Zondag 24 mei Semi Klassieker VWB Memorial Rudy Peerens Met maar liefst 20 leden waren we aanwezig op deze Semi Klassieker te Temse Al was er eentje te laat en eentje dat de MTB tour reed We kozen voor het parcours van de 82 km en kwamen uit aan een gemiddelde van 31,0km Dit was vooral te danken aan het pittig begin, waar met een stevige groep werdt "doorgetrokken" We maakten ook hetb heroptreden mee van Patrick H. (op een Prorace, nieuw). Na een dik jaar afwezigheid, maar met succes alweer in de groep opgenomen en zonder problemen de kilometers afmalend Het parcours van de Memorial is gekend voor en tegenstanders, gelijk hoe, het is een andere richting vanuit Temse vertrekend Verder zat alles weer mee, het weer de wind goede en voldoende bevoorrading De eerste SKL te Temse van het lopende seizoen een succes
De Italiaan Leonardo Bertagnolli heeft de 15e etappe in de Ronde van Italië gewonnen. Onze landgenoot Serge Pauwels won de spurt om de tweede plaats, maar werd genekt door de ploegtactiek. De Rus Denis Mensjov blijft leider.
Leonardo Bertagnolli heeft de 15e rit gewonnen. Serge Pauwels werd tweede, maar was wel de pineut van de dag.
Op een parcours à la Luik-Bastenaken- Luik en onder een loden zon was de Belg Serge Pauwels mee in een kopgroep van 16 man. Van die 16 bleef Pauwels uiteindelijk alleen over met Bertagnolli. De ritzege zat er zeker in, maar vreemd genoeg kreeg Pauwels plots het bevel om te wachten op Cervélo-kopman Sastre.
Maar het groepje-Sastre reed zelf een kloof dicht op Basso en dus bleek Pauwels voor niets ingehouden te hebben. Een tactische blunder van Cervélo, want Bertagnolli kreeg de ritzege zo cadeau.
Frank Vandenbroucke wint dernycriterium in Waregem
Frank Vandenbroucke (Cinelli-Down Under) heeft zaterdagavond het dernycriterium voor eliterenners zonder contract en beloften in Waregem gewonnen. VDB haalde het onder andere van Davy Commeyne en Sep Vanmarcke. Uitslag (15 deelnemers): 1. Frank Vandenbroucke de 70 km in 1u57:00. 2. Davy Commeyne 3. Sep Vanmarcke 4. Julien Vermote; 5. Brian Ligneel; 6. Stijn Huys; 7. Kevin Furnière; 8. Quincy Vens; 9. Ken Vanmarcke; 10. Ibe Vandendriessche; 11. Thomas Debrabandere; 12. Davy Vandamme; 13. Giel Bruyneel; 14. Jens Raes
In het Henegouwse Wodecq was er vandaag een wedstrijd voor onze elites. Wedstrijd over 93 km verdeeld over 10 ronden over een glooiend parcours, dat lichtjes gewijzigd was t.o.v. vorig jaar. 52 Deelneemsters, waarvan velen die ook gisteren hadden gekoerst. Voor onze ploeg waren dat : Ilse, Sarah, Karine C., Carine en Lieve. Met een bijna voltallig Topsport -Vlaanderen team aan de start, wist iedereen natuurlijk al wel waar de klepel hing. De wedstrijd werd volledig door het Topsport team gedomineerd, het moest en het zou een massaspurt worden en zo geschiedde. Jolien DHoore, nog altijd uittredend wereldkampioen bij de juniores, won met gemak voor de Luxemburgse Nathalie Lamborelle en Corine Hierckens. Carine werd 22ste, Lieve 25ste en van Karine C.heb ik spijtig genoeg geen uitslag, want er werden slechts 20 namen op de uitslagenborden doorgegeven. Waarschijnlijk is er maar 1 volledige kopij gemaakt, en die hing ginder aan de muur .. Maar goed, Karine C. reed de wedstrijd met gemak uit. Voor Ilse, verzuurd gevoel in de benen, en Sarah ging het enkele ronden voor het einde te snel. Zij moesten spijtig genoeg, vroegtijdig, de wedstrijd verlaten.
Na een mislukte vrijage met Silence-Lotto hengelt Alesandro Petacchi nu bij Quick Step naar een tijdelijk optreden en dan wel in de Ronde van Frankrijk. De topsprinter van LPR wil graag de Tour rijden,maar zijn ploeg is niet welkom bij ASO. Daarom is Petacchi nu bezig om in juli elders onder dak te komen. Maar zijn kans op slagen lijkt zeer klein. Ook al zou Quick Step baat hebben bij een sprinter nu Tom Boonen de Tour niet mag rijden.
Ik ga op vakantie en neem mee... Bij veel fietsers wordt deze zin afgemaakt met: mijn fiets. Maar wat nu als je met het vliegtuig weggaat. Hoe kun je dan gemakkelijk je fiets vervoeren, zonder dat deze beschadigt? Bijvoorbeeld met de SciCon Atlas Compact.
De Atlas Compact is het kleinere broertje van de reeds bestaande SciCon Atlas fietstransport tas. In de Campast zit dezelfde techniek als in de grote Atlas maar dan in een kleinere versie. Met deze compacte SciCon tas kan één fiets opgeborgen en getransporteerd worden. De Compact combineert het gewicht van een zachte tas met de protectie van een harde koffer. Door gebruik te maken van duurzaam Deniers polyester is de tas licht, stevig en makkelijk draagbaar. Dit soort polyester maakt de Atlas Compact extreem slijtvast en door een speciale behandeling waterafstotend. De impact-absorption constructie en de verwijderbare high-density foam binnenbekleding beschermen de inhoud tegen mogelijke schade. Het frame, in het midden, en de wielen, elk aan één zijkant, worden door de verstelbare velcro straps op hun plaats gehouden. De zware dubbel coverende ritsen verzegelen de fietstas op een snelle en veilige manier. Door de twee voorste en vier achterste zijdelings uitschuifbare wieltjes is het geheel rollend te verplaatsen. Met het ergonomische handvat kan de massa makkelijk gemanipuleerd worden. De SciCon Atlas fietstas is na het demonteren van zadel en stuur geschikt voor het opbergen en transporteren van alle fietsmaten. Zelfs full suspension mountainbikes passen in deze SciCon Atlas Compact fietstransporttas met de afmeting 114 x 25 x 85 cm, een gewicht van 9 kg en een adviesverkoopprijs van 499,90. www.scicon.it
De Fransman Julien Absalon heeft in Madrid de vierde wereldbekermanche mountainbike cross country van het seizoen gewonnen. Roel Paulissen finishte als 10de, Sven Nys als 22ste.
Julien Absalon.
Na de eerste van vijf ronden was er nog een groot peloton samen. Roel Paulissen zat helemaal vooraan in dat peloton. Sven Nys kwam door in 28ste positie. De Brabander schoof stelselmatig op. Na de tweede ronde was hij 25ste, na de derde 18de en na de vierde 17de. In de slotronde moest Nys toch nog enkele renners laten passeren, zodat hij uiteindelijk 22ste werd op 4:49 van de winnaar.
In de tweede ronde gingen Julien Absalon en Ralph Naef ervandoor. Aan het eind van die ronde hadden de Fransman en de Zwitser een halve minuut voorsprong op een groepje van vier: Paulissen, de Spanjaard José Antonio Hermida, de Zwitser Nino Schurter en de Zuid-Afrikaan Burry Standerd.
Absalon en Naef bleven tot de laatste ronde samen. Toen liet de dubbele olympische kampioen zijn medevluchter in de steek. Absalon haalde het met 1:06 voor Naef, de sterk finishende Duitser Moritz Milatz werd derde op 1:59. Marco Aurelio Fontana en Nino Schurter vervolledigden de top-5.
Paulissen en Hermida moesten hun snelle start bekopen. Onze landgenoot kon nog op de 10de plaats beslag leggen (op 2:18), de Spanjaard werd voor eigen volk 13de.
Bij de vrouwen ging de overwinning naar Margarita Fullana. De Spaanse won met 4 seconden voorsprong op de Canadese Marie-Hélène Prémont. De Noorse Lene Byberg finishte op 15 seconden als derde.
WB mountainbike Madrid - Mannen
1. Julien Absalon (Fra) 1u44:32 2. Ralph Naef (Zwi) op 01:06 3. Moritz Milatz (Dui) 01:59 4. Marco Aurelio Fontana (Ita) 02:00 5. Nino Schurter (Zwi) 02:02 ... 10. Roel Paulissen (Bel) 02:18 22. Sven Nys (Bel) 04:49
De Franse ex-prof Laurent Jalabert is de nieuwe bondscoach van het Franse wielrennen. Hij neemt de fakkel over van Frédéric Moncassin.
