Slechts 31 dames aan de start voor de wedstrijd in Colfontaine. Maar er was wel kwaliteit aanwezig., Voor onze ploeg waren dat Sarah B. en Carine. Het weer zat ook nu niet mee. Het was berekoud en ook die sterke wind was weer van de partij. Reeds van in de start werd er ferm geknald, en Sarah moest direct passen, wat normaal is gezien ze nog niet veel heeft kunnen koersen, door omstandigheden. Carine moest het eerste uur de debatten wat ondergaan, wegens dikke benen die ze nog had van de loodzware wedstrijd van gisteren. Maar gaandeweg kwam ze meer in haar ritme en kon ze netjes opschuiven tot gans vooraan in het pak. Op de bochtige omloop met heel veel slecht wegdek, zeker geen overbodige luxe. Ondanks verschillende schermutselingen bleef het pak gesloten tot op het moment dat Ludivine Henrion in actie schoot. Niemand was bekwaam om haar wiel te houden en Ludi won haar eerste wedstrijd na een indrukwekkende solo. Proficiat.!!! Een 2 tal minuten achter haar werd Nobus 2de en Bulthot 3de. Carine werd in de gevaarlijke sprint heel mooi 10de. Dik verdiend, na een goede wedstrijd. Volgende week is er Heusden Zolder voor de elites op zondag. Voor onze jeugd is er een wedstrijd op zaterdag te Snellegem. (Verslag Beneluxteam)
Bergtop vier uur ontoegankelijk voor wielertoeristen De vloek van de Mont Ventoux
Daar train je een jaar voor, om de Mont Ventoux te beklimmen. Op het moment van de waarheid zit je in bloedvorm en dan word je op zes kilometer van de top tegengehouden. Op een zucht van de ultieme kick. Het dak van de legendarische berg werd gisteren vier uur afgesloten voor tweeduizend Vlaamse wielertoeristen omwille van de mistral en de mist. Op de Mont Ventoux hoorde je gisteren alleen Nederlands. Tweeduizend Vlaamse wielertoeristen hadden hun blik gericht op het hoogste punt van de legendarische berg uit de Ronde van Frankrijk (1.912 meter). Het zou het hoogtepunt van Ventourist/Ventousiast worden, een actie van de organisatie Sporta om mensen meer te laten sporten. De deelnemers hadden er vaak een jaar intensief naar toegewerkt. Wie voor 10 uur Chalet Renard of Chalet Liotard was gepasseerd, zes kilometer voor de finish, raakte nog tot boven. Maarten Gofflo uit het Limburgse Gruitrode was een van hen. 'Het waaide toen al hevig en er hing een enorme mist. De laatste honderd meter legde ik te voet af, maar dat stuk leek maar te duren, omdat ik geen meter voor me kon uitzien.' Op de top was het zes graden, maar 'het voelde aan alsof het vroor', aldus Gofflo. Om 10 uur beslisten de veiligheidsdiensten een barricade van blauwhemden op te werpen ter hoogte van Renard en Liotard. De mistral, de koude en droge wind die altijd in één adem wordt genoemd met de Mont Ventoux, was te grillig. Gofflo had zich voorgenomen drie keer de berg te bedwingen. 'Gezien de weersomstandigheden mag ik blij zijn dat ik er toch één keer in geslaagd ben.' Sporta, dat Ventourist/Ventousiast voor de zesde keer organiseerde, heeft het evenement in het verleden al een paar keer moeten stilleggen door het gure weer. 'Voor leken klinkt het spectaculair dat de mistral ons tot zulke maatregelen noopt, maar de Fransen zijn deze omstandigheden gewend. Tweehonderd keer per jaar is het van dat', weet Bart Vandegaer van Sporta. Is het in die wetenschap zinvol tweeduizend Vlamingen te mobiliseren, als je realiseert hoe groot het risico op een afgelasting is? Vandegaer vindt van wel. Hij vergelijkt het met een skivakantie. 'Als een sneeuwstorm het skiën onmogelijk maakt, denk je in eerste instantie: Hier kom ik nooit terug. Maar het jaar erop sta je er weer.' Elke wielerliefhebber wil nu eenmaal de Mont Ventoux op zijn palmares hebben staan. De 'reus van de Provence' dankt zijn bekendheid aan zijn kale maanlandschap, dat gecreëerd werd door de mistral. Juist gisteren maakte die zijn reputatie weer waar. Volgens Bart Vandegaer begrepen de deelnemers dat het onverantwoord was de top te beklimmen. Een geluk bij een ongeluk: vanaf 14 uur was het weer mogelijk het laatste stuk van de Mont Ventoux af te leggen. Veel deelnemers waren toen al teruggekeerd naar de start. Uiteindelijk is de Mont Ventoux 1.010 keer volledig beklommen.
