73 Dames aan de start voor de lastige wedstrijd in het rustige Wodecq. Eindelijk was de zon van de partij net als volgende dames voor onze ploeg : Lieve, Carine, Karine, Sanne, Inge en Kaat. De parcoursbouwers hadden t.o.v. vorig jaar het rondje wat hertekend en makkelijker was het er zeker niet op geworden. 13 Rondjes van iets meer dan 7 km met telkens 2 lastige beklimmingen, moesten voor een bedrijvige wedstrijd zorgen Dit gebeurde echter niet. Alhoewel er heel snel werd gereden en de deur constant open stond..bleef alles tesamen of wat er van over bleef. De enige mooie ontsnapping vond plaats op 5 ronden voor het einde en weer was er iemand van onze ploeg de aanstoker. Deze keer was het Lieve die haar duivels ontbond. Een drietal dames kon aanpikken en het leek wel of dit viertal afgescheiden naar de finish ging rijden, want op een gegeven moment, hadden ze bijna 2 minuten boni op het peloton. Maar deze keer kon onze ploeg niet echt voor afstoppingswerk zorgen, want toen de ganse Vlaanderen ploeg, zich op kop zette, slonk de voorsprong van het kwartet zienderogen spijtig maar het was niet anders. De vluchters werden in de laatste ronde gegrepen. Het was de Britse Danni King, die de spurt van de overblijvers ( ong. 35), won. De Vuyst Sofie werd 2de en Kelly Druyts 3de. Van onze Beneluxers nog geen uitslag. Wel was al geweten dat Carine 26ste werd. Inge werd 23ste. Karine Copejans die net achter een valpartij zat, staakte de strijd op een 4 tal ronden van het einde. Toch nog even vermelden dat we zoals altijd in Wodecq, konden rekenen op een perfecte organisatie van de wedstrijd, met een presentje en ook startgeld voor onze dames. Met onze grootste dank daarvoor. Morgen is het Vlaams kampioenschap voor onze jeugd in Arendonk. Maandag dan is er de wedstrijd in De Pinte, voor onze elites Veel succes dames ..
Zondag 23 mei Semi-klassieker te Temse WTC de 4 Vier Kronen Het weer mee dat is al de helft van het volk Richting vlaams brabant Voor de 80 km (was 85 km) wel één pijl gemist Twee bevoorradingen ergens ten velde en bij de Kannibaal zelf Met rit over Fluxenberg park Meise wij met 18 vandaag met laatkomers en al toch en mooie groep Gemiddelde van de rit 31.5 ( draaien & keren blijft toch iets anders) Andere richting uit eventjes over de Temse brug Parcours OK Merckx maakt veel goed Prachtig terras, en bediening, bij aankomst en zo ook het weer SKL waardig van de VWB
Scott Sunderland verlaat Team Sky Om privé-redenen trekt Scott Sunderland zich terug uit het wielerwereldje. De Australiër was sportief manager bij Team Sky. Sunderland, die als renner voor verschillende Belgische (onder meer Lotto en Palmans) en Nederlandse ploegen uitkwam, neemt om privé-redenen afscheid van Team Sky. De 43-jarige Sunderland was van 2004 tot en met 2008 ploegleider bij het CSC van Bjarne Riisen ging in 2009 aan de slag als sportief manager bij Team Sky.
Zaterdag 22 mei Oefenrit, met aflevering van affiches te Doorslaer (t smiske) en op de Koewacht (bevoorrading) De opkomst de eerste dag van dit Pinksterweekend was matig 9 leden. Stevige tegenwind tot op de Koewacht Maar het laatste gedeelte trok ons gemiddelde omhoog 31.1 Rit van 85 km. Op naar morgen SKL te Temse van de VWB Memorial Peerens
Een deelneemster aan de Ronde van de Aude beleefde de verrassing (en schrik) van haar leven toen ze na de ritaankomst haar fiets nog even inspecteerde en een heuse grote slang in haar wiel aantrof. Het had heel wat voeten in de aarde om het beest te verwijderen. Uiteindelijk vond men er niets beters op dan het dier dood te kloppen.
Vermarc Linea: complete collectie truien, body en vest
Met het ontwikkelen van de Linea fietskledinglijn creëerden de designers van Vermarc een complete collectie bovenkleding. Het assortiment bestaat uit een trui met korte- en lange mouwen, een bodywarmer en een technical jacket.
Voor de truien werden de Microquadro stoffen in de kwaliteiten Light en Heavy gebruikt. Het vest is een combinatie van Windtex en Roubaix stof. Het Linea shirt met lange mouwen en lange rits is uit het iets dikkere MQ Heavy stof gemaakt. Dit shirt heeft dezelfde vochtabsorberende en drogende eigenschappen dan de Linea met korte mouwen waardoor het zeer geschikt is om ze tijdens de tussenseizoenen te dragen. Is er in de drie kleuren blauw, zwart en wit met respectievelijk wit zwarte, rood witte en rood zwarte horizontale strepen. S tot 8X, Shirt lange mouw: 62,30. Infocontact: www.vermarcsport.be
Ridley Bikes introduceert een eigen blog. Op www.ridley-bikes.com kan je vanaf nu op regelmatige tijdstippen leuke anekdotes en inside ervaringen lezen van enkele van de Ridley medewerkers.
