Zondag 8 juli Rit van de Temse Wielertoeristen Vertrek en aankomst aan de Rietgors op het Waesmeer De regen was grote spelbreker deze morgen alweer :roll Slechts met een totaal van 21 Wielertoeristen 5 Jan Bogaert vrienden 7 Forza's Elversele 8 van de organiserende 4 Kronen + ééntje "onafhankelijk Vertrokkken met een klein buitje, een droge periode zelfs een zonnige periode Wel vrij kort en natuurlijk de wind En terug nog een miezerbuitje er bovenop Wel drie lekke banden 2 forza's achteraan ééntje Jan Bogaert vrienden vooraan Ritje via Sint Gillis Waas Vrasene door de Nederlandse polder afkomen over Prosperpolder Sint- Niklaas Tocht van een kleine 80 km en een aangenaam gemiddelde van 29.5
Het verzwegen verhaal van de wielrenner die de grootste comeback in de Tour de France-geschiedenis maakte en die tijdens de Tweede Wereldoorlog een geheime held was in het Italiaanse verzet.
18 juni 1948: Cannes werd nog nooit zo vroeg wakker. Duizenden wielerliefhebbers zoeken een plek langs de weg in de hoop een glimp op te vangen van de wielrenners die straks van start gaan. De renners hebben 2500 kilometer in de benen en het belooft vandaag een sleuteletappe te worden! Onder de wielrenners bevindt zich voormalig Tourwinnaar Gino Bartali. Hij is getergd, 21 minuten staat hij achter op de gele trui. Men heeft hem afgeschreven, hij zou te oud zijn, zijn moraal hebben verloren. Hij denkt terug aan zijn vorige Tour-overwinning in 1938, aan de vele geheime documenten die hij in de Tweede Wereldoorlog vervoerde en zo honderden joden van vervolging redde. Hij denkt aan zijn broer, groot wielertalent, doodgereden tijdens een race. En hij denkt aan de Italiaanse premier die hem gisteravond belde met het verzoek de Tour te winnen: Doe je uiterste best. Dat is voor iedereen in Italië heel belangrijk. Hoezo? vroeg Bartali. Omdat de situatie hier behoorlijk chaotisch is, zei De Gasperi. De afgeschreven Gino Bartali stapt die dag op zijn fiets. Hij heeft een belofte in te lossen.
Gino Bartali, ook wel De leeuw van Toscane, won de tour in 1938, maar was door de Tweede Wereldoorlog niet in staat om zijn titel te verdedigen tot 1948. Inmiddels was hij een oude man van 34 en niemand dacht dat hij opnieuw zou winnen. Hij werd de nationale held van Italië. Iemand waar ze hoop op konden vestigen na de rampzalige heerschappij van Mussolini. Meer dan een halve eeuw later is Bartali nog steeds de recordhouder van de langste tijd tussen de overwinningen: tien jaar.
Bartalis levensverhaal kent nog een verhaallijn, een die bijna nooit is verteld. Tijdens de Tweede Wereldoorlog zette Bartali zich als fietser in voor de verzetsbeweging. In opdracht van de aartsbisschop van Florence fietste Bartali langs de Duitse troepen. Alles wat de Duitsers zagen was een ex-prof die nog wat voor zichzelf trainde. In werkelijkheid vervoerde hij valse persoonsbewijzen en documenten in het frame van zijn fiets waarmee meer dan achthonderd joden veilig uit Italië konden ontsnappen.
Gino Bartali De leeuw van Toscane is een aangrijpend verhaal over winnen en verliezen, doorzettingsvermogen en moed; een boek dat alles in zich heeft om een wielerklassieker te worden. Aili McConnon schrijft voor BusinessWeek Magazine. Haar artikelen verschenen in de New York Times, The Wall Street Journal en The Guardian Newspaper. Andres McConnon is filmmaker en werkte mee aan diverse historische publicaties. Paperback | 19,90 | 280 pag. | isbn 9789048813100 | Juni 2012 |
Bij ons geen dogma van polyester, zegt oprichter Remi Clermont. Ons merk heeft geen lichte en aerodynamische stoffen. Wij gaan creatief om met de retro look. Café du Cycliste heeft zowel race- als urban fietskleding in de collectie.
