Eddy Merckx Een Leven 'Een koers heeft een winnaar nodig. Toen ik voor de wielersport koos, wilde ik dan ook winnen.'
Tussen 1965 en 1978 vestigde Eddy Merckx zijn heerschappij in wielerland. Alles en iedereen die hij op zijn weg tegenkwam, moest eraan geloven. De veroveringstocht leverde hem 525 overwinningen bij de profs op, een niet te evenaren record. Merckx was de Pelé, de Ali, zelfs de Elvis van de wielersport. Hij was niet alleen beter en sterker dan zijn tegenstanders, hij was ook in niets te vergelijken met wat voor hem bestond. Merckx was een kannibaal die zijn tegenstanders verslond. Alleen winnen telde. Maar eens uit het zadel bleef Merckx een raadsel. Journalisten doorgrondden zijn mysterie moeilijk. Was hij een soort machine? De waarheid was complexer. Merckx schudde twijfel en zelfkwelling van zich af op de fiets. Bij pijn en tegenslag ging hij telkens tot het uiterste om toch maar als eerste over de streep te komen. Het tijdperk van Merckx werd bevolkt door opmerkelijke figuren die in een andere periode legenden zouden zijn geworden. Daniel Friebe interviewde Felice Gimondi, Roger De Vlaeminck, Freddy Maertens, Bernard Thévenet, Raymond Poulidor, Walter Godefroot en vele andere van Merckx' slachtoffers die in detail de successen en muizenissen van de Kannibaal oprakelen. Op die manier ontleedt hij in een gebalde, eigenzinnige taal het mysterie rond deze unieke atleet. Uitgeverij: Lannoo Uitvoering: Paperback ISBN: 978 94 014 0447 1 Prijs 19,99
Zondag 3 maart Clubrit met fietswijding te Klein Sinaai. Met zeventien aanwezigen meteen al een seizoensrecord op deze eerste zondag van het nieuwe seizoen. Fietswijding te Klein-Sinaai + een bezoekje aan de kerk waar alle truien hangen met enkele fietsen van "vroeger". Een bezoekje waard. Verder richting Moerbeke -+ Koewacht dubbele lekke band voor Juan Pablo voor & achter Daarna nog een buitje smeltende sneeuw, te Stekene nog een klein beetje motregen Vandaag alweer een sterke Urbain naast "Boogie" voor het kopwerk Rit van 60 km gemiddelde 28.6
Toerisme Oost-Vlaanderen is bezig met een automatische tijdsregistratie op enkele hellingen in de Vlaamse Ardennen. Om het systeem te testen zoekt het vrijwilligers. Om 100 jaar Ronde Van Vlaanderen te vieren heeft Toerisme Oost-Vlaanderen drie unieke fietsroutes samengesteld met Vlaanderens meest legendarische heuvels en kasseistroken. Wielerliefhebbers zullen zich met behulp van een computerchip en automatische tijdsregistratie kunnen meten met de allergrootsten op de Muur, de Koppenberg, de Kruisberg en de Paddestraat.
Om de nieuwe technologie gebruiksklaar te maken, zoekt Toerisme Oost-Vlaanderen vier testpiloten die elke dag, van half maart tot half april, één van de trajecten testen met de fiets, auto, brommer, motor of een andere voertuig. Meer info en inschrijven: www.tov.be
Zaterdag 2 maart Clubrit Met een totaal van 16 deelnemers voor deze clubrit over Verrebroek de Polder in Terug over Meerdonk Voor de laatste maal dit seizoen een stop in de Moezen Volgende week opening van ons lokaal The Ranch. Een gemiddelde van 30.6 Met het kopwerk naast Boogie, Urbain die de beginfase en de tegenwind voor hem nam en later afgelost werd door William. Deelname van ons ere-lid Gaston, en een proefrit met positief gevolg van Klaas. Hopelijk morgen onze eerste zondagrit van het nieuwe seizoen !!!
