Deze week
is het Goede Vrijdag. Het zal dan 1984 jaar geleden zijn dat het Lam van God,
de Heer Jezus Christus, op vrijdag 7 april 30 AD zijn leven gaf voor een
verloren wereld.
Johannes
3: 14 En
gelijk Mozes de slang in de woestijn verhoogd heeft, zó moet ook de Zoon des
mensen verhoogd worden, 15 opdat een ieder, die gelooft, in Hem eeuwig leven
hebbe. 16 Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn eniggeboren
Zoon gegeven heeft, opdat een ieder, die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar
eeuwig leven hebbe.
Met de
vermelding Goede Vrijdag volg ik de
christelijke overlevering die leert dat de Heer Jezus Christus op een
vrijdag Zijn leven gaf.
2 Thessalonicenzen
2:15 Zo dan, broeders, staat vast en houdt u aan de overleveringen, die u door
ons, hetzij mondeling, hetzij schriftelijk, geleerd zijn.
Betreffende
de kruisiging van Christus op een vrijdag, goede vrijdag genoemd in het
christendom, bestaat nochtans onenigheid. Een gelanceerde nieuwe theorie plaatst
het sterven van Jezus op woensdag of donderdag. Dit zou volgens deze nieuwe
theorie aansluiten bij de woorden van Jezus zelf wanneer Hij verwees naar het teken van
Jona die drie dagen en drie nachten in het zeemonster verbleef.
Matteüs
12: 40 Want gelijk Jona drie dagen en drie nachten in de buik van het
zeemonster was, zo zal de Zoon des mensen in het hart der aarde zijn, drie
dagen en drie nachten.
Bedoelde
Jezus letterlijk drie dagen en drie nachten of was dit een manier van
uitdrukken in die tijd? De Bijbel geeft een duidelijk antwoord. Enkele
voorbeelden hierna:
Exodus
24:18 Mozes
ging de wolk in en besteeg de berg. En hij bleef op de berg veertig dagen
en veertig nachten.
1 Samuël
30: 11 Toen
vonden zij op het veld een Egyptenaar en brachten hem bij David. Zij gaven hem
brood en hij at, zij lieten hem water drinken, 12 en gaven hem een schijf
geperste vijgen en twee rozijnenkoeken, en toen hij dat gegeten had, keerde
zijn geest in hem terug, want hij had gedurende drie dagen en drie nachten niets gegeten of gedronken. 13 Daarop vroeg
David hem: Van wie zijt gij en waar komt gij vandaan? Hij antwoordde: Ik ben
een Egyptische jongeman, een slaaf van een Amalekiet. Mijn heer heeft mij
achtergelaten, omdat ik drie dagen geleden ziek werd.
Jona 1:
17 En de HERE
beschikte een grote vis om Jona in te slokken; en Jona was in het ingewand van
de vis drie
dagen en drie nachten.
Job 2:
11 Toen nu de drie
vrienden van Job hoorden van al het leed dat hem getroffen had, kwam ieder van
hen uit zijn woonplaats: de Temaniet Elifaz, de Suchiet Bildad en de Naämatiet
Sofar; en zij kwamen volgens afspraak bij elkander om hem te gaan beklagen en
te troosten. 12 Toen zij van verre hun ogen ophieven, herkenden zij hem niet.
Zij verhieven hun stem en weenden, scheurden hun mantels en strooiden stof op
hun hoofd, hemelwaarts. 13 En zij zaten bij hem op de grond, zeven dagen en zeven nachten;
niemand sprak tot hem een woord, want zij zagen, dat zijn smart zeer groot
was.
Het
toevoegen van de nachten aan het aantal dagen die verstrijken zouden, was
gewoon een manier van uitdrukken. Mozes vastte veertig dagen en veertig nachten.
Wanneer David en zijn mannen een Egyptische slaaf van een Amalekiet tegenkomen
die gedurende drie dagen en drie nachten niets gegeten of gedronken heeft,
blijkt dat hij drie dagen eerder ziek was geworden. Heel duidelijk is hier
sprake van een afgeronde periode en niet van exact 72 uur. Jona was in de vis
drie dagen en drie nachten. Jobs vrienden zaten zeven dagen en zeven nachten
bij hem. We merken op dat geen Jood van de oudheid zou spreken van zeven dagen
en zes nachten of drie nachten en twee nachten, zelfs als dit de periode was
die hij aan het beschrijven was. De uitdrukkingen in die tijd spraken altijd
van een gelijk aantal dagen en nachten en als een Jood zou spreken van een
periode van drie dagen die alleen twee nachten beslaat, zou hij moeten spreken
van drie dagen en drie nachten.
