Ik heb
verleden week de (dvd)film Troy uit 2004 bekeken en dit is de aanleiding voor een
nieuw artikel op mijn blog geworden. De film van meer dan twee uur is gebaseerd
op de Ilias en de Odyssee van Homeros en werd geregisseerd door Wolfgang
Petersen. Bij de aanvang van de film merkt men onmiddellijk dat de belegering
van Troje rond 1200 v. Chr. op de
tijdsbalk geplaatst wordt. Het jaartal 1200 v. Chr. is het gangbare jaartal dat
door de orthodoxie gehanteerd wordt. Net zoals alle andere jaartallen die aan historische
gebeurtenissen in Klein-Azië en Griekenland verbonden zijn, zijn deze gelinkt
aan het verkregen tijdskader van de Egyptologie. Ik geef één voorbeeld: de bekende
invallen van de zeevolken in de Levant en Egypte zijn gelinkt aan het achtste
regeringsjaar van Ramses III van de twintigste dynastie van Manetho. Als een
gevolg van de verankering van de Egyptische dynastieën op de tijdsbalk op basis
van veronderstelde Sothis-perioden met tijdsprongen van iedere keer 1460 jaar,
vanaf 139 AD terug het verleden in, belandde de twintigste dynastie in de
twaalfde eeuw v. Chr. en kreeg Ramses III van de orthodoxie de regeringsjaren
1182 tot 1151 v. Chr. toebedeelt. In het achtste en elfde
regeringsjaar van Ramses III moest deze prins strijd leveren tegen een invasie
van Zeevolken. Zeevolken die vanuit de Griekse eilanden Klein-Azië
binnenvielen, het Hethietenland onder de voet liepen en verder langs de Levant
richting Egypte oprukten. Het is een strijd die gedetailleerd op de muren van
Ramses III dodentempel te Medinet Haboe afgebeeld staat. Hoewel Ramses III
meldt dat Hatti of het Hethieten-rijk als een gevolg van de invasie van de
Zeevolken ten onder ging blijkt dat de Assyriërs nog tot in de achtste eeuw v.
Chr. naar de Hethieten blijven verwijzen. Wat is hier aan de hand? Het antwoord
is vrij simpel: als een gevolg van het hanteren van de vermeende (foutieve)
Sothis-kalender door de Egyptologie belandde Ramses III in de twaalfde eeuw v.
Chr. op de tijdsbalk in plaats van in de correcte achtste eeuw v. Chr. Zie het
artikel op dit blog van 24.03.2015:
Ramses III en de zeevolken, zie link: http://www.bloggen.be/robertdetelder/archief.php?startdatum=1427065200&stopdatum=1427670000
De film
uit 2004 wijkt op heel wat punten van het boek van Homeros af. De oorlog
bijvoorbeeld lijkt in de film binnen één seizoen te geschieden waartegenover
Homeros leert dat de belegering tien jaar in beslag heeft genomen. Op het
internet vindt men sites die alle fouten in de film mooi op een rijtje
opsommen. Eén treffend voorbeeld was een gefilmde opgang van de zon boven de
zee (dvd 1.00.55). Aangezien Troje echter aan de westkust van het huidige
Turkije ligt betekent dat, dat de zon in het westen opkomt?

Wat in
de film helemaal niet aan bod komt is de rol van de goden tijdens het beleg van
Troje door de Grieken. In de Ilias van Homeros nemen de Griekse goden Zeus,
Hera, Pallas Athene, Ares en Apollo actief aan de strijd deel.
De
notoire Dr. Immanuel Velikovsky
(1895/1979) verwees in zijn bestseller 'Werelden in botsing' (derde hoofdstuk:
wanneer werd de Ilias geschreven?) naar de Ilias, de geschiedenis van de
belegering van Troje. De Griekse goden Athene
en Ares waren volgens Velikovsky de
planeten Venus en Mars die toen de baan van de aarde om
de zon verstoorden, en interacties met elkaar hadden. Velikovsky citeert heel
wat stukken uit de Ilias, als aanwijzingen voor de juistheid van zijn kosmische
catastrofetheorie. Hij toont aan dat er zich boven het slagveld te Troje een
kosmisch gebeuren afspeelde, met dramatische impact over het slagveld en voor
de aarde.

