Ivan Basso en Team Liquigas presenteerden zich aan de vooravond van de Japan Cup in Utsunomias Orion Square, gadegeslagen door vele Japanners die een glimp op wilden vangen van de rentree van Basso.
En tegelijkertijd konden ze zich vergapen aan Ivans speciale Cannondale: een waar kunstwerkje met ondermeer een Japanse krijger en Ivans naam in Japanse tekens! De Supersix was gespoten door Artech Design van San Giovanni in Persiceto, Italie, de firma die onder andere voor het design van het Cinelli RAM stuur van Simoni verantwoordelijk waren. (http://www.artechdesign.itt )
De kans is groot dat de zogenaamde 'oortjes' vanaf 2010 uit het profpeloton verdwijnen. De technische commissie van de internationale wielerunie UCI is van oordeel dat het systeem van radioverbinding tussen volgwagen en renners niet alleen de aantrekkingskracht van de wedstrijd aantast maar ook vervalsing in de hand werkt. Die mening wordt gedeeld door de vereniging van organisatoren (AIOCC), die vorige donderdag vergaderde in Parijs. Een verbod van die oortjes geldt sinds vorig seizoen al bij de beloften. (pdk)
De Viking Tour is in 2009 aan zijn vijfde editie toe. De 7-daagse cyclosportieve en toertocht over de noordelijkste wegen van Noorwegen richt zich in deze versie iets meer op de recreatieve fietser. "Je hoeft geen 40 kilo meer te wegen, inclusief fiets, om in de top tien te eindigen," aldus de organisatie.
De Viking Tour 2009 is van 18 tot en met 24 juli 2009. Na twee jaar over de hoogste en steilste Noord Europese wegen, hebben de organisatoren de route iets aangepast. De 2009 route past beter bij de fietsende vakantievierder in de categorie zonder tijdregistratie. Zo hebben de etappes transport secties, waar alle deelnemer samen zullen rijden.
Uiteraard blijft het wel een uitdagende tocht met onder andere een individuele tijdrit op de wereldberoemde Flåm valley. De weg is daar zo smal dat een andere optie dan een tijdrit eigenlijk niet mogelijk is. De laatste dag rijden de deelnemers door de spectaculaire Lærdal tunnel, Bekend om zijn luchtkwaliteit en ruimtes met gekleurd licht.
Er zijn nog genoeg plaatsen vrij, maar wees snel, want vol is vol. Inschrijven en meer informatie vind je op www.vikingtour.no
Greg Van Avermaet heeft de Flandrien 2008 gewonnen. Hij haalde het van Tom Boonen en Stijn Devolder.
Greg van Avermaet met de trofee van Flandrien 2008. (foto belga)
Wie werd door het Belgische profpeloton gekozen als beste renner van het wegseizoen 2008? Dat was de vraag die gesteld werd in de Vlaamse Opera van Gent. Vooraf werden tien genomineerden bekendgemaakt: Mario Aerts, Tom Boonen, Stijn Devolder, Nick Nuyens, Jürgen Roelandts, Gert Steegmans, Greg Van Avermaet, Jurgen Van Den Broeck, Jurgen Van Goolen én Philippe Gilbert.
Na drie stemrondes haalde uiteindelijk Van Avermaet het. "Ik ben verrast. Ik had dit niet verwacht. Ik heb eigenlijk nog alles te bewijzen, ik heb nog geen grote klassieker gewonnen. Ik sta hier tussen allemaal grote wielrenners. Het zal mijn vertrouwen goed doen," zei de laureaat, die op de erelijst Paolo Bettini opvolgt.
De titel voor de 'Internationale Flandrien' ging naar de Zwitser Fabian Cancellara. Grace Verbeke werd 'Flandrienne'. Bij de nieuwelingen ging de titel naar Jasper Stuyven, bij de juniores naar Nicolas Vereecken en bij de beloften naar Jan Bakelants.
Uitslag Flandrien 2008
1. Greg Van Avermaet 462 punten 2. Tom Boonen 366 3. Stijn Devolder 356 4. Philippe Gilbert 330 5. Jurgen Roelandts 143 6. Gert Steegmans 66 7. Jurgen Van den Broeck 68 8. Nick Nuyens 52 9. Mario Aerts 44 10. Jurgen Van Goolen 27
De aandrijving: er zijn drie standaards van maten. Want niet elk crankstel is hetzelfde. Bij de test van de twaalf cyclocrossers in FIETS 11 zien we bijvoorbeeld twee maten, die we aanduiden met steek. Dit is de afstand tussen de ophanging van de kettingbladen, ook aangeduid met resp. 76 ( 130), 80 ( 135) en 65 ( 110) mm. De kettingbladen zijn gemonteerd met vijf boutjes en moeren. 130 mm steek dat is zoals Shimano heeft bij de dubbel crankstellen en 110 mm zogenaamd Compact. Er is ook nog 135 mm bij Campagnolo en Campas eigen Compact steek.