Zaterdag 19 juni Passendaele 103 Zeer zware kilometers, door het parcours maar zeker ook door de harde wind en de regenbuien. Maar het was Katrien Van Looy die er direct een patat op gaf. Ze kreeg na 2 ronden het gezelschap van Elien Vercamer ( in topvorm!) en een ronde later kon Lieve haar karretje aanpikken. Het peloton liet begaan mede ook door het afstopwerk van onze en de Vlaanderen ploeg. Al gauw steeg de voorsprong tot bijna 2 minuten, dankzij de goede verstandhouding van de 3. Het leek er zelfs op dat ze gingen vooruitblijven .maar dat was zonder de toppers gerekend. Die reden uit het peloton weg en in een mum van tijd reden ze het gat dicht op de 3. Zo ontstond er een kopgroep van 10. Lieve kon zich hier mooi in handhaven en mocht zich opmaken voor een sprint voor de overwinning. Het was de Engelse Rowsell die Elien Vercamer versloeg, voor de bloemen. Sofie De Vuyst werd 3de. Lieve werd na een beresterke wedstrijd, waarin ze bijna 90 km in de aanval reed, 7de. Dikke proficiat hier aan haar adres. Ondertussen was door de weersomstandigheden het ganse pak uiteengeslagen en kon Carine zich op een 3tal ronden van het einde, nog mooi loswerken om zo alleen aan te komen op de 18de plaats. Een minuutje later mocht de grote groep, of wat daar van over bleef, sprinten voor de overige plaatsen. Inge werd hierin 25ste. Toch ook nog even de meer dan verdienstelijke wedstrijd van Bo vermelden. Met weinig training in de benen kon ze toch meer dan 80 km mee met de groep om pas op enkele ronden van het einde te begeven. Goed gereden Bo .daar word je sterk van.Morgen 2 wedstrijden over de taalgrens .Herstal bij de jeugd, en Colfontaine bij de elites (Verslag Beneluxteam)
Zondag 20 juni Rally WTC De 4 kronen Its Raining again, its raining m...... Twee regen dagen dit weekend dus, een terrasje bij de thuisrit was ons niet gegund Al bij al niet te klagen met regen vertrokken en na een halfuurtje droog Verder géén regen niet meer gezien (alleen donkere wolken) al werd het op einde nipt om droog thuis te geraken Klassiek toertje naar Kallo, aangenaam fietsen buiten het weer normaal 10 graden warmer en minder wind Ons eens uitleven in de haven op weg naar Verrebroek, wind me hé Toch met 8 leden vandaag het gemiddelde voor dit seizoen blijft laag Zal wel aan het weer liggen Totaal rit 72 km gemiddelde 31,5 Deze namiddag met de club een "familiefietstocht" Hopelijk een droge
Beste 17 teams automatisch naar grote rondes Vanaf 2011 is de top-zeventien van de wereldranglijst van wielerploegen verzekerd van deelname aan de drie grote rondes, Giro dItalia, Tour de France en de Vuelta, en enkele klassiekers. Dat heeft de internationale wielerunie UCI bevestigd. Door deze reglementswijziging wordt de kans groter dat de Continental Teams zich kwalificeren voor de aansprekende wielerkoersen. In die divisie, die één niveau lager is dan de UCI ProTour, rijden onder meer de Nederlandse ploegen Skil-Shimano en Vacansoleil en het Belgische Landbouwkrediet Als gevolg van de oude selectieprocedure liepen deze twee teams deze jaargang voor zowel de Giro, de Tour als de Vuelta een startbewijs mis. De UCI streed eigenlijk voor rechtstreekse plaatsing van de beste achttien ploegen, maar daarmee waren de organisatoren van de grote wielerrondes het niet eens. De beste zeventien formaties krijgen een deelnamebewijs op basis van de eindstand in 2010. De overige plekken mag de wedstrijdleiding invullen met wildcards.