De 40-jarige Jalabert, de wereldkampioen tijdrijden van 1997 en jarenlang aanvoerder van de UCI-ranglijst, zette in 2002 een punt achter zijn carrière. Hij was sindsdien actief als commentator op de Franse televisie.
Zaterdag 23 mei Verkenning van de "kleine" JBC voor zondag 14 juni waarin enkele nieuwe stukken weden uitgetest. Met dertien voor een totaal van 82 km wel vertrokken aan The Ranch en daar ook toegekomen, komen dus nog enkele kilometers bij, bij het officiele vertrekpunt in Tielrode 31,5 gemiddeld en eigenlijk de eerste warme dag van het jaar Drinkbussen dus leeg op het einde, daar dienen ze ook voor Morgen SKL te Temse Memorial R. Peerens
De Australiër Simon Gerrans (Cervelo) heeft vandaag de 14e etappe in de Ronde van Italië gewonnen, een rit over 172 km van Campi Bisenzio naar Bologna. Op de slotklim van een tweetal kilometer was hij de sterkste van een kopgroep van 11 renners. De Zwitser Rubens Bertogliati en de Italiaan Francesco Gavazzi werden tweede en derde op respectievelijk 12 en 18 seconden. De Rus Denis Menchov (Rabobank) blijft leider.
Vroege vlucht Terwijl Mark Cavendish en zijn eerste luitenant Mark Renshaw na drie successen en Filippo Pozzato na twee ontgoochelende weken niet meer aan de start kwamen, gingen veertien renners al na twaalf kilometer in de aanval op een parcours dat met vier hellingen en een slotklim uitnodigde tot offensief. De veertien waren de koppels Christopher Froome en Giampaolo Cheula van Barloworld, Simon Gerrans en Philip Deignan van Cervelo, Andriy Grivko en Giovanni Visconti van ISD en de eenzaten Guilaume Bonnafond, Vasily Kiryienka, Francesco Gavazzi, Francesco Reda, Rubens Bertogliati, Evgeni Petrov, Martin Müller en Eduard Vorganov. De ploegmaats van Danilo Di Luca schoten meteen in actie en namen het werk van de ploeg van leider Denis Menchov over zodat de ruime kopgroep niet verder dan 4:30 kon wegrijden.
Geen hulp voor Di Luca Aan de voet van de Mongardino als laatste helling op goed 20 km van de finish was die achterstand dankzij veel werk van zelfs Alessandro Petacchi teruggebracht tot goed anderhalve minuut, maar tijdens en na de klim had Di Luca geen ploegmaats genoeg meer over om de bres echt te dichten. Geen wonder natuurlijk, want die ploeg heeft al veertien dagen aan een stuk het beste van zichzelf gegeven voor twee ritzeges van Petacchi, evenveel van Di Luca plus zes dagen om de roze trui van de kopman te verdedigen.
Grivko plafonneert Het gevolg was dat de winnaar iemand uit de vroege vlucht zou zijn. Uit die kopgroep waren we inmiddels Müller, Visconti en Cheula kwijtgespeeld. Van de elf overlevenden was Grivko de eerste aanvaller op vijf km van de finish. Langer dan de eerste meters van de slotklim zong hij het niet uit. Ook Bertogliati kwam niet ver. Serieuzer werd het toen Froome zijn duivels ontbond. De Britse Keniaan had echter zichzelf overschat. Want op het steilste stuk van de beklimming kon hij zelf niet meer volgen toen Gerrans uit volle kracht doorging. De Australische ploegmakker van Carlos Sastre liet zich niet meer ringeloren en won voor Bertogliati, Gavazzi, Petrov en Deignan. Zijn eerste overwinning van het seizoen nadat hij zesde werd in Luik-Bastenaken-Luik, zevende in de Amstel Gold Race en achtste in de Waalse Pijl.
Tegenstand klassement afschudden Tijdens de slotklim had Di Luca, die elfde eindigde, geprobeerd om zijn tegenstanders in het klassement af te schudden. Denis Menchov, Franco Pellizotti en Stefano Garzelli volgden hem gezwind. Ivan Basso en Levi Leipheimer moesten even een kloof laten, kwamen nog een keer terug maar moesten uiteindelijk drie seconden toegeven aan de top-twee van het klassement.
Philippe Gilbert was de beste Belg met een 22e plaats, op 1'19" van de winnaar
Uitslag Giro - Rit 14: Campi Bisenzio-Bologna (172 km)
Ier Bennett wint zevende rit in eigen land, Eeckhout pakt puntentrui
De Ier Sam Bennett heeft vandaag in eigen land in een massasprint de 7e en voorlaatste etappe in de FDB Insurance Ras (2.2) gewonnen, een rit over 149,6 km van Castlebar naar Clara. Niko Eeckhout werd vierde en pakt de puntentrui. Bert Roesems stond vierde in de stand, maar moest om persoonlijke redenen dringend naar huis.
Sam Bennett Tipperary Dan Morrissey wins Stage Seven Of The FBD Insurance Rás Into Clara
Uitslag: 1. Sam Bennett (Ier) 149,6 km/3u21:43 2. Joachim Tolles (Dui) 3. Jaan Kirsipuu (Est) 4. Niko Eeckhout; 5. Russell Downing (GBr); 6. Nicholas Walker (Aus); 7. Paul Healion (Ier); 8. Ian Wilkinson (GBr); 9. Barry Monaghan (Ier); 10. Luke Roberts (Aus); ...; 65. Benny De Schrooder; 80. Peter Ronsse; 102. Sven De Weerdt
Algemene rangschikking: 1. Simon Richardson (GBr) 27u32:04 2. Mads Christensen (Den) 2:49 3. Jan Barta (Tsj) 3:02 4. Darren Lapthorne (Aus) 3:24; 5. Ian Wilkinson (GBr) 3:29; 6. Chris Newton (GBr) 5:29; 7. Russell Downing (GBr) 6:07; 8. David McCann (Ier) 6:09; 9. Alexander Gottfried (Dui) 6:38; 10. David O'Loughlin (Ier) 6:53; ...; 13. Benny De Schrooder 7:18; 23. Niko Eeckhout 8:45; 33. Peter Ronsse 11:16; 67. Sven De Weerdt 23:58
Niko Eeckhout An Post Sean Kelly Takes The Green Points Jersey Today In Clara
TEMSE - Zondag 24mei organiseert wielertoeristenclub De vier Kronen de vijfde Memorial Rudy Peerens. Inschrijven tussen 9 uur en 11uur aan De Leeuwerck in de Gasthuisstraat 74. Wielertoeristen kiezen uit 60, 80 of 100kilometer en betalen 3 of 3,50euro. Info: www.De4kronen.be
Vandaag 93 dames aanwezig voor de wedstrijd in Begijnendijk. Wedstrijd over een vierkant van 7 km, verdeeld over 14 ronden. Buiten de zonneschijn was ook de wind aanwezig in het Vlaams Brabantse . Wat de wedstrijd betreft kunnen we stellen dat ons ploegske, waarmee al eens gelachen wordt, zich ook vandaag weer heeft getoond in offensieve zin. Ilse, Lieve en Carine waren de aanvallers en werkers van dienst. Ondanks alle kleine schermutselingen bleef de wedstrijd gesloten tot ronde 8, toen Hierckens er vandoor ging en ze later het gezelschap kreeg van Geldhof. Even liet het peloton begaan maar echt veel voorsprong kregen ze niet. ( 45 sec.) Toen een drietal ronden van het einde de groep, onder impuls van Carine en Lieve, genaderd was tot op 100 m., werd er niemand bereid gevonden om het laatste gaatje dicht te rijden en waren de vogels gaan vliegen. Op 1 ronde van het einde was het opnieuw Carine die poogde om het verschil te maken, maar ze kreeg van haar compagnon geen steun en de 2 werden nog gegrepen. Geldhof won de spurt gemakkelijk en hiermee ook de eerste bloemen, dit seizoen. Hierckens was een verdiende 2de. Op een tiental meter??? werd De Vuyst 3de, als winnares van de groepspurt .Carine werd 25ste, Ilse 51ste, Lieve 59ste, Karine C.67ste en Ellen 75ste. Vandaag mogen we fier zijn op ons ploegske, dat tenminste heeft geprobeerd om er iets van te maken. Niet iedereen fietst met die ingesteldheid rond ..
