Centrcam is een Kickstarter project dat werd ontworpen door voormalige Apple medewerkers. Deze grijze donut levert maar liefst 4K aan resolutie en is daarmee een regelrechte scherpschutter! De Kickstarter was echter niet succesvol en de toekomst voor deze 360 camera is onzeker..
Mogelijkheden
360 graden beelden met een verticale resolutie van 1080 pixels is indrukwekkend te noemen. In de cirkel bevinden zich vier camera's die overigens ook alleenstaand kunnen werken voor traditionele opnames. Je kunt ook time-lapse opnames maken met een resolutie van 20MP, wat in feite vier plaatjes van 5MP aan elkaar gemonteerd zijn. De camera is ook uitgerust met drie microfoons voor een surround sound. De body is spatwaterdicht en kan niet compleet onder water gebruikt worden. Er is wel een concept ontworpen voor een waterdichte behuizing. Er is 8GB opslagcapaciteit aan boord en een LED lichtkrans aan de bovenzijde.
Conclusie
In de perspublicaties wordt steeds genoemd dat het team voorheen bij Apple werkte. Dat is vaak een teken van expertise, oog voor detail en een hoge kwaliteit. Maar de Kickstarter bleek niet succesvol genoeg. Ook valt op dat de promotiefilm van de ontwikkelaars foutjes laat zien. De camera's hebben regelmatig een afwijkende lichtsterkte en witbalans waardoor het stitchen van de vier camerabeelden niet geheel succesvol verloopt. Ook is de camerabehuizing niet standaard waterdicht. Het is niet duidelijk of deze 360 camera echt uit gaat komen, er is volop concurrentie van andere fabrikanten die betere specificaties bieden en reeds verkrijgbaar zijn. Centrcam moet eens goed nadenken over hun product en wie weet maken ze ooit een glorieuze comeback...net als Apple...
Specificaties Centrcam
resolutie video 6900x1080 met 24, 25, 30 fps
resolutie foto 20MP (4x5MP)
ingebouwde microfoon
Wifi en Bluetooth verbinding
Verwijderbare accu met 120 minuten gebruiksduur
8GB ingebouwd met mogelijkheid voor MicroSD kaart uitbreiding
Giroptic is een 360 graden camera ontworpen door een bedrijf dat gevestigd is in Lille, Frankrijk. Deze Europeanen hebben meerdere pogingen gedaan om een camera op de markt te brengen die tot dusver niet succesvol waren. De Giroptic begon als Kickstarter project dat succesvol werd afgerond. De camera is nu al zeer lange tijd in ontwikkeling, mistte meerdere deadlines maar wordt naar verwachting in maart van dit jaar geleverd.
Mogelijkheden
Zelf spreekt Giroptic ze van de eerste Full HD 360 camera dankzij de ingebouwde drie 185 graden camera's. De camera is op een standaard statief te plaatsen en heeft ook drie microfoons ingebouwd voor surround audio. Ook uit de hand kun je scherpe beelden maken dankzij een gyroscoop voor stabilisatie. Het gebogen LED scherm en de rubberen details geven deze camera een heel strak en verzorgd uiterlijk. Met de App en Wifi mogelijkheden kun je de camera ook op afstand bedienen. De optionele lichtnet lamp fitting is ideaal voor bewakingsdoeleinden en als baby-cam. Dan heb je ook continue stroom waardoor de standaard accuduur van 30 minuten geen beperking meer is. Je hoeft ook niet bang te zijn dat de camera in het water valt want je kunt tot 10 meter diep filmen dankzij het waterdichte ontwerp. De Giroptic stitcht de beelden live en is één van de eerste camera's die video's direct naar YouTube kan uploaden. De camera is bovendien uitermate geschikt voor virtual reality en is compatibel met de Oculus Rift
Conclusie
De Giroptic is een mooi vormgegeven 360 graden camera met vele doordachte mogelijkheden. Het prijskaartje is fors maar daar staan hoogstaande specificaties tegenover. De lamp fitting optie biedt een meerwaarde en geeft deze camera een uniek verkoopargument. Ze zoeken ook actief naar gerelateerde producten zoals op afstand bestuurbare helikopters om de camera extra functionaliteit te bieden.
VSN Mobil is een vrij onbekend elektronicabedrijf dat voornamelijk mobiele telefoons ontwikkeld. Op dit moment is hun pronkstuk een 360 graden camera met het innerlijk van een smartphone.
Mogelijkheden
De promotiefilm besteed veel aandacht aan de App, je ziet vaker het scherm van een telefoon dan de camera. De App ziet er dan ook gelikt uit, gebruiksvriendelijk en uitnodigend. Ook de specificaties van deze camera laten zien dat VSN uit de smartphone wereld komt; een Snapdragon Quad Core processor en een Android 4.4 besturingssysteem. Met de optiek zit het wel goed met een resolutie van 6480x1080. Foto's worden geschoten met 8MP. De 360 videocamera is volledig waterdicht tot één meter diepte en met een SD kaart slot tot 128GB kun je meer dan voldoende opnames maken, zelfs op de hoogste resolutie. De accu kan het tot maximaal twee uur volhouden, zeker geen slechte prestatie. Je kunt de camera vastmaken met een standaard statiefaansluiting maar de v360 is ook te gebruiken met GoPro mounts, daarmee wil VSN blijkbaar de actioncamera specialist naar de troon stoten.
Conclusie
De v360 lijkt haast een omgebouwde smartphone. Een Android systeem en de uitgebreide App geeft prijs dat deze fabrikant verstand heeft van mobiele apparaten. En met de indrukwekkende resolutie kun je mooie beelden schieten. Het is daarom jammer dat de camera geen beeldstabilisatie heeft, zeker omdat de camera met GoPro mounts overweg kan en daarmee een interessante sportcamera is. Een maximale diepte van één meter onderwater is een beetje karig, het is wel mogelijk 30 minuten continu onder water te filmen ColorCross.
Bijna twee jaar geleden kochten Zuckerberg en Co. Oculus voor het magistrale bedrag van 2 miljard euro. Tot dusver hield de social media reus zich op de achtergrond maar gisteren gaf het bedrijf meer prijs over de invulling van vr op Facebook. Details werden tijdens een conferentie van Recode niet bekend gemaakt maar dat we in de toekomst sociaal kunnen doen in vr is een zekerheid.
Kafka, Chief Product Officer (CPO) van Facebook liet tijdens de conferentie zijn enthousiasme blijken maar ziet als belangrijkste obstakel dat vr brillen zeer beperkt beschikbaar zijn. Het komende jaar verschijnen er natuurlijk diverse vr brillen op de markt dus de kans is groot dat Facebook dit jaar al een social vr app uitrolt. De precieze invulling blijft gissen maar het meest logische pad lijkt die van sociale interactie. Ik zie een plek ontstaan waar bezoekers in een (zelf vormgegeven) virtuele omgeving socializen, delen en liken. Dit kan iets simpels zijn als een digitale huiskamer maar veel vetter is natuurlijk chillen op de Mount Everest of de maan.
Content is King
Facebook ziet bij het creëren van content een belangrijke rol weggelegd voor de gebruikers. Momenteel wordt er al in een recordtempo content in de vorm van videos geüpload naar het sociale platform. Dit moet volgens Kafka toekomst aangevuld worden met virtuele videos gemaakt met bijvoorbeeld 360 graden cameras. De content moet niet alleen aangeleverd worden door normale gebruikers, Facebook ziet tevens een rol voor celebritys. Logisch, want een virtuele video van een bekend persoon is (volgens sommigen) vele male interessanter dan die van je achterlijke neef.
Virtuele beren op de weg
De CPO meent dat het creëren van dergelijke content moeizaam zal gaan omdat het duur en arbeidsintensief is. Ik denk echter dat met de komst van cameras zoals de Giroptic het zeer eenvoudig wordt om videos te maken en te delen. Het andere belangrijke obstakel is de adoptie van vr brillen door de massa. Kafka meent dat het niet zon vaart zal lopen en dat het nog wel even duurt voordat iedereen een 3d bril bril thuis heeft liggen. Deze mening gedeeltelijk. De Oculus Rift is duur en vraagt om een beestachtige pc maar er zijn natuurlijk ook vr brillen die een stuk betaalbaarder zijn. Het bekijken van videos is bovendien mogelijk met een smartphone waardoor budgetbrillen zoals Google Cardboard tevens uitkomst bieden.