Schrik niet als u wielertoeristen binnenkort op hun eigen arm ziet meppen. Zij maken gebruik van de 'fietstap', een soort van armband met een claxon Binnenkort is er een handig hebbedingetje op de markt voor wielertoeristen, fietsers en andere zwakke weggebruikers: de fietstap. Peter van dit project is niemand minder dan Sven Nys.
De fietstap is een hippe armband met daarop een geluidsignaal. Met een tik op de tap kan als fietser, jogger, skeeler of wandelaar andere weggebruikers waarschuwen van je komst. Het project kwam er na een samenwerking tussen de Staatssecretaris van mobiliteit Etienne Schouppe, het BIVV en Landbouwkrediet. Sven Nys, renner van Landbouwkrediet, aanvaardde het peterschap van deze actie. "Toen ik hoorde over het project was ik er meteen voor gewonnen. Fietsers, wandelaars en joggers blijven kwetsbare groepen in het verkeer, dus als iets gedaan kan worden om hun situatie te verbeteren, dan ben ik daar zeker voorstander van. Als ik de zwakke weggebruikers kan sensibiliseren door mijn naam te verbinden aan het project, dan doe ik dat maar al te graag", aldus de voormalig wereldkampioen veldrijden. Naast de zichtbaarheid van zwakke weggebruikers wordt nu dus ook iets gedaan aan hun hoorbaarheid. Vanaf eind mei zal de campagne lopen. Met wegaffiches en directe mail-actie wil het BIVV de mensen sensibiliseren. De affiche met Nys als uithangbord hangt van 31 mei tot 7 juni langs de wegen. 600 wielerclubs krijgen ook een klein formaat toegestuurd. De slogan van de actie is telkens hetzelfde: Laat je horen met de fietstap
Met 'fietstap' hoor je wielertoeristen komen 93 decibel De armband produceert een geluid van 93 decibel, luid genoeg om tragere weggebruikers op tijd te waarschuwen. En voor het geval de herwonnen aërodynamica ervoor zorgt dat u dat inhaalmanoeuvre vaker moet maken, laat de levensduur van de batterijen toe om het schrille waarschuwingssignaal meer dan tweeduizend keer te laten weerklinken
Een fietsbel is eigenlijk verplicht, al is er een gedoogbeleid voor wielertoeristen. Staatssecretaris Schouppe is van plan om de wegcode aan te passen zodat de fietstap een legaal alternatief wordt.
In België, en dan vooral in Vlaanderen, rijden ruim zeshonderdduizend recreatieve fietsers en wielertoeristen. Honderdduizend van hen krijgen een gratis exemplaar van sponsor Landbouwkrediet en op zaterdag 5 juni krijgt u er eentje gratis bij Het Nieuwsblad/De Gentenaar
Precies 70 jaar geleden, in 1940, won Coppi voor het eerst de Giro. Nadien zou hij ook in 1947,1949,1952 en 1953 als eindwinnaar uit de bus komen. Naar aanleiding van dit gebeuren wordt er uitgepakt met een gelimiteerde retro-versie van zijn roze trui. Er worden er wereldwijd slechts 500 stuks van verkocht waarvan u er in de Rondeshop 10 terugvindt. Snel zijn is dus de boodschap!
Op 17 juni wordt Eddy Merckx 65. Het Centrum Ronde van Vlaanderen en de Vriendenkring van de Flandriens spelen daarop in met een tentoonstelling waarin aan de hand van 65 objecten en documenten een apart licht op de Kannibaal wordt geworpen.
Vooral het anekdotische en aparte aan de imposante Merckx-figuur komt aan bod. De voorwerpen variëren van een sinaasappelwikkel met Merckx-foto over drie biljartballen tot de afbeelding van het wapenschild en spreuk van baron Merckx.
Te zien in de inkomhal van het Centrum vanaf zaterdag 22 mei. De toegang is gratis. En voor de fietsende dames die gek zijn van de Allergrootste is er nu ook een speciaal Molteni-shirt voor dames. Te verkrijgen in de Museumshop van het Centrum Ronde van Vlaanderen!
Sportkledijfabrikant ODLO lanceert zijn nieuwe zomercollectie.
Naast een vernieuwd gamma sportondergoed is ook de loopcollectie flink onder handen genomen. Op de plaatsen waar het lichaam het meest transpireert, is een absorberende 'mesh' voorzien en dankzij de 360° reflectoren ben je altijd en overal goed zichtbaar. Daarnaast begint ODLO opnieuw de creatie van fietskledij. Nu komen er al 25 kledingstukken op de markt en in 2011 volgt er een volledige ODLO bike collectie. De nieuwe fietskleren zijn ontwikkeld volgens het 'zoned function'-concept dat bestaat uit 'klimaatregeling', 'free move' en 'steun'. Ook het 'multi layer'-principe is toegepast op de fietskledij. De blikvangers in de collectie zijn de naadloze Tension shirts en shorts voor zowel dames als heren.
