Zondag 12 september "Herfstrit" bij Buslot te Dendermonde We zullen het geweten hebben. Een echte herfstrit dus géén nazomer maar traag overtrekkende regenzone Een ander parcours (niet meer over de Temse brug) maar richting Sinaai met bevoorrading aan de Luitentuit Praktisch de ganse morgen regen Met als gevolg lekke banden Filip vooraan en Alain tweemaal achteraan Toch met twaalf aanwezig vandaag (met Pascal erbij) was al volledig kledij De transferts zijn dus begonnen, en een eerste transfert blijkt zich al voltrokken te hebben Totaal van de rit 80 km, 50 km te Dendermonde en een gemiddelde van 30.0 rond Thuis veel kuiswerk en waswerk,
Zondag 05/09/2010: 7 man aanwezig voor de MTB rit. Inschrijven en hup : de eerste helling deed iedereen al naar adem happen. Het schakelen liep nog niet zoals het ,,hoorde,, ! Overijse is duidelijk niet het Soete Waesland. Iedereen dol-enthousiast en de longen onmiddellijk open. De hellingen en afdalingen volgeden elkaar op en de eerste Aqarius smaakte fris. Sommigen wilden niet nat worden en dan rij je naast de plas.... mispoes Broeckie in de modder...sommigen kijken achter zich.... mispoes Christiano op de Pieter ! Gevolg : platte tube vr Christiano. .. gekke afdalingen met uitstekende boomwortels.. mispoes Forza Gorilla op zijn kathedraal...sommigen schakelen bij steile hellingen..mispoes Karls kabel vd derailleur af... gelukkig heeft Pieter handige vingers en den boer een tang . Jurgen had nog een plat bandje en de tweede Aqarius smaakte heerlijk bij Anja ( uitbaatster van www.bnbinbetween.be ) . Je had er kans op een weekendje .. kijk maar eens op de site. Van Terlanen naar het St Agatha Rodebos , kortom : fantastisch MTBiken is het daar. Pieter had toch wat last in de schouder en de ,, rappe,, mistten op het laatste nog een leuke hellling. Voor ons was het een schitterende Gordelrit , hopelijk niet de laatste. De zoete Lindemans smaakte lekker op Pascals terrasje super opgediend door Natasja met de 2 lekkere..... schouderbandjes. Sorry , Moezen.. (verslag Forza Elversele)
Zaterdag 11 september Oefenrit vandaag, en niet zomaar een einde seizoens rit Dik 100 km en een gemiddelde van 32,5 Met 11 leden de baan op, zelfs Jos was aanwezig om zo toch de derde plaats veilig te stellen allezins karakter en doorzetting Hier is nog niets beslist Anderen vonden dan een ritje van één punt dan weer niet belangrijk genoeg voor het klassement en zetten alles op andere ritten met meerdere punten Zo ontbraken enkele "klassements" rijders Er werdt nog een poging ondernomen om snelheidsrecords te breken, maar voorlopig blijft de 68 km van Kurt overeind
Slechts 46 dames aan de start voor de wedstrijd te Massemen maar wat een kwaliteit. Een contingent zeer sterke buitenlanders waaronder Koedooder, Martin, Dijkman,Colclough en andere Hagiwaras onder leiding van onze Belgische kampioene Liesbet De Vocht. Voor onze ploeg slechts 2 dames : Carine en Lieve. Lieve was al voor de wedstrijd niet echt in de koersschwung en moest al snel ondervinden dat het niet haar dagje was. De zeer snelle wedstrijd en ook het bochtige parcours deden hier dan ook geen deugd aan. Ze kwam terecht in een groepje dat achter de feiten moest aankoersen en werd samen met 16 anderen uit de wedstrijd genomen wegens te grote achterstand. Kop op Lieve, zondag is het terug koers. Carine daarentegen had de superbenen van de grote dagen en reed een fantastische wedstrijd. Ei zo na lukte het om met de 6 besten mee te gaan maar niemand wou of kon nog overpakken en zo waren de 6 sterksten gaan vliegen. De voorsprong was nooit echt veel en schommelde meermaals rond de 10 seconden. Maar ook deze achterstand dichtrijden op namen als Koedooder, De Vocht, Debboudt L, Hagiwara, Martin en Arijs was niet makkelijk, laat staan onmogelijk. Wat Carine ook nog probeerde, ze raakte slechts in de laatste ronde weg en mocht samen met Van Den Steen sprinten voor de 10de plaats. 15 seconden later won Hierckens de sprint van de groep, of wat er van over bleef want het werd een echt slagveld. Vooraan was het Vera Koedooder die De Vocht nipt klopte voor de overwinning. Debboudt L. werd verdiend 3de. Morgen wedstrijd voor de jeugd in Kontich. Zondag wedstrijd te Leeuwergem voor de elites. (Verslag Beneluxteam)
Fietsconstructeur Cube wint Eurobike Award en Eurobike Gold Award op de fietsbeurs in Friedrichshafen.