Zaterdag 7 juli Grenstocht te Axel met zeven leden en een "gastrijder" van Forza Elversele. Voor ons deel één, rit over Luntershoek, Vogelwaarde, Terhole, Zandberg met bevoorrading na 34.5 km Duivenhoek, Graauw, zijn we hier al gepasseerd dit jaar Roverberg, Lamswaarde, Vogelfort, Zaamslagveer, Axel Rit van 64 km gemiddelde over de rit 33.4 polder weinig stoppen Goe doorrijden alweer een sterke JP naast Boogie die gans de rit voor zich nam op de koppositie Op tijd terug aan The >Ranch voor de namiddagkoers dames jeugd Totaal van de rit 135 km algemeen gemiddelde 32.4
Afgelopen 6e etappe van de Tour de France werd gekenmerkt door een enorme valpartij. En om even een beeld te geven van hoe hard zon crash dan eigenlijk is, de foto van de fiets van Danielson na de crash.
Wielermuseum Roeselare Met Etappe lanceert het Wielermuseum een gloednieuw wielermagazine Etappe # 1 brengt een waaier aan bijdragen (kortverhaal, reportage, interview, column, stripverhaal...) over de Tour en haar Belgische Tourwinnaars. Exact 100 jaar geleden won Odiel Defraeye immers als eerste Belg ooit de Tour. Etappe # 1 brengt een waaier aan bijdragen (kortverhaal, reportage, interview, column, ) over de Tour en haar Belgische Tourwinnaars. Neem Odiel Defraeye, geboren op een boogscheut en eeuwige chouchou van het nabijgelegen Wielermuseum. De borstelmaker presteerde het exact 100 jaar geleden als allereerste Belg de Ronde van Frankrijk te winnen. In Etappe maakt Defraeye een gesmaakte rentree. Odiel als posterboy en stripfiguur. De deelnemerslijst van Etappe oogt trouwens ronduit indrukwekkend. Voor dit eerste hoofdstuk in een ambitieuze reeks over historische fietshelden werden alle Belgische Tourwinnaars samengebracht:
> Thys en het mysterie van de allereerste gele trui > merkwaardige Merckx-memorabilia > La grande bouffe in La Grande Boucle > Van Impe over de magie van de maillot jaune > Florennes, dorp van twee Tourwinnaars > (van) wie is Odiel, de eerste Belgische Tourwinnaar in 1912? Etappe is een uitgave van het Wielermuseum te Roeselare Etappe is vanaf 4 juli voor 7,95 euro verkrijgbaar in de betere perswinkel en in het WieMu (www.wiemu.be)
Onderdelenfabrikant SRAM breidt zijn aanbod aan schakelsystemen uit. Naast tal van groepsets voor mountainbikes en racefietsen brengt SRAM nu de Via GT uit. De nieuwe 10-speed groepset is leverbaar vanaf september en moet voldoen aan de eisen van toerfietsers.
De Via GT is afgeleid van de high-end RED- (weg) en XO- (MTB) groepsets. Maar de Via GT groepset beschikt daarnaast over eigenschappen die verschillen van aandrijfsystemen voor wegfietsen of mountainbikes. Zo is het crankstel bijvoorbeeld volledig opnieuw ontworpen met betere afdichting tegen vuil en vocht. Het Via GT crankstel is geschikt voor een 48/32 en 48/34 tandwielcombinatie of een enkel kettingblad. Een aluminium beschermring beschermt je broekspijpen hierbij tegen onaangename kennismakingen met ketting en/of tandwiel(en). De achterderailleur met lange kooi (93mm) laat probleemloos het gebruik van een 11-36 cassette toe.
