Met onze aflevering van 27.03.2017 brachten we de chronologie van de Apocalyps, dat we
beschreven als in de Bijbel vooraf geschreven geschiedenis. Een profetische toekomstgeschiedenis
die chronologisch gebracht kan worden. Ik gaf aandacht aan de tijdsperiode die
in het Bijbelboek Openbaring hoofdstuk elf beschreven wordt, en overeenstemd met
de zeventigste jaarweek van de profeet Daniël. Zie link: http://www.bloggen.be/robertdetelder/archief.php?ID=2978155
Met de aflevering van deze week vervolgen we met de
chronologie van de rede over de laatste
dingen van Jezus Christus zoals door de evangelist Matteüs doorgegeven en
voegen deze chronologisch passend binnen het tijdskader van de Apocalyps in. De
gebeurtenissen die Jezus Christus beschrijft die aan Zijn wederkomst voorafgaan
passen chronologisch binnen de zevenjarige oordeelstijd zoals beschreven in het
boek Openbaring van de Bijbel en de zeventigste jaarweek van de profeet Daniël.
Matteüs 24:1 En Jezus ging de
tempel uit en vertrok. En zijn discipelen kwamen tot Hem om Hem op de gebouwen
van de tempel te wijzen. 2 En Hij antwoordde en zeide tot hen: Ziet gij dit
alles niet? Voorwaar, Ik zeg u, er zal hier geen steen op de andere gelaten
worden, die niet zal worden weggebroken. 3 Toen Hij op de Olijfberg gezeten
was, kwamen zijn discipelen alleen tot Hem en zeiden: Zeg ons wanneer zal dat geschieden, en wat is het teken van uw
komst en van de voleinding der wereld?
4 En Jezus antwoordde en zeide tot hen: Ziet toe, dat niemand u verleide! 5
Want velen zullen komen onder mijn naam en zeggen: Ik ben de Christus, en zij
zullen velen verleiden. 6 Ook zult gij horen van oorlogen en van geruchten van
oorlogen. Ziet toe, weest niet verontrust; want dat moet geschieden, maar het einde is het nog niet. 7 Want
volk zal opstaan tegen volk, en koninkrijk tegen koninkrijk, en er zullen nu
hier, dan daar, hongersnoden en aardbevingen zijn. 8 Doch dat alles is het begin der weeën. 9 Dan zullen zij u
overleveren aan verdrukking en zij zullen u doden, en gij zult door alle volken
gehaat worden om mijn s naam s wil. 10 En dan zullen velen ten val komen en
zij zullen elkander overleveren en elkander haten. 11 En vele valse profeten zullen
opstaan en velen zullen zij verleiden. 12 En omdat de wetsverachting toeneemt,
zal de liefde van de meesten verkillen. 13 Maar wie volhardt tot het einde, die
zal behouden worden. 14 En dit evangelie
van het Koninkrijk zal in de gehele wereld gepredikt worden tot een
getuigenis voor alle volken, en dan zal het einde gekomen zijn.
