Eddy Merckx Een Leven 'Een koers heeft een winnaar nodig. Toen ik voor de wielersport koos, wilde ik dan ook winnen.'
Tussen 1965 en 1978 vestigde Eddy Merckx zijn heerschappij in wielerland. Alles en iedereen die hij op zijn weg tegenkwam, moest eraan geloven. De veroveringstocht leverde hem 525 overwinningen bij de profs op, een niet te evenaren record. Merckx was de Pelé, de Ali, zelfs de Elvis van de wielersport. Hij was niet alleen beter en sterker dan zijn tegenstanders, hij was ook in niets te vergelijken met wat voor hem bestond. Merckx was een kannibaal die zijn tegenstanders verslond. Alleen winnen telde. Maar eens uit het zadel bleef Merckx een raadsel. Journalisten doorgrondden zijn mysterie moeilijk. Was hij een soort machine? De waarheid was complexer. Merckx schudde twijfel en zelfkwelling van zich af op de fiets. Bij pijn en tegenslag ging hij telkens tot het uiterste om toch maar als eerste over de streep te komen. Het tijdperk van Merckx werd bevolkt door opmerkelijke figuren die in een andere periode legenden zouden zijn geworden. Daniel Friebe interviewde Felice Gimondi, Roger De Vlaeminck, Freddy Maertens, Bernard Thévenet, Raymond Poulidor, Walter Godefroot en vele andere van Merckx' slachtoffers die in detail de successen en muizenissen van de Kannibaal oprakelen. Op die manier ontleedt hij in een gebalde, eigenzinnige taal het mysterie rond deze unieke atleet. Uitgeverij: Lannoo Uitvoering: Paperback ISBN: 978 94 014 0447 1 Prijs 19,99
Zondag 3 maart Clubrit met fietswijding te Klein Sinaai. Met zeventien aanwezigen meteen al een seizoensrecord op deze eerste zondag van het nieuwe seizoen. Fietswijding te Klein-Sinaai + een bezoekje aan de kerk waar alle truien hangen met enkele fietsen van "vroeger". Een bezoekje waard. Verder richting Moerbeke -+ Koewacht dubbele lekke band voor Juan Pablo voor & achter Daarna nog een buitje smeltende sneeuw, te Stekene nog een klein beetje motregen Vandaag alweer een sterke Urbain naast "Boogie" voor het kopwerk Rit van 60 km gemiddelde 28.6
Toerisme Oost-Vlaanderen is bezig met een automatische tijdsregistratie op enkele hellingen in de Vlaamse Ardennen. Om het systeem te testen zoekt het vrijwilligers. Om 100 jaar Ronde Van Vlaanderen te vieren heeft Toerisme Oost-Vlaanderen drie unieke fietsroutes samengesteld met Vlaanderens meest legendarische heuvels en kasseistroken. Wielerliefhebbers zullen zich met behulp van een computerchip en automatische tijdsregistratie kunnen meten met de allergrootsten op de Muur, de Koppenberg, de Kruisberg en de Paddestraat.
Om de nieuwe technologie gebruiksklaar te maken, zoekt Toerisme Oost-Vlaanderen vier testpiloten die elke dag, van half maart tot half april, één van de trajecten testen met de fiets, auto, brommer, motor of een andere voertuig. Meer info en inschrijven: www.tov.be
Zaterdag 2 maart Clubrit Met een totaal van 16 deelnemers voor deze clubrit over Verrebroek de Polder in Terug over Meerdonk Voor de laatste maal dit seizoen een stop in de Moezen Volgende week opening van ons lokaal The Ranch. Een gemiddelde van 30.6 Met het kopwerk naast Boogie, Urbain die de beginfase en de tegenwind voor hem nam en later afgelost werd door William. Deelname van ons ere-lid Gaston, en een proefrit met positief gevolg van Klaas. Hopelijk morgen onze eerste zondagrit van het nieuwe seizoen !!!