PRO introduceert de Vibe Sprint 'Mark Cavendish Star Series' stuur en stuurpen. De beste sprinter ter wereld stelde hoge eisen bij de ontwikkeling van zijn eigen 'cockpiit' gezien de grote krachten hij erop uitoefent tijdens een massasprint.
De stuurpen is gemaakt van carbon en de stijfheid is bijna dubbel zo groot als bij de regular PRO Vibe 7S. De pen zal in drie verschillende lengtes verkrijgbaar zijn (105, 120 en 135 mm) en zal minstens 170 gram wegen.
Het stuur zal gefabriceerd worden uit een versterkte legering in plaats van uit carbon dat onvoorspelbaar reageert na een valpartij. De stijfheid is met 9 procent gestegen in vergelijking met de regular PRO Vibe 7S stuur. Dat is belangrijk want je kan je inbeelden dat zelfs 1 procent beslissend kan zijn in een sprint aan 70 km/uur.
Het stuur zal in drie maten beschikbaar zijn, 40, 42 en 44 cm, en zo'n 295 gram wegen. Beiden zijn apart verkrijgbaar bij de lokale PRO-verdeler vanaf de eerst week van juni. (MF)
Vlaanderen Vlagt niet meer Vlaanderen Vlagt als organisatie stopt met vlaggen en laat dit nu over aan allen die Vlaanderen goed gezind zijn. De oprichter en bezieler van Vlaanderen Vlagt, Ivan Mertens (75), moet door gezondheidsproblemen stoppen en een opvolger vindt hij niet. Zijn beweging is altijd omstreden gebleven. Geen wielerwedstrijd, geen veldrit, geen heiligverklaring, geen marktplein of Mertens en zijn aanhangers doken er op met een wapperende Vlaamse leeuw en een standje om vlaggen, wielertruitjes en stickers te verkopen. In tien jaar sleet Mertens 110.000 leeuwenvlaggen en deelde hij 225.000 zwaaivlaggetjes uit.
De twee vlaggen van Vlaanderen Vlaanderen heeft twee vlaggen. Geen van de twee heeft iets te maken met Belgie, politieke partijen of een ideologie.
Grafzerk vol symboliek voor Frank Vandenbroucke In Ploegsteert is de grafzerk geplaatst op de laatste rustplaats van wielrenner Frank Vandenbroucke, die in oktober vorig jaar overleed in Senegal. De familie koos voor een aparte grafzerk vol symboliek. Straks komt ook zijn persoonlijke carbonwiel erop met de letters 'VDB Forever'. 'Op het grijs-blauwe marmer is een weg in goudkleur aangebracht', zegt zijn moeder Chantal Vanruymbeke. 'Het stelt de laatste kilometers voor van Luik-Bastenaken-Luik, de klassieker die hij in 1999 won. De weg gaat verder in een leegte en splijt de grafzerk in twee delen. Daarmee willen we aangeven dat Franks strijd is gestreden, maar dat toch alles verdergaat. Ik ben heel gelukkig met de uitvoering van ons idee. Ook zijn zussen, zijn ex Clothilde en dochter Cameron hebben mee nagedacht om een gepast eerbetoon te brengen. Michael Boone ontwierp het project en Christophe Swingedauw voerde het uit. Het waren twee vrienden van Frank', aldus nog Franks moeder.
Op zondag 6 juni is er de eerste VDB Forever Classic. Dat wordt een hommagetocht die eindigt onder de kerktoren van Ploegsteert. Dan leggen supporters en recreanten elk een witte roos op zijn graf dat al sinds midden oktober een bedevaartsoord is geworden voor wielerfreaks.
Zwarte chocolade goed voor het hart Mensen die (kleine hoeveelheden) zwarte chocolade eten hebben minder hartaanvallen en hersentrombose. Waarschijnlijk heeft dat te maken met het feit dat chocolade de bloeddruk licht verlaagd. Dat zeggen Duitse onderzoekers van het Instituut voor Menselijke Voeding in het European Heart Journal (30 maart 2010). Zij onderzochten ruim 19.000 mensen gedurende tien jaar en ontdekten dat degenen die het meeste chocolade aten (7,5 g per dag) een lagere bloeddruk hadden en een 39% lagere kans op een hartaanval, dan degenen die het minste chocolade aten. Zwarte chocolade bevat de anti-oxidatieve stof flavonol, dat in cacao zit maar ook in veel groenten en rode wijn. Belangrijk is wel aan te stippen dat de hoogste chocoladeconsumptie in dit onderzoek 7,5 g per dag bedroeg, dat is veel minder dan één chocoladereep. De onderzoekers stippen ook aan dat kleine hoeveelheden chocolade kunnen helpen een hartaanval te voorkomen, maar alleen als de bittere chocolade ander energierijk voedsel vervangt, zoals snacks, en het lichaamsgewicht op een stabiel niveau blijft.
Afgelopen weekend introduceerde het Duitse Canyon nu niet eens een racefiets die de naam Ultimate CF of Ultimate CF SLX , maar de Aeroad CF.