zaterdag 19 juni Rit VWB SBSO Baken Sint-Niklaas Een beetje een klassieker aan het worden deze periode van het seizoen Ondanks de weersvoorspellingen met 6 aan het lokaal .:- Na de regenbui te St-Niklaas (Niko) en ook een beetje ziek Gaston H. huiswaarts Door parcours kennis waren we aan de bevoorrading voor onze collega's van WTC de 4 kronen Daarna droog stevige bries nog wat draaien en keren toch terug St-Niklaas µ Totale rit 90 km gemiddelde 30.5 Ondertussengaat de Klassementsstrijd verder! Als voor het lopende seizoen de afspraak is één regendag per weekend is het voor morgen op het Waesmeer bij de WTC de 4 kronen dik in orde Voor mij een echte "thuisrit" blijven hopen op die schitterende zomer
De aerodynamische wegfiets Castor combineert stijfheid met een laag gewicht. Speciaal ontworpen om te snijden door de wind die schuin op kop zit.
De Prorace Castor is een wegfiets die een optimale balans
gevonden heeft tussen lichtheid, stijfheid, comfort en gewicht. De HPH-balhoofdbuis, de Razor-voorvork en het bracket zijn allen uit carbon en aerodynamisch gevormd. Waar de meeste frames gevormd zijn om wind die recht op kop zit (komt enkel voor in de windtunnel) te weerstaan, werd de Castor geoptimaliseerd voor wind schuin op kop. Met een bovenbuis die licht versmalt naar achteren toe en in het frame weggewerkte bekabeling heeft Prorace de Castor zo aerodynamisch mogelijk gemaakt. Zoals gebruikelijk kan je deze Prorace-fiets personaliseren met de kleuren uit het CHYPS-systeem. Voor de frameset met voorvork, expander, balhoofdstel, zadelpen- en klem, carbon bidonhouden, voorversnellingsklam en kettingsbeschermingsset betaalt u 1.505 euro. De Castor afgemonteerd met Shimano of Campagnolo is er vanaf 2.548 euro.
Fietsconstructeur Bianchi en sportkledingfabrikant Adidas slaan de handen in elkaar voor de vrijetijdsschoen "Zeitfrei".
De Bianchi-Adidas Zeitfrei wordt omschreven als een fiets-geïnspireerde schoen
in urban style. Het schoeisel heeft een minimalistisch design en een grijze kleur met accenten van het beroemde Celeste Bianchi. De top van de schoen is ademend en de onderkant verbetert de grip op de pedalen van uw urban bike. Voor een betere zichtbaarheid zijn er reflecterende onderdelen. Vanaf heden verkrijgbaar in alle Bianchi-winkels en de online winkel op www.bianchi.com.
De Zeitfrei, een samenwerking van Adidas en Bianchi
Vandaag jarig: Adri van der Poel, Sven Nys en... Eddy Merckx. Proficiat aan alledrie! Eddy, die nu 65 wielerlentes telt, schenkt zijn fans alvast een cadeautje met een door hem gesigneerde affiche van de spraakmakende Kannibaal-actie van Eddy Merckx Cycles.
Het fietsenbedrijf lanceerde zopas een reclamecampagne met Tom Boonen als bloeddorstige kannibaal in de hoofdrol. Een campagne die veel reacties pro en contra uitlokte. In elk geval signeerden zowel Tom Boonen als Eddy Merckx zo'n affiche en jij kan die affiche winnen. Het enige wat je moet doen is vandaag (17 juni) een e-mail sturen naar frederik@grintamagazine.be met als onderwerp het aantal profzeges van Eddy Merckx. Deelnemen kan enkel vandaag (17 juni) en dit tot 23.59 uur. info: www.grinta.be
Bettini treedt in voetsporen Ballerini Het is nu officieel: Paolo Bettini volgt de onfortuinlijke Franco Ballerini op als bondscoach van Italië. De meervoudige oud-wereldkampioen zal volgende woensdag in Rome aan de pers voorgesteld worden. In oktober moet hij zijn land naar de wereldtitel loodsen in het Australische Melbourne. Ballerini kwam om het leven bij een ongeval tijdens een rally. De gewezen winnaar van Parijs-Roubaix was van 2002 tot aan zijn dood bondscoach. Drie keer wist hij Italië de regenboogtrui te schenken (Cipollini 2002, Bettini 2006 en 2007).
Om de 65ste verjaardag van Eddy Merckx te vieren, biedt Eddy Merckx Cycles 1000 AMX-1 fietsen aan tegen 795 euro per stuk. Deze aanbieding geldt enkel in de Benelux.