De organisatoren van Tour for Life verwelkomen je binnenkort op hun Tour for Life-cafés. Op die infosessies komen geïnteresseerden en deelnemers alles te weten over de actie. Tour for Life fietst in acht etappes van de Italiaanse Alpen naar de Muur van Geraardsbergen ten voordele van Artsen Zonder Grenzen. Het event is echter meer dan die ene week fietsen in september. Tijdens een Tour for Life-café doen de organisatoren je alles uit de doeken over de etappes en de route, trainingen, verblijven, fondsenwerven, voeding en begeleiding. Maar natuurlijk gaat de aandacht ook naar het levensreddend werk van Artsen Zonder Grenzen zelf. Na de presentaties krijg je een antwoord op al je vragen. De Tour for Life-cafés zijn ook de uitgelezen kans om andere geïnteresseerden, deelnemers en vrijwilligers te ontmoeten. Meer info en alle Tour for Life-cafés: www.tourforlife.be Dinsdag 5 maart Halles des Tanneurs Huidevetterstraat 58, 1000 Brussel Aanvang 12.30 uur Dinsdag 12 maart Romaanse poort Brusselsestraat 63, 3000 Leuven Aanvang 19.30 uur Woensdag 13 maartFiets! Antwerpen Vlaamse kaai 20, 2000 Antwerpen Aanvang 19.30 uur Donderdag 14 maart Wielercentrum Eddy Merckx Zuiderlaan 8, 9000 Gent Aanvang 19.30 uur Dinsdag 19 maart Wielermuseum Polenplein 15, 8800 Roeselare Aanvang 19.30 uur Woendag 20 maart Raadszaal Stadhuis Markt, 9500 Geraardsbergen Aanvang 19.30 uur Donderdag 21 maart Alice Frey zaal Stadhuis Vindictivelaan 1, 8400 Oostende Aanvang 19.30 uur
Op vrijdag 1 maart 2013 organiseert het comite parochiefeesten een barbecue en worden de nieuw verzamelde wielertruien voorgesteld die op zondag 3 maart bij de fietsenwijding zullen worden opgehangen aan de grot.
Zondag 03/03/2013: Elfde Fietsenwijding Iedere eerste zondag van de maand maart organiseert het comité een fietsenwijding tussen 9.30u en 12u aan de grot van O.L.Vrouw van de Fietsers in Klein-Sinaai. Als herinnering aan de zegening ontvangt iedere bezoeker een medaille. Iedereen is van harte welkom! De fietsersgrot:http://www.kleinsinaai.be/fietsersgrot
Limited Vittoria Giftbox 1x Zip-Case, past in bidonhouder 1x Pit Stop Road racing, 3x Bandenlichters, 1x butyl binnenband, 1x Co2 cartridge 1x Co2 inflator http://www.fashionforcycling.be
Vier jaar na de laatste versie ontwikkelt Shimano een volledig nieuwe Deore-groepset. Deze budgetgerichte onderdelengroep voor de mountainbike neemt enkele innovaties van de duurdere groepen over. DeoreM690 is ontwikkeld voor verschillende types fietsen en rijstijlen. Zowel geschikt voor cross country als een trail-rit, op een 29'er of een volledig geveerde fiets: Deore biedt voldoende mogelijkheden. In vergelijking tot het vorige model (M590) heeft de nieuwe Deore meer versnellingsopties, met technologieën van bijvoorbeeld XT, meer remkracht, controle, en Shimano's nieuwe Dyna-Sys compact triple crankstel (dat bij de grotere wielen zorgt voor meer en betere keuze qua vertandingen).
De aandrijflijn is verbeterd met een volledige line-up met de nieuwste specificaties. Het combineert de technologieën van de 'grote broers' XT en SLX. Technologieën zoals Shadow RD+ zorgen voor meer controle en een stille aandrijflijn (door een simpele knop verhinder je dat de ketting kan klapperen) en een 'direct mount' achterderailleur voor meer stijfheid en stabiliteit. Deore is verkrijgbaar in verschillende nieuwe versnellingsopties, waaronder een dubbel crankstel. Samen met het nieuw Shimano Dyna-Sys compact triple crankstel voor grotere wielmaten zoals 27,5" en 29", heeft Deore een all-round systeem.
REMMEN! Acceleratie is één ding, maar remkracht is minstens zo belangrijk. Deore is verder verbeterd waardoor mountainbikers kunnen beschikken over een optimaal remvermogen. Shimano heeft de balans verbeterd tussen kracht en controle. En als een rijder van mening is dat dit nog niet genoeg is, Deore is compatibel met Shimano's Ice Technology remschijven en remblokken. Voor het verwerken van de krachten die loskomen met deze remmen heeft Deore een korte slag Servo Wave mechanisme en een 2-vingerige ergonomische remhendel.