Het antwoord op de vraag van de discipelen naar de Tempel
en het tijdstip van het teken van de wederkomst met de voleinding van de wereld
beantwoordt de Heer Jezus met een opsomming van gebeurtenissen die we ook in
het Bijbelboek Openbaring terugvinden. De verzen vier tot en met vijf vinden
hun vervulling bij het uitrijden van de eerste ruiter op het witte paard
(Openbaring 6:2). De verzen zes tot en met zeven vinden hun vervulling bij het
uitrijden van het tweede rossige paard dat de vrede op de aarde wegneemt
(Openbaring 6:3-4). De verzen acht tot en met dertien vinden hun vervulling in
de eerste helft van de zevenjarige oordeelstijd wanneer de twee getuigen van
God in Jeruzalem optreden en tegen de herstelde offerdienst spreken (Openbaring
11). En vers veertien met de voorzegging dat dan het evangelie van het Koninkrijk over de gehele wereld gepredikt zal
worden tot een getuigenis voor alle volken waarna het einde volgt, vindt zijn
vervulling in de twee getuigen te Jeruzalem en in de
honderdvierenveertigduizend verzegelden uit de twaalf stammen van Israël die het
evangelie van het Koninkrijk over de gehele wereld zullen brengen (Openbaring
7). Het is het vervolg en eindvervulling van de uitnodiging tot het Koninklijke
Bruiloftsmaal van Matteüs 22:1-14. Vervolgens lezen we vanaf Matteüs hoofdstuk
24 vers vijftien de beschrijving van wat er in de tweede helft van de
zevenjarige oordeelstijd gebeurt:

Matteüs 24:15 Wanneer gij dan de
gruwel der verwoesting, waarvan door de
profeet Daniël gesproken is, op de heilige plaats ziet staan wie het
leest, geve er acht op laten dan wie
in Judea zijn, 16 vluchten naar de bergen. 17 Wie op het dak is, ga niet
naar beneden om zijn huisraad mede te nemen, en wie in het veld is, 18 kere
niet terug om zijn kleed mede te nemen. 19 Wee de zwangeren en de zogenden in
die dagen. 20 Bidt, dat uw vlucht niet in de winter valle en niet op een
sabbat. 21 Want er zal dan een grote
verdrukking zijn, zoals er niet geweest is van het begin der wereld tot nu
toe en ook nooit meer wezen zal. 22 En indien die dagen niet ingekort werden,
zou geen vlees behouden worden; doch ter wille van de uitverkorenen zullen die
dagen worden ingekort.
Na een periode van twaalfhonderdzestig dagen of drie en
half jaar wanneer de twee getuigen van de Heer God door het beest vermoord
worden ziet men, naar de woorden van Jezus Christus van 30 AD op de tempelberg
op de heilige plaats een gruwel der verwoesting staan. En dit is een teken
voor degenen die dan in Judea zijn haastig te vluchten naar de bergen. Wat de
de gruwel der verwoesting die op de heilige plaats zal staan zijn zal, wordt
niet onmiddellijk duidelijk gemaakt. De discipelen wisten echter wat ermee bedoeld
was. Volgens mijn mening zal het een replica van de ark van het verbond zijn.
Het toppunt van misleiding zal het plaatsnemen van het beest op de Tempelberg
zijn, in de tent (of tempel) der samenkomst. Voor Paulus in zijn tweede brief
aan de Thessalonicenzen is dit het begin van het einde van de eindtijd:
2 Thessalonicenzen 2:3 Laat
niemand u misleiden, op welke wijze ook, want eerst moet de afval komen en de mens der wetteloosheid zich
openbaren, de zoon des verderfs , 4 de tegenstander, die zich verheft tegen
al wat God of voorwerp van verering heet, zodat
hij zich in de tempel Gods zet, om aan zich te laten zien, dat hij een god
is. 5 Herinnert gij u niet, dat ik, toen ik nog bij u was, u dit meermalen
gezegd heb?
Paulus spreekt over de afval van het geloof dat aan de
komst van de tegenstander voorafgaat. Uiteindelijk gaat het naar de
aanbidding van het beest, in volledige afwijzing van de God van de Bijbel.
Wanneer we verder de rede over de laatste dingen van de Heer Jezus Christus
naar het Matteüs-evangelie volgen, blijkt de chronologie overeen te stemmen met
de overige Bijbelboeken:
Matteüs 24:23 Indien dan
iemand tot u zegt: Zie, hier is de Christus, of: Hier, gelooft het niet. 24
Want er zullen valse christussen en valse profeten opstaan en zij zullen grote
tekenen en wonderen doen, zodat zij, ware het mogelijk, ook de uitverkorenen
zouden verleiden. 25 Zie, Ik heb het u voorzegd. 26 Indien men dan tot u zegt:
Zie, Hij is in de woestijn, gaat er niet heen; zie, Hij is in de (geheime)
binnenkamer, gelooft het niet.

Het zich tot een god verheffen door het beest te
Jeruzalem, is het startsein voor het
gelovig overblijfsel van de Israël om naar de bergen te vluchten zoals we
in Matteüs 24:15-16 gelezen hebben. De overige Israëlis die het merkteken van
het beest aanvaard hebben, worden spreekwoordelijk uitgespuwd en dit naar de
waarschuwing in Leviticus 18:2-28 en Openbaring 3:16.
