Zondag 10 april 53x11 Classic te Hamme Met 18 leden aanwezig op deze "open categorie" rit van de VWB We reden de rit van 85 km. Rit over Zogge Dendermonde Appels en Oudegem Wichelen Wanzele Lede en Erondegem Eerste Bevoorrading Ottergem met de viaduct over de E40 Kasseiklim. Bambrugge Burst Sint Lievens Houtem. Verder over Letterhoutem na de tweede bevoorrading Smetlede Bruinbeke en Schoonaarde. Scheldebrug over naar Avermaat Zele Hansevelde de finale wordt nu ingezet Nog de Hellestraat Vossestraat en naar de Ekelbeke naar de laatste rechte lijn Kruisbeeldstraat Ultimo Cilometro Kaaldries 32.1 gemiddeld Alweer enkele leden met "spiksplinternieuwe" fietsen Karl VO & Dirk E met een Willier Cento Uno weliswaar verschillende kleuren en maten En onze voorzitter Erwin VG met een nieuwe Eddy Merckx EMX 3
Eddy Merckx ontwierp speciaal voor de Hel een Parijs-Roubaix-fiets voor Tom Boonen. Drie identieke exemplaren zijn gemaakt voor de kopman van Quick Step: eentje waarmee hij start, eentje voor op de volgwagen en eentje waarmee de mecaniciens op wandel gaan langs de kasseistroken EMX5 Roubaix LANGER FIETSKADER 'Het fietskader voor Roubaix is 1,5 cm langer dan een gewoon kader. Van de trapas tot het wiel achteraan is er 1 cm extra. Van de trapas tot het wiel vooraan 0,5 cm. (Totaal: 116,3 cm). De wielbasis is dus langer en dat is om te kasseien beter te absorberen. Maar de positie van Tom is geometrisch dezelfde gebleven. Ook de hoogte is onveranderd.' LOSSE ZADELPEN 'Op de Roubaix-fiets staat een losse zadelpen i.p.v. van een vaste. Nu veert de zadelpen mee, is ze flexibeler. Het absorbeert de schokken.' BREDERE ACHTERVORK 'De achtervork is breder gemaakt zodat de modder niet kan blijven plakken tussen het wiel en het kader.' RUBBEREN REMBLOKJES 'Voor Roubaix worden er aluminium remhouders gemonteerd in plaats van carbon. De remblokjes zijn van rubber en passen beter bij aluminium velgen. Bij carbon gebruiken we remblokjes van kurk, omdat die minder rap opwarmen.' 'Tom rijdt niet met cyclocrossremmen. De renner heeft anders het gevoel dat de fiets anders remt, hij is evenwijdige remmen gewoon. Een crossrem trekt de rem langs onder naar boven en dat zorgt voor een oncomfortabel gevoel.' VERZET Vooraan: 53-46 i.p.v. 53-39 'Op het binnenblad wordt een 46 gemonteerd. Als de ketting ernaast valt, is het makkelijk om die weer op te leggen. En in de Hel moet je toch niet te klein trappen, want er zijn geen hellingen,' Achteraan: 11x23 'Achteraan word een 11x23 gestoken, maar de 23 wordt met een vijsje geblokkeerd. Zo blijft de achterste versnelling verder weg van de spaken.' KETTINGVANGER 'Wordt naast het tandwiel gemonteerd waardoor de ketting automatisch wordt opgevangen mocht die afvallen. Ook in de Ronde van Vlaanderen reed Tom met die kettingvanger' HANDGEMAAKTE WIELEN 'De wielen voor Roubaix maken we zelf. 32 SPAKEN 'Een Roubaix wiel telt 32 spaken, zowel vooraan als achteraan. Een gewoon wiel heeft normaal 20 spaken vooraan en 22 achteraan. Door meer spaken te steken is er minder spanning en wordt de weg beter geabsorbeerd. ALUMINIUM VELGEN 'Absorbeert beter. Toch rijden nog veel ploegen in de Hel met carbonvelgen omdat er voor de constructeur geen markt is voor zo'n oubollig wiel.' BANDENDRUK: 5 à 5,5 i.p.v. 9 bar 'In Roubaix wordt er 5 à 5,5 bar in de tubes gepompt. Tijdens de Ronde van Vlaanderen was dat 6,5 bar, normaal is dat 9 bar. Hoe minder lucht, hoe meer veerkracht.' DIKKERE TUBES 27 inch dik i.p.v. 23 inch GEWICHT: 7,56 kg i.p.v. 7 kg 'Door de wielen is de fiets een halve kilogram zwaarder.
