het einde van de
bibliotheek bestaat. Andere versies leggen de schuld bij onverdraagzame
christenen, wanneer het christendom in de vierde eeuw na Christus
staatsgodsdienst werd. Zij zouden deze bibliotheek met vuur hebben willen
vernietigen, omdat het niet strookte met hun godsdienstleer. De ware oorzaak blijft aldus in nevelen gehuld. Een
ding is zeker: vuur vernietigde de onschatbare werken. Vuur dat door fanatici
aangestoken werd.

Tijdschema
242/229 v. Chr.
Tijdschema
242/229 toont het vierde en het vijfde sabbatjaar met daaronder de
regeerperioden van de Grieks-Syrische vorst en de Grieks-Egyptische heerser
aangebracht.

Tijdschema
228/215 v. Chr.
Tijdschema
228/215 toont het zesde en het zevende sabbatjaar gevolgd door het
vijfentwintigste jubeljaar. We bezitten geen enkele verwijzing naar het
eventueel houden of niet houden van het vijfentwintigste jubeljaar door de
Joden in de derde eeuw v. Chr. Het was de tijd van de Griekse overheersing van
het land Judea. Judea was gedurende deze periode een twistappel tussen de
koningen van het noorden en het zuiden. In het Bijbelboek Daniël hoofdstuk elf
werd deze geschiedenis al in 539 v. Chr. voor de feiten beschreven.
10 Dan zullen zijn
zonen (Seleucus
III Kereanos Soter 226/223 - en Antiochus III de grote 223/187 v. Chr.) zich
ten strijde rusten en een menigte grote legers verzamelen; een van hen zal
tegen hem oprukken, als een overstroming steeds verder om zich heen grijpen, en
bij een hernieuwde stormloop komen tot aan zijn vesting. 11 Dan zal de koning
van het Zuiden (Ptolemeus IV Philopator 222/203 v. Chr.) verbitterd worden en
uittrekken en strijden met de koning van het Noorden, en deze zal een grote
menigte op de been brengen, maar die menigte zal in zijn macht worden
overgegeven. 12 En wanneer die menigte is weggevaagd, zal zijn hart zich
verheffen; wel zal hij tienduizenden neervellen, maar toch niet sterk zijn. 13
En opnieuw zal de koning van het Noorden een menigte op de been brengen, groter
dan de eerste, en na een tijdsverloop van jaren zal hij tegen hem oprukken met
een groot leger en een geweldige tros. 14 In die tijden nu zullen velen opstaan tegen
de koning van het Zuiden (Ptolemeus
V Epiphanes 203/181 v. Chr.); ook zullen gewelddadige mensen uit uw volk zich
verheffen om een gezicht tot werkelijkheid te maken, maar zij zullen
struikelen. 15 En de koning van het Noorden (Seleucus IV Philopater 187/175 v. Chr.) zal
komen, een wal opwerpen en een versterkte stad (Sidon) innemen; de
strijdkrachten van het Zuiden zullen geen stand kunnen houden, noch ook de keurtroepen,
ja, er zal geen kracht zijn om stand te houden. 16 En hij die tegen hem
optrekt, zal doen wat hem goeddunkt, en niemand zal voor hem standhouden; hij
zal vaste voet krijgen in het Sieraadland en verdelging zal in zijn hand zijn.