Een goed
voorbeeld hiervan wordt gevonden in het Bijbelboek Ester waar de koningin zei
dat niemand gedurende drie dagen en drie nachten mocht eten of drinken, maar op
de derde dag - toen slechts twee nachten gepasseerd waren- ging Ester de kamer van de koning binnen en
het vasten werd beëindigd.
Esther
4:15 Toen liet Ester het volgende antwoord aan Mordechai geven: 16 Roep alle
Joden die in Susa wonen bij elkaar en vast voor mij: eet niet en drink niet, overdag niet en
s nachts niet, drie dagen lang. Ook ik zal op die manier vasten met
mijn dienaressen. En na die voorbereiding zal ik naar de koning gaan, al is dat
tegen de wet. Moet ik omkomen, goed, dan zal ik omkomen. 17 Mordechai ging weg
en deed wat Ester hem had opgedragen.5:1 Toen de derde dag aangebroken was, hulde Ester
zich in een koninklijk gewaad en ging naar de binnenhof van het koninklijk
paleis. Daar bleef ze staan, tegenover de troonzaal. In de zaal zat de koning
op zijn koninklijke troon, tegenover de ingang. 2 Zodra hij koningin Ester in
de hof zag staan, voelde hij zo veel genegenheid voor haar dat hij haar de
gouden scepter toestak die hij in zijn hand hield. Ester ging naar voren en
raakte het uiteinde van de scepter aan. 3 Toen vroeg de koning haar: Wat is
er, koningin Ester? Wat is uw wens? Al was het de helft van mijn rijk, het zal
u gegeven worden. 4 En Ester antwoordde: Als het de koning goeddunkt, laat
hij dan vandaag nog samen met Haman bij mij komen en deelnemen aan de
feestelijke maaltijd die ik voor hem heb bereid. 5 Daarop gaf de koning bevel
om Haman zo snel mogelijk te halen. We zullen doen, zei hij, wat Ester
verzoekt.
We stellen
dus vast dat drie
dagen en drie nachten in de Hebreeuwse terminologie, niet
noodzakelijk een volledige periode van drie werkelijke dagen en drie werkelijke
nachten betekent, maar dat het slechts een uitdrukking was om een deel van de
eerste en de derde dag uit te drukken.
Ook in het
berekenen van regeringsjaren jaren van hun koningen hanteerden de Israëlieten
van de oudheid dezelfde manier van rekenen als met dagen en nachten. Een koning
die de troon besteeg in de loop van jaar één, daarna een heel jaar regeerde en
in de loop van het daaropvolgende jaar vervangen werd, regeerde volgens de
Israëlieten drie jaar en niet de werkelijke periode van één jaar en twee
gedeelten van een jaar.
Er is nog
een belangrijke aanwijzing in de Bijbel dat toen Jezus de Joden vertelde dat
hij drie dagen en drie nachten in de aarde zou zijn, zij begrepen dat de
vervulling van de profetie al na twee nachten verwacht kon worden. Op de dag na
zijn kruisiging, dat is, na slechts één nacht, gingen zij naar Pilatus en
zeiden: Heer, wij hebben ons herinnerd, dat die verleider bij zijn leven gezegd
heeft: Na drie dagen word Ik opgewekt. Geef daarom bevel het graf te verzekeren
tot de derde dag. Hierna het volledig citaat:
Matteüs
27: 62 De
volgende dag, dat is na de Voorbereiding, kwamen de overpriesters en de
Farizeeën gezamenlijk tot Pilatus, 63 en zij zeiden: Heer, wij hebben ons
herinnerd, dat die verleider bij zijn leven gezegd heeft: Na drie dagen word
Ik opgewekt. 64 Geef daarom bevel het graf te verzekeren tot de derde
dag; anders konden zijn discipelen Hem komen stelen, en tot het volk
zeggen: Hij is opgewekt uit de doden, en de laatste dwaling zou erger zijn dan
de eerste. 65 Pilatus zeide tot hen: Hier hebt gij een wacht, gaat heen en
verzekert het naar uw beste weten. 66 Zij gingen heen en verzekerden het graf
met de wacht, na de steen verzegeld te hebben.
Wij zouden
heden met ons lineair tijds-denken na drie dagen verstaan als ieder moment op
de vierde dag, maar, volgens de uitdrukkingen van de Joden van Jezus tijd
wisten zij dat dit naar de derde dag verwees en ze waren bezorgd om het graf
van Jezus onbewaakt te laten tot de derde dag na slechts twee nachten. De
conclusie moet zijn dat de uitdrukking: drie dagen en drie nachten geen volledige
periode van tweeënzeventig uur betekent, maar iedere mogelijke tijdsperiode,
die een periode tot en met drie dagen beslaat.
De
overlevering van goede vrijdag is aldus betrouwbaar.
Met
vriendelijke groet,
Robert De
Telder
|