Met
onze aflevering van 24.04.2016 op
dit blog brachten we de geschiedenis van het tweede jubeljaar (oktober) 1346/(september)
1345 v. Chr. sinds de verovering van het Beloofde Land Kanaän door de
Israëlieten.

We
gingen er van uit dat aan de bepalingen van het Jubeljaar zoals beschreven in
Leviticus hoofdstuk 25 door de Israëlieten toen voldaan werd. Het bijzondere zesde
jaar waar de tweede sabbatjaarcyclus van zeven maal zeven jaar mee afsloot zag
inderdaad een dubbele zegening van Boven over het land dat dat jaar zijn vrucht
gaf ter overbrugging van de twee volgende jaren dat er niet gezaaid mocht
worden.
Leviticus
25:20 Wanneer gij zegt: wat zullen wij in het
zevende jaar eten, zie, wij mogen niet zaaien noch onze oogst inhalen 21 dan zal Ik mijn zegen in het zesde jaar
over u gebieden, dat het u een opbrengst geve voor drie jaren. 22 In het achtste jaar zult gij zaaien,
maar van de vorige oogst eten, tot het
negende jaar; totdat de oogst daarvan binnenkomt, zult gij van de vorige
eten. (Statenvertaling)
Het was
deze bijzondere zegening over het land dat ook de uitgeweken berooide weduwe Naomi in de velden van Moab bereikte en maakte dat zij naar het land Juda
terugkeerde:
Ruth 1:6
Toen maakte zij (Naomi) zich op met haar
schoondochters, en keerde weder uit de velden van Moab; want zij had gehoord in het land van Moab, dat de HEERE Zijn volk bezocht had, gevende hun brood. 7 Daarom
ging zij uit van de plaats, waar zij geweest was en haar twee schoondochters
met haar. Als zij nu gingen op den weg, om weder te keren naar het land van
Juda,
(Statenvertaling)

Onder
het richter-schap van Ehud gevolgd met dat van de richter Samgar zouden de
Israëlieten tachtig jaar rust hebben.
Richteren
3:30 Alzo werd Moab te dien dage onder Israëls hand
te ondergebracht; en het land was stil
tachtig jaren. 31 Na hem nu was
Samgar, een zoon van Anath, die sloeg de Filistijnen, zeshonderd man, met
een ossenstok; alzo verloste hij ook Israël. (Statenvertaling)

De
lange periode van tachtig jaar rust nam een aanvang in 1349 v. Chr. en liep tot
1269 v. Chr. waarna de verdrukking van de Kanaäniet Jabin zou volgen:
Richteren
4:1 Maar de kinderen Israëls voeren voort te doen,
dat kwaad was in de ogen des HEEREN, als
Ehud gestorven was. 2 Zo verkocht hen de HEERE in de hand van Jabin, koning der Kanaänieten, die te
Hazor regeerde; en zijn krijgsoverste was Sisera; dezelve nu woonde in Haroseth
der heidenen. (Statenvertaling)
Maar
voor een lange periode van tachtig jaar zouden de Israëlieten rust hebben, zou
het stil zijn en dit als een gevolg van hun houden van de wet in het algemeen
en in het bijzonder van de sabbatjaren. Tachtig jaar is ook vandaag nog een
lange tijd voor een periode van vrede. Het einde van de Tweede Wereldoorlog
bijvoorbeeld is dit jaar al tweeënzeventig jaar geschiedenis en ieder mens in
het westen hoopt en bidt dat de vrede nog lang mag aanhouden (1 Timoteüs 2:1-2).
Vijfenzeventig jaar geleden was het voor de Joodse medeburgers in ons land een
tijd van grote verdrukking. In de zomer van 1942 begonnen de nazi s namelijk
na twee jaar harassment met de fysieke wegvoering van hen naar de
vernietigingskampen in het oosten. Een lichtpunt voor velen was dat de helft
van de Joodse bevolking in België bij niet-Joodse medeburgers (van
alle politieke- en geloofsovertuigingen) spontaan kon onderduiken. Dit was een
uniek feit in de geschiedenis van de andere door de nazi-Duitsers bezette
landen (met uitzondering van Denemarken) waar Joodse mensen niet altijd als
medeburgers aanzien werden. De beloofde zegening in de Bijbel (Genesis 12:3)
bleek in september 1944 toen België op slechts enkele dagen bevrijd werd en aan
de nachtmerrie een einde kwam. In mijn boek De tweede wereldoorlog door de ogen van een neutrale Belg, 2007,
heb ik deze bijzondere geschiedenis uitgediept.

De bijgevoegde
tijdsschema s zijn inmiddels vertrouwd en tonen bovenaan met een blauwe
tijdsbalk de sabbatjaren van april tot maart aan. Het Jubeljaar zag altijd zijn
start in oktober van de negenenveertigste sabbatjaarcyclus en liep verder tot
september van het volgende jaar waar inmiddels in april een nieuwe
sabbatjaarcyclus van start was gegaan. De jaartallen bovenaan de tijdsbalk zijn
volgens de westerse jaartelling gebaseerd op de geboorte van Jezus Christus,
onderverdeeld in vier vakken van elk drie maanden.

