Zondag wordt er ook de Ronde van Vlaanderen voor vrouwen afgewerkt. Net zoals bij de mannen wil iedere wielrenster de Ronde op haar naam schrijven.
Judith Arndt won vorig jaar.
De Ronde van Vlaanderen is de tweede wedstrijd van de Wereldbeker. Zeker is dat tweevoudig winnares Mirjam Melchers geen derde overwinning mee naar huis neemt. Melchers start zondag niet wegens de naweeën van een ziekte.
De laatste 55 kilometer van het parcours is identiek aan dat van de mannen. De Berendries, Tenbosse, Muur van Geraardsbergen en Bosberg moeten dus allemaal overwonnen worden.
Het wordt zondag uitkijken naar Marianne Vos. De Nederlandse won onlangs de Trofeo Binda. Ook de titelverdedigster Judith Arndt staat met ambitie aan de start. Bij de Belgen wordt het uitkijken naar Catherine Delfosse en Grace Verbeke. Beide rensters presteerden goed in de Trofeo Binda.
Het globale wegprogramma van Lars Boom was al bekend. Zoals dat de Brabander begint in de Eschborn Frankfurt City Loop en dat hij zou aantreden bij de ronden van België, Zwitserland en Spanje maar nu blijkt de Nederlands kampioen ook veel in eigen land te gaan koersen. Na zijn koersdebuut in Frankfurt staan bijvoorbeeld de Batavus Pro Race, de Dutch Food Valley Classic en de Tour de Rijke op het programma. Na België en Zwitserland neemt de Rabo-renner deel aan het NK, Na een korte pauze werkt Boom via de Sachsen Tour en de Ronde van Polen toe naar de Vuelta, die begint in Nederland.
Sinds het Contadorreke - Alberto Contador kreeg in Parijs-Nice een klop van de hamer omdat hij vergat te eten en te drinken - is het onderwerp hot. Wat en hoe eten renners? En hoe komen ze de Ronde van Vlaanderen door?
Coureurs zijn nog het best te omschrijven als auto's. Een wagen kun je finetunen en je kunt zijn motor afstellen om hem efficiënter, sneller, soepeler te laten bollen - een renner stelt zijn lichaam af door te trainen. Maar zowel een supersnelleFerrari als een voordelige Tata Nano hebben één ding gemeenschappelijk, ondanks hun gigantisch verschil in power en pk's: ze rijden niet zonder brandstof.
Net zo gaat het in de sport, en zeker in een duursport als wielrennen. Zonder petrol geen prestaties. En daarom is eten en drinken, energieleveranciers en dus de brandstof van het lichaam, zo belangrijk.
En of wielrenners veel calorieën (kcal) verbranden. Naargelang de soort en duur van de inspanning verbruikt een prof het twee- tot viervoudige van een niet-sporter, of zelfs meer. De volgende vergelijking spreekt boekdelen: in een zeer zware Tourrit kan een renner 9.000 kcal verbranden, bij een normale activiteit verbruikt een gemiddelde man 2.500 en een vrouw 2.000 calorieën per dag.
'Ik heb ooit eens alles opgeschreven wat tien renners aten en dronken tijdens een Ronde van Frankrijk', zegt Quick Step-verzorger Dirk Nachtergaele. 'Dat is onmenselijk veel. Daar kon je, bij wijze van spreken, een heel klooster met paters een maand mee bevoorraden. En tijdens grote koersen en rondes eten onze vips weleens mee met de coureurs. Altijd klinkt het: waar steken die mannen dat allemaal? En toegegeven: als je drie weken hetzelfde menu eet als een profrenner, kunnen ze je naar huis rollen.'
Nu gaat het niet alleen om hoeveel ze eten (zie grafiek), maar vooral om wat ze eten. Voeding kan worden onderverdeeld in koolhydraten (suikers), proteïnen (eiwitten) en vetten. Algemeen wordt aangenomen dat een gezonde voeding voor een 'gewone' mens bestaat uit 50 tot 55 procent koolhydraten, 30 tot 35 procent vetten en 10 tot 15 procent eiwitten. Een sporter gaat naar een verdeling van 60 tot 70 procent koolhydraten, 25 procent vetten en 10 tot 15 procent eiwitten. Het rantsoen voor profwielrenners, zegt Nachtergaele, telt tussen 65 en 75 procent koolhydraten, 10 tot 15 procent vetten en 20 procent eiwitten. 'Althans, zo werken wij bij Quick Step, en ik weet ook dat niet elke ploeg dat principe hanteert.'