Morgen 23/5 wedstrijd in Wodecq voor de elites en in Zoersel, voor de jeugd. (veslag Beneluxteam)
De Ier Paul Healion heeft in eigen land de zesde etappe van de FDB Insurance Ras (2.2) gewonnen, over 159,2 km tussen Scariff en Castlebar. Hij hield Jaan Kirsipuu van een tweede ritzege. Niko Eeckhout eindigde als vierde in de massaspurt. Bert Roesems blijft vierde in het klassement. Uitslag: 1. Paul Healion (Ier) in 3u45:26 2. Jaan Kirsipuu (Est) 3. Nicholas Walker (Aus) 4. Niko Eeckhout; 5. Kasper Jebjerg (Den); 6. Jaco Venter (ZAF); 7. Joachim Tolles (Dui); 8. Russell Downing (GBr); 9. Sam Bennett (Ier); 10. Mark McNally (Ier) ... 30. Sven De Weerdt; 33. Benny De Schrooder; 36. Bert Roesems; 40. Simon Richardson (GBr); 64. Peter Ronsse
Algemene rangschikking 1. Simon Richardson (GBr) 24u10:21 2. Mads Christensen (Den) 2:49 3. Jan Barta (Tsj) 3:02; 4. Bert Roesems 3:19; 5. Darren Lapthorne (Aus) 3:24; 6. Ian Wilkinson (GBr) 3:29; 7. Chris Newton (GBr) 5:29; 8. Russell Downing (GBr) 6:07; 9. David McCann (Ier) 6:09; 10. Alexander Gottfried (Dui) 6:38 ... 14. Benny De Schrooder 7:18; 24. Niko Eeckhout 8:45; 34. Peter Ronsse 11:16; 70. Sven De Weerdt 23:58
Irelands Paul Healion Takes Stage Six Of The FBD Insurance Rás In Castlebar
Na twee geslaagde optredens in de Benelux Cup meet Sven Nys zich voor het eerst dit seizoen met de absolute wereldtop in de vierde Wereldbeker-manche. In Madrid krijgen de renners een relatief vlakke omloop voorgeschoteld, weliswaar met een gloednieuwe klim waarvan de slotmeters niet berijdbaar zijn. 'Zoals steeds in Madrid gaan details het resultaat bepalen', oordeelt Roel Paulissen. In de tussenstand van de Wereldbeker bezet de Limburger momenteel de zesde plaats. In tegenstelling tot Paulissen vertrekt Nys uiteraard in een ongunstige startpositie, als 77ste op 138 deelnemers. Een serieuze handicap toch voor de kannibaal van Baal .
Mario Cipollini blijkt vanmiddag in de Ronde van Italië een stuntje te hebben uitgehaald. Toen het peloton Lucca passeerde schoof hij ongezien mee in het peloton en reed hij enkele kilometers mee. 'Ik pakte gewoon mijn kans om even een paar goeie vrienden in de groep gedag te zeggen. Het was zeer amusant.'
In het 2010 gamma van Prorace zal het Metis frame beschikbaar zijn in een nieuwe standaardkleur. Dit nieuwe design in uitgevoerd in een stijlvolle rood-witte lakking. Ook de vork wordt bijpassend meegelakt zodat ze één mooi geheel vormt met het frame.
Naast deze standaard lakking blijven de Metis frames ook verkrijgbaar in een Prorace CHYPS lakking naar keuze. Het CHYPS systeem bestaat uit 15 verschillende designs waarbij per design 2 tot 4 kleuren mogen gekozen worden uit de 30 Prorace lakken. Dit betekent dat er letterlijk honderdduizenden mogelijkheden zijn om je frame te laten lakken. In 2010 wordt het systeem nog uitgebreid met enkele nieuwe lakken en nieuwe decals met spectaculaire kleureffecten.
De Metis is een all-round carbonframe met een sloping bovenbuis en een karakteristieke gebogen achtervork. Het frame is uitgerust met het High Performance Headtube (HPH) systeem voor een stijvere constructie en een lager gewicht. De Metis in 2010 kleur is nu reeds beschikbaar. Framesets inclusief vork, balhoofdstel, carbon zadelpen, zadelklem en kettingbeschermingsset hebben een consumentprijs van 1010,- www.prorace.be
De Brit Mark Cavendish (Team Columbia-High Road) heeft vandaag de dertiende etappe in de Ronde van Italië op zijn naam geschreven, over 176 km van Lido di Camaiore naar Firenze. Cavendish was in een massaspurt sneller dan de Italiaan Alessandro Petacchi en de Australiër Allan Davis en behaalde zo zijn derde ritzege van deze Giro. De Rus Denis Menchov (Rabobank) behoudt de roze leiderstrui.
Schröder strandt op 5 kilometer Een rit met weinig geschiedenis werd de dertiende etappe van Lido di Camaiore naar Firenze doorheen de regio van legende Gino Bartali. Na 12 km ontsnapten Leonardo Scarselli, Mikhail Ignatievev en Björn Schröder. Het werd een gecontroleerde ontsnapping die met de goodwill van het peloton bleef duren tot in de finale. Daarin verplichtte Schröder het peloton tot een ferm stukje hardfietsen want de Duitser had de tank in de vlucht met drie niet helemaal leeggereden. Maar op iets meer dan vijf km van de streep moest de renner van Milram toch de handdoek in de ring gooien.
Cavendish oppermachtig Wat volgde was een spurt om duimen en vingers van af te likken zowel inzake voorbereiding als inzake afwerking. In de voorbereiding vocht Mark Renshaw een robbertje schouderduwen uit met Tyler Farrar. De Australiër beslechtte dat in zijn voordeel en schakelde meteen de Amerikaan uit. Vervolgens ging Renshaw met Cavendish in het wiel naar de kop om zijn kopman op het ideale moment af te zetten. Cavendish zette aan, Petacchi probeerde er naartoe te gaan maar slaagde daar niet in. Nummer 3 voor Cavendish was binnen.
Uitslag Giro - Rit 13: Lido di Camaiore - Firenze (176 km)
Op een blog van Sram werden de volgende 3 fotos geplaatst waarop een nieuw Specialized tijdrit frame te zien is. Dit is het eerste frame dat speciaal voor Cancellara gemaakt is.
De verschillen met de oude S-Works Transition zijn er te over. Zo loopt de bovenbuis bij deze nieuwe frames horizontaal in plaats van sloping, de vorkpijp loopt voor het frame langs.
Deze constructie wordt door steeds meer merken toegepast, bijvoorbeeld de Giants van Rabobank maken van een zelfde systeem gebruik.
De Nederlandse partner van Canyon Bicycles GmbH opent 29 Mei haar deuren voor het eerste Canyon Testcenter wereldwijd.
Hoe gaat het testcenter functioneren? Peter Hogenhout, partner van Canyon in België, Nederland en Luxemburg, legt uit: Wij hebben reeds vooraf verschillende ritten uitgezocht, zodat ook rijders die niet uit de buurt komen écht kunnen testen. Eventueel begeleidt door een GPS navigatie systeem kan iedereen de vooraf uitgezochte route in zijn eigen tempo rijden. Het maakt geen verschil of het nu een route over de straat is of in het terrein. Voor elk inzetgebied en ieders niveau biedt Canyon optimale routes aan. Daniel Bley, Marketing Manager van Canyon Bicycles GmbH, voegt toe: Zo iets is in Europa tot nu toe uniek. Wij zullen hier ongeveer 40 fietsen rond om de klok voor testritten aanbieden. Bijna alle series en framematen zullen aanwezig zijn. Via een speciaal Onlinetool kan eenieder reeds vooraf kiezen welke fiets hij wil testen en kan gemakkelijk en relaxt via internet een testrit reserveren. Na een feestelijke opening op 29 Mei zal het Testcenter vanaf 4 Juni altijd op donderdag t/m zaterdag geopend zijn. www.canyon.com
De organisatie van de Vuelta Drenthe heeft nu al meer 5000 deelnemers kunnen inschrijven voor de speciale toerversie van de eerste etappe van de Spaanse ronde. Op de dag van de proloog, zaterdag 29 augustus, kan elke wielerliefhebber zijn eigen Vuelta-etappe rijden met start en finish in Assen. Inschrijven voor de Toerversie La Vuelta 09 kan via www.vueltadrenthe.nl en de rubriek Toerversiepagina. Er kan worden gekozen voor de afstanden 60, 90 en 120 kilometer. De route gaat voor het grootste deel over het traject waar de volgende dag de wereldtop de etappe rijdt met onderweg plaatsen als Eelde, Norg, Hooghalen, Spier, Westerbork en Rolde. Bijzonder is dat de deelnemers bij de start een rondje over het TT Circuit kunnen rijden, waar enkele uren later de profs de proloog gaan fietsen. Er is een officiële tijdregistratie en een sms-service voor familie & vrienden. Onderweg zijn er twee verzorgingsplaatsen. De route is volledig uitgepijld en de deelnemers worden door motorrijders begeleid. Voor bedrijfsteams is er een mogelijkheid om met een Business Team in te schrijven. Zon Team bestaat uit minimaal tien personen. In de TT Hal, grenzend aan het TT Circuit, krijgt elk Business Team een eigen ontvangstmogelijkheid voor zijn teamleden, inclusief een ontbijtbuffet, een teamfoto en een officiële Vueltabidon. Bij terugkomst is er de optie om het lichaam weer aan te sterken met een voedzaam pastabuffet. Op de website www.vueltadrenthe.nl is meer informatie te vinden over zowel de gewone toerversie, als die voor Business Teams. Wielerliefhebbers kunnen nog tot 7 augustus inschrijven.