Ook aan veiligheid is er bij de Via GT groepset gedacht. Wat de remmen betreft, kan er gekozen worden tussen V-brakes of hydraulische schrijfremmen die geoptimaliseerd zijn voor gebruik in stedelijke omgeving. Een lichtbron wordt van stroom voorzien door twee naafdynamos met verschillend vermogen, die zelfs bij lage snelheid een constante verlichting verzekeren. www.sram.com info: http://www.grinta.be
Pro : Scio Alti De nieuwe Pro SCIO Alti fietscomputer beschikt over een hoogtemeter met diverse functies en een groot scherm met twee knoppen. Specificaties Pro Scio Alti Draadloze Fietscomputer Compacte draadloze fietscomputer De Alti beschikt over groot scherm. De bediening gaat via twee knoppen Hoogtemeterfunctie (percentage v.d. helling, begin hoogte, gemiddelde stijging, totaal hoogmeters, totaal hoogtemeters omlaag, Temperatuur Snelheid (huidig, gemiddeld, maximaal) AUTO start/stop Tijd Ritduur, Afstand, Totale rijtijd, ODO (totale afstand) Achtergrondverlichting Lege batterij indicator Invoer twee wielmaten mogelijk Gewicht: 38 gram Pakket omvat Pro SCIO Alti fietscomputer Low Mount Houder (stuurhouder) Snelheidsmagneet Snelheidssensor Kabelbinders De Scio Alti is er in twee kleuren en kost circa 95,-. www.pro-bikegear.com
Wielenbouwer Fast Forward Wheels (FFWD) is overgenomen door AGU. Dat hebben beide bedrijven bekend gemaakt. AGU wil met de overname haar positie op de fietsmarkt versterken. Fast Forward Wheels is wielensponsor van Vacansoleil-DCM. FFWD is opgericht in 2006. Meer dan 80% van de afzet van het bedrijf uit Zwolle vindt buiten de Benelux plaats, met belangrijke speerpunten in Azië, Amerika en de rest van Europa. Bij FFWD werken 12 mensen. Voor hen heeft de overname geen consequenties, het bedrijf zal geheel zelfstandig zijn activiteiten vanuit Zwolle voortzetten. AGU zegt in een persbericht dat het van plan is om in de komende tijd nog meer bedrijven uit de fietsbranche over te nemen.
Scultura SL carbon/flax SRAM Red, DT Swiss wielen frameset 1290gt, 844gr frame Asymmetrical chain stays en een rib brug in het frame voor meer bracket stijfheid. Merida flax techniek
Scultura Comp 905-Di2 pure carbon, Shimano Ultregra Di2 versie en FSA Energy cranks Scultura Comp 904 Scultura Comp 903 Road Ride 95 Road Ride 94 Road Ride 93
De Extreme-schoenen van Northwave bieden een indrukwekkend laag gewicht, een bijna naadloos bovendeel, meerdere sluitopties en een innovatieve, ultralight en Speedplay-compatibele carbonzool. Deze zool is de stijfste en de lichtste carbonzool op de markt. Trap dus zoas Cancellara, de Schlecks en de andere renners van het RadioShack- Nissan Team. De Extreme-schoenen zijn beschikbaar in wit/zwart, fluo oranje (Extreme Tech) en wit/rood/groen (Extreme 3 velcros). Meer info via www.actionsports.be.
Rob Goris is woensdagnacht totaal onverwacht overleden aan een hartstilstand. De dag ervoor was hij nog te gast in 'Vive le Vélo'. Ploegleider Lucien Van Impe reageert aangeslagen Voor Goris zich in 2009 op het wielrennen stortte, was hij een begenadigd ijshockeyspeler. Hij kwam uit voor HYC Herentals en was kapitein bij de nationale ploeg. Als renner won hij in 2010 het BK voor elite zonder contract.
VAN IMPE: "ROB WAS HEEL GRAAG GEZIEN IN DE PLOEG" Lucien Van Impe, ploegleider van Goris bij Accent Jobs-Willems Veranda's, reageert aangeslagen op het plotse overlijden van zijn renner. "We verliezen één van onze grootste ambiancemakers. Rob was heel graag gezien in het team, als het slecht ging, probeerde hij toch voor sfeer te zorgen. Je mocht hem ook alles vragen: knechten, bidons halen, alles", aldus de tourwinnaar van 1976.