© Robert
De Telder, De zonaanbidder, Achnaton de strenge en hardvochtige farao volgens
de profeet Jesaja, 2016
Het is
de verdienste van de in zijn tijd voor dilettant uitgescholden Heinrich Schliemann het legendarische
Troje vanonder het zand tevoorschijn gebracht te hebben. Heinrich Schliemann
(1822/1890) was een succesvol zakenman en daarnaast autodidact in geschiedenis
en archeologie. Omdat hij Homeros niet alleen als dichter zag maar overtuigd
was dat Homeros met zijn strijd om Troje geschiedenis geschreven had, ging hij
op zoek naar het Troje van de oudheid. In 1868 begon hij zijn zoektocht in het
landschap Troas in het Ottomaanse gedeelte van Klein Azië. In de heuvel
Hissarlik groef hij door de verschillende vestigingslagen heen tot hij de
oudste sporen van de vestiging: Troje II ontdekte. Geweldige muren van een
burcht kwamen te voorschijn. Overal waren er sporen van brand zichtbaar, wat
bij Schliemann alle twijfel wegnam. Troje II is het Troje van de Ilias. Als
kers op de taart vond hij in deze laag een grote goudschat. Duizenden objecten
van zuiver goud, waaronder diademen met 2272 gouden ringen komen te voorschijn.
Schliemann was er van overtuigd de schat van Priamus gevonden te hebben. De
Ilias was niet langer een dichterlijk werk en een legende maar echte geschiedschrijving.
Geen fictie meer maar non-fictie.
Mijn
boek DE ZONAANBIDDER, 2016, begin ik met de geschiedenis van het beleg van
Troje maar dan getransponeerd naar de achtste eeuw v. Chr. van 800 tot 790 v.
Chr.
De
legendarische Ethiopische heerser Memnon
krijgt in mijn boek nu ook een historische plaats op de tijdsbalk. Memnon was
volgens een legende een van de geallieerden van Priamos, de koning van Troje.
Memnon trok met een leger vanuit Egypte over Klein-Azië naar Troje om het te
steunen in zijn strijd tegen de Grieken, maar kwam daar aan zijn einde. In de
Odysseus (III.111-2) verwijst Nestor naar de dood van zijn zoon Antilochos die
sneuvelde door de speer van de glorierijke zoon van de verlichte morgen,
(Odysseus IV.185-202) wat het epitheta is voor Memnon. Nestor smeekte daarop
Achilles wraak te nemen, waarna Achilles Memnon doodde.

Later
wordt de Ethiopische krijgsheer bij naam genoemd als de grote Memnon (Odysseus
XI.522). Van Memnon zijn in Anatolië beelden bewaard gebleven waar ook
Herodotus (2:106) naar verwijst, maar deze identificeert de beelden met de
Egyptische farao Sesostris. De autochtone bevolking van Anatolië echter
beweerde dat de beelden Memnon voorstelden.
In mijn
studie maak ik van Memnon een tijdgenoot van farao Thothmosis IV van de
achttiende dynastie van Manetho. Het is de oudheidhistoricus Herodotos die me
jaren geleden al op deze denkpiste plaatste. Het revisionisme van de
geschiedenis van de oudheid heeft sinds 1975 mijn aandacht al. Het werk van
Herodotos heb ik naast de werken van Flavius Josephus en uiteraard de Bijbel,
toen voor de eerste maal doorgenomen.
Wist u
dat Herodotos (Boek 2:112, 120) een variant op de kaping van Helena van Sparta
door Paris heeft doorgegeven?
Boek 2:112. After him (Pheros), they said, there
succeeded to the throne a man of Memphis, whose name in the tongue of the
Hellenes was Proteus; for whom there
is now a sacred enclosure at Memphis, very fair and well ordered, lying on that
side of the temple of Hephaistos which faces the North Wind. Round about this
enclosure dwell Phenicians of Tyre, and this whole region is called the Camp of
the Tyrians. Within the enclosure of Proteus
there is a temple called the temple of the "foreign Aphrodite," which temple I conjecture to be one of Helen the daughter of Tyndareus, not
only because I have heard the tale how Helen dwelt with Proteus, but also
especially because it is called by the name of the "foreign
Aphrodite," for the other temples of Aphrodite which there are have none
of them the addition of the word "foreign" to the name.
113. And the priests told me, when I inquired, that
the things concerning Helen happened
thus:--Alexander having carried off Helen was sailing away from Sparta to his own land, and when he had
come to the Egean Sea contrary winds drove him from his course to the Sea of
Egypt; and after that, since the blasts did not cease to blow, he came to
Egypt itself, and in Egypt to that which is now named the Canobic mouth of the
Nile and to Taricheiai. Now there was upon the shore, as still there is now, a
temple of Heracles, in which if any man's slave take refuge and have the sacred
marks set upon him, giving himself over to the god, it is not lawful to lay
hands upon him; and this custom has continued still unchanged from the
beginning down to my own time. Accordingly the attendants of Alexander, having
heard of the custom which existed about the temple, ran away from him, and
sitting down as suppliants of the god, accused Alexander, because they desired
to do him hurt, telling the whole tale how things were about Helen and about
the wrong done to Menelaos; and this
accusation they made not only to the priests but also to the warden of this
river-mouth, whose name was Thonis.