De toekomst van social (vr)
Ik denk dat de eerste toepassing het maken en delen van vr videos is en naarmate de tijd vordert de verschuiving naar virtuele interactie plaatsvindt. Dit beangstigd mij enigszins. Deze manier van communiceren werpt na mij idee (nog) een sociale barrière op. De moderne mens verdiept zich tegenwoordig liever in zijn smartphone dan zijn vrienden. Wanneer je straks helemaal niet meer je deur uit hoeft om je sociale relaties te onderhouden vrees ik het ergste. Goed, zon vaart zal het niet lopen maar het is altijd goed de negatieve aspecten van nieuwe ontwikkelingen te belichten.
Wat denk jij? Betekent social vr het einde van fysieke vriendschappen?
Vastgoed en makelaardij zijn branches waar nieuwe technieken snel worden toegepast. Denk aan het (3D) animeren van bouwtekeningen, het produceren van maquettes met een 3D printer of filmen met een 360 graden camera. Vastgoed omarmt het nieuwe, zo ook met virtual reality. Ik sprak met Patrick Tak van EGM Architecten, één van de grootste architectenbureaus van Nederland, over de toepassingen van virtual reality binnen zijn vakgebied.
Zoals velen in Nederland maakte Patrick voor het eerste kennis met vr dankzij de legendarisch (en hilarische) DWDD uitzending waar Matthijs bijna ten onder ging in een virtuele achtbaan. In deze periode was EGM bezig met een onderzoek waarbij de centrale vraag was op welke wijze opdrachtgever en de gebruikers van het pand een beter inzicht geven kunnen worden in het ontwerp. Het bedrijf was snel overtuigd van de toegevoegde waarde die virtual reality kan bieden had vrij snel een DK2 in huis.
De toepassing
EGM gebruikt vr voor diverse doeleinden tijdens het ontwerp en de presentatie aan de eindgebruiker. Zo geeft Patrick aan dat tijdens de ontwerpfase een bestaand 3D model vlot in de Oculus geladen kan worden. Hierdoor kan een ontwerper of architect door het model kan lopen en zo een gevoel van de ruimte en het ontwerp krijgen. Het omzetten van statische beelden naar een virtuele omgeving en het aanpassen van bijvoorbeeld het gebruikte materiaal geeft de ontwerper en eindgebruiker waardevolle inzichten. Daarnaast gebruikt EGM virtual reality voor onder meer de volgende doeleinden:
Ondersteuning bij het ontwerp. Tijdens de ontwerpfase kunnen we een bestaand 3D model vlot in de Oculus laden waardoor een ontwerper of architect door het model kan lopen en zo een gevoel van de ruimte en het ontwerp kan krijgen.
Interieur alternatieven. We hebben testen gedaan waarbij we de materialen binnen een ruimte kunnen wisselen. Hierbij kan de gebruiker zelf ervaren wat verschillende materialen voor invloed hebben op de ruimte.
Presentaties. We hebben de oculus gebruikt als ondersteuning bij presentaties. Zo hebben we statische beelden (360 graden fotos en renderingen) gebruikt om de gebruiker te verplaatsen naar een ontwerp van EGM. En door de Oculus kan de gebruiker rond kijken op de locatie. Deze ervaring zijn we momenteel naar de aan het overzetten.
De techniek
Het toepassen van vr binnen de bedrijfsactiviteiten ging echter niet zonder slag of stoot. Belangrijkste obstakel was het creëren van een soepele ervaring zonder al te veel in te leveren op de mate van detail. De gebruiker in staat te stellen vrij te navigeren vergde tevens enkele aanpassingen in de werkwijze. Het bureau werkt met software zoals Sketchup, 3Dmax en andere tekenprogrammas en zet met behulp van Unity het werk om naar een virtuele omgeving.
Momenteel is er nog geen directe koppeling tussen de softwarepakketten waardoor een ontwerper nog niet op zijn werkplek de Oculus kan pakken en door het ontwerp kan lopen. EGM maakt momenteel nog geen gebruik van apparatuur zoals Control VR of andere controller voor vr. Reden hiervoor is de portability, het bedrijf wil zijn vr ervaringen zo draagbaar mogelijk maken.
Naarmate de techniek breder bereikbaar wordt zal de vraag naar een VR showcase toenemen. In het geval van de Oculus moet je nog een stevige PC hebben en in het geval van de Samsung Gear VR moet je een specifieke telefoon hebben plus de Gear VR. Wij kijken daarom ook naar een Google Cardboard bestellen die voor een lage prijs een leuke instap ervaring kan bieden
De klant
De klanten van het bureau zijn erg enthousiast over de mogelijkheden van virtual reality. Het vertalen van ideeën en abstracte tekeningen naar iets tastbaars is een groot voordeel bij het communiceren met de klant. Nadeel is dat de ervaring erg persoonlijk is, 1 persoon kan maar kijken of bepalen waar naar gekeken wordt. Hiervoor zoekt EGM nog naar oplossingen en werkt tussentijds met kleine groepen.
Patrick geeft aan dat vr niet de enige communicatiewijze is maar wel een boodschap overbrengt zoals geen enkel ander medium. Het navigeren door een virtuele ruimte is iets waar EGM verder aandacht aan gaat besteden. Het niet kunnen zien van je handen is onpraktisch en niet iedereen heeft een dermate ontwikkeld ruimtegevoel (of game-ervaring) om afstanden juist in te schatten.
Naarmate de techniek breder bereikbaar wordt zal de vraag naar een VR showcase toenemen. In het geval van de Oculus moet je nog een stevige PC hebben en in het geval van de Samsung Gear VR moet je een specifieke telefoon hebben plus de Gear VR. Wij kijken daarom ook naar een Google Cardboard die voor een lage prijs een leuke instap ervaring kan bieden
De toekomst
Duidelijk is dat EGM absoluut een plek ziet voor virtual reality binnen de architectenbranche. Zodra technische obstakels overwonnen zijn en vr zijn weg vindt naar de mainstream gaan opdrachtgever vaker vragen naar de mogelijkheden van vr.
VR is niet de enige manier van communiceren met een opdrachtgever, maar geeft wel een manier van informatie overbrengen die nog geen enkel andere medium biedt. Naarmate de serieuze toepassingen voor VR toenemen zal de opdrachtgever steeds vaker vragen naar de mogelijkheden die VR biedt. Niet iedereen kan de ruimte inschatten aan de hand van een tekening, VR geeft daarbij een tool waarmee iedereen dat wel kan.
De conclusie
Patrick geeft interessante inzichten hoe virtual reality een plek verovert buiten traditionele toepassingen zoals films en games. Ik denk persoonlijk dat over een aantal jaar een virtuele tour niet meer weg te denken is uit zijn vakgebied. De technische ontwikkelingen gaan snel en de toegevoegde waarde van een virtuele rondleiding zijn immens. Wil je meer informatie over vr en vastgoed of aan de slag met deze virtuele pioniers?
De Homido vr bril is ontwikkeld door een Frans bedrijf en sinds vorig jaar te koop in Nederland. Deze bril werkt zoals de meeste mobiele vr brillen met je smartphone en heeft enkele unieke aspecten. Homido is namelijk geoptimaliseerd voor brillendragers en is op diverse manier af te stellen voor een optimale vr ervaring. Daarnaast heeft ontwikkelaar een handige app uitgebracht die gratis te downloaden is.