Zaterdag 9 april Semi-Klassieker VWB te Liedekerke "Willy Teirlinck Classic" Wij deze morgen met 10 leden aan de start te Liedekerke. Okegem Ninove, Appelterre Zandbergen Idegem Schendelbeke met de Caudenberg, St.Maria Lierde St. Maria Oudenhove, allemaal "licht" heuvelachtig Brakel St.-Martens-Lierde Parike, Everbeek Zarlardingen en dan naar de nieuwe bevoorradinspost te Goeferdinge Iedereen in de wei over de kiezel naar de bevoorrading Dit na 50 km Geraardsbergen "zijkant muur" Atembeke onkerzele Grimminge -Kakelenberg Galmaarden na 70 km met een tweede bevoorrading Verder over Herne Kester en ja hoor een derde bevoorrading na 93 km. Terug over Gooik, St. Kwintens Lennik Oudenaken en Gaasbeek. St. Martens Lennik OLV Lombeek Pamel Liedekerke terug na 127 km en 31,1 gemiddeld. In totaal 1274 deelnemers aan deze SKL te Liedekerke
Voor onze namiddagrit een oefenrit waren er slechts 2 deelnemers zij reden een rit van "DIK twee uren Op het terras van The Ranch was het deze namiddag aardig vertoeven zonnetje, terrasje al waren er leden "ontgoocheld" over de vrouwelijke aanwezigheden Blijkbaar zijn er ook leden die hun eigen boterhammen meebrengen Wetende dat het slechts 3 is voor een boterham
Van Eyck opent Museeuw Bikes Flag Store Vrijdagavond 8 april zag de eerste Museeuw Bikes Flag Store het levenslicht. Het is Van Eyck Sport Dadizele dat het 'shop in de shop'-principe lanceert. Klanten kunnen er voortaan alle producten van Museeuw Bikes (fietsen, onderdelen en accessoires) aanschaffen. We troffen op de opening van de 'Museeuwhoek' bij Van Eyck Dadizele Johan Museeuw en Marc Dhondt van Museeuw Bikes en Raf Van Eyck en Olivier Vandenhende van wielerspeciaalzaak Van Eyck Sport. Bij een hapje en een drankje werd niet alleen de Museeuw Bikes Flag Store 'geopend', ook het nieuwste model van Museeuw Bikes werd gelanceerd: het dames racemodel MC-9. Een sloping frame met een elegante kleurentoets (keuze uit paars, fluogeel of rood). Meer informatie vind je op www.vaneycksports.com en op www.museeuwbikes.be.
NeilPryde krijgt felbegeerde Red Dot De NeilPryde Alize en Diablo zijn in de prijzen gevallen op de prestigieuze Red Dot Design Awards. Beide fietsen werden geroemd voor de hoge kwaliteit van het design. De NeilPryde Alize is een aërodynamische racefiets met een expressief karakter. Het strakke ontwerp combineert elegantie en dynamische esthetiek met aërodynamische prestaties die bereikt worden door een optimale buisprofilering en een verlenging van de 'Kammtail'. Diverse windtunneltests hebben uitgewezen dat het veranderende profiel over de lengte van de buizen de luchtstroom controleert. De innovatieve aërodynamische doorsneden zijn ontworpen om de achterzijde van de luchtstroom te verlengen zonder het gewicht te laten toenemen.
De Diablo is de ultieme high-performance fiets geschikt voor sprinters en klimmers. Het ontwerp toont een 'exoskeleton' van ononderbroken koolstofvezels volledig geïntegreerd in het monocoque frame. Geïntegreerde sculpturale oppervlakten in zowel de overgangen als de buizen verbeteren de stijfheid zonder verhoging van het gewicht. Speciale ribben werden opgenomen in strategische locaties op de voorvork, liggende en staande achtervork om de stijfheid te verhogen.
Pro biobidon Les je dorst met de nieuwe PRO bidon. Deze bio bidon is niet schadelijk voor het milieu omdat hij biologisch afbreekbaar is. En... zeker niet onbelangrijk: de bidon is fraai vormgegeven en complementeert je fiets. De rubberen trektuit bied een uitstekende afdichting en zorgt ervoor dat drinken zeer gemakkelijk gaat. Je kunt de PRO Bio bidon wassen in de vaatwasser, zo hou je hem schoon zonder nare luchtjes. Verkrijgbaar in 550 en 750 ml, in de kleuren zwart, wit en zilver. Adviesprijs: 7,95 euro voor het exemplaar van 500 ml, 9,95 euro voor de bidon van 750 ml. Meer info op www.shimano-benelux.com. http://www.grinta.be
Uitzendingen Paris-Roubaix 2011 Sporza/Canvas: 13.00 uur Sporza Wielrennen. Live Parijs-Roubaix Sporza/Radio 1: 14.00 uur Sporza is in Frankrijk voor de wielerklassieker Parijs-Roubaix, met commentaar van Christophe Vandegoor aan de finish en Carl Berteele op de motor.