Tot zover de theorie, tijd voor de praktijk. Nachtergaele vat het zo samen. 'Een rennersmenu is eigenlijk heel eentonig: pasta, rauwe groenten, een stuk vlees of vis, dessert. De kunst is het om het niet eentonig te laten lijken. Je moet daarin wat inventief zijn.'
Dat vergt niet alleen creativiteit, maar ook een goede planning. Nachtergaele: 'Neem bijvoorbeeld de Ronde van Frankrijk. Nu al weten we van alle hotels die we aandoen, welke voorbeeldmenu's ze aanbieden, en dan is het aan ons om bij te schaven als we dat willen.'
Zowel voor een eendagsklassieker als de Ronde van Vlaanderen als voor een rittenwedstrijd als de Ronde van Frankrijk geldt hetzelfde voedingsschema (zie Het menu van Tom Boonen en co), alleen kun je na de Ronde van Vlaanderen recupereren, terwijl je in een rittenwedstrijd weer eten moet 'stapelen' voor de volgende rit. Het 'wedstrijdeten' is hetzelfde. Nachtergaele: 'Want tijdens de wedstrijd gaat het vooral om suikers die heel snel moeten worden opgenomen door het lichaam. In dat opzicht zijn de energierepen en de energiegellekes een enorme verbetering. Die hebben het ons veel makkelijker gemaakt.'
Enige voorwaarde: alle goede bedoelingen van kok en verzorger ten spijt, het zijn nog steeds de renners die zich aan het voedingsschema moeten houden. Tegen die principes zondigen overkomt zelfs de besten. Zo kon Tom Boonen naar zijn zeggen niet drinken tijdens de eindfase van Milaan-Sanremo en had hij daardoor flanellen benen in de sprint, zo versloeg de geeuwhonger Alberto Contador in Parijs-Nice omdat hij was vergeten te eten en te drinken en kon hij de zege op zijn buik schrijven. Dan wordt een Ferrari plots een Tata Nano.
Willems: "Ga dit vieren met een Leffeke" Frederik Willems (Liquigas) heeft de Driedaagse van De Panne gewonnen. Hij veroverde donderdagochtend de leiderstrui en hield stand in de afsluitende tijdrit, die werd gewonnen door Bradley Wiggins. Nadat Cavendish donderdagochtend in De Panne in de spurt zijn tweede ritzege op zak had gestoken, waren alle ogen in de namiddag op Willems gericht.Pozzato, die 's ochtends tijd had verloren, kwam niet meer aan de start, waardoor de baan voor onze landgenoot vrij was. Posthuma, eindwinnaar in 2008, maakte het nog spannend, maar Willems had nog genoeg in de tank. De zege in de tijdrit was voor een ongenaakbare Brit Bradley Wiggins.
Willems: "Quinziato gaf hele tijd tips"
"Ik denk dat ik het nog niet goed besef", zei eindwinnaar Frederik Willems. "Maar dit ga ik toch met een Leffeke vieren." "Ik was vanaf het begin goed vertrokken en kreeg veel steun van de ploeg." "En Quinziato, een specialist in dit werk, heeft me de hele tijd tips gegeven", klinkt het. "Vanaf de grote weg was het gewoon voluit gaan tot de streep. De omwentelingen gingen goed en ik had goeie benen." Zal hij op tijd gerecupereerd zijn voor zondag? "Dat denk ik wel. De tevredenheid zal het wel halen tegen de vermoeidheid." "Ik hoop de Ronde ooit te winnen, maar weet niet of het zal lukken", zegt Willems.
Zdenek Stybar en Kevin Pauwels gaan ook mountainbiken
De Belgacom Mountainbike Official Benelux Champs kan op massale belangstelling uit de veldritwereld rekenen. Naast Sven Nys, die zijn deelname eerder al bevestigde, zullen ook Zdenek Stybar, Kevin Pauwels, Gerben De Knegt, Thijs Al en Tom Meeusen op zondag 10 mei in Averbode aan de start staan.