Mogelijkheden
Lenzen & beeld
De Homido bevat lenzen met een kijkhoek van zon 100 graden, vergelijkbaar met bijvoorbeeld Rift. Dit zorgt ervoor dat de vr ervaring niet belemmert wordt de zogenaamde tunnelvisie. De lenzen zijn speciaal ontwikkeld voor de Homido en kunnen geplaatst worden in drie verschillende lenshouder. Brillendragers kunnen dus ook aan de slag met deze vr bril. Bovendien is de interpupillary distance (IPD) aan te passen, de breedteafstand tussen de lenzen. Dit doe je met behulp van een schuifje aan de bovenzijde van de bril. Hierdoor kun je de bril perfect af stellen op de afstand tussen je ogen wat resulteert in een scherp(er) beeld.
Design
Qua design en werking lijkt de bril veel op de Durovis Dive Belangrijk verschil is dat je smartphone aan de voorzijde wordt vastgezet met een clip die open zijdes heeft. Hierdoor passen er smartphones in groter dan de aanbevolen 5 inch. Nadeel is wel dat het beeld beperkt is, de zijkanten zijn dan niet volledig zichtbaar.De clip wordt versteld met draaiknoppen aan de zijkanten waardoor je telefoon stevig vast blijft zitten. Deze knop zorgt tevens ervoor dat je telefoon dichter of verder van de lenzen komt te zitten. Wanneer je het gevoel hebt te diep in virtual reality te zitten kan het bijstellen van de afstand zorgen voor een betere ervaring. De bijgeleverde hoofdband wordt aan de zijkanten bevestigd maar je kunt er voor kiezen om de derde band te bevestigen. Deze loopt over je hoofd en zorgt voor extra stabiliteit.
Werking
De kwaliteit van de ervaring hangt natuurlijk volledig af van je smartphone. De Homido leunt volledig op de rekenkracht en het scherm van je telefoon. De ontwikkelaar geeft aan dat de optimale ervaring wordt verkregen met een 5 inch scherm, full HD display en een sterke processor (1.6ghz).
Apps en games
Het bedrijf heeft een app uitgebracht genaamd Homido Center. Hier vind je een overzicht van de apps en games die compatibel zijn met de Homido. . Dit zorgt voor een handig overzicht waardoor je niet de hele appstores moet door zoeken op zoek naar geschikte applicaties. De apps die je gedownload hebt worden in de Homido app weergegeven waardoor deze direct toegankelijk zijn. De app dient dus als een soort hub. Het bedrijf zegt dat er meer dan 300 apps en games beschikbaar zijn, hier vallen waarschijnlijk ook 2D en 3D videos onder.
Apple's acht jaar oude vr bril, slecht nieuws voor vr?
Apple was tot dusver de grote afwezige op het virtual reality toneel. Hoewel vorig jaar al bekend werd dat zij op zoek zijn programmeurs voor vr apps bleef het voor de rest stil. Deze week werd echter bekend dat het bedrijf al in 2008 een octrooi had liggen voor een vr bril.
Het ontwerp is deze week gekeurd en Apple bezit nu een patent op een vr bril die gebruik maakt van je smartphone. Slecht nieuws voor alle bedrijven die sindsdien hun eigen mobiele vr brillen op de markt hebben gebracht? Of neemt Apple het pad van de minste weerstand en brengen zij een iVR Glass uit?
Apple heeft dus al een aantal jaar het idee liggen voor een vr bril en kan in principe dus een aanklacht indienen tegen andere partijen die een gelijksoortige bril op de markt hebben gebracht. Bedrijf dat het grootste risico loopt is Samsung met de Gear VR. Deze bril maakt net zoals in het patent van Apple gebruik van een extern scherm dat in een frame op het hoofd van de gebruiker wordt geplaatst. In het patent van Apple wordt tevens vermelding gemaakt van een externe controller die dient om te interacteren met content die getoond wordt.
Apple iVR?
Apple heeft tot dusver weinig (publieke) interesse getoond in virtual reality (vr). Dit betekent echter niet dat het bedrijf zich in de toekomst niet op de vr markt gaat begeven. Dit zeven jaar oude ontwerp kan dienen om de marktbetreding een stuk eenvoudiger te maken. Ik betwijfel echter of Apple de route van rechtszaken gaat nemen. Logischer is om een bril uit te brengen die primair geschikt is voor iPhones. Aanhangers van Apple zijn zoals bekend vrij merktrouw waardoor de aanschaf van een officiële Apple VR bril een voor de hand liggende keuze is.
De toekomst moet uitwijzen welke aanpak Apple kiest maar het is elk geval oppassen voor bedrijven die een gelijksoortige bril uitbrengen. En dit zijn er nog wel wat. Bijna elke mobiele vr bril maakt gebruik van het smartphone + frame principe. Ik denk echter dat Apple geen kwaad bloed wil zetten bij de vr community door andere bedrijven te gaan dwarsbomen. Mijn verwachting is dan ook een vr bril exclusief voor Apple producten, die ergens in dit jaar wordt aangekondigd.
In mijn vorige blogbericht ging ik in op de impact van virtual reality op de reisbranche. Nu besteed ik aandacht aan een branche waar snel virtuele vordering worden gemaakt; automotive. Autobedrijven in Nederland maken (nu) nog weinig gebruik van de mogelijkheden van virtual reality. Internationaal zijn er echter wel grote automerken die de potentie van deze nieuwe techniek zien en leuke initiatieven ontplooien.
Virtuele showroom
Audi is één van de eerste bedrijven die virtual reality snel een plek gaf binnen de bedrijfsvoering. Vorig jaar schoten zijn bijvoorbeeld al een 360 graden video op een circuit. Erg spectaculair maar weinig interessant voor iemand die een nieuwe auto wil kopen. Hier kwam echter verandering in toen zij een virtuele showroom lanceerde. Deze unieke manier van autoverkoop vind plaats in een zogenaamd Audi City en is inmiddels terug te vinden Londen en Beijing. De nieuwste vestiging wordt geopend in het centrum van Berlijn.
Audi City biedt (potentiële) koper de mogelijkheid om een auto samen te stellen met een keuze uit meer dan een miljoen opties. De koper bekijkt het proces met de naam originele naam Audi Experience door een vr bril zoals de Oculus Rift Bovendien wordt je nieuwe A8 wordt weergegeven op een touchscreen ter hoogte van het plafond. Nadat je je ultieme auto hebt samengesteld kun je een (virtuele) proefrit aanvragen of de auto vanuit allerlei hoeken te bekijken, tot aan de kofferbak aan toe. De eerste dealers krijgen dit jaar toegang tot de nieuwe techniek, wanneer je een auto in vr kunt kopen in Nederland is nog onbekend.
Ik denk dat deze manier van autoverkoop snel zijn weg vind naar de Nederlandse automarkt. De mogelijkheden die de techniek biedt en de kosten die bespaart worden maken het voor autobedrijven een slimme investering. De proefrit zelf zal echter nooit volledige vervangen worden. Daarvoor is autorijden nog een ervaring te ver voor vr.
Driving simulator
Audi gaf je vorig jaar al de mogelijkheid om een virtuele proefrit in een A6 te maken en nu komt ook Toyota met een virtual reality oplossing. Het Japanse autobedrijf richt zich niet direct op het verkopen van autos maar op verkeersveiligheid. De rijsimulator krijgt de naam TeenDrive365 mee waardoor het gelijk duidelijk is op welke doelgroep het bedrijf zich richt. De chauffeur neemt plaats in een levensechte simulator die gebruik maakt van de Oculus Rift om de omgeving en geluiden te communiceren. Het doel is om chauffeurs te trainen en bewust te maken van hun rijgedrag en hen voor te bereiden op een veilige carrière achter het stuur.
Deze manier van training is niet geheel nieuw. In Nederland maken diverse rijscholen al gebruik van simulators om toekomstige automobilisten les te geven. De toevoeging van Virtual Reality tilt de ervaring echter naar een hoger niveau. Ik denk dat het niet lang duurt voordat veel grote rijscholen gebruik maken van deze innovatieve en kostenbesparende manier van training.
Kijken kijken, wel kopen!
