Gisteren Riemst - vlijtingen ... mooie rit in een prachtige omgeving ... maar zoals overal slechte banen, putten dat het niet meer kan zijn .. alleen in Nederland want over de grens is de winter precies niet zo hard geweest als in België of zou het toch aan het afsfalt liggen. Ritje voerstreek, richting Eupen om dan terug te rijden langs de boorden van de Maas ... prachtig
Ritje dat vrij pittig begon, vooral de eerste 60 km geen enkele meter vlak. Nadien af en toe een stevige knik zodat de benen konden getest worden op gebeid van klimkracht. Alleen vrij weinig 4kroners weer 4+1 met Eddy op 10 min voor de groep
s middags lekkere pasta in de Manège gegeten en iets gedronken met "de mannen van Riemst" en daar zagen we de resterende 19 "rond de toren" ploegmakers wat ons op een totaal van 24 renners voor zaterdag bracht. Wat opviel is dat de "rond de toren" rijders weinig van zeggen waren na aankomst. Zou het tempo te hoog hebben gelegen ?
Zondag een rit met in totaal 32 renners ... richting linkeroever, lekker gezellig ritje met een beetje haven, expressweg en dan via Stekene, Belsele terug naar huis ... Webbie 2 maal lek gereden die duivelse putten toch hé. Op een lekker vrij stuk, konden de racers van de groep even hun benen strekken.
Wat op beide dagen op te merken was ... veel wind maar t was droog end at was zeer zeer lang geleden (Ritverslag WTC De 4 Kronen)
Zondag 11 april Droog, ja ja een weekend zonder regen gereden Zalig nu nog de temperaturen een beetje omhoog, want het was wel frisjes 's morgens bij het vertrek Ook het leden aantal voor de ritten gaat omhoog met 20 vandaag Lekke banden voor Gerard V. en Kurt C. Stevige rit met soms stevige tegenwind Voor sommigen die aan hun eerste rit toe waren, "stond de achterdeur op het einde open " zoals ze in het jargon zeggen Een rit van 83 km over den duivenhoek (Hulst) met een gemiddelde van 30.6 Wat gezien de wind toch een redelijk gemiddelde was. De komende weken staan nu in het teken van 1mei (Omloop van Vlaanderen)
Zaterdag 10 April Deze morgen stond de Semi Klassieker van de VWB op het programma te Liedekerke. De Willy Teirlinck Classic een rit van 129 km al is daar nog enige discussie over volgens sommige klopte de afstand van 126 km. Pech voor Erwin VG die in de laatste 5 km zijn "Body " naar de knoppen reedt, natuurlijk die van de pioen en niet zijn rits van zijn bodieken, Passeerden we te Oudenaken om 5 na 12 ,daar stond op de kerktoren echter 10 na 10 Het aantal deelnemers aan de ritten stijgt en het aaantal leden voor de tochten gaat langzaam omhoog Deze morgen met negen wat meteen een probleem voor vervoer gaf met dan aan Kurt C voor het halen van zijn wagen
In de namiddag nog drie leden voor een oefenrit van 70 km, een totaal vandaag van 12 leden actief
04/04/2009: 8 man aanwezig. Terwijl velen van hun vakantie genieten hebben er een stuk of 8 een schitterende rit op zitten. Geert had de buurt van Affligem eens verkend en ons een pittig ritje beloofd. Zo snel mogelijk richting Grembergen vertrokken om via St Gillis naar Wieze te rijden. De sfeer zat goed en er kon getest worden. Jurgen heeft zijn Vogezen-offensief ingezet en laat het al zien. Erik Th is zowieso de coming men voor het betere klimwerk en de Gert laat zich niet kennen, ondanks de knieproblemen. Bijna niemand wist nog waar hij aan t fietsen was, maar de Molenberg en TerAlfene kennen we nu wel. Iedereen liep lekker mee en Benny moest toch ook al eens een klimmertje laten gaan. Dont worry. t Zou niet lang duren. Na de Koudeberg werd er een treintje richting Moorsel , Wieze, Callebaut gezet. Als de spieren niet protesteren kan fietsen toch ,, Great ,, zijn. De N41 werd een uitputtingsslag en iedereen ging tevreden om zijn ,, Paaseitje,, bij Luc, het konijn. (Verslag WTC Forza Elversele)
The Campagnolo Heritage halve rits Logo shirt is vervaardigd uit techno-fabric met Polygiene behandeld met een permanent Antibacteriele laag. Het shirttoont de groote Campagnolo logos voor en achter. Campagnolo werkt het shirt af met twee zakken op de rug, voorzien van een rits en reflecterende strips.
