Met 12 leden deze morgen voor de Memorial van Kris De Swaef te Lebbeke. De weersvoorspellingen zullen wel enkele leden thuis gehouden hebben wij hadden allezins het geluk een droge rit te rijden De rit van 60 km aangekondigd als 65 km bleek uiteindelijk 68 km te zijn, (die van 90 was er 88km) Rit naar het Aalstere op Erpe - Mere - Lede . Wel wat draaien en keren om van Lebbeke weg te geraken; toch gelukt Voor de bevoorrading goed opletten op 250 m was daar dan wel indraaien Toch een aangename rit op deze zaterdag morgen temperatuur OK Nog een sneltombola bij aankomst en dan richting Tielrode. Ondertussen Jos vooraan plat in de fietsparking Toch zijn we samen thuis geraakt
Scott heeft met de Addict serie een zeer succesvolle, 'high speed' racer. De Columbia ploeg, met als uithangbord Mark Cavendish maakt volop furore met de zwart/geel/witte Scott's. De voorloper van de Addict is de CR 1. En dat was dan weer de fiets van mannen als Simoni en Tafi uit de tijd van Saunier Duval. Er is nu een nieuwe CR 1. Nou ja, de naam is hetzelfde, de insteek is anders. Was de eerste CR1 '100%' koers, de 2010 versie koppelt 'performance' aan 'comfort'.
Tijdens de introductie in Zwitersland verklaarde Cyrile Beaulieu -zie foto-, de man die sinds 2007 verantwoordelijk is voor veel carbon bij Scott, dat 'comfort in de perceptie van veel rijders het reduceren van vibraties' is. 'Daartoe hebben we vooral de achterzijde van het nieuwe frame aangepakt'. Beaulieu weet waar hij over praat: hij heeft eerst bij Look en Decathlon gewerkt en heeft een 'PHD' in carbon technologie.
Hij heeft ook al aan de Genius, Plasma en de Addict CX gewerkt voor Scott. 'Door de achtervork opnieuw vorm te geven te geven is de nieuwe CR 1 2,5 keer zo comfortabel als de oude'. Zichtbaar is dit vooral in de iets doorgebogen staande achtervork die verticaal deels 'plat' is, de wat dieper liggende carbon (!) achterpatten en de opvallend 'wishbone'. 'Shock Dampening System' staat er op de staande- en liggende vorken.
Geen doorgetrokken staande buis bij de CR1. Beaulieu 'Voor dit frame heeft dat weinig nut. Daarnaast is een ISP net wat duurder en we willen de CR 1 wel goed betaalbaar houden. Bij het bracket kiezen we niet voor BB 30, maar voor de geïntegreerde lagers van Shimano. Is wel zo praktisch'. Op de vraag waarom de voorvork nog 'gewoon' 1 1/8 balhoofdlagers heeft en geen oversized lagers zegt Bealieu 'de vork is lateraal stijf genoeg. Een extra groot lager voegt volgens ons niks toe'.
Om meer comfort te krijgen is het frame ook voorzien van een 20 mm langere balhoofdbuis in vergelijking met de Addict en tevens is de bovenbuis iets korter. Er zijn zeven maten, van XXS tot XXL. De CR1 zal te koop zijn in diverse uitvoeringen, met groepen van SRAM en Shimano. De compleet aangeboden CR 1 heeft een 'HMF' frame, de CR 1 als frameset een 'HMX' carbon. De HMF in een maat 54 weegt volgens opgave 920 gram, de HMX 860 gram. De full carbon voorvork weegt 380 gram. De CR 1 zou in september in de winkel staan. CR 1 is zeker een prima aanvulling op de Addict genoemd mag worden.
BBB heeft een groot assortiment aan mountainbike en race sturen en stuurpennen. De FiberWing is een aluminium stuur met een carbon cover en vormt een goede combinatie met de CarbonForce Stuurpen. Want zowel de CarbonForce als de FiberWing maken gebruik van de materiaal eigenschappen van zowel aluminium als carbon. Aluminium is bij een harde impact steviger als carbon. Carbon versplinterd of breek, terwijl aluminium eerder zal buigen of scheuren. Anderzijds is Carbon lichter en stijver. De combinatie van BBB carbon en aluminium zorgt voor de perfecte mix van sterkte, stijfheid, een laag gewicht en duurzaamheid.