17 Dan zal hij ernaar streven om de macht te verwerven over het gehele
koninkrijk van de ander en hij zal een vergelijk met hem treffen; een vrouw (Antiochus gaf zijn dochter Cleopatra I ten
huwelijk aan Ptolemeus V.) zal hij hem geven om het rijk te gronde
te richten, maar dit zal niet slagen en hem niet tot voordeel zijn. 18 En hij
zal zijn aangezicht keren tegen de kustlanden en er vele veroveren, maar een
bevelhebber zal hem met zijn smaad doen ophouden zonder dat hij hem diens smaad
vergelden kan. 19 Daarna zal hij zijn aangezicht keren naar de burchten van
zijn eigen land maar hij zal struikelen en vallen en niet meer gevonden
worden. 20 In
zijn plaats zal iemand opstaan, die een afperser rondzendt door het heerlijkste
deel van het koninkrijk, maar binnen enkele dagen zal hij verbroken worden,
doch niet door toorn, noch door strijd. 21 En in zijn plaats zal een veracht
man (Antiochus IV Epiphanes 175/164 v. Chr.) opstaan,
wie men de koninklijke waardigheid niet had toegedacht; onverhoeds echter zal
hij komen en zich meester maken van het koningschap door slinkse streken; 22
alles overstromende strijdkrachten zullen voor zijn aangezicht weggespoeld en
vernietigd worden, ja, ook een vorst (Hogepriester
Onias III) van
het verbond. 23 En wanneer men met hem een verbond heeft aangegaan, zal hij
bedrog plegen; zo zal hij omhoog komen en sterk worden, met weinig volk. 24
Onverhoeds zal hij in de vruchtbaarste streken van het landschap komen, en doen
wat zijn vaderen noch zijn voorvaderen gedaan hebben: roof en buit en have zal
hij voor zijn mannen uitstrooien; ook tegen de versterkte plaatsen zal hij
plannen beramen maar slechts voor een tijd. 25 Ook zal hij zijn kracht en
zijn moed richten tegen de koning van het Zuiden (Ptolemeus
VI) met
een groot leger, en de koning van het Zuiden zal zich ten strijde rusten met
een uitermate groot en sterk leger, maar hij zal geen stand kunnen houden, want
men zal plannen tegen hem beramen; 26 zijn eigen tafelgenoten zullen hem
afbreuk doen en zijn leger zal wegspoelen, en er zullen vele verslagenen
vallen. 27 En die beide koningen (Antiochus en Ptolemeus) zullen
kwaad in de zin hebben, en aan één tafel gezeten, zullen zij leugens spreken,
maar het zal niet gelukken, want nog toeft het einde tot de vastgestelde tijd.
28 Dan zal hij naar zijn land terugkeren met rijke have, en zijn hart zal zijn
tegen het heilig verbond; zo zal hij doen en naar zijn land terugkeren. 29 Ter
bestemder tijd zal hij opnieuw in het Zuiden binnenvallen, maar de laatste keer
zal het niet zijn zoals de eerste: 30 er zullen schepen der Kittiërs (Romeinse
oorlogsbodems onder leiding van Popilius Laenas) tegen
hem komen, zodat hij afgeschrikt wordt; maar op de terugweg zal hij vergramd
worden tegen het heilig verbond en tot daden overgaan; en, teruggekeerd, zal
hij zijn belangstelling wijden aan hen die het heilig verbond verzaken. 31 Dan
zullen strijdmachten door hem op de been gebracht worden; zij zullen het
heiligdom, de vesting, ontheiligen, het dagelijks offer doen ophouden en een
gruwel oprichten, die verwoesting brengt. 32 En degenen die zich misgaan tegen
het verbond, zal hij door vleierijen tot afval bewegen, maar het volk dat zijn
God kent, zal sterk zijn en daden doen. 33 En de verstandigen onder het volk
zullen velen tot inzicht brengen, maar zij zullen een tijdlang struikelen door
zwaard en vuur, door gevangenschap en beroving. 34 Doch, terwijl zij
struikelen, zullen zij een kleine hulp vinden (Opstand
van de Makkabeeën); dan zullen velen
zich in huichelachtigheid bij hen aansluiten. 35 Sommige van de verstandigen
zullen struikelen, opdat er onder hen loutering, schifting en zuivering
teweeggebracht worde, tot aan de
eindtijd; want deze toeft nog tot de
vastgestelde tijd. (NBG Vertaling 1951)
Hierna
een opsomming van de jubeljaren die we met onze artikelenreeks al behandeld
hebben.
Exodus
jaartal: 1483 v. Chr. Begin sabbatjaartelling: 1443 v. Chr.
