Fietsen door rood veilig verklaard Binnenkort zal je als fietser op bepaalde plaatsen door het rode licht mogen rijden. Het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) keurde die bepaling deze week goed. De Fietsersbond pleit nu voor een snelle plaatsing van de desbetreffende verkeersborden.
Let wel: de verkeersborden B22 en B23 die fietsers in bepaalde omstandigheden toelaten om door het rode licht te rijden, geven de fietsers geen vrijgeleide om zomaar door het rode licht te rijden. De verkeersborden zijn gebaseerd op een omgekeerde driehoek, die gebiedt om te vertragen en indien nodig zelfs te stoppen. Als fietser zal je dus steeds voorrang moeten verlenen aan andere weggebruikers wanneer je door het rode licht mag fietsen.
De nieuwe borden zullen enkel ingevoerd worden op plaatsen waar dit veilig is. Hiervoor wil de Fietsersbond de bevoegde wegbeheerders mee advies geven om te beslissen welke kruispunten geschikt zijn voor de rechtsaf en rechtdoor door rood-regeling.
Ondanks het feit dat de nieuwe regeling tijdswinst zou moeten opleveren voor fietsende pendelaars, adviseren wij je vooral om steeds op je hoede te zijn in het verkeer. info: http://www.grinta.be
Vanaf midden februari treedt een nieuw fietsreglement in voege, waarin staat dat fietsers op bepaalde kruispunten door het rode licht mogen rijden. Door het rode licht fietsen zal alleen mogen op kruispunten met de speciale verkeersborden die in het nieuwe reglement opgenomen zijn. Het gaat om twee borden in de vorm van een omgekeerde driehoek, met daarop een fiets en een pijl (die naar rechts of rechtdoor wijst). De weggebruikers die door het groen rijden, blijven wel steeds voorrang hebben op de fietsers. Het nieuwe reglement voorziet ook in "fietsstraten", waar tweewielers de hele rijbaan in beslag mogen nemen en door automobilisten niet ingehaald mogen worden. Staatssecretaris van Mobiliteit Melchior Wathelet (cdH) hoopt dat de maatregelen vlotter verkeer opleveren. Ze zouden ten laatste eind volgende week in het Staatsblad verschijnen. De steden en gemeenten moeten nadien beslissen waar de nieuwe verkeersborden en fietsstraten precies komen. Ook op gewestwegen zijn ze mogelijk.
"Voor ons wordt het verkeer een pak aangenamer", reageert de Fietsersbond. "We zullen op veel kruispunten niet langer onnodig tijd verliezen aan het rode licht. En ook het sluipverkeer zal ons minder hinderen."