Wel een racefiets maar dan met de kenmerken van een tijdrit fietsje! Canyon zet de Aeroad CF neer als een 'breakaway bike' . Zo eentje waarmee je zo snel mogelijk naar de finish snelt. Daartoe is vooral het frontale oppervlak aangepakt en zijn de overgangen tussen de verschillende delen van het frame zo gladjes mogelijk gemaakt.
Je ziet dit in de hourglass-shaped balhoofdbuis en de, in vergelijking met de Ultimate minder dike onder- en bovenbuis. Gebleven zijn de slanke staande achtervorken in combinatie met het dikke bracket, nu met press-fit lagers. De kabels lopen door de framebuizen en er is ook een speciale Di2 versie leverbaar. Nieuw zijn ook de speciale Aeroblade SL en zadelpen: beiden zijn instelbaar op meer of minder sprong (!) en zogenaamde setback: resp. 39 of 44 mm naloop en 15 tot 35mm wat inhoudt dat de zithoek kan veranderen tussen 70, 6 en 73, 5 graden.
Verder: zogenaamde size-specific tubing en een iets kortere balhoofdbuis, vooral na feedback van de Omega Pharma-Lotto coureurs. Gewicht van het frame zal tussen de 980 en 1130 gram zijn. De Aeroad CF zal er zijn in zes maten. Prijzen voor een complete fiets beginnen bij circa 3000,- euro. Canyon monteert dan Campagnolo Chorus, Record of Super Record of Shimano Dura-Ace of Dura-Ace Di2 in combinatie met Mavic, Continental, Ritchey en Selle Italia. www.canyon.com
Mad Fiber wielen hebben een gewicht van1085-grammen per paar en voldoen aan de strenge industrie en veiligheidsnormen (USA?) Geleverd met wielzakken, remblokken (kurk) ventielverlengers, en snelsluiters. Prijs voorlopig enkel in dollars: $2600. Wielen compatibel met Shimano, SRAM of Campagnolo Levering vanaf zomer 2010 www.madfiber.com
'Opgevoerde' fietsen nieuwe vorm van doping? Onder de term 'doping' verstaat men over het algemeen biologische zaken, als bloeddoping en EPO. Er wordt echter ook gefluisterd over een andere manier om het de renners wat makkelijker te maken. Volgens een Franse krant bestaan er fietsen met een ingebouwd motortje. Dat motortje zou gebruikt worden in de eerste fase van de wedstrijd, zodat de renners krachten kunnen sparen. In de slotfase zouden ze dan gewoon rijden, maar wel met een flink voordeel op hun uitgeputte collega's. Het mechanisme van het motortje zou in het frame verborgen zitten. Dat meldt de krant L'Avvenire. De geruchten worden echter weggewuifd door de UCI.
"Er is geen reden om aan te nemen dat dit product gebruikt wordt in het professionele fietsen", liet Enrico Carpani van de UCI weten aan Cyclingnews. "Op dit moment ontbreekt ieder bewijs van het gebruik van zo'n motortje."
Carpani liet wel weten dat het verhaal onderzocht gaat worden, ook al liet de racedirecteur van de Giro, Stefano Allocchio, weten dat het een onzinnige claim is. "Er rijden geen opgevoerde fietsen in de Giro", zei hij tegen ANSA. " Alle checks wijzen uit dat de fietsen in orde zijn. Er wordt zeer nauwkeurig naar gekeken. Als er iets mis was, hadden we dat direct gezien."
6de Memorial Rudi Peerens: zondag 23 mei Op zondag 23 mei nodigt wielerclub de 4 Kronen uit Temse jullie graag uit op de 6de Memorial Rudi Peerens. Rudi is door een verkeersongeval verongelukt, tijdens de Ronde v Vlaanderen(VWB) op 1mei 2004.
Vertrek: tussen 7u30 en 10u , gezinstocht tot 14u (Leeuwerk in de Gasthuisstraat 74 Temse) Men kan inschrijven voor super lekkere BBQ via thierry_vg@skynet.be
Alle voorzieningen voor Dameswielertoeristen! Voor Cyclo toeristen: 60-80-100km over de mooie en rustige Vlaamse Brabantse wegen, zeer verzorgde bevoorradingen, voornaamste aan rijwielhuis v Eddy Merckx in Meise
Voor MTB s: 25-47 km, prachtig en variërend parcours in het mooie Groot Temse Met eveneens een verzorgde en deugddoende bevoorrading (fort v Haasdonk)
Voor het gezinstocht: 32 km over een rustige en deels verkeersvrije omloop, met verrassinggeschenk voor elke deelnemer ! Dit jaar viert "de 4 Kronen" hun 20 jarig bestaan, en stellen ze hun Memorial vooral in het teken van begrip naar iedereen op de openbare weg. Vooral aan de autogebruikers vragen ze extra begrip voor de fietsers (in groep). Ook wij als wielertoeristen dienen ons uiteraard aan de geldende regels te houden. We hopen dan ook dat de fietspaden berijdbaar en comfortabel zijn/worden ! We wensen iedereen een sportieve en gezellige dag toe !