De CarbonForce, 79,95, is vervaardigd uit lichtgewicht 2014 T6 aluminium met carbon cover. De CarbonForce weegt slechts 137 gram. De stijve stuurpen 3D gesmeed, uit één stuk, is geschikt voor sturen met een diameter van 31,8mm. De CarbonForce is zowel te gebruiken op de weg als in het veld.
De FiberWing, 125,-, is te verkrijgen in een klassieke uitvoering of een uitvoering met een anatomische bocht. Beide hebben een kabelgeleiding. Het aërodynamische en ergonomische wing-design zorgt voor comfortabele handposities waardoor belasting en vermoeidheid tot een minimum moeten worden beperkt. Hierdoor zou je comfortabeler en langer kunnen fietsen. De combinatie van carbon en 6061 T6-aluminium en carbon zorgen voor een extreme stijfheid, stevigheid en duurzaamheid. Het stuur weegt 325 gram en heeft een diameter van 31,8 mm.
Podium Dames Frankrijk Het Podium van het Frans Kampioenschap Dames Marina Jaunatre (Vienne-Futuroscope), Christel Ferrier-Bruneau (Vision 1 Racing) en Jeannie Longo (Rhône-Alpes).
Na een maandenlange zoektocht is manager Bjarne Riis van Saxo Bank er in geslaagd een co-sponsor voor zijn brigade te vinden. Na het afhaken van IT-Factory wist hij maar geen tweede geldschieter op de kop te tikken. Maar nu gaat Playitas met hem in zee. Dat is een vakantieresort en de overeenkomst loopt tot 2010. Playtas zou in de tour reeds op de truitjes verschijnen.
Net als in 2008 is Marianne Vos (DSB-Nederland bloeit) nationaal kampioen op de weg geworden. In het Zuid-Limburgse Landgraaf sloeg de 22-jarige Brabantse in de voorlaatste ronde haar slag. Vos demarreerde uit een omvangrijke kopgroep van tien rensters en niemand was in staat om deze aanval te parreren. Alleen de 19-jarige Chantal Blaak (Leontien.nl) ging in de tegenaanval, maar ze kon de Olympisch kampioene puntenkoers niet achterhalen. Het jonge aanstormende talent greep echter nog wel de zilveren plak. Haar ploeggenote Andrea Bosman maakte het succes voor de ploeg van Michael Zijlaard en Leontien van Moorsel compleet. De Drentse won de sprint van de achtervolgsters. Voor Vos was het inmiddels de derde nationale titel bij de elite-vrouwen. ,,Toch ben ik nog altijd blij met deze rood-wit-blauwe trui, dat went nooit ook niet als je olympische en wereldtitels behaald hebt. Ik heb me in het begin van de wedstrijd rustig kunnen houden dankzij het werk van mijn ploeg. Met iets minder dan twee ronden te gaan heb ik de aanval gezocht op de Kleekampsweg. Dat was vroeg, maar hoe later je gaat, hoe groter de kans dat je iemand mee krijgt. Ik voelde me goed genoeg om het vervolgens vol te houden. Chantal reed ook sterk en ik denk dat ze nog een mooie loopbaan voor zich heeft. Ik kon het echter volhouden, ben blijven geven tot het einde.'' Het volgende doel van Vos is het EK in Hooglede-Gits waar ze woensdag al in actie komt op de tijdrit. ,,Ik kan er dus geen te uitgebreid feest van maken.''
Alberto Contador is in Spanje tijdritkampioen geworden. De renner van Astana liet Luis Leon Sanchez kansloos. De renner van Caisse d'Epargne had de snelste tijd bij het tussenpunt ,maar moest aan de finishlijn 36 tellen op Contador toegeven. Ruben Plaza legde op meer dan een minuut beslag op de derde plaats. Alberto Contador sprak van een geslaagde test. ,,Ik moest mijn nieuwe Trek toch uit proberen, dus besloot ik deze wedstrijd te rijden. Ik denk dat ik klaar ben voor de Tour.'' Alberto rijd in de komende tour met het nummer één!