's Nachts omstreeks 4 uur overleed de 30-jarige renner in een hotel in Honfleur (Normandië) aan de gevolgen van een hartaanval. Zijn vriendin Katrien Van Looy, kleindochter van Rik, was bij hem. "Hij wou het echt maken als wielrenner en had veel ambitie. Tekenend daarvoor is de Ronde van Vlaanderen vorig jaar: hij kwam kort voor de wedstrijd ten val, maar wou per se de koers rijden en is toch gestart", aldus Van Impe. Goris moest in 2011 enkele dagen voor Vlaanderens Mooiste geopereerd worden aan de duim en startte met een inspuiting.
"Dit is een schok. Rob was heel blij dat hij uitgenodigd was voor Vive le Vélo, en dan gebeurt dit", reageert Thierry Marichal, eveneens ploegleider bij het team van Goris. "Mijn gedachten gaan uit naar zijn familie en vriendin. We moeten dit eerst laten bezinken en zullen dan zien hoe we Rob met de ploeg gepast kunnen eren."
Rob Goris (Herentals, 15 maart 1982 - Honfleur, 5 juli 2012) Was een wielrenner en voormalig ijshockeyer en licentiaat LO aan het KVRI van Vorselaar. Hij stond bekend als één van de boegbeelden van het Belgische ijshockey. Hij was onder andere aanvoerder van de Belgische nationale ploeg. Zijn laatste wedstrijd was de bekerfinale tussen HYC Herentals (zijn club) en de White Caps Turnhout in 2009. Na de finale beëindigde hij per direct zijn ijshockeycarrière om zich zo snel mogelijk te richten op het wielrennen.
In 2010 reed hij als elite zonder contract bij Palmans-Cras. Hij veroverde onder meer de Belgische titel in deze categorie. In september 2010 tekende hij al zijn eerste profcontract bij Verandas Willems-Accent voor het seizoen 2011. Nog geen dag later won hij de kermiskoers Memorial Fred De Bruyne, in Berlare. In september 2011 werd Goris geveld eerst door klierkoorts waardoor hij pas begin december kon beginnen trainen en vervolgens door het Cytomegalovirus. Nadat dit laatste bijna uit het lichaam was, hervatte hij de trainingen volop in maart 2012.
Wanneer en Hoeveel drinken Tijdens één uur lichaamsbeweging verliest men gemiddeld ongeveer één liter vocht, afhankelijk van duur en intensiteit van de inspanning, warmte en luchtvochtigheid, hoogte, fysieke conditie, enz. Een wielrenner kan tijdens een wedstrijd gemakkelijk 2 à 2,5 liter per uur of 10 à 12 liter per dag verliezen. Als dat vocht niet snel aangevuld wordt, kan het tot dehydratie (uitdroging) leiden. Dat heeft verregaande gevolgen voor de prestaties. Zo kan men bij een vochtverlies van 2% van het lichaamsgewicht (dus 1.5 kg voor een persoon van 75 kg) reeds een duidelijke daling van het prestatievermogen vaststellen. Bij een vochtverlies van 5 % bedraagt de prestatievermindering zelfs 30%. Bovendien kan uitdroging ook leiden tot oververhitting of hyperthermie, wat ernstige gezondheidsletsels kan meebrengen. Daarom is het belangrijk om zowel voor, tijdens als na de wedstrijd voldoende te drinken.
Wat drinken? Om de opname van vocht tijdens het sporten te bevorderen en een opgeblazen gevoel te vermijden, is het het beste een isotone of een hypotone drank (die resp. dezelfde of minder opgeloste deeltjes bevatten dan het bloed) te gebruiken. Hypertone (zeer suikerrijke) dranken (zoals fruitsap en frisdrank) vertragen niet alleen de maaglediging, maar zorgen in de dunne darm voor een afscheiding van vocht in plaats van een opname. Hierdoor verhoogt het risico op uitdroging. Dranken die natrium (dat bij het transpireren vooral verloren gaat) bevatten (1 à 2g zout per liter), zorgen voor een sneller herstel van de vochtbalans, omdat u dorstig blijft en de urineproductie wordt vertraagd. Een goede sportdrank moet ook 6-8% glucose of sucrose bevatten, omdat deze koolhydraten energie voor de spieren leveren, de opname van vloeistof door de darmen bevorderen en de smaak verbeteren. Vermijd alcohol en cafeïnehoudende dranken, omdat die de urineproductie bevorderen en tot verdere uitdroging leiden. Matig koude dranken (10°C tot 15°C) genieten de voorkeur omdat ze sneller de maag verlaten en dus sneller worden opgenomen. Bovendien hebben zij een warmteregulerend effect: een koude drank warmt op in het maagdarmkanaal, waardoor het lichaam warmte kan afgeven. De drank moet aangenaam smaken.