Deore-naven bieden een soepele en lichte rotatie voor optimale efficiëntie. Naast de standaard quick release naven is Deore beschikbaar met een nieuwe 15 mm E-thru steekas vooraan en een 12 mm E-thru steekas achteraan, wat meer stijfheid biedt, vooral bij 29'ers en all-mountain fietsen.
ONDERHOUDSVRIENDELIJK De typische Deore-rijders willen een duurzame en gemakkelijk te onderhouden groepset. Deore voldoet aan deze behoeften door het gemakkelijk 'bleeden' van het remsysteem en naven met 'cup en cone' lagers. De mountainbikegroep wordt beschikbaar in juni, dezelfde groep voor de trekkingfiets komt er een maandje later. Je kunt kiezen uit een zwarte of grijze kleur voor de onderdelen. Shimano MTB 2014 Shadow-Plus, Ice Tech
De Elite Qubo Digital ziet er op papier niet slecht uit: geen kabels, alle info die je je kunt wensen wordt op het computertje getoverd, een stille werking... Maar hoe vertaalt zich dat in de praktijk? Elite verschilt met veel andere fietstrainers doordat je geen rol moet aanspannen tegen je achterwiel. Je klemt gewoon het achterwiel tussen de twee benen van het toestel en door je eigen gewicht druk je de achterband tegen de rol. De fiets 'zweeft' dus eigenlijk boven het toestel en dat maakt de installatie van de fiets op de trainer gewoonweg veel simpeler. Een ander groot voordeel van de Elite-toestellen is het lawaai, of tenminste het gebrek daaraan. De Elastogel-rol doet zijn werk in alle rust, zodat je tijdens het fietsen naar wat muziek kunt luisteren of - om wat afgeleid te zijn van het harde labeur - naar de tv kunt kijken. De Qubo maakt gebruik van een nieuw frame en dat zorgt in vergelijking met de vorige versie, die we tot nu toe in huis hadden staan, voor een nog betere rijkwaliteit. De fiets kan net iets beter mee bewegen als je uit het zadel komt voor een sprint, bijvoorbeeld.
Die Digital in de productnaam staat voor de draadloze verbinding tussen het computertje aan het stuur en de weerstandsunit, die wel aan het elektriciteitsnet moet verbonden zijn. Er lopen geen kabels van de weerstandsunit naar de computer. Hartslag- en cadansmeters verbind je via de ANT+ (draadloze) connectie. Dat is hetzelfde protocol als hetgeen de meeste gps-toestellen gebruiken, zodat je je normale hartslagmeter kunt gebruiken. Net zoals bijvoorbeeld de Tacx Flow geeft de Qubo Digital (489 euro) het geleverde vermogen weer. In vergelijking met onze normale wattagemeter zag dat er relatief betrouwbaar uit.