De vlucht naar de bergen, naar de woestijn, is een
omgekeerde exodus die in meerdere Bijbelboeken beschreven staat:
Openbaring 12:6 En de vrouw
vluchtte naar de woestijn, waar zij
een plaats heeft, door God bereid, opdat zij daar twaalfhonderd zestig dagen
onderhouden zou worden.
De vermelde plaats waar in Openbaring 12:6 verwezen
wordt, is volgens het Bijbelboek Daniël, het over-Jordaanse gebied of de
huidige landen Jordanië en het noordwesten van Saoedi-Arabië. Daniël beschrijft
in het elfde hoofdstuk van het gelijknamige Bijbelboek de invasie van de koning
van het Noorden ook de Assyriër
genaamd die vanuit zijn kernland het herstelde Assyrië, de landen van het
Midden-Oosten zal overrompelen en hierbij drie koningen ten val brengt. Maar
dan staat er geschreven dat het gebied van Edom, Moab en de Ammonieten aan zijn
macht zullen ontkomen.
Daniël 11:41 Ook het
Sieraadland (=Israël) zal hij (=de koning van het noorden) binnenvallen, en
velen zullen struikelen; maar aan zijn
macht zullen ontkomen: Edom, Moab en de keur der Ammonieten.
Ook de profeet Jesaja verwijst naar de woestijn van het
over-Jordaanse gebied:
Jesaja 16:1 Heersers des
lands, zendt de lammeren van de rotsen (Petra) de woestijn in naar de berg der dochter van Sion.
Het is in deze woestijn dat zij veilig van de koning van
het noorden alias het beest drie en half jaar door de HERE God onderhouden
zullen worden:
Hosea 2:13 Daarom zie,
Ik zal haar lokken, en haar leiden in de
woestijn, en spreken tot haar hart. 14 Ik zal haar aldaar haar
wijngaarden geven, en het dal Achor maken tot een deur der hoop. Dan zal zij
daar zingen als in de dagen van haar jeugd, als ten dage toen zij trok uit
Egypte.
Jeremia 31:2 Zo zegt de HERE:
Het volk der ontkomenen aan het zwaard vond genade in de woestijn, Israël, op weg naar zijn rust.
Openbaring 3:10 Omdat gij het
bevel bewaard hebt om Mij te blijven verwachten, zal ook Ik u bewaren voor de ure der verzoeking, die over de gehele
wereld komen zal, om te verzoeken hen, die op de aarde wonen. 11 Ik kom
spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.

(Het hierboven
getoonde schema is niet dogmatisch op te nemen maar is gewoon een poging tot
visuele uitbeelding van een tijdsbalk van zeven jaar met de focus op het
bijzondere begin van de oordeelstijd, de gebeurtenissen tijdens de helft van de
zeven jaar en het einde van de zevenjarige oordeelstijd met de wederkomst van
Christus en het begin van het Messiaanse Vrederijk. De veelzijdigheid van het
Profetische Woord van de Bijbel is niet zonder meer in beeld vast te leggen.)
De vlucht van de getrouwe Israëlis naar de bergen als
een gevolg van het zien van de gruwel der verwoesting op de Tempelberg,
geschied in de helft van de zevenjarige oordeelsperiode. Gedurende
tweeënveertig maanden zullen zij daarna onaangetast door het beest in de
woestijn verblijven, in wezen een derde ballingschap waarna zij aan het einde
van de zevenjarige eindtijdperiode het Beloofde Land binnengeleid zullen
worden. In de woestijn vindt ook de geprofeteerde bruiloft plaats waarbij
Israël geestelijk hersteld wordt:
Hosea 2:15 En het zal te dien
dage geschieden, luidt het woord des HEREN, dat gij Mij noemen zult: mijn man, en niet meer: mijn Baäl. 16
Ja, Ik zal de namen der Baäls verwijderen uit haar mond; hun naam zal niet meer
genoemd worden. 17 Te dien dage zal Ik voor hen een verbond sluiten met het gedierte des velds, het gevogelte des
hemels en het kruipend gedierte der aarde. Dan zal Ik boog en zwaard en
oorlogstuig in het land verbreken, en hen veilig doen wonen. 18 Ik zal u Mij tot bruid werven voor eeuwig:
Ik zal u Mij tot bruid werven door
gerechtigheid en recht, door goedertierenheid en ontferming; 19 Ik zal u Mij tot bruid werven door trouw; en gij
zult de HERE kennen.