Veel merken monteren standaard een 50/34 of 50/36 Compact crankstel. Redenen: met een 50 kun je je crosser ook prima gebruiken als winter- of forenzen fiets en een compact crankstel kost inkoop minder dan een standaard crankstel met losse kettingbladen. Daarnaast wordt dan een 12/27 achter gemonteerd waardoor je de crossfiets prima gebruikt kan worden als doorij fiets. Echter, voor het veld is een 50 eigenlijk te groot. Dat wil zeggen: echte crossers steken een kleiner groot blad voor. Dat is al jaren zo wat echter niet wil zeggen dat dit het beste is natuurlijk. Onze ervaring is wel dat je met een 46 of 48 voor beter af bent dan met een 50. Zeker als je de standaard combi van 50/34 neemt: een te grote stap, deze 16 tanden verschil. 36/46 is prima, 36/48 ook en zelfs 39/46 is beter voor een crosser. En dan achter een 10-speed 12/25 of 12/27 bijvoorbeeld: mooie spreiding van versnellingen door de 12, 13, 14, 15, 16, 17, 19, 21, 23 en 25. ( de 12/27 heeft een 24 en 27 i.p.v. 23 en 25).
Wie levert de juiste kettingbladen? Verschillende merken. Shimano zelf levert alleen een 50 en een 39 of 34en 36 bij een Compact- als combi. Er zijn wel kleinere Dura-Ace kettingbladen, maar die zijn niet in de verkoop; die zijn er alleen voor de gesponsorde profs. Bij Campagnolo hetzelfde verhaal. Daarom moet je je wenden tot merken als FSA, TA, Miche, BBB en Gebhardt. Het gaat te ver om alle verkrijgbare kettingbladen op te noemen, maar elk merk heeft een 52, 50, 48, 46 als grootste blad en een 42, 39, 38, 36 en 34 als kleinste blad en geschikt voor Compact en Dubbel. Er is overigens geen echt verschil tussen groot en klein omdat beide bladen op een spider gemonteerd worden in tegenstelling tot een triple-crankstel waar je een extra spider voor het kleinste blad hebt. Voor een dubbel crankstel ( steek 130 of 135 mm) kan als kleinste blad hoogstens een '38' gemonteerd worden. Prijzen: tussen de 30 en 45 euro per kettingblad.
Op zondag 9 november worden alle mountainbikers opnieuw verwacht in Bredene voor de Wapiti Mountainbike Classic 2008, een race over 45 km of 20 km op het strand en door de duinen van Bredene. Op zondag 9 november word jij verwacht op de WAPITI MOUNTAINBIKE CLASSIC BREDENE. De individuele deelnemer heeft de keuze tussen een wedstrijd over 20 km of een wedstrijd over 45 km op het strand en door de duinen van Bredene. De tocht van 45 km vormt de tweede manche van het Mountainbike Kustcriterium. Neem je liever deel in team? Dat kan! De race over 20 km staat open voor teams van minimum 3 en maximum 5 deelnemers. Het team dat de snelste totaaltijd van de beste 3 deelnemers neerzet, wint de race. Ben je reeds ingeschreven? Prima! Haal je kaderplaatje en chip op zondag 9 november af in sportcentrum "Ter Polder" (vanaf 11.00 uur) en jij bent klaar om te starten!
Nog niet ingeschreven? Schrijf je HIER nog snel in en geniet van het voorinschrijvingstarief. De voorinschrijvingen sluiten af op dinsdag 28 oktober om 23.59 uur.
TEMSE- De verdachte van de brandstichtingen in het recreatiedomein WaesMeer in Temse blijft in de cel. Dat heeft de raadkamer beslist.
De verdachte, een 54-jarige vrouw, woont zelf in het recreatiedomein waar half oktober in een week tijd vijf chalets in brand werden gestoken.
Ze maakte zich verdacht door altijd als eerste de brand op te merken en de buren te alarmeren. Ze heeft ook tegenstrijdige verklaringen afgelegd en in haar woning zou bezwarend materiaal zijn gevonden.