Je kunt beginnen trainen door gewoonweg het gewenste weerstandsniveau te kiezen - er zijn 16 niveaus - of het gewenste vermogen in te geven of te kiezen tussen één van de tien programma's. Maar dan de leukste toevoeging van deze Qubo Digital: als je de iQubo-app downloadt op je iPhone, iPod of iPad, krijg je toegang tot de leukste functies, maar dan moet je wel een ANT+-dongle hebben voor je Apple-toestel. Je kunt dan via Google Maps een route (met een beperkt aantal waypoints) uittekenen en die route nafietsen in je eigen woonkamer of garage. Wij tekenden de finale van Milaan-San Remo na en sleurden onze winterkilo's over de Cipressa en Poggio, want uiteraard bootst de trainer de hellingspercentages van het echte parcours na. Daarbij zie je je positie op de kaart mee bewegen. Met dezelfde app kun je ook de gewone functies van het computertje bedienen of - nog zo'n leuke toevoeging - een Conconi-test afleggen. Als je die op geregelde tijdstippen doet, kun je de evolutie van je conditie op de voet volgen
Nu de nieuwe wielertruien eindelijk op de Vlaamse wegen te zien zijn, besloot ook het Centrum Ronde van Vlaanderen eens van look te veranderen. Het CRVV pronkt dan ook met een nagelnieuwe inkomhal. Door de wegmarkeringen, de nadars en enkele grote publieksfoto's snuif je er zo de typische, Vlaamse koerssfeer op. De ideale opwarming voor een afdaling naar het museum! Meer info: www.crvv.be
De Italiaanse voorjaarskoers Tirreno Adriatico "la corsa dei due mari" (wedstrijd van de 2 zeeën : de Tyrreense en de Adriatische Zee) start op 6 maart met een 16,8 kilomter lange ploegentijdrit en eindigt zes dagen later met een individuele tijdrit in San Benedetto del Tronto. Etappes: 1. 6 mrt: San Vincenzo-Donoratico TTT (16.9km) 2. 7 mrt: San Vincenzo-Indicatore (Arezzo) (232km) 3. 8 mrt: Indicatore (Arezzo)-Narni Scalo (190km) 4. 9 mrt: Narni-Prati di Tivo (173km) 5. 10 mrt: Ortona-Chieti (230km) 6. 11 mrt: Porto Sant'Elpidio-Porto Sant'Elpidio (209km) 7. 12 mrt: San Benedetto del Tronto- San Benedetto del Tronto (9,2km) - individuele tijdrit
Helium SL Enkele maanden geleden introduceerde Ridley de Helium SL Limited, een fiets van slechts 5,8 kilo. Toch slaagde het bedrijf erin daar nog 220 gram vanaf te doen. Van de Ridley Helium SL Limited produceerde het Belgische bedrijf slechts 58 exemplaren. De fietsen zijn enkel opgebouwd met componenten die in het WorldTour-peloton ook worden gebruikt. Toch weegt de fiets maar 5,8 kilogram. Dat was voor Ridley niet genoeg en het bedrijf zette prompt de fiets van commercial director Anthony Kumpen nog eens op dieet. Daarbij werd rekening gehouden met drie voorwaarden: de fiets mocht niet inboeten aan stijfheid, er mochten enkel WorldTour-componenten worden gebruikt en de wielen moesten dezelfde blijven. De fiets van oorspronkelijk 5,74 kg klokte uiteindelijk af op 5,52 kg, een winst van 220 gram dus. Ondermeer de zadelpen, zadelpenklem, pedalen en bekabeling werden onder handen genomen. De oorspronkelijke Helium SL Limited is beschikbaar voor 7999 euro. De reeks is afgemonteerd met een SRAM Red-groep, 4ZA-onderdelen en Zipp-wielen. Meer info: www.ridley-bikes.com info: http://www.grinta.be
Het fietsseizoen is terug begonnen, maar toch kan het nog flink koud én nat zijn. Bioracer heeft een hele collectie klaar om je zo goed mogelijk te wapenen tegen deze omstandigheden. Het beste is om verschillende lagen kledij te dragen. Als het echt koud is, raadt Bioracer het thermoregulerende Bioracer long sleeve protection ondershirt aan. Als je dit ondershirt vooraf lichtjes opwarmt en zo lang mogelijk voor de fietstocht aandoet, kan de isolerende functie meteen beginnen. Best te combineren met een Frost jacket en de Snowflake bibtight als warme fietsbroek.
Vanaf een tiental graden Celsius voldoen over het ondershirt een Chiller long sleeve jersey en mouwloze Cold front body. Dit laatste te combineren met een lange Spring bibtight.
Om de voeten goed warm te houden zijn er de Deluxe wintersocks en de wind- en waterdichte Easyfit schoenovertrekken van 1,5 mm of 4 mm. De Neoprene gloves beschermen de handen optimaal tegen koude en neerslag. Voor de nek, schouders en hoofd zijn er de Comfort zone bescherming en Windcleaver helmmuts. Regenval of winterse buien kunnen met een Cristallon Jacket of Dritex Jacket afgeweerd worden
Het Amerikaanse Tifosi Optics introduceert de nieuwe Dolomite. De bril is geschikt voor uiteenlopende sporten maar ook voor casual gebruik.