Thor Hushovd heeft zijn contract bij Cervélo verlengd tot het einde van het seizoen 2011. De Noor - dit jaar winnaar van de Omloop Het Nieuwsblad - heeft het naar zijn zin bij de zwarte brigade van Jean-Paul van Poppel. ,,De filosofie, de moraal en de ambities van de ploeg sluiten aan bij de mijne. Ik krijg bovendien alle ondersteuning die ik wensen kan van mijn ploeggenoten.''
En weer drie overwinningen erbij voor Team Columbia, waar ze de tel van het aantal zeges inmiddels wel ongeveer kwijt zullen zijn. Frantisek Rabon (Tsjechië - foto), Edvald Boassan Hagen (Noorwegen) en Kim Kirchen (Luxemburg) prolongeerden alle drie hun nationale titel tijdrijden.
Columbia heeft ook de nationale tijdritkampioenen van Australië (Michael Rogers) en Italië (Marco Pinotti) in huis, net als wereldkampioen Bert Grabsch. Die laatste verdedigt vanmiddag zijn nationale titel
De Provincie Luik, de gemeente Aywaille en de Koninklijke Belgische Wielrijders Bond
Belgisch Kampioenschap Wielrennen (Elite met contract) op zondag 28 juni te 2009
Zaterdag 27 juni : « VC Seeliger » en « Les Amis du CC Hawy » organiseren de toerrit van het Belgisch Kampioenschap toegankelijk voor iedereen!
Drie mogelijkheden via de kam van de « Crétalles » tot Awan:
Eerste route (in het rood) is 20km - 1,50 deelname.
Tweede route (verlenging groen) is 63km - 4,00 deelname.
De laatste route (verlenging paars) is 115km met een controlepunt / bevoorrading bij de gemeenteschool van Verlaine - 5,00 deelname.
In de deelname inbegrepen: parkeerplaats, kleedkamers en bevoorrading. De verzekering voor niet-kandidaten kost 1,00 .
Het parcours zal aangegeven zijn met groene fluorescerende borden, alleen op kruispunten. Vertrek tussen 7u30 en 12u00 (10u00 voor de 115km) op het voetbalveld van Sougné-Remouchamps (Snelweg E25, uitrit 46).
Eddy Merckx gaat dan toch weer een wedstrijd fietsen.
'Daags voor de Tourstart in Monaco is er een wedstrijd over 40 kilometer. Ze hebben mij gevraagd om mee te rijden, maar ook ex-renners als Museeuw en Zabel, die toch een pak jonger zijn. Ik ga zeker starten, maar of ik ook ga aankomen is een andere zaak. Toen ik destijds mijn laatste wedstrijd reed, heb ik gezworen dat ik nooit nog een rugnummer zou dragen. Omdat het voor het goede doel is, doe ik het toch nog één keer.'
Eddy Merckx, op 17 juni 1964 geworden, stopte in 1978 in de trui van C&A. De Kannibaal is wel altijd blijven fietsen, zoals gisteren toen we hem belden.
Op vrijdag 3 juli in Monaco tijdens de caritatieve wedstrijd wordt het wel een heel speciaal moment, want veertig jaar geleden begon het allemaal voor Eddy Merckx toen hij als Tourdebutant zijn eerste Ronde van Frankrijk van 1969 won.
Het Kikafo-team, naam komende van KInderKAnkerFonds, bestaande uit Dirk Verhaeghe, Hans Van Lysebettens en Toon Van Cauteren fietst op 19 en 20 september de 24 uur van Welle voor het goede doel.
Het gesigneerde truitje van Greg Van Avermaet.
Hiervoor heeft de ploeg een schriftelijke overeenkomst met het VZW kinderkankerfonds. Het Kikafo-team start in tegenstelling tot de andere ploegen met 3 in plaats van 4 renners.
De reden hiervoor was om de uitdaging groter te maken en meer aandacht van sponsors te hebben.
Het team heeft al een bedrag van 7475 euro verzameld. Het heeft ook de sympathie van Greg Van Avermaet, die een gesigneerd truitje heeft geschonken om te veilen.