De vrouw wordt beschuldigd van opzettelijke brandstichting bij nacht in een bewoond gebouw, maar zelf blijft ze alles ontkennen.
De Italiaanse rennersbond ACCPI heeft UCI-voorzitter Pat McQuaid opgeroepen dopingzondaars levenslang te schorsen. In een open brief aan de Ier zegt de bond deze maatregel op zich heel zwaar te vinden. ,,Maar het is de enige manier om de geloofwaardigheid van de wielersport te behouden.'' De enige uitzondering mag gemaakt worden voor hen die uitgebreid boeten voor hun zonde. ,,Voor wie het dopingnetwerk waarin zij zich bevinden, helpen oprollen, moet een terugkeer bespreekbaar zijn.''
Italiaanse renners pro levenslange schorsing.
Als het aan de belangenvereniging van Italiaanse profrenners ACCPI ligt, worden dopinggebruikers in de toekomst voor het leven uit de sport verbannen. De vereniging, waarbij zo'n 250 renners zijn aangesloten, heeft dat verzoek per brief bij UCI-preses Pat McQuaid op het bureau gelegd. De ACCPI stelt wel dat wanneer betrapte renners meewerken aan het onderzoek, er dan ruimte moet zijn voor enige coulance en lagere straffen.
Nu de ruzie tussen de UCI en Tour-organisator ASO is bijgelegd wordt de Tour 2009 weer onder de hoede van de UCI gereden. Het Franse antidopingagentschap (AFLD) heeft zijn bedenkingen.
AFLD-topman Pierre Bordry ontbrak gisteren in Parijs op de voorstelling van de Tour, uit protest. Hij gaat er niet mee akkoord dat de UCI de dopingcontroles tijdens de Tour naar zich toetrekt.
(Belga)
"Wij doen niet mee zoals in 2007 als een "onderaannemer" die enkel stalen mag afnemen en analyseren"
Bordry (foto) eiste "garanties van transparantie" van de UCI, "dan zou hij eventueel willen samenwerken", maar hij liet verstaan dat hij die niet zou krijgen.
De Franse antidopingtopman heeft trouwens een pertinente vraag voor de Internationale Wielerunie UCI.
"Hoe komt het dat de renners die bij onze controles in de Tour positief testten, door de mazen van het bloedpaspoort-project van de UCI konden glippen?"
AFLD betrapte vier renners op cera
In 2008 was de AFLD verantwoordelijk voor de organisatie van de dopingcontroles, omdat de Tour de France als nationale koers onder de auspiciën van de Franse bond viel. De UCI had geen enkele vinger in de melk te brokkelen.
De AFLD ontdekte dankzij een nieuwe test dat Riccardo Ricco, Leonardo Piepoli, Stefan Schumacher en Bernhard Kohl van cera hadden gesnoept.
Tourdirecteur Christian Prudhomme is verkozen tot nieuwe voorzitter van de Internationale Vereniging van Wedstrijdorganisatoren (AIOCC). Zijn mandaat is vier jaar geldig.
Prudhomme, die al vicevoorzitter was van de AIOCC, volgt Vueltabaas Victor Cordero op. Die had eerder gezegd dat hij zich voortaan nog alleen maar met de Ronde van Spanje wilde bezighouden.
De AIOCC beheert 129 koersen waaronder de drie grote rondes en 21 wedstrijden van de wereldkalender. Ook Yves Vanassche (Ronde van Wallonië) en Wim Van Herreweghe (Ronde van Vlaanderen) maken deel uit van het bestuur.
In Waasmunster is de continentale wielerformatie Revor-Jartazi voorgesteld. Het team was al in het veldrijden actief en zal nu ook een wegprogramma gaan afwerken. Mogelijk met Frank Vandenbroucke.
Andre Tummeleer: 'De sollicitaties zullen na deze persconferentie wel binnen stromen.'
Het budget van Revor-Jartazi bedraagt een half miljoen euro. Sportdirecteurs zijn Andre Tummeleer en Wim De Wolf. Manager van het geheel wordt Jeroen Vanderspinnen. Jartazi zal minstens één seizoen als cosponsor fungeren, maar wellicht worden dat er drie. Het team zal maximum zestien renners huisvesten.
"Bedoeling is om binnen dit en twee weken onze zestien namen in te vullen", vertelt Tummeleer. "De sollicitaties zullen na deze persconferentie wel binnen stromen. Toch zijn de beperkingen die je hebt als continentaal team niet gering. Je moet onder andere rekening houden met de leeftijd van de renners."