Wil je het voorbeeld van Robbie McEwen, Tyler Farrar en co volgen? Wil je rondfietsen met het rode polsbandje van Grinta! en zo de actie 'ik fiets proper' steunen? Dat kan!
Sowieso krijgen alle Grinta!-abonnees een gratis polsbandje bij het nummer dat eind april in hun brievenbus belandt. Individuelen kunnen geen polsbandje aanvragen. Enkel wieler(toeristen)clubs kunnen polsbandjes aanvragen (door een e-mail te sturen naar polsband@grintamagazine.be).
Op die manier engageren alle leden van de fietsvereniging of club zich om proper te fietsen. De polsbandjes worden dan gratis naar de club opgestuurd. Verder worden de polsbandjes hier en daar verspreid op fietsevents (vb. Bank van De Post Cycling Tour, Ventourist/Ventousiast, ...). Tyler Farrar, winnaar van de Scheldeprijs, fietst proper en draagt ons polsbandje.
Nadat Shimano zijn productie vorig jaar door de dalende vraag met bijna een derde zag verminderd, heeft de onderdelenproduct die nu weer teruggebracht op het hoogste niveau.
Als gevolg van de toenemende vraag van de markt staat de productie nu terug op niveau van 2008. "We hebben inmiddels al genoeg orders ontvangen van fietsproducenten wereldwijd om ruimschoots aan onze doelen voor het eerste halfjaar 20101 te voldoen. We produceren nu weer op volle capaciteit", aldus Keiji Kakutani, senior executive vice president van Shimano, in Bloomberg Business Week.
Shimano zag zich vorig jaar in de maanden april tot en met juni genoodzaakt om de productie met 20 tot 30% te reduceren als gevolg van teruglopende vraag naar componenten, vooral voor high-end racefietsen en ATB's. "Dat was te wijten aan de wereldwijde recessie. De vraag begon in de tweede helft van 2009 weer aan te trekken", aldus Kakutani.
In de voorspellingen voor de resultaten van 2010 geeft Shimano aan een groei van 11% te verwachten in de fietscomponenten, het segment van het Japanse bedrijf dat goed is voor driekwart van de totaalomzet.
Le Grand Prix Pino CERAMI 2010 Donderdag 8 april Vorige editie was in 2008 met als winnaar; 1.CALGAGNI Patrick (CH) 2.VISCONTI Giovanni (I) 3.VANLANDCHOOT James
De Felt F5 is van high modulus carbon frame en vork afgemonteerd met Shimano 105 componenten. Felt F5 is met (eigen) aluminum stuur, Felt 1.4 6061 Butted Aluminum, stem; Felt 1.2 6061 Aluminum 3D Forged Ø31.8mm w/ +/-7° Rise en een carbonnen seatpost; Felt 1.2 Carbon Fiber Design, Ø27.2mm, 315mm Felt F5 heeft een Felt 1.3 zadel. Mavic wielen CXP-22S en DT spaken.