Aantal vrouwelijke wielertoeristen blijft stijgen Almaar meer vrouwen zitten op de koersfiets. Volgens de nieuwste cijfers van de Vlaamse Wielrijdersbond (VWB) is tegenwoordig al één wielertoerist op drie een vrouw. De tijd dat de koersfiets bijna exclusief bestegen werd door de man, ligt ver achter ons. Volgens de nieuwste cijfers van de Vlaamse Wielrijdersbond (VWB) is bijna één wielertoerist op de drie (31,5%) een vrouw. Van alle wielertoeristen die zich in 2010 lid maakten van de VWB is zelfs bijna de helft (44,4%) een vrouw. "Het aantal vrouwelijke wielertoeristen is de laatste jaren enorm gestegen: in 2007 was nog maar één op de vijf wielertoeristen een vrouw", zegt Werner Van Ingelgem, voorzitter van de VWB.
Het ControlTech-racestuur Viento HMS (Half Moon Shape) is licht en gemaakt voor de snellere wegcompetitie. Het stuur is ook verkrijgbaar in CR (Classic Rounded)-versie. Beide stuurvormen zijn er in het wit of in het zwart. De sturen zijn gemaakt van een lichte 7075 T6-legering waardoor ze slechts 258 gram wegen. De HMS-versie heeft een ergonomische vorm die een goede controle geeft met de handen bovenop het stuur en een groot aerodynamisch voordeel biedt wanneer de renner in de beugel zit. Vandaar ook de benaming "Viento", Spaans voor wind. De centrale diameter van de Viento is 31,8 mm, de breedte kan variëren tussen 38, 40, 42 of 44 cm. info: http://www.grinta.be
Vittoria verzorgt de neutrale assistentie tijdens koersen als Tirreno Adriatico, Milano Sanremo en de Giro dItalia. Om dit te vieren brengt het Italiaanse bandenmerk een 'box' met twee Open Corsa Evo CX 23mm bandjes, twee latex binnenbanden en een VIP Card voor de toegang tot de 'Vittoria hospitality area' tijdens alle etappes tijdens de Giro 2011! Prijs 119.90. www.vittoria.com
In tegenstelling tot wat enkele spectaculaire mediaberichten laten vermoeden, is het aantal wielertoeristen dat bij ongevallen betrokken geraakt de laatste jaren fel gedaald. Daar waar in 2006 nog 26.1 ongevalsdossiers per 1.000 wielertoeristen geopend werden, bleken er dat in 2010 slechts 13.1 te zijn, een reductie tot de helft. En dat is verbazend weinig: aan het huidige risico moet een fietser al achtmaal de wereld rond fietsen vooraleer hij een ongeval krijgt. Opmerkelijk is het feit dat gedurende diezelfde periode het aantal wielertoeristen bijna verviervoudigde. Steeds meer dames, jongeren en senioren vinden de weg naar de fiets zodat het traditionele beeld van de wielertoerist als man van middelbare leeftijd voorgoed tot het verleden behoort. Vooral dames zijn aan een sterke remonte bezig en maken nu al één derde van het peloton uit. Doch deze nieuwe en soms minder ervaren wielertoeristen maken de sport zeker niet onveiliger, wel integendeel. Interessant is dat vele nieuwe fietsers net wegens sportongevallen en blessures de overstap van andere sporten naar het wielertoerisme maken.
De dalende trend bij ongevallen zet zich jaar na jaar door en kan wellicht ook naar de toekomst toe worden aangehouden. Wielertoeristen zijn zich immers steeds meer bewust van de veiligheidsaspecten. Enkel de slechte staat van de weg, het onbegrip van bepaalde automobilisten en het ontbreken van voldoende veilige fietspaden kan nog roet in het eten gooien. Toch leidt dit niet tot een veiligheidsrisico want je kan als wielertoerist in Vlaanderen al de afstand Aarde-Maan fietsen vooraleer je een eerste ongeval overkomt. Bovendien zijn de letsels vaak minder ernstig. Op jaarbasis telt de VWB ongeveer één dodelijk ongeval; wanneer we dat vergelijken met de vele gezondheidsvoordelen en het aantal hartinfarcten dat daardoor vermeden of uitgesteld wordt, kan men gerust stellen dat wielertoerisme levens redt.