Uit 565 inzendingen voor een Eurobike Award werden 2 Cube-fietsen bekroond. De Elite Super HPC won een gewone Eurobike Award terwijl de
De jury noemde de Cube AMS Super HPC een doordacht lichtgewicht met uitgewerkte look en zonder compromissen. Het Cube-design team won eerder dit jaar al een red dot design award.
De donkere en koude maanden komen er aan, maar dat is geen reden om niet te blijven doorfietsen. Omdat iedereen een andere kougrens heeft, kan je de nieuwe AGU Creatio zelf opbouwen.
De AGU Creatio kan je opbouwen van een shirt korte mouw mét bijbehorende armstukken, naar een shirt lange mouw en een jack. Een nieuw jack voor de sportieve diehards is de AGU Fundum (in 3 kleuren), van waterproof materiaal.
In de damescollectie heeft AGU een mooie AGU Adrina jack en een Arabella collant toegevoegd. Het jack is getailleerd en heeft een windstopper aan de voorzijde, net als de collant overigens. Het naadloze RB-lady zeem is een product uit het Rabo-lab. ROBERT GESINK HANDSCHOEN De intensieve samenwerking met de Rabo Wielerploegen resulteert in nieuwe standaarden voor fietskleding. Zo hebben AGU en Robert Gesink de nieuwe AGU Quartz Neopreen handschoen ontwikkeld. De essentie van deze handschoen is dat hij beter om de polsen sluit, optimale grip heeft en de handen perfect op temperatuur houdt. AGU Creatio. (foto agu)
Hutarovich won er al een etappe mee in de Vuelta: de nieuwe raceschoenen van Shimano in het topsegment, SH-R315. Ook de mountainbikers krijgen een nieuwe topschoen uit Japan met de SH-M315. Het opvallendst aan beide schoenen is het gebruik van een nieuwe synthetische leersoort, genaamd Rovenica, die de schoen licht, stevig en toch soepel houdt. Schoenen zijn verkrijgbaar vanaf oktober.
Na een rijk gevuld leven vol koersen, afzien en vooral heel veel overwinningen stopte Eddy Merckx in 1975 met competitie. Daarna startte hij een fietsenfabriek op om halverwege de jaren 2007 enigszins in een wak te geraken. Maar zie, hij herpakte zich en zocht de samenwerking met nieuwe ploeggenoten. Hij deed de fabriek over aan derden en op technisch vlak trok hij naar Treviso, naar de familie Pinarello. Een mooie, nieuwe collectie ontstond waarvan deze EMX-3 sinds 2009 deel van uitmaakt.
Met handtekening
Het fraai geproduceerde frame is een monocoque 30 HM 12 K carbon model met geovaliseerde buizen, platte liggende achtervork en een bijpassende carbon voorvork. En met de handtekening van Eddy op de bovenbuis. De link met Pinarello is duidelijk voor wie dat wil zien. Goed zichtbaar is dit bij het oversized bracket en de aanduiding van het carbon.
Haaienvin?
Daardoor kunnen we deze 3 enigszins vergelijken met de FP3. De De 58 EMX-3 weegt net geen 1400 gram, de voorvork 530 gram en compleet met een Shimano 6700 groep, Shimano wielset en veel eigen Merckx onderdelen krap 8 kilo. Qua gewicht en meetwaarden komen de twee ook overeen. De torsiestijfheid is 107 Nm/, bracketstijfheid 45 en de voorvork scoort 100. Prima en gewoon goed voor elke rijder!
Over Size
Technisch en optisch staat de EMX-3 zijn mannetje en ook op de weg toont dat Eddy bij de juiste mensen te rade is gegaan. Het Prologo zadel zit verassend goed, het stuur ligt prima in de hand en schakelen en remmen gaat gesmeerd. Even wennen en dan kun je lezen en schrijven met de EMX-3. Hij is gewoon goed, stabiel, zit prima in elkaar en heeft een eigen gezicht.
Vol gaan!