Autobedrijven zoals Audi en Toyota zijn niet de enige die de virtuele stap maken. Ford maakt bijvoorbeeld al een tijdlang gebruik van vr bij de productie en verkoop. Het Amerikaanse bedrijf heeft een speciale ruimte gebouwd met een gigantisch scherm waarop de beelden van de virtuele bril worden getoond. Medewerkers lopen in vr om de auto of nemen plaats achter het stuur terwijl directeuren van over de hele wereld meekijken. Ford test allerlei soorten modellen, kleuren, types en scenarios zoals dag, nacht en regen. Deze manier van productie zorgt voor een sneller beslissingsproces, meer duidelijkheid en versnelde productie.
Chrysler doet het net iets anders met een virtuele rondleiding door hun fabriek. De vier minuten durende ervaring neemt je mee door het gehele productieproces. De kijker krijgt een uniek perspectief achter deuren die normaliter gesloten zijn. Virtual Reality is dus ook een manier om meer betrokkenheid te creëren inzicht te geven in bedrijfsprocessen.
De virtuele toekomst voor automotive
De ontwikkeling omtrent vr gaan erg snel en de autobranche is één van de eerste die concrete toepassing bedenkt en toont. Dit indiceert dat er snel meer autobedrijven zijn die zich virtueel gaan profileren. Deze ontwikkeling is prachtig voor de consument die op een leuke en goedkope manier zijn auto kan samenstellen en kopen. De branche zelf bespaart bovendien een flinke duit door de vele mogelijkheden en relatief lage kosten. Wanneer goedkope brillen zoals Google Cardboard straks bij iedereen thuis liggen wordt het tonen van een nieuwe model of het aanbieden van een virtuele proefrit iets wat ook voor kleine autobedrijven mogelijk is.
Ik stel mij een toekomst voor waar een showroom enkel bestaat uit een simulator en een vr bril. De techniek is dan zo verfijnd dat zelfs de geur van de auto virtueel te ruiken is. Hoe snel mijn toekomstbeeld werkelijkheid wordt valt te bezien. De autobranche maakt in elk geval nu al vele kilometers in virtual reality en dit belooft veel goeds voor de toekomst!
Heb je zin in een lekkere snelle shoot-em-up-capture-the-flag game? Dan zou Territory Defense zomaar wat voor jou kunnen zijn!
Doel van het spel
Alhoewel capture-the-flag dat is het nou juist niet! De opzet van de game is bijzonder simpel: er staan een aantal vlaggen opgesteld (2, in de demo) in een redelijk overzichtelijk level en die ga jij verdedigen. Uit een tweetal huisjes spawnen een soort bouwvakkers met blauwe en groene hesjes aan die, je raad het al, de vlaggen willen veroveren. En dat is nou net niet de bedoeling: verdedigen geblazen dus!
Hoe? Redelijk eenvoudig: je krijgt een bad-ass gun tot je beschikking die een soort vuurbal afschiet. Richten is in het begin een beetje onwennig, maar met wat oefening gaat dat steeds beter lukken.
Dit oefenen kan uiteraard ook in Territory Defense. Als je begint in de game start je met het kijken naar een groot scherm waar uitleg staat over de functies van de muis. Verder staat er op de muur Practice Area Behind You. Mooi! Dat eerst eens even doen!
Controls
Het is wel duidelijk dat Territory Defense een game is die uniek voor de Oculus Rift is gemaakt: geen port dus van een of andere bestaande game. Het begint al met dat scherm met uitleg, waar ook nog de menu-keuzes start en quit inzitten. Deze menukeuzes bedien je door er op te richten met je gun, en te schieten uiteraard. Kies je voor start, dan wordt helemaal duidelijk dat deze game puur Oculus Rift is: op het levensgrote scherm voor je zie je een afbeelding van het level, met daaronder een aantal buttons: Level 1, Level 2, enzovoorts. Mijn eerste reactie was op deze knoppen te schieten, maar dat bleek niet nodig: door headtracking bedien je een soort koperen bolletje, wat je heel eenvoudig naar een Level button beweegt, en daarna naar de knop bovenin het scherm Start.
Kijk je naar beneden, dan zie je je gun. Dat ziet er verrassend goed en scherp uit. Overigens zijn de levels een beetje mine-craft-achtig, maar zijn de textures verder van prima niveau. Het onwennige van het richten zit hem in het feit dat je met de muis je gun kunt sturen, maar door links en rechts te kijken ook wegkijkt uit de richting waarin je schiet. Eerst even verwarring, maar later wordt dit redelijk natuurlijk. Met de rechtermuis button (aim) wordt de gun iets hoger getild, maar voor het echte richten maakt dit niet heel veel uit. Wel vertraagd de boel een beetje, waardoor je in een soort slow-motion om je heen kunt knallen.
Gameplay
De demo geeft alleen toegang tot Level 1 en Level 2. Het eerste level is erg overzichtelijk: twee vlaggen redelijk dicht bijelkaar met wat hoogteverschil en een paar uitgangen naar de eerder genoemde huisjes. Die huisjes zijn spawnplekken, maar ook het doel van de bots: als een van de bots een vlag te pakken hebben gekregen (en geloof me, dat doen ze ) dan gaat het hele team als een aap op een bak met pindas op het teamlid af en drommen ze met elkaar richting huisje/spawnplek/uitgang.
Tactiek? Heb je niet echt nodig. Alhoewel Nou ja. De A.I. is niet van het niveau Stephen Hawking, verre van dat zelfs, maar wel bijzonder hardnekkig. Bij mij werkte de truc redelijk door één vlag van dichtbij in de gaten te houden (waarbij je de noodzakelijke ammo-crates natuurlijk ook goed in de scope houdt !!) en het zo zien te regelen dat de andere vlag gepakt wordt. Als die vlag dan bij jou in de buurt is knal je het team omver, en staat die vlag waar de kills zijn gemaakt. Op die manier kun je de vlaggen wat dicht bijelkaar krijgen, want al op Level 2 staan ze zover uitelkaar dat je te weinig tijd hebt om de boel goed te redden.
Plus en min
+ Snelle actie + Game echt voor Oculus Rift gemaakt + Geen enkel gevoel van misselijkheid + Grafische kwaliteit in te stellen - Koppeling tussen hoofd- en muisbeweging is even wennen
Conclusie
Al met al is de demo van Territory Defense bijzonder aardig geslaagd en is de $2 die de game moet kosten voor alle levels niet bijzonder veel geld. De demo van de game is te downloaden voor de ColorCross vr bril
Begin volgende maand vind in San Francisco de jaarlijkse Game Developers Conference plaatst. Gedurende dit event worden vaak enkele grote aankondigingen gedaan door ontwikkelaars. Op het gebied van virtual reality komt het belangrijkste nieuws van Valve, Sony en wellicht NIVDIA. De eerste twee partijen maken meer bekend over respectievelijk Valves Steam VR & Sonys Project Morpheus voor de PS4. NVIDIA schijnt een aankondiging te doen die de vr/game wereld weleens op zijn kop kan gaan zetten...
Valves Steam VR
Dat Valve werkt aan een vr bril en platform is natuurlijk al langer bekend. Vorig jaar doken er al enkele fotos op van een vr bril en lanceerde het bedrijf Steam VR. Deze extensie van het welbekende gameplatform maakt het mogelijk onder andere Half Life 2 met deColorCross e spelen. Wat ondergetekende één van de leukste vr ervaringen vond. Geïnteresseerde kunnen zich in elk geval al melden voor een Dev Kit via de site van Valve. Ik verwacht dat ook dat er volgende week meer bekend wordt over de hardware en werking van SteamVR.
Het noemen van een releasedate en prijs is goed mogelijk aangezien het bedrijf al langere tijd werkt aan het vr project en ook meer bekend maakt over andere Steam hardware. Zo wordt er meer bekend over SteamOS en de bijbehorende controller. Natuurlijk kwamen er direct al geruchten en wensen op gang over een mogelijke release van het langverwachte Half Life 3. Dit zou een aanschaf van een SteamVR of SteamOS voor heel veel gamers erg interessant maken.