De uiteindelijke veiling zal eind juni gebeuren via de website van de 24 uur van Welle. Biedingen kunnen reeds rechtstreeks via: dirk.verhaeghe@telenet.be.
Lars Bak is voor de derde achtereenvolgende keer Deens kampioen tijdrijden geworden. De renner van Saxo Bank, enkele jaren geleden een seizoen in dienst van BankGiroLoterij, klopte zijn ploeggenoten Alex Rasmussen en Jakob Fuglsang met respectievelijk negen en 12 seconden
Chavanel is titel kwijt aan Peraud Sylvain Chavanel heeft zijn Franse titel in het tijdrijden niet kunnen verlengen. Het was de onbekende Jean Christophe Peraud die met de zege en de driekleur aan de haal ging. De bronzen medaille ging naar David Le Lay.
De 32-jarige Peraud legde het 44 kilometer lange parcours in en rond Saint-Brieuc af in droge omstandigheden. Chavanel, die als laatste vertrok, had minder geluk. De drievoudige kampioen kreeg plots een bui over zich heen en gaf uiteindelijk 24 seconden prijs.
In andere landen geen verrassingen. Janez Brajkovic won in Slovenië, Andriy Grivko in Oekraïne en gisteren verlengde ook Ignatas Konovalovas zijn nationale titel in Litouwen.
Volgende week zaterdag gaat in Monaco de 96e Tour de France van start. De Vlaamse wielerliefhebber hoeft daar geen seconde van te missen, want net als de voorbije jaren zet de VRT opnieuw zwaar in op het belangrijkste wielerevenement van het jaar.
80 uur live koers Sporza op Eén brengt dit jaar 80 uur live koers op de buis en liefst acht ritten worden integraal uitgezonden, van start tot finish. Radioliefhebbers kunnen dan weer dagelijks tussen 13u00 en 18u00 terecht bij Sporza Tour op Radio 1. En wie daarna nog niet voldaan is, kan 's avonds in de reizende talkshow Tour 2009 van Karl Vannieuwkerke het beste van de voorbije Tourdag nog eens bekijken.
Extra aandacht voor Eddy Merckx Zowel Sporza Tour als Tour 2009 hebben dit jaar meer dan bijzondere aandacht voor Eddy Merckx. Het is exact 40 jaar geleden dat de Kannibaal zijn eerste Tour won en dat willen ze bij de VRT niet ongemerkt voorbij laten gaan. Tour 2009 blikt daarom iedere dag terug op een bepaald facet van die legendarische Tour van 1969, Sporza Tour laat elke dag een figuur uit de entourage van Merckx aan het woord.
Tom Steels cocommentator De live verslaggeving op televisie is naar goede gewoonte in handen van Michel Wuyts. Hij wordt in de eerste week bijgestaan door Tom Steels, nadien neemt José De Cauwer de fakkel over. Renaat Schotte is de man die voor en na de rit voor de reacties zorgt. Lieven Van Gils verzorgt de bijdragen voor Het Journaal en pikt ook iedere avond in in de talkshow van Karl Vannieuwkerke. Op de radio zijn Gilles De Coster en Gert Geens opnieuw de gastheren van dienst, het live commentaar hier komt van Christophe Vandegoor en José De Cauwer (4-12 juli), Tom Steels (14-17 juli) en Frank Hoste (18-26 juli). Carl Berteele staat bij de start en de finish voor de reacties en brengt tijdens de wedstrijd rechtstreekse flitsen vanop de motor.
Talkshow Karl Vannieuwkerke mag op vrijdag 3 juli met zijn talkshow de spits afbijten. Hij krijgt die dag het gezelschap van Thierry Boutsen en - wie anders ? - Eddy Merckx. Dag na dag ontvangt hij vanop de meest tot de verbeelding sprekende locaties nieuwe en verrassende gasten. In de duplex van Tour 2009 krijgt ook Lieven Van Gils telkens andere gasten aan zijn tafel. Net als de vorige jaren laten zij hun handtekening achter op de presentatietafel. Het meubelstuk wordt nadien verkocht voor het goede doel. Dit jaar is dat de Damiaanactie, waar Eddy Merckx de peter van is.