De Dolomite is in 7 verschillende variaties verkrijgbaar. Alle monturen zijn vervaardigd uit het uiterst flexibele, lichte, duurzame en sterke Grilamid TR-90. Door de verstelbare hydrofiele pootjes en neusstukje kan de bril aan elk gezicht aangepast worden. Het hydrofiele rubber zorgt ervoor dat het montuur een optimale grip heeft. De Tifosi Dolomite is uitgerust met hoogwaardige lenzen uit Trivex, een materiaal met hoge helderheid dat 100% bescherming tegen UV-straling biedt. De lenzen zijn onbreekbaar, krasvast en licht. De verwisselbare versie wordt geleverd met drie verschillende lenzen. Het montuur met de meekleurende lens wordt vanzelfsprekend geleverd met één fotochromatische lens en wordt donkerder of lichter afhankelijk van de weersomstandigheden. De Dolomite kost 59,95 euro. Meer info: www.tifosioptics.com info: http://www.grinta.be
Strade Bianche 2013 Op 2 maart zal de zevende editie van de Strade Bianche verreden worden. Deze Italiaanse eendagskoers voert het peloton door een schitterende streek rond Siena.
Uvex superlichte Active Vario Shield photochromic zonnebril Frames in de kleuren wit, zwart of oranje amber, gray, of de photochromic gray Variomatic lenzen.
Bollé heeft als fabrikant van brillen intussen al meer dan 120 jaar ervaring en werd in de jaren 80 en 90 gedragen door onder andere vijfvoudig Tourwinnaar Miguel Indurain en drievoudig Olympisch kampioene Leontien Van Moorsel. Het merk neemt die draad nu weer op en keert door de samenwerking met het Australische Orica-GreenEdge terug op het allerhoogste niveau. Bollé wil Orica-GreenEdge de volgende twee jaar van het allerbeste materiaal voorzien en brengt daarom twee exclusieve modellen uit in de kleuren van de WorldTour-ploeg. Het Vortex-model kost 139 euro. Meer info: www.bolle-europe.co.uk info http://www.grinta.be
Dynastream Innovations heeft een nieuwe versie uitgebracht van het ANT+-protocol, dat wordt gebruikt bij de gegevensoverdracht van hartslag-, cadans- en vermogensmeters aan fietscomputers en smartphones. De update van de draadloze ANT+-verbinding laat snellere communicatie tussen toestellen toe, terwijl meer data kan worden verstuurd en de batterij langer meegaat. Ook zal het signaal van de randapparatuur sneller worden gevonden door de computer. Toestellen en producten die al ANT+ gebruiken, zullen compatibel zijn met het nieuwe protocol en kunnen eventueel door een software-update (als het product in kwestie dat toelaat) geüpgraded worden. Apparatuur die ANT+ gebruikt, zijn bijvoorbeeld hartslag-, cadans- en vermogensmeters, die kunnen worden verbonden met fiets-gps'en en andere fietscomputers, maar bijvoorbeeld ook smartphones zoals de Sony Xperia's en HTC Rhyme of (via een ANT+-dongle) de iPhone. Garmin kocht Dynastream in 2006. Intussen voelt het ANT+-protocol ook de hete adem van Bluetooth 4.0 (gebruikt door de nieuwe Polars en iPhones) in de nek.
zondag 3 maart 2013 - Houilles - 2,9 km -Proloog maandag 4 maart 2013 - Saint-Germain-en-Laye > Nemours - 195 km dinsdag 5 maart 2013 - Vimory > Cérilly - 200,5 km woensdag 6 maart 2013 - Châtel-Guyon > Brioude - 171 km donderdag 7 maart 2013 - Brioude > Saint-Vallier - 199,5 km vrijdag 8 maart 2013 - Châteauneuf-du-Pape > la Montagne de Lure - 176 km zaterdag 9 maart 2013 - Manosque > Nice - 220 km zondag 10 maart 2013 - Nice > Col d'Eze - individuele tijdrit - 9,6 km
Bianchi Infinito Infinito Bianchi C2C (Coast to Coast) Frame Toho Um 40 high modulus carbon fibre 1,080gr Bianchi Active Technology, of BAT Shimano Ultegra Di2 en Athena EPS mogelijk
Fabrikant Miche heeft vandaag aangekondigd dat zij in april komen met een nieuwe full carbon clincher (voor draadbanden). De SWR Full Carbon Clinchers komen in 2 maten (hoogte velgen): 38mm en 50mm hoog. Verdere details later?