Felt F1 van Marcel Kittel Groep : Dura Ace Di2 Wielen: Dura Ace 9000 c50 of c75 Banden: Vittoria Corsa Evo CX iso grip Zadel: Selle Italia Slr Zadelpen: Pro Vibe Bidonhouders: Elite Pase carbon Computer: Srm
De Pro Sprint Vibe. Deze carbon stuurpen is mede ontwikkeld door Cavendish en heeft de eigenschap erg stijf te zijn. Stuurpen: Pro vibe sprint 135mm 10 graden Stuur: Pro vibe compact 42cm cc
André Greipel rijdt in deze Tour met de Ridley Noah Fast. Het Fast-concept van Ridley staat voor Future Aero Speed Technology. Het bevat drie gepatenteerde aerodynamicatechnologieën. De vork is zo ontworpen dat de wind van de spaken wordt weggeleid. Minder turbulentie en luchtweerstand is het resultaat. De tweede technologie is een gestructureerd oppervlak. Er wordt structuurlak toegebracht om de wind zo dicht mogelijk bij het frame te houden en ook daardoor de luchtweerstand te verminderen. Anthony Kumpen, commercieel directeur Ridley: "Enkele jaren geleden waren er op de Olympische Spelen zwemmers die alle olympische records verbeterden omdat ze eigenlijk een soort van schubben op hun zwempakken hadden. In het zwemmen zijn die pakken verboden, maar in het fietsen is zoiets niet verboden dus hebben wij dat op onze fietsen toegepast. En gepatenteerd. We zijn het enige fietsenmerk dat dit gebruikt." De derde technologie is de geïntegreerde rem in de voor-en achtervork. Dankzij de Ridley Noah Fast bespaart André Greipel meer dan 20 Watt in vergelijking met de normale road bike. Bovendien is er een daling van de hartslag met 4%.
2013 Cannondale SuperSix EVO Black, Slice RS, De SuperSix EVO Black SuperSix EVO Hi-MOD EVO Di2 CAAD10 - Black Slice RS Black Edition met Zipp 808 Firecrest tubulars, SRAM Red, FSA cranks en stuur
De teambus van Vacansoleil Het privé domein van de renners. De teambus is niet meer weg te denken uit het hedendaagse wielrennen. De renners komen vaak al uren voor de start naar de vertrekplaats. De bus is dan ideaal voor ontspanning en verkoeling. Er is een keukentje voor een simpele maaltijd en het zetten van koffie. In een aantal zitjes kunnen de renners ontspannen: ideaal om TV te kijken of om bij te praten met ploeggenoten. In een douchecabine kan na iedere etappe worden gedouched. De bus is voorzien van WIFI om altijd toegang te hebben tot internet
Meesterknecht De biografie van Gert Jakobs Eric Oudshoorn Beulswerk. Afzien. Kilometers aan een stuk stoempend aan de kop van een lang, kleurig lint renners. ´De kloten eraf draaien´, noemt Gert Jakobs het zelf. Hij heeft zijn talenten verloren in het opknappen van het vuile werk voor grote namen als Hennie Kuiper, Joop Zoetemelk, Jean-Paul van Poppel en Erik Breukink.
De Meesterknecht zelf kijkt er vooral met warme gevoelens op terug. Hij leefde nu eenmaal zijn droom. Het levensverhaal van Gert Jakobs, de oud-wielrenner die als talentvolle amateur ongenaakbaar is, maar zich bij de profs moet schikken in de rol van knecht en waterdrager. Daarna tuimelt hij in een diep zwart gat en raakt al zijn geld kwijt. De biografie van Gert Jakobs, tegenwoordig op tv als wieleranalyticus, openbaart ook de duistere kanten van de wielersport: die van seks, doping en intriges.