Het
derde jubeljaar van 1297/1296 v. Chr. zal vermoedelijk door de Israëlieten
onder het Richter-schap van Ehud gehouden zijn. In 1297 v. Chr. waren er op de
tijdsbalk al drieënvijftig van de tachtig jaar verstreken sinds de richter Ehud
de Israëlieten van de verdrukking van Moab bevrijdde. Ik merkte al eerder op
dat er in totaal 120 sabbatjaren zaten vanaf de inname van Kanaän tot aan de
wegvoering in Babylonische Ballingschap in 605 v. Chr. Zeventig sabbatjaren
hadden de Israëlieten tegen het jaar 605 v. Chr. niet gehouden en vandaar het oordeel
van de Babylonische Ballingschap waarbij het land als een gevolg van de
ontvolking zijn rust kreeg. Dit oordeel was bij het overhandigen van de Wet in
1483 v. Chr. aangekondigd en kan men nalezen in het Bijbelboek Leviticus
hoofdstuk 26. De volledige tekst heb ik in de aflevering van 19.04.2017 op dit blog geciteerd. Zie
link: http://www.bloggen.be/robertdetelder/archief.php?startdatum=1492380000&stopdatum=1492984800

In het voorjaar
van 1296 v. Chr. begon de vierde sabbatjaarcyclus van zeven maal zeven jaren, sinds
de verovering van Kanaän onder leiding van Jozua. Op het getoonde schema merken
we onderaan met een blauwe tijdsbalk de periode van het Richter-schap van Ehud
en Samgar. Daarboven met een groene kleur merken we de tijdsbalk van de
Hyksos-heersers over Egypte en daarboven zien we de gereviseerde Assyrische
koningslijst. Zowel Egypte als Assyrië kregen in mijn boek TIJD en TIJDEN, 2015, aandacht met de respectievelijke koningslijsten
gereviseerd op een tijdsbalk aangebracht.
De
Hyksos-farao met de Griekse naam Assis was de laatste van de eerste zes
Hyksos-farao s sinds zij in 1483 v. Chr. twee maanden na de exodus Egypte
zonder slag of stoot overrompelden. Het was de Joodse oudheidhistoricus Flavius
Josephus die een belangrijk gedeelte van de Egyptische geschiedenis
samengesteld door de Egyptische historicus Manetho doorgaf. Over de periode van
de Hyksos-heerschappij over Egypte schreef ik eerder op dit blog op 12.09.2016 een artikel, zie link: http://www.bloggen.be/robertdetelder/archief.php?startdatum=1473631200&stopdatum=1474236000
De
Assyriërs zitten in de geslachtslijn van Abraham die na de dood van Sara met
Ketura hertrouwde. Het prille begin van de Assyrische clan kan vanaf 1848 v.
Chr. gereconstrueerd worden. Maar dit heb ik in TIJD en TIJDEN, 2015, hoofdstuk: De Assyriërs en Abraham, blz.
47-58, uitgewerkt.

