De verkeersborden B22 en B23 zijn opgenomen in de wet. Zij laten fietsers vanaf nu in bepaalde omstandigheden toe om door het rood te rijden. De borden B22 en B23 worden bevestigd op de paal van de verkeerslichten. Wanneer het om het B22-bord gaat, mag een fietser voorbij het rode of oranje licht rijden en naar rechts afslaan. Bij het bord B23 mag de fietser rechtdoor voorbij het rode of oranje licht rijden.
De borden werden in juni al op enkele kruispunten in het Brussels hoofdstedelijk gewest geplaatst als proefproject. Staatssecretaris van Mobiliteit Wathelet verklaarde toen dat door het rood licht rijden een zware overtreding bleef zo lang de verkeersborden niet wettelijk waren.
Op maandag 18 juni huldigden Brussels minister van Openbare werken en Vervoer Brigitte Grouwels en Brusselse staatssecretaris voor Mobiliteit Bruno De Lille nieuwe verkeersborden in die fietsers toelaten om in specifieke omstandigheden het rode licht te negeren. Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest is het eerste gewest dat de verkeersborden invoert, die vorig jaar door door de Kamer van Volksvertegenwoordigers werden goedgekeurd. De Fietsersbond dringt er op aan dat andere gewesten snel volgen. Momenteel staan fietsers tot een vijfde van hun reistijd voor het rode licht, terwijl ze vaak op een veilige manier kunnen doorrijden.
De regels rond rechtsaf of rechtdoor door rood maken het fietsen nog aantrekkelijker, zegt Roel De Cleen van de Fietsersbond. Verkeerslichten zijn vaak uitsluitend afgestemd op het autoverkeer en gelden onnodig ook voor fietsers. Elk verkeerslicht dat zich rechts van een bestuurder bevindt, moet immers gerespecteerd worden.
De Fietsersbond pleit voor een doordachte indeling van kruispunten met aangepaste voorzieningen en verkeerslichten voor fietsers. Het optimaliseren van de bestaande kruispunten en verkeerslichten is echter een werk van lange adem. De nieuwe verkeersborden maken het fietsen op korte termijn comfortabeler, maar dit is voor de Fietsersbond zeker geen eindpunt. Eerder deze week keurde de Kamer een wetsvoorstel goed dat het verkeersreglement aanpast zodat elke juridische verwarring onmogelijk wordt. De Fietsersbond vraagt dan ook dat ook Vlaanderen snel werk maakt van de invoering van de verkeersborden. Bovendien roept de fietsvereniging de wegbeheerders, gewesten en gemeenten op om een lijst te maken van alle verkeerslichten waar de invoering van de verkeersborden aangewezen is. De Fietsersbond is bereid daarbij te helpen. Meer info op www.fietsersbond.be info: www.grinta.be Rechtsaf door rood: Wanneer het verkeersbord aangeeft dat de verkeerssituatie veilig genoeg is, mogen fietsers door het rode licht rechtsaf slaan. In de praktijk zal dit enkel het geval zijn wanneer er een fietsstrook of fietspad en een minimum aan conflicten met voetgangers is.
Rechtdoor door rood: Wanneer fietsers geen enkele verkeersstroom moeten kruisen, krijgen ze dankzij het nieuwe verkeersbord de mogelijkheid om aan het verkeerslicht door te rijden. Op zebrapaden behouden voetgangers uiteraard voorrang
UCI en de regels een verhandeling over bidons en zadels De Fiets Aangezien het wielerseizoen voorbij is en de UCI zich verveelde hebben de mannen het grote regeltjesboek er weer eens bijgepakt en gebladerd naar regel 1.3.014. Deze regel stelt dat een zadel tussen de 24 en 30 centimeter lang mag zijn en, hier komt het belangrijkste, horizontaal moet zijn. Prima regel, lekker duidelijk, maar deze regel bestaat al enige tijd en werd nooit door de UCI gehandhaafd tot de afsluitende tijdrit in de Tour de France van 2011. Met een meetlint en geodriehoek vielen de techische jongens van de UCI de tijdritfietsen aan en maanden de renners hun zadel recht te zetten. Drie graden Ter info, veel renners rijden met het zadel iets naar beneden voor meer comfort of om meer kracht te kunnen zetten. (De meeste huis-tuin-en keukenfietsen hebben een naar beneden hellend zadel.) Omdat de UCI ook niet de vervelendste is en de renners graag het comfort van een iets gekanteld zadel wil bieden, is er nu de gewijzigde gradenregel. Het zadel mag 2,5 graad gekanteld staan met een variatie van een halve graad. Dat betekent dus drie graden. De bidon Een beetje renner drinkt graag een bidonnetje of wat tijdens de race. Hierover wil de UCI graag wat meer zeggenschap hebben. We maken hernieuwd kennis met regel 1.3.024 die in gewijzigde vorm vanaf januari 2013 gaat gelden. Een bidon mag alleen aan de binnenkant van het frame zitten, dus aan de staande/zadelbuis OF de onderste diagonale buis. Niet aan beiden Dit was een probleem bij de Cervélo P4 in 2009 waar de bidon volledig geïntegreerd op de kruising van de twee buizen zat. Garmin heeft toen een aangepaste bidon op de fiets gemonteerd. Dat de bidon op het frame gemonteerd moet worden, betekent dat de fietsen die Rabobank voor de tijdrit gebruikt niet meer mogen volgens de UCI. De Giants Trinity Advanced heeft namelijk een bidonhouder achter het zadel zoals veel triathlonfietsen ook hebben. Dat zal dus moeten worden aangepast. Ook moet de bidon voldoen aan afmetingsvoorschriften. De doorsnede mag maximaal 10 centimeter zijn maar moet minimaal 4 centimeter zijn. De inhoud is minimaal 400ml en maximaal 800ml. De UCI heeft overal iets over te zeggen. De volgende regel zal vast gaan om de verbanning van sinaasappelsmaak.