Wouter Weylandt, vorige week overtuigend winnaar in Sint-Niklaas, topt ook nu het deelnemersveld.
Kevin Van Impe, Frederik Veuchelen, Staf Scheirlinckx, Bjorn Leukemans en regional de l'étape Dominique Cornu tekenen present naast een uitgebreide delegatie van Landbouwkrediet, Skil-Shimano, Topsport Vlaanderen-Mercator, Vacansoleil, An Post-Sean Kelly CT en ISD Continental Team.
Tal van Waaslandse contractloze eliterenners en beloften kregen een wildcard.
Pieter Cordeel en Moreno De Pauw verschijnen met Rock Werchter-Chocolade Jacques aan de start.

Sep Vanmarcke (Topsport Vlaanderen-Mercator) is in het Waasland aan wederoptreden toe na twee maanden blessureleed.
'Het gaat veel beter', antwoordt Sep op de vraag hoe het inmiddels met de achillespees gaat.
'Een shockwave therapie zorgde voor een positief resultaat. Met die therapie prikkelt men het pijnpunt.
In Spanje trainde ik tien dagen in uitstekende omstandigheden in de buurt van Barcelona, Pineda de Mar.
Uiteraard werden we er ook met de voetbalgekke Spanjaarden geconfronteerd.
Na een zege van Spanje was er in het anders zo rustige stadje vuurwerk tot middernacht.
Gelukkig kon ik er elke dag vier uur trainen zonder pijn en dat was een verademing.
Daar stelde ik vast dat twee maanden inactiviteit sporen nalieten. Ik heb heel veel achterstand opgelopen.
Mijn hartslag klimt te snel omhoog en ik kan het gewenste tempo niet vasthouden.'

'Ik ontken niet dat ik met enige schrik naar Temse trek. Hopelijk blijft de pijn achterwege en kan ik zonder problemen de koers uitrijden.
Verstoppertje spelen in de buik van het peloton is niet mijn stijl, maar deze keer zal het moeten.
Echte objectieven heb ik niet meteen.
Via het kermiscircuit moet ik proberen om opnieuw een goed niveau te halen.
De Ronde van het Waalse Gewest staat niet op mijn programma.
Pas in september hoop ik opnieuw het niveau van het voorjaar te halen.
Nu overhaast te werk gaan, zou me zuur kunnen opbreken en dat moet ik vermijden.'

Alle formaliteiten voor de Memorial Robert Roosen in café De Reisduif, Pastoor Boelstraat 33.

Start aan het Fernand Schuermanstadion in de Schoolstraat om 14 uur voor 154 kilometer of 10 ronden
.
Eerbetoon aan Robert Roosen
De wielerkoers in Temse is een eerbetoon aan Robert Roosen.
Hij was jarenlang délégué van de Belgische Wielrijdersbond en overleed vorig jaar.
Hij organiseerde samen met de Scheppersvrienden de koers tot in 1994
De wielersport was altijd populair in Temse', aldus burgemeester Luc De Ryck.
‘De belangrijkste vooroorlogse profs waren Hector Van Rossem en Jules Deschepper, na de oorlog Isidoor De Ryck, José De Cauwer en Jan Bogaert.

De Scheppersvrienden, met Robert Roosen als gangmaker en boegbeeld, waren vijftig jaar lang de vaandeldragers', weet De Ryck.
‘Zij organiseerden koersen voor de verschillende categorieën, met als paradepaard de beroepsrennerswedstrijd in juli.
Heel wat bekende wielervedetten staan op de erelijst van de profkoers in Temse zoals Walter Godefroot, Rik Van Looy en Noel Foré.'