De Franse sportkrant L'Equipe lanceerde donderdag het bericht dat Alessandro Petacchi mogelijk met Silence-Lotto naar de Tour gaat. De ploeg ontkent.
"Nonsens", zegt ploegleider Marc Sergeant in Gazet van Antwerpen en Het Nieuwsblad over het gerucht in L'Equipe. "Om twee redenen: ten eerste kunnen wij Petacchi niet betalen. En ook sportief is hij niet in onze ploeg in te passen. Iedereen weet dat hij in de spurt een treintje nodig heeft. Evans is en blijft onze man." Vorig jaar mocht Robbie McEwen van Silence-Lotto nog wel mee naar de Tour de France, maar kreeg hij geen mannetjes mee om de spurt aan te trekken.
Zondagmorgen 8 uur aan het Lindenhof, klaar voor onze rit naar Scherpenheuvel.
Elke ploeg die zichzelf een beetje respecteert, moet hier eens geweest zijn !
Met 12 man aan de start, met de zon op de achtergrond en met het nodige enthousiasme kon het niet anders dan een leuke dag worden. Omdat Pat en ikzelf een beetje moesten herstellen van de zware rit van zaterdag (200 km, 16 hellingen en dat tegen 29.8 gemiddeld) en ook omdat de ploeg uit twee snelheden bestaat had ik me voorgenomen om resoluut de kop te nemen en daar het tempo onder controle te houden.
Met 28 gemiddeld kon iedereen goed mee en werd er veel gelachen en gepraat tijdens de rit. Eens in Berlare aangekomen, stonden Bert en Sandra ons op te wachten met een hapje en een drankje. Na nog een paar kleine besprekingen en richtlijnen van onze koersdirecteurs Arno en Kato, konden we onze tocht verder zetten.
Daar aangekomen kon iedereen die dat wenste een kaarsje laten branden voor een vruchtbaar en sportief jaar en eventueel voor andere wensen.Onze Italiaantjes hadden afgesproken met hun vrouwtjes om hun dagje verder te zetten in familiale kring.
Nog een paar vitaminen (rijsttaart en cola) en de weg naar Temse kon ingezet worden. Snel werd duidelijk dat de snelheid drastisch werd opgedreven en we in een rotvaart naar huis zouden gaan. Onder begeleiding van zes kopmannen en een paar windstoppers kon iedereen mee. Niemand heeft moeten opgeven, ook al zijn we niet meer onder de 36 gegaan. 165 km en dit tegen 30 gemiddeld, dit zijn nu enkele cijfers om mee uit te pakken zenne.
Nog een tussenstop in Berlare, afscheid genomen van onze begeleiders en dan de dijk op. Het was dan zondagmiddag 14 uur en dan moet je oppassen ! Er komt dan een ander soort wielerliefhebber op de weg en die hebben nu eenmaal voorrang. Mama's met kindjes, papa's die één keer per jaar op de fiets springen... Je kan dan best uit de weg gaan en dus was de snelheid eruit. Gediciplineerd (?) twee aan twee naar huis.
(niet veralgemenen he freddy, deze discussie wil ik graag aangaan ..., noot van de webmaster)
Het was een leuke dag waar het groepsgevoel volop naar boven kwam. Eén persoon wil ik daarom zeker bedanken. Hij heef alles uitgestippeld, de rit eens op voorhand gereden en alles in goede banen geleid en dat met veel inzet en de nodige stress om er een toffe dag van te maken.
Dag mannen. Het was weeral een prachtige rit onder een heerlijk zonnetje. Bedankt aan de twee trekpaarden, André en Daniel. Toen ik boven op de muur van Geraardsbergen stond, stelde ik vast dat ondanks het feit dat er nog niemand choco was, er toch enkele pannekoeken onder ons waren! Tot zondag. (Versag WTC De 4 Kronen)
Ivan Basso's Liquigas Cannondale Slice Hi-Mod Giro d'Italia
Bassos' TT rig loses weight for the Giro
Basso's new machine daalde in gewicht met 0.58kg en weegt nu 8.34kg (18.39lb). Shimano Octalink bottom bracket Vision Trimax Carbon aero unit complete with a proper BB30 shell and bearings. Speedplay Zero Chromoly to Zero Titanium pedals Mavic Comete disc and Io front wheel New Shimano Dura-Ace chain
Menchov neemt de roze leiderstrui over van Di Luca.
Stefano Garzelli was de man naar wie iedereen zich kon richten.
Leipheimer verloor voor het eerst dit seizoen een tijdrit.
De Rus Denis Menchov (Rabobank) heeft de twaalfde etappe in de Ronde van Italië gewonnen, een individuele tijdrit over 60,6 km tussen Sestri Levante en Riomaggiore. Hij is meteen de nieuwe drager van de roze leiderstrui. Menchov klokte af na 1u34:29 en was daarmee 20 seconden sneller dan de Amerikaan Levi Leipheimer en 1:03 dan de Italiaan Stefano Garzelli.
Danilo Di Luca (LPR Brakes) werd zesde op 1:54 en verloor zijn leidersplaats in het algemene klassement aan Denis Menchov. De Italiaan is nu tweede met een achterstand van 34 seconden. Leipheimer is derde op 40 seconden van Menchov.
Garzelli verrast Een monsterachtige tijdrit over 60 km met twee zware beklimmingen zou deze twaalfde etappe van de Giro van het eeuwfeest worden en die verwachtingen werden ruimschoot ingelost. Toch blijven de verschillen tussen de eerste drie in het klassement klein, ook al kregen we serieuze tijdsverschillen.
De man naar wie iedereen zich kon richten was tot verrassing van velen Stefano Garzelli. De bijna 36-jarige uit Varese zette vanaf tussenpunt twee en ook bij de finish de beste tijd neer vooraleer de grote namen er aankwamen. Na de beklimming van de Passo del Bracco na liefst negentien km klimmen stond de besttijd al even verrassend op naam van Gabriele Bosisio, de eerste luitenant van Danilo Di Luca die 32:53 liet optekenen.
Menchov neemt over Slechts een man was bekwaam om die tijd te verbeteren. Het was Denis Menchov die zeventien seconden sneller gereden had. De Rus zette Leipheimer en Scarponi daar al op achttien seconden, Di Luca op 43 en Pellizotti op 44. Groter waren de verliezen daar al voor Sastre (+ 58 sec), Armstrong (+ 59 sec) en Basso (+ 1min03). Michael Rogers, de nummer drie in het klassement was daar met een achterstand van 1:37 al helemaal door het ijs gezakt.
Bij het tweede tussenpunt na 34 km in Levanto op het laagste punt van het parcours stond Garzelli dus met de beste tijd met 52:50. Menchov nam er de kop over met een tijd van 52:38 en zette Garzeli op twaalf seconden, Bosisio op dertien, Leipheimer op vijftien, Pellizotti op 20, Armstrong op 41 en Di Luca op 46. Het verval zette zich door voor Basso op 1:12, Sastre op 1:16 en Rogers op 1:26.
Eerste tijdritverlies Leipheimer Op de tweede col zette Menchov even sterk door als op de eerste. Op de Passo del Termine kwam hij na 44,5 km door in een tijd van 1u13:53. Leipheimer volgde er op 34 sec, Garzelli op 1:04, Pellizotti op 1:36 en Di Luca op 1:46. Menchov kende een beetje verval op weg naar de finish en Leipheimer had alles op het slotgedeelte gezet maar de Rus bleef wel winnaar. De Amerikaan, die zijn eerste tijdritverlies van het seizoen leed, kon de schade beperken tot twintig seconden. Garzelli bleef een mooie derde op 1:03 voor een even verrassende Janez Brajkovic op 1:14.
De Greef eerste Belg Franco Pellizotti bewees met een vijfde tijd op 1:27 dat hij bij Liquigas het kopmanschap meer verdient dan Ivan Basso en Danilo Di Luca werd mooi zesde op 1:57. Bijna de achterstand die hij enkele dagen geleden al ingecalculeerd had. Eerste Belg werd Françis De Greef in een tijd van 1u39:41. Kevin Seeldraeyers verloor meer dan zeven minuten en valt uit de top twintig van het klassement.