Het is geen goedkope fiets, dat moge duidelijk zijn. En er zijn voldoende andere merken die lichtere en stijvere fietsen bieden voor een lager bedrag. Maar dit is een Merckx en die andere fietsen niet. Een punt van kritiek: de zeer basic Shimano wielen en Conti banden horen niet bij een fiets uit deze prijsklasse. Tip: onderhandel er een ander stel bij of vraag (toch maar) korting voor een wielsetje.
Dit is de Giant TCR Comp 1 Op het eerste gezicht niet veel anders dan de duurdere TCR Advanced fietsen, maar door gebruik te maken van een iets ander carbon kan Giant met de gewone TCR's een mooie fiets neerzetten voor een knappe prijs. De '1' met ondermeer Shimano Ultegra en 105 en DT Swiss wielen kost net geen 2000,-, de '2' met vooral 105 nog geen 1600,- . Beiden hebben dit strakke carbon frame met kabels binnendoor, een rechte over-oversized carbon/alu voorvork en veel eigen onderdelen. www.giant-bicycles.com
Taroka RA-J04 Dit is de Taroka Ra-J04. De wat? een schoolvoorbeeld van wat 'ze' in het verre oosten doen. Stalen, retro, gelugde frames zijn in en 'dus' maken ze daar deze kaders! De prijs van al dat moois is niet bekend; waarschijnlijk zul je een hele partij moeten bestellen. Maar ach, het is wel een knap karretje! Hier nog even alle gegevens: RA-J04 700C CR-MO FRAME/FORK W/LUG SHIMANO ULTEGRA 20-SPD FRAME 700C FULL CR-MO FRAME W/LUG FORK HS-8798 CR-MO FORK W/LUG BRAKE SHIMANO BR-6700 F/R CALIPER BRAKE B/LEVER SHIMANO ST-6700 ALLOY BLACK, W/2P RED CABLE RIM SET AKSIUM F&R OLD100/130MM FOR 10-SPD W/TAPE TIRE C1288 700×20C BLACK W/48MM F/V C/WHEEL SHIMANO FC-6700 50×34T 170MM W/BB B.B.SET SHIMANO INCIUDE CHAIN SHIMANO CN-6700 1/2×3/32 DERAILLEUR-F SHIMANO FD-6700 2-SPD BRAZED ON FOR DOUBLE 10S DERAILLEUR-R SHIMANO RD-6700SS 10-SPD W/O BRACKET S/LEVER SHIMANO ST-6700 L-2S/R-10S, W/2P RED CABLE F/WHEEL SHIMANO CS-6700 12~25T SILVER 10-SPD N.W.:9.44KGS www.taroka.com.
RA-J01 700C FULL CARBON FRAME/FORK SHIMANO DURA-ACE 20-SPD
Bredene 2 september Afgelopen donderdag ( 2 september) was het criterium in Bredene, 44 km over 20 ronden. Niet zo best weer en een stevige zeewind. Er stonden 44 rensters aan de start, 28 nieuwelingen en 16 juniores. Voor het Benelux Team waren dit Sarah, Bo, Julia, Ivy en Nathalie V. Er waren in de eerste helft van de koers redelijk veel aanvalspogingen. Ook Sarah, Bo en Julia probeerden het meermaals. Uiteindelijk was er dan toch een kopgroep gevormd die niet meer zou ingelopen worden. Bo was mee in deze ontsnapping. Het peloton viel niet stil maar écht gereden werd er niet. In het laatste kwart van de koers is Nathalie nog weggeglipt uit het peloton en bleef hangen tussen de kopgroep en het peloton. Ondertussen probeerde Bo de sprint in de kopgroep nog te ontlopen maar werd nipt gegrepen op pakweg 20 meter van de streep. Ivy moest de rol al snel lossen en werd na enkele ronden uit koers gehaald. Bo werd 5e, Sarah 8e, Julia 14e en Nathalie 3e. Ivy's uitslag is onbekend.