De carbon 3T Integra LTD, voor montage van je Garmin bij het Garmin Sharp team Beiden afzonderlijk verkrijgbaar. verkrijgbaar in de maten 100, 110, en 120 mm
De beurs wordt gehouden in Jaarbeurs Utrecht. Van vrijdag 12 oktober t/m zondag 14 oktober 2012 bent u van harte welkom. Maandag 15 oktober is de vakdag speciaal voor vakhandel en pers. Openingstijden
Vrijdag 12 oktober
12.00 - 21.00 uur
Zaterdag 13 oktober
10.00 - 17.00 uur
Zondag 14 oktober
10.00 - 17.00 uur
Maandag 15 oktober*
10.00 - 17.00 uur
*Alleen voor vakhandel en pers
Toegangsprijzen: Via de online voorverkoop: 14,00 Aan de kassa / via online verkoop tijdens beurs: 15,50
De Tourminator is de bijnaam van zijn nieuwe fiets. Peter Sagan rijdt deze Tour de France op een speciaal voor hem gespoten Cannondale SuperSix EVO Hi-Mod. Hij dankt dit aan een gewonnen weddenschap met werknemers van de Amerikaanse fietsenbouwer. De weddenschap dateert uit de afgelopen Ronde van Californië. Sagan wedde na zijn vierde etappezege in deze wedstrijd dat hij ook nog een vijfde rit zou winnen. Zou hij dat inderdaad doen, dan kreeg hij van Cannondale een eigen fiets. Sagan hield woord en won zijn vijfde rit. Thema is de film Terminator. Dat is tevens de bijnaam van de snelle Slowaak. Speciaal voor de Tour is die naam verbasterd tot Tourminator. Sagan won in Verviers de eerste etappe van deze Tour en in Boulogne sur mer zijn tweede deze Tour. Op de balhoofdbuis is een doodshoofd gespoten. De kleurstelling van de fiets is zwart, met metallic zilver en neon groene accenten.
De geometrie van de fiets van Sagan is niet erg bijzonder. De Cannondale heeft een 54 cm frame met een 58 cm bovenbuis. De afmontage is grotendeels met SRAM Red. Opvallend is wel dat Sagan een ouder type voorderailleur van SRAM gebruikt. De crankset is de Hollowgram Si SL.
Tijdens de Tour de France wordt BBB vertegenwoordigd door twee ploegen. Vanaf vandaag rijden de renners van Vacansoleil-DCM en Cofidis met de nieuwe BBB Icarus helm. De Icarus is smaller, lichter, comfortabeler en luchtiger, dan de Falcon BBB optimaliseerde het ventilatievermogen door middel van het BBB Airflow Cooling System (ACS). Dat houdt in dat niet alleen de 29 ventilatiegaten geplaatst en gevormd zijn om de luchtstroom te optimaliseren, maar dat ook de verstelbare straps een open structuur hebben om luchtstroom te optimaliseren. Tevens is bij het ontwerp van de Quick-Dry padding met Silver Protection antibacteriële behandeling gekeken naar het vergroting van de luchtstroom. Natuurlijk vergeet BBB niet de primaire functie van een helm: bescherming bij een val. Om een lichtere maar toch veilige helm te maken, gebruikt BBB een dubbele in-mold schaalconstructie. Dit betekent dat tijdens het productieproces de polycarbonaat buitenschaal en de geëxpandeerde polystyreen (EPS) met hoge dichtheid foam binnenlaag met elkaar gebonden worden. Tegelijkertijd wordt er een extra polycarbonaat interne verstevigingsstructuur aangebracht. Een SpiderWeb verstevigingstructuur aan de achterkant van de helm biedt extra bescherming bij een val op het achterhoofd. Voor het comfort van de helm zijn niet alleen de vorm en de luchtstroom belangrijk. Het BBB Flexclose afstelsysteem vormt zich niet aaleen perfect rond je hoofd, maaris ook verstelbaar in hoogte en omvang. De nieuwe BBB strap verdeler is ook extra comfortabel. Deze verdeeld de strap niet alleen in een betere hoek onder je oor, maar is ook dunner en gladder om irritatie op je wang te voorkomen.