Het is
duidelijk dat Herodotos zijn Egyptische farao s met een Griekse naam aanduidt.
De opdracht is om deze Griekse namen met Egyptische namen die ons via de
monumenten bereikten te identificeren.
Farao Proteus
wordt door de vader der historie: Herodotos (Boek 2:113, 120), met de bekende
ontvoering van Helena uit het Griekse epos verbonden. In feite is het verhaal
over het stranden van Helena op de Egyptische kust de enige anekdote die
Herodotos over de persoon van Proteus en diens regeerperiode vermeldt. Ten
tijde van Herodotos reis naar Egypte bevond het graf van Proteus zich in
Memfis waar ook een tempel aan Aphrodite de vreemdelinge gewijd
was. Gefascineerd door deze tempel liet Herodotus zich door de priesters van
Egypte onderwijzen in de geschiedenis van Helena. Na de schaking van Helena uit
Sparta met Alexandros op weg naar zijn vaderland, werd zijn schip midden op de
Egeïsche zee door winden uit koers geslagen en naar de Egyptische kust
gedreven. Herodotos vult zoveel details in over de lotgevallen van deze Grieken
in Egypte dat dit verhaal als heel aannemelijk als historie overkomt. Deze
geschiedenis is dan een variant op het relaas van Homeros' Ilias, wat Herodotos
ook bevestigt.
Farao Proteus
van de oudheidhistoricus Herodotos is volgens mijn reconstructie van de
geschiedenis van de oudheid, identiek met farao Thothmosis IV van Manetho s
achttiende dynastie. In mijn uitgave De zonaanbidder, Achnaton de strenge en
hardvochtige farao volgens de profeet Jesaja, 2016, blz. 25-31, heb ik de
regeerperiode van farao Thothmosis IV op de tijdsbalk verankerd met de jaren
797/776 v. Chr. en mijn revisie van de koningen Egypte toegelicht.

©
Robert De Telder, De zonaanbidder, Achnaton de strenge en hardvochtige farao
volgens de profeet Jesaja, 2016,
Als een
gevolg van de herschikking van de achttiende Egyptische dynastie op de
tijdsbalk verdwijnen ook de zogenaamde duistere eeuwen voor Griekenland en
plaatsen we de belegering van Troje op de tijdsbalk nu van 800 tot 790 v. Chr. Twee
jaartallen die met kosmische meganatuurcatastrofe-jaren verbonden zijn en
passen in het plaatje dat we uit de Ilias hebben met de planeetgoden actief in
de kosmische hemel boven het slagveld te Troje.
De
legendarische Ethiopiër Memnon is in mijn revisie de koning die de
Nubisch/Ethiopische tussenperiode sinds de invasie van Juda door de Bijbelse Ethiopiër
Zera, afsloot.
Memnon
was met zijn leger naar het slagveld bij Troje vertrokken en niet teruggekeerd.
Dit was het moment voor de jonge prins met de naam Thothmosis IV om de macht in
790 v. Chr. over te nemen en het Nubische juk af te schudden.
Gevolgtrekking:
het beleg van Troje is hiermee via de identificatie van Herodotos Proteus met
Thothmosis IV en dit binnen het raamwerk van de herziening van de geschiedenis
van de oudheid, gedateerd van 800 tot 790 v. Chr.
Wordt
vervolgd
Met
vriendelijke groet,
Robert
De Telder
Recente publicaties:
Kronieken van
de koningen van Israël, 2017, zie
link: https://www.bol.com/nl/p/kronieken-van-de-koningen-van-israel/9200000086650052/?suggestionType=searchhistory
EXODUS, 2016, zie link: http://www.bravenewbooks.nl/books/102331
%%% FOTO5%%%
De Zonaanbidder, 2016, zie link: http://www.bravenewbooks.nl/books/87999
TIJD en TIJDEN, 2015, Zie link: http://boekscout.nl/shop/ViewProduct.aspx?bookId=5579
De Assyriologie
herzien, 2012, zie link: http://www.bravenewbooks.nl/books/76234
De Tweede
Wereldoorlog door de ogen van een neutrale Belg, 2007, zie link: http://www.bravenewbooks.nl/books/69343
Genesis
versus Egyptologie, 2009, dit boek is
uitverkocht maar kan online gelezen
worden op de hierna volgende link: http://jezusleeft.weebly.com/genesis-versus-egyptologie.html
Apocalyps, 2009, (dit boek is uitverkocht maar op een PDF-document
gratis op eenvoudig verzoek per email bij de auteur verkrijgbaar).