"Wil je ervaring in de ploeg dan kom je al snel bij 'oude rakkers' terecht en daarvan mag je er volgens de reglementen maar enkele binnenhalen. We moeten het dus vooral doen met jeugd, maar dat mag geen enkel probleem zijn. Graag zouden wij in het openingsweekend in eigen land actief zijn en ook koersen als de Driedaagse van West-Vlaanderen, Dwars door Vlaanderen en Nokere Koerse staan op onze verlanglijst."
Manager Stallaert vertelde dat er onderhandelingen met diverse renners lopen. "Ik denk dan aan namen als Jan Kuyckx, Wouter Van Mechelen, Sjef De Wilde, Gregory De Munster, Michael Blanchy en dergelijke, maar een contract is er nog niet." De formatie bereikte wel al een overeenkomst met Quincy Vens en Bjorn De Decker.
Patrick Stallaert: 'De deur voor Frank Vandenbroucke staat bij mij altijd open. Ik kan geen slecht woord over hem zeggen.'
Wie ook in de picture staat is Frank Vandenbroucke. In oktober van vorig jaar stelde Stallaert VDB voor als nieuwe renner van Mistubishi-Jartazi. De manager van Jartazi sluit niet uit dat Vandenbroucke ook een plaats krijgt bij Revor-Jartazi.
"Maar dat hangt volledig van Frank Vandenbroucke zelf af", aldus Stallaert. "Ik onderhoud nog altijd goede contacten met hem, maar de vraag is of hij nog renner wil worden. Wij zijn overeengekomen dat VDB zijn conditie verder opbouwt. Na enkele maanden training zien we wel of hij weer in staat is om degelijke prestaties neer te zetten. Is dat zo, dan ondergaat hij enkele medische testen en hakken wij samen de knoop door. De deur voor Frank Vandenbroucke staat bij mij altijd open. Ik kan geen slecht woord over hem zeggen."
Eddy Merckx stapt uit de dagdagelijkse leiding van zijn fietsenfabriek in Meise . Hij wordt volgend jaar 64, en verkoopt nu de meerderheid van zijn aandelen aan Sobradis, de holding van Joris Brantegem, die dit voorjaar schoenenketen Brantano verkocht.
Als je iets zèlf opgebouwd hebt, doet het altijd pijn er afscheid van te nemen, maar ik had geen andere keus, want ik heb geen opvolger, zegt Eddy Merckx zèlf. Zoon Axel is na zijn actieve wielercarrière in Canada gaan wonen, het thuisland van zijn vrouw.
Eddy Merckx neemt niet helemaal afscheid van zijn fietsenfabriek: hij blijft in het management en en zal vooral actief blijven in de public relations voor het bedrijf.
Al tijdens zijn wielerloopbaan stond Merckx erom bekend dat hij maniakaal met zijn fiets bezig was. De stap naar een eigen fietsenfabriek daarna was dan ook niet groot. Nogal wat van zijn eigen vroegere ploegmaats konden er trouwens terecht. De nieuwe meerderheidsaandeelhouder brengt zijn eigen managementteam mee: ceo wordt Pieter Vansynghel terwijl Sven Goeminne de dagdagelijkse leiding in handen neemt.
12/10/2008: 11 man op de weg en 4 voor het veld. Terug een mistige morgen, maar toch een grote opkomst voor een rit van 68Km langs Elversele - Hamme- Zogge - Huivelde - Zele - Overmere Donk - Berlare dijk op en via Uitbergen naar Wetteren - Kalken - Overmere - Heiende ( Lokeren ) - Lammeken ( Lokeren ) - Oudenbos ( Lokeren ) - Eksaarde - Daknam - Luitentuit ( Sinaai ) - Waasmunster - Sombeke Moezen, met een gemiddelde van 30.4Km/h. Bij buitenkomen van de Moezen scheen de zon terug, proberen ze ons iets wijs te maken?