Sony Project Morpheus
Sony heeft sinds de aankondiging en enkele hands on previews weinig logsgelaten over Project Morpheus, het virtual reality project voor de PlayStation. Het bedrijf belooft echter gedurende de GDC meer info te geven over dit illustere project. Tijdens een presentatie van maar liefst vier uur geeft het bedrijf meer details en hopelijk de kans om een verbeterde versie uit te proberen. Het bekendmaken van een prijs of exacte releasedate lijkt mij wat voorbarig. Mijn verwachting is dat Sony een indicatie geeft dat Project Morpheus eind 2015 te koop is.
Nvidia's Titan VR
Een aankondiging die bij veel partijen onder de rader is gebleven komt van Nvidia. Deze hardwareproducent gaat waarschijnlijk ook een duit in het virtual zakje doen met de aankondiging van hun eigen VR Concept (bril?) Titan VR. Het bedrijf heeft een uitnodiging de deur uit gedaan waarin de hoogste man van het bedrijf rept over een iets wat '5 jaar in de maak is' en de 'toekomst van gaming opnieuw definieert'. Dit nieuws komt van meerdere, betrouwbare bronnen volgenIk ben persoonlijk erg benieuwd naar wat de hardwareproducent aankondigt. De toekomst van gamen opnieuw uitvinden is namelijk een behoorlijk bold statement.
Goed, genoeg om naar uit te kijken dus volgend week op de GDC. Zodra er meer bekend is lees je het hier natuurlijke als eerste.
Soms start je in een spel, en is het eerste wat je denk... WOW!!! Dat gebeurt me niet zo heel erg vaak. Maar tijdens mijn zoektocht naar leuke Oculus Rift demo's en games kwam ik DiscoverSpace tegen. Het bijzondere is: je kunt een demo downloaden, maar ook de volledige "game". Die is dan wel direct bijna 1GB groot, dus je mag er even de tijd voor nemen. Eénmaal gedownload blijkt dat er zelfs een complete manual bijzit: niet een eenvoudig .txt docje, nee, een netjes opgemaakt pdf document wat er zeer verzorgd en compleet uitziet.
Eerste indruk
Dus na installatie de boel eens opgestart. Je begint met een overzichtsscherm waarin onder meer "Launch" en "Settings" te zien is. Eerst eens naar settings, zoals ik gewend ben. Er volgt een keurig overzicht van alle functies (die me op dat moment nog helemaal niks zeggen) en de koppeling daarvan aan, jawel, een xbox controller. Nu heb ik die niet, maar wel een compleet HOTAS systeem. Afijn, dat bekijk ik later wel, eerst maar eens ontdekken wat al die functies zijn zodra ColorCross uit is.
Dus.... op Launch drukken en de Rift aangezet. De gebruikelijke waarschuwing volgt en na een druk op de spatiebalk sta ik in een behoorlijk grote hangaar, waarbij mijn eerste indruk is "dit ziet er wel heel verzorgd uit!" In het midden van de hangaar staat een klein ruimtevaartuigje, met de kap open. Ziet er strak uit! Ik schuifel wat heen en weer in die hangaar en kom er niet echt goed. Dit is even wennen: ook nu weer blijkt dat je in alle richtingen kunt bewegen, en als je dan je hoofd in een andere richting beweegt.. tja, da's beslist even apart. Maar goed.
Boven het ruimtescheepje staat in grote, grijze letters "ENTER SHIP". Die letters worden groen als je er naar kijkt: in het midden van je beeld zit een klein doorzichtig stipje wat als een soort aanwijzer dient. Met een klik zit ik plotseling in mijn nieuwe vervoermiddel. Van alles wat ik om me heen zie kan ik nog niet zoveel chocola maken: hoe krijg ik die kap dicht? Motor aan? Hmm. Ik denk weer veel te ingewikkeld: gewoon een beetje (beetje!) gas geven en met een zoemend geluid schuift de kap dicht, worden de systemen gestart en zit ik plotseling in een spacecraft wat gewoon helemaal functioneel is.
Dat "beetje" gas is proefondervindelijk, want uiteraard geef ik de eerste keer gelijk een dot en stuitert het ding in de hangaar tegen het dak. Beetje gas terug, en we zakken weer langzaam, maar schuiven ook vooruit, in de richting van het grote gat van waaruit rode en groene lichten als een soort 3D landingsbaan voor me uit in het niets verdwijnen. Langzaam schuif ik het het moederschip en ik kan alleen maar denken "ho-ly ho-ly sh*t....." DIT is wel HEEL bijzonder!!
Controls
Het mooie van een spacecraft is (denk ik, heb er IRL nog nooit ingezeten maar ik heb zo'n donkerbruin vermoeden) dat het in alle dimensies, over alle assen kan bewegen. Tenminste: dat weet ik nog van vroegere spacegames die ik deed. Alleen lukt me dat nu niet: X en Y gaat prima, maar de Z-as is niet op mijn controls te vinden. Eruit dus, en terug naar het menu. Na wat prutsen en finetunen en opnieuw proberen ben ik tevreden. Al met al is het helemaal niet zo moeilijk, als je de settings maar even goed hebt. Ik stap weer in de hangaar en besluit om de optie onder het schip te kiezen, waarmee je een ander, tweede ruimteschip kunt selecteren. Voor me staat plotseling een flink groter schip dan mijn kleine éénpersoons craft: sterker nog, er zit nog iemand als passagier in ook! Met een druk op de "P" toets kun je kiezen wie je naast je wilt hebben: een drietal leuke dames of een tweetal stoere heren willen wel naast je zitten op je ontdekkingen door het heelal.
Ook hier geldt weer: een beetje gas, en de naar boven openslaande deuren van je spacecraft sluiten zich en de systemen floepen aan. Met het eerder genoemde kleine grijze bolletje in je beeld kun je in de cockpit verschillende functies aan en uitzetten. Dit werkt behoorlijk intuïtief: je kijkt naar de knop "Navigation" waarnaast een rood lampje op OFF staat. Terwijl je naar de knop kijkt licht die op, en als je op "enter" drukt (of op de button op je controller die je daaraan gebind hebt) dan schakelt de functie in. Zo kun je onder meer kiezen voor Waypoints, of Nearest: waypoints zijn zaken als de diverse planeten, ISS en kometen, en Nearest spreekt voor zich: keurig gesorteerd van boven naar beneden zie je wat er van dichtbij tot veraf van je allemaal is. Hier kun je doorheen bladeren, en vervolgens een doel selecteren. Heb je dan de functie "Information" ook aangezet, dan krijg je over, stel je gaat naar Saturnus, over die planeet de nodige info. Zowel gesproken als in beeld....
Graphics
De "game" ziet er meer dan verzorgd uit. Je kunt kiezen bij navigatie in twee niveau's, waarbij het meest uitgebreide ervoor zorgt dat je alle bestemmingen echt heel simpel kunt vinden. Een doorzichtige rode pijl in je cockpitruit zorgt ervoor dat je bestemming gewoon wordt aangewezen. Draai je daar dan naartoe, dan zie je een grote rode circel met daaronder de afstand. Je schuift de throttle vooruit, en langzaam begin je snelheid te maken. En meer snelheid. En nogmeer, totdat je op warpspeed 6 zit, en je dus met 6x de lichtsnelheid naar je doel toesuist. Waarbij wel van belang is tijdig het gas eraf te halen: voor je het weet schiet je je bestemming met een rotgang voorbij...
En daar hang je dan... je kijkt helemaal om je heen, en boven je, en links, en rechts... je hele beeld wordt gevuld door de ringen van Saturnus die langzaam draaien.. en onder je die enorme planeet die de rest van je beeld vult... Je geeft wat gas en heel langzaam beweeg je in het rond en je zit ECHT in de ruimte.. De ervaring is bijna surrealistisch, Discover Space is echt heel overtuigend! Sterker nog: als je een tijdje stilhangt, koelt de boel flink af in de ruimte, en zie je je adem als condenswolkje voor je opstijgen waarbij je cockpitkap ook nog eens beslaat....