De topveldrijders gaan er de strijd aan met mountainbiketoppers als Roel Paulissen, de Nederlander Bart Brentjens en de Franse olympische kampioen Julien Absalon. Het voorbeeld van Sven Nys, die op de Olympische Spelen van Peking knap 9e werd, werkt blijkbaar aanstekelijk.
De 93ste editie van de Ronde van Vlaanderen staat zondag op het programma. De rijke historie van de hoogmis van het Vlaamse wielrennen staat garant voor talloze lijstjes. Hieronder een selectie van de meeste overwinningen, de snelste editie, de laatste Nederlandse winnaar en meer.
Meeste overwinningen Johan Museeuw (Bel, 1993-1998): 3 Eric Leman (Bel, 1970-1973): 3 Fiorenzo Magni (Ita, 1949-1951): 3 Achiel Buysse (Bel, 1940-1943): 3
Jongste winnaar 1. Rik van Steenbergen (Bel, 1944): 19 jaar (7.145 dagen) 2. Achiel Buysse (Bel, 1940): 21 jaar (7.774 dagen) 3. Julien Delbecque (Bel, 1925): 21 jaar (7.880 dagen)
Oudste winnaar 1. Andrei Tchmil (Bel, 2000): 37 jaar (13.585 dagen) 2. Andrea Tafi (Ita, 2002): 35 jaar (13.119 dagen) 3. Walter Godefroot (Bel, 1978): 34 jaar (12.700 dagen)
Meeste overwinningen per land 1. België: 65 2. Italië: 10 3. Nederland: 9
Laatste winnaars 2008: Stijn Devolder (Bel, foto) 2007: Alessandro Ballan (Ita) 2006: Tom Boonen (Bel) 2005: Tom Boonen (Bel)
De Specialized Alloy riser bar 31.8mm voldoet op grond van een fout in het warmtetechnisch productieproces niet aan de door Specialized gestelde veiligheid- en kwaliteitseisen.
Veiligheid en kwaliteit staan bij Specialized op de eerste plaats; op grond hiervan worden de fietsen die met dit gespecificeerde stuur afgemonteerd zijn uit voorzorg teruggeroepen en kosteloos bij uw Specialized dealer omgewisseld. De volgende fietsen afgemonteerd met dit stuur vallen onder deze terugroepactie:
2009 Crosstrail Expert
2009 Rockhopper Disc
2009 Myka HT Elite
Belangrijk: alle fietsen die vanaf Specialized geleverd worden zullen voorzien zijn met een stuur dat voldoet aan onze kwaliteitseisen. Specialized excuseert zich voor het ongemak en bedankt u voor uw begrip. www.specialized.com
Shimano lanceert nieuwe Ultegra groupset, Shimano Ultegra 6700
Tweede - Top Group 150g lighter
de eerste beelden van de nieuwe Shimano Ultegra 6700 groep.
Nog even de 'high lights'. Het crankstel is een Hollowtech II -uitvoering met de Hollowglide-technologie: het buitenste kettingblad is hol. Verkrijgbaar in dubbel (53-39T en 52-39T), triple (52-39-30T) en compact (50-34T) en in 165, 170, 172.5 en 175 mm lengte. Gewicht: 785 gram (dubbel, 170mm, incl lagers).
Twee type voorderailleurs - een voor dubbel en een voor triple. Gewicht: (dubbel) 89 gram. Er zijn ook twee RD-6700 achterderaileurs: SS (short) goed tot 28T. GS (medium) voor triple aandrijving. Gewicht: 190 gram.
Dan de nieuwe ST-6700 Dual Control shifters met composiet remgrepen, kabels lopen langs het stuur. 445 gram per stel.
De nieuwe remmen wegen 317 gram per set. De CS-6700 Hyperglide cassette is er in 11-23T, 12-23T, 12-25T, 11-25T en 11-28T. Gewicht 208 gram (11-23T). De nieuwe CN-6700 kettting weegt 267 gram, te gebruiken met de SM-CN79 quick-link. Alle gewichten zijn opgegeven door Shimano, www.shimano.com
De 6700 groep in dubbel uitvoering is verkrijgbaar vanaf juli 2009, de triple groep iets later.