Nicholas Walker heeft na de vierde ook de vijfde etappe in de FDB Insurance Ras gewonnen. In de Ierse etappekoers van het niveau 2.2 was de Australiër van Cinelli-Down Under na 155 kilometer het snelst in de massasprint. Hij bleef de Let Jaan Kirsipuu en de Brit Ian Wilkinson, winaars van respectievelijk de tweede en derde etappe, voor. De leiding bleef in handen van de Brit Simon Richardson.
Nicholas Walker Australia Cinelli-Down Under Pips Jaan Kirsipuu Giant Veolia Norway To Win Stage 5 Of The FBD Insurance In Scarriff
Donderdag 21 mei OH Hemelvaart Wat voor sommigen een bedevaart werdt, wordt was er bij ons een oefenrit. Dat is dus een rit voor in het ritme te komen met dank aan de kopmannen J&J Eenn rit van 92 km met een gemiddelde van was het nu 33 of net niet dan was het toch 32,9 Maar ja de wind , het weer de omstandigheden , géén lekke banden het parcours alles zat dus mee. Met 16 vandaag al bij al een goeie opkomst De finale werdt nog pittig gekleurd door Danny & Tim Vooral het manoeuver van Tim in Elversele (rondpunt links nemen) kon op weinig appriciatie rekenen van de politie Gelukkig stak de Lijn een helpend "stopje" en waren ze weg Het ledenaantal tikt ondertussen ook nog aan en momenteel met 41 leden ik denk nooit met meer geweest, nu moeten ze enkel nog komen rijden
Alessandro Petacchi wil in juli graag starten in de Ronde van Frankrijk. Hij hoopt, dat hij dat kan doen in dienst van de Belgische formatie van Silence-Lotto. Zijn eigen ploeg LPR is door ASO niet uitgenodigd voor de Tour. Bij Silence is men verrast door het geluid van Petacchi, maar men overweegt geen echte tussentijdse transfer. Er zou dan, als de reglementen dat ook nog eens toestaan, een alternatieve en tijdelijke overeenkomst moeten worden afgesloten.
De Zwitser Fabian Cancellara zet vroegtijdig een punt achter zijn Ronde van Italië. De olympische tijdritkampioen ging vandaag niet van start in de zestig kilometer lange tijdrit uit deze Giro.
"Het was sowieso gepland dat ik het hier Italië van dag tot dag ging bekijken", aldus 'Spartacus'. "Ik ben tevreden over hetgeen wat ik tot hiertoe reed. Bovendien is de atmosfeer in 'de laars' altijd erg leuk. In de toekomst wil ik zeker nog terugkeren."
Cancellara had tot nog toe een seizoen om snel te vergeten. De Saxokopman zag zijn hele klassieke voorjaar in het water vallen door een val op het schouderblad begin maart. De winnaar van onder meer Parijs-Roubaix en Milaan-Sanremo wil nu toe werken naar de Ronde van Frankrijk.
Pozzato gaat door ondanks blessures
In de elfde rit van de Giro d'Italia was Filippo Pozzato de pechvogel van de dag. De Italiaan van Katusha kwam gisteren ten val in de afdaling van de Turchino. Na medisch onderzoek bleek dat het bij schaafwonden aan de dij en de knie bleef. Desondanks zet 'Pippo' deze Giro verder en hoopt hij binnen anderhalve week Rome te bereiken.
Nicholas Walker van Cinelli-Down Under, het team van manager Nico Mattan, heeft de vierde etappe in de FDB Insurance Ras gewonnen. Hij was de beste in een spurt na een rit over 178,1 km tussen Cahirciveen en Killoglin.
Niko Eeckhout werd vijfde, Benny De Schrooder zevende. De Brit Simon Richardson is de nieuwe leider en Bert Roesems is opgeklommen naar de vijfde plaats.
Uitslag
1. Nicholas Walker (Aus/Cinelli-Down Under) 178,1 km/4u20:55 2. Jan Barta (Tsj) 3. Russell Downing (GBr) 4. Jaco Venter (ZAf) 5. Niko Eeckhout;
Overwrite title
1. Simon Richardson (GBr) 16u54:44 2. Mads Christensen (Den) 2:49 3. Jan Barta (Tsj) 3:02 4. Darren Lapthorne (Aus) 3:24 5. Bert Roesems
Nicholas Walker Australia Cinelli-Down Under Stage Winner In Killorglin
Als je een hekel hebt aan een zadeltasje kun je natuurlijk van alles los in je fietsshirt stoppen. En om je mobieltje te beschermen tegen de gevolgen van een regenbui kun je natuurlijk een plastic zakje gebruiken. Of . je kunt kiezen voor de nieuwe Lezyne Smart Wallet.
Een soort portefeuille met aparte vakjes voor de Multi-tool, een plaksetje, bandenlichters, wat geld, je VWB, WBV pasje of ID-kaart en een waterdicht hoesje voor je mobieltje.
Het geheel wordt gesloten met behulp van een klittenband strook en past precies in een van de zakken van je wielershirt. Aan u de beoordeling of de Lezyne Smart Wallet slim, slimmer of het slimst is. Innovatief is het zeker!
De Lezyne Smart Wallet heeft een adviesverkoopprijs van 19,90.
Mark Cavendish heeft z'n tweede etappezege in deze Giro veroverd. De Brit van Team Colombia was in Arenzano sneller dan Tyler Farrar in een sprint. Danilo Di Luca behoudt de roze trui. Door 2 opgaves schuift Seeldrayers door naar de 14e plek in de stand. De 10e rit voerde het peloton over een deel van het parcours van Milaan-Sanremo. Dat inspireerde de renners tot een dolle beginfase.
Uiteindelijk mochten Isajtsjev en later Marzano wat publiciteit nemen met een vlucht. Maar met de Turchino in zicht liep alles samen. Op die klim nam Astana het heft in handen en in de afdaling leidde Armstrong het peloton. Grote verschillen kwamen er niet, want opnieuw kwam alles weer bijeen. Niemand kon een massasprint ontlopen en daarin stormde Mark Cavendish onhoudbaar naar zijn 2e ritzege in deze Giro.
KUL optimaliseert houding wielrenner in functie van luchtweerstand
Aan de K.U.Leuven is een systeem ontwikkeld om de houding van de sporter te optimaliseren in functie van de luchtweerstand. Het systeem is toepasbaar in sporten waar luchtweerstand de prestatie beïnvloedt zoals wielrennen, duatlon en triatlon. De onderzoekers werkten een computermodel uit waarbij een driedimensionale scan van de sporter op computer in een gemodelleerde luchtstroom geplaatst wordt. Het gaat om een wereldprimeur.
Uithouding In het onderzoek van het onderzoekscentrum Topsport ABC aan de KUL, naar de evaluatie en optimalisatie van het fietsprestatievermogen van de wielrenner, lag het accent tot nu toe op de factoren uithouding, spierkracht en traptechniek. Zo werd een isokinetische ergometer ontwikkeld die toelaat om bij renners op hun eigen fiets de maximale trapkracht en traptechniek te evalueren bij verschillende trapfrequenties.
Luchtstroming In het nieuwe onderzoek werd samengewerkt met het departement Bouwkunde aan de K.U.Leuven en de faculteit Bouwkunde van de Technische Universiteit Eindhoven. Er werd gebruik gemaakt van de expertise die zij ontwikkeld hebben inzake computerberekeningen van de luchtstroming in en rond objecten zoals gebouwen, schepen, fietsen en het menselijk lichaam. Hiermee kan de luchtweerstand die atleten ondervinden in detail geanalyseerd worden.
Iljo Keisse kijkt uit naar zijn heroptreden in een zesdaagse. De in opspraak geraakte renner wil aan de zijde van Danny Stam hernemen in de zomerzesdaagse van Fiorenzuola d'Arda, die van start gaat op 1 juli.
Keisse vond werk bij John Saey Cycling.
Keisse stond bijna een half jaar aan de kant, nadat hij eind november, op de slotdag van de Zesdaagse van Gent, positief testte op het gebruik van cathine en HCT. Keisse, die door zijn team Topsport Vlaanderen ontslagen werd, riskeert een schorsing van twee jaar.
De 26-jarige Gentenaar pleit onschuldig en probeert dat te bewijzen voor de disciplinaire commissie van de Koninklijke Belgische Wielrijdersbond (KBWB). In afwachting van een definitief verdict, mag hij blijven fietsen.
De renner vond als eliterenner zonder contract onderdak bij zijn oude werkgever John Saey Cycling Team.