De organisatoren van Tour for Life verwelkomen je binnenkort op hun Tour for Life-cafés. Op die infosessies komen geïnteresseerden en deelnemers alles te weten over de actie. Tour for Life fietst in acht etappes van de Italiaanse Alpen naar de Muur van Geraardsbergen ten voordele van Artsen Zonder Grenzen. Het event is echter meer dan die ene week fietsen in september. Tijdens een Tour for Life-café doen de organisatoren je alles uit de doeken over de etappes en de route, trainingen, verblijven, fondsenwerven, voeding en begeleiding. Maar natuurlijk gaat de aandacht ook naar het levensreddend werk van Artsen Zonder Grenzen zelf. Na de presentaties krijg je een antwoord op al je vragen. De Tour for Life-cafés zijn ook de uitgelezen kans om andere geïnteresseerden, deelnemers en vrijwilligers te ontmoeten. Meer info en alle Tour for Life-cafés: www.tourforlife.be Dinsdag 5 maart Halles des Tanneurs Huidevetterstraat 58, 1000 Brussel Aanvang 12.30 uur Dinsdag 12 maart Romaanse poort Brusselsestraat 63, 3000 Leuven Aanvang 19.30 uur Woensdag 13 maartFiets! Antwerpen Vlaamse kaai 20, 2000 Antwerpen Aanvang 19.30 uur Donderdag 14 maart Wielercentrum Eddy Merckx Zuiderlaan 8, 9000 Gent Aanvang 19.30 uur Dinsdag 19 maart Wielermuseum Polenplein 15, 8800 Roeselare Aanvang 19.30 uur Woendag 20 maart Raadszaal Stadhuis Markt, 9500 Geraardsbergen Aanvang 19.30 uur Donderdag 21 maart Alice Frey zaal Stadhuis Vindictivelaan 1, 8400 Oostende Aanvang 19.30 uur
Op vrijdag 1 maart 2013 organiseert het comite parochiefeesten een barbecue en worden de nieuw verzamelde wielertruien voorgesteld die op zondag 3 maart bij de fietsenwijding zullen worden opgehangen aan de grot.
Zondag 03/03/2013: Elfde Fietsenwijding Iedere eerste zondag van de maand maart organiseert het comité een fietsenwijding tussen 9.30u en 12u aan de grot van O.L.Vrouw van de Fietsers in Klein-Sinaai. Als herinnering aan de zegening ontvangt iedere bezoeker een medaille. Iedereen is van harte welkom! De fietsersgrot:http://www.kleinsinaai.be/fietsersgrot
Limited Vittoria Giftbox 1x Zip-Case, past in bidonhouder 1x Pit Stop Road racing, 3x Bandenlichters, 1x butyl binnenband, 1x Co2 cartridge 1x Co2 inflator http://www.fashionforcycling.be
Vier jaar na de laatste versie ontwikkelt Shimano een volledig nieuwe Deore-groepset. Deze budgetgerichte onderdelengroep voor de mountainbike neemt enkele innovaties van de duurdere groepen over. DeoreM690 is ontwikkeld voor verschillende types fietsen en rijstijlen. Zowel geschikt voor cross country als een trail-rit, op een 29'er of een volledig geveerde fiets: Deore biedt voldoende mogelijkheden. In vergelijking tot het vorige model (M590) heeft de nieuwe Deore meer versnellingsopties, met technologieën van bijvoorbeeld XT, meer remkracht, controle, en Shimano's nieuwe Dyna-Sys compact triple crankstel (dat bij de grotere wielen zorgt voor meer en betere keuze qua vertandingen).
De aandrijflijn is verbeterd met een volledige line-up met de nieuwste specificaties. Het combineert de technologieën van de 'grote broers' XT en SLX. Technologieën zoals Shadow RD+ zorgen voor meer controle en een stille aandrijflijn (door een simpele knop verhinder je dat de ketting kan klapperen) en een 'direct mount' achterderailleur voor meer stijfheid en stabiliteit. Deore is verkrijgbaar in verschillende nieuwe versnellingsopties, waaronder een dubbel crankstel. Samen met het nieuw Shimano Dyna-Sys compact triple crankstel voor grotere wielmaten zoals 27,5" en 29", heeft Deore een all-round systeem.
REMMEN! Acceleratie is één ding, maar remkracht is minstens zo belangrijk. Deore is verder verbeterd waardoor mountainbikers kunnen beschikken over een optimaal remvermogen. Shimano heeft de balans verbeterd tussen kracht en controle. En als een rijder van mening is dat dit nog niet genoeg is, Deore is compatibel met Shimano's Ice Technology remschijven en remblokken. Voor het verwerken van de krachten die loskomen met deze remmen heeft Deore een korte slag Servo Wave mechanisme en een 2-vingerige ergonomische remhendel.
Deore-naven bieden een soepele en lichte rotatie voor optimale efficiëntie. Naast de standaard quick release naven is Deore beschikbaar met een nieuwe 15 mm E-thru steekas vooraan en een 12 mm E-thru steekas achteraan, wat meer stijfheid biedt, vooral bij 29'ers en all-mountain fietsen.