De Driedaagse van West-Vlaanderen 'Johan Museeuw Classics' start op vrijdag 1 maart met een proloog in en rond de zeedijk van Middelkerke. Daags nadien trekt het peloton van Brugge naar Harelbeke. De rittenkoers wordt op zondag 3 maart afgesloten met de rit in lijn tussen Nieuwpoort en Ichtegem
Sinds 2010 produceert BPeople exclusieve zadels met het oog op comfort, ergonomie en licht gewicht. De productie ervan gebeurt nog volledig in Italië. BPeople, een zustermerk van Selle Bassano, claimt dat de zadels voor 100% 'Made in Italy' zijn en kunnen dienen voor zowel koersfietsen als mountainbikes. Momenteel kun je kiezen uit twee modellen: de Vincere AVA en Vincere NFS. Beide zouden goed moeten scoren op vlak van comfort, ergonomie en gewicht. De combinatie van verschillende materialen, de structuur en het ontwerp moeten zorgen voor voldoende schokabsorptie. Ook het esthetische aspect kreeg voldoende aandacht.
De Cycling Univega en Scapin Factory MTB mountainbiketeams gebruiken de zadels van BPeople. Die atleten geven de nodige feedback om de producten te verbeteren.
Wat opzoekingswerk leerde dat de zadels van BPeople in België verdeeld worden door Jef Moerman, die ook distributeur is voor Ambrosio en Milani en gevestigd is in Gent. AVA NFS
B'Twin ontwierp de officiële outfit van de FDJ-ploeg en biedt die nu ook aan. Wie liever geen sponsors op zijn trui heeft, kan kiezen voor twee andere kleuropties. Ook aan de MTB'ers is gedacht. De Aerofit 9-outfit is zoals de profs het willen: een lichte en ergonomische outfit. De mesh aan de schouderbanden voelt licht aan en dankzij het broekzeem van drie verschillende diktes en met gelinserts blijft het ook comfortabel. De brede strook aan de billen zorgt dat de broek op zijn plaats blijft en de vorm van het zeem beperkt wrijving. De gebruikte lycra heeft ook een compressiefunctie en bevordert de bloedsomloop om spiervermoeidheid uit te stellen. Wie geen design van FDJ (shirt: 79,95 / broek: 85,95 euro) wil, kan kiezen voor de andere kleuren (zowel shirt als broek: 59,95 euro).
B'Twin dacht ook aan de mountainbikers. De XC-outfit richt zich op bikers die lange fietstochten maken. Deze outfit is gemaakt van ultralicht materiaal. De inzetstukken van mesh zijn goed voor de afvoer van het zweet, de ergonomische snit en siliconen tailleband voor een perfect positiebehoud. Het shirt (45,95 euro) heeft vijf zakjes, waarvan één waterdicht met ritssluiting en één zakje speciaal voor afval. De broek (49,95 euro) heeft een gelzeem voor een goed comfort.
De MTB-handschoenen 5 (12,95 euro) hebben gelinserts op de meest gevoelige plaatsen en fijn en ademend mesh voor een optimaal comfort. De synthetische handpalm is gemaakt van antislipmateriaal om de controle over het stuur te behouden. De handschoen is gemaakt van stevig materiaal zodat deze langer meegaat.
De waterzak HB S.2 (25,95 euro) heeft een totale inhoud van 7 liter (ideaal om allerlei mee te nemen op een MTB-tocht) en een waterzak van 2 liter. Het grootste vak en de zijzak hebben een ritssluiting. De rugzak heeft ook een riem op de buik en de rug zodat hij altijd en overal goed blijft zitten.
De sporthelm 7 XC (45,95 euro) biedt mountainbikers optimale bescherming en is uit één stuk gegoten voor een betere weerstand en bescherming tegen schokken. 17 verluchtingsgaten bieden een goede afvoer van het transpiratievocht. Comfort is verzekerd dankzij de lichtheid, nauwkeurige verstelbaarheid en de padding.
Ridley Noah Fast Frame: aero shaped tubes, integrated brakes, slotted forks en stays, en F-Surface. Shimano Dura-Ace 10-speed mechanisch met Rotor 3D cranks
mini V-brakes dubbed F-Splitfork technologie Interne kabeldoorvoering
4ZA componenten Wielen Cirrus Pro AC58, full carbon clincher 58mm hoog gewicht1.7kg Hubs sealed cartridge bearings 20 double butted spaken voor 24 achter Banden Cirrus Pro 23mm.