De nieuwe Britse wielerploeg Sky hoeft volgend jaar niet op de komst van Mark Cavendish te rekenen. In een interview met Wieler Magazine (de apriluitgave ligt nu in de winkel) zegt de Brit de kans groter te achten dat Ronaldo van Man United naar Chelsea verkast. ,,Ik zie geen enkele reden om Team Columbia te verlaten. Zeker als ik naar de sprints van het vorige seizoen kijk. Iedereeen binnen de ploeg wekt hard voor me. Ook de sfeer spreekt me aan. Bij ons wordt vaak gelachten, terwijl het bij andere ploegen stil is. Ik kan misschien elders meer geld verdienen, maar bij Columbia ben ik gegarandeerd van goede resultaten'' aldus de winnaar van Milaan-San Remo, die ook aan zal treden in Parijs-Roubaix dit jaar.
Zondag start in Brugge de 93ste editie van Ronde van Vlaanderen. Organisator Wim Van Herreweghe is druk in de weer om het grootste koersfeest van Vlaanderen in goede banen te leiden, maar tussenin vond hij toch de de tijd om u te woord te staan. Deze namiddag chatte hij op de redactie met onze lezers.
'Van mij mag de Ronde morgen starten, we zijn er klaar voor. Toch blijft het altijd spannend afwachten. Een wielerwedstrijd blijft een kwestbaar massagebeuren. En als organisatie kijken we ook uit naar zondag 17u... in de hoop dat we een schitterende wedstrijd achter de rug hebben, waarin alles veilig verlopen is.'
Hoe Van Herreweghe het klaarspeelt om Vlaanderens Mooiste in goed banen te leiden, wilden de lezers meteen weten. Er kruipt toch heel wat tijd in. 'Ik ben er zes maanden halftijds en zes maanden voltijds mee bezig. Sponsoring vinden is op dit ogenblik niet zo evident, maar voor de 'toppers' is er gelukkig nog steeds voldoende interesse.'
De eindstreep ligt al jaren in Meerbeke (Ninove), maar er zijn ook andere gegadigden. Voorlopig blijft de aankomstplaats echter dezelfde en over de toekomst lost Van Herreweghe nog niets. 'De overeenkomst met Ninove loopt nog tot en met 2011, net zoals de overeenkomst met Brugge als startplaats. Maar inderdaad, Oudenaarde solliciteert al verschillende jaren naar de aankomst... Zelf blijf ik liever neutraal. Ik heb geen voorkeur.'
Van Herreweghe draagt de Ronde intussen 12 jaar en na al die tijd is zijn passie voor de wedstrijd nog altijd even groot. Wat maakt net deze wedstrijd zo speciaal? 'Het enthousiaste publiek, het supporterschap, het is een feest in Vlaanderen waarbij iedereen bij betrokken is. De Ronde van Vlaanderen is erfgoed geworden, het zit in de genen van elke Vlaming. En uiteraard is er de unieke sportieve waarde, elke topper wil deze wedstrijd winnen.'
Op de vraag wie de Ronde wint, verrast Van Herreweghe: 'Chavanel. Bij voorkeur dit jaar een buitenlander. ' En hoe ziet hij een de winnaar het liefst over de meet komen? 'Het liefst na een spurt met een kleine groep, kippenvel tot de laatste seconde.'
Alejandro Valverde heeft de beschuldigingen van het Italiaans Olympisch Comité (Coni) afgeschilderd als 'totaal verkeerd'. De antidopingprocureur van het Coni eist nochtans twee jaar schorsing voor Valverde
Valverde blijft ontkennen dat hij betrokken is in de Operacion Puerta.
Procureur Ettore Torri van het Coni beschuldigt Valverde van betrokkenheid bij Operacion Puerta, de bloeddopingzaak rond de Spaanse dokter Fuentes. Het DNA van een bloedstaal dat Valverde afleverde bij het Coni, kwam immers overeen met het DNA van een bloedzakje dat eerder in het labo van Fuentes was teruggevonden.
Op basis van deze bevindingen eist het Coni een schorsing van twee jaar tegen Alejandro Valverde.