Op zondag 4 juli 2010 vindt de 8ste editie plaats van dit fietsevenement. Net zoals vorige editie zijn er opnieuw 4 parcoursen, dus voor ieder wat wils: 30 km: De CERA-tourtocht is de ideale tocht voor gezinnen en recreanten die willen genieten van het mooie landschap in een rustig tempo. 50 km: Dit is de ideale afstand voor degenen die een grotere uitdaging willen dan de familietocht maar toch twijfelen voor de 80km. Deze neemt je mee naar de mooiste plekken van beide tochten. 80 km: individueel of in groep op een eigen tempo rijdt men over een uitgestippeld parcours door de Vlaamse Ardennen. 110 km: individueel of in groep trappen over hobbelende kasseien, langs weelderige landschappen en over stevige bergen! Ideaal voor de meest sportieve deelnemers die houden van een uitdaging.
Oortjes verboden op NK wielrennen in Nederland In navolging op het verbod van de UCI van communicatie van renners met de ploegleiding/begeleiders tijdens een koers door middel van 'oortjes', is deze communicatie door de KNWU ook verboden op de verschillende nationale kampioenschappen zoals deze de komende weken worden verreden. Het gaat om zowel het NK Beek (Beroepsrenners, Elite-vrouwen en Beloften) en het NK Venhuizen (Elite zonder contract en 15-18 jarigen).
De 'SL' bestond al, maar voor 2010 is dit model van Bianchi voorzien van een compleet nieuw frame. Met doorgetrokken staande buis -Integrated Aero Seat Post. De fiets van Ricardo Ricco, de spijtoptant die bezig is met zijn nieuwe carriere....6,3 kilo weegt deze Bianchi!
Doorgetrokken
Niet te zien in de Protour, maar wel in de wat kleinere koersen: het Italianse Team Ceramica Flaminia koerst dit jaar op de 928 SL. Deze mannen rijden met ondermeer Shimano en FSA, hier staat de 928 Carbon SL met Campagnolo Super Record 11-speed,
Ultra-Torque Carbon 39/53, Campagnolo Super Record 11-speed UD Titanium 12/25, Fulcrum Racing Light XLR Carbon wielset, Vittoria Diamante Pro LIGHT 23 mm banden, Fsa OS-99 en Fsa K-Force Compact stuur en een Fizik Antares zadel. Te koop in 50-53-55-57-59-61 cm.
6300 gram
De torsiestijfheid is met 93 Nm/ helemaal in orde, de bracketstijfheid noteert 39, de voorvork 91. Goed voor de profs, goed voor ons! Al zal een 'oversized' rijder misschien net wat onder zich willen 'voelen'...
53/39 Gaan wil de Bianchi zeker wel. Door het lage gewicht en de prima afmontage heb je maar weinig wensen over. Het is wel een echte koersfiets; heel veel comfort voel je niet. Dit ligt voor een groot deel aan de doorgetrokken staande buis en het vlakke Antares zadel. De zadelpen kun je 'inkorten' door er de zaag erin te zetten en de FSA 'zadelpenverlenger' - is geen Nederlands woord, maar we bedoelen dat 'ding' aan de bovenkant van de staande pen- er weer in te schroeven. Wel raden we je aan om het afzagen aan een vakman over te laten... Die kan precies opmeten hoe hoog je wilt zitten. Wel zo veilig
Remmen!...dat kan, maar is geen onverdeeld genoegen...met de carbon remranden van de Fulcrum wielen. Maar ach, het past wel helemaal in het plaatje van deze fiets. Zo'n Bianchi koop je eigenlijk of a. voor je lol omdat je hem zo mooi vindt of b. omdat je de Giro wilt winnen. De prijs is rond de 10.000 euro. Heel veel andere Bianchi's in deze uitvoering zul je dan ook niet tegenkomen 'su la strada'. Het frame kost los rond de 2500 euro. Kijk, dat valt dan weer mee. Ook belangrijk: ook in 2011 blijft de 928 Carbon SL in het programma, naast de nieuwe Oltre en Sempre. Info via www.bianchi.com
Tricolore Oakley Naast sokken met Italiaanse driekleur bestaan er ook nog andere accessoires met een Italiaans tintje. Bijvoorbeeld deze Oakley fietsbril.