MTB: Vertrek in Kastel. Karl vroeg aan een kennis met zijn vriend :"Rij met ons mee, als je wil". Wat Karl niet wist dat die vriend een ex-liefhebber was. Gevolg : Jurgen na 1 km al kwijt, Karl en Koen na 4 km... Als we zo blijven doorgaan, halen we nooit de 50km... Toch goed blijven doorzetten. Koen kwam er nog beter door na 35km en Karl verschoot al zijn pijlen bij een laatste snelle groep. De laatste 7-8km werden de zwaarste in lange tijden... de krampen namen de controle van de benen over.. en de Moezen werd net gehaald. Maar dat was het dan ook..... (Verslag WTC Forza Elversele)
Shimano heeft ontdekt dat er een grotere kans is om lek te rijden met de Dura-Ace wielen voor draadbanden, WH-7850-C24-CL en WH-7850-C50-CL.
De oorzaak is de combinatie van het oppervlak van de velg met het gebruik van pluggen voor de spaakgaten. Dit probleem kan gemakkelijk worden opgelost door de pluggen voor de spaakgaten te vervangen door een origineel 18 mm Shimano hogedruk velglint.
Shimano beklemtoont dat deze wijziging enkel betrekking heeft op de WH-7850-C24-CL en WH-7850-C50-CL wielen. Voor meer info kan je terecht bij je plaatselijke verdeler.
Alexander Close is in Ligny op 86-jarige leeftijd overleden. Close was in de jaren '50 een uitstekend ronderenner.Hij werd onder meer vierde in de Tour.
Close werd op 26 november 1921 geboren in Moignelée (Namen). In 1949 werd hij op 27-jarige leeftijd prof bij Libellula. Van 1953 tot 1959 reed hij voor Peugeot. Drie keer eindigde hij in de top tien van de Tour de France: 7e in 1952, 4e 1953 en 9e in 1955.
In de Ronde van Italië werd hij in 1952 dertiende. Hij won de Ronde van België in 1955 en in 1956 de Dauphiné Libéré. Daarnaast pakte hij tal van ritzeges in de kleinere rittenwedstrijden en ereplaatsen in wedstrijden als de Waalse Pijl en Luik-Bastenaken-Luik.
Colnago en Ferrari hebben de handen in elkaar geslagen voor de bouw van een nieuwe racefiets. Van de CF7 zullen slechts 99 exemplaren in omloop komen.
Ferraririjders Kimi Raikkonen en Felipe Massa poseren met de CF7. (foto Colnago)
Het frame van de CF7 is opgebouwd uit lug-structuren en geprofileerde buizen die toelaten een frame op maat te bouwen. De klassieke rode kleur en de Italiaanse driekleur maken het plaatje compleet.
In Parijs is de 96ste Ronde van Frankrijk voorgesteld. De Tour van 2009 wordt een opvallende editie met een loodzware slotweek. De voorlaatste rit eindigt zowaar op de Mont Ventoux.
Christian Prud'homme stelt het parcours voor. (foto belga)
De 96ste editie gaat op 4 juli met een tijdrit over 15 km van start in het prinsdom Monaco en eindigt op 26 juli naar goede gewoonte op de kasseien van de Champs Elysées in Parijs.
Toch wordt het een atypische Tour, waarin vooral de loodzware derde week opvalt. De aankomst van de voorlaatste rit ligt op de top van de Mont Ventoux.
Vier dagen na de start staat er in Montpellier een 38 km lange ploegentijdrit op het programma, een discipline die er sinds 2005 niet meer bij was. Er worden, net als in de andere ritten, geen bonificatieseconden uitgedeeld. Nog diezelfde week steekt het peloton de Pyreneeën over naar Spanje (Barcelona) en Andorra.
Nadien gaat het via Midden- en Oost-Frankrijk richting het Zwitserse Verbier en de Alpen. Er staan in totaal 5 beklimmingen van meer dan 2000 meter (Arcalis, Envalira en Tourmalet in de Pyreneeën, Grand en Petit Saint-Bernard in de Alpen) op het programma.
De individuele tijdritten zijn deze keer kort gehouden. Naast de openingstijdrit over 15 km staat er enkel nog een race tegen de klok over 40 km op de agenda (op donderdag 23 juli in Annecy).
De voorstelling in Parijs werd bijgewoond door prins Albert II van Monaco en de laatste drie eindwinnaars: de Spanjaarden Oscar Pereiro, Alberto Contador en Carlos Sastre. Zevenvoudig laureaat Lance Armstrong bleef afwezig.