Een band die niet lek rijdt Bandenfabrikant Vittoria heeft de 'Pavé EVO CG' voorgesteld. Een band die gebruikt wordt door Rabobank, Vacansoleil en ook uitgetest is door Team Cervélo op enkele kasseizones. Volgens de public relations is het natuurlijk 'hoogstwaarschijnlijk de sterkste tube in de markt die geschikt is voor alle type weersomstandigheden'. Het hart van de tube is het karkas, klinkt het lyrisch. Dat bestaat uit rubber en een aantal katoenen draden per inch (TPI). Als er meer draden gebruikt worden, is er minder rubber nodig waardoor de tube flexibeler wordt en comfortabel. De 'Pavé EVO CG' heeft 320 draden per inch, waardoor de band op venijnige kasseien ten allen tijde een goede grip heeft en de veiligheid verhoogt. Ook de anti-leklagen van de band zijn verstevigd. Er is ook een latex luchtkamer en Kevlar toegevoegd aan de zijkanten als extra bescherming. De Italiaanse bandenfabrikant voegt er fijntjes aan toe dat ze sinds 1978 al zestien keer Parijs-Roubaix won. De eerste was Francesco Moser. De laatste voorlopig Stuart O'Grady. Open Pave Evo CG 700c x 24mm
Vittoria Vouwband Open Pave Evo CG
Speciaal voor diegenen die het hele jaar door fietsen, op allerlei soorten wegen (asfalt, kasseien enz.) of voor de wielrenners die zich meten in de klassiekers van Noord Europa en in alle weersomstandigheden. - Met het nieuwe Corespun K2 karkas (50% Polycotton, 50% Kevlar®) is de Open Pavé EVO CG waarschijnlijk de sterkste band op de markt. - Gecombineert met het Kevlar® SiO2 3D rubbermengsel en een handgemaakt karkas krijgt men een groen-zwarte CG band die zelfs oplicht op de wegen rond Roubaix, maar evenzeer in uw persoonlijke uitdagingen.
Koga CobbleCrosser Klaar voor de keien! Een speciale fiets voor Skil-Shimano tijdens Parijs-Roubaix
Het persbericht gaat als volgt: 'Innovatie is een belangrijke pijler onder het beleid van de Skil-Shimano ploeg. Niet alleen op bijvoorbeeld het gebied van trainingsbegeleiding, voeding en mentale begeleiding, maar ook op het terrein van technologische ontwikkeling. Zo werken de renners en begeleiding van Skil-Shimano nauw en actief samen met Shimano, Koga en overige technische partners. Deze samenwerking leidde tot de ontwikkeling en productie van de Koga Cobblecrosser, een speciale fiets voor Parijs-Roubaix. De toepasselijk genaamde Cobblecrosser moet de renners onder zowel natte als droge omstandigheden optimaal over de moordende kasseistroken loodsen. Het scandium frame is schokdempend met grotere doorvoerruimte bij remmen en wielen. De remmen zijn van het cantilever-type en de versterkte 32 spaaks wielset met lage aluminium velgen werd eveneens speciaal door Shimano geselecteerd met het oog op optimale demping. De Cobblecrosser is daarnaast uitgerust met het elektronische Di2 schakelsysteem van Shimano en speciale satellite shifters zodat de renners op de kasseistroken ook met de handen bovenop het stuur kunnen schakelen. De Cobblecrosser heeft een gitzwart frame en in de graphics wordt subtiel verwezen naar de moordende kasseien.'.
Namens Skil-Shimano komen de volgende renners zondag aan het vertrek in Parijs-Roubaix: Mitchell Docker, Koen de Kort, Floris Goesinnen, Roy Curvers, Robert Wagner, Steve Houanard, Tom Veelers en Robin Chaigneau
Zat en Zon 3 & 4 april Zijn het de verdere verplaatsingen, het weer, de klokken, het verlof of iets anders ... MAAR afgelopen weekend waren we met beduidend minder dan de weken ervoor
Zaterdag vroeg uit de veren om naar Turnhout te trekken. Met 4+1 (Eddy had zoals verleden seizoen weer ongeveer 15 min voor op de groep )het ritje in Turnhout afgehaspeld. Het gekende parcours met de nodige heuvels (lees mini hellingen waar ooit eens een zekere FDG een serieus cartouche op verschoot ) en regen zoals echt Flandrienweer moet zijn. Droog aan de eerste bevoorrading geraakt maar toch maar besloten om na de thee en koffie het regenjasje aan te trekken en dat was blijkbaar niet onterecht. Laatste half uur ook droog en dan konden we wat spelen met het tempo en de tegenstand van ene Jartazzi die dacht dat hij voor de groep kon blijven uitrijden maar dan kwam de in ons naar boven ...