De Icarus komt in twee maten, M (55-58 cm) en L (58-62 cm) en 5 kleurcombinaties: zwart/wit, metallic zwart/neon geel, wit/blauw, wit/rood en wit/zilver. De BBB Icarus, eind 2012 verkrijgbaar in de winkel, gaat waarschijnlijk 169,95 kosten. Volg het op via www.bbbcycling.com. info: http://www.grinta.be
B and B komt met een prêt-à-porter collectie. De Evolution Collection Line is ontworpen in een tijdloos, trendy en strak design, dat met elk ander element van de fiets kan gecombineerd worden. Qua fietsshirts is er binnen de B and B Evolution collectie een keuze uit truien met korte en lange mouwen. De B and B Evolution fietsbroeken worden uit power lycra vervaardigd, met een standaard of 3D zeem.
Ook de B and B Evolution accessoires zijn qua design en stoffenkeuze op de basisoutfit van de Evolution Collection Line afgestemd. Zo vormen de B and B Evolution handschoenen, sokken, arm- en beenstukken, helmmuts, overschoenen, etc een mooi combineerbaar geheel met elkaar.
Het Evolution shirt korte mouwen is te verkrijgen vanaf 60 euro, de korte broek vanaf 70 euro
Garmin Edge 500 Red & Black De hartslagmeter wordt rond je borst vastgemaakt. Garmin heeft hierbij zon zachte borstband gebruikt. Vroeger had je van die harde plastieke dingen, maar deze zit veel beter. Tijdens het fietsen valt het eigenlijk niet eens op dat je hem om hebt. De draadloze ANT+ verbinding van de hartslagmeter is perfect. Het signaal van de borstband wordt direct opgepakt door de Edge 500. Het scherm dat zelf in te delen is, geeft alle informatie netjes weer. Wel is het zo dat als er gekozen wordt voor een schermopdeling in 8 stukjes, de leesbaarheid lastig is tijdens het fietsen in een groep omdat je niet zo lang naar je stuur kan kijken. Daarvoor kun je bijvoorbeeld kiezen voor een opdeling van het scherm in 5 stukjes zodat bijvoorbeeld de snelheid groter wordt weergegeven. Dan gaat het in een oogopslag zien hoe hard je gaat prima. Het wisselen van de hoofdschermen is ook eenvoudig met een druk op de knop. Van stijgingspercentage tot totaalkilometers en van temperatuur tot hartslag. Alles is op het apparaat te zien en naar wens in te stellen. Als je bijvoorbeeld je cadans liever linksonder wilt zien, geen probleem! Ook de verbinding van de GPS blijft erg goed, zelfs in dichte bossen (heel af en toe is hij de verbinding even kwijt, maar dat is dan voor maar een seconde of 10). Even wat gegevens van het de Edge 500:
999 fans van de Lotto wielerploeg maken de Tour de France van wel heel dichtbij mee. Kledingsponsor Vermarc heeft 999 namen van supporters verwerkt in speciale truien voor de ronde. In totaal zijn er 9 verschillende outfits gemaakt, met ieder 111 namen. De namen staan zowel op de voor- als de achterkant van de shirts. De outfits zijn gemaakt van extra lichte stoffen om gewicht te besparen.