Rittenschema
4 juli: rit 1 Monaco - Monaco, 15 km (individuele tijdrit) 5 juli: rit 2 Monaco - Brignoles, 182 km 6 juli: rit 3 Marseille - La Grande-Motte, 196 km 7 juli: rit 4 Montpellier - Montpellier, 38 km (ploegentijdrit) 8 juli: rit 5 Le Cap d'Agde - Perpignan, 197 km 9 juli: rit 6 Gerona (Spanje) - Barcelona (Spanje), 175 km 10 juli: rit 7 Barcelona - Andorra Arcalis, 224 km 11 juli: rit 8 Andorre-la-Vieille - Saint-Girons, 176 km 12 juli: rit 9 Saint-Gaudens - Tarbes, 160 km 13 juli: rustdag in Limoges 14 juli: rit 10 Limoges - Issoudun, 193 km 15 juli: rit 11 Vatan - Saint-Fargeau, 192 km 16 juli: rit 12 Tonnerre - Vittel, 200 km 17 juli: rit 13 Vittel - Colmar, 200 km 18 juli: rit 14 Colmar - Besançon, 199 km 19 juli: rit 15 Pontarlier - Verbier (Suisse), 207 km 20 juli: rustdag in Verbier 21 juli: rit 16 Martigny (Zwitserland) - Bourg-Saint-Maurice, 160 km 22 juli: rit 17 Bourg-Saint-Maurice - Le Grand-Bornand, 169 km 23 juli: rit 18 Annecy - Annecy, 40 km (contre-la-montre individuel) 24 juli: rit 19 Bourgoin-Jallieu - Aubenas, 195 km 25 juli: rit 20 Montélimar - Mont Ventoux, 167 km 26 juli: rit 21 Montereau-Fault-Yonne - Paris Champs-Elysées, 160 km
Dit is het parcours van de Ronde van Frankrijk 2009.
Voornaamste beklimmingen
De Tour 2009 telt drie aankomsten bergop: Andorra Arcalis, Verbier en de Mont Ventoux.
7de etappe (Andorre Arcalis): port d'Oliana, 7,7 km aan een gemiddeld stijgingspercentage van 7,1 % (1160 m hoogte) Klim naar Arcalis, 10,6 km aan 6,1 % (2240 m) 8ste etappe (Saint-Girons): port d'Envalira, 23,2 km aan 5,1 % (2407 m) col de Port, 11,4 km aan 5,5 % (1249 m) col d'Agnes, 12,4 km aan 6,5 % (1570 m) 9de etappe (Tarbes): col d'Aspin, 12 km aan 6,6 % (1490 m) col du Tourmalet, 17 km aan 7,5 % (2115 m) 13de etappe (Colmar): col de la Schlucht, 8,9 km aan 4,1 % (1139 m) col de Platzerwasel, 8,7 km aan 7,6 % (1193 m) col du Firstplan, 8,4 km aan 5,4 % (722 m) 15de etappe (Verbier): col des Mosses, 13,8 km aan 4 % (1445 m) Klim naar Verbier, 8,8 km aan 7,1 % (1468 m) 16de etappe (Bourg-Saint-Maurice): col du Grand Saint-Bernard, 24,4 km aan 6,2 % (2473 m) col de Petit Saint-Bernard, 22,6 km aan 5,1 % (2184 m) 17de etappe (Le Grand-Bornand): Cormet de Roselend, 18 km aan 6,1 % (1968 m) col des Saisies, 15,1 km aan 6 % (1650 m) côte d'Arâches, 6,3 km aan 7 % (964 m) col de Romme, 8,8 km aan 8,9 % (1295 m) col de la Colombière, 7,5 km aan 8,5 % (1618 m) 20ste etappe (Mont Ventoux): Mont Ventoux, 21,2 km aan 7,6 % (1912 m)
Op de Bike Motion-fietsbeurs (van 31 oktober t.e.m. 3 november) zal de nieuwe ISAAC-carbon fietscollectie te zien zijn. De carbon monocoque ISAAC-collectie bestaat uit acht modellen.
In de raceklasse heb je de Ultrasonic, de Sonic, de Pascal en het Force-model. Bikers kunnen het terrein op met de Impact-fiets. Voor tijdrijden en triatlon heb je de Joule-Aerotic Pro, de normale Joule-Aerotic en de Efficiency.
De Joule-Aerotic Pro werd trouwens onlangs verkozen door Triathlon, het Duitse toonaangevende triatlontijdschrift, tot fiets van het jaar. De Triathlon-lezers vielen vooral voor "het innovatieve design, de technische details, de oogverblindende looks en de zeldzame exclusiviteit van ISAAC's revolutionaire concept." U kunt binnenkort in Utrecht zelf verifiëren of de Duitse triatleten gelijk hebben.