Jeannie Longo heeft in Saint Brieuc haar 56e Franse titel behaald tijdens het Frans kampioenschap tijdrijden. De vijftigjarige voormalig wereldkampioene bleef dit keer Edwige Pitel ruimschoots voor.
Nummer 56 voor Longo
Jeannie Longo heeft in Saint Brieuc haar 56e Franse titel behaald tijdens het Frans kampioenschap tijdrijden.
Bjorn Leukemans heeft zijn contract bij de Nederlandse professionele continentale ploeg Vacansoleil verlengd tot 2011. De 31-jarige Leukemans werd dit jaar bij het team uitgespeeld als kopman en pakte als eerste, in de Ster van Bessèges, een zege voor zijn formatie. De Bevelnaar schitterde met een vierde plaats ook in de Brabantse Pijl en werd achtste tijdens de Ronde van Vlaanderen.
Naast Leukemans zal ook de Fries Lieuwe Westra nog twee extra seizoenen de kleuren van Vacansoleil verdedigen. De 26-jarige Westra, onlangs nog eindwinnaar van de Ronde van Picardië, wordt door velen beschouwd als een van de revelaties dit seizoen.
Horrillo (34) hoopt nog op comeback na doodsmak in Giro
Wielrenner Pedro Horrillo (Rabobank) heeft woensdag voor het eerst sinds zijn zware val tijdens de Giro het ziekenhuis mogen verlaten. De 34-jarige Spanjaard maakte meteen duidelijk dat hij opnieuw zijn plaats in het peloton wil innemen.
'Mijn grootste wens is om opnieuw van de fiets te kunnen genieten', zei Horrillo toen hij het Universitair ziekenhuis van Navarro buitenstapte. 'Het zou echt hard zijn om op deze manier afscheid te moeten nemen van het professionele wielrennen. Maar het was een ongeluk en dat moet ik aanvaarden.'
Horrillo kwam op 16 mei zwaar ten val tijdens de achtste rit van de Giro. Hij tuimelde toen tientallen meters in een ravijn en liep verschillende ernstige breuken op.
'Eigenlijk mag ik blij zijn dat ik nog de kans heb om het na te vertellen. Zeker nadat ik de beelden zag van de ravijn waarin ik gevallen ben', aldus Horrillo, die al twaalf jaar profrenner is.
De Nederlandse fietsenfabrikant Koga-Miyata komt met zijn Comfort segment de toerfietser tegemoet. Ideaal om eco met de fiets naar het werk te rijden of een rustig ritje door het platteland te maken.
De Comfort fietsen zijn er voor een brede groep gebruikers, van jonge twintigers tot 40-plussers. In vergelijking met de fietsen uit het LightTouring segment doen de Comfort bikes wat minder sportief aan. De Comfort fietsen garanderen een lichte en soepele rij-ervaring in ontspannen zitpositie.
Voor een intensieve tocht zijn de Balance, Confidence of Prominence beter geschikt. Deze slanke modellen hebben meer versnellingen, ideaal voor hellingen en open vlaktes.
De SilverAce en CityLite zijn lichte praktische fietsen voor dagelijks gebruik in en rond de stad. De remmen en aandrijving zijn goed ingepakt en vragen een stuk minder onderhoud.
KOGA-MIYATA IN DE TOUR
Het Nederlandse fietsenmerk zal dit jaar ook aanwezig zijn in de Tour de France en wel met het team Skil-Shimano, dat werd toegelaten door een wildcard. Het team zal rijden op drie types baanfietsen: de FullPro-Team TimeTrail, FullPro2Light en FullPro-Team Scandium.
De Koga-Miyata Balance leent zich perfect voor een meer intensieve tocht. (foto koga-miyata)
Op 27 juni om 11u kunnen fietsende dames verzamelen aan het Casino in Knokke-Heist voor een tocht van 30 of 60km tijdens Heels on Wheels.
Dit evenement voor dames bestaat naast fietstochten ook nog uit healthy cooking-workshops, fotoshoots met Henk van Cauwenbergh en een afterparty. Heels on Wheels wordt georganiseerd door Euro Heart Biking Tours, een organisatie die zich inzet voor preventie bij hart- en vaatziekten.