BMC TMR01 Een kwart van de luchtweerstand van renner en fiets komt van de fiets zelf. Met dat gegeven gingen de ingenieurs van BMC aan de slag om een voor hen nieuw type frame te ontwerpen, dat bedoeld is voor sprinters, vluchters, hardrijders en korteafstandstriatleten. Zoals we kunnen verwachten van het Zwitserse merk, is het eindproduct origineel te noemen. Dat past ook in de filosofie: BMC wil niet de grootste maar wel de beste zijn. Wat ook helpt, is het feit dat BMC het enige merk is dat een eigen WorldTourploeg heeft
Aanpassingen van de fietspositie gebeuren makkelijk door de zadelpen die op drie verschillende sprongen (offset) kan ingesteld worden: 0, 15 of 30 mm. In die zadelpen zal ook de batterij van de elektronische schakelgroep verborgen worden. Bij de eerste modellen gebeurt dit nog niet, omdat dat soort batterij nog niet op de markt is gebracht door Shimano. Aanpassingen van een externe naar een interne batterij kunnen achteraf makkelijk worden gedaan. Schakel je liever op de ouderwetse, mechanische manier, dan hoef je geen ander frame te kopen, want alle voorzieningen zijn er om zowel de elektronische als de mechanische kabels te plaatsen
Naast de aerodynamica was de stijfheid een belangrijk onderdeel van het ontwerp, veel meer nog dan het gewicht. De TMR01 is dankzij het dikke bottom bracket en de stevige liggende achtervork dan ook de BMC met de grootste stijfheid. Met de komst van deze Timemachine kunnen de profs van Team BMC nu kiezen uit de lichte SLR01 voor het gebergte, de GF01 voor de kasseien, de TM01 voor de tijdritten en de TMR01 voor de snelle ritten.
Zaterdag 7 juli GRENSTOCHT VWB - VBR CAFE CAMBRINUS Markt 12 4571 AXEL 125 - 65- 60 km Deze tocht wordt verreden over de rustige en mooie polderwegen van Oost-Zeeuwsvlaanderen en de grenstreek met België.
De Grote Prijs Stad Sint-Niklaas vertrekt dit jaar niet voor het stadhuis van Sint-Niklaas. Door wegwerkzaamheden moest de organisatie op zoek naar een nieuwe startplaats en dat werd Sinaai. De Grote Prijs Stad Sint-Niklaas vindt al sinds 1930 plaats. Traditioneel start de wedstrijd voor het stadhuis van Sint-Niklaas. De wedstrijd start op 4 juli ter hoogte van de Dries aan het Oud-Gemeentehuis. Oud-wielrenner en drievoudig winnaar van Parijs-Roubaix Francesco Moser zal aanwezig zijn. De laatste winnaar van de GP Stad Sint-Niklaas is Niko Eeckhout. 168,5 km - 5020 EUR. start 15h00 Inschrijving: Gemeenschapshuis, Dries, 9112 Sinaai - Kleedkamers: Sporthal, 9112 Sinaai
Zondag 01/07: 14 man aanwezig Na het tekenen van de aanwezigheidslijst snel naar Temse,om via Bornem naar St Amands te rijden. In de Kerkstraat stonden ze weeral tot buiten aan den bakker en wij zorgden even voor een frisse, atletische verschijning. De weg naar St Amands werd nog lastig door de wind, maar het roze peleton vormde een aerodynamisch blok. De wegenwerken in Belgie zijn weer heel populair ( verkiezingen binnenkort ? ), maar Louis wringt zich overal door. Na Steenhuffel werd de snelheid iets opgetrokken en Leo en Filip U scheurden lekker mee. In Meise werd de A12 gekruisd en de snelheid ging nog wat hoger ( Meewind ? ). Gelukkig kent Geert G zijn weg overal en te Kapelle OD Bos werd het kanaal richting Willebroek genomen. Daar zorgde een vrijstuk voor een serieuze schifting. Kürt zijn fietske bolt blijkbaar wel heel goed en Ard sloot mooi aan. Jowan had een mindere dag ( Carpaccio? ) en Hilaire zorgde met Gert voor de aansluiting. Te Willebroek was het weer even moeilijk met de volgwagen en iedereen begon toch al aan het terrasje te denken. Via Ruisbroek naar Wintam en Frans had wat last van krampkes. Lekke banden hadden we ook niet ( Ivo er niet bij ? ) en de laatste rechte lijn over Temse naar Sombeke mocht nog een versnellinske hebben. Yves was de winnaar en Paul zat er mooi achter. Een Jeneverke met een knikker erin voor de Frans ? (Verslag Forza Elversele)