Daarna een lekkere douche en terug naar de manège Daar het groepje thuisrijders nog gezien die duidelijk droog waren gebleven. Samen nog wat gedronkend en nagebabbeld.
De zondag dan ... het is bijna niet te geloven maar we zijn droog gebleven maar ... hebben moeten inkorten en doorrijden. Dat laatste was voor de Kris en dn Ivo geen probleem. Iets meer dan 60 km op de teller en droog dat was de opdracht. Opdracht volbracht zou ik zeggen want toen we het Waesmeer opreden begon het te regenen maar dat kon ons niet deren want met een of van achter het glas viel dat best mee ;-)
Komende zaterdag naar Riemst, een ritje in de buurt van Maastricht voor de klimmers dus want we rijden ook richting Luik op.
Enne nadien, want dat heb ik afgelopen zaterdag goed gezien en onthouden, krachtvoer in de manège Een spaghetti wel te verstaan ;-) (Verslag WTC De 4 Kronen)
Duivel wordt Wacko Jacko Zoek niet langer naar de Duivel langs de parcoursen van grote wielerkoersen. Kunstenaar Didi Senft trekt nu met een Jacko Bike langs de wedstrijden. Senft wil dertien landen aandoen met zijn vier meter lange fiets, waarmee hij de muziek van de overleden Michael Jackson wil promoten. En natuurlijk ook een beetje Didi Senft zelf...
Ribbels dijkpad Tielrode De gecontesteerde ribbels op het dijkpad in Tielrode, die dienen om de snelheid op het pad te temperen, zijn verwijderd door Waterwegen en Zeekanaal. Vooral jonge gezinnen met kinderwagens, fietsers met kinderzitjes en rolstoelgebruikers klaagden over de ribbels. Momenteel bekijkt men, in samenspraak met de gemeente, op welke andere manier de snelheid kan geremd worden.
Gendarmes leggen Carrefour de l'Arbre droog Fransen kondigen nultolerantie af voor alcohol tijdens Parijs-Roubaix
Een leger van 200 Franse gendarmes, aangevuld met Belgische politiemensen uit de grensstreek, zal in de buurt van Carrefour de l'Arbre strikt toezien op het algemeen alcoholverbod tijdens Parijs-Roubaix. Om een herhaling van de baldadigheden van de voorbije jaren te vermijden, geldt de nultolerantie. Duizenden Vlamingen verzamelen elk jaar aan het Carrefour de l' Arbre, 'het kruispunt van de boom', de beruchte vijfsterren kasseistrook net over de Frans-Belgische grens in Baisieux, om de wielergoden in de laatste kilometers voor de velodroom van Roubaix toe te juichen. Meermaals al besliste deze strook over de winnaar van de Helleklassieker. Maar de jongste jaren kreeg het knooppunt een kwalijke reputatie, in zoverre zelfs dat burgemeester Delrue van Baissieux ermee dreigde de toegang tot de fameuze kasseistrook te verbieden. Zover zal het zondag niet komen, maar in samenspraak met de burgemeesters en organisator ASO neemt de Franse gendarmerie een aantal maatregelen om het wangedrag van dronken supporters uit de wereld te helpen.
Baldadigheden
'Parijs-Roubaix moet ook aan de kasseien van Carrefour de l'Arbre weer een wieler- en volksfeest worden, zoals de koningin der klassiekers in het verleden altijd was', zegt kolonel Regis Fohrer, als commandant van de Franse gendarmerie verantwoordelijk voor de veiligheid in de sector rond het Carrefour de l'Arbre. 'De jongste drie jaar zagen wij helaas een opmerkelijke verandering van het publiek dat rond l' Arbre toestroomde. Het massale drankgebruik langs het parcours, vaak al van de vrijdag en de zaterdag voor de koers, ontaardde in vechtpartijen en het bekogelen van karavaanwagens met stenen en blikjes. Om nog maar te zwijgen van de afvalberg die werd achtergelaten. Blijkbaar vergisten sommige supporters zich van plaats: we werden geconfronteerd met toestanden die je normaal alleen bij voetbalhooliganisme zou verwachten.'