Gezondheidsconsulente en sportieve madam Elke Vanelderen is het gezicht van Heels on Wheels. Het startschot werd gegeven tijdens een fotoshoot met Henk Van Cauwenbergh met bijhorende reportage van De Rode Loper. Bovendien zal Elke de presentatie van het Heels on Wheels-evenement op 27 juni in Knokke-Heist voor haar rekening nemen.
De Italiaanse wielerkledijproducent Santini heeft nu ook een verdeelpunt in de Benelux.
Santini, dat de truitjes levert voor de wereldkampioenschappen, de Giro d'Italia en de professionele wielerploegen Katusha en Lampre, gaat in Melsele een showroom openen waar verdelers de volledige collectie kunnen bekijken. SANTINI BENELUX NV - SCHAERBEEK STRAAT 23A - 9120 MELSELE - BELGIUM - Telefoon: 03/297.77.77 - Fax: 03/296.77.77 - info@santini-benelux.com
In 2009 werd de Briko-collectie aangevuld met sokken. De vier soorten - Katana, Devil, Team en Record - passen bij de gelijknamige kledingreeksen van Briko.
Elke soort heeft zijn specifieke kenmerken: de Katana bestaat uit ademend Sensura en Carbon-materiaal, de Devil uit frisse Meryl-stof. De Record-sok is gemaakt van traditioneel katoen terwijl de Team-sok uit Coolmax Mesh bestaat die uw voet fris en droog houdt.
Voor elke voet wat wils dus bij Briko. Meer info: www.briko.com.
Sinds kort kunnen eigenaars van een Elite Realaxiom of Realpower-trainingstoestel elk parcours afrijden binnenshuis.
Het principe is simpel: de data van uw gereden trajecten in uw Garmin-gps kan u overzetten op het Realaxiom of Realpower-toestel.
Diegenen die geen Garmin-gps hebben, kunnen via verschillende websites ook trajecten downloaden naar hun hometrainingmachine. Zo hoeft u niet eens uit huis te komen om de Tour of de Giro te rijden.
Caisse d'Epargne laat Valverde uit de Tour De Spanjaard Alejandro Valverde zal dit jaar niet te zien zijn in de Tour de France. Dat heeft zijn team Caisse d'Epargne meegedeeld. Valverde wilde graag naar de Tour, maar het CONI stak stokken in de wielen.
Omdat het Italiaans Olympisch Comité (CONI) bewijzen zegt te hebben dat Valverde doping heeft gebruikt, heeft het Valverde voor twee jaar geschorst in Italië. Pech voor Valverde, want de zestiende rit van de Tour komt een aantal kilometer op Italiaanse bodem.
Valverde ging bij het TAS in beroep tegen zijn straf, maar het TAS kan de zaak niet meer behandelen voor de start van de Tour op 4 juli in Monaco. "Daarom zien we ons genoodzaakt Valverde uit onze Tour-selectie te laten", zegt zijn ploeg, die Valverde wel 100 procent steunt. "Het onrecht dat Valverde wordt aangedaan brengt onze sponsor onherstelbare schade toe", luidt het. "Caisse d'Epargne verdient het niet om op deze manier voor zijn inzet voor de sport bedankt te worden. Het is ook jammer voor de supporters die het in de belangrijkste wedstrijd van het jaar zonder de nummer één van de wereld moeten stellen." "En het is uiteraard ook jammer voor Valverde zelf, die dit jaar andere doelen opgaf om zich beter te kunnen voorbereiden op de Ronde van Frankrijk."
Nummer één van de wereld won al 3 Tour-ritten
Valverde voert na zijn eindzege in de Dauphiné Libéré de UCI-wereldranking aan. Hij won in zijn carrière al drie ritten in de Tour de France (1 in 2005 en 2 in 2008) en eindigde twee keer in de top tien (6e in 2007 en 8e in 2008).
In de traditie van STALEN kaders heeft CYFAC, het model VINTAGE, in Staal COLUMBUS LIFE, met raccords ,gemaakt voor het wielertoerisme en de liefhebbers van staal , uitgevoerd met een balhoofd "kopserie" 1" en een fourche 100% staal special zo uitgevoerd voor de nieuwe Néo-retro van deze kader .