Al eens gesurft naar de nieuwe website van Eddy Merckx Cycles? Zeker doen! Surf naar www.eddymerckx.com, ontdek de collectie Merckx-fietsen, bekijk de filmpjes en schrijf je ook zeker in op de nieuwsbrief.
Dat laatste is niet onbelangrijk. Nadat je je hebt ingeschreven op de nieuwsbrief, zal je een bevestigingsmail ontvangen. Die forward je dan naar merckx@grintamagazine.be en voeg aan die mail ook meteen het juiste aantal profoverwinningen van de Kannibaal toe.
Misschien behoor jij wel tot de gelukkigen en win jij, dankzij Eddy Merckx Cycles en Grinta!, een ticket voor 4 juli. Op die dag trakteert Eddy Merckx je in Meise immers op een frisse Palm terwijl je de hele dag de Tourrit op het grote scherm kan volgen! info: www.grinta.be
Tijdens de Week van de Design in Milaan trokken de ontwerpen van Karim Rashid de aandacht. De designer ontwierp twee milieuvriendelijke fietsen.
De fietsen zijn ontworpen in het kader van 'Smart-ologic Corian Living', een smart en duurzaam (milieuvriendelijk) lifestyle concept. De fietsen zijn compleet vervaardigd uit Corian materiaal (van DuPont).
Dit materiaal wordt gebruikt voor studies architectuur en design. Karim Rashid besloot de aandacht te werpen op de fiets, omdat dit een ecologisch en duurzaam vervoermiddel is. Voor de ?heruitvinding? van de fiets heeft hij de hoofdelementen van de fiets veranderd en in een nieuwe creatieve vorm gegoten, wat perfect kan met het Corian materiaal.
De sculpturen vormen een studie die andere manieren van fietsontwerp inspireert, met uitwerkingen zoals een directe verbinding van het achterwiel met het frame en een ophangsysteem dat tegelijkertijd de aandrijving van het achterwiel vormt. Toch valt het nog af te wachten of dit design ook in de praktijk kan worden toegepast.
Sportkledingfabrikant Vermarc breidt zijn accessoirescollectie uit met de nieuwste Seamless arm-, been, en kniestukken. Speciaal aan deze kledingstukken is de compressiefunctie.
Het compressieprincipe is ontwikkeld naar het voorbeeld van de klassieke steunkousen. Doordat ze zeer nauw aan armen en benen aansluiten wordt de bloedsomloop beter gestimuleerd.
Wetende dat er bij een zware inspanning zoals fietsen zeer veel reststoffen in de bloedbaan terecht komen is het ook noodzakelijk dat die er ook zo snel mogelijk terug uit zijn. En dat is nu juist de bedoeling van deze soort kledingstukken.
Ze zorgen ervoor dat de metabolische afvalstoffen, met de daar mee gepaard gaande krampen en andere ongemakken, meteen afgevoerd en geneutraliseerd worden.
Zoals de subbenaming, light compress, van deze Vermarc kleding al aangeeft is de druk die door de compressie kleding op de armen en benen uitgeoefend wordt duidelijk voelbaar maar toch verdraagzaam. Ze zijn dan ook vooral bedoeld om ze tijdens het fietsen op een comfortabele manier te kunnen dragen.
Het is aan te raden om de beenstukken na de inspanning nog even aan te houden omdat ze dan ook nog de recuperatie mee helpen bevorderen. Ook is het mogelijk om ze onder de kleding te dragen tijdens lange verplaatsingen met auto, vliegtuig of ander transportmiddel. Op die manier komt de sporter in een optimale toestand op zijn bestemming aan.
Assortie of in combinatie met de kleuren van bestaande kledingstukken zijn de Seamless accessoires er in zwart, wit en blauw in de twee maten S/M en L/XL.
Adviesverkoopprijzen: armstukken 17,90 euro - beenstukken 19,90 euro - kniestukken 15,50 euro
Voor de Belgische wielerfans worden 4, 5 en 6 juli 2010 wielerhoogdagen: de Ronde van Frankrijk rijdt dan door het land.
Ingrediënten voor de Tourrit van 4 juli zijn: een start in Rotterdam, dwars door Antwerpen met een tussenspurt in Ekeren en een aankomst aan het Koning Boudewijnstadion. Een dag later volgt dan de etappe Brussel-Spa, door de Ardennen met o.a. de Stockeu.
Op 6 juli wordt dan de veelbesproken Tourrit van Wanze naar Arenberg georganiseerd over enkele kasseiwegen. De passage van de Tour door België klinkt alvast veelbelovend.
Tijdens de Red Bull Road Rage op zaterdag 22 mei kunnen snelheidsfreaks hun geluk beproeven downhill La Redoute.
De befaamde helling uit Luik-Bastenaken-Luik is ongeveer 1650m lang en daalt op die afstand 161 meter. In reeksen van 4 deelnemers wordt er telkens afgedaald tegen de klok. De snelste daler gaat door in het knock-out systeem tot één enkele winnaar overblijft.
