Bijna twee jaar geleden kochten Zuckerberg en Co. Oculus voor het magistrale bedrag van 2 miljard euro. Tot dusver hield de social media reus zich op de achtergrond maar gisteren gaf het bedrijf meer prijs over de invulling van vr op Facebook. Details werden tijdens een conferentie van Recode niet bekend gemaakt maar dat we in de toekomst sociaal kunnen doen in vr is een zekerheid.
Kafka, Chief Product Officer (CPO) van Facebook liet tijdens de conferentie zijn enthousiasme blijken maar ziet als belangrijkste obstakel dat vr brillen zeer beperkt beschikbaar zijn. Het komende jaar verschijnen er natuurlijk diverse vr brillen op de markt dus de kans is groot dat Facebook dit jaar al een social vr app uitrolt. De precieze invulling blijft gissen maar het meest logische pad lijkt die van sociale interactie. Ik zie een plek ontstaan waar bezoekers in een (zelf vormgegeven) virtuele omgeving socializen, delen en liken. Dit kan iets simpels zijn als een digitale huiskamer maar veel vetter is natuurlijk chillen op de Mount Everest of de maan.
Content is King
Facebook ziet bij het creëren van content een belangrijke rol weggelegd voor de gebruikers. Momenteel wordt er al in een recordtempo content in de vorm van videos geüpload naar het sociale platform. Dit moet volgens Kafka toekomst aangevuld worden met virtuele videos gemaakt met bijvoorbeeld 360 graden cameras. De content moet niet alleen aangeleverd worden door normale gebruikers, Facebook ziet tevens een rol voor celebritys. Logisch, want een virtuele video van een bekend persoon is (volgens sommigen) vele male interessanter dan die van je achterlijke neef.
Virtuele beren op de weg
De CPO meent dat het creëren van dergelijke content moeizaam zal gaan omdat het duur en arbeidsintensief is. Ik denk echter dat met de komst van cameras zoals de Giroptic het zeer eenvoudig wordt om videos te maken en te delen. Het andere belangrijke obstakel is de adoptie van vr brillen door de massa. Kafka meent dat het niet zon vaart zal lopen en dat het nog wel even duurt voordat iedereen een 3d bril bril thuis heeft liggen. Deze mening gedeeltelijk. De Oculus Rift is duur en vraagt om een beestachtige pc maar er zijn natuurlijk ook vr brillen die een stuk betaalbaarder zijn. Het bekijken van videos is bovendien mogelijk met een smartphone waardoor budgetbrillen zoals Google Cardboard tevens uitkomst bieden.
De toekomst van social (vr)
Ik denk dat de eerste toepassing het maken en delen van vr videos is en naarmate de tijd vordert de verschuiving naar virtuele interactie plaatsvindt. Dit beangstigd mij enigszins. Deze manier van communiceren werpt na mij idee (nog) een sociale barrière op. De moderne mens verdiept zich tegenwoordig liever in zijn smartphone dan zijn vrienden. Wanneer je straks helemaal niet meer je deur uit hoeft om je sociale relaties te onderhouden vrees ik het ergste. Goed, zon vaart zal het niet lopen maar het is altijd goed de negatieve aspecten van nieuwe ontwikkelingen te belichten.
Wat denk jij? Betekent social vr het einde van fysieke vriendschappen?
|