Bovenstaand staaltje brildesign heet voluit de Oakley Radar Country Edition Italy. Een hele mond vol maar dit is dan ook geen gewone bril maar eentje met ondermeer a revolutionary Hydrophobic lens coating that repels water, skin oils and dust als we de woorden van de fabrikant mogen geloven. Ik vind m vooral heel strak. Het móet trouwens wel een goede bril zijn, gezien het forse prijskaartje: voor maar liefst 235 euro kun jij ook je liefde voor Italië kenbaar maken op je Italiaanse racefiets. Te koop via Oakstore.de. info: http://italiaanseracefietsen.wordpress.com
Sportmateriaaldistributeur Conimex verdeelt vanaf heden de compressie- en sportkledij van 2XU in de Benelux.
Naast sportkledijproducent is 2XU de topfabrikant binnen de compressiekledingsmerken. Met een unieke weeftechniek houdt de 2XU-kledij tweemaal langer de compressie dan zijn concurrentie. De lijn van compressiekledij is er in een witte en zwarte uitvoering die strak en modern oogt. Het Cervélo Test Team is alvast overtuigd en draagt al 2XU.
Voor 2011 komt Campagnolo met twee compleet vernieuwde groepen in het lagere segment: de Centaure en de Veloce.
Beide groepen blijven 10-speed, maar werden op nagenoeg alle onderdelen aangepakt. Nadat Campagnolo in 2007 het Ultra Torquesysteem lanceerde waarbij de bracketas in twee gelijke helften wordt gedeeld die middenin het frame in mekaar passen, volgen de Italianen nu met het Power Torque System de gedachtengang van een aantal andere bracketfabrikanten. Bij de Campagnolo Power Torque System brackets zit de bracketas in zijn volledige lengte vast aan de rechter crank waarna de linker lagercup er wordt tegenaan geschroefd en de speling wordt weggewerkt.
De Ergopower rem-schakelgrepen van zowel de Centaur als de Veloce groep werken met het Power Shift Systeem wat betekent dat je drie kransjes in één keer kunt afschakelen terwijl opschakelen kransje per kransje moet gebeuren. De Centaur rem/schakelgrepen zijn er in aluminium of carbon, bij de Veloce is er voor alle onderdelen keuze uit blank of zwart gelakt aluminium. Het crankstel van de Centaur kies je in carbon of zwart aluminium waarbij in het laatste geval de kettingbladen opmerkelijke gefreesde delen bevatten waardoor een fraai zwart/wit lijnenspel ontstaat.
Zowel in Centaur als Veloce kwaliteit kan je kiezen uit 53/39, de nieuwe combinatie 52/39 of 50/34, de kettingbladen zijn in acht sectoren geoptimaliseerd voor het opschakelen terwijl twee specifieke zones het afschakelen vergemakkelijken.
De Centaur ketting kreeg een nieuwe teflon coating en ook in deze groep zijn de remmen helemaal vernieuwd. De Centaur achterderailleur kreeg een stijvere kooi en is volledig van aluminium gemaakt, de voorderailleur kan zowel het klassieke als het compact crankstel bedienen. Al die vernieuwingen sijpelden in meerdere of mindere mate ook door naar de Veloce instapgroep.
Colnago Supercampionissimo Pista Place heeft weer een fiets opgebouwd. Deze EPS ter ere van Paolo Bettini is tevens de laatste Colnago die ze onder handen nemen. Getekend door de kampioen zelf Bettini legt zelf de laatste hand
De Colnago Supercampionissimo was een project van Pista Palace rondom de Gran Fondo Colnago Philadelphia waar Bettini ook aan meedeed. Enkele specs van deze fiets: Colnago PR99 frameset Campagnolo Super Record 11 speed groep Selle San Marco Regale zadel Aluminium Deda Zero 100s stuur Zero Gravity remmen Campagnolo Shamal wielen info: http://italiaanseracefietsen.wordpress.com
In Amsterdam hebben dertig fietsers naakt geprotesteerd tegen het steeds toenemende gemotoriseerd verkeer. De organisatie World Naked Bike Ride (WNBR) wil het gebruik van de fiets promoten. De organisatie wil het gevoel van vrijheid benadrukken door naakt te rijden en toont zo tegelijkertijd dat fietsers kwetsbaar zijn in het verkeer. De WNBR houdt al enkele jaren wereldwijd gelijkaardige acties om aandacht te vragen voor het milieu