Een lichte regenvest is een van de basisvereisten van elke fietser. Endura lanceert met de Pakagilet de opvolger van de Pakajak. Of je nu gaat klimmen met je MTB of met je racefiets, voor een afdaling heb je een regenvest nodig. In tussenseizoenen is een windvest in combinatie met armstukken een volwaardig ademend alternatief voor een jas. Na het succes van de Pakajak lanceert Endura daarom nu de Pakagilet: gemaakt van lichtgewicht ademende materialen, windproof en waterproof. Het paneel op de rug reguleert de lichaamswarmte en elastische materialen houden de vest op zijn plaats. De Endura Pakagilet heeft een doorlopende rits en is afgewerkt met fluoriscerende stroken op armen, schouders en rug. De vest is verkrijgbaar in verschillende kleuren, in een dames- en een herenversie. Prijs: 44.99. Meer info: www.endura.co.uk info: http://www.grinta.be
Koga E-Xtension-S De Nederlandse fabrikant Koga heeft een elektrische fiets ontwikkeld die trapondersteuning biedt tot 35 km/u. Het bedrijf wil zo een gezond alternatief bieden voor woon- werkverkeer. Met de E-Xtension-S wil Koga een gezond, sportief en milieubewust alternatief voor het autogebruik bieden, met name voor woon-werkverkeer voor afstanden tot zon 25 km. Uitvoerige testen bij het bedrijf hebben aangetoond dat de E-bike zeer goed en veilig hanteerbaar is met een snelheid van 30 tot 35 km/u. Het concept is twee jaar geleden geïntroduceerd in Zwitserland en daarmee heeft het bedrijf veel ervaring opgebouwd bij gebruik onder zware omstandigheden. Daaruit kwam onder andere naar voren dat de combinatie van een trapondersteuning tot 35 km/u en een batterij-inhoud van 500 Wh de fietser voldoende power en actieradius biedt. De Koga E-Xtension-S zal tijdens de Eurobike 2013 aan het publiek getoond worden. Meer info: www.koga.com info: http://www.grinta.be
Koga Senko Een wielset van WIT Industries is het canvas waarop Nederlandse kunstenaars zich mogen bewijzen. Wit Industries heeft in totaal vijf kunstenaars gevraagd om hun wielen onder handen te nemen. Rachel Sender is een grafisch ontwerper en illustrator uit Barcelona die nu in Rotterdam werkt. Zij mocht als derde artiest aan het werk. Ze is gefascineerd door gezichten en uitdrukkingen. Tijdens het Rotterdamse carnaval nam ze stiekem foto's van feestende mensen die niet wisten dat ze als inspiratie zouden dienen voor iets dat op wielen zou worden geschilderd. De beschilderde wielen komen terecht in een Koga Senko pistefiets. Elke fiets is een uniek stuk dat met de hand is beschilderd, dus zonder gebruik van prints. Er is slechts één set wielen van gemaakt
Plaatsvervangende MTB rit te Waasmunster (24/02/2013) Geen Omloop Het Nieuwsblad, maar door de sneeuw een kort MTB Ritje te Waasmunster : Koen en the Mayor waren toch richting Vrasene vertrokken en werkten de 50km af. Gigi, Karl, Jurgen, Yves en Kurt maakten er een plaatselijk ritje van in de sneeuw. Tom werd tegemoet gereden naar de Ruyter, maar had al snel kettingproblemen ( Wat je zelf doet, doe je meestal beter... ). De sneeuw lag kraakvers en wij mochten onze bandensporen er in schrijven... prachtig gewoon... maar af en toe gevaarlijk... je weet nooit wat onder de sneeuw ligt of kruipt ... Yves had het met zijn cyclocross af en toe wat moeilijk met de korte bochten, maar eens een single track...Zoef Zoef. De Janettebos werd langs alle kanten gepakt en iedereen vergat de koude. Later bij de Moezen had ook niemand kou meer .. Herr Franz, Polle Pap,Eric en de Mayor kwamen ook nog voorbij. (Verslag Forza Elversele)