Dé downhill race van het jaar op La Redoute, in Aywaille (Luik) Aywaille maakt zich klaar voor de race van het jaar! Red Bull daagt alle MTBers, BMXers en wielrenners ... uit om de prestigieuze helling La Redoute af te dalen en zo te strijden om de titel van Red Bull Road Rage. Deze befaamde helling, onder meer bekend van de wielerwedstrijd Luik - Bastenaken Luik, heeft al velen klein gekregen! De afdaling van de La Redoute is dan ook niet minder dan 1650 meter lang, overbrugt een hoogteverschil van 161 meter en de hellingsgraad varieert tussen 9,5% en 22%. Een stevige uitdaging dus!
Quick Step test tijdritmateriaal in windtunnel Team Quick Step heeft de afgelopen week in de windtunne van Milano Politecnico druk getest met de houding en materiaal voor het tijdrijden. Milano Politecnico is een van de toonaangevende Europese universiteiten op het gebied van engineering, architectuur en design. Onder toezicht van de universitaire staff van Politecnico en Luca Guercilena, werkten Stijn Devolder, Kevin Seeldraeyers, Dries Devenyns en Kevin de Weert diverse tests af in de windtunnel. Kevin Seeldraeyers legt uit wat het nut is van de windtunneltesten. 'Iedereen weet dat tijdrijden niet mijn specialiteit is'. 'Daarom hebben we de keuze gemaakt om tijd en middelen te investeren in een programma dat mijn materiaalkeuze en positie op de fiets optimaliseert. Zo wil ik mijn prestaties in het tijdrijden verbeteren'.
Vrijdag 14/05/2010 VLAMERTINGE (W) Elite z.c./U23 - 110,6 km - 02h30min Geert werd vrijdag 3e te Vlammertinge, aantal deelnemers: 60 1.WILLEMS Mario - KINGSNORTH INTERNATIONAL WHEELERS 2.HUYVAERT Tom - NEW HEEBRA-LOMBARDEN op 4 3.VERMOOTE Geert - C.T. KEUKENS BUYSSE KNESSELARE op 9 4.DE BUYSSCHER Lorenzo - COLBA-MERCURY-DOURPHONIE op 240 5.DIETRICH Ghequiere - KWSC WESTKERKE - TEAM DESCHUYTTER
'1000 km van Kom op tegen Kanker' levert 750.000 euro op De '1.000 km van Kom op tegen Kanker' heeft 750.000 euro opgeleverd voor het kankeronderzoek. De eerste editie van de sponsortocht eindigde zondagavond op de Antwerpse Grote Markt. Volgend jaar wordt er al zeker een tweede editie georganiseerd. "Er komt zeker een vervolg. Nu al hebben zich 20 mensen ingeschreven om volgend jaar deel te nemen", zei campagneleider Leo Leys zondag. 150 teams verschenen donderdag aan de start in Oostende. Elk team fietste gedurende vier dagen 1000 kilometer, dus 250 kilometer per dag. Ieder team moest daarvoor ook 5.000 euro inzamelen voor het kankeronderzoek. "Over die vier dagen hebben circa 600 fietsers meegereden", aldus Leys. 45 van hen fietsten vier keer 250 kilometer. Zo bijvoorbeeld Wouter Vandenhaute, Geert Noels, Johan Museeuw, Ludo Dierckxens en Karel Van Eetvelt. Een fietser liep een sleutelbeenbreuk op na een val in Tienen, maar daarnaast verliep de fietstocht zonder al te veel brokken.
1000Km ACTIE Heren, relaas eerste 162 km van de 1000.
Vertrokken om 5.45 uur in Tielrode richting Oostende waarvoor dank aan den taximan Filip. Eens in Oostende begon de adrenaline te stromen. Emiel Goelen vroeg uitdrukkelijk waar de forza's stonden. Op de eerste rij natuurlijk. Eerst nog op de foto voor het madammeke van de organisatie die bij Johan thuis geweest is ( Gerda Lindekens . red.). Startschot werd gegeven door de gouverneur van West Vlaanderen en de burgemeester van Oostende: Pang pang want het kruid was op. Direkt naar de kop en de eerste 96 km tot aan de stop in Tielt op kop gereden. Museeuw en Ludo Dierckxsens hebben alleen ons kuiten gezien: tot ziens. Daarna meegedreven tot aan Assenede: 162 km. Heb de vlag doorgegeven aan Karl en weg waren we. Dank aan Sandra voor de rit naar huis. Eens thuis hebben we ons iets goed genomen.