Lebbeke 4 september Zaterdag was het voor het eerst een dameskoers in Lebbeke sinds de jaren 70, georganiseerd door de familie De Vlieger. Er stond die dag veel wind en ontsnappen leek een moeilijke opgave. Juniores en nieuwelingen moesten apart koersen. De 24 juniores eerst, over een afstand van 62 km (11 ronden). De eerste ronden werden relatief rustig afgelegd maar wanneer er voor het eerst stevig doorgetrokken werd, scheurde het hele peloton. Even later bleven er nog maar 11 rensters over door een valpartij met onder andere de Belgisch kampioene Eveline Dergent waarbij terugkomen bijna onmogelijk was. Bij deze 11 zaten nog steeds onze 3 rensters Sarah, Julia en Steffy. Er werd mooi rondgedraaid, enkel in de laatste ronde was het vooral kijken naar elkaar voor de sprint. Sarah werd 4e, Steffy 5e en Julia 11e. De nieuwelingen moesten 10 ronden afleggen, goed voor 56 km koers. Van de 33 rensters nam voor het Benelux Team enkel Nathalie V. hier de start. Het was een gesloten wedstrijd en heel het pak bleef steeds samen op slechts 2 meisjes na die de rol moesten lossen. Er waren weinig ontsnappingspogingen en deze draaiden telkens op niets uit. Ook Larissa De Vlieger probeerde in de laatste ronde van haar thuiswedstrijd nog te ontsnappen maar tevergeefs... Het werd dus een massasprint waarin Nathalie 6e werd. verslag: Nathalie beneluxteam
Slechts 57 dames voor de altijd mooie wedstrijd voor dames elite in een zonovergoten Wenduine, wedstrijd die naar goede gewoonte, veel volk op de been bracht. Voor onze ploeg namen deel : Kaat, Inge en Carine. Het werd een geanimeerde wedstrijd met heel veel vluchtpogingen van kleine groepjes. Onze ploeg toonde zich heel bedrijvig, vooral Kaat maar ook Inge, konden vooraan goed meerijden en af en toe meeglippen in een ontsnapping. Hierin was vooral Kaat dan succesvol, want ze geraakte enkele malen weg met enkele medevluchters. Zo geschiedde ook op enkele ronden van het einde, toen ze kon wegrijden samen met Sylvia Debboudt, Ludivine Henrion, Ine Beyen, Kim Schoonbaert, Katie Colclough, Corine Hierckens, Goedele Van Den Steen en Chantal Hoffman. Dit 9 tal werkte goed samen en mocht zich opmaken voor de eindsprint. Hierin was Ludivine een fractie sneller dan Kaat. Ine Beyen werd mooi derde. Prima resultaat alweer voor Kaat, die een heel bedrijvige wedstrijd reed. Inge werd 27ste en Carine 35ste. Morgen wedstrijd voor de elites in Meer, maandag wordt er gestreden te Zonnebeke. Vanaf dinsdag zal ondergetekende terug online zijn hopelijk. (verslag Beneluxteam)
Het Australische Teschner ontwerpt en fabriceert al ruim 20 jaar kaders voor racefietsen. Om deze kaders op de Europese markt te lanceren, is Teschner Bikes een partnerschap aangegaan met Metachon, een Vlaams bedrijf dat zal instaan voor de Europese distributie van het merk.
In haar land van oorsprong geniet het merk Teschner al meer dan 20 jaar algemene bekendheid in de wielerwereld. Met dank aan zijn talent voor geometrie en bike fitting, heeft Peter Teschner, bezieler van de firma, met de jaren een stevige reputatie verworven.
Stephan de Pla, directeur van Metachon, verwoordt het als volgt: "De naam Teschner is in haar land van oorsprong een enorm grote naam. Peter Teschner kan binnen de wielerwereld dan ook op veel aanzien rekenen dank zij zijn unieke benadering van de geometrie van kaders. Maar we willen dit succesverhaal ook naar Europa brengen, te beginnen met de Benelux-landen, aangezien we daar de meest ervaren wielrenners aantreffen."
"Wij gaan enkel voor het allerbeste. Ons bedrijf Metachon zal een leveringsdienst bieden aan een beperkt aantal verdelers. Hiervoor werden enkele professionele mensen opgeleid zoals Henk van Lijsdonk, vroeger mechanicus voor de CSC-ploeg. Zij kunnen een toegevoegde waarde betekenen voor Teschner. In zekere zin zijn we dus verheugd om Teschner van 'down under' naar 'de top' te leiden." teschner
Gilbert krijgt vier ploegmakkers mee voor het WK De Belgische Wereldkampioenschap-selectie is door bondscoach Carlo Bomans bekend gemaakt. Kopman Philippe Gilbert krijgt ondersteuning van vier ploegmaats bij Omega Pharma-Lotto. Daarnaast is er één Belg in Nederlandse dienst van de partij.