Openbaring 19:9 En hij zeide
tot mij: Schrijf, zalig zij, die
genodigd zijn tot het bruiloftsmaal des Lams.
De genodigden tot de bruiloft zijn naar mijn mening de
voltallige Gemeente, de Ekklesia die kort voor de tijd van het herstel van
het koningschap van Israël (Handelingen 1:6-11) hun opstanding kregen (1
Thessalonicenzen 4:13-17), en naar de Stad van God in de hemel werden weggerukt.
Vanuit die andere dimensie zijn zij vanuit hun transparante verblijfplaats van
Bovenuit getuige van het herstel van Israël in de woestijn.
De Ekklesia vindt men in het boek Openbaring niet terug.
Vanaf het eerste hoofdstuk van Openbaring wordt de draad met het oude
verbondsvolk Israël opnieuw opgenomen. Een draad dat verbroken werd bij het
verwerpen van Messias Jezus door de Joden bij zijn eerste komst, zoals
beschreven tussen de gebeurtenissen van Matteüs 13:1 tot Handelingen 28: 17-29.
Zie ook het artikel op dit blog van 30-06-2015:
Gedurende de nog resterende tweeënveertig maanden gaan
intussen de oordelen zoals beschreven in het Bijbelboek Openbaring, over de
wereld. De bazuinoordelen gevolgd door de schalen van gramschap. Tijdens deze
oordelen gaat het beest op aanraden van de valse profeet (Openbaring
13:16-18) over tot het registreren van alle mensen onder zijn controle, door
middel van het aanbrengen van zijn merkteken, het getal van zijn naam op de
hand en/of het voorhoofd van ieder mens. Diegenen die alsnog weigeren worden gedood.
Helemaal aan het einde met de slag bij Harmageddon komt de Koning der koningen,
de Heer der heren Jezus Christus naar Jeruzalem terug (Openbaring hoofdstuk
19). Wat weer aansluit bij de rede over de laatste dingen van de Heer Jezus
Christus, volgens het evangelie naar Matteüs 24:
Matteüs 24:27 Want gelijk de
bliksem komt van het oosten en licht tot het westen, zo zal de komst van de
Zoon des mensen zijn. 28 Waar het aas is, daar zullen de gieren zich
verzamelen. 29 Terstond na de
verdrukking dier dagen zal de zon
verduisterd worden en de maan zal haar glans niet geven en de sterren
zullen van de hemel vallen en de machten der hemelen zullen wankelen. 30 En dan
zal het teken van de Zoon des mensen verschijnen aan de hemel en dan zullen
alle stammen der aarde zich op de borst slaan en zij zullen de Zoon des mensen
zien komen op de wolken des hemels, met grote macht en heerlijkheid.
Het is aan het einde van de eindtijd zoals vermeld in
Matteüs 24:29 dat er een bijzonder kosmisch fenomeen aan zon en maan geschied.