Zondag 03/04: 17 man aanwezig Den buienradar had regen voorspelt, maar er viel geen druppel. Vertrokken naar Temse en over de brug naar t buitenland. Toch weer aanpassen met die volgwagen, t werden 2 lusjes in het buitenland. Kortom , deze struktureel gemanipuleerde planningsfout werd een voorbode voor later. De rit kwam niet op gang. Het werd een zondag om snel te vergeten, of om snel naar de koers te gaan zien. De Ronde !!! Tweede poging via Branst en verder naar Mariekerke en Oppuurs. Zo over de rijksweg naar Ruisbroek en tot onze verbazing stond er al 35 km op de teller. Via Willebroek naar t Galgeweel en Louis moest de kermis eerst afbreken om te kunnen passeren. Zondag lusdag , merkte Ivo fijntjes op. Via den Duvel naar Lippelo en de wind blies iedereen van de kop af, behalve Rudy . Frans zijn spaghetti met bruine suiker werd volledig verteerd ! Via Baasrode naar Hamme en iedereen begon naar een pintje te snakken. Wie wind zaait , zal pintjes oogsten. Proficiat Nick Nuyens (Verslag Forza Elversele)
De kasseien van Parijs-Roubaix De renners die zondag in Parijs-Roubaix meedoen, krijgen er een nieuwe kasseistrook onder de wielen geschoven. De nieuwe strook van 1,4 km lang -le Chemin du Moulin- bevindt zich tussen Beuvry-la-Forêt en Orchies na 194 van de 259,5 km. Het wordt de dertiende van 28 stroken, voor een totaal van 52,7 km kasseien. Marc Madiot, die de Helleklassieker in 1985 en 1991 won, gaf zijn naam aan de sector, die een van de dode momenten in de finale moet wegwerken. "Ik had nooit gedacht dat op een dag een kasseistrook mijn naam zou dragen", verklaarde de huidige sportdirecteur van Française des Jeux,
De 3 nieuwe kasseistroken vervangen drie anderen en Paris-Roubaix 2011 bevat er dus net als altijd 27 in totaal. Hieronder vindt u ze allemaal op een rijtje:
Rabobank zal de Amstel Gold Race eenmalig met een speciaal shirt rijden. De ploeg meldt op Rabosport dat het een speciaal shirt heeft laten maken om de actie Ride for the Roses te ondersteunen. Het ontwerp is reeds goedgekeurd door de UCI. Ride for the Roses is een jaarlijkse toertocht waarbij de opbrengst ten goede komt aan het KWF Kankerbestrijdingsfonds. De Nederlandse variant komt voort uit een initiatief van Lance Armstrong, die erin 1997 in eigen land mee begon.
Sidi Genius 6.6 Carbon Lite, de keuze van Boonen voor de hel
Tom Boonen zal op zondag naar Roubaix rijden met Sidi schoenen aan zijn voeten. De Sidi Genius 6.6 Carbon Lite-schoenen van Boonen zijn gemaakt van wit leder en hebben blauwe en rode details, passend bij de kleuren van het Quickstep-team. Dit seizoen, het tweede seizoen met Sidi aan zijn voeten, begon Boonen al goed met een overwinning in Gent-Wevelgem. De Genius 6.6 Carbon Lite-schoenen die hij daarbij droeg, zijn gemaakt uit een mix van Lorica en nylon en bevatten de nieuwe Carbon Lite-zool in full carbon. De sluitingen van de schoen bestaan uit de Caliper-clip op de enkel en twee velcrostraps. Voor elke wielerkampioen die Sidi draagt, is er een op maat gemaakte schoen. Zo draagt Boonen de witte met blauw en rood getinte schoenen.
Droog en koel met BBB-BaseLayer onderkleding Goede onderkleding is enorm belangrijk voor het fietscomfort. Daarom ontwikkelde BBB onderkleding voor mannen en vrouwen, speciaal om je bij het warmste weer en indoorsporten droog en koel te houden. De BaseLayeronderkleding gebruikt CoolControl-stof om vocht af te voeren en de temperatuur te regelen. CoolControl voert het vocht snel en efficiënt weg van je huid. Wanneer de stof het vocht heeft opgenomen, verkoelt het en verdampt het snel dankzij de luchtstroom.