Op zaterdag 20 juni 2009 stuurt Sporta voor de vijfde keer op rij 2000 fietsers de Mont Ventoux op. Die ultieme inspanning moet de apotheose worden van een beweegcampagne van zeven maanden.
Op 20 juni 2009 rijden weer 2000 fietsers de Ventoux op. (foto belga)
Een gezonde levensstijl, minder stress en extra vrienden. Dat is de inzet van Ventourist/Ventousiast. De beweegcampagne wil een gezonde en sportieve levensstijl promoten en mikt daarbij op de doelgroep van de beginnende fietsers.
Ventourist is het synoniem van de sportanalfabeet die de uitdaging aangaat om zich voor te bereiden op één beklimming van de Mont Ventoux. De Ventousiast wil de drie verschillende zijden van de Mont Ventoux in één etmaal volbrengen.
Meer specifiek heeft Sporta nog doelgroepen in het vizier. Dames bijvoorbeeld, want wat is er mooier dan een dame op de fiets? Of bedrijven, wetenschappelijke onderzoeken tonen immers aan dat een fitte werknemer een absolute meerwaarde betekent op de werkvloer.
Tijdens de vijfde editie zal ook een aantal handbikers onder leiding van To Walk Again de legendarische col bestijgen. 20 juni wordt eveneens een zeer speciale dag voor de mentaal gehandicapte spelers van Theater Stap.
HET GOEDE DOEL
De opbrengst van Ventourist/Ventousiast gaat net zoals vorige jaren naar het goede doel. In 2008 bracht de fietscampagne 39.900 euro op. In 2009 fietsen de Ventouristen voor Hope for Kabondo, het weeshuis in Kenia van Annemie Struyf en Lieve Blancquaert en To Walk Again, het project van Marc Herremans.
Peter van de beweegcampagne is minister van Sport, Bert Anciaux. Voor de strijd van sportiefste provincie wist Sporta Saartje Vandendriessche, Hilde Claes, Annemie Struyf en Lieve Blanckaert reeds te strikken. Weldra wordt het vijfde boegbeeld bekend gemaakt.
Voor een beklimming van de Mont Ventoux kan je maar beter voorbereid zijn. Daarom ondersteunt Sporta elke deelnemer met een trainingsschema, voedingstips, technische tips, workshops, een trainingskalender plus tal van voorbereidende trainingstochten.
In Oostende heeft Bart Brentjens (Dolphin-trek) de Versluys Ostend Beachrace, de openingswedstrijd van het Kustcriterium 2008-2009, op zijn naam geschreven. Pas op het einde van de wedstrijd, vlak voor het oprijden van de dijk aan het casino, kon de Nederlander enkele enkele meters voorsprong nemen op zijn drie medevluchters om zo zijn tweede opeenvolgende zege in het Oostendse zand te boeken. Kevin Van Hoovels kwam als tweede over de meet gereden, voldoende voor de titel van Vlaams marathonkampioen. Geert Vermoote vervolledigde het podium. Bij de dames ging de zege en de Vlaamse titel naar wie anders dan Joyce Vanderbeken (De Groene Linde).
Net als in 2007, toen Kris Hertsens bij het naderen van de dijk de verkeerde kant werd opgestuurd en zo een zekere zege in extremis kwijtspeelde, kende deze strandrace opnieuw een dramatisch verloop. Dit keer speelde Jelle Hanseeuw ongewild de hoofdrol. De tweede in het eindklassment van het Kustcriterium 2087-2008 was vandaag ontegensprekelijk de sterkste renner in koers maar reed echter lek op een moment dat hij een bonus van 1 minuut bij elkaar gefietst en hij de zege in het vizier kreeg. Die voorsprong smolt meteen als sneeuw voor de zon en één voor één kwamen de achtervolgers hem voorbijgereden, Ondanks al die pech was voor de onfortuinlijke Westvlaming toch nog plaats 7 weggelegd.