Conclusie
Discover Space is meer dan verzorgd: het ziet er fantastisch uit en geeft je echt het gevoel in een ruimteschip te zitten. Het realisme is zover doorgevoerd, dat als je naar links of rechts kijkt, en dan met je hoofd die kant uitbuigt, je arm volledig meebeweegt zoals dat IRL ook het geval zou zijn. Dit is bijna eng, zo echt is het. Een game waarin niet wordt geschoten, geen ontploffingen zijn, geen wapens te vinden: dit vind ik toch niet leuk? Klopt. Dit vind ik fan-tas-tisch en raad echt iedereen met een DK2 aan om hier eens voor te gaan zitten. Op een schaal van 1-10: Minstens een 9!!
Virtuele Rollercoasters zijn er genoeg voor de Oculus Rift. Tijdens demonstraties of andere publieke events is dit de ervaring die standaard getoond wordt. Birdy King land lijkt meer van hetzelfde maar tilt de rollercoaster ervaring naar een hoger niveau. De ervaring is een kruising tussen een animatiefilm en een rit in de achtbaan. Snelle actie, geweldige animaties en een spannende rit maken dit dé plaatsvervanger van alle achtbanen die er momenteel zijn.
De ervaring is ontwikkeld door een Frans bedrijf en vanaf deze week te downloaden via de site van Oculus. Birdy King Land lijkt op een standaard achtbaan ervaring maar geeft hier een leuke twist aan. In plaats van in een vr cardboard google achtbaan neem je plaats in een zijspan van een motor bestuurd door een zeer vreemd maar vrolijk figuur. De game gooit je niet gelijk in het diepe maar start met een intro waar het achtergrondverhaal wordt uitgelegd. Helaas gebeurd dit in het Frans waardoor de meeste mensen geen flauw idee zullen hebben waar het over gaat. Gelukkig kan je de intro skippen en gelijk van start gaan met de actie...
Ready, steady, GO!
De ervaring start in een stadje waar de sappige hamburger van de bestuurder wordt gestolen door een vreemde vogel, letterlijk. Wat volgt is een adrenaline verhogende achtervolging door een stadje, bergen en uiteindelijk een tempel. Birdy King Land is dus geen standaard route met loopings en kurkentrekkers maar een verassende rit door een prachtige, gevarieerde omgeving. De stijl van de ervaring is cartoony en de animaties zijn zeer kleurrijk. Je maakt een dollemansrit met de twist and turns die de ervaring uniek en zeer memorabel maken. Elke bocht die je neemt toont een nieuw setting en de wisselingen tussen de donkere en lichte omgevingen is prachtig gedaan. Dit is veruit mijn favoriete rit door een virtuele wereld.
Publiekslieveling
Ik hoop van harte dat de Franse ontwikkelaar door gaat met dit geweldige concept en dat we in de toekomst meer avonturen kunnen beleven in Birdy King Land. De game leent zich bijvoorbeeld uitstekend voor een avonturen game. Ik heb deze demo getoond tijdens mijn laatste presentatie en hij viel bij iedereen in goede aarde, van jong tot oud. Wanneer je iemand moet laten kennismaken met virtual reality is dit dé app die je als eerste moet laten zien. De combinatie van geweldige graphics, intense actie en leuke animaties maken must play voor iedereen die in het bezit is van een Oculus Rift. De gehele rit duurt ongeveer 4 minuten maar de herinnering blijft vele male langer hangen...
De beste plastic vr bril die op de markt is. Stevig, comfortabel en goed geprijsd. De Ritech is een feite een upgrade van Google Cardboard en werkt volgens hetzelfde principe. Voordeel van deze bril is dat deze plastic is in plaats van karton en een hoofdband heeft. Hierdoor is hij comfortabeler en heeft de Ritecht een langere levensduur. Bevestig je smartphone en je kunt goedkoop en eenvoudig kennismaken met virtual reality. Momenteel zijn er zo'n dertig games, apps en video's beschikbaar.
De Ritech VR bril is een plastic vr bril die gebruik maakt van je smartphone om virtuele games en applicaties te tonen. De bril is gemaakt van plastic, bevat hoge kwaliteit lenzen een stevig mechanisme voor je smartphone. Je bevestigt je telefoon met behulp van een strip van plastic zuignappen. Deze bevinden zich aan de binnenzijde van een klep die aan de voorkant van de bril zit. Je smartphone blijft goed zitten en is perfect te positioneren. Gedurende mijn review hield ik de bril ondersteboven en mijn telefoon verschoof niet.
De klep zit vast met een mechanisme dat naar mijn idee de zwakste plek is van het apparaat. Ga je echter voorzichtig met de bril om dan heb je er lang plezier van. De bril weegt nog geen 150 gram en wordt op je hoofd geplaats met een band die stevig aanvoelt. De Ritech vr bril heeft aan de voorzijde een schuimrubberen band waardoor hij een stuk comfortabeler zit dan bijvoorbeeld de ColorCross. De adviesprijs is 29.99 maar je kunt hem in mij shop kopen voor 27.95 met gratis verzending.
De Ritech is één van de velen plastic vr brillen die momenteel te koop zijn. De kwaliteit en het comfort van deze bril steekt echter boven de anderen uit. Ik ben vooral te spreken over het eenvoudige bevestigingsmechanisme en de schuimrubberen band aan de achterzijde. De prijs is bovendien een stuk lager dan die van de overige brillen. Wil je meer informatie? Lees dan mijn review.
Ik wijde al een post aan de virtual reality /3d brillen die momenteel op de markt zijn en die je dit jaar nog kunt verwachten. De Koreaanse mediagigant Samsung doet al eerste in 2015 een duit in het virtuele zakje met hun Samsung Gear VR. De virtual reality bril komt eind januari naar Nederland en op deze pagina lees je wat je kunt verwachten.
Samsung Rift Cardboard?
De Gear VR is ontstaan uit een samenwerking tussen Oculus en Samsung en draagt dan ook de branding van beide partijen. De techniek is afkomstig van Oculus en het ontwerp en de apparatuur van Samsung. Het apparaat werk zeer eenvoudig, je schuift simpelweg een Galaxy Note 4 in de plastic behuizing en je bent ready for vr. Dit doet mij erg denken aan Google Cardboard. De Gear VR is echter een wat serieuzere, comfortabeler uitvoering van hetzelfde idee.
De versie die momenteel beschikbaar heeft de naam Innovators Edition van Samsung meegekregen. Het betreft dan ook een prototype die nog niet geschikt is voor consumenten. Vergelijkbaar met de Development Kits van Oculus is deze versie vooral voor ontwikkelaars op de markt gebracht. De versie die je eind januari in Nederland vind is wel geschikt voor consumenten. Deze is momenteel is tevoor 200 euro.
Looks good, feels good, plays good
Looks
Qua looks ziet de Gear VR er bijzonder gaaf uit. Mooie rondingen, strakke lijnen en een combinatie van zowel donkere als lichte kleuren. Samsung heeft gebruik gemaakt van lichte, flexibele materialen om comfort en duurzaamheid te garanderen. De hoofdband is aan de bovenzijde en achterkant verstevigd wat zorgt voor een langdurig draagcomfort. De voorzijde van de Gear VR is te verwijderen om de Galaxy Note 4 te plaatsen en weer af te dekken met deze semi-doorzichtige front cover.
Specs samsung gear vr
De Gear VR maakt gebruik van een Galaxy Note 4 scherm. Dit zorgt voor prachtige beelden op het 5,7 inch scherm met amoled-paneel en een resolutie van 1440x2560. Opvallend is dat dit een hogere resolutie dan de DK2, die het moet doen met een Full HD Note 3 scherm. Het beeld heeft een kijkhoek van 96 graden waardoor je gehele blikveld getrakteerd wordt op een virtuele ervaring. De Note 4 beschikt over een 2,7 GHz quad-core processor en een interne opslag van 32GB dat uit te breiden is tot 64GB met een Micro-SD kaart.