"Alejandro Valverde is verrast en wil zijn verontwaardiging duidelijk maken ten aanzien van de beslissing van het Coni om een disciplinaire procedure op te starten omwille van feiten die hij niet gepleegd heb", klinkt het in een communiqué.
"Het Coni zou graag een veroordeling uitspreken op basis van enkel hun eigen bewijzen, met lamentabele argumenten. Ze brengen argumenten die totaal verkeerd zijn, die zelfs illegaal zijn, die tegenstrijdig zijn met de richtlijnen van het Spaans tribunaal en de fundamentele rechten van de wielrenners aanvallen", ging Valverde verder.
De renner maakt tevens zijn intentie duidelijk om zo snel mogelijk gerechtelijke acties te ondernemen tegen de verantwoordelijken van het Coni.
5 tips voor wielertoeristen 'De Muur doe je op brute kracht'
1. Train niet te veel en niet te hard
Een vaak voorkomend probleem bij jeugdrenners, wielertoeristen en in mindere mate bij profs is dat ze te veel en/of te hard trainen. Als je te veel kilometers traint, is er kwantitatieve overtraining. Als de intensiteit van je trainingen te hoog ligt, is er sprake van kwalitatieve overtraining.
'Als coach is het heel moeilijk om overtraining te detecteren. Het zijn vaak kleine, sluipende signalen die je vaak te laat opmerkt. Symptomen zijn onder meer een verminderde eetlust, abnormaal gewichtsverlies, geen zin om te trainen, slecht slapen en koortsblaasjes. Als je dan achteraf in de tijd teruggaat, dan merk je dat die kleine signalen er wel degelijk waren. Het is iets dat zelfs bij toprenners voorkomt. In de sport gaat het nu eenmaal goed tot het minder goed gaat. Een doodeenvoudige zin maar wel veelbetekenend. Iedereen herinnert zich nog wel de vormcrisis van Sven Nys van vorig jaar. Hij won in vier dagen tijd het BK, Otegem en Surhuisterveen en vier dagen later parkeerde hij in Liévin. Ik heb toen de fout gemaakt zijn trainingsschema niet aan te passen. Ik dacht dat het gewone vermoeidheid na een wedstrijd was, maar de opeenstapeling van te veel wedstrijden met te weinig herstel deed hem de das om. Nu, zo erg was het ook weer niet want Sven werd toch nog derde op het WK.'
2 Krachttraining op rollen is ideaal voor de Ronde
Krachttraining op rollen is een vaak gebruikte trainingsvorm door wielertoeristen. Vooral in de donkere biedt het een nuttige afwisseling. Maar is het wel nuttig?
'Krachttraining op rollen is heel nuttig in de opbouw naar de Ronde van Vlaanderen voor wielertoeristen. Ten eerste is het uitermate efficiënt om in de voorbereiding op dergelijk parcours met lage omwentelingen - 40 tot 60 per minuut - en een relatief lage hartslag te werken. Op korte bergjes zoals de Paterberg en de Muur van Geraardsbergen klim je namelijk niet met een heel klein verzet maar op de brute kracht, zoals Tom Boonen dat zo goed kan. Bovendien moet je vaak al zittend klimmen om niet weg te slippen, waardoor je veel kracht moet ontwikkelen. Ten tweede is krachttraining op rollen ook nuttig voor mensen die in de wintermaanden van negen tot vijf werken en pas 's avonds hun trainingen kunnen afwerken.'
3 Klimtraining op rollen is ideaal voor de Ardennen
Klimtraining op rollen is - net als krachttraining - een vaak gebruikte trainingsvorm door wielertoeristen. Maar is het wel nuttig?
'Klimtraining op rollen is heel nuttig in de opbouw naar evenementen als Tilff-Bastogne-Tilff en La Marmotte. Het is een goed alternatief als je in een omgeving woont waar geen hellingen of bergen te bespeuren zijn. Het grote onderscheid met krachttraining op rollen is het verschil in intensiteit en in trapfrequentie. De omwentelingen - 80 en meer per minuut - liggen een stuk hoger en ook de hartslag stijgt tot boven de overslagpols. Vooral door de intrede van Armstrong werd het hoge aantal omwentelingen een begrip in de wielerwereld.'