Selectie België voor WK wielrennen op de weg (3 oktober) Philippe Gilbert, Greg Van Avermaet, Jan Bakelants, Jürgen Roelandts, Mario Aerts (allen OmegaPharma-Lotto), Stijn Devolder, Kevin De Weert (beiden Quick-Step), Frederik Willems (Liquigas) en Björn Leukemans (Vacansoleil).
Reserves: Dries Devenyns, Leif Hoste, Nick Nuyens en Jelle Vanendert vallen in als er voor de afreis iemand afvalt. Dominique Cornu is de vervanger als een renner ter plaatse afzegt.
Devolder en Cornu rijden de tijdrit In de tijdrit rekent Carlo Bomans op Stijn Devolder en Dominique Cornu. "Over Stijn maak ik me geen zorgen. Hij is een trainingsbeest en ik vertrouw hem". "Cornu was een ander paar mouwen. Omdat hij nogal vaak te laat wakker schiet, heb ik hem gevraagd om zijn trainingen elke dag door te sturen. Hij heeft zich aan de afspraak gehouden. Het is nu aan hem in Australië".
Eurobike 2010 was opnieuw groter dan ooit. Meer standhouders, journalisten en bezoekers kwamen naar Friedrichshafen afgezakt voor de 19de editie van de grootste fietsbeurs ter wereld.
In totaal stelden 1.090 standhouders hun nieuwste producten en diensten voor op Eurobike. Fietsen voor alle mogelijke doelpublieken passeerden de revue en 300 wereldpremières trokken de aandacht van pers en publiek. 41.482 vakhandelaars uit 102 verschillende landen waren aanwezig in Friedrichshafen, goed voor een stijging van 6% ten opzichte van vorig jaar. 1.732 journalisten uit 35 landen brachten verslag uit vanuit Friedrichshafen. Op de publieksdag op zaterdag bezochten 22.300 fietsfanaten de beurs.
In Averbode vindt op zondag 12 september de 'Sven Nys Marathon' plaats.
Samen met Sven Nys kunt u op 12 september een aantal mountainbike-toertochten ondernemen vanuit het domein De Vijvers in Averbode. Er is keuze tussen afstanden van 30, 40, 62 of 82 km. Inschrijven doet u tussen 7u30 en 10u30. De grootste tocht, met 3 bevoorradingen, kost u 5 euro. De andere afstanden hebben 2 bevoorradingszones en kosten 3 euro. Event site Domein De Vijvers Abdijstraat 5 3271 Averbode www.svennysmarathon.be info:www.Grinta.be
Eindelijk nog eens een verslagje... Dit kan natuurlijk als je zelf meegaat. Zoals gepland vertrokken we om 07.30 uur naar Zwalm, waar Filip ons eens de "andere kant" van deze streek ging laten zien. Het weer zat in ieder geval mee en met een talrijke opkomst kon de dag niet meer stuk... Het was een mooie rit, een goede voorbereiding op de Vogezen, met de nodige hellingen en snelle afdalingen... Iedereen wist hoe ver het stond met de conditie Na de rit van 84 km nog wat bijpraten bij Filip met een hapje en een drankje en iedereen keerde tevreden huiswaarts. Op naar de Vogezen !!! (Verslag Verschueren Cycling Team)
Als twee topmerken de handen ineen slaan, dan rolt er vaak iets goeds uit de bus. Dat moet dan zeker gelden voor Look en Polar, twee bedrijven die elk op hun vakgebied toonaangevend zijn.
Look blijft voordurend innoveren met carbon, Polar maakt ongeëvenaarde hartslagmeters. Op Eurobike onthulden de twee het resultaat van een kruisbestuiving: de Polar Look Kéo Power, het eerste pedaal met een vermogensmeter. Zowel het linker- als het rechterpedaal zijn voorzien van een as met 8 meetpunten, die het geleverde vermogen registreren. De meetwaarden worden opgepikt door een Polar-sensor op de crank en draadloos doorgestuurd naar de Polar fietscomputer c.q. hartslagmeter. Omdat links én rechts wordt gemeten, is gemakkelijk na te gaan of je met beide benen even hard trapt. Kan van pas komen om je traptechniek bij te schaven. Het Kéo Power pedaal is geïnspireerd op het vorig jaar geïntroduceerde topmodel Kéo Blade en het is in een handomdraai te installeren op alle gangbare cranksets. Een set inclusief sensoren weegt 408 gram en als je een Polar CS600X of CS500 hebt, kun je ermee aan de slag. Beschikbaar vanaf voorjaar 2011, prijs nog onbekend