Alweer een puik resultaat voor Kevin Seeldraeyers in de Giro, die 20ste eindigde op 1'34" van Di Luca. Hij pakte zelfs vijf seconden op zijn concurrent voor de witte trui, Thomas Lövkvist. 'Maar er zat eigenlijk meer in', mokte Seele achteraf. 'Ik had last van diarree vandaag, en moest twee keer het bos in spurten. Toen ik een derde keer moest, ging het veel te snel in het peloton. Dus zat er maar één ding op: me laten afzakken naar de volgwagen, truitje uit en broek naar beneden. En dan kakken in een koersklakske, dat ze onder mij hielden. (grinnikt) Comfortabel is anders.'
Seeldraeyers had ook in de eerste etappe al last van diarree, en deed daarom niet langer energiedrank in zijn drinkbus, maar water en Aquarius. 'Dat hielp, dus ik denk dat het nu aan iets anders lag. Misschien een slecht ei dat ik 's ochtends gegeten heb.'
De Est Jaan Kirsipuu (Team Giant-Veoila) heeft de 3e rit van Cobh naar Cahirciveen (189 km) in de 57e editie van de Ierse FBD Insurance Rás (2.2) gewonnen voor Chris Newton (Rapha Condor), David McCann (Irish National Team) en Brian Kenneally (Engraveit.ie). De Belg Nico Eeckhout (An Post - Sean Kelly Team) won op 0.51 de sprint van het peloton. Ian Wilkinson (Team Halfords-Bike Hut) is leider in de stand.
Nog even de high lights. Het crankstel is een Hollowtech II-uitvoering met de Hollowglide-technologie: het buitenste kettingblad is hol. Verkrijgbaar in dubbel, compact en triple (52-39-30T). Er zijn twee type voorderailleurs - een voor dubbel en een voor triple - en twee RD-6700-achterderaileurs. Bij de nieuwe ST-6700 Dual Control shifters met composiet remgrepen lopen de kabels lopen langs het stuur. De 6700-groep in dubbel uitvoering is verkrijgbaar vanaf juli 2009, de triplegroep iets later.
Di Luca: 'Wil mijn streekgenoten uit de Abruzzen steunen'
Danilo Di Luca verstevigde met ritwinst zijn leidersplaats in de Giro. Hij wil met de roze trui zijn streekgenoten uit de Abruzzen steunen die onlangs getroffen werden door een zware aardbeving.
"Het is mijn missie, ik wil de roze trui dragen tot in Rome om hen te helpen, om steun te bieden aan de inwoners van mijn regio zodat ze het trauma te boven komen en opnieuw kunnen bouwen aan een betere toekomst," aldus rozetruidrager Danilo Di Luca.
"Ik ben begonnen aan deze Giro met de gedachte dat ik kon winnen. Ik heb aan mijn concurrenten getoond dat ik de Di Luca ben van 2007, toen ik de Giro won. Nu heb ik echter twee extra jaren ervaring en ben ik volwassener geworden, dat is zeer belangrijk. Ik ben zekerder tijdens de afdalingen en ben tactisch sterker geworden. Dit alles maakt dat ik sterker gestart ben dan in 2007."
"In de derde week van de Giro zijn er nog altijd beklimmingen, maar ze zijn niet meer zo zwaar als die in de Giro van twee jaar geleden. Vandaag heb ik gereden alsof het om een klassieker ging. De rit leek met zijn afstand en zijn finale op Luik-Bastenaken-Luik, op mijn maat gesneden dus," sloot Di Luca af.
3Action Guarana ? Speed on top is een voedingssupplement van 3Action op basis van guarana, vitamines en magnesium.
3Action Guarana bevat guarana (1.500 mg per ampul) met een natuurlijke actieve vorm van cafeïne (150 mg per ampul). Guarana is een natuurlijk extract, dat de eigenschap bevat vermoeidheid te verdrijven en zowel de concentratie als de energie tijdens de inspanning te verhogen.
3Action Guarana zorgt dus voor een oppeppend (prestatiebevorderend) effect. Dankzij de toevoeging van peppermint, heeft dit supplement eveneens de eigenschap de luchtwegen te openen en heeft het bovendien een erg lekkere smaak.
3Action Guarana wordt gebruikt vóór of tijdens de inspanning en geeft het lichaam een echte energieboost! Je betaalt 1,95 euro voor een ampul van 25 ml. Meer info via www.3action.be.
Op zondag 28 juni worden de worstenhelmen, wollen truien en fietsen met versnellingen op het kader weer vanonder het stof gehaald op de tweede RetroRonde van Vlaanderen.
(foto crvv)
Alle fietsers in replica outfit op een mountainbike of fiets ouder dan 20 jaar mogen deelnemen aan het evenement. Wie gebruik maakt van een koersfiets ouder dan 20 jaar en jonger dan 150 jaar, met versnellingen op het frame (of een retromodel zonder versnellingen), voethaken met riempjes en in retro-outfit ouder dan 20 jaar, komt zelfs in aanmerking voor 'De Ravissantste RetroRondeRenner'.
Het parcours van de RetroRonde bestaat uit twee lussen. Een eerste lus loopt over een rustig glooiend landschap langsheen charmante dorpjes. De tweede lus is de naam (Retro)Ronde van Vlaanderen waardig en bevat enkele pittige kasseihellingen.
Liefst twee uitgevers brengen deze periode een woordenboek over de wielersport op de markt. Uitgeverij Van Dale komt met het Wielersportwoordenboek en Thomas Rap presenteert het Groot Wielerwoordenboek.
De woordenboeken geven de betekenis van de talloze typische wieleruitdrukkingen. Het Wielersportwoordenboek telt 2338 woorden die zijn ingeklemd tussen de woorden afloper en zweetdief. Zo komen de calimerohelm en de derny (genoemd naar Roger Derny) aan bod. Aan dit boek werkten de Koninklijke Nederlandsche Wielren Unie, de Koninklijke Belgische Wielrijdersbond en de Dopingautoriteit mee.
Thomas Rap noemt zijn Groot Wielerwoordenboek een compleet naslagwerk. Daarin kan worden nagezocht wie chéri-pipi werd genoemd en wie het verdriet van België was. Hoeveel liefhebbers weten wat de uitspraak 'drie wespen en een gesneden brood' van Johan Museeuw betekende? Het was een code voor 'inkopen' doen bij José Landuyt, veearts én handelaar in doping.
Oppermachtige Di Luca zet de toon in langste Giro-rit
Danilo Di Luca heeft zijn roze trui in de langste rit van de Giro meer glans gegeven. De Italiaan reed op een slotklim van 400 meter alle concurrenten uit zijn wiel en stortte zich als een gek in de afdaling. Aan de streep had hij tien seconden voorsprong op Pellizotti, Sastre en Menchov. De jonge Lövkvist is het grootste slachtoffer van deze lastige rit. De Zweed verloor veel tijd en is zijn tweede plaats kwijt.
Garzelli gaat solo De tiende rit ging over 262 kilometer van Cuneo naar Pinerolo. Di Luca moest de hele dag rustig afwachten in het peloton. Stefano Garzelli ging al vroeg in de aanval en bleef tot op de slotklim aan de leiding rijden. In het peloton kwam er reactie van enkele renners, maar uiteindelijk konden enkel Grivko en Visconti de achtervolging inzetten. Dat duurde behoorlijk lang, want Garzelli liet het tempo niet zakken. Hij kwam als eerste boven op Sestrière, de langste klim van de dag.
Liquigas rijdt kloof dicht Pas op 25 kilometer van de streep hadden Grivko en Visconti de leider te pakken. Dat heeft veel energie gekost en op de slotklim moest Grivko meteen lossen. In het peloton kregen de mannen van Di Luca vooraan het gezelschap van Liquigas (voor Basso) en zelfs van Team Columbia (voor Lövkvist en Rogers). De voorsprong van de leiders zakte snel tot minder dan één minuut.
Pellizotti op slotklim Pellizotti besloot Garzelli als springplank te gebruiken en zette de aanval in. Hij had zijn landgenoot snel te pakken, maar Garzelli probeerde toch nog even aan te klampen. Op de top bleef Pellizotti toch alleen over en hij begon als favoriet aan de afdaling. Zijn teamgenoot, Ivan Basso, had het lastig in die afdaling en verloor dure seconden. Thomas Lövkvist was vooraan niet meer te bespeuren. Lance Armstrong kon lang aanklampen, maar moest de favorieten toch laten gaan.
Di Luca demonstreert Di Luca had geen angst om te vallen en had al snel het wiel van Pellizotti te pakken. Beneden kregen ze ook het gezelschap van Arroyo, Sastre en Menchov. Met vijf begonnen ze aan een lastige bult van 400 kilometer aan twaalf procent die alles nog overhoop kon gooien. Di Luca besloot te demonstreren en reed iedereen uit het wiel. Arroyo kon het tempo niet aan en moest lossen.