4 Eet voldoende (ook de dagen voor de Ronde)
Het komt wel vaker voor, de beruchte klop van de hamer. De oplossing: ook de dagen voor het moment van de waarheid voldoende eten.
'De dag voordien moet je 600 tot 800 gram koolhydraten aanvullen. Honderd gram koolhydraten komt bijvoorbeeld overeen met 150 gram rozijnen of vijf bananen. Ook in wit brood, pasta, gekookte rijst en gedroogde vijgen zitten veel koolhydraten. Voor een dagje Ronde van Vlaanderen mag je toch rekenen op een verbruik van 5.000 tot 8.000 kilocalorieën.'
5 Drink voldoende (ook de dagen voor de Ronde)
De beruchte klop van de hamer komt er niet alleen door te weinig te eten. Ook voldoende drinken is een noodzaak om Meerbeke heelhuids te bereiken.
'Veel fietsers lopen gedehydrateerd rond. Je kan dat zien aan de kleur van de urine, die wit moet zijn. Bij een gele kleur is de urine te geconcentreerd en heb je onvoldoende vocht aangevuld. Het is dus zaak om de dagen voor de Ronde regelmatig extra water te drinken. Soms is het nodig om wat extra zout aan je drank toe te voegen, vooral als je bij het zweten veel zout verliest. Bij sommige fietsers is het zoutverlies zo groot dat hun fietskledij wit uitslaat nadat het zweet is opgedroogd. Rekening houdend met de weersvoorspellingen voor zaterdag moet daar zeker aan gedacht worden.'
'Wacht tijdens de Ronde zeker niet om te drinken tot je dorst begint te krijgen. Met andere woorden: drink vanaf het eerste uur. Het is heel raadzaam om elk uur tussen 500 (kleine bidon) en 750 (grote bidon) milliliter te drinken. Voor de lange afstand zit je uiteindelijk toch tussen de acht en elf uur op de fiets wat in totaal zes à acht liter drank betekent. Vergeet ook niet om dorstlessers te drinken zodat de suikers weer worden aangevuld.'
Heibel over 'wielerterroristen' Acteur Werther Van der Sarren (67) is 'wielerterroristen' in Kluisbergen beu
Acteur Werther Van der Sarren is boos op de talrijke wielertoeristen die 'zijn' Kluisbergen onveilig maken. Met de Ronde van Vlaanderen in het verschiet, zwermen die massaal uit over de streek. 'Die mannen houden zich niet aan de wet. En ze worden elk jaar agressiever. Op een dag gebeuren hier serieuze accidenten.'
Zondag wordt De Ronde Van Vlaanderen gereden. In de weken daarvoor trekken wielertoeristen nog meer dan anders naar de Vlaamse Ardennen om 'bergjes te doen'. En dat stoort acteur Werther Van der Sarren, die in Kluisbergen woont, enorm. 'Ik heb niets tegen sporters en ook niets tegen wielertoeristen. Maar wél tegen die gekken, die wielerterroristen , die zich van de wet geen fluit aantrekken.'
Dinsdagavond had Van der Sarren opnieuw prijs. 'Ik reed zestig op een weg waar ik eigenlijk negentig mocht. Gelukkig maar. Want plots doemde er een horde briesende wielertoeristen op. Ze waren zeker met honderd, ze gebruikten de volledige weg en ze werden niet begeleid door auto's. Ik moest in de berm rijden om geen ongeval te veroorzaken. En toen werd ik nog eens uitgescholden omdat ik het had aangedurfd op hun weg te rijden.'
Werther Van der Sarren maant de wielertoeristen aan wat trager te rijden. Zij negeren zijn raad compleet. De acteur ziet de situatie elk jaar erger worden. 'Dat zijn geen wielertoeristen meer. Peperdure fietsen, de benen geschoren, ... die mannen denken dat ze écht in de koers zitten. En volgens mij zijn ze allemaal gedopeerd. Je merkt dat aan hun agressieve gedrag. Ik wil gewoon dat die mannen zich aan de wet houden. En dat ze rekening houden met het andere verkeer.'
Trainer en dokter Canadese ex-renster levenslang geschorst
De trainer en de dokter van de Canadese wielrenster Geneviève Jeanson zijn woensdag allebei levenslang geschorst door het Canadese centrum voor ethiek in de sport.