Jubeljaren
en jaartallen v. Chr.: Historische
periode:
1. 1395/1394 Richter
Othniël
2. 1346/1345 Ruth
6:6
3. 1297/1296 Richter
Ehud
4. 1248/1247 verdrukking
Jabin
5. 1199/1198 Richter
Thola
6. 1150/1149 verdrukking
Ammon
7. 1101/1100 Richter
en profeet Samuël
8. 1052/1051 Saul
9. 1003/1002 Salomo
10. 954/953 Rehabeam
11. 905/904 Josafat
12. 856/855 Joas
13. 807/806 Amazia
14. 758/757 Uzzia
15. 709/708 Jaar
14 jaar van Hizkia
16. 660/659 Manasse
17. 611/610 Josia-
val van Nineveh
18. 562/561 Jaar 37 ballingschap Jojachin
19. 513/512 Darius I
20. 464/463 Artaxerxes I
21. 415/414 Nehemia
22. 366/365 Artaxerxes
II Mnemon
23. 317/316 Griekse
overheersing
24. 268/267 Griekse
overheersing
25. 219/218 Griekse
overheersing
Wordt vervolgd
Met vriendelijke groet,
Robert De Telder
Recente publicaties:
Verwacht voor het najaar van 2018:
Dertig
Jubeljaren, 2018
Korte inhoud:
Dertig verifieerbare historische Jubeljaren zitten er
op de tijdsbalk voor het oude Israël vanaf de inname van het land Kanaän in de
vijftiende eeuw voor Christus tot aan het openbaar worden van de Messias.
Het gebod op het Jubeljaar was een belangrijk
onderdeel van de Tien Woorden van de HEERE God dat met Sjavoeot (Pinksteren)
vijftig dagen na de Exodus op een sabbatdag aan de Israëlieten gegeven werd.
Het doel van het Jubeljaar was om uiteindelijk alle mogelijk individueel
verlies van land en andere bezittingen aan het einde van een zeven maal
zevenjarige sabbatjaarcyclus en met Jom Kippoer in het negenenveertigste jaar
te herstellen via een Losser aan de rechtmatige eigenaar terug te geven. De
toepassing van de wet betekende een garantie tegen blijvende verarming van
onfortuinlijke. Door middel van de Tien Woorden en in het bijzonder van de Wet
op het Jubeljaar zou in het Beloofde Land de ideale maatschappij werkelijkheid
worden en dit in contrast met de buurvolken die in de lijn van de tegenstander
van het eerste uur Nimrod sindsdien een samenleving op basis van slavernij en
uitbuiting kenden. Het negeren van het Jubeljaargebod door de Israëlieten hield
de voorzegde zware straf van de verwijdering uit het Beloofde Land in.
Diegene die in de oudheid de onfortuinlijke in het
Jubeljaar in zijn of haar bezit herstelde werd de Goël of Losser genoemd. In
geestelijk opzicht is de wet op het Jubeljaar een gelijkenis, een beeld van de
Messias die bij Zijn komst alles herstellen zou. Het is dan ook niet
verwonderlijk dat het openbaar worden van de Messias bij de aanvang van het
dertigste Jubeljaar geschiedde. Bij zijn tweede komst zal Hij volgens de
profeet Jesaja hoofdstuk 61 dan ook een Jubeljaar uitroepen en alles definitief
herstellen.
Kronieken van
de koningen van Israël, 2017, zie
link: https://www.bol.com/nl/p/kronieken-van-de-koningen-van-israel/9200000086650052/?suggestionType=searchhistory
EXODUS, 2016, zie link: http://www.bravenewbooks.nl/books/102331
De Zonaanbidder, 2016, zie link: http://www.bravenewbooks.nl/books/87999
TIJD en TIJDEN, 2015, Zie link: http://boekscout.nl/shop/ViewProduct.aspx?bookId=5579
De Assyriologie
herzien, 2012, zie link: http://www.bravenewbooks.nl/books/76234
De Tweede
Wereldoorlog door de ogen van een neutrale Belg, 2007, zie link: http://www.bravenewbooks.nl/books/69343
Genesis
versus Egyptologie, 2009, dit boek is uitverkocht maar
kan online gelezen worden op de hierna volgende link: http://jezusleeft.weebly.com/genesis-versus-egyptologie.html
Apocalyps, 2009, (dit boek is uitverkocht maar op een PDF-document
gratis op eenvoudig verzoek per email bij de auteur verkrijgbaar).