Het is dezelfde gebeurtenis die de profeet Joël aankondigde:
Joël 2:28 Daarna zal het
geschieden, dat Ik mijn Geest zal uitstorten op al wat leeft, en uw zonen en uw
dochters zullen profeteren; uw ouden zullen dromen dromen; uw jongelingen
zullen gezichten zien. 29 Ook op de dienstknechten en op de dienstmaagden zal
Ik in die dagen mijn Geest uitstorten. 30 Ik zal wonderen geven in de hemel en
op de aarde, bloed en vuur en rookzuilen. 31 De zon zal veranderd worden in duisternis en de maan in bloed, voordat
de grote en geduchte dag des HEREN komt. 32 En het zal geschieden, dat ieder
die de naam des HEREN aanroept, behouden zal worden, want op de berg Sion en te
Jeruzalem zal ontkoming zijn, zoals de HERE gezegd heeft; en tot de ontkomenen
zullen zij behoren, die de HERE zal roepen. (NBG 1951 vertaling)
Volgens de Bijbelexegese van het gevestigde christendom
werd de profetie van Joël 2:28-32 met Pinksteren bij het begin van de Kerk
volledig vervuld. Volgens hen leert de Bijbel geen derde herstel van Israël als
volk, geestelijk en nationaal in het oude land der vaderen. De kerk is volgens
deze leer in de plaats van het Jodenvolk of Israël gesteld. Wanneer we de
profetie van Joël echter vrij van alle tradities willen lezen en innemen moet het
duidelijk zijn dat in 30 AD met de uitstorting van de Heilige Geest over
honderdtwintig mannen en vrouwen te Jeruzalem niet de volledige vervulling van
het betreffende Bijbelcitaat geschiedde.
Het hier beschreven scenario is niet voor morgen maar
vergt nog een geruime tijd alvorens alle stukken voor de opvoering klaar staan.
De Verenigde Staten van Amerika komen in de Apocalyps niet voor. Zij hebben
zich naar mijn mening tegen die tijd op hun continent tussen twee oceanen
teruggetrokken, een terugkeer naar de politiek van het isolationisme van tachtig
jaar geleden. Hun huidige rol van politieman van de wereld is dan ook
opgegeven. De redenen hiertoe kunnen vele zijn en het vandaag proberen invullen
van deze redenen speculatie.
Ik hoop dat ik heb bijgedragen aan het chronologisch
invullen van alsnog toekomstige gebeurtenissen en niet toegevoegd aan de
verwarring. Ik studeer en schrijf alleen maar naar de mate van de genade die
mij gegeven is (Efeze 4:7).
Met vriendelijke groet,
Robert De Telder
Hierna mijn literatuurlijst van eschatologische boeken
die ik als naslagwerk gebruik:
C. I. Scofield, D.D.,1909, Die Neue Scofield Bibel mit
Erklärungen.
Dr. E. W. Bullinger (1837/1913), The Companion Bible
Condensed
Alexander Hislop, THE TWO BABYLONS, 1916
Clarence
Larkin, DISPENSATIONAL TRUTH, 1920
Roeland Klein Haneveld, www kleinhaneveld
nl/notities/index.html
Huib Verweij, DE TERUGKEER VAN JEZUS CHRISTUS, 1978,
GRENZEN DER VOLEINDING, 1984, IK BEN DIE IK BEN, 1968,
DE BOOM DER KENNIS, 1973
Huib Verweij & Ds. W. Glashouwer Sr., DE KOMST VAN
JEZUS CHRISTUS, 1985
Dr. F. De Graaff, ALS GODEN STERVEN, 1969, ANNO DOMINI
1000 2000
Arie Kleijne, JEZUS KOMT, 1989
B. Reinders Sr., ISRAEL EN HET MESSIAANSE VREDERIJK, 1971
A. Keizer, De komende reformatie van de eindtijd - wat de
kerken niet zien, 1996, De komende dertig jaar, 1997, De almachtige is de vader
van alle mensen, 2003,
Dr. Piet Borst, LIJNEN NAAR DE EINDTIJD, 2004
Aanbevolen website:
http://www.dekoningkomt.nl/
Recente publicaties van Robert De Telder
EXODUS, 2016, zie link: http://www.bravenewbooks.nl/books/102331
De Zonaanbidder, 2016, zie link: http://www.bravenewbooks.nl/books/87999
TIJD en TIJDEN, 2015, Zie link: http://boekscout.nl/shop/ViewProduct.aspx?bookId=5579
De Assyriologie
herzien, 2012, zie link: http://www.bravenewbooks.nl/books/76234
De Tweede
Wereldoorlog door de ogen van een neutrale Belg, 2007, zie link: http://www.bravenewbooks.nl/books/69343