Menchov klimt naar twee Di Luca reed als een gek naar beneden en kwam met tien seconden voorsprong als eerste over de streep. Bijzonder knap hoe de Italiaan met z'n tweede ritzege demonstreert wie in deze Giro baas is. Pellizotti was tweede, Menchov derde. De Rus van Rabobank neemt in het klassement de tweede plaats over van Thomas Lövkvist. Die verloor ruim twee minuten en zakt weg. Di Luca heeft met het oog op de monsterlijke tijdrit van zaterdag één minuut en twintig seconden voorsprong op Menchov.
Johan Bruyneel, de manager van de Kazachse wielerformatie Astana, heeft laten weten dat de financiële problemen van het team nog niet helemaal van de baan zijn.
Tot nu toe werd nog maar een deel van het geld gestort dat moet dienen om de salarissen van de renners en de omkadering te betalen.
"Alles is nog niet helemaal in orde. Na de gebeurtenissen van de voorbije dagen is er wel vanalles aan het bewegen. Er werd geld gestort, maar we wachten nog op de rest", klinkt het bij Bruyneel.
De sponsors van Astana hebben de salarissen van april van de renners en de omkadering nog niet betaald. Een mogelijke reden hiervoor wordt gezocht in de wens van de Kazach Alexandre Vinokourov om terug te keren in het team dat hij zelf oprichtte voor zijn dopingschorsing.
De renners zelf zijn dinsdag in de Giro opnieuw van start gegaan met de trui waarop de naam van het team nagenoeg onleesbaar is.
Astana betaalt deels
De renners en het personeel van de Astana-wielerploeg hebben een deel van het achterstallige loon ontvangen. Johan Bruyneel zei tegen Cyclingnews: ,,De zaken beginnen in beweging te komen, maar we wachten nog altijd op het laatste geld. Pas dan is de kwestie afgedaan.'' De sponsors kregen onlangs van de UCI te horen dat er voor 1 juni betaald dient te worden omdat anders de licentie om te mogen rijden vervalt. De renners rijden sinds vorige week met shirts waarop de sponsornamen vervaagd zijn. Ook vandaag werd in die tricots gestart.
Een motard van de Italiaanse pers is in Italië om het leven gekomen bij een verkeersongeval.
De 69-jarige Fabio Saccani was op weg naar de start van de tiende rit in de Ronde van Italië in Cuneo toen hij betrokken raakte bij het ongeval. Hij was al aan zijn 33ste Giro toe. Het peloton zal voor de start van de elfde etappe een minuut stilte in acht nemen.
In Tervuren gaat volgende week woensdag de eerste rit van de Tempo-Team Ronde van België van start. Naast Quick Step, Rabobank en Silence-Lotto is het vooral uitkijken naar het Russische Team Katusha.
Editie 2009 van de Tempo-Team Ronde van België opent de debatten op 27 mei met start en aankomst in Tervuren. Vier dagen later zal een tijdrit in Herzele over de opvolger van Stijn Devolder beslissen. Ondertussen trekt de karavaan langs Buggenhout, Knokke-Heist,Temse en het Luikse Fléron.
Voor de favorieten op de eindzege is het uitkijken naar Quick Step, Silence-Lotto, Rabobank en Team Katusha. Quick Step komt onder meer met hardrijder Sebastien Rosseler aan de start en mikt ongetwijfeld op de snelle benen van Steven De Jongh en Wouter Weylandt. Die zullen het in een spurt wel mogen opnemen tegen het treintje van Team Katusha met Gert Steegmans, Robbie McEwen en Kenny De Haes.
Sergei Ivanov - winnaar van de jongste Amstel Gold Race - lijkt dan weer de geknipte man voor Team Katusha te zijn voor het podium in Herzele. Rabobank neemt ex-Nederlands kampioen tijdrijden Stef Clement mee, naast ook Nick Nuyens en spurtbom Graeme Brown. Silence-Lotto rekent vooral op Belgisch kampioen Jurgen Roelandts, Greg Van Avermaet en tempobeul Johan Vansummeren.
De eerste fabrikanten hebben hun 2010 producten klaar, Ritchey zal tijdens de Eurobike een super-de-hyper carbon mountainbike wielset introduceren.
Naast de al bekende Pro, Comp en WCS modellijn heeft Ritchey al een tijd geleden de Superlogic serie aangekondigd.
Naast een stuur- en stuurpen combinatie zullen nu dus ook wielen de 'Superlogic' sticker mogen dragen.
Die Superlogic sticker betekent iets als 'ultiem, kan niet beter' en in dit geval lijkt dat helemaal te kloppen. Het zijn echte wedstrijdwielen. Het Swisspower MTB team rijdt bij wijze van test al twee maanden met de Tube versie en Dugast banden. Voor alle gewone stervelingen is er ook een draadversie voorzien.
De wielen zijn gebouwd rond de bekende DT190 naven, DT Aerolite spaken en een volledig carbon velg. het voorwiel weegt slechts 601 gram, het achterwiel 727. Of het totaalgewicht van 1328 gram een record is weten wij niet zeker maar het kan niet veel schelen. Toch verwachten wij niet dat de Superlogic wielen alleen voor vedergewichten geschikt zijn, de velgen zijn 25mm breed en geschikt voor brede banden. Ook zal er een versie geschikt voor een 15mm steekas beschikbaar komen.
De prijs van al dit moois? 2080,- Gelukkig heb je nog even tijd om te sparen, ze zullen pas eind deze zomer in de winkel liggen.
In de Ronde van Italië had het vandaag om de koninginnenrit moeten gaan. Maar door allerlei oorzaken zijn de cols van Maddalena (Larche), Izoard en Montgenèvre weggevallen. Doch wat resteert is ook mooi. De tiende etappe gaat van Cuneo naar Pinerolo over een afstand van liefst 262 kilometer. Onderweg is er na 139,4 kilometer de beklimming van Moncenisio (1.432 meter hoog, 1ste categorie). Na 201,5 kilometer is Sestrière aan de beurt. Dat ligt op een hoogte van 2.035 meter (1ste categorie) en is in deze Giro het dak van de Ronde, oftewel de Cima Coppi. Tenslotte is er na 252,3 kilometer nog Pramartino (918 m, 2de categorie). Ook de finish is nog even venijnig. De start in Cuneo is om 10.00 uur en de finish in Pinerolo wordt verwacht tussen 16.53 uur en 17.42 uur.
De Italiaan Danilo Di Luca van LPR rijdt in de roze leiderstrui
Koninklijke School voor Onderofficieren Kwartier Kolonel Vlieger Renson Luikersteenweg 371 3800 Sint-Truiden
Tel : 011/70.22.02 Fax : 011/70.26.00
Op 27 mei 2009 organiseert de KSOO de negende editie van de Sponsor Action for Families ten voordele van de peterinstellingen van de Campus en de gehandicapteninstellingen uit de omgeving van Sint-Truiden en Waremme
Revor-Jartazi zit in financiële problemen. Alle contracten met de wegrenners worden stopgezet. De veldritploeg blijft wel gewoon bestaan. "Ons crossteam stond niet ter discussie", luidt het.
Revor-Jartazi heeft Steven Baeckelandt de opdracht gegeven om schoon schip te maken. "Ik speel een beetje curator", zegt hij. Hij ontsloeg alvast de ploegleider van de wegrenners, André Tummeleer.
"Maar onze crossploeg heeft nooit ter discussie gestaan. De crossers, onder wie Erwin Vervecken en Jan Soetens, zijn eind april nog op stage getrokken naar Benidorm."