Vanaf vrijdagochtend geldt daarom langs de kasseistroken rond het Carrefour een strikt verbod op de consumptie en de verkoop van alcoholische dranken op de openbare weg. Vanaf zondagochtend 9 uur komt daar nog een algeheel rijverbod op de kasseistroken bij en worden al campingcars verwezen naar de parkeerzone in Camphin-en-Pévèle. Waar de voorbije jaren hoop en al een paar tientallen politiemensen present waren, zal zondag een leger van 200 Franse gendarmes toezien op het drankverbod. 'We krijgen daarbij ook assistentie van een twintigtal Frans- en Nederlandstalige Belgische politiemensen. En we zetten voor de eerste keer acht gendarmes te paard in. Bovendien zal het parcours vanuit de lucht in de gaten worden gehouden door een helikopter met camera's', aldus Fohrer.
Niet fouilleren
De kolonel is formeel: tijdens Parijs-Roubaix geldt de nultolerantie voor alcohol. Ook wie een paar blikjes bier in zijn rugzak heeft verstopt, kan dus tegen de lamp lopen. 'We gaan de mensen niet fouilleren, maar wie alcohol drinkt langs het parcours riskeert te worden opgepakt of een proces-verbaal.'
Of de soep ook zo heet zal gegeten worden, blijft de vraag. Burgemeester Dufermont van Camphin-en-Pévèle klinkt iets milder. 'Er is een verschil tussen de letter en de geest van de wet. We willen geen heksenjacht ontketenen. Maar dat er iets moest gebeuren, staat buiten kijf. Parijs-Roubaix ontaardde in een feest van de commerce voor de bierhandelaars. Sommigen sleten hier tien- tot vijftienduizend biertjes tijdens Parijs-Roubaix. Met als gevolg dat honderden toeschouwers in staat van dronkenschap de grenzen van het toelaatbare overschreden.'
Als Nederlandstalig lid van de 'Vrienden van Paris-Roubaix' voegt Hubert Couplet er nog een andere kwalijke uitwas van de jongste jaren aan toe. 'We zien steeds meer extremistische Flaminganten die zich agressief gedragen langs het parcours. Ook dat schaadt het imago van de Vlamingen', aldus Couplet.
Christophe Impens, managing director van Golazo Sports en verantwoordelijk voor de organisatie van de Ronde van Vlaanderen voor wielertoeristen, is niet te spreken over de uithaal van de Zwalmse burgemeester Bruno Tuybens in de media. Die had zaterdag al, nog tijdens de Ronde, gefoeterd over het afval langs de Zwalmse wegen.
Impens: "Ik begrijp de reactie van de burgemeester niet. Wij zijn onze verplichtingen van het convenant dat we vorige week met de gemeenten van de Vlaamse Ardennen ondertekenden, nagekomen. In totaal werden meer dan 155 afvalcontainers en 110 mobiele toiletten geplaatst. Dus het is niet zo dat we het aspect milieuvriendelijkheid uit het oog verloren. De Ronde voor wielertoeristen was properder dan ooit." Dat er bidons langs de Paddestraat lagen, is de logica zelve, aldus nog Impens. "Wielertoeristen gooien die bidons niet weg, op kasseien stuiteren ze nu eenmaal uit de bidonhouder. " De 'buitensporige' reactie van Tuybens vindt Impens naar eigen zeggen een kaakslag voor het wielertoerisme.
"Zowel de wielertoerist zelf als wij als organisatie worden hierdoor koud gepakt. Op paasmaandag zat ik zelf op de fiets en reed de finale van de Ronde... Weet je wat ik heb gezien? Veel troep langs de kant van de weg, ja. Maar wel frietzakken, lege bierbekertjes en blikjes frisdrank. En da's heus niet de troep die de wielertoeristen op zaterdag hebben achtergelaten. Dat is een restant van zondag. En toch komt het altijd maar weer op de nek van de wielertoerist terecht." info; www.grinta.be
Oakley Split Jacket voor smallere gezichten Oakley brengt een nieuwe sportbril op de markt, de Split Jacket. Het is een bril voor iedereen die verliefd is op sport en er een krachtige levensstijl op nahoudt.