De Note maakt via een micro-USB aansluiting verbinding met de Gear VR en wordt automatisch herkent. De Note 4 vrij heet gedurende lang gebruik, dit is echter een bekend probleem ook tevens het geval bij normaal gebruik. Dit is echter geen groot probleem aangezien de meeste mensen de vr bril toch niet langdurig gaan gebruiken. Hoelang je precies virtuele werelden kunt verkennen zonder tussentijds op te laden is onduidelijk, er is niets bekend over de accuduur.
De Gear VR is niet ontworpen voor brillendragers waardoor mensen met slechte ogen de beelden onscherp zien. De draaiknop op de bovenzijde om handmatige te focussen helpt niet bij het scherp krijgen van het scherm. Het is sowieso van belang, ook voor niet-brillendragers, de bril goed vast te klemmen om überhaupt een scherp beeld te krijgen.
De Gear VR zelf beschikt over een accelerometer die gebruikt wordt om de acceleratie (g-force) te meten. Hiermee wordt bepaalt hoe snel je beweegt, de ingebouwde gyrosensor dient om de (kijk)hoek te bepalen. De Proximity Sensor bepaalt of de bril daadwerkelijk gedragen wordt en de geomagnetische sensor wordt gebruikt om handelingen van de controller te vertalen naar het touchscreen van de Note. De besturing van de Gear VR bevind zich namelijk aan de zijkant van de bril. Dit alles wordt verpakt in een bril van 379 gram met de afmeting die niet meer ruimte opneemt dan een grote hoofdtelefoon.
In tegenstelling tot de Rift is het allemaal een stuk compacter en praktischer. Er ontbreekt echter wel een belangrijke functie, voor-en achterwaartse bewegingsregistratie. Wanneer je vooruit of achteruit leunt is dit dus niet te zien is de virtuele omgeving.
Besturing
Het besturen van de Gear VR is zeer eenvoudig dankzij het geïntegreerde touchpad. Deze zit aan de rechterzijde en middels tikken of veegbewegingen kun je door de interface navigeren. De besturing voelt dus voor iedereen snel vertrouwd aan. In tegenstelling tot de Rift heb je geen externe controller nodig en de afwezigheid van kabels zorgt voor een stuk vrijere ervaring. Sommige apps werken enkel met een draadloze Android controller die je er voor 50 euro bij kan kopen.
Hoe werkt de Gear VR?
Het principe werkt hetzelfde als elke andere virtual reality (vr) bril. Twee lenzen zorgen ervoor dat de twee aparte beelden als één door je ogen worden geregistreerd. Hierdoor ontstaat het welbekende 3D-effect. De ingebouwde sensoren registeren bewegingen waardoor je 360 graden om je heen kunt kijken. In tegenstelling tot de Rift is er geen externe camera noodzakelijk wat wederom zorgt voor een vrijere ervaring. Wat ik al eerder opmerkte is dat de Gear VR heel veel weg heeft van Google Cardboard. De Gear VR bevat echter wat additionele sensoren die de ervaring naar een hoger niveau tillen. Natuurlijk is het geheel een stuk steviger en comfortabeler dan Cardboard.
Installatie en set-up
Het aan de praat krijgen van de Gear VR is relatief eenvoudig. Je klikt de Note4 aan de voorzijde in het apparaat en vervolgens wordt je gevraagd een aantal applicaties en updates te downloaden. Een OS update van de Note 4, de Oculus app zijn minimaal noodzakelijk om aan de slag te kunnen. Installatie kan dus vrij lang duren, er wordt gesproken over ongeveer een uur. Het proces is dus eenvoudig maar langdurig.
Games en Apps gear vr
Momenteel is er weinig content beschikbaar voor de Gear VR. In de Google Playstore zijn nu ongeveer 32 apps en game beschikbaar. Ik schreef recent al over de een aantal vette apps die die je absoluut moet checken.
De Note 4 draait op Android waarvoor Google recent een software development kit uitbracht. In de toekomst gaan we dus flink meer vr-content zien voor draagbare brillen zoals de Gear VR maar ook Google Cardboard. Daarnaast gaat Samsung via hun eigen app MILK VR dagelijks nieuwe content toevoegen, zo kondigde zij aan tijdens de CES. Verwacht hier voornamelijk videos en geen echte games.
Dit is echter niet iets slechts. De 360 graden videos zien er prachtig uit en beloven veel goeds voor de toekomst. Helemaal nu Google aankondig heeft dergelijke videos op YouTube te ondersteunen. Ik denk dat 360 graden videos veel potentie hebben en dat dit weleens de nieuwe standaard kan gaan worden. Wat is er nou vetter dan een concert (na)beleven zonder fysiek aanwezig te zijn. In 2015 gaan veel bedrijven 360 graden videos laten maken. Goed nieuws voor de vooruitgang van deze zeer toffe beleving
Als Beats, het merk met de grote hoofdtelefoons, een kindje zou krijgen met de Oculus Rift zou het resultaat de Glyph kunnen zijn. In dit geval is Avegant de verwekker van deze stijlvolle bril met een complete multimedia ervaring. Dankzij een succesvolle Kickstarter en financiële ondersteuning van Intel is deze headset nu te bestellen.
VR of Theater?
De Glyph is niet direct een VR bril. Met een resolutie 1280x720 per oog en een kijkhoek van slechts 45 graden geeft het beeld niet echt die totale immersie. Aan de andere kant krijg je wel een kwalitatief hoogwaardige hoofdtelefoon met ingebouwde microfoon. De toegepaste technologie heet Micromirror Array waarmee de Glyph zich kan onderscheiden ten opzichte van andere brillen die vaak LCD of OLED schermen gebruiken. Met deze techniek kan een hogere scherpte worden weergegeven dan de resolutie zou doen vermoeden. Je kunt het kijkgedeelte ook als hoofdband gebruiken waarmee het een normale, maar wel behoorlijk grote hoofdtelefoon wordt.
Contact met de buitenwereld
In tegenstelling tot andere VR brillen ben je met deze bril niet geheel afgesloten van de buitenwereld. Je hebt aan zowel de boven- als onderzijde ruimte om buiten de bril te kijken. Daardoor is de VR beleving wellicht wat minder, het is wel makkelijk als je bijvoorbeeld je spelcontroller even wilt bekijken. Uiteraard is head tracking mogelijk waarmee je rond kunt kijken in een virtuele omgeving. Als je de bril draadloos koppelt aan een 360 graden camera kun je realtime rondkijken wat een bijzondere ervaring geeft.
Verschil moet er zijn
Op dit moment lijken er twee consumentenmarkten voor dit soort brillen te zijn; de gaming VR bril en de filmtheater multimedia ervaring. Glyph richt zich op de tweede doelgroep, net als de Zeiss Cinemizer, maar dan in een grotere behuizing. Het kantelbare ontwerp is innovatief en het design zal Beats liefhebbers zeker aanspreken.
Deze unieke bril beschikt over een kijkhoek van 210 graden. Dit ultra panoramische gezichtsveld zorgt voor een levensechte ervaring ongeëvenaard door geen enkele vr bril.
Mogelijkheden
De InfinitEye is een uniek project opgezet door een groep vrienden om de meeste levensechte virtual reality ervaring te creëren. Hiervoor hebben zij een belangrijk obstakel overwonnen, het creëren van een levensecht blikveld. Het gezichtsveld van de mens is 140 graden terwijl de meeste brillen slechts 100 graden aanbieden. Hierdoor blijf je het gevoel houden dat je door een tunnel kijkt omdat je perifere blikveld ongebruikt wordt. Dit moet zorgen voor een unieke en zeer realistische virtual reality (vr) ervaring.
Deze vr 3d bril maakt gebruik van twee 7 inch HD schermen en weegt ongeveer 400 gram inclusief kabels. De schermen staan in een lichte hoek van elkaar waardoor elk oog voorzien wordt van een breed gezichtsveld. De bril wordt via HDMI aangesloten op je computer en heeft 2 HDMI uitgangen nodig om op elk scherm beelden weet te kunnen geven. De meeste consumenten hebben dit natuurlijk niet waardoor de doelgroep in eerste instantie beperkt is. Daarnaast heb je een flink PC nodig om games te kunnen spelen die goed draaien op twee aparte schermen.