"Maar het contract van Ben Berden wordt niet verlengd", zegt Baekelandt nog. "Tenzij hij fors wil inleveren, want op dit moment is Ben overbetaald." Later deze week volgt een gesprek tussen Revor en Berden
Ter ere van het 100-jarig bestaan van de Giro d'Italia reden de renners van de Rabo Wielerploeg zondag in Milaan eenmalig in speciale shirts en met een speciale helm ter herinnering aan 100 jaar Giro. De gedragen shirts en helmen worden door de wielerploeg in samenwerking met de sponsors Agu (kleding) en Giro (helmen) aangeboden op een veilingsite van Ebay. U kunt daar ook bieden op de door Denis Menchov in de Giro voor de tijdritten gebruikte teamfiets. Deze fiets is ter beschikking gesteld door fietsensponsor Giant. De opbrengst komt ten goede aan de stichting Right To Play, opgericht door de drievoudige olympische schaatskampioen Johann Olav Koss. De shirts, helmen en fiets herinneren aan deze bijzondere Giro. Op het door sponsor Agu ontwikkelde en unieke shirt staan naast de huiskleuren oranje, wit en blauw de Italiaanse tricolore op de mouwtjes en de boord. Verder prijkt naast het logo van de 100-jarige Giro een andere, ongebruikelijke naam op shirt, namelijk die van Right To Play. Zondag dragen de renners van de Raboploeg dit bijzondere shirt voor één dag in de speciale etappe die start en eindigt in Milaan, de plaats waar honderd jaar geleden de eerste Giro begon. Een andere trouwe sponsor, Giro, voorziet de renners van bijpassende helmen. Fietsensponsor Giant heeft de fietsen met tricolore stickers aangepast. De op zondag in Milaan gedragen shirts en helmen van de Raboploeg zullen via Ebay worden geveild, evenals een door Giant speciaal beschikbaar gestelde teamfiets van Denis Menchov, die ook door alle Raborenners is gesigneerd. Bovendien hebben Agu en de Rabo Wielerploeg 100 extra shirts laten maken die voor 100 Euro per stuk zullen worden verkocht via de website van Right to Play. (www.righttoplay.nl)
De toestand van Pedro Horrillo (34), zaterdag zwaargewond bij een duik in het ravijn, is er lichtjes op vooruit gegaan. Zondagavond werd hij gedurende drie uur geopereerd aan een gecompliceerde breuk van het linker dijbeen (verschillende breuken, over 18 centimeter) en van de knieschijf (in tien stukken). Een nieuwe scan bevestigde ondertussen dat er geen schade is aan de hersenen of de ruggengraat. Alleen zijn ademhalingsproblemen wekken enige zorg.
Maandagochtend werd Horrillo even bijgebracht uit zijn kunstmatige coma, waarbij hij sprak met een Argentijnse verpleegster. Ondertussen zijn ook zijn echtgenote Lorena en zijn vader Angel in het ziekenhuis van Bergamo aangekomen. Laura, de vrouw van Oscar Freire, kwam hen daar een hart onder de riem steken. Als alles goed gaat kan Horrrillo over anderhalve week verhuisd worden naar het hospitaal van Bilbao.
'Hij zal terug een normaal leven kunnen leiden', zijn de artsen overtuigd. 'Alles laat geloven dat hij ook opnieuw zal kunnen koersen, zij het misschien niet op zijn vroegere niveau.'
Druk weekend voor onze koersende dames - meisjes. Gisteren mocht Kaat alweer de bloemen ontvangen voor een nieuwe overwinning, te Braives. In een spurt met 3 rekende ze fraai af met Karen Verherstraeten en Anisha Vekemans. Vandaag ging ze dus als torenhoog favoriet van start in de zware wedstrijd te Beauraing. Wedstrijd die gold als Waals kampioenschap. Reeds in ronde 3 roffelde ze de aanvalstrom en slechts 2 meisjes konden nog volgen. De volgende ronde begon ze dan maar aan een indrukwekkende solo van ruim 30 km, die ze succesvol en met ruime voorsprong afrondde. Proficiat Kaat je bent een echte topper die altijd spektakel brengt.
In Herenthout was er een wedstrijd voor de allerkleinsten. 30 Jonge gastjes en 1 jonge meid, ons Yenthe, namen hier deel. Yenthe was spijtig genoeg de enige meisjes-deelnemer ze hoopt dat dit snel eens verandert.. Ze werd toch maar mooi 24ste en liet nog 7 jongens achter zich. Goed bezig Yenthe .
Bij onze elites tenslotte, schreven zich 48 dames in voor 81 km over het geaccidenteerde parcours van Beauraing. Voor onze ploeg waren dat : Karine C., Lieve, Ellen en Carine P. De wedstrijd werd hard gemaakt door de wind. Reeds in ronde 3 scheurde de groep in stukken. Carine en Lieve kwamen letterlijk 2 meter te kort om in de kopgroep te zitten. Spijtig, maar niet getreurd, zoals die 2 bezig zijn, komt dat er wel van. 7 Weg dus met alle favorieten, waarvan Kelly Druyts op 2 ronden van het einde nog wegreed, met in haar zog Hierckens Corinne. Druyts won met de vingers in de neus voor Hierckens. Die hierdoor wel Waals kampioene werd. Een minuut later won Brulee de spurt van de rest van de kopgroep. Carine P. zag haar aanvalslust dan toch beloond. In de laatste ronde plaatste ze op de tweede helling van het parcours nog een stevige demarrage. Enkel Godart en ook Nana Steenssens, konden nog terugkomen. Dit trio bleef nog mooi uit de greep van wat restte van het peloton. Carine won verrassend de spurt voor de negende plaats. Mooi zo ! Lieve werd 25ste en Karine C. 28ste. ( na materiaalpech in de laatste kilometer) Voor Ellen ging het na 2 ronden fout.
Opvallende naam in de uitslag van de eerste rit van de FBD Insurance RAS in Ierland: Jaan Kirsipuu. De inmiddels 39-jarige kampioen van Estland, die in 2009 bij Team Giant-Veoila rijdt, won dit jaar al ritten in de Tour du Maroc en de Tour du Cameroun en werd nu vijfde in Ierland, waar een andere old-timer, Niko Eeckhout (Sean Kelly Team) de rit won voor de Brit Russell Downing en Aussie Nicholas Walker.
Tegen de Deense wielrenner Michael Rasmussen en de Oostenrijkers Bernhard Kohl en Christian Hoffmann (langlaufen) is een strafrechtelijk onderzoek geopend voor handel in dopingproducten.
De drie worden ervan verdacht tegen betaling een centrifuge voor bloeddoping ter beschikking te hebben gesteld van andere sporters. Die centrifuge zouden ze samen met de reeds in beschuldiging gesteld manager Stefan Matschiner hebben gekocht.
Bernhard Kohl, die vorig jaar na zijn dopingbekentenissen zijn bergtrui en derde plaats in de Tour 2008 werd ontnomen, gaf toe dat hij gebruik had gemaakt van het toestel. Christian Hoffmann en Michael Rasmussen, uitgesloten uit de Tour de France 2007 wegens het ontlopen van dopingcontroles, ontkennen de beschuldiging.
Andreï Tchmil, de grote baas van Katyusha, is niet opgezet met het voorbije voorjaar van Gert Steegmans. 'Een vedette heeft bepaalde verantwoordelijkheden. En dat gaat niet om interviews geven alleen.'
Tchmil, momenteel op bezoek in de Giro, had in het voorbije voorjaar meer verwacht van de laatste winnaar op de Champs Elysées.
'Ik weet dat hij een rugblessure had, maar wij hebben daarvoor het maximale gedaan. Onze dokters hebben hem onderzocht, hij kon naar de beste specialisten gaan. Maar we spreken hier niet over een klein kind, hé. Dit is een volwassen renner, die ook verantwoordelijkheden heeft. Eens je de status van vedette hebt, moet je je daar ook naar gedragen. En dat gaat niet enkel over verschijningen in de krant of op tv, maar ook over prestaties.'
Resultaten
De Moldavische Belg vergelijkt de situatie met die in een doodgewoon bedrijf.
'Als ik vijf maanden voor een firma zou werken en heel die tijd niets zou presteren, wat zou mijn baas dan zeggen? (haalt de schouders op) Hier is het net hetzelfde. Wij geven geen cadeaus. De renners worden betaald om resultaten te rijden. Als dat niet lukt, dan moeten ze maar veranderen van ploeg. Het is mogelijk, heel waarschijnlijk zelfs, dat we dit seizoen enkele contracten opnieuw gaan herbekijken. En als het moet ze gewoon zelfs stopzetten. Pas op, dan spreek ik niet specifiek over Steegmans. Ik heb het over de hele ploeg. Katyusha is gewoon een professionele onderneming, gericht op het bereiken van resultaten. Wie daartoe niet in staat is, moet vervangen worden.'
Al was Steegmans - die nog niet zeker is van een Tourselectie - dit voorjaar natuurlijk geblesseerd. En is het gebrek aan klinkende resultaten te wijten aan een probleem dat niet te voorzien was. Steegmans wou gisteren liever niet reageren.
In de Ronde van Italië is het vandaag de eerste rustdag. Het peloton is gisteravond, na de farce-etappe in Milaan, zo'n 250 kilometer verderop gebracht naar Cuneo om er vandaag uit te blazen van een turbulente eerste week. Hoe je het ook draait of keert: de eerste negen ritten van de jubileum-Giro waren spectaculair en leverden fraaie winnaars op. In het klassement is natuurlijk nog niets beslist. Morgen gaat de Giro verder met de tiende etappe van Cuneo naar Pinerolo over 262 kilometer. Onderweg doemt dan het dak van de Ronde, de Cima Coppi, op in de vorm van Sestrière op een hoogte van 2.035 meter.
De Italiaan Danilo Di Luca van LPR rust vandaag uit in de roze leiderstrui.