Het was diezelfde Hanseeuw die al vroeg in de wedstrijd in de aanval trok en een 8-man sterke koprgoep tot stand bracht. Daarin onder meer Kevin Van Hoovels, Bart Brentjens, Geert Vermoote, Wouter Cleppe, Joris Massaer en Maarten Himpens. Roel Paulissen was niet mee en verzeilde samen met Bjorn Rondelez, Geoffry Maes en Nico Berckmans in een achtervolgende kopgroep. Vooraan was de samenwerking optimaal zodat dit viertal nooit zou meedoen voor de zege. Paulissen zou uiteindelijk pas 16de worden en vertelde ons achteraf dat hij nog steeds veel last ondervond aan de ribben. "Vooral de golfbrekers waren vandaag een verschrikking. Iedere keer dat ik daar over moest was het precies alsof ik geen adem meer kreeg". Nico Berckmans, Geoffry Maes en Bjorn Rondelez eindigden nog wel in de top-10, respectievelijk op een 8ste, 9de en 10de plaats. Berckmans, eindwinnaar van het Kustcriterium vorig seizoen, werd nog gehinderd door een valpartij van een gedubbelde renner, kreeg diens tandwiel in zijn onderbeen met een ziekenhuisbezoek en de nodige hechtingen als resultaat. De Balenaar zocht echter geen excuses. Het liep vandaag echt niet zoals gewenst. Ik reed direct à bloc".
Vooraan dikte de voorsprong van het achttal langzaam maar zeker tot bijna 2 minuten aan, maar pas aan het keerpunt in De Panne viel de wedstrijd in haar definitieve plooi. Hanseeuw ontbond zijn duivels en plaatste een demarrage waar niemand antwoord op had. In no time reed hij een voorsprong van een dikke minuut bij elkaar. Bij de achtervolgers haakte Massaer als eerste af en ook Maarten Himpens moest de rol lossen na een valpartij. Toen Hanseeuw niet veel later met een lekke band geparkeerd stond kregen we opnieuw vier leiders: Brentjens, Vermoote, Van Hoovels en de verbazend sterke Wouter Cleppe. Dit viertal bleef tot op het eind samen. Van Hoovels probeerde wel enkele keren aan de haal te gaan maar meer dan enkele meters voorsprong kreeg hij nooit. De zandstrook vlak voor het oprijden van de dijk bracht dan maar de beslissing. Brentjens verteerde het loopgedeelte het best en haalde het nipt voor Van Hoovels en Geert Vermoote. Wouter Cleppe viel met zijn vierde plaats net naast het podium, terwijl Joris Massaer zich als vijfde wist te handhaven. Maarten Himpens (6de) en Jelle Hanseeuw (7de) waren de overige renners die de top-10 bevolkten.
De vierde editie van de Versluys Ostend Beachrace gold tevens als Vlaams kampioenschap marathon.
Wie op zoek is naar fietsmateriaal, brengt komende zaterdag best een bezoekje aan het Duitse Gültstein. Daar doet Team Gerolsteiner immers haar hele inboedel van de hand.
Team Gerolsteiner zet onder andere haar fietsen in de etalage. (foto belga)
Gerolsteiner trok zich vorige week vervroegd terug uit het profpeleton na de positieve dopingtests van Stefan Schumacher en Berhard Kohl. Het team zwaait zaterdag nog een laatste keer de poorten open om het resterende materiaal te verkopen.
Onder andere fietsen, frames, kledij, onderdelen, zendapparatuur, massagebanken en energierepen worden te koop aangeboden. Een volledige prijs- en materiaallijst wordt later deze week nog bekendgemaakt op de officiële website van de ploeg.
Geïnteresseerden wenden zich op zaterdag 25 oktober om 9u naar de Cranachstraße 15 in 70183 Gültstein.
Zaterdag wordt de Flandrien van het jaar verkozen. Voor deze editie komen enkel Belgische kandidaten in aanmerking. De 10 genomineerden zijn intussen bekend.
Wie krijgt de Flandrien-trofee in 2008? (foto belga)
De verkiezing van de Flandrien van het jaar wordt georganiseerd door Het Nieuwsblad en Sporza.
Waar vroeger het publiek de winnaar bepaalde, zijn het nu enkel de renners zelf die een winnaar aanduiden. 97 Belgische profrenners stellen hun top-5 samen uit de lijst van 10 genomineerden.
Ook nieuw is dat enkel Belgen in aanmerking komen. Zo mag de Italiaan Paolo Bettini zijn ambitie om voor de vierde keer verkozen te worden dus opbergen.
Zaterdag kennen we de winnaar van de zesde editie. Eerder gingen Bettini (3x) en Boonen (2x) met de trofee aan de haal.
De tien genomineerden
Mario Aerts - Tom Boonen - Stijn Devolder - Philippe Gilbert - Nick Nuyens - Jürgen Roelandts - Gert Steegmans - Greg Van Avermaet - Jurgen Van Den Broeck - Jurgen Van Goolen