Forza Paul (WTC Forza Elversele) Na 2 uur wachten op Forza Gorilla te Assenede,spaghetti voor Paul, nummertje wisselen , vertrekken richting Dendermonde. Een thuisritje voor een Forza-lid. Plotseling onverwachte supporters te Moerbeke-Waas. Jurgen,Leo en Daniël reden bijna het peleton overhoop en stonden daarna in Belsele-dorp nog eens te tieren ( met een pintje uiteraard ). Even daarna reden we verkeerd en blokkeerden we het kruispunt. Gelukkig was er iemand vd thuisstreek ( Moi ! ). Richting Dendermonde vormde het peleton een mooie groep die door ´t Soete Waesland scheurde. Aan de C&A stond het gezinnetje te supporteren en werd er nog een extra koekske verorberd. Daar werd er iemand gezocht voor de kop te trekken. tja Nu je het toch vraagt. Na een 40 tal minuten teruggefloten. Er was de mooie opmerking : Deze morgen reed er ook al een Forza te snel, en nu weer..?? Die Forzaas !!. Met het nodige respect voor diegene die al meer kms in de benen hadden, terug in het peleton plaatsgenomen. De motards zorgden ook af en toe voor verwarring. Eéntje links, ééntje rechts en ééntje rechtdoor. Mmmh... Na Grimbergen begonnen de meeste al af te tellen en werd er een treintje gezet. De regen zorgde voor zuurstof , maar ook voor de eerste koude. De golfclub in Kampenhout was prachtig om te passeren ( de kasseitje buiten beschouwing gelaten). Na Veltem Beisen werd er direct naar Leuven gereden. Daar zorgde nog een paar kuitenbijters voor de nodige prikkel. De Brusselse steenweg werdt afgemaald en na de ring van Leuven werd er recht op de Finish te Leuven gereden. Prachtig en heel leuk door het aplaus van de supporters. Luc Verschueren riep de deelnemers op het podium en iedereen snakte naar een douchke of sommigen een massage. Kortom : een leuke ervaring en veel respect voor diegenen die er vandaag 285km opzitten hadden... nog veel trainen , jongens..
Hier mijn verslag ervaring van de rit Leuven-Aalst 14/05 Na een korte speech van Tobback en Verschueren op tijd vertrokken te Leuven richting Aalst. Was me da even schrikken traag, en bergop nog trager!!! Natuurlijk moest ik onze ploegreputatie in ere houden => dus met een collega fietser de kop getrokken. Zo hebben we de volgauto een tijdje kunnen voortduwen tot .tja tot het peloton in opstand kwam. Opmerkingen zoals : t is hier geen koers he!!! (waarschijnlijk hadden ze de vorige dag ook al last met Forcisten gehad..??..) Soit, na de korte pauze bij het starten nen platten band peloton vertrokken natuurlijk!! Maar geluk bij een ongeluk, wat zag ik daar achter mij aankomen??? De groep 30/uur Yes!!!...da was meer mijn ding, De gemiddelde snelheid een pak hoger, snedige versnellingen na de bochten (azo alla Benny en Ard..) en bijna geen vertraging op de hellingen!! Ik voelde mij daar goe tussen Ludo Dierckxsens, Sven Neys en Jowan (Baert) Museeuw. t Was wel nie nodig om nen tekst op mijn kuiten te schrijven want heb wijselijk achter die mannen gebleven en had mn winterbroek toch aan Af en toe pittige hellingen, natuurlijk zijn de Forcisten meer gewoon na ons weekend te Vrankrijk! Voor ons flauwen toebak dus En plots stonden we te Aalst, zo n 100 km verder. Een goei maaltijd genuttigd, trouwens Museeuw heeft daar ook vol-au-vent gegeten en geen broden of epsen. Daarna nog met mn opvolger (Christiano) de Forza-taktiek besproken =>gewoon RAAN!!!, en een fotoshoot met Sabine Appelmans, want die wilde persé met Forza op de foto!!! Hierbij ook mn dank naar Chris en Patricia voor het taxi-werk ( = team-werk, heb uit dank nadien ook enkele relatietips gegeven aan Pat ) en naar de sponsors toe om voor mij deze onvergetelijke rit mogelijk te maken. t Was een echte leuke ervaring, ik voelde mij bijna nen proff .. Forza Broeckie (WTC Forza Elversele)
Verslag van vrijdagnamiddag 14 mei 2010 - Forza Cristiano
Rit Aalst - Oudenaarde - Roeselare - Deinze - Gent
Stress nog voor de start (heb mij na de start niet meer moeten reppen). Forza Broeckie had er met zijn 30 km-bende stevig de pees op kunnen leggen en daarmee zelfs de snelste uurschema's verpulverd. Die was dus al aangekomen als ik ergens in Dendermonde voor een rood licht stond. Gelukkig heeft nen Datsun Marina mij netjes op tijd aan de start bracht. Een stralende zon en een stralende Sabine Appelmans: die wou inderdaad persé met een Forza op de foto. Schone kuiten heeft die wel. We hebben haar truitje niet gesigneerd maar ze ging het alleszins niet meer wassen Dus vertrokken met een fijn zomergevoel. Den Broeckie kreeg een lift van ik citeer zijn mail Patricia (?). Ik dacht nochtans dat mijn vrouw Pascale noemde, moet ik dringend uitzoeken wat