De nieuwste creatie van de brillenfabrikant, de Split Jacket, heeft verwisselbare glazen en een revolutionair design. Het SwitchLock systeem, dat we ook al zagen op de Jawbone, zorgt ervoor dat je je glazen snel en gemakkelijk kunt wisselen. Mensen met een smaller gezicht mogen zich gelukkig prijzen want de Split Jacket heeft speciaal voor hen een smallere montuur. Sporten met deze bril vormt uiteraard geen enkel probleem want special nose-pads houden de bril beter op zijn plaats.
Vermarc lanceert Linea-collectie Met het ontwikkelen van de Linea fietskledinglijn creëerden de designers van Vermarc een complete collectie bovenkleding. Het assortiment bestaat uit een trui met korte- en lange mouwen, een bodywarmer en een technical jacket. Voor de truien werden de Microquadro stoffen in de kwaliteiten Light en Heavy gebruikt. Het vest is een combinatie van Windtex en Roubaix stof.
Het Linea zomershirt met korte mouwen en korte rits is er in de MQ Light kwaliteit. Deze lichte stof heeft een unieke structuur en als belangrijkste eigenschap dat ze vochtabsorberend is en snel droogt. In de drie kleuruitvoeringen wit en blauw met zwart, wit met rode en zwarte accenten en zwart met rood en wit.
Het Linea shirt met lange mouwen en lange rits is uit het iets dikkere MQ Heavy stof gemaakt. Dit shirt heeft dezelfde vochtabsorberende en drogende eigenschappen dan de Linea met korte mouwen waardoor het zeer geschikt is om ze tijdens de tussenseizoenen te dragen. Is er in de drie kleuren blauw, zwart en wit met respectievelijk wit zwarte, rood witte en rood zwarte horizontale strepen.
Als het 's morgens of 's avonds iets te fris is om enkel een trui te dragen dan kan de nieuwe Linea Kaos bodywarmer voor een oplossing zorgen. Het MQ Heavy stof van de mouwloze bodywarmer heeft dezelfde technische kwaliteiten dan het shirt met lange mouwen. Doormiddel van de lange rits is de Linea Kaos makkelijk over andere kledingsstukken aan te trekken. In de twee kleuren blauw en zwart met wit zwarte en rood witte designs.
Om de koude nog beter te trotseren is er tenslotte het Linea Technical Jacket. Dit is een iets dikker trainingsvest met lange rits dat samengesteld is uit Roubaix en Windtex stof. Roubaix is een soepele stof die door zijn elasticiteit de beste pasvorm aanneemt. Binnenin gecoat met polar free voor de ideale warmte en vochtafvoer. De Windtex gedeelten zijn licht, zeer elastisch, wind- en waterdicht en hebben een ademend membraan. Belangrijkste eigenschap van het Linea jacket is dat het een zeer hoge isoleerwaarde heeft, droog blijft en toch licht en comfortabel om te dragen is. De twee beschikbare kleuren zijn hoofdzakelijk blauw met ter hoogte van de borst een witte en zwarte streep en een zwart vest met een rode en witte horizontale streep. Alle Linea kledingstukken zijn voorzien van drie achterzakken. De volledige Linea collectie is er In de maten S tot 8XL.