ONDERHOUDSVRIENDELIJK De typische Deore-rijders willen een duurzame en gemakkelijk te onderhouden groepset. Deore voldoet aan deze behoeften door het gemakkelijk 'bleeden' van het remsysteem en naven met 'cup en cone' lagers. De mountainbikegroep wordt beschikbaar in juni, dezelfde groep voor de trekkingfiets komt er een maandje later. Je kunt kiezen uit een zwarte of grijze kleur voor de onderdelen. Shimano MTB 2014 Shadow-Plus, Ice Tech
De Elite Qubo Digital ziet er op papier niet slecht uit: geen kabels, alle info die je je kunt wensen wordt op het computertje getoverd, een stille werking... Maar hoe vertaalt zich dat in de praktijk? Elite verschilt met veel andere fietstrainers doordat je geen rol moet aanspannen tegen je achterwiel. Je klemt gewoon het achterwiel tussen de twee benen van het toestel en door je eigen gewicht druk je de achterband tegen de rol. De fiets 'zweeft' dus eigenlijk boven het toestel en dat maakt de installatie van de fiets op de trainer gewoonweg veel simpeler. Een ander groot voordeel van de Elite-toestellen is het lawaai, of tenminste het gebrek daaraan. De Elastogel-rol doet zijn werk in alle rust, zodat je tijdens het fietsen naar wat muziek kunt luisteren of - om wat afgeleid te zijn van het harde labeur - naar de tv kunt kijken. De Qubo maakt gebruik van een nieuw frame en dat zorgt in vergelijking met de vorige versie, die we tot nu toe in huis hadden staan, voor een nog betere rijkwaliteit. De fiets kan net iets beter mee bewegen als je uit het zadel komt voor een sprint, bijvoorbeeld.
Die Digital in de productnaam staat voor de draadloze verbinding tussen het computertje aan het stuur en de weerstandsunit, die wel aan het elektriciteitsnet moet verbonden zijn. Er lopen geen kabels van de weerstandsunit naar de computer. Hartslag- en cadansmeters verbind je via de ANT+ (draadloze) connectie. Dat is hetzelfde protocol als hetgeen de meeste gps-toestellen gebruiken, zodat je je normale hartslagmeter kunt gebruiken. Net zoals bijvoorbeeld de Tacx Flow geeft de Qubo Digital (489 euro) het geleverde vermogen weer. In vergelijking met onze normale wattagemeter zag dat er relatief betrouwbaar uit.
Je kunt beginnen trainen door gewoonweg het gewenste weerstandsniveau te kiezen - er zijn 16 niveaus - of het gewenste vermogen in te geven of te kiezen tussen één van de tien programma's. Maar dan de leukste toevoeging van deze Qubo Digital: als je de iQubo-app downloadt op je iPhone, iPod of iPad, krijg je toegang tot de leukste functies, maar dan moet je wel een ANT+-dongle hebben voor je Apple-toestel. Je kunt dan via Google Maps een route (met een beperkt aantal waypoints) uittekenen en die route nafietsen in je eigen woonkamer of garage. Wij tekenden de finale van Milaan-San Remo na en sleurden onze winterkilo's over de Cipressa en Poggio, want uiteraard bootst de trainer de hellingspercentages van het echte parcours na. Daarbij zie je je positie op de kaart mee bewegen. Met dezelfde app kun je ook de gewone functies van het computertje bedienen of - nog zo'n leuke toevoeging - een Conconi-test afleggen. Als je die op geregelde tijdstippen doet, kun je de evolutie van je conditie op de voet volgen
Nu de nieuwe wielertruien eindelijk op de Vlaamse wegen te zien zijn, besloot ook het Centrum Ronde van Vlaanderen eens van look te veranderen. Het CRVV pronkt dan ook met een nagelnieuwe inkomhal. Door de wegmarkeringen, de nadars en enkele grote publieksfoto's snuif je er zo de typische, Vlaamse koerssfeer op. De ideale opwarming voor een afdaling naar het museum! Meer info: www.crvv.be
De Italiaanse voorjaarskoers Tirreno Adriatico "la corsa dei due mari" (wedstrijd van de 2 zeeën : de Tyrreense en de Adriatische Zee) start op 6 maart met een 16,8 kilomter lange ploegentijdrit en eindigt zes dagen later met een individuele tijdrit in San Benedetto del Tronto. Etappes: 1. 6 mrt: San Vincenzo-Donoratico TTT (16.9km) 2. 7 mrt: San Vincenzo-Indicatore (Arezzo) (232km) 3. 8 mrt: Indicatore (Arezzo)-Narni Scalo (190km) 4. 9 mrt: Narni-Prati di Tivo (173km) 5. 10 mrt: Ortona-Chieti (230km) 6. 11 mrt: Porto Sant'Elpidio-Porto Sant'Elpidio (209km) 7. 12 mrt: San Benedetto del Tronto- San Benedetto del Tronto (9,2km) - individuele tijdrit