De
zogenaamde Amarna-briefwisseling is een verzameling kleitabletten, die de
briefwisseling van de Klein-Aziatische vazallen met de faraos Amonhotep III en
IV van Egypte bevat. De faraos Amonhotep III en IV worden in de briefwisseling
aangeduid als Nimoeria en Nafoeria. De taal van de briefwisseling was het
Akkadisch, te vergelijken tegenwoordig met het gebruik van het Engels als
internationale communicatietaal. De orthodoxe Egyptologie dateert de
briefwisseling in de vijftiende en veertiende eeuw voor Christus!

Dr. Immanuël Velikovsky (1895/1979)beweerde
dat ze in de negende eeuw voor Christus thuishoren. Meer dan honderd bladzijden
in zijn boek Eeuwen in chaos werden aan de Amarna-kleitabletten gewijd.
Volgens Dr. Velikovsky waren Achab en Josafat tijdgenoten van Achnaton en
identificeerde deze koningen als de briefschrijvers Rib Addi en Abdi Hiba.
Velikovsky (1895/1979) was een omstreden onderzoeker van meerdere
wetenschappelijke takken. Dit laatste werd hem o.a. door het establishment
kwalijk genomen, dat hij over teveel vakgebieden zijn mening en revisie gaf.
Door zijn brede wetenschappelijke belangstelling en grote belezenheid kwam
Velikovsky tot de ontwikkeling van revolutionaire theorieën over de oorsprong
van de aarde en ons zonnestelsel. Zijn eerste boek Werelden in botsing
WORLDS IN COLLISION - gepubliceerd in 1950, botste op tegenstand van de
academische wereld en werd verworpen. Met zijn werk eeuwen in chaos viel
Velikovsky de gevestigde Egyptologie aan. Tot voor kort wekte de naam
Velikovsky in het wetenschappelijke establishment afkeer op. Tegenwoordig vind
men de boeken van Velikovsky alleen nog in gespecialiseerde antiquariaten en
dikwijls worden ze geklasseerd onder het vak: esoterie, wat spijtig is. Men kan
op onderdelen van Velikovsky s baanbrekend werk van mening verschillen en/of afwijzen,
maar niet op heel zijn werk. Wat mij persoonlijk betreft in mijn studie van de
chronologie van de oudheid, passen de bevindingen van Velikovsky wel in de
chronologische reconstructie van de oudheid met de Bijbel als leidraad.
In mijn
werk TIJD en TIJDEN (Zie link: http://boekscout.nl/shop/ViewProduct.aspx?bookId=5579) opteer
ik voor een identificatie van Achaz van Juda en Hosea van Israël als zijnde
Abdi Hiba en Rib Addi uit de Amarna-briefwisseling. En de rebel Labaja is Pekah
van het noordelijke tienstammenrijk of Israël. Deze genoemde koningen van
Israël en Juda waren volgens de Bijbel, allen afgodendienaars en passen beter in
het plaatje wat de inhoud van de briefwisseling betreft. Ik heb de grootste
moeite met de identificatie van personen die volgens de Bijbel op de HERE God
vertrouwden maar in hun vermeende briefwisseling met Farao afgoden dienden. Dit
is al voldoende basis om de identificatie van Saul en David door David Rohl of
van Josafat door Velikovsky, als de briefschrijvers af te wijzen.

Deze
opmerking neemt het spadewerk niet weg dat Velikovsky geleverd heeft. Spadewerk
dat het fundament voor de revisie wereldwijd legde. Bevindingen van Velikovsky
haalden al eerder pijlers waarop het fundament van de orthodoxie rust naar
beneden. Een goed voorbeeld is het hierna volgende citaat uit Eeuwen in Chaos
hoofdstuk 6:
Enkele malen noemde de koning van Goebla in
zijn brieven de stad Batroena en deze wordt geïdentificeerd als het oude
Botrys. Meneander evenwel, een Griekse schrijver die door Josephus wordt
aangehaald, verklaart over Ithobalus, de koning van Tyrus uit de negende eeuw,
dat hij het was die de stad Botrys in Fenicië stichtte. De stad Botrys,
gebouwd door de schoonvader van Achab, kon alleen dan in de Amarna brieven
worden vermeld, als de stichting van de stad voorafging aan de Amarna periode.
Einde
citaat.
Conclusie:
Een
stad die nog gebouwd moest worden in de tiende eeuw, kan onmogelijk deel hebben
uitgemaakt van een correspondentie met een farao die de orthodoxie in de veertiende
eeuw voor Christus plaatst. Een ketting is zo sterk als haar zwakste schakel.
En de orthodoxe plaatsing van de Amarna-tijd in de vijftiende/veertiende eeuw
v. Chr. met briefwisseling over een onbestaande stad is hiermee gebleken een
zwakke schakel te zijn en de ketting aan revisie toe.

Met
mijn laatste uitgave van begin 2016 geef ik in het bijzonder aandacht aan de
Amarna-periode. Mijn boek de
zonaanbidder neemt u mee naar het Egypte van de achtste eeuw voor
Christus. Het was voor de oude wereld een eeuw van grote omwentelingen zowel in
de natuur als in de godsdiensten, en de machtsverhoudingen in het algemeen. De
Aton-ketters met farao Achnaton op kop worden op de tijdsbalk naar hun correcte
plaats geloodst, en tijdgenoten gemaakt met de Bijbelse koningen van Israël en
Juda: Pekah, Hosea en Achaz alias Labaja, Rib Addi en Abdi Hiba van de
Amarna-correspondentie.
De
Egyptologie is geen exacte wetenschap en aan herziening toe. De auteur
rangschikt de farao s van de achttiende dynastie op de tijdsbalk via nieuwe
verifieerbare ankerpunten. De nieuwe navigatiepunten van de auteur in zijn
reconstructie van de geschiedenis van het oude Egypte, zijn in de eerste plaats
de Bijbel, de werken van Flavius Josephus en de oudheidhistoricus Herodotos.
De
Aton-ketters zijn al een hele tijd opnieuw in de belangstelling als een gevolg
van het ontdekken van het bestaan van een extra kamer in de tombe van
Toetanchamon. Door sommigen wordt er gespeculeerd dat de stoffelijke resten van
Nefertiti zich daar zouden bevinden. Nefertiti was de echtgenote van farao
Achnaton, die vooral bekendheid verwierf via de ontdekking van haar buste te
Tell-el-Amarna in 1912 door de Duitse archeoloog Ludwig Borchardt. De buste
wordt bewaard in Berlijn in het Egyptisch Museum.
Voor
wie het boek eventueel wil aanschaffen, zie link: http://www.bravenewbooks.nl/books/87999
Wordt
vervolgd
.
Met
vriendelijke groet,
Robert
De Telder