Naar
het einde toe van het Richter-schap van Ehud liep het met de Israëlieten fout.
In het voorjaar van 1269 v. Chr. stierf Ehud en begon onmiddellijk de verdrukking
door de Kanaäniet Jabin die twintig jaar zou aanhouden.
Richteren
4:1 Maar de kinderen Israëls voeren voort te doen,
dat kwaad was in de ogen des HEEREN, als
Ehud gestorven was. 2 Zo verkocht hen de HEERE in de hand van Jabin, koning der Kanaänieten, die te
Hazor regeerde; en zijn krijgsoverste was Sisera; dezelve nu woonde in Haroseth
der heidenen. (Statenvertaling)
De dood
van Ehud valt uitgerekend in het zesde jaar van de derde sabbatjaarcyclus. Een
jaar dat vermoedelijk geen dubbele zegening over het land zag. De verdrukking
door Jabin begon niet toevallig in het vierde sabbatjaar van de zeven maal
zeven jaarcyclus. Een jaar dat zij normaal gezien rust moeten hebben, indien zij
trouw waren gebleven aan de Wet des HEEREN en trouw aan hun belofte deze wetten
te houden.
Epiloog
Enkele
weken geleden werd mijn aandacht gevestigd op een website van de Amerikaan Wayne
L. Atchison, een website die ik verwacht werd te
onderzoeken en commentaar te geven. Atchison levert een theorie waarbij hij de
Jubeljaren vanaf de Schepping meent te kunnen tellen ter berekening van het
einde der tijden? Een nieuw jaartal voor de Apocalyps is volgens hem 2023? In
het weerleggen van een stelling gaat al dadelijk heel veel tijd in, tijd die
dan verloren gaat voor naar mijn mening meer interessante studie. Wat het
onwaarschijnlijke jaartal 2023 betreft zal de tijd ook dit jaartal en de
berekening ontmaskeren als een futiel tijd verdrijf. We kunnen echter met
zekerheid stellen dat dit sommige onderzoekers niet zal weerhouden nieuwe
jaartallen te berekenen alsof de tijden of gelegenheden betreffende het herstel
van Israël aan de Ekklesia geopenbaard zou zijn.
Handelingen
1:6 Zij dan, die daar bijeengekomen waren, vroegen
Hem en zeiden: Here, herstelt Gij in
deze tijd het koningschap voor Israël? 7 Hij zeide tot hen: Het is niet
uw zaak de tijden of gelegenheden
te weten, waarover de Vader de beschikking aan Zich gehouden heeft, 8 maar gij
zult kracht ontvangen, wanneer de heilige Geest over u komt, en gij zult mijn getuigen
zijn te Jeruzalem en in geheel Judea en Samaria en tot het uiterste der aarde. (NBG
Vertaling 1951) Tijd: 30 AD kort voor de Hemelvaart van de Heiland Jezus
Christus.
De
historische Jubeljaren hebben alleen zin en waarde wanneer men ze
Bijbels-concordant vanaf de inname van Kanaän door de Israëlieten rekent en
niet eerder. Wanneer men de historisch bevestigde jubeljaren als ijkpunten op
de tijdsbalk hanteert dan blijkt overigens de constructie van Atchison daar
volledig haaks op te staan. Als een
gevolg van zijn gebruik van verkeerde ijkpunten op de tijdsbalk zit ook zijn eindtijdjubeljaar
fout.
Men wil blijkbaar niet leren van de foutieve jaartallen
die in het verleden gelanceerd werden. Het is inmiddels sinds het nationale
herstel van Israël in 1948 een hele lijst van jaartallen geworden. Enkele voor
mij bekende jaartallen waren: 1988, 1989, 1996, 2000, 2005, 2012, 2014, 2015,
2017 en vermoedelijk ontbreken er nog enkele jaartallen aan deze lijst.
In Weet Magazine
van april 2017 stond er een column over de tekenen der tijden met aandacht voor
het astronomische sterrenbeeld maagd van 23 september 2017. Men wekt de
verwachting dat er misschien dan iets rond Israël zou kunnen gebeuren. De
theorie is dat het sterrenbeeld maagd van 23 september 2017 in verband zou
kunnen gebracht worden met het Bijbelboek Openbaring hoofdstuk 12?
Daarom is chronologie zo belangrijk, niet alleen voor het
verleden waar chronologie de ruggengraat van alle geschiedenisonderzoek is,
maar ook voor de toekomst. De zevenjarige eindtijdperiode van het Bijbelboek
Openbaring en de meeste toekomstige gebeurtenissen daarin vermeld kunnen
chronologisch ingevuld worden. Dan zal dat gebeuren en daarna dat, en dat kan
niet gebeuren alvorens dat gebeurd is enzoverder. Vooral het begin van de
zevenjarige eindtijdperiode, het midden en het einde zit chronologisch op een alsnog
toekomstige tijdsbalk verankerd. Zie het artikel op blog van 27.03.2017, link: http://www.bloggen.be/robertdetelder/archief.php?startdatum=1490565600&stopdatum=1491170400
Bij Openbaring hoofdstuk 12 bijvoorbeeld zitten we
chronologisch in de helft van de zevenjarige eindtijdperiode en daar is voor
23 september 2017 op de eindtijdtijdsbalk geen plaats voor.
In de
Bijbel zitten geen verborgen tijdslijnen verstopt. Iets wat Bijbelvorsers zoals Atchison en anderen menen
te beweren. Integendeel, zowel het chronologisch-historische als het chronologische
toekomstige handelen van de HEERE God met Israël, de Ekklesia en de wereld is
in de Bijbel geopenbaard en vindbaar voor elke gelovige Bijbelvorser.
2 Timoteüs 3:14 Blijf gij
echter bij wat u geleerd en toevertrouwd is, wèl bewust van wie gij het hebt
geleerd, 15 en dat gij van kindsbeen af de
heilige schriften kent, die u wijs kunnen maken tot zaligheid door het
geloof in Christus Jezus. 16 Elk van
God ingegeven Schriftwoord is ook nuttig om te onderrichten, te weerleggen, te
verbeteren en op te voeden in de gerechtigheid, 17 opdat de mens Gods volkomen zij, tot alle goed werk volkomen toegerust.
(NBG Vertaling 1951)
Wordt
vervolgd
Met
vriendelijke groet,
Robert
De Telder
Recente publicaties van Robert De Telder
EXODUS, 2016, zie link: http://www.bravenewbooks.nl/books/102331
De Zonaanbidder, 2016, zie link: http://www.bravenewbooks.nl/books/87999
TIJD en TIJDEN, 2015, Zie link: http://boekscout.nl/shop/ViewProduct.aspx?bookId=5579
De Assyriologie
herzien, 2012, zie link: http://www.bravenewbooks.nl/books/76234

De Tweede
Wereldoorlog door de ogen
van een neutrale Belg, 2007, zie link: http://www.bravenewbooks.nl/books/69343