In plaats van normale ronde vezels gebruikt BBB stof van Cross-Section vezels. Die vezels vergroten de verdampingsoppervlakte met 28%. Om het vocht nog beter op te nemen en te laten verdampen, ondergingen alle BaseLayer BBB-onderhemdjes een QuickDry behandeling. Droog en fris fietsen vormt dus niet langer een probleem. Bovendien zit de onderkleding comfortabel dankzij de plat gestikte naden, de pasvorm en het lichte gewicht van BBB-BaseLayer. De witte onderkledij is verkrijgbaar voor man en vrouw in de maten S tot XXL. De adviesverkoopprijs bedraagt 29,95 euro. Blijf droog en koel met de BBB-BaseLayer onderkleding (foto BBB)
Jan Bogaert Vrienden rijden 1000 kilometer tegen kanker De Jan Bogaert vrienden rijden begin juni mee met de 1000 kilometer van Kom op tegen Kanker. Dat is de langste fietstocht van Vlaanderen: van 2 tot 5 juni rijden deelnemers elke dag 250 kilometer, samen 1000 kilometer door alle Vlaamse provincies. De inspanningen die de deelnemers aan de dag zullen moeten leggen staan symbool voor het lijden door kanker. Ook wil de 1000 kilometer geld bijeen sprokkelen om de wetenschappelijke strijd tegen kanker te steunen.
Deelnemen aan de 1000 kilometer is niet gratis. Deelnemende ploegen van maximum vier personen moeten 5.000 euro inzamelen om te mogen deelnemen. "Als wielerclub zijn wij ons er heel goed van bewust dat deze ziekte genadeloos kan toeslaan bij onszelf of onze familie en vrienden.", klinkt het bij de Jan Bogaert Vrienden. "Door met de 1000 km mee te fietsen, proberen wij een bijdrage te leveren aan de mensen die spijtig genoeg elke dag te horen krijgen dat ze het moeten opnemen tegen kanker. Het is een fijn gevoel dat je met je hobby toch nog mensen kunt helpen die niet zoveel geluk hebben." Jan Bogaert Classic Op 12 juni gaat de elfde Jan Bogaert Classic door op de Zaat in Temse, een Heroica Classic van de VWB
De Superklassieker Beschrijving Op zondag 1 mei organiseert de Vlaamse Wielrijdersbond in samenwerking met Primo-Tvgids voor de derde maal 'De Superklassieker'. Een combinatie van de Ronde van Vlaanderen en Parijs-Roubaix. Start en inschrijvingen op de markt van Oudenaarde. Deelnemers hebben de keuze uit:
een rit vanuit Oudenaarde over enkele bekende hellingen van de Ronde (Koppenberg, Oude Kwaremont en Paterberg) om dan richting de Carrefour de l'Arbre te rijden om de finale van Parijs-Roubaix te rijden met aankomst op de piste. De afstand van deze rit is ongeveer 80 km.
een rit van 65 km met start en finish in Oudenaarde met bekende hellingen uit de Ronde.
een rit van 125 km met start en finish in Oudenaarde met bekende hellingen uit de Ronde, inclusief de Muur en de Bosberg.
een combinatie van de rit van 125 km met de rit van 80 km naar Oudenaarde
Zondag 3 april Ronde Van Vlaanderen dag De aangekondigde buien bleven (gelukkig voor ons ) weg De meesten zullen het echter niet vertrouwd hebben en bleven thuis Met 7 leden op weg dus, iets frisser van temperatuur tegenover gisteren. Een stevig windje in Polder Toch 77 km en een gemiddelde van 31.6
WK Wielrennen 2014 in Ponferrada Het WK Wielrennen zal in 2014 gehouden worden in het Spaanse Ponferrada. Dat maakte de UCI vandaag bekend. Ponferrada kreeg onder andere de voorkeur boven West-Vlaanderen (Hooglede). 2011: Kopenhagen 2012: Valkenburg 2013: Florence 2014: Ponferrada
Blackburn Airstick Longneck Evo Ben je op zoek naar dé ultieme minipomp? Probeer dan de Airstick Longneck EVO! Deze minipomp verander je door zijn t-vormige handgreep en voetplateau in een handige voetpomp, maar je kunt hem ook als minipomp gebruiken. De ventielkop zit aan een flexibele slang waardoor je hem eenvoudig op het ventiel bevestigd. De Longneck EVO pompt per slag 15% meer lucht in je banden dan traditionele pompen. Verder heeft hij een keuzemogelijkheid op de handgreep voor een hoger volume of meer druk waardoor je je banden nog sneller vol lucht hebt (maximaal 11 bar). De Airstick Longneck is van aluminium en weegt 152 gram. Zoals u van Blackburn gewend bent krijgt u op de Airstick Longneck EVO een levenslange garantie. Adviesprijs bedraagt 39,95 euro. Meer info op www.shimano-benelux.com. info: http://www.grinta.be