daar onderweg gebeurd is. Enfin, de rit zelf was niet hetgeen we gewend zijn. Vijf keer trappen, uitbollen. Drie keer trappen, uitbollen. Vijf keer trappen, uitbollen. Drie keer trappen, ... Dan maar veel 'klapkes' gedaan met jan en alleman (en allevrouw): collega's fietsers van andere clubs, gelegenheidspedalleurs, eenzaten, een 50-jaar jonge schepene van Leuven (die zag er lang geen 50 uit moet ik zeggen, ik zou die na de rit nog eens tegenkomen...). Maar behalve een Forza tenue geen opvallende verschijningen vooraan in het peleton. Wat er vanachter in het peleton gebeurd is weet ik nie, ne man of 60 denk ik. Sterke verhalen verzameld: een aantal hadden VLK lintmeters gekocht en kregen die aan de straatstenen niet kwijt. (vooral die lintmeters van 15 euro 't stuk). Dan hebben ze bij ons toch meer waar voor hun geld met de kalender van 10 euro Of ook nog: gasten uit Zwijndrecht die een rit hadden georganiseerd, flyers in de bussen, parcours bepijld, bevoorrading, alles voorzien. Maar op de dag van de rit pech hadden met het weer en ze moesten het doen met twee (!!!) deelnemers. Man man, hebben wij sjans gehad de 24ste april !!! Voor we het goed en wel beseften waren we Oudenaarde in én uitgereden. En dus de bevoorrading aan het Centrum Ronde van Vlaanderen gemist. Idereen kreeg het teken van 'keer-e-keer-weere' en wij terug naar Oudenaarde. Veel (bekend) volk in t centrum (Freddy Maertens, klapke met Rik Vanwalleghem) en nog steeds schitterend weer. Aan de bevoorrading iet goe gepakt en een koekske overgelaten voor Sabine Appelmans die sierijk als een Forza kwam binnengegleden met de groep van 25km. Wij dus opnieuw vertrokken uit Oudenaarde voor eindelijk wat vals plat. Maar helaas lang niet het gevoel uit Vrankrijk. Het werd een beetje frisser, van de westvlonders is er anders toch niets te melden (ze hebben daar zelfs geen schone wijven). Dus was het kilometers malen en uitkijken naar de aankomst in 't Kuipken in Gent waar de nervositeit en het aantal decibels toenam. Fkes een kippevelmoment toen we onder luid appaus het binnenplein van het Kuipken opreden (niet de steile piste) met vrouw en kinderen op de eerste rij. In 't Kuipke nog een wat minder fris douchke gepakt, want da water stonk naar de Leie. Kwam daar in de douchecabine toch die schepene van Leuven nietsvermoedend (?) binnengewandeld toen ik in mijnen blikken stond! Wou die persé met een Forza onder de douche? Ze had gerust mijn 'buzzeke' mogen gebruiken Een dikke 150 km op de teller, al bij al nen toffen dag en misschien volgend jaar (indien deelname) 8 andere Forzas aan de start. Forza Cristiano (WTC Foreza Elversele)
Freddy in Belga Sport In de documentaire-reeks 'Belga Sport' wordt vandaag maandag 17 mei de carrière van CRVV-boegbeeld Freddy Maertens in beeld gebracht. Afstemmen dus om 21u20 op Canvas. Freddy Maertens, de comeback. Reconstrueert 'Belga Sport' de onwaarschijnlijke terugkeer van Freddy Maertens aan de kop van het wielerpeloton in de zomer van 1981, na enkele compleet mislukte seizoenen. Halverwege de jaren zeventig heerst Freddy Maertens als 'een nieuwe Merckx' over het peloton. Hij is de koning van de spurt en wint waar en wanneer hij wil. In 1976 onderstreept hij zijn dominantie door op het WK in Italië thuisrijder Francesco Moser te verslaan. Ook de Ronde van Italië van 77 lijkt op een triomftocht uit te draaien, maar op het autocircuit in Mugello komt hij in volle spurt zwaar ten val en breekt zijn pols. Van dan af gaat zijn carrière in dalende lijn. Bovendien krijgt hij grote financiële zorgen. Maertens raakt langzaam op de dool en eind 1980 is hij zo goed als renner af. Tot er plots een oude bekende opduikt: Lomme Driessens, de flamboyante ploegleider uit zijn gloriejaren. Hij gelooft nog steeds in het talent van Freddy en wil van hem terug een renner maken. N iemand geeft een cent voor hun kansen, tot in de Tour het wonder geschiedt: Maertens sprint in de eerste rit meteen naar de zege. Een toevalstreffer zo heet het, maar Freddy wint in totaal vijf ritten én de groene trui. De verrijzenis is een feit, maar het echte mirakel moet dan nog volgen. Op het wereldkampioenschap in Praag neemt Freddy definitief wraak op al wie hem heeft afgeschreven. 'Belga Sport' reconstrueert de onwaarschijnlijke stunt van een groot kampioen die al te vaak verguisd werd, maar wiens palmares nog steeds de verbeelding spreekt. Met getuigenissen van Michel Pollentier, Roger De Vlaeminck, Francesco Moser, Beppe Saronni, Bernard Hinault, Noël Demeulenaere en vanzelfsprekend Carinne Maertens, Freddys vrouw, zonder wie het er allemaal heel anders had uitgezien