Rubens Bertogliati is de nieuwe kampioen van Zwitserland in het tijdrijden. De renner van Serramenti legde het 36 kilometer lange parcours in Nyon sneller af dan Mathias Frank en Joël Frey.
Bertogliati volgt zo op de erelijst zesvoudig winnaar Fabian Cancellara op, die zijn titel niet verdedigde.
in tegenstelling van het regenweer hier hebben wij aan de Mont Ventoux warm (heet) weer gehad, tot 34 graden. We hebben een liefde/haat verhouding opgebouwd met onze kale reus uit de Provence. Peter, Danny, Ludo, Greet,Monique, Marleen en ikzelf hebben hem met gemengde gevoelens beklommen......... Marleen was een ware klimrevelatie bij de vrouwtjes ! Het was ook een mooie bedoening Ventourist/Ventousiast, we hebben de boel er mooi afgezien..... Tussen het klimwerk hebben we ook de prachtige Provence bezocht en zijn lekkere wijn geproefd........ De meesten kijken al uit naar volgend jaar, hopelijk is Gery Laureys er deze keer wel bij
tot binnen twee weken(volgende week kan ik niet) Franco (WTC De 4 Kronen)
Halle-Ingooigem - 62e editie - woensdag 24 juni 2009
Tiegemberg scherprechter De renners starten om 12u30 vanaf de Markt van Halle voor een grote lus van 97 kilometer richting Ingooigem, met daarin de beklimmingen van La Houppe (47 km), de Kanarieberg (53 km), de Kruisberg (64 km), de Hotond (66 km), de Knokteberg (74 km) en de Tiegemberg (83 km). In Ingooigem zelf wachten de renners nog zes plaatselijke ronden van elk 16,9 kilometer. Daarin zit telkens de Tiegemberg verweven, die nu ook weer als scherprechter zal fungeren.
Vorig jaar ging de zege er naar Gert Steegmans. De Katusha-renner weet nog altijd niet of hij mag starten van zijn team nu hij weigerde de beruchte dopingannex te ondertekenen. De deelnemende ploegen: Silence-Lotto, Quick Step, Katusha, Topsport Vlaanderen-Mercator, Skil-Shimano, Landbouwkrediet, Vacansoleil, PSK Whirlpool, An Post-Sean Kelly, Cinelli-Down Under, Drapac-Porsche, Palmans-Cras, Jong Vlaanderen-Bauknecht, Veranda's Willems, CT Milram, Bourgas, Rabobank CT, Sunweb-Projob, Josan-Isorex, Revor-Jartazi, Lotto-Bodysol, Team Differdange, Kuota, BKCP-Powerplus.
Sinds jaar en dag bieden diverse Amerikaanse fabrikanten MTB's aan met extra grote wielen. Ondanks dat deze 29ers immens populair zijn in Amerika zijn ze hier nog steeds een zeldzaamheid. Daar zou nu best een eind aan kunne komen, Specialized brengt volgend jaar een 29er versie van de Epic!
En daarmee zou de Specialized Epic zomaar een tweede revolutie op zijn naam kunnen zetten. Zo was de Epic een aantal jaren geleden de eerste mountainbike met achtervering die echt werd omarmt door de wedstrijdrijders. Dankzij de 'brain' achtervering zo snel als een fully en zo efficiënt als een hardtail. De huidige versie werd vorig jaar geïntroduceerd en steekt technisch nog veel beter in elkaar. Eigenlijk geen wonder dat Christof Sauser op die Epic '09 als eerste met een volgeveerde mountainbike het wereldkampioenschap won.