Jeanson zelf, die inmiddels gestopt is met wielrennen, werd voor tien jaar geschorst. "De sancties tegen de coach, André Aubut, en de dokter, Maurice Duquette, van Jeanson laten zien dat atleten zich niet alleen doperen", verklaarde Louis Barbeau, de directeur van de Quebecse wielerfederatie. De 27-jarige Jeanson, tweevoudig wereldkampioene in 1999, gaf vorig jaar toe dat ze al sinds haar zestiende EPO gebruikte.
Oud-wielrenner Freddy Maertens is betrokken geraakt in een verkeersongeval. Maertens raakte niet gewond.
Freddy Maertens.
Het ongeval gebeurde op de A19 in de omgeving van het West-Vlaamse Menen. Hij werd voor alle veiligheid overgebracht naar het ziekenhuis. Ook de andere inzittenden kwamen zonder kleerscheuren uit het ongeval.
Volgens een getuige zou Maertens hard hebben moeten remmen voor een voorligger die de uitrit Menen wou nemen. Zijn wagen ging aan het slippen, raakte van de rijweg en belandde uiteindelijk op zijn kop in de gracht.
Freddy Maertens is woensdag zonder kleerscheuren uit een auto-ongeval gekomen.
Cavendish klopt McEwen in Driedaagse De Brit Mark Cavendish (Team Columbia) heeft de tweede rit van de Driedaagse De Panne-Koksijde gewonnen. Hij klopte Robbie McEwen in de sprint. De Italiaan Filippo Pozzato blijft leider. Drie vluchters - de Pool Sapa en de Belgen Lodewyck en Andy Cappelle - gingen na 36 kilometer aan de haal en kregen een voorsprong van meer dan zeven minuten. In het peloton testte Boonen zijn benen op de Kemmelberg, Cavendish sprong gezwind mee. Devolder kwam in beeld toen hij het tempo even niet kon volgen. De titelverdediger van de Ronde van Vlaanderen maakte zich boos op de moto die hem kwam filmen. Op 40 kilometer van de streep hadden de drie vluchters nog zes minuten voorsprong, Boonen reed mee op kop en op tien kilometer waren de vluchters gegrepen. Het peloton maakte zich op voor een massasprint in Koksijde. Een val, met Hoste, verstoorde de voorbereiding even. In de straten van Koksijde ging McEwen de strijd aan met de onoverwinnelijke Cavendish. De Brit klopte de Australiër met bijna een fietslengte.
KBC blijft ondanks de economische crisis ook de komende jaren de hoofdsponsor van de Vlaamse Wielerweek.
KBC blijft het wielrennen sponsoren.
Volgens de directeur communicatie bij KBCLeo Van De Gender is het wielrennen te belangrijk om niet meer of minder te sponsoren. "De Vlaamse Wielerweek is een begrip in ons wielergekke landje. Daarom zullen we onze sponsorbudgetten voor de Vlaamse Wielerweek niet verminderen", aldus De Gender.
"De Ronde van Vlaanderen is heel belangrijk voor ons. Er is geen koers nog Vlaamser. De Ronde is een bevestiging van onze Vlaamse cultuur", volgens De Gender.
Wel schroeft KBC het totale sponsoringbudget terug tot aan het niveau van 2007. "De gevolgen zullen wel zichtbaar zijn in bepaalde deeldossiers. Elk jaar sponsoren we een grote tentoonstelling. We zullen de komende jaren zeer goed uitkijken welke tentoonstelling we kiezen", zegt De Gender.
Gunn-Rita Dahle is afgelopen weekend bevallen van een zoon. De kleine spruit draagt de naam Mark. Uiteraard meldde de Noorse ex-Olympisch kampioene, tevens veelvuldig wereldkampioene en meervoudig winnares van de World Cup MTB, dat ze dolblij is. ,,Maar het was vreemd om twee maanden de fiets niet aan te raken. Nu ga ik hard werken aan mijn comeback. '' Dahle plant haar terugkeer in het wedstrijdcircuit op 28 juni tijdens de Gunn-Rita Marathon in het Italiaanse Montebelluna. Hoogstwaarschijnlijk doet ze medio juli ook mee aan het EK mountainbike in Zoetermeer.