Adviesverkoopprijzen: Shirt korte mouw: 57 euro Shirt lange mouw: 62,30 euro Kaos body: 61,50 euro Technical vest: 133,30 euro
Zaterdag 4 april 2010 Een mooi groepje op 't appel. Vandaag voerden onze kopmannen ons via Weert, Branst en veel ander moois richting Brussel om de eerste heuveltjes een bezoekje te brengen. Eerst zag het er naar uit dat we het droog gingen houden maar plots nam het "echte Flandrienweer" het heft in handen en bezorgde ons enkele regenbuien die gepaard gingen met een redelijke tegenwind. Mede dankzij wegenwerken werden we in de rand rond Brussel gedwongen enkele drukken banen te trotseren. Om daar snel van af te zijn begon de groep fameus gas te geven en werden er snelheden tot 39 op de teller vastgesteld. Alles bleef mooi in groep en de laatste 15 kilometer werden terug aan de normale snelheid van een goeie 28 a 29 afgewerkt. Terug in Temse zagen we dat we er weeral 76 kilometerkes mogen bijtellen dit jaar en dit aan een gemiddelde snelheid van 29,2. Knap werk wat werd afgesloten met "ne goeien trappist" ! Tot zondag Patje (verslag WTC Verschueren Cycling Team)
Maandag 5 april Paasmaandag vandaag en de voorspellingen waren droog weer Meteen het leden aantal voor deze fietstocht de hoogte in en met 14 op pad (één gastrijder, nieuwlid ) Ritje, zeg maar rit van 93 km met een gemiddelde van 32,6 Daarmee zit het paasweekend erop, en blijft het verder hopen naar iets hogere temperaturen en warmer weer Al zijn we al tevreden met een droog weekend
Om alle discussies nog eens te vermijden hieronder een uittreksel uit het Belgisch Verkeersregelement aangaande het fietsen in groep Regels voor het gebruik van de openbare weg
Artikel 43bis: Fietsers in groep
43bis1.Dit artikel is slechts van toepassing op groepen van 15 tot 150 fietsers. De groepen van meer dan 50 deelnemers moeten worden vergezeld door ten minste twee wegkapiteins. De groepen van 15 tot 50 deelnemers mogen worden vergezeld door ten minste twee wegkapiteins.
43bis2.1.De wielertoeristen die in een groep van ten minste 15 tot ten hoogste 50 deelnemers rijden, zijn niet verplicht de fietspaden te volgen en zij mogen bestendig met twee naast elkaar op de rijbaan rijden op voorwaarde dat zij gegroepeerd blijven.
43bis2.2.Zij mogen voorafgegaan en gevolgd worden, op een afstand van ongeveer 30 meter, door een begeleidende auto; indien er slechts één begeleidende auto is, moet deze de groep volgen.
43bis2.3.Indien deze groep vergezeld wordt door door wegkapiteins, zijn de bepalingen van artikel 43bis3.3.1° en 2° van toepassing.
43bis.3.1.De fietsers die in een groep van ten minste 51 tot ten hoogste 150 deelnemers rijden, zijn niet verplicht de fietspaden te volgen en zij mogen bestendig met twee naast elkaar op de rijbaan rijden op voorwaarde dat zij gegroepeerd blijven.
43bis.3.2.Zij moeten voorafgegaan en gevolgd worden, op een afstand van ongeveer 30 meter, door een begeleidende auto.
43bis3.3.1° De wegkapiteins waken over het goed verloop van de tocht. Deze wegkapiteins moeten ten minste 21 jaar oud zijn en zij moeten om de linkerarm een band dragen met, horizontaal, de nationale kleuren en, in zwarte letters op de gele strook, het woord "wegkapitein".
2° Op de kruispunten waar het verkeer niet geregeld wordt door verkeerslichten, mag ten minste één van de wegkapiteins het verkeer in de dwarswegen stilleggen op de wijze bepaald in artikel 41.3.2., terwijl de groep met inbegrip van de twee begeleidende voertuigen oversteekt.
43bis4.De fietsers die met twee naast elkaar rijden mogen slechts van de rechter rijstrook van de rijbaan gebruik maken; indien de rijbaan niet in rijstroken verdeeld is mogen zij niet meer dan een breedte gelijk aan die van een rijstrook en in geen geval meer dan de helft van de rijbaan in beslag nemen.
43bis5.Op het dak van de begeleidende auto's moet een blauw bord aangebracht zijn met de afbeelding van het verkeersbord A51 en eronder het symbool in 't wit van een fiets. Dit bord moet op een zodanige wijze aangebracht zijn op het voertuig dat de groep voorafgaat, dat het voor de tegenliggers goed zichtbaar is en, op het achteropkomend voertuig, dat het goed zichtbaar is voor het achteropkomend verkeer.
A51
De Minister van Verkeerswezen bepaalt de minimum afmetingen van deze signalisatie.
Hopende hiermee weer wat klaarheid te brengen in de discussies