Volgend jaar komt Specialized dus met een 29er Epic. Logisch, als je de voordelen van grote wielen opsomt: - lagere rolweerstand - meer stabiliteit - meer bochtengrip - meer tractie - minder last van hobbels en richels - nog comfortabeler ook
Allemaal voordelen, zeker in onze vlakke omgeving. Eigenlijk vreemd dat we hier nog niet allemaal met zo'n 29er rondrijden. Het heeft twee redenen en de eerste is dat het moeilijk is een goede 29er te ontwerpen. Om 29 inch wielen te kunnen gebruiken moet bijna de hele fiets worden aangepast. Als eerste natuurlijk de voorvork. Op zich eenvoudig, gewoon een langer exemplaar maken. Wel wordt voor een 29er de veerweg meestal een paar centimeter ingekort om de bouwhoogte niet teveel te laten groeien, anders kom je niet meer uit met de hoogte van het stuur. Daarna de achtervork, die moet langer. Maar daarmee ben je er nog niet, een langere achtervork betekent een groter moment en dus is er ook een ander linksysteem nodig om de vering weer te laten 'kloppen'. En als laatste moet natuurlijk ook het hoofdframe zelf worden aangepast, en daar zit het grootste struikelblok. Grote wielen sturen stabieler maar vragen ook meer kracht om te sruren. Dat is op te lossen met een steilere balhoofdhoek maar dat zorgt er dan weer voor dat je in een bocht makkelijk met je voeten tegen het extra grote voorwiel aankomt. Het lijkt wel de wet op het behoud van ellende. Toch is de Specialized Stumpjumer 29er al een waar succes in Amerika en durfde Specialized het aan ook verkoop- en wedstrijdkanon Epic van grote wielen te voorzien.
14/06/2009:Jan Bogaert Classic Met 5 toch voor de 125km vertrokken. 10 andere heren verkozen de 90km. Voor Kurt werd het te nat en die verkoos ticketje retour. Voor de Flandriens van 125km werd Benny een geseling. Het niveauverschil wordt groot. Aangeklampt tot aan de Hollandse Polders en weg was ie. Achtervolging werd ingezet, gelukkig bleef het bij regen en werdt het geen tegenwind, maar Pauls lekke band stopte de achtervolging. Geert kreeg een dipje , maar herstelde terug na de controlepost. Het verstandig besluit om met het Rudyco-groepje mee te rijden werdt tenietgedaan door een lekke band van Karl . Typisch , slecht weer en de lekke banden keren terug. Opnieuw opstarten , van Doorslaar naar Daknam, en je raadt het al.. platte band voor Gert. Desondanks dit alles waren we toch nog om 12.20 te Tielrode. Benny had al 2 Leffes uit, dus we wisten wat we nog moesten doen.... Bonnekes !! .
21/06/2009:Rit WTC De 4 Kronen 15 man aanwezig, waaronder de nieuwkomers Carl en Lieven. Ondanks niks gepland werd er toch naar het Lindenhof te Temse gereden. Daar organiseerde de 4 kronen een rit van 80kms in de Vlaamsche Polders ( VWB-rit). Via Haasdonk naar Melsele , om dan verder naar de polders. Er werd stevig doorgereden, Benny werd meer een vizier ipv een losgereden gids. Tegenwind en regen zorgde voor een zwaarder begin, maar het zonnetje kwam ons tegemoet. Toen we draaiden in Paal ( Hulst ) , juist voorbij Graauw ( gekend van Graauwrock) kregen we een lekker meewindje ( nee, niet van Paul) en de snelheid ging naar 45-47km . Verder naar Kieldrecht , Verrebroek. Daar wou Kris wat zand id ogen gooien door zijn platte band te claimen. Zo snel naar Haasdonk, Velle , Veldstraat. Maw een snel ritje voor een zondag, de Blonde Leffes op het Lindenhof terras smaakten en zeker als ze worden opgediend door zwemsters van Zwemclub Temse ( mooi badpak trouwens ! )... > dit hebben wij dan weer gemist (Verslagen WTC Forza Elversele)
Het Franse anti-dopingagentschap AFLD gaat tijdens de komende Tour nieuwe dopingtests uitvoeren. Men zegt er niet bij naar welk middel gezocht wordt, maar wel heeft men van de UCI toestemming gekregen om stalen te bewaren om ook in een later stadium een bepaalde stof op te kunnen sporen. Vorig jaar testte men op het middel CERA, onder anderen Ricardo Ricco, Stefan Schumacher en Bernhard Kohl liepen toen tegen de dopinglamp.