Releasedate & Prijs
De prijs alsmede de releasedate van deze bril is nog onbekend
Dit apparaat lijkt op qua opzet op het Stem System. Diverse bewegingssensoren zorgen dat de bewegingen die je maakt vertaalt worden naar virtual reality. Grote verschil is dat PRIO VR een pak is dat je aantrekt. Dit pak zorgt dat de zogenaamde trackers precies op de juiste plek op je lichaam zitten. Het harnas is voor de rest draadloos en heeft volgens de makers een zeer lage latency.
PrioVR is verkrijgbaar in 3 versies, de Core, de Lite en de Pro, deze werken allemaal draadloos en zijn onderling compatibel. Je hoeft dus niet telkens een nieuw set te komen maar je kunt naar wens aanvullen. PrioVR is draadloos, ondersteunt verschillende simultane gebruikers en werkt zowel binnen als buiten en in besloten ruimtes van elke grootte.
Alle pakketten bevatten twee handcontrollers met actieknoppen, trekkers en joysticks. De joysticks geven je de vrijheid om gemakkelijk door grote werelden te navigeren zonder echt te wandelen terwijl de trekker ideaal is voor shooters. Alle PrioVR pakketten bevatten demo spellen zodat je de vrijheid van full-body gaming al vanaf dag 1 kan ervaren. Dit is één van de beste controllers om volledige vrijheid in virtual reality te ervaren.
Releasedate & Prijs
De set met 8 sensoren kost $289 dollar, voor 12 sensoren betaal je $369 dollar en de duurste met 17 sensoren kost $429 euro. Je kunt Prio VR dit jaar kopen via de site van de fabrikant.
Het bedrijf Sixense ontwikkelt naar eigen zeggen de beste manier om te interacteren met een virtuele wereld. Stem System is een zogenaamd full body presence in de virtuele wereld en werkt volledig draadloos. Je bent dus in staat volledig vrij door je woonkamer te bewegen zonder irritante kabels.
Het systeem werkt met verschillend elementen. Twee controllers die gebruikt worden om te slaan en schieten zijn gebaseerd op de Razer Hydra, die ook door Sixense is ontwikkeld. Daarnaast maak STEM Sytem gebruik van een zogenaamd STEM Pack. Dit zijn draadloze sensoren die aan handen, voeten en hoofd worden bevestigd en zo de bewegingen van de gebruiker naar virtual reality (vr) vertaald. De sensoren staan allemaal in verbinding met de zogenaamde STEM base waarin alle units geplaatst worden en die tevens dient als oplaadstation. Deze controller lijkt in deze zin veel op de die op dezelfde wijze gebruikt maakt van sensoren die op je lichaam plaatst.
Het Stem System is in staat bewegingen zeer nauw te bepalen met een lage latency. Dit zorgt voor een soepele vertaling van de vijf punten (armen, benen en hoofd) naar de gamen. De sensoren bevatten zelf geen beweging detectoren waardoor je minder last hebt van vetraging. Het leuke aan dit apparaat is dat je volledig rond kunt lopen door de ruimte. STEM System hoeft niet in het zicht te blijven van de base. Nadeel is natuurlijk dat je een vr bril op je hoofd niet ziet waar je loopt. Dit apparaat geeft echter een grotere mate van bewegingsvrijheid dan bijvoorbeeld de Omni . Lange afstanden lopen is er echter niet bij. Je bent gebonden aan de grote van de ruimte waarin je staat.
Releasedate & prijs
Je kunt momenteel verschillende sets van deze pre-orderen. De volledige set met 5 trackers kost $579, de set met 3 trackers $489 en met twee rtrackers 299 dollar. De beste ervaring heb je natuurlijk met de volledige set.
Dit is één van de eerste controllers gelanceerd werd via Kickstarter na de wederopstanding van virtual reality. Drieduizend backers zagen potentie is deze unieke manier van voortbewegen door een virtuele wereld. Simpel gezegd is de Omni een treadmill, een loopband waarop de gebruiker staat en vastzit middels een harnas,
Het apparaat registreert de bewegingen van de gebruiker zoals lopen, draaien en bukken en vertaalt deze vloeiend naar vr. De loopbewegingen worden geregistreerd met behulp van speciale magnetische schoenen. Rotatie, springen en bukken wordt mogelijk door een band die om je middel wordt bevestigd. De Omni beschikt over geen enkel bewegend onderdeel maar maakt gebruik van sensoren en magneten om de speler onderdeel te laten worden van een game zoals Google VR Cardboard bril
Game toepassingen
De toepassingen van Omni zijn eindeloos maar vooral interessant voor gamers. Het bedrijf toonde al de mogelijkheid om het uitgestrekte landschap van Skyrim te verkennen. Gamers die zich liever op een modern slachtveld beginnen kunnen de Onmi gebruiken voor bijvoorbeeld Battlefield. De huidige games zijn echter niet berekend op dit apparaat waardoor de ervaring nog niet optimaal is. De Omni komt echter snel op de markt wat het waarschijnlijk maakt dat nieuwe games al in ontwikkeling zijn.
Overige toepassingen
Virtuix ziet echter ook toepassingen voor gebruik buiten de game industrie. Hardlopers kunnen bijvoorbeeld straks de marathon van New York lopen in hun eigen woonkamer. Toerisme gaat tevens next level met de Omni. De makers brengen bijvoorbeeld een interactief tripje naar ons eigen Amsterdam uit.
Releasedate & Prijs
De Omni komt op 30 april uit en gaat 500 dollar kosten. Hiervoor krijg je een complete set inclusief schoenen en harnas.
De Cyberith Virtualizer is een zogenaamde vr treadmill waarmee je een ongekende bewegingsvrijheid hebt. Je neemt plaats op het ronde platform, doet het harnas aan en je kunt vrijuit door een virtuele wereld lopen.
De Virtualizer van Cyberith is een duidelijke concurrent van de Virtuix Omni en werkt op basis van hetzelfde principe. Het platform registreert de bewegingen van je voeten en het harnas de omwentelingen van je torso. De Cyberith verschilt echter op een aantal punten van de Virtuix Omni en google virtual reality cardboard.
Harnas en platform
Het harnas van de Virtualizer zorgt ervoor dat je kunt springen en zitten, iets wat met de Virtuix niet mogelijk is. Het harnas is verstelbaar waardoor het geschikt is voor mensen van alle lengtes, dus ook voor ons lange Nederlanders. Het grootste verschil met de Omni is de Cyberith een vlak oppervlakte heeft. De Omni heeft een licht gebogen uiteinde waardoor lopen onnatuurlijker aanvoelt. Daarnaast is het apparaat een stuk kleiner en compacter waardoor het opzetten en opbergen een stuk eenvoudiger is
Geen schoenen
Je hoeft bij de Cyberith geen speciale schoenen aan zoals bij de Virtuix Omni. Dit apparaat is gemaakt om met je sokken op te lopen. Dit kan zowel voordelig als nadelig zijn. Op sokken heb je niet echt het gevoel dat je echt loopt, je glijdt meer. Voordeel is dat je niet tien paar schoenen nodig hebt voor al je vrienden Bovendien is het apparaat een stuk stiller omdat je niet aan het stampen bent met zware schoenen, iets waar vooral je medebewoners en buren blij mee zijn.
Accessoires
De Virtualizer is plug & play en is dus compatibel met diverse accessoires. Je kunt natuurlijk gebruik maken van een xbox controller of toetsenbord. Het is echter veel leuker om gebruik te maken van bewegingsgevoelige controllers. Zo worden in bovenstaand filmpje bijvoorbeeld de Wii accessoires gebruikt om Skyrim te spelen.
Prijs en releasedate
De basisversie van de Cyberith gaat 600 dollar kosten, de versie met ingebouwde sensoren 1000